جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1388/12/25 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 3557

رئيس سازمان سنجش خبرداد :
فرآيند ثبت نام در آزمون هاي سراسري تسهيل مي شود


تاريخ برگزاري پانزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور اعلام شد


كوتاه و خواندني


دايره المعارف آموزش عالي


  رئيس سازمان سنجش خبرداد :
 فرآيند ثبت نام در آزمون هاي سراسري تسهيل مي شود  

 گروه آزمون وسنجش : رييس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در تلاش هستيم داوطلبان متقاضي شرکت در آزمون ها بتوانند فرايند پرداخت هزينه هاي پستي و ثبت نامي را به صورت شبانه روزي و از طريق شبکه بانکي شتاب عابربانک ها انجام دهند.  
دکتر سرورالدين در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه سازمان سنجش تشکيلاتي با سابقه 40 ساله است، افزود: در حال حاضر حدود 150آزمون در سال توسط سازمان سنجش برگزار مي شود که بخش اعظم اين آزمون ها در چارچوب ماموريت هاي سازمان و مابقي آن در راستاي ياري دادن به ديگر سازمان هاست. 
 وي در خصوص برنامه هاي آتي سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: در آينده قصد داريم به منظور تسهيل روند شرکت در آزمون ها، سيستم کاري خود را به شکل مکانيزم کامل درآوريم، به گونه اي که داوطلبان براي شرکت در آزمون ها بتوانند در منزل و پشت سيستم خود، کارهاي ثبت نام و دريافت کارت ورود به آزمون را انجام دهند.  
سرورالدين ادامه داد: البته بخشي از اين هدف کلان محقق شده است ولي در راستاي عملياتي کردن کاملتر اين سيستم و تسريع فرآيند ثبت نام آزمون ها در تلاش هستيم تا اين امکان براي داوطلبان فراهم شود تا بتوانند هزينه هاي پستي و دريافت کد و رمز خود را نيز به صورت شبانه روزي از طريق شبکه بانکي شتاب(عابربانک ها) پرداخت نمايند. 


  تاريخ برگزاري پانزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : زمان برگزاري مراحل مقدماتي و نهايي پانزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور اعلام شد.  
به گزارش ايسنا، مراحل مقدماتي پانزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور سال آينده به دو روش متمرکز و غيرمتمرکز (مرحله اول) در روزهاي 9 و 10 ارديبهشت ماه در مراکز قطب هاي هفت گانه برگزار مي شود.  
دانشگاه هاي علم و صنعت، مازندران، فردوسي مشهد، تبريز، اصفهان، شيراز و شهيد باهنر کرمان از مراکز قطب هاي هفت گانه است.  
به گزارش ايسنا، مرحله نهايي پانزدهمين المپياد علمي دانشجويي کشورهم در روزهاي 22 تا 25 تيرماه سال آينده در شهر تهران برگزار مي شود.    شرکت کنندگان رشته هاي شيمي و رياضي بايد بدانند که در مرحله دوم آزمون هاي المپيادهاي علمي دانشجويي کشور که در تير ماه سال 89 برگزار مي شود، آزمون به زبان انگليسي خواهد بود. 


 كوتاه و خواندني  

آخرين مهلت ثبت نام آزمون فراگير کارشناسي پيام نور اعلام شد 
گروه آزمون وسنجش : مهلت ثبت نام در آزمون دوره هاي فراگير کارشناسي سال 1389 دانشگاه پيام  نور تا امروز25 اسفند ماه تمديد شد.  
به گزارش ايسنا، بر اساس اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور، کليه داوطلبان متقاضي ثبت نام و شرکت در آزمون دوره هاي فراگير کارشناسي سال 1389 دانشگاه پيام نور مي توانند با تصميمي که با همکاري شرکت پست اتخاذ شده است، از ساعت 8 صبح لغايت ساعت 19 ديروز دوشنبه 24 و امروز سه شنبه25 اسفند منحصرا در باجه اصلي پست مرکز هريک از شهرستان ها و در شهرستان هاي بزرگ مانند شهرستانهاي اصفهان، اهواز، تبريز، مشهد، شيراز و ... در مناطق پستي شهرستانهاي مذکور مدارک ثبت نام آزمون را دريافت کنند.    همچنين، براي داوطلبان شهرستان تهران مدارک ثبت نام منحصرا در يکي از مناطق پستي 11، 13، 14، 15، 16، 17، 18 و 19 توزيع مي شود.  
گفتني است، امکان ثبت نام الکترونيکي از طريق شبکه اينترنت براي داوطلبان دوره هاي فراگير کارشناسي دانشگاه پيام نور تا ساعت 24 امروز سه شنبه 25 اسفند ماه فراهم شده است، بنابراين داوطلبان مي توانند حداکثر تا ساعت 24 امروز سه شنبه با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني org.sanjesh.www   و براساس دستورالعمل هاي مربوط نسبت به تکميل تقاضانامه الکترونيکي ثبت نام آزمون دوره هاي فراگير کارشناسي سال 1389 دانشگاه پيام نور اقدام کنند. 
 
تاريخ توزيع کارنامه آزمون توليمو اعلام شد 
   توزيع کارنامه آزمون توليمو (( PBT  تا فردا چهارشنبه 26 اسفند ادامه دارد. 
به گزارش خبرنگار آفرينش ، سازمان سنجش آموزش کشوردراطلاعيه اي به داوطلبان شرکت کننده در آزمون (TOEFL  ( PBT که در روز 26 دي ماه 88 برگزار شد ، اعلام کرد: کارنامه اين آزمون تا فردا چهارشنبه 26 اسفند 88 در محل سازمان توزيع مي شود. 
بنابرين گزارش، داوطلبان مي توانند با همراه داشتن کارت شناسايي معتبر( گذرنامه، شناسنامه يا کارت ملي ) براي دريافت کارنامه به نشاني : تهران - خيابان کريم خان زند، بين خيابان استاد نجات الهي و سپهبد قرني - پلاک - 204 سازمان سنجش آموزش کشور، گروه آزمون هاي بين المللي مراجعه کنند. 

مدير کل شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي خبر داد: 
 تشکيل کميسيون مشترک با وزارت  علوم براي ايجاد رشته هاي بين رشته اي 
گروه آزمون وسنجش : مدير کل دفتر شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي وزارت بهداشت با اشاره به ظرفيت پذيرش رشته هاي علوم پزشکي در کنکور سال 89، گفت: ظرفيت پذيرش براي کنکور سال آينده تفاوت چنداني با ظرفيت امسال ندارد.  
دکتر سيد امير حسين ضيايي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به سياست هاي کنکور 89 رشته هاي علوم پزشکي، اظهارکرد: براي کنکور سال آينده سياست بومي گزيني همانند دوره قبل اجرا مي شود.  
وي با اشاره به تنظيم ظرفيت ها متناسب با نياز جامعه، خاطرنشان کرد: در نظر داريم تا بيشتر بر ارتقاي کيفيت آموزش نيروي انساني سرمايه گذاري کنيم.  
مدير کل شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي با بيان اينکه ايجاد رشته هاي جديد و رشته هاي بين رشته اي علوم پزشکي در دانشگاه هاي دولتي از ديگر سياست هاي وزارتخانه است، اظهارکرد: در نظر داريم سال آينده کميسيون مشترکي با شوراي گسترش وزارت علوم براي ايجاد رشته هاي بين رشته اي تشکيل دهيم تا در اين زمينه موفق عمل کنيم. 
 
رييس دانشگاه خواجه نصيرخبرداد: 
 کسري بودجه دانشگاه تا پايان سال صفر مي شود 
       گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به کسري هفت ميليارد توماني دانشگاه در سال جاري، بيان کرد: قول هايي مبني بر صفر شدن کسري بودجه دانشگاه تا پايان سال داده شده است.   
دکتر سيد محمد تقي بطحائي که به همراه مشاورعلمي خود در ايسنا حضور يافت و از بخش هاي مختلف آن بازديد کرد، در سخناني با بيان اينکه سال آينده دانشگاه به 23 ميليارد تومان بودجه نياز دارد، ابراز اميدواري کرد برخورد مجلس شوراي اسلامي در مورد بحث بودجه دانشگاه ها، به صورت انبساطي باشد.   
وي با بيان اينکه افزايش بودجه دانشگاه ها از سال 84 مناسب بوده است ولي بايد شتاب بيشتري گيرد، افزود: بودجه آموزش عالي به عنوان درصدي از کل بودجه کشور بسيار کم است.  
بطحائي با بيان اينکه طرح هاي توسعه و استراتژيک مقيد به بودجه نيست، ولي تحقق برنامه هاي اجرايي منوط به بودجه است، با اشاره به هزينه هاي دانشگاه، اظهار کرد: هزينه هاي دانشگاه به علت تفرق 7 دانشکده و حضور 450 کارمند، 6 هزار دانشجو و 250 عضو هيات علمي بيش ازهزينه دانشگاه هاي متمرکز است. 
 وي با بيان اينکه ماه گذشته، حقوق اساتيد از محل ساير فصول بودجه اي به صورت استقراض پرداخت شد، افزود: قول هايي مبني بر ارايه دو ميليارد تومان از سوي وزارت علوم و معاونت علمي رياست جمهوري به دانشگاه خواجه نصير داده شده است که در صورت تخصيص 98 درصد بودجه امسال، هزينه هاي جاري ضروري قابل پرداخت خواهد شد. 
 
بدهي يک ميليارد و 400 ميليون توماني به اساتيد حق التدريسي 
 وي با بيان اينکه در حال حاضر حدود يک ميليارد و 400 ميليون تومان به اساتيد حق التدريسي بدهکاريم، عنوان کرد: با توجه به ساير بدهي ها و تعهدات دانشگاه، حدود 7 ميليارد تومان کسري بودجه داريم. 
 بطحائي ادامه داد: از افتخارات دانشگاه خواجه نصير، تدوين برنامه راهبردي دانشگاه در راستاي برنامه چشم انداز 20 ساله کشور مي باشد که تحقق آن مقيد به بودجه و زمان است. 
 بطحائي با اشاره به ضرورت تلفيق علم و عمل به ادغام مديريت دانشگاه هاي علوم پزشکي با بيمارستان ها در ابتداي انقلاب به عنوان يک جهش علمي اشاره و اظهارکرد: با توجه به اين جهش، رتبه کشور در زمينه پزشکي، از رديف 80 به رديف 19 ارتقا يافت.  
وي با تاکيد بر اينکه در تلفيق علم با عمل بودجه حائز اهميت است، به اختصاص 3 هزار ميليارد تومان از کل بودجه 300 هزار ميليارد توماني کشور به امر آموزش عالي درسال آينده اشاره و عنوان کرد: سهم ناکافي بودجه آموزش عالي از کل بودجه تنها منحصر به ايران نيست بلکه اين مشکل در کل جهان وجود دارد. 
 بطحائي با بيان اينکه علامه بزرگ " خواجه نصيرالدين طوسي " محور همگرايي علم، اخلاق و ايمان است، افزود: مباحث فرهنگي از مباحث مهم دانشگاه هاست و توسعه هاي صحيح علمي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي بدون توسعه فرهنگي مبتني بر جهان بيني الهي، امکان پذير نيست.  
وي با تاکيد بر اينکه ايسنا بايد در حفظ اعتماد دانشجويان بسيار کوشا باشد، عنوان کرد: حفاظت و اعتماد دانشجويان يکي از ارکاني است که بايد در نظر گرفته شود.  
بطحايي خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه و زندگي شخصي صرف نظر از قوميت، جنسيت، زبان و مذهب، بايد بفهميم که هر دانشجو مظهري از عظمت خداوند است و بايد ياد بگيريم که افکار جدا افکني را دور بياندازيم و در اين راه، صداقت و عدم خودخواهي باعث رسيدن به اين مرتبه مي شود.  
وي در ادامه يکي از مشکلات اساسي کشور را عقب افتادگي علمي دانست و اظهارکرد: ما در اين رابطه نياز به يک جهش علمي داريم که در صورت محقق نشدن آن، کشور در بحث اقتصاد، صنعت و استقلال تهديد خواهد شد.   

براي نخستين بار در کشور ;
 دانشگاه کاشان در رشته شيمي گرايش فناوري اسانس دانشجو مي پذيرد 
گروه آزمون وسنجش : مدير پژوهشکده اسانس هاي طبيعي دانشگاه کاشان، از پذيرش دانشجو در رشته شيمي گرايش فناوري اسانس در مقطع کارشناسي ارشد خبر داد.  
به گزارش ايسنا، دکتر محسن بهپوردر اين باره گفت: براي نخستين بار در ايران شوراي گسترش آموزش عالي با راه اندازي اين رشته با توجه به تدوين دروس ارائه شده اسانس و تکميل کادر هيات علمي پژوهشکده اسانس موافقت کرده است.  
وي با اشاره به اينکه ظرفيت پذيرش دانشجو در اين رشته 10 نفر است، افزود: پذيرش دانشجو در اين رشته از مهرماه سال آينده انجام خواهد شد.  
مدير پژوهشکده اسانس هاي طبيعي دانشگاه کاشان، تصريح کرد: مقطع دکتراي اين رشته هم متعاقبا ايجاد خواهد شد. 
 به گزارش ايسنا، پژوهشکده اسانس هاي طبيعي دانشگاه کاشان با چهار عضو هيات علمي تمام وقت و 10 عضو هيات علمي نيمه وقت در گروه هاي استخراج و شناسايي ترکيبات اسانس و کاربري آنها، کشاورزي و اصلاح نژاد گياهان اسانسي و دارويي و طراحي نيمه صنعتي پروسه هاي فرآوري اسانس هاي طبيعي فعاليت دارد. 


 دايره المعارف آموزش عالي  

شوراي عالي آموزش   
قسمت هفتاد ودوم 
نظام تامين بودجه آموزش عالي به موجب قانون 1990 م به صورت جزئي و   کلي معين شده است . منابع مالي آموزش عالي از بودجه دولتي تامين مي شود به علاوه جهت کمک به فعاليت هاي موسسات آموزش عالي ، ممکن است سرمايه هايي از منابع داخلي وخارجي به دست آيد . اين سرمايه ها مشمول ماليات نمي شوند و وزارت آموزش و پرورش منابع را با نظارت خود به موسسات اختصاص مي دهد . موسسات آموزش عالي محدوديت هاي زيادي درهزينه کردن منابع خصوصي خود براي سرمايه گذاري ، حقوق و ديگرهزينه هاي تحصيلي دارند . انتقال متقابل منابع ملي بين طبقات گوناگون هزينه ها در صلاحيت موسسات نبوده و منابع مالي استفاده نشده درطول سال تحصيلي را موسسات نبوده ومنابع مالي استفاده نشده درطول سال تحصيلي را موسسات نمي توانند به سالهاي بعد منتقل کنند و مي بايست به بودجه ملي باز گردانند . اين درحاليست که هزينه هاي جاري آموزش عالي اسلوواکي را شامل مي شود .
از نقطه نظر تامين هزينه ها وامور مالي سه نوع سازمان در اسلوواکي وجود دارد -1 سازمانهاي بودجه گيرهدفدار که به شکل کمکها ومساعدتها تاحدود زيادي بودجه خود را از بودجه ايالتي با امکان به دست آوردن منابع مالي بيشتر تامين مي کنند . مدارس وابسته به کليسا و خصوصي وموسساتي که به وسيله مراجع ناحيه اي يا به طورمستقيم از طرف وزارتخانه اداره مي شوند از اين دسته اند .
1- سازمانهاي بودجه گير يا بودجه ايالتي حمايت شده وکليه مدارس دولتي وبخشي از سازمانهايي که به وسيله بخش آموزش وپرورش ومراجع ناحيه اي اداره مي شوند از اين نوع اند .
2- سازمانهاي غير انتفاعي وموسساتي که با آموزش سرو کار دارند واوقات فراغت وفعاليت هاي خارج از مدرسه را براي کودکان ونوجوانان تدارک مي بينند . 
منابع مالي مدارس خصوصي از طريق پولهاي اهدا شده از بودجه دولتي تامين مي شود که به اندازه 75-70 بودجه مدارس دولتي است وبه طور کلي بررسي حقوق معلمان وخريد وسايل عملياتي طراحي شده است . 
به علاوه مدارس خصوصي ، کمک هايي را که بين 500- 2500 کرون اسلوواکي است به شکل شهريه از اولياي دانش آموزان در هر ماه بر طبق نوع مدرسه وناحيه آموزشي دريافت مي کنند . اين مقرري مي تواند به خانواده هايي کمک نمايد که در آمدي جز کمک هاي اجتماعي ندارند . کمک هاي دولت به مدارس خصوصي بالغ بر 8 ميليون و56 کرون دارد 1996 م و9 ميليون و980 کرون در 1997 م بوده است . 
حمايت از دانشجويان از طريق کمک هزينه هاي تحصيلي انجام مي شود که در سطوح مدارس ابتدايي ودبيرستان مطرح نشده اند . بورسهاي تحصيلي تنها به دانشجويان آموزش عالي تعلق مي گيرد ، چراکه در آمد خانواده ها از محدوده معيني تجاوز نمي کند و براي تامين هزينه هاي دوره دکتري وتکميلي کافي نيست .   
شهريه آموزش
 دانشجويان دانشگاههاي دولتي از پرداخت شهريه معاف اند واز طرفي بودجه هاي ايالتي هم کافي نيست در نظام بدون شهريه فعلي ، منابع مالي آموزش عالي اسلوواکي به طور کامل از ماليات هاي دريافتي تامين مي شود . درک عمومي مردم در اسلوواکي اين است که نظام بدون شهريه ،تنها راه مطمئن دسترسي به خدمات آموزش عالي است واين نظام فکري شهرت سياسي دارد .
طبق قانون اساسي اسلوواکي هر شهروند حق تحصيل در يک رشته آموزش عالي مورد علاقه خود را دارد ، مشروط بر آنکه دوره متوسطه را به پايان رسانيده باشد وبتواند صلاحيت هاي خود را براي طي کردن دوره نشان دهد .
اگر چه هزينه هاي مستقيم آموزش عالي  در بيشتر زمينه ها در اسلوواکي ناچيز است ولي در سالهاي اخير هزينه هاي غير مستقيم به دليل فشار تورم وکاهش کمک هاي دولت به دانشجويان براي کتاب ،رفت وآمد ،غذا وتسهيلات زندگي به سرعت افزايش يافته است . اين هزينه هاي روبه افزايش براي اقامت دانشجويان غير بومي سرسام آورتر است .
نواحي روستايي به خاطر هزينه هاي اقتصادي انتقال به مناطق ديگر بيشتر آسيب مي بينند و هزينه هاي آموزشي در بعضي دانشگاههاي خصوصي ويا دولتي ورود روستاييان را به نظام آموزش عالي غير ممکن مي کند . به دليل اين معضل پيچيده ، دولتمردان محلي اسلوواکي نيز رويه تاسيس موسسات آموزش عالي دولتي جديد را در مناطق خارج از پايتخت دنبال کرده اند . از طرفي اين خط مشي ها به منظور افزايش نرخ ثبت نام در دانشگاههاي موجود اجرا شده است وکشور را به طور دقيق تري به شاخص هاي دنياي توسعه يافته مي رساند .
در 1996  به دستور وزير آموزش وپرورش اسلوواکي برنامه استراژيک دانشگاهها براي گسترش وتوسعه اين بخش صادر شد . در 1998 م بعد از انتخابات جديد مجلس جمهوري اسلوواکي بر افزايش دانشگاههاي خارجي در کشور اسلوواکي تاکيد شد .
امارات متحده عربي در شمال شرقي شبه جزيره عربستان واقع شده است . اين       کشور از شمال به خليج فارس ، از غرب به قطر وعربستان سعودي ، از جنوب به عمان وعربستان سعودي واز شرق به عمان محدود مي شود و وفدراسيوني متشکل از هفت شيخ نشين ابوظبي ، دوبي ، شارجه ، راس الخيمه ، فجيره ، ام القيوين وعجمان است که200 جزيره را نيز شامل مي شود . سواحل اين فدراسيون پوشيده از نمکزار است واکثر جمعيت کشور در آن ساکن اند .
امارات متحده عربي آب وهواي گرم ، تابستانهاي داغ ومرطوب و زمستانهاي ملايم دارد . بارندگي در آن اندک واغلب در ماههاي زمستان رخ مي دهد . در طول فصل زمستان وپايان آن وزش طوفان شن معمول است . در نگرش حاکمان امارات متحده عربي آموزش سرمايه اي ملي است که بر اساس سياست آموزشي مبتني بر اصول علمي ، به نحوي عادلانه وجامع ، امکان فراهم کردن فرصت هاي برابر در کسب آموزش وبروز استعداد  وتواناييهاي افراد در حوزه هاي مختلف علوم را مهيا مي سازد . دولت وحکومت مي کوشند تا همه امکانات وتسهيلات ضروري را براي بسط نظام آموزشي ، افزايش کارايي وقابليت آن واستفاده بهينه از منابع آموزشي پيشرفته را فراهم آورند . زيرا آموزش در مقام خود يکي از مهم ترين عوامل رسيدن به ثبات وامنيت ملي وپاسخ گوي نيازهاي ملي واجتماعي جامعه است .
در 1977- 1976 م آموزش عالي با تاسيس دانشگاه امارات متحده عربي در العين که نمادي از فدراسيون امارات بود ، فعاليت خود را آغاز کرد . پس از آن دانشگاههاي زياد ديگري گسترش يافتند ، که از ان جمله مي توان به مدارس عالي فناوري در اغلب شهرهاي بزرگ ، دانشگاه زايد در ابوظبي ودوبي ، دانشگاه امريکايي در شارجه ودبي ودانشگاه عجمان اشاره کرد .
بر اساس آمار 2000-2001 م تعداد ثبت نام کنندگان در مقطع آموزش عالي 10703 نفربوده است .
دانشگاههاي امارات براي رقابت با دانشگاههاي بين المللي به دنبال تدوين وتحقق معيارهاي برجسته آموزشي هستند .
از اهداف اصلي دانشگاهها هماهنگي با مراکز علمي وپژوهشي است. ارتباط  دانشگاه با صنعت ، تجارت وکشاورزي بر نقش بسيار مهم دانشگاه در پيشرفت جامعه تاکيد دارد وهر قدر سطح دانشگاهها به لحاظ معيارهاي بين المللي آموزشي بالاتر باشد اين حضور محسوس تر وحياتي تر خواهد بود .( ادامه دارد ...) 


 
سياسي
خبر و دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه