جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/03/19 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 3616


خبر پزشکي


ويگوتسکي از نظريه تا کاربرد
استاد محترم:جناب آقاي دکتر احدي---دانشجو : طاهره باغاني ( قست دهم )

ميوه ها و سبزيجات سرشار از مواد مغذي براي مقابله با سرطان


رايحه گلها استرس را کاهش مي دهد


خبرهااز عالم علم


  خبر پزشکي  

کنفرانس اختلالات تنفسي حين خواب برگزار مي شود
به همت کلينيک اختلالات خواب ايران، کنفرانس اختلالات تنفسي حين خواب 20 و 21 خرداد ماه سال جاري برگزار مي شود.
به گزارش  ايسنا ، اين کنفرانس به همت کلينيک اختلالات خواب بيمارستان بهارلو و با همکاري انجمن پزشکي خواب ايران و انجمن جراحان فک و صورت ايران طي روزهاي 20 و 21 خرداد ماه سال جاري در هتل المپيک تهران برگزار خواهد شد.
آشنايي با آخرين روش هاي تشخيصي اختلالات تنفسي حين خواب، روش هاي درمان غيرجراحي اختلالات تنفسي حين خواب، روش هاي درمان جراحي اختلالات تنفسي حين خواب، کاهش عوارض و خطرات جسمي و شغلي ناشي از ابتلا به اختلالات تنفسي حين خواب و آگاهي پزشکان از اهميت تشخيص به موقع و درمان مناسب بيماران مبتلا از موضوعات مورد بحث در روز اول اين کنفرانس است.
در روز دوم کنفرانس اختلالات تنفسي حين خواب، شرکت کنندگان روش انجام پلي سومنوگرافي، روش انجام MSLT و کاربردهاي آن، روش انجام MWT و کاربردهاي آن، روش انجام titration CPAP و کاربردهاي آن آشنا مي شوند.
علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به دبيرخانه کنفرانس به نشاني بيمارستان بهارلو، کلينيک اختلالات خواب مراجعه و يا با شماره 55677333 تماس برقرار کنند.

 از چشم هاي خود در فصل تابستان مراقبت کنيد

چشم هاي خسته مي توانند کاملا به بينايي شما آسيب برسانند و در طول فصل تابستان تابش شديد نور خورشيد و گردوغبار همگي دلايلي هستند که سبب تورم و التهاب چشم ها مي شوند و تمام اين دلايل کافي است شما را موظف کند، از اين پنجره ها که به سمت روح شما گشوده مي شوند،  محافظت کنيد.
به گزارش ايسنا،  از آنجا که گرماي زياد، غبار و تابش شديد نورخورشيد در فصل تابستان مي تواند تاثير نامطلوبي روي چشم هاي شما داشته باشد در اين مقاله چند نکته براي محافظت از اين عضو حساس و مهم ارائه شده که رعايت آنها، تابستان شما را لذت بخش تر خواهد کرد.
به گزارش شبکه خبري تورنتونيوز، متخصصان تاکيد مي کنند; براي مراقبت از چشم ها از عينک هاي آفتابي مرغوب و استاندارد استفاده کنيد. همانطور که با استفاده از کرم هاي ضد آفتاب از پوست خود در برابر اشعه فرابنفش خورشيدي محافظت مي کنيد با استفاده از عدسي هاي مناسب براي عينک هاي آفتابي خود از آسيب رساندن اين تشعشعات به چشم ها نيز جلوگيري کنيد. به گفته محققان; تماس زياد با نور فرابنفش سبب بروز آب مرواريد، آسيب شبکيه و نيز ساير مشکلات چشمي مي شود. عينک هاي آفتابي مناسب براي تابستان آنهايي هستند که قاب پهني دارند که دور چشم را کاملا مي پوشانند و به اين ترتيب جلوي نور خورشيد و غبار را با هم مي گيرند. اشعه فرابنفش به طور معمول از روي آب و برف منعکس مي شود. بنابراين در استخرهاي تابستاني نيز بهتر است از عينک آفتابي استفاده کنيد. پس از يک روز تماس با نورخورشيد چشم ها قرمز مي شوند و اگر اين عضو مستعد ابتلا به بيماري باشد،  در معرض آفتاب، قرنيه نيز ممکن است آسيب ببيند. از سوي ديگر، اگر قرار است به پيک نيک يا اردو برويد و در فضاي آزاد فعاليت هايي مثل بازي و ورزش يا غذا پختن داشته باشيد توصيه مي شود که چشم ها را بدون محافظ رها نکرده و حتما از عينک هاي محافظ و شفاف استفاده کنيد. با همين مراقبت اندک مي توانيد از تعطيلات ايمن و بي خطر خود لذت ببريد.


 ويگوتسکي از نظريه تا کاربرد  
  استاد محترم:جناب آقاي دکتر احدي---دانشجو : طاهره باغاني ( قست دهم )

حوزه تقريبي رشد

  اغلب معلمان، احتمالا با ديدگاه کلي ويگوتسکي موافقند. آنها مي پذيرند که شغلشان ايجاب مي کند تا ذهن کودک را پيشرفت دهند و براي اين کار بايد مفاهيم جديد را به طور مستقيم به کودکان بياموزند و منتظر کشف خودبه خودي آنها نباشند. اما معلمان در عين حال، مي دانند که هر مفهومي را نمي توانند به هر کودکي بياموزند. براي مثال، آنها نمي توانند به کودکان سال اول دبستان، درس جبر را به گونه اي موثر آموزش دهند. معلمان به روش هايي نياز دارند تا به کمک آنها بتوانند تعيين کنند که کودکان، براي چه درس هايي آمادگي دارند.
  اغلب مدارس، اين تصميمات را به کمک آزمون هاي استاندارد پيشرفت تحصيلي و هوش، اتخاذ مي کنند. يعني مدرسه مي تواند به کودک پايه سوم، يک آزمون پيشرفت تحصيلي بدهد و بفهمد که آيا رياضيات او در سطح کلاس سوم است يا خير و کودک را از نظر رياضي، در سطح متوسطي طبقه بندي کند. اما ويگوتسکي عنوان کرد که آزمون هاي مرسوم کفايت لازم   را ندارند. آنها تنها سطح فعلي رشد را اندازه مي گيرند، و به ما مي گويند که کودک تاکنون چقدر پيشرفت کرده است. اما در مورد ميزان توانايي کودک براي آموختن مواد جديد، اطلاعاتي به ما نمي دهند.
  ويگوتسکي معتقد بود علت اين نقص آن است که آزمون هاي مرسوم فقط مي توانند آنچه را که کودک به تنهايي مي تواند انجام دهد، ارزيابي کنند. اما کودک قبل از اينکه بتواند تکليفي را به تنهايي انجام دهد، مي تواند آن کار را با همکاري ديگران و دريافت راهنمايي و حمايت از آنها به انجام برساند. بنابراين، براي تعيين توانايي بالقوه کودک براي يادگيري جديد، نياز داريم تا ببينيم که کودک چگونه مي تواند از کمک هايي که به او پيشنهاد شده است، در آن کار استفاده کند.
  ويگوتسکي از ما مي خواهد دو پسربچه را در نظر بگيريم که بر مبناي آزمون هوش متداول، در سن عقلي 8 سالگي قرار دارند( ويگوتسکي، 1934). يعني همان گونه که آزمون در نظر دارد، هنگامي که به طور مستقل کار مي کنند، در اين سطح نمره مي آورند. اما پس از آن آزمونگر مسائل جديد ديگري را ارائه مي دهد که حل آن براي پسربچه ها مشکل است و به آنها مقداري کمک مي کند. مثلا سوال هايي راهنمايي کننده از آنها مي کند يا حل اولين مرحله مسئله را به آنها مي گويد. با اين کمک، يکي از کودکان در سطح سني کودک 9 ساله و ديگري در سطح سني 12ساله نمره مي آورد. بدين ترتيب معلوم مي شود که توانايي بالقوه دو پسربچه براي يادگيري جديد يکسان نيست. ويگوتسکي فاصله اي را که کودکان مي توانند در فراسوي سطح فعلي خود عمل کنند، حوزه تقريبي رشد ناميد. او اين حوزه را به طور دقيق تر چنين تعريف کرد:
  حوزه تقريبي رشد عبارت است از: فاصله بين سطح رشد فعلي، که به وسيله حل مسئله به طور مستقل تبيين مي گردد و سطح رشد بالقوه، که از طريق حل مسئله با راهنمايي بزرگسالان يا همکاري با همسالان تواناتر، حاصل مي شود( ويگوتسکي، 1935)
  ويگوتسکي اميدوار بود که با طرح حوزه تقريبي رشد، براي مربيان شاخص بهتري براي شناخت ظرفيت هاي بالقوه واقعي کودک فراهم آورد.
  او با اشتياق در مورد سودمندي اين مفهوم براي روان شناسي رشد، مطالبي نوشت و اين بحث را مطرح کرد که اين مفهوم، چشم انداز جديد و بهتري را فراهم مي آورد که نه تنها کارکردهايي را که قبلا به پختگي رسيده اند، بلکه کارکردهايي را هم که در حال رسيدن به پختگي و بلوغ هستند، روشن مي سازد. با تمرکز بر فعاليت هايي که کودک مي تواند با همکاري ديگران به اتمام برساند، اين حوزه از توانايي هايي او که در آغاز رشد هستند، آشکار مي شود - مانند توانايي گام برداشتن براي کودکي که تنها هنگامي که دست او را بگيرند مي تواند راه برود. حوزه تقريبي رشد به استعدادهاي کاملا شکل گرفته در کودک اشاره نمي کند، بلکه بر استعدادهايي انگشت مي گذارد که کودک، امروز تنها با کمک ديگري مي تواند انجام دهد، اما فردا قادر خواهد بود به تنهايي آنها را به انجام برساند(ويگوتسکي، 1934).
  اما چگونه مي توانيم بفهميم که ويگوتسکي درست گفته است که حوزه تقريبي رشد، ريشه هاي رشد دروني را روشن مي سازد؟ هنگامي که مقدار اندکي ياري باعث مي شود که کودک بلافاصله در انجام کاري موفق شود، مي توانيم نسبتا مطمئن شويم که نوعي ظرفيت رشد کننده خودبه خودي در او کشف کرده ايم. موفقيت سريع کودک نشانگر اين است که بزرگسال به بروز ظرفيتي که قبلا در درون کودک نمايان شده، کمک کرده است.
  اما ويگوتسکي همچنين اظهار داشت که بزرگسالان گاهي اوقات کمک زيادي را ارائه مي دهند. براي مثال او به طور تحسين انگيزي عنوان کرد که يک کودک مي تواند از يک مفهوم انتزاعي استفاده کند" به اين دليل که معلم با کودک کار مي کند، براي او توضيح مي دهد، اطلاعات مکمل را در اختيار او قرار مي دهد، از کودک سوال مي کند، جواب هاي او را اصلاح مي کند و از شاگرد مي خواهد توضيح بدهد". در اين مورد، به نظر مي رسد که معلم با کودک مانند يک عروسک خيمه شب بازي رفتار مي کند و مشخص نيست که با اين روش، چه چيز خودبه خودي را در درون کودک برمي انگيزد.
  براي اينکه بفهميم آيا رشد دروني کودک برانگيخته شده است يا نه، تنها راه اين است که کودک را مشاهده کنيم. آيا کودک با شور و حرارت، کنجکاو و فعالانه درگير يادگيري است؟ يا اينکه کودک تحت نفوذ محيط قرار دارد؟ در واقع بعضي از محققان( براي مثال روگوف، مالکين و گيلبرايد،1984) اظهار کرده اند بزرگسالاني که به طور موثر در محدوده حوزه تقريبي رشد آموزش مي دهند، به طور دايم به علايمي که نشان دهنده علايق خودبه خودي کودک است، توجه مي کنند.
      تکيه گاه سازي
  گفتيم تکاليفي که در منطقه تقريبي رشد قرار دارند هنوز از سوي کودک آموخته نشده اند. اگر بزرگترها(پدران و مادران يا دوستان بالغ تر) کودک را ياري دهند از عهده انجام آن تکاليف و يادگيري آنها بر خواهد آمد. جروم برونر اين ياوري و راهنمايي ديگران را تکيه گاه سازي (داربست بندي) ناميده است(وولفلک،2004)
  تکيه گاه سازي را مي توان به فرايند هدايت يادگيرنده براي گذار از آنچه اکنون مي داند به آنچه قرار است ياد بگيرد تعريف کرد. در تکيه گاه سازي، ابتدا معلم يا شخص ديگري که يادگيرنده را ياري مي دهد سهم عمده اي از مسئوليت را به عهده مي گيرد، اما به تدريج که يادگيري پيش مي رود مسئوليت به يادگيرنده واگذار مي شود. اگن و کاوچاک(2001) موضوع را از زبان کازدن به نحو زير توضيح داده اند:
ادامه دارد


  ميوه ها و سبزيجات سرشار از مواد مغذي براي مقابله با سرطان  

 با اين که شايد هنوز راهي اساسي براي مقابله با بيماري مرموز سرطان وجود نداشته باشد، اما دقت در انتخاب و مصرف مواد غذايي مناسب مي تواند به ما در برابر اين بيماري کمک کند. از ياد نبريم که اگر مصرف اين نوع مواد حتي نتواند از سرطان پيشگيري کند، ضرري نيز نخواهد داشت و بسياري از ديگر انواع بيماري ها را از ما دور خواهد کرد.
به گزارش جام جم آنلاين البته هيچ يک از مواد غذايي به تنهايي نمي تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما ترکيبي مناسب از آنها ممکن است تفاوتي اساسي در سلامت ما ايجاد کند.
با رنگ ها به جنگ سرطان برويد
ميوه ها و سبزيجات سرشار از مواد مغذي براي مقابله با سرطان هستند و هر چه ترکيب رنگ آنها بيشتر باشد، مواد مغذي آنها هم بيشتر است.
اين مواد غذايي به شيوه اي ديگر نيز احتمال خطر را کاهش مي دهند زيرا اين مواد ما را براي رسيدن به وزن مناسب و حفظ آن کمک مي کنند.
اضافه وزن خطر ابتلا به انواع سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان هاي کليوي را افزايش مي دهد. پس حداقل روزي 5 وعده اين مواد را که به شيوه اي سالم نيز تهيه شده اند، مصرف کنيد.
صبحانه مفيد
فولات جزو ويتامين هاي گروه B است که در مقابله با سرطان  موثر است. شما مي توانيد اين ماده غذايي مفيد را به وفور در سفره صبحانه خود قرار دهيد. غلات غني شده و محصولات گندم سبوس دار منبع خوبي از فولات هستند. به علاوه آب پرتقال و توت فرنگي نيز همين خاصيت را دارند.ديگر منابع خوب فولات مارچوبه و تخم مرغ هستند; شما همچنين مي توانيد اين ماده غذايي مفيد را در لوبيا، دانه آفتابگردان و سبزيجات برگ دار سبز رنگ مانند اسفناج پيدا کنيد.
برخي از مطالعات نيز مصرف گوجه فرنگي را با کاهش خطر انواع مختلف سرطان ازجمله سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.
گرچه هنوز شواهد دقيقي در دست نيست، اما پژوهشگران، چاي و مخصوصا چاي سبز را يک ماده ضدسرطان قوي مي دانند. مطالعات آزمايشگاهي نشان داده، مصرف چاي سبز رشد سلول هاي سرطاني در روده، کبد، سينه و پروستات را آهسته يا متوقف مي کند.
همچنين آب و ساير مايعات نه تنها تشنگي شما را برطرف مي کند، بلکه شما را در برابر سرطان مثانه نيز محافظت خواهد کرد.
خانواده کلم، ضدسرطان
سبزيجاتي مانند بروکلي، گل کلم، کلم پيچ و انواع ديگر آن نيز بدن شما را در برابر سرطان هايي مانند روده، سينه، ريه و دهانه رحم محافظت مي کنند.
سبزيجات برگ دار با رنگ سبز تيره مانند کاهو و اسفناج مقادير فراواني فيبر، فولات و کارتنوئيد دارند. اين مواد معدني به حفاظت بدن در برابر سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ريه، پوست و معده کمک مي کند.
روش پخت و پز مواد
روش تهيه و طبخ گوشت مي تواند تفاوت زيادي داشته باشد. سرخ کردن و کباب کردن غذا در دماي بسيار بالا باعث شکل گيري نوعي مواد شيميايي مي شود که خوردن آنها افزايش خطر ابتلا به سرطان را در پي دارد. روش هاي پخت و پزي مانند آب پز کردن يا بخار پز کردن کمتر اين مواد خطرناک را توليد مي کنند. در ضمن زماني که گوشت را مي پزيد به ياد داشته باشيد که مقدار زيادي سبزيجات سالم نيز به آن بيفزاييد.


 


 رايحه گلها استرس را کاهش مي دهد 

 دانشمندان ژاپني با انجام يکسري آزمايشات علمي بر روي موشها نقش درماني رايحه گلها را در کاهش استرس نشان دادند.
به گزارش مهر ، دانشمندان دانشگاه توکيو با انجام آزمايشاتي درباره اثرات مثبت رايحه گلها بر روي جانداران نشان دادند که برخي از «آروماها» (مواد خوشبو) مي توانند بر روي فعاليت ژنها و سلولهاي خون اثر بگذارند و تاحد چشمگيري سطوح استرس را کاهش دهند.
از گذشته هاي دور مردم مي دانستند که برخي از مواد معطر طبيعي اثرات روحي - فيزيولوژيکي، محرک، تسکين دهنده و ضدالتهابي بر روي جانوران دارند. اکنون اين محققان نشان دادند که رايحه ليمو اثر ضدافسردگي دارد در حالي که سنبل کوهي حس خواب ايجاد مي کند.
پژوهشگران ژاپني براي تعدادي از موشهاي صحرايي يک موقعيت استرس ايجاد کردند و سپس اين موشها را در معرض رايحه «لينالول» قرار دادند. لينالول ، عامل شيميايي مسئول رايحه موجود در بعضي از گلها ، پرتغال، انگور، انبه، ليمو و «اسطوخودوس» است.
نتايج اين تحقيقات نشان داد که اين ماده بر روي سلولهاي خون و بيان ژنهايي که با استرس ارتباط دارند تغييراتي ايجاد مي کند.
براساس گزارش تلگراف ، به اين ماده در موش هاي مورد آزمايش منجر به کاهش جهش هاي حاضر در 109 ژن شد. 


 خبرهااز عالم علم 

  کنترل کلسترول خون منجر به افزايش طول عمر مي شود
پژوهشگران توصيه مي کنند که کنترل ميزان کلسترول خون منجر به افزايش طول عمر مي شود.
به گزارش ايسنا، اين محققان در يک پژوهش جديد اعلام کردند: افرادي که با کنترل دائمي ميزان کلسترول بد يا LDL را در خون خود پايين نگه مي دارند مي توانند سالهاي عمر خود را افزايش دهند.
اين پژوهش که در دانشگاه مينسوتاي آمريکا انجام گرفته در مجله «سالانه هاي جراحي» منتشر شده است.
در اين بررسي محققان 838 بيمار را که دچار حمله قلبي شده بودند اما از مرگ نجات يافته بودند، مورد ارزيابي قرار دادند.
اين بيماران در گروه هاي سني بين 38 ساله تا 60 ساله بودند. از اين تعداد 417 نفر فقط در طول تحقيقات يک دستورالعمل رژيم غذايي را دنبال کردند اما 421 نفر باقي مانده علاوه بر رژيم غذايي جراحي باي پس کوچکي انجام داده بودند که کلسترول را جذب کند.
به گزارش هلت دي نيوز، 25 سال بعد محققان دانشگاه مينسوتا دريافتند: گروهي که جراحي باي پس انجام داده بودند حدود يک سال بيشتر عمر کرده بودند.
 
از خواص قارچ چه مي دانيد؟

هزاران سال است که قارچ هم بعنوان ماده غذايي مناسب و هم براي اهداف و مصارف پزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گزارش ايسنا، اين گياه اغلب در گروه سبزيجات طبقه بندي مي شود در حالي که در واقع به طبقه خاص خود موسوم  به قارچ ها تعلق دارد.
به گفته متخصصان; قارچ ها منبع غني از ماده معدني پتاسيم هستند که به کاهش فشار خون بالا و نيز کاهش خطر سکته مغزي کمک مي کند.
بر اساس اين گزارش، قارچ ها براي تقويت استخوان ها مفيد هستند، خستگي را رفع و کمبود ويتامين D را جبران مي کند.
علاوه بر اين، براي اينکه تمام مواد مغذي از مواد غذائي به بهترين صورت جذب شوند، بدن نياز به ويتامين هاي گروه ب دارد و قارچ يک دسته از اين ويتامين ها را مي تواند، تامين کند.
به گزارش سايت "تغذيه  گياهخواري"، قارچ ها منبع سرشاري از ريبوفلاوين، نياسين و سلنيوم هستند. سلنيوم آنتي اکسيداني است که با همکاري ويتامين «اي» سلول ها را از تاثيرات آسيب رسان و مخرب راديکال هاي آزاد در امان نگه مي دارد. همچنين مصرف سلنيوم در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا 65 درصد کاهش مي دهد.
قارچ ها همچنين منبع مهمي از اسيد فوليک هستند که ويتامين مهمي براي زنان بويژه در دوران بارداري محسوب مي شود. معمولا قارچ را بايستي فقط به صورت پخته مصرف کرد زيرا قارچها آلوده به موادي هستند که فقط در اثر طبخ از بين مي روند. ولي قارچ هايي را که در واحدهاي صنعتي توليد مي شوند، مي توان بدون هيچ مشکلي پس از تميز کردن مصرف کرد. با وجود خواص سرشاري که اين خوردني دارد متخصصان تغذيه توصيه مي کنند; اشخاصي که نمي خواهند از گوشت استفاده کنند براي تامين پروتئين مورد نياز بدنشان نمي توانند قارچ را جايگزين آن کنند چون قارچ جاي گوشت را نمي گيرد.


 
سياسي
خبرو دانشگاه
دانش وپژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه