جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/04/09 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهار شنبه) نسخه شماره 3633


خبر


آخرين روز مشاهده و اصلاح سوابق تحصيلي داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد اسلامي سال89 اعلام شد


جزئيات تسهيلات براي داوطلبان معلول کنکور سال 89 تشريح شد


آخرين مهلت دريافت و رفع نقص کارت کنکور سراسري سال 89


فهرست نهايي موسسات مجاز دوره هاي فراگير اعلام شد


معرفي رشته هاي تحصيلي


 خبر  

چهار رشته جديد در مقاطع کارشناسي ارشد و کارشناسي دردانشگاه محقق اردبيلي ايجاد شد
 گروه آزمون وسنجش
: چهار رشته جديد در مقاطع کارشناسي ارشد و کارشناسي دردانشگاه محقق اردبيلي ايجاد شد.   به گزارش ايسنا، شوراي گسترش آموزش عالي کشور با ايجاد يک رشته در مقطع کارشناسي ارشد و 3 رشته در مقطع کارشناسي دردانشگاه محقق اردبيلي موافقت کرد.   بر اساس اين تصميم شوراي گسترش آموزش عالي، با پذيرش دانشجو در رشته هاي عرفان اسلامي (کارشناسي ارشد)، مهندسي کشاورزي- آب (کارشناسي) ، مهندسي معماري (کارشناسي) و مهندسي عمران (کارشناسي) ، موافقت شده است. 
گفتني است، در حال حاضر رشته هاي تحصيلي دانشگاه به 96 رشته افزايش يافته است که از اين تعداد 2 رشته مربوط به مقطع دکتري ، 41 رشته مقطع کارشناسي ارشد و 53 رشته مقطع کارشناسي است.
 
در پي توقف پذيرش دانشجوي جديد فني وحرفه اي  ;
معاون سازمان سنجش: آزمون آموزشکده هاي فني  و حرفه اي امسال برگزار مي شود
 گروه آزمون وسنجش
: معاون سازمان سنجش آموزش کشور در توقف پذيرش دانشجوي جديد در دوره هاي علمي  کاربردي و آموزشکده هاي فني و حرفه اي بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري، گفت: آزمون آموزشکده هاي فني حرفه اي 26 شهريور ماه برگزار مي شود.  دکتر حسين توکلي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون آموزشکده هاي فني و حرفه اي از روز سه شنبه 15 تير ماه، اظهار کرد: طبق آخرين تفاهم دفترچه ضواط پذيرش از سوي وزارت آموزش و پرورش براي سازمان ارسال شده است و بر اين اساس مهلت ثبت نام در اين دوره هم اعلام شده است.  وي با بيان اينکه آزمون امسال برگزار مي شود، تصريح کرد: هنوز چنين ابلاغيه اي براي ما ارسال نشده است در نتيجه فرايند پذيرش اين دوره متوقف نمي شود.  توکلي در خصوص ظرفيت پذيرش آزمون، اظهارکرد: حدود 35 هزار نفر در دوره هاي روزانه و بيش از 40 هزار نفر در موسسات غيرانتفاعي پذيرفته خواهند شد.

دوره آموزش ضمن خدمت اساتيد راهنماي حوزه علميه خواهران برگزار مي شود
 گروه آزمون وسنجش :
معاون امور محتوايي مديريت منطقه يک حوزه هاي علميه خواهران از برگزاري اولين دوره آموزشي ضمن خدمت اساتيد راهنما در مفطع سطح 2 (کارشناسي) خبر داد. منصوره ازغندي در گفتگوبا مهر گفت: مديريت منطقه يک حوزه هاي علميه خواهران با هدف دانش افزايي و تکميل مهارت هاي تحقيقاتي مورد نياز در پايان نامه نويسي براي اساتيد راهنما در مقطع سطح 2 (کارشناسي) اولين دوره آموزشي ضمن خدمت اساتيد راهنما را برگزار مي کند. وي افزود: اين کارگاه آموزشي در سطح 50 نفر از اساتيد راهنما در مقطع سطح 2 (کارشناسي) و در روزهاي 14، 15 و 16 تير در حوزه علميه حضرت فاطمه الزهرا(س) پونک برگزار مي شود.  معاون امور محتوايي مديريت منطقه يک حوزه هاي علميه خواهران درباره محتواي اين دوره آموزشي نيز گفت: سرفصل هايي مانند چيستي علم، طبقه بندي علوم، مفهوم تحقيق علمي، انواع تحقيق، روش تحقيق و گردآوري اطلاعات، طراحي و ارائه ساختار پژوهش، تجزيه و تحليل و پردازش اطلاعات و تنظيم و تدوين گزارش تحقيق و ساير موارد از سرفصل هاي مشخص شده براي اين دوره آموزشي است.
 
توصيه چند نکته صحيح تست زني  به کنکوري ها 
گروه آزمون وسنجش
: با برگزاري کنکور سراسري از فردا پنجشنبه10 تير ماه ، کنکوري ها بايد توجه داشته باشند که در زمينه تست زني به حرف هاي عجيب و غريب اين و آن گوش نکنند و مطمئن باشند که گزينه هاي صحيح از يک نمودار يا نظم خاصي پيروي نمي کنند، پس فقط با اتکا به دانش و اطلاعات خود و اطمينان از درست بودن يک گزينه، گزينه مورد نظر را در برگه پاسخنامه علامت بزنند و از تکرار يک گزينه خاص يا به تناوب زدن گزينه ها خودداري کنند. 
به گزارش ايسنا، سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص نحوه مطالعه در فرصت باقي مانده به کنکوري ها توصيه مي کند: در اين مدت باقي مانده، اگر تست هاي کنکور سراسري سالهاي قبل را نزده ايد، حتما وقت بگذاريد و به آنها پاسخ دهيد، توجه داشته باشيد که تست ها را به صورت کلي، يعني مخلوطي از کليه دروس و مباحث بزنيد و از حل تست هاي موضوعي و طبقه بندي شده اجتناب کنيد، چرا که تست هاي طبقه بندي شده بيانگر وضعيت واقعي شما نخواهد بود. 
البته اگر در برخي از موضوعات، مشکل داريد و هنوز تسلط کافي را به دست نياورده ايد، مي توانيد به تست هاي طبقه بندي شده پاسخ دهيد تا در آن موضوع مسلط شويد و سپس بلافاصله به حل تست هاي کلي از کتاب هاي تست سازمان سنجش اقدام کنيد. 
سعي کنيد که کنکور سراسري دو يا سه سال گذشته را با همان شرايط موجود در آزمون سراسري جواب دهيد، يعني به زمان پيشنهادي براي هر درس توجه داشته باشد و سوال ها را پشت سر هم پاسخ دهيد، در پاسخ به تست هاي آزمون هاي سراسري گذشته، به اين نکته توجه کنيد که همه سوالهاي سال هاي قبل مربوط به درس هاي شما نيست و برخي از موضوعات درسي حذف شده يا تغيير پيدا کرده است. 
فرصت باقي مانده، زمان فهم مطالب جديد نيست 
به گزارش ايسنا، فرصت باقي مانده، زمان يادگيري و فهم مطالب جديد نيست، پس اگر مطلبي را تا کنون نخوانده ايد، رها کنيد و وقت خود را براي حل تست هاي مباحثي که در آن تسلط کافي داريد، صرف نماييد تا سر جلسه آزمون با اطمينان خاطر و سرعت عمل بيشتر به سوالهاي مباحث ياد شده پاسخ دهيد. 
پس از پاسخ دادن به هر10سوال، شماره سوال ها را چک کنيد 
صورت سوال را کامل بخوانيد و به نکته يا نکات کليدي سوال توجه کنيد، سپس تمام گزينه ها را با دقت بخوانيد، حتي اگر مطمئن هستيد که گزينه اول پاسخ سوال است، ساير گزينه ها را نيز بخوانيد، چون گاهي اوقات پس از خواندن هر چهار گزينه به نکته انحرافي سوال پي مي بريد. 
زماني که مشغول پاسخ دادن به يک سوال هستيد، فقط به همان سوال فکر کنيد و در فکر سوالي قبلي يا بعدي نباشيد. 
هر10 سوالي که پاسخ داديد، شماره سوال ها را چک کنيد تا در پاسخنامه، جا بجا علامت نزده باشيد، بهتر است که جواب سوال ها را در دفترچه سوال ها هم علامت بزنيد تا چک کردن سوال ها راحت تر شود. 
اگر در سر جلسه آزمون پاسخ سوال يا سوالي را نمي دانستيد، مضطرب و مايوس نشويد، مطمئن باشيد که ساير داوطلبان نيز پاسخ همه سوال ها را نمي دانند و قرار نيست که شما به تمام سوالات يک درس پاسخ دهيد، همچنين توجه داشته باشيد که ارزش تمام سوال هاي يک درس با هم برابراست. پس بيهوده سر سوال هاي وقت گير يا سوال هايي که در مورد پاسخ صحيح آنها مردد هستيد، وقت خود را تلف نکنيد. 
هنگام پاسخ به سوال هاي هر درس، اول سوالهاي ساده و سوالهايي را که مطمئن هستيد پاسخ آنها را مي دانيد، جواب دهيد و سپس سراغ سوال هاي پيچيده يا سوال هاي وقت گير برويد و اگر ديديد به خاطر اضطراب يا هر علت ديگري، قادر نيستيد که به سوال هاي يک درس پاسخ دهيد، سوال هاي آن درس را کنار بگذاريد و به سراغ درس ديگري برويد، زيرا پاسخ دادن به سوال هاي درس ديگر، به شما احساس آرامش و اطمينان خاطر مي دهد و سپس مي توانيد با آمادگي بيشتري، بار ديگر سراغ سوال هاي درسي که مطالب آن براي مدتي از صفحه ذهنتان پاک شده بود، برويد. 

   اولين نشست بازنگري دوره پزشکي عمومي در مقاطع کارآموزي و کارورزي برگزار مي شود
 گروه آزمون وسنجش
: در راستاي بازنگري دوره پزشکي عمومي، اولين جلسه نشست بازنگري در مقاطع کارآموزي و کارورزي دانشگاه علوم پزشکي تهران پنج شنبه هفته جاري برگزار مي شود.   به گزارش ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران- آشنايي با پروژه بازنگري دوره پزشکي عمومي، آشنايي با طرح کلي پيشنهاد شده توسط کميته هاي کارآموزي و کارورزي و بحث و بررسي در خصوص طرح کلي پيشنهاد شده توسط کميته هاي کار آموزي و کارورزي در اين دوره ها، از اهداف برگزاري اين نشست است.  
گفتني است; اولين جلسه نشست بازنگري در دوره پزشکي عمومي10 تيرماه سال جاري در سازمان مرکزي دانشگاه با حضور اعضاي تيم بازنگري دانشکده پزشکي، اعضاي کميته هاي کار آموزي و کارورزي و مسوولان کار آموزي و کارورزي گروهها و بخش هاي آموزشي برگزار خواهد شد.


 آخرين روز مشاهده و اصلاح سوابق تحصيلي داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد اسلامي سال89 اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش :
تاريخ و چگونگي مشاهده و اصلاح سوابق تحصيلي داوطلبان آزمون رشته هاي غيرپزشکي و علوم پزشکي سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد. 
به گزارش خبرنگار آفرينش ، در اطلاعيه اي به داوطلباني که در موعد مقرر نسبت به ثبت نام خود در آزمون غير پزشکي و يا علوم پزشکي سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اقدام کرده اند، اعلام شد: نمرات کتبي امتحانات نهايي سال سوم دبيرستان (ديپلم ) براي ديپلمه هاي نظام جديد يکي از سال هاي 84 الي 88 يکي از رشته هاي رياضي، علوم تجربي، ادبيات و علوم انساني و يا علوم و معارف اسلامي که توسط وزارت آموزش و پرورش به مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي تحويل شده تا دهم تير ماه بر روي پايگاه اينترنتي مرکز آزمون به آدرسwww.azmoon.org  براي مشاهده داوطلبان قرار داده خواهد شد. 
طبق اين اطلاعيه، داوطلبان مي توانند با در اختيار داشتن اطلاعات مربوط به کارت اعتباري ثبت نام و يا شماره پرونده و کد رهگيري خود اطلاعات مربوط به سوابق تحصيليشان را مشاهده کنند. 
داوطلبان همچنين در صورت مشاهده مغايرت بين نمرات دروس، سال اخذ نمره و مندرجات کارنامه فارغ التحصيلي خود لازم است تا فرم اطلاعات و سوابق تحصيلي بر روي پايگاه نسخه چاپي را تهيه و پس از درج اطلاعات صحيح و با در دست داشتن کارت شناسايي معتبر، فرم چاپ شده و اصل و کپي کارنامه فارغ التحصيلي، به منطقه آموزش و پرورش محل تحصيل خود مراجعه و نسبت به تحويل مدارک اقدام و رسيد دريافت کنند. 
طبق اطلاعيه مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، داوطلباني که سوابق تحصيلي آنها توسط آموزش و پرورش به مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي تحويل نگرديده است و طبق ماده 37 مندرج در دفترچه راهنماي آزمون مشمول اعمال سوابق تحصيلي هستند در صورت نقص و يا مغايرت در اطلاعات فردي لازم است از طريق پايگاه نسبت به اصلاح آن اقدام و در غير اين صورت با تهيه نسخه چاپي از اطلاعات خود با در دست داشتن کارت شناسايي معتبر و اصل کپي کارنامه فارغ التحصيلي به منطقه آموزش و پرورش محل تحصيل خود مراجعه کنند. 


 جزئيات تسهيلات براي داوطلبان معلول کنکور سال 89 تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور با تشريح تسهيلاتي که براي داوطلبان معلول کنکور امسال در نظر گرفته شده است، گفت: در کل گروههاي آزمايشي کنکور 2 هزار و 388 داوطلب معلول اعم از نابيناي مطلق، کم بينا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمي حرکتي شرکت مي کنند.
حسين توکلي در گفتگو با مهر، افزود: حوزه امتحاني داوطلبان معلول کنکور سراسري امسال نيز مانند سال گذشته به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است.
وي گفت: زمان پاسخگويي به سئوالات با توجه به نوع معلوليت داوطلب براي سئوالاتي مانند رياضيات، فيزيک و شيمي يک و نيم برابر ساير داوطلبان و براي ساير دروس 1/3 برابر زمان ساير داوطلبان تعيين شده است.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه براي داوطلبان نابيناي مطلق منشي پيش بيني کرديم که به زبان عربي و انگليسي تسلط داشته باشد، اظهار داشت: همچنين سئوالات دروس عمومي براي نابينايان در تمامي گروههاي آزمايشي به خط بريل تهيه شده اما در عين حال براي افرادي که با خط بريل آشنا نيستند، منشي در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: در دروس فلسفه و منطق، زبان و ادبيات فارسي، روانشناسي، علوم اجتماعي، تاريخ و رياضي گروه علوم انساني و درس زبان انگليسي تخصصي گروه زبانهاي خارجي سئوالات به صورت خط بريل تهيه شده است.توکلي اضافه کرد: براي داوطلبان کم بينا سئوالات به خط درشت تهيه شده است.
وي با بيان اينکه ناشنوايان مشکلي ندارند اما حوزه آنها جدا است، گفت: براي معلولين جسمي حرکتي که از ناحيه دست مشکل داشته باشند، منشي در نظر گرفته شده بقيه معلولين جسمي حرکتي داراي صندلي چرخدار نيز مي توانند با همان صندلي البته در طبقات همکف حوزه امتحاني آزمون دهند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره تعداد معلولين شرکت کننده در کنکور سراسري امسال گفت: تعداد نابيناي مطلق 241 نفر، کم بينا 520 نفر، ناشنوا 99 نفر، نيمه شنوا 301 نفر و معلول جسمي حرکتي 1هزار و 227 نفر است.


 آخرين مهلت دريافت و رفع نقص کارت کنکور سراسري سال 89  

گروه آزمون وسنجش
: سازمان سنجش آموزش کشور آخرين مهلت دريافت کارت آزمون سراسري سال 1389 و رفع نقص از برخي بندهاي کارت کنکور را امروز 9 تيرماه اعلام کرده است.
به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تا کنون نزديک به 70 درصد داوطلبان کارت ورود به جلسه آزمون سراسري خود را دريافت کرده اند.
بر اساس برنامه زماني تعيين شده کارتهاي شرکت در آزمون کليه داوطلبان گروههاي آزمايشي کنکور سراسري 89 از روز 5 تيرماه در اختيار داوطلبان قرار داده شده و آخرين مهلت دريافت کارت نيزامروز 9 تيرماه اعلام شده است.
داوطلبان بايد با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.orgو وارد کردن مشخصات کارت اعتباري، از کارت آزمون پرينت تهيه کنند.
داوطلباني که در دو يا سه گروه آزمايشي شرکت کرده اند، بايد نسبت به پرينت کارت دوم و يا سوم نيز اقدام کنند.
 در صورتي که داوطلبان در بندهاي نام خانوادگي و نام، شماره شناسنامه، سال تولد، سال اخذ و نوع ديپلم، شماره ملي، سري شناسنامه، محل تولد، شماره دانش آموزي، منطقه اخذ ديپلم، معدل کتبي نهايي ديپلم، محل اخذ مدرک ماقبل مدرک ديپلم، محل اخذ مدرک ديپلم، سال و محل اخذ مدرک دوره پيش دانشگاهي و استفاده از بورسيه آموزگار، کارمندان مغايرت دارند لازم است براي اصلاح موارد تا تاريخ 12 تيرماه نسبت به رفع نقص به سايت سازمان سنجش مراجعه و موارد را اصلاح کنند.
همچنين در صورتي که مغايرت در بندهاي جنس، دين، زبان امتحاني، معلوليت و بهيار بودن باشد بايد تا  امروز9 تيرماه به نماينده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.  براي شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرينت کارت، اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملي و ارائه آنها الزامي است.


 فهرست نهايي موسسات مجاز دوره هاي فراگير اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : فهرست نهايي موسسات آموزش عالي آزاد مجاز به برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور از سوي دفتر آموزشهاي آزاد، غيردولتي و غيرانتفاعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شد.
به گزارش مهر، اين فهرست مورد تاييد دانشگاه پيام نور و دفتر آموزشهاي آزاد، غيرانتفاعي و غيردولتي است و موسسات خارج از اين ليست اگر براي برگزاري اين دوره ها اقدام به تبليغات يا تشکيل کلاس کنند، متخلف محسوب شده و دفتر حقوقي وزارت علوم يا دفاتر نظارت استاني مي توانند با هماهنگي دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم نسبت به پيگيري پلمپ موسسه متخلف اقدام کنند.
 ليست موسسات مجاز فراگير دانشگاه پيام نور
 ليست موسسات مورد تاييد وزارت علوم و دانشگاه پيام نور براي برگزاري کلاس هاي آمادگي فراگير دانشگاه پيام نور به شرح زير است:
موسسات آموزش عالي آزاد فناوران حکيم ، هادي، نهاوند، مديريت و فناوري اميرکبير، گسترش مديريت تهران، سروش دانايي، مهرپويان، دانشيار، نوآوران، کار آمد، نيک انديش، سريرا، ندا، هرمزان، فرزانگان داد آفرين، بينش، توسعه پايدار شرق، انديشه نوين پژوهش، دانش نوين، کيش مهر، گفتگو، راه آينده، بهروش، بهار، فرهنگ متين، شايگان، انديشه ورزان فناوري علوم، کاوشگران فرداي روشن، ماهان، مدرسان شريف ، پورسينا، نوآوران عصر دانش، دانشسار، عصر دين و دانش، خردمند، تدبير، فن پرداز، جهانديده، ابن يمين، بامداد دانش، اکسين،عدل، علوم نوين پارسيان و حکمت علوي در شهر تهران مجاز به برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور هستند.  همچنين بر اساس اعلام دفتر آموزشهاي آزاد، غيردولتي و غيرانتفاعي وزارت علوم اسامي موسسات آموزش عالي آزاد بزرگمهر دانا، دانش گستر، مديريت و فناوري، نويد پارس جنوب ، فن آموز، رهروان دانش نوين، فاخر، ماد، فا ضل و  نيايش  در شيراز، قابوسيه در گرگان، فناور در کرمانشاه، نوبنياد در سيرجان، دانشمند، گام انديشه، خلاقان جوان، انديشه سازان، مهندسان، آدينه، فناوران توس، آسيا، جهان علم و پژوهش، خوارزمي خراسان و امين  در مشهد، عطارد در همدان و  برهان، صدر، دانش پژوهان و نوين صدر اسپادانا در اصفهان و  مهرگان در تبريز مجاز به برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور اعلام شده است.
مدير کل دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيش از اين به "مهر" گفت: شهريه اين موسسات با هماهنگي دانشگاه پيام نور تعيين و پس از اعلام اسامي بر اساس درخواست ها رشته ها به آنها اعلام مي شود. غلامعلي نادري همچنين درباره راهکارهاي نظارتي اين موسسات افزود: يک نماينده در دانشگاه پيام نور و يک نماينده در دانشگاه پيام نور کار نظارت بر اين موسسات را برعهده خواهد داشت.
 جرايم موسسات آموزش عالي متخلف در برگزاري دوره هاي فراگير
  نادري درباره جرايم موسسات آموزش عالي آزاد متخلف در برگزاري دوره هاي فراگير پيام نور گفت: دوره هاي ثابت موسسات داراي مجوز قطعي کاهش داده مي شود و يا يک دوره آن حذف خواهد شد همچنين اگر موسسه اي مجوز اصولي داشته باشد، براي اعطاي مجوز قطعي به آن بررسيهاي بيشتري صورت مي گيرد. اگر موسسه اي در کل غير مجاز باشد و مجوز نداشته باشد نيز پلمپ خواهد شد.


 معرفي رشته هاي تحصيلي 

مهاجرت متخصصان
( قسمت صدو نهم )
 برغم گزارشهاي آماري که تاکنون تهيه شده وبخش اعظم آنها در مجموعه حاضر مورد استفاده قرار گرفت . خلاهاي عمده اي در اين زمينه احساس مي شود زيرا آمارهاي موجود بر اساس الگوها وفرضيات مشخص واز قبيل تعيين شده اي در قالب يک برنامه مطالعاتي تهيه نشده اند . اين آمارها مسئله خروج نيروهاي متخصص ونخبه را از خروج کار معمولي دقيقا تفکيک نکرده اند . آمار مهاجرت به داخل هر چند بسيار اندک است اما ارائه نشده است در نتيجه خالص مهاجرت منفي در طول يکسال مشخص نيست . امري که مي تواند بعد نفي ومسئله دار پديده مهاجرت متخصصان را نشان دهد . از طرف ديگر اين آمارها نشان نمي دهد که چقدر نيروي کار مازاد داريم واين افراد در چه زمينه هاي تخصصي ورشته هايي هستند . شرايط ايده آل نيروي کار متخصص در ايران چيست و چند درصد دانش آموختگان مازاد بر نياز هستند وخروج آنها از کشور مشکلي ايجاد نمي کند .
اين اطلاعات همچنين فاقد مقايسه هاي دقيق  با کشورهاي ديگر به خصوص کشورهاي جهان سوم است . همچنين منحني وروند تغييرات در ابعاد کمي وکيفي پديده مهاجرت در ايران از درون اين آمارها استخراج نمي شود .
برغم کمبودهاي آماري فوق وجود پديده هاي مهاجرت نخبگان ، آن هم در سطح گسترده وبحراني آن با توجه به آمارهاي کلي ارائه شده توسط موسسات خارج وداخل قطعي ومسلم است . بر اساس آخرين اطلاعات ارائه شده توسط صندوق بين المللي پول کشورهاي ايران ،فيليپين ، کره وتايوان در صدر جدول کشورهاي مهاجرفرست در 1999 م قرار داشته اند و وضعيت چند کشور از اين نظر نگران کننده است  . ساير مولفه هاي آماري که در اين گزارش به آنها استناد شد نيز بر وجود پديده مهاجرت گسترده متخصصان ايراني صحه مي گذارد . همچنين در سياست آموزشي کشور خط مشي روشني براي مواجهه با اين پديده ترسيم نشده است و در چنين شرايطي ابعاد آسيب زاي قضيه بيشتر رخ مي نمايد .
هيچ کدام از گزارشهاي مورد بررسي برمنافع وجنبه هاي مثبت پديده مهاجرت متخصصان تاکيد نداشته اند . اين جنبه ها عموما عبارتند از انباشت سرمايه انساني براي نيازهاي درازمدت وهمچنين بسط توانايي افراد متخصص وبهره دهي بالاتر آنان .
بديهي است اين منافع تنها در صورتي حاصل مي شود که مهاجرت متخصصان  تحت مطالعه وکنترل در آمده وبه صورت برنامه ريزي شده دنبال شود .
به دليل فقدان توانايي وامکانات لازم براي مهاجرت وفقدان سياست مشخص در اين زمينه مشکل آسيب زاي ديگري پديدار مي شود وان مهاجرت به درون است .  در اين پديده نخبگان وانديشمندان جامعه به دليل احساس محروميت وفقدان آزادي عمل لازم در صورتي که نتوانند يا نخواهند زندگي در خارج کشور را براي رهايي از اوضاع غير قابل قبول برگزينند ، به انزوا وعدم همکاري در فعاليت هاي جمعي وطرح هاي ملي روي مي آورند ونظام علمي کشور از اين تفرد ،انزوا ومحافظه کاري صدمه مي بيند . هيچ يک از گزارشهاي موجود به کالبد شکافي اين پديده نپرداخته است .
به نظر مي رسد با توجه به توسعه شبکه هاي اطلاع رساني علمي وپيوندهاي عميقي که اکثر مهاجران با جامعه علمي کشورهاي توسعه يافته برقرار کرده اند ، مرکز ثقل اقدامات بايد به سوي ايجاد شبکه هاي علمي فعال براي تعامل با اين قشر و بهره گيري از توان علمي وتخصصي آنها در قالب مراودات علمي ، نشر ،کنفرانسها ، فرصت هاي مطالعاتي ،نظامهاي مشاوره علمي وفعاليت هاي آکادميک ديگر سوق پيدا کند . اين سياست راهبردي در نهايت مي تواند اشتياق وزمينه هاي لازم براي بازگشت را نيز تا حدودي تقويت نمايد . 
منظور از توسعه علمي ، توسعه همه جانبه علمي ،آموزشي ، پژوهشي ، فناوري وترويج فرهنگ آنهاست . با آغازبرنامه سوم توسعه وتشکيل وزارت علوم در حکم بخش محوري تحول ساختاري در نظام علمي -فناوري کشور در روند تبيين وتحقق پيوند زنده ميان سه مولفه اساسي توسعه علمي يعني آموزش ، پژوهش وفناوري قرار گرفته ايم . لذا بايد ترويج فرهنگ علمي و همگاني کردن علوم در جامعه با بهره گيري از آموزه هاي ديني وتحقق توسعه علمي کشور به منزله مقوم ومکمل توسعه سياسي واجتماعي در نظر گرفته شود .
اگر علم چنان که بايد توسعه يابد وموثر افتد دست يابي به عدالت وآزادي ، مديريت شايسته وشايسته سالاري وحقوق انساني واجتماعي به عنوان اهداف اصلي در جنبش اصلاحات ميسر مي شود . چون امروز وآينده کشور را علم رقم مي زند ترديدي نيست که توسعه علمي را بايد پديده اي نظير يک جنبش اجتماعي در نظر گرفت . توسعه علمي در تعاملي تاسيس ورشد آشکارا از فرهنگ عمومي وساختار اجتماعي تاثير مي پذيرد .
علم وفناوري حتي در زماني که به جامعه اي منتقل مي شود در محيط مبتني بر عقلانيت فرهنگي واجتماعي رشد مي يابد . در غير اينصورت به عنوان پديده اي بيروني در ساختار معرفتي وفرهنگي جامعه بومي جذب نمي شود .و قدرت نوزايي ، بازتوليد ، انباشت وتغيير علمي را از دست مي دهد .
نهاد علمي که محصول توسعه علمي است کارکرد پنهان يک جنبش اجتماعي است بدين سبب بايد در نظر گرفت که توسعه علمي بدون توسعه عقلانيت اجتماعي ناممکن است . منظور از توسعه عقلانيت اجتماعي ، تکيه بر آن خصوصيت هاي فرهنگي است که مي تواند توسعه علمي را تسهيل کند وبدان مساعدت رساند  هم در ساختهاي فکري وذهني معنا داشته باشد وهم به صورت ساختها ومناسبات اجتماعي واقتصادي وسياسي در آمده باشد . عقلانيت اجتماعي در انتقال خود به حوزه علم و توسعه علمي ويا در جهت تقويت آن ، ابتدا تفکر اجتماعي يا تفکر  وانديشه را ، در قلمرو پديده هاي اجتماعي -فرهنگي وتاريخي تحت تاثير خود قرار مي دهد . دوران شکوفايي فرهنگ وتمدن اسلامي وايراني وتحرک هاي توسعه اي در زمينه علم وفناوري در جهان امروز مويد اين واقعيت است که بايد براي تحرک توسعه علمي موانع دروني وبيروني آن را شناخت و در روند رفع آن گامهاي علمي برداشت .
در توسعه فرهنگي ،تکيه بر آفرينندگي ونوزايي ، پايه مشارکت اجتماعي ، انتخابگري بر مواجهه با دگرگونيهاي سريع ، بهره مندي از عناصر مادي توسعه وکسب اصالتها وفضيلت هاي انجام بخش است . با اين تعريف مي تواند موانع زير را در اين زمينه برشمرد .
1- ضعف اعتماد به نفس وخودباوري ، تقليد و خودباختگي در برابر تحولات جديد فرهنگ غربي
2- گسستگي  از معارف وفرهنگ ملي وديني 
3- تفسير ديني فقط از رشته هاي معرفت ديني ، عدم اتکا به رهيافتهاي عقلي واستدلالي از مقوله هاي شرعي .
4- ناپيوستگي نسبت به فرهنگ ومفاخرملي واسلامي وعوامل وشرايطي که موجب نهضت علمي دوره فرهنگ وتمدن اسلامي شد (استفاده ابزاري از دين وعلم ، دنيا گريزي وصوفي گري ، جزم انديشي وتعصب کور، خردستيزي ونمادگرايي به جاي مفهوم گرايي علمي وديني ، دولتي شدن مراکز علمي وديني وغيره )
5- فقدان فرهنگ علمي وفني در جامعه وعدم دسترسي همگان به اطلاعات ومنابع علمي
6- ضعف روحيه واخلاق جست وجوي گري ، پرسشگري وطرح مسئله ، در فرهنگ عمومي (فقدان فرهنگ تحقيق)
7- ضعف در گفتمان علمي کشور ، اعم از بحث ،نقد وتبيين نگرشها ويافته هاي علمي ، نظري وفني در جامعه .
8- بي توجهي به ارزش زمان واغتنام فرصتها در متن فرهنگ عمومي .
ضعف علوم انساني و اجتماعي در کشور ، که از سويي ناپيوستگي روند توسعه علوم را در کشور به دنبال داشته واز سوي ديگر ، نارسايي مديريت وقدرت تفکر مسئولان وجامعه را موجب شده است . فقدان شرايط توسعه درون زاي علمي وفرهنگي ، که شامل موارد زير است.
1- غلبه مصرف گرايي در علم وفناوري متاثر از فرهنگ مصرف گرايي در ساختار فرهنگ عمومي کشور .
2- طبقاتي شدن جامعه به خواص وعام ،فقير وغني و... تاثير گذاري آن بر حوزه انديشه
3- شيوع کاسب کاري وسودجويي در آموزش وتحقيق واستفاده ابزاري از علم ( مدرک گرايي )
4- نظام ارزش گذاري مبتني بر ثرووت ،قدرت وروابط شخصي تا مرتبه علمي وخردورزي در جامعه
ضعف نهادهاي ارتباطي علمي ، در کشور که ساز وکار جذب وهضم تعريف شده علوم وفنون جديد را محقق نکرده است .(ادامه دارد ...)


 
سياسي
خبرو دانشگاه
دانش وپژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
اجتماعي
آگهي هاي روزنامه