جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/08/16 - روزنامه سراسري صبح ايران (يکشنبه) نسخه شماره 3736


خبر


مهلت ثبت نام در تکميل ظرفيت کنکور سراسري 89 تمديد شد


تاريخ‌ توزيع‌ كارت‌ و جزئيات برگزاري آزمون توليمو اعلام شد


آخرين مهلت ثبت‌نام در کنکور کارشناسي ارشد سال 89 اعلام شد


تاريخ ثبت نام و برگزاري هشتمين آزمون زبان عمومي وزارت بهداشت اعلام شد


دايره ًْ المعارف آموزش عالي


 خبر 

 توزيع كارت ورود به جلسه آزمون GRE آغاز شد

گروه آزمون وسنجش : به گزارش خبرنگار آفرينش ، كارت ورود به جلسه اين آزمون از امروز يكشنبه مورخ 16/8/89 لغايت چهار‌شنبه مورخ 19/8/ 89 از ساعت30/8 تا ساعت 30/15 و روز پنجشنبه مورخ 20/8/89 از ساعت 00/9 تا 00/12توزيع خواهد شد.بر اساس اين گزارش ، داوطلبان مي‌توانند در تاريخ‌هاي ياد شده با همراه داشتن كارت شناسائي معتبر(گذرنامه، شناسنامه ويا كارت ملي) براي دريافت كارت ورود به جلسه آزمون به نشاني: تهران – خيابان كريم‌خان زند- بين خيابان استاد نجات الهي و سپهبدقرني - پلاك204 - مركز آزمون‌هاي بين‌المللي سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه نمايند.گفتني است ، نشاني محل برگزاري آزمون فوق در زمان توزيع كارت شركت در آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد.

رئيس مرکز سنجش آموزش پزشکي خبر داد:

ثبت نام کنکور دستياري تا يک ماه ادامه دارد

گروه آزمون وسنجش :رئيس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت از آغاز ثبت­ نام و ارسال مدارک سي و هشتمين دوره پذيرش دستيار تخصصي پزشکي باليني از ديروز 15 آبان خبر داد و گفت: داوطلبان يک ماه براي ثبت نام فرصت دارند. دکتر جبرائيل نسل سراجي در گفتگو با مهر افزود: آزمون پذيرش دستيار در رشته هاي تخصصي پزشکي باليني در سال 89 به صورت متمرکز در روز 28 بهمن ماه برگزار مي شود.وي اضافه کرد: ثبت نام به صورت اينترنتي و از طريق سايت sanjeshp.ir انجام مي شود و کليه مراحل ثبت نام، دريافت کليد، کارنامه، ارسال اعتراضات، انتخاب رشته - محل از طريق اينترنت خواهد بود و داوطلبان با مطالعه دقيق دفترچه راهنما ثبت نام کنند.نسل سراجي اظهار داشت: داوطلبان در اين دوره تا 20 آذر ماه فرصت دارند مدارک خود را از طريق اينترنت ارسال کنند و در اين فرصت با مطالعه دقيق سهميه ها و کليه فرآيندها مدارک خود را دقيق ارسال کنند.

مهدي‌نژاد خبر داد:

بازنگري و اصلاح محتواي علوم انساني
در شوراي عالي علوم

گروه آزمون وسنجش :معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم از تشكيل تيم‌هايي در شوراي علوم، تحقيقات و فناوري براي بازنگري و اصلاح محتواي علوم انساني در كشور خبر داد. محمد مهدي‌نژاد نوري معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت‌وگو با فارس، در خصوص برنامه‌هاي معاونت پژوهشي وزارت علوم براي بومي‌سازي و كاربردي كردن علوم انساني و هدايت پژوهش‌هاي دانشگاهيان كشور به اين حوزه‌ها، اظهار داشت: تا كنون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه كه از ابتدا در اين موضوع فعال بوده است، حدود 170 اثر را در اين زمينه منتشر كرده است. وي افزود: برخي از اين موارد به موضوعات درسي تبديل شده است. اين كار براي جايگزيني بسياري از محتواها در حوزه علوم انساني ادامه خواهد داشت. معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم با بيان اينكه كار تربيت نيروي انساني هم براي آموزش اين محتواي جديد در دستور كار قرار دارد، گفت: تعدادي از نيروهاي انساني لازم براي اين كار آموزش ديده‌اند. مهدي‌نژاد نوري همچنين اضافه كرد: در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) و زيرمجموعه آن يعني كميسيون تخصصي علوم انساني هم اين مسائل پيگيري مي‌شود و اعتبارات خوبي هم براي آن در نظر گرفته شده است. وي در پايان با اشاره به تشكيل تيم‌هايي براي بازنگري و اصلاح محتواي علوم انساني، تصريح كرد: براي اين كار، موادي هم كه ارتباط نزديك‌تري با مسائل روزمره دارند در اولويت قرار دارند و در آينده به اميد خدا شاهد شتاب بيشتر اين روند خواهيم بود.

دبير شوراي آموزشي تخصصي وزارت بهداشت:

همه دانشگاه‌ها به تدريج مجوز برگزاري
آزمون گواهينامه تخصصي مي‌گيرند

گروه آزمون وسنجش : امتحان گواهينامه تخصصي از سال آينده در 10 دانشگاه تيپ يك برگزار مي‌شود.همچنين به تدريج همه دانشگاه‌ها مجوز برگزاري اين امتحان را مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، دكتر ضيايي دبير شوراي آموزشي، تخصصي معاونت آموزشي وزارت بهداشت با بيان اين مطلب گفت: به تدريج همه دانشگاه‌هايي كه دستيار تخصصي تربيت مي‌كنند از شوراي آموزشي تخصصي مجوز برگزاري آزمون گواهينامه تخصصي مي‌گيرند. وي افزود: طبق مصوبه شوراي آموزش پزشكي، تخصصي، دستياران در سال آخر درسشان امتحان گواهينامه را با امتحانات ارتقاء در تيرماه در 10 دانشگاه سراسر كشور مي‌دهند و در شهريور ماه نيز در امتحان دانشنامه تخصصي كه برگزاركننده آن وزارت بهداشت است شركت مي‌كنند. وي درخصوص مابقي دانشگاه‌هايي كه دستيار تخصصي تربيت مي‌كنند، اظهار داشت: فعلاً 10 دانشگاه به عنوان دانشگاه‌هاي اصلي، آزمون گواهينامه را برگزار كرده و دانشجويان ساير دانشگاه‌ها با توجه به منطقه تحصيلي‌شان در يكي از اين10 دانشگاه امتحان مي‌دهند، ولي به تدريج شورا به تمام دانشگاه هايي كه دستيار تخصصي تربيت مي‌كند مجوز برگزاري مستقل امتحان گواهينامه تخصصي خواهد داد. در اين ميان ،فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران که حدود سه سال از تاسيس آن مي گذرد . طي دوره بر پايي خود کوشيده است با همسو سازي سياست هاي کلان هنري در کشور گرد آوري وتمرکز هنرمندان نامي عرصه هاي مختلف هنر کشور در قالب گروههاي مختلف تخصصي به منظور همسوسازي فعاليت آنان بر پايي همايشها ،نمايشگاهها ،گردهماييها وديگر مراسم،گامهاي علمي و عملي جدي در راه اعتلاي هنر اسلامي –ايراني در بر دارد فرهنگستان هنر به عنوان موسسه اي که وظيفه خطير بر عهده دارد ضمن آنکه هنرمندان برجسته کشور را گرد هم آورده است.ايجاد چارچوبهاي دقيق وتعريف شده اداري نيز ،کوشيده تا فعاليت ها واقدامات مختلفي را که در اين زمينه صورت گرفته است ، از راههاي گوناگون انتشار دهد ونيز شرايطي را فراهم آورد تا در سايه آن ابعاد هنري آثار اين هنرمندان نمود بيشتري يابد .


 مهلت ثبت نام در تکميل ظرفيت کنکور سراسري 89 تمديد شد 

گروه آزمون وسنجش
: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور از تمديد مهلت ثبت نام در تکميل ظرفيت کنکور سراسري خبر داد و گفت : کنکوريهاي واجد شرايط تا ساعت 24 امروز فرصت دارند نسبت به تکميل فرم تکميل ظرفيت اقدام کنند. حسين توکلي در گفتگو با خبرنگار آفرينش ، افزود: سازمان سنجش آموزش کشور ترتيبي اتخاذ کرده است تا داوطلبان واجد شرايطي که موفق نشده اند نسبت به شرکت در تکميل ظرفيت کنکور سراسري اقدام کنند، تا آخر امروز از طريق سايت سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني www.sanjesh.org فرم تکميل ظرفيت را تکميل کنند.به گزارش مهر، سازمان براي تکميل ظرفيت کنکور سراسري 60 رشته محل جديد را اعلام کرده است داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دوره هاي روزانه و شبانه آزمون امسال مي توانند تا ساعت 24 امروز 16 آبان ماه نسبت به تکميل ظرفيت اقدام کنند.وجه ثبت نام در تکميل ظرفيت 18 هزار ريال است و داوطلبان بايد با مراجعه به سايت سازمان سنجش وجه مربوط به تکميل ظرفيت را از طريق سيستم پرداخت الکترونيکي پرداخت و نسبت به ثبت نام و تکميل فرم انتخاب رشته به روش اينترنتي اقدام کنند.


 تاريخ‌ توزيع‌ كارت‌ و جزئيات برگزاري آزمون توليمو اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : به گزارش خبرنگار آفرينش ، پنجاه و دومين آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo:E-A2010) در صبح روز جمعه 21/8/89 به طور همزمان در 8 شهرستان مختلف كشور شامل شهرستانهاي اصفهان، بابل، تبريز، تهران، شيراز، كرمان، رشت و مشهد برگزار خواهد شد. بر اساس اين گزارش ، کارت ورود به جلسه و برگ راهنماي شركت در آزمون از روز سه‌شنبه 18 آبان ماه بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به آدرس www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد تا داوطلبان شركت كننده در آزمون بتوانند با وارد كردن اطلاعات شامل شماره پرونده و كد رهگيري و يا نام و نام خانوادگي، سال تولد و شماره كارت ملي خود نسبت به پرينت آن اقدام نمايند. هر داوطلب براي شركت در جلسه آزمون بايد پرينت كارت ورود به جلسه آزمون و اصل كارت ملي يا اصل شناسنامه عكسدار خود را ارايه نمايد.

آدرس باجه‌هاي رفع نقص كارت:

اصفهان- دانشگاه اصفهان – ميدان آزادي – خيابان دانشگاه – درِ شمالي دانشگاه – ساختمان اداره كل آموزش

بابل – دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل – بابل – خيابان دكتر شريعتي .

تبريز- دانشگاه تبريز- تبريز- بلوار 29 بهمن – روبروي كتابخانه مركزي – مديريت خدمات آموزشي دانشگاه .

تهران- دانشكده زبانهاي خارجي دانشگاه تهران ـ خيابان كارگر شمالي – بين خيابان پانزدهم و شانزدهم

شيراز - دانشگاه شيراز- شيراز- خيابان ساحلي – ساختمان امور فرهنگي دانشگاه شيراز

كرمان - دانشگاه شهيد باهنر كرمان – كرمان – انتهاي بلوار 22 بهمن.- دانشگاه شهيدباهنركرمان.

رشت- دانشكده علوم پايه دانشگاه گيلان – رشت – خيابان نامجو- جنب ورزشگاه شهيد عضدي

مشهد- دانشگاه فردوسي مشهد- مشهد- ميدان آزادي – پرديس دانشگاه – سازمان مركزي.

ضمناً به اطلاع مي رساند واحد اطلاعات و پاسخگويي به سوالات در اين باره از اين تاريخ لغايت
20/8/89 همه روزه بغير از ايام تعطيل و در وقت اداري آماده پاسخگويي به سوالات داوطلبان مي باشد . لذا داوطلبان گرامي به منظور پاسخگويي به سوالات خود مي توانند فقط با شماره تلفنهاي 88923595 الي 88923599 تماس حاصل نموده و از مراجعه حضوري خودداري نمايند.


 آخرين مهلت ثبت‌نام در کنکور کارشناسي ارشد سال 89 اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش
: ثبت نام در کنکور کارشناسي ارشد سال 1390 از روز 9 آبان ماه از طريق سايت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و تا ساعت 24 امروز 16 آبان ادامه خواهد داشت. به گزارش مهر، ثبت‌نام‌ براي‌ شرکت‌ در آزمون ارشد ‌سال 1390 به دو روش امکانپذير است در روش اول متقاضي ثبت نام بايد با مراجعه به سايت سازمان به نشاني www.sanjesh.org دفترچه راهنماي ثبت‌نام را به همراه اطلاعات مورد نياز جهت ثبت‌نام دريافت کند.با توجه به اينکه پرداخت هزينه ثبت‌نام در اين روش به صورت اينترنتي انجام مي شود، داوطلبان لازم است به وسيله کارت‌هاي عضو شتاب که پرداخت الکترونيکي آنها فعال است با مراجعه به سايت سازمان و پرداخت مبلغ 105هزار ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون يک کدرشته امتحاني، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.در روش دوم نيز داوطلب با مراجعه به باجه‌هاي پستي نسبت به خريد کارت اعتباري داراي رمز عبور به منظور ورود به سيستم نرم‌افزاري ثبت‌نام اينترنتي، به مبلغ 105 هزار ريال و دريافت يک جلد دفترچه راهنماي ثبت‌نام در آزمون که براي توزيع آن 7 هزار ريال توسط پست از داوطلب دريافت مي‌ شود، اقدام کنند. آزمون کارشنارسي ارشد طي روزهاي 27 تا 29 بهمن 89 برگزار مي شود.


 تاريخ ثبت نام و برگزاري هشتمين آزمون زبان عمومي وزارت بهداشت اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش :هشتمين دوره آزمون زبان انگليسي عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي MHLE روز جمعه اول بهمن ماه برگزار مي شود و داوطلبان مي توانند از 4 دي ماه به صورت اينترنتي در آزمون ثبت نام کنند. به گزارش مهر، ثبت نام به صورت اينترنتي و از طريق سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي www.sanjeshp.ir انجام مي شود. ثبت نام از ساعت 18 روز شنبه چهارم دي ماه 89 آغاز و به محض تکميل ظرفيت، متوقف خواهد شد.داوطلبان بايد مبلغ 200 هزار ريال را به حساب خزانه داري کل قابل پرداخت در کليه شعب بانک ملي ايران واريز کرده و اصل فيش آن را در جلسه آزمون ارائه کنند.فيشهايي که قبل از 11 آبان ماه 89 يا پس از پايان زمان ثبت نام پرداخت شده باشد، قابل پذيرش نيست. ارائه فيش نامعتبر يا عدم ارائه اصل فيش، موجب محروميت داوطلب از شرکت در اين دوره و تمامي آزمون هاي بعدي MHLE خواهد شد.اين مبلغ به هيچ عنوان قابل استرداد يا ذخيره براي دوره هاي بعد نيست. داوطلبان بايد در نگهداري فيش بانکي کوشا باشند، در صورت گم شدن، داوطلب ملزم به دريافت گواهي تاييد پرداخت (داراي مُهر بانک) يا پرداخت دوباره هزينه ي ثبت نام است.داوطلبان بايد يک قطعه عکس پرسنلي تمام رخ با زمينه روشن، فيش بانکي، کارت ملي و صفحه اول شناسنامه خود را اسکن کرده و همزمان با ثبت نام، از طريق همين سايت (لينک ارسال مدارک) به مرکز سنجش آموزش پزشکي ارسال کنند. عدم ارسال مدارک به منزله انصراف از شرکت در آزمون است. ثبت نام الکترونيکي، داشتن کد رهگيري و همچنين پرداخت هزينه شرکت در آزمون، بدون ارسال مدارک فوق الاشاره، فاقد اعتبار است و مجوز شرکت در آزمون نخواهد بود.کارت ورود به جلسه آزمون در روزهاي 27 تا 29 دي ماه 89 از طريق سايت مرکز سنجش قابل دريافت است و براي ورود به جلسه آزمون، همراه داشتن کارت ورود به جلسه، اصل کارت ملي و اصل فيش بانکي الزامي است و همراه نداشتن هريک از اين مدارک، موجب محروميت از ورود به جلسه و شرکت در آزمون مي شود. آزمون زبان عمومي (Ministry of Health Language Exam) وزارت بهداشت براي افراد داوطلب به منظور ارزيابي توان داوطلب در زمينه تسلط به درک مطلب شنيداري، دستورزبان، واژگان زبان انگليسي، خواندن و درک مطلب برگزار مي شود.


 دايره ًْ المعارف آموزش عالي 

 فرهنگ دانشگاهي

( قسمت صدو چهل ونهم )

فرهنگستان هنر ايران در اسفند 1378 تشکيل شد . در اين فرهنگستان هشت گروه تخصصي متشکل از صاحب نظران عرصه هاي گوناگون هنر ، وجود دارد سي تن از اعضاي گروههاي فرهنگستان عضويت پيوسته دارند که بيست نفر از آنان به پيشنهاد شوراي هنر و تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي واز ده نفر ديگر توسط آن بيست نفر برگزيده مي شوند . بخش ستادي فرهنگستان از حوزه دبير فرهنگستان ، معاونت علمي وپژوهشي و معاونت اطلاع رساني تشکيل يافته است که زير نظر رئيس فرهنگستان به فعاليت مي پردازد .

همچنين ادارات انتشارات و روابط عمومي ونيز پايگاه اطلاعات کامپيوتري فرهنگستان ازديگر بخش هاي اين نهاد شمرده مي شود. شوراي تخصصي فرهنگستان هنر که از رئيس فرهنگستان و روساي گروههاي تخصصي تشکيل يافته ، از بخشهاي تصميم گيرنده ومهم فرهنگستان به شمار مي آيد .

شوراي تخصصي فرهنگستان هنر

اين شورا از رئيس فرهنگستان و روساي گروهها تشکيل يافته است که به بررسي سياستها و برنامه هاي علمي فرهنگستان تصويب وتدوين نظامنامه نحوه اجراي فعاليت هاي علمي وارائه آن به مجمع عمومي مي پردازد .همچنين اين شورا تعيين وظايف گروههاي تخصصي وبررسي طرح هاي پژوهشي را نيز بر عهده دارد .

معاون علمي و پژوهشي

عمده فعاليت هاي اين معاونت عبارتند از:

الف ) هماهنگي فعاليت هاي مربوط به گروههاي تخصصي ب) نظارت بر اجراي طرح هاي مختلف پژوهشي ، علمي وهنري فرهنگستان ج)مسئوليت ارائه آموزش هاي عالي در فرهنگستان د)ارائه آخرين اخبار و گزارشها از برنامه ها وطرح هاي در دست اجراي فرهنگستان به روابط بين الملل و روابط عمومي فرهنگستان هنر .

فلسفه هاي آموزش عالي

يک فلسفه آموزشي ،اساس برنامه درسي تعيين شده وبه معناي مجموعه اي از دروس وساير شرايط برنامه ريزي شده و نتايج مورد انتظار از دانشجويان است . فلسفه آموزش عالي همواره از زمينه فرهنگي وتاريخي نشات مي گيرد که نظامي خاص از آموزش عالي از دل آن بر مي آيد . اين فلسفه همچنين به انديشه هاي صاحب نظران آموزش عالي وابسته است . فلسفه آموزش عالي تقريبا بر تمامي محورهاي آموزش عالي تاثير مي گذارد ، که از آن جمله اند . فعاليت هاي ورزشي ، سازمانهاي دانشجويي ، زندگي دانشجويي ، پژوهشهاي علمي ،ومساعدتهاي اجتماعي . در مورد آموزش عالي فلسفه ها و ديدگاههاي متعددي وجود دارد . تفاوت اين ديدگاهها در نحوه پاسخ گويي آنها به مجموعه اي از پرسشهاست .آموزش عالي بايد در خدمت چه کساني باشد ؟ دانشجويان بايد از تجربه دانشگاهي خود چه بياموزند ؟دانشجويان بايد چه چيزهايي ياد بگيرند تا پس از پايان تحصيلاتشان بتوانند آن را انجام دهند ؟ مدارس عالي ودانشگاهها در ايالات متحده چه مسئوليتهاي ديگري را بر عهده دارند ؟ پاسخ به اين پرسشهاي اساسي ، در ديگاههاي مختلف بيان شده است .

رويکرد يادگيري آزاد منشانه

هدف آموزش وپرورش :

آموزش وپرورش ،عادات ذهني را که به جست وجوي هميشگي حقيقت مي انجامد ، در انسان پديد مي آورد .مطالبي که يک فرد مطالعه مي کند ، به اندازه فرايندهاي تفکر بر استدلال که امکان حل عقلاني مسائل را براي انسان فراهم مي آورد ،اهميت ندارد . فرد تحصيل کرده فردي است که واجد دانش گسترده اي در همه رشته هاست وعادات ذهني مذکور در او پرورش يافته وآنها را در کليه محورهاي تلاش انساني به کار مي برد .

مدافعان اصلي :

در اوايل دهه 1870 م جان هنري کاردينال نيومن آموزش وپرورش را جامعه آرماني فراگيران شامل مدرسان ودانشجويان که از طريق مباحثات علمي با هم تعامل مي کنند .دانست که بر فلسفه ادبيات ودين متمرکز شده اند وي معتقد بود که مطالعه اين موضوعات به رشد شخصيت ومنش زندگي انسان تحصيل کرده منجر مي شود ودانشگاه بايد صرفا بر رشد فکري دانشجويان متمرکز شود . در اوايل قرن بيستم ميلادي جان ديويي بر اين باور بود که آموزش وپرورش بايد دانشجويان را در رشد تواناييهاي فردي با هدف ايجاد توانايي حل مسئله در آنها ، بدون د نظر گرفتن اينکه اين توانايي در کجا به کار گرفته خواهد شد مدد رساند . دانشجويان براي رشد مهارتهاي خود در حل مسائل بايد مستقيما در طراحي تجربيات يادگيري خود مشارکت داشته باشند . ديويي انديشه هايي مثل يادگيري فعال ،تجربي ويادگيري مسئله محور را به آموزش عالي معرفي کرد . در اواخر دهه 1920 م ،آلفرد نورث وايتهد اين نظريه را مطرح کرد که فرانيد يادگيري به شکلي حلقوي پيش مي رود که نخستين حلقه آن کنجکاوي درباره يک موضوع است ،که با تحقيقي نظامند تر درباره آن موضوع ادامه مي يابد ودر نهايت به توانايي يادگيرنده در استفاده از آموخته هايش منجر مي شود . وايتهد همچنين تفاوت ميان آنچه به تحصيلات عمومي معروف است وآنچه تخصص خوانده مي شود را به همگان معرفي کرد . در واقع به نظر او ،آموزش عمومي پرورش دهنده فعاليت عقلاني است وآموزش تخصصي فرصت به کار گيري آن را فراهم مي آورد . در طول سالهاي 1930 م رابرت مينارد هاچينز به طرح اين موضوع پرداخت که همه افراد تحصيل کرده بايد به مطالعات عمومي معين ،که هسته اصلي تفکرات آنان را شکل مي دهند ،مجهز شوند . مصداق چنين مطالعاتي براي او کتابهاي بزرگ بود که امتحان خود را در طول زمان پس داده و بيانگر مهم ترين تفکرات بشري اند ودر آموزش عمومي بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند . برنامه درسي مبتني بر چنين کتابهايي ،بايد براي همه دانشجويان الزامي باشد ومبنايي را براي تخصص انديشمندانه در دانشگاههاي تحقيقاتي با رشد حرفه اي در موسسات فني ايجاد کند . انتقادات : انديشه يادگيري عمومي را معمولا نقد نمي کنند ، جز اينکه درباره آن مي گويند چندان عميق نيست .يادگيري آزاد منشانه مبنايي براي تمامي انواع آموزشها تلقي مي شود ،اما براي آموزش عالي امروزي کافي نيست زيرا آموزش عالي جديد انتظار دارد دانشجويان نه فقط واحد مهارتهاي عقلاني واستدلالي بلکه همچنين داراي مهارتهاي لازم جهت داشتن شغلي موفق ، براي درک توسعه اجتماعي ،وخدمت به جامعه باشند . سازگاري کنوني با آموزش عالي : آموزش آزاد منشانه ،هسته اصلي برنامه هاي درسي دوره چهار ساله کارشناسي است به ويژه در دانشگاههاي چهارساله علوم انساني ودانشگاههاي تحقيقاتي وجامع که به گستردگي وعمق تحصيلات دوره هاي کارشناسي خود مباهات مي کنند . يادگيري آزاد منشانه به طور کلي مورد تاييد وتاکيد مدارس حرفه اي ومدارس عالي دو ساله (بجز برنامه هاي انتقالي که بيشتر از دروس وتجربه هاي آموزش عمومي تشکيل شده اند )نيست .

رويکرد پژوهشي

هدف آموزش وپرورش : هدف اوليه آموزش عالي ،ايجاد انگيزه وحرکت به منظور رشد وگسترش دانش جديد وپژوهش علمي – که دانش جديد بر ان استوار است – مي باشد . آموزش در بهترين حالت ،هدف ثانويه را تشکيل مي دهد، همچون همه اشکال آموزش دوره کارشناسي که بايد از سوي دبيرستانها وساير موسساتي که به مردم خدمت مي کنند ،صورت پذيرد . دانشگاهها بايد به نخبگان خردمندي اختصاص يابند که توانايي انجام پژوهش علمي را که منجر به پيشرفت دانش مي شود ، دارند .

مدافعان اصلي :

انديشه متمرکز بر پيشرفت علمي در قرن نوزدهم ميلادي در دانشگاههاي بزرگ آلمان تکامل يافت و در قرن بيستم ميلادي در ايالات متحده از سوي تورستاين ويلن وآبراهام فلکستر معرفي شد .اين دو نفر آن چيزي را به شدت نقد مي کردند که از نظر آنها باعث روال استانداردهاي آموزش عالي مي شود .

ادامه دارد...


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اجتماعي
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه