جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/08/29 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 3745


خبر

با تشريح نحوه ويرايش ؛
اصلاح اطلاعات ثبت‌نامي داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد 90 آغاز شد

با اعلام سقف سنوات در علمي کاربردي؛
شرط دانشجويان انصرافي براي شرکت در کنکورهاي دانشگاه علمي کاربردي تشريح شد

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت :
نحوه گزينش آزاد دردانشگاه‌هاي دولتي به تاييد وزراي علوم و بهداشت برسد


دايره ًْ المعارف آموزش عالي


 خبر 

 با اعلام کليد نهايي ؛

تاريخ انتشار اسامي پذيرفته شدگان مرحله اول آزمون دکتري تخصصي پزشکي اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : مرکز سنجش آموزش پزشکي کليد نهايي 51 رشته دوره دکتري تخصصي (Ph.D) علوم پايه پزشکي و بهداشت، طب سنتي و مواد دنداني و متقاضيان اعزام به خارج از کشور را اعلام کرد. به گزارش مهر، کليد نهايي آزمون پس از رسيدگي به اعتراضات داوطلبان منتشر شده است و بر اساس آن اسامي پذيرفته شدگان مرحله اول آزمون و معرفي براي آزمون شفاهي در روزهاي 28 و 29 آذر ماه اعلام مي شود.آزمون پذيرش دانشجو در مقطع دوره دکتري تخصصي (Ph.D) رشته هاي علوم پايه پزشکي و بهداشت، طب سنتي و مواد دنداني و متقاضيان اعزام به خارج از کشور 6 آبان در 7 حوزه امتحاني در 5 شهر برگزار شد و حدود 4 هزار داوطلب در آن به رقابت پرداختند.مصاحبه يا آزمون شفاهي پس از اعلام نتايج مرحله اول در روزهاي 11 تا 16 دي ماه بر اساس برنامه زمان بندي اعلام شده به داوطلبان پذيرفته شده در مرحله اول برگزار مي شود.نتايج نهايي اين دوره از پذيرش دانشجوي در مقطع دوره دکتري تخصصي (Ph.D) علوم پزشکي چهارم بهمن ماه اعلام مي شود.

رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت:

آزمون ملي ارزشيابي مدارك دانشجويان خارج
از كشور برگزار مي‌شود

گروه آزمون وسنجش : رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به نحوه ارزشيابي مدارك فارغ ‌التحصيلان خارج از كشور، گفت: افرادي كه از مرداد سال گذشته در دانشگاه‌هاي معتبر از نظر وزارت بهداشت شروع به تحصيل كرده‌اند براي ارزشيابي مداركشان بايد در آزمون ملي شركت كنند. دكتر جنيدي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور بايد از ابتداي سال 2009 مدرك ديپلم متوسطه 12 ساله نظام قديم و يا ديپلم پيش دانشگاهي نظام جديد در يكي از رشته‌هاي علوم تجربي يا رياضي قبل از شروع به تحصيل در دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت در كليه رشته‌هاي پزشكي و دندانپزشكي و داروسازي برخوردار باشند. وي افزود: همچنين دانشجويان ايراني كه از ابتداي سال 2008 ميلادي در يكي از دانشگاه‌هاي معتبر خارج شروع به تحصيل كرده‌اند بايد مطابقت 80 درصد محتوا و طول دوره برنامه‌ آموزشي با دانشگاه‌هاي داخل كشور را رعايت كنند.

معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد:

تحصيل دانشجويان 40 کشور دنيا در پزشکي ايران

 گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر از 40 کشور دنيا در دوره هاي مختلف علوم پزشکي در ايران تحصيل مي کنند و ما در وزارت بهداشت شرايط اين فارغ التحصيلان بعد از خروج از ايران را رصد کرده ايم. دکتر محمدعلي محققي در گفتگو با مهر درباره آسيب فروش دوره هاي تحصيلي در دانشگاههاي بي کيفيت خارجي گفت: صنعت مقدس آموزش نبايد به يک تجارت شوم و خلاف بدل شود و خوشبختانه نظام آموزشي ما از اين موضوع مبرا است و تمام مدارک علوم پزشکي از اعتبار بين المللي برخودارند. آموزش در نگاه بين المللي صنعتي است که مبادلاتي در آن انجام مي شود و اين مبادلات در حالت مطلوب بايد پيرو اخلاقيات و قوانين باشد.وي اضافه کرد: بر اساس اين دو حکم، شرافت محيط هاي آموزشي نبايد زير پا گذاشته شود و صنعت مقدس آموزش نبايد به يک تجارت شوم و خلاف بدل شود.محققي اظهار داشت: خوشبختانه نظام آموزشي ما از اين موضوع مبرا است و به همين دليل همه مدارکي که در دانشگاههاي علوم پزشکي حتي دانشگاههاي کوچک صادر مي شود از اعتبار بين المللي برخوردار است.وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر از 40 کشور دنيا در دوره هاي مختلف علوم پزشکي در ايران تحصيل مي کنند و ما در وزارت بهداشت نيز شرايط اين فارغ التحصيلان بعد از خروج از ايران را رصد کرده ايم.معاون آموزشي وزارت بهداشت افزود: دانش آموختگان خارجي که به وطن خود بازگشته اند از کيفي ترين نيروهاي انساني هستند که در کشورهاي خودشان خدمت مي کنند و از آموزه هاي نظام سلامت ما بهره گرفته اند.

رييس جهاددانشگاهي مشهد:

پذيرش دانشجو در مرکزعلمي كاربردي جهاد دانشگاهي كاشمر روند رو به رشدي داشته است

گروه آزمون وسنجش : رييس جهاد دانشگاهي مشهد گفت: طي سال‌هاي گذشته موسسه آموزش عالي و مرکزعلمي كاربردي جهاددانشگاهي در كاشمر به رغم مشکلات موجود در پذيرش دانشجو روند روبه رشدي داشته است. به گزارش ايسنا - منطقه خراسان،‌ دكتر سيد علي‌اكبر شمسيان در مراسم بازديد از فعاليت‌هاي مرکزعلمي كاربردي جهاددانشگاهي كاشمر، در جمع مديران جهاددانشگاهي مشهد اظهاركرد: با افزايش دانشجويان در اين دانشكده و کمبود فضاهاي فيزيکي، ساختمان جديد اين مرکز با زيربناي حدود 700 متر مربع با دريافت وام بانكي و تامين اعتبار از محل درآمدهاي داخلي احداث شد. وي خاطرنشان كرد: بسياري از پيشرفت‌هاي اخير نشان از پيگيري جهادگران شعبه کاشمر و مسوولان دلسوز اين شهرستان دارد كه باعث رشد و توسعه همه جانبه اين مرکز دانشگاهي شده ‌است. شمسيان هدف از اين بازديد را آشنايي مديران جهاددانشگاهي مشهد از فعاليت‌هاي مجموعه کاشمر و در جريان قرارگرفتن از تلاش همکاران خود در ساير بخش‌هاي جهاد دانشگاهي مشهد عنوان كرد. به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم صادق باغبان، رييس مرکز علمي كاربردي جهاددانشگاهي كاشمرنيز گفت: اين شعبه از بدو تاسيس تا كنون آموزش‌هاي علمي كاربردي و آموزش‌هاي عالي را توامان در قالب يك مركز داشته است. وي افزود: براي اولين بار در سال 1373 در مقطع كارداني در دو رشته حسابداري و توليدات گياهي 40 دانشجو پذيرش كرده‌ايم. در سال 76 نيز مجوز برگزاري دوره‌هاي علمي كاربردي از وزارت علوم گرفته شد و در رشته كارداني گياه‌پزشكي 7 دانشجو پذيرش شده‌اند. رييس مرکز علمي كاربردي جهاددانشگاهي كاشمر تصريح كرد: همزمان با پذيرش دانشجو در رشته گياه شناسي، ساختمان فعلي با زيربناي 1800 متر مربع به بهره برداري رسيد و در سال 81، 180 نفر در چهار مقطع كارداني مشغول به تحصيل بودند که در آن زمان اين موسسه در وضعيت بحراني به سر مي برد و در معرض تعطيلي بود، اما با همكاري و حمايت‌هاي جهاددانشگاهي مشهد اين اتفاق رخ نداد. باغبان خاطرنشان كرد: در بين سال‌هاي 81 تا 89 پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم؛ به طوريکه تمام فضاهاي فيزيكي به 68 هزار متر مربع رسيد كه رشدي معادل 423 درصد است. همچنين تعداد رشته دانشگاهي از چهار به بيست رشته افزايش و رشدي معادل 400 درصد داشته است. رييس مرکز علمي كاربردي جهاددانشگاهي كاشمر ادامه داد: تعداد دانشجويان اين مرکز نيز در اين مدت از 180 نفر به 1563 نفر رسيده است كه اين رقم نشان دهنده رشدي معادل 768 درصدي است. كسب رتبه دوم بين 48 موسسه آموزش‌عالي در سال 85 و اخذ مجوز پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد در رشته‌ گياه‌پزشكي كه تنها موسسه غيرانتفاعي در اين زمينه هستيم، از افتخارات اين مرکز به شمار مي رود. وي ادامه داد: از ميان 1500 دانشجو350 نفر بومي و بقيه غيربومي هستند و مي‌توان گفت اين مرکز از همه كشور دانشجو پذيرفته است.همچنين اين مرکز تنها موسسه غيرانتفاعي است كه در شرق كشور در رشته كشاورزي دانشجو تربيت مي‌كند.


 با تشريح نحوه ويرايش ؛
 اصلاح اطلاعات ثبت‌نامي داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد 90 آغاز شد  

گروه آزمون وسنجش
: اطلاعات تقاضانامه ثبت‌نامي کليه داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون ورودي تحصيلات تکميلي سال 1390 از امروز شنبه 29 آبان تا روز دوشنبه 1 آذر به مدت 3 روز بر روي پايگاه اينترنتي سازمان سنجش براي مشاهده داوطلبان و به منظور اطمينان از صحت اطلاعات وارد شده قرار داده مي‌شود. به گزارش خبرنگار آفرينش ، کليه داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1390 لازم است در اين روزها به سايت سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني www.sanjesh.org مراجعه و اطلاعات تقاضانامه ثبت نامي خود را براساس دستورالعمل مربوط به روي سايت مشاهده کنند.پس از ورود به سايت سازمان و انتخاب لينک مربوط به مشاهده اطلاعات ثبت نامي امکان ورود به اين لينک با در اختيار داشتن اطلاعات کارت اعتباري ثبت نام (شامل شماره پرونده، رمز ورود و شماره شناسنامه) يا شماره پرونده و کد رهگيري ثبت نام وجود دارد.چنانچه اطلاعات داوطلب نياز به ويرايش داشته باشد داوطلب مي تواند با کليک بر روي گزينه تاييد نسبت به تاييد صحت اطلاعات وارد مرحله ويرايش اطلاعات شده و نسبت به اصلاح مورد يا موارد اقدام و سپس با کليک بر روي گزينه تاييد نسبت به تاييد صحت اطلاعات اقدام کند.داوطلبان لازم است کليه اطلاعات ثبت نامي به ويژه رشته يا رشته‌هاي امتحاني، معدل، شهرستان حوزه و موسسه محل فارغ التحصيلي را کنترل کنند.بر اساس اين گزارش ، داوطلباني که در مرحله ويرايش اطلاعات خواستار ايجاد رشته دوم (شناور) و اعمال بند علاقمندي به پيام نور و غير انتفاعي هستند منحصراً ازطريق کارتهاي عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونيکي آنها فعال هستند با مراجعه به سايت سازمان پرداخت وجه مربوط به رشته امتحاني دوم (شناور) به مبلغ 105000 ريال و وجه مربوط به علاقمندي به پيام نور و غيرانتفاعي به مبلغ 34000 ريال اقدام و پس از دريافت رمز عبور اعمال علاقه مندي کنند. چنانچه اطلاعات داوطلب کامل بوده و نياز به ويرايش اطلاعات نداشته باشد، بايد بر روي گزينه خروج کليک کند. همچنين داوطلبان بايد از ارسال درخواست كتبي و يا مراجعه حضوري به سازمان سنجش خودداري كنند، چون به هيچ عنوان ترتيب اثر داده نخواهد شد.


  با اعلام سقف سنوات در علمي کاربردي؛
 شرط دانشجويان انصرافي براي شرکت در کنکورهاي دانشگاه علمي کاربردي تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : دانشجويان انصرافي ساير دانشگاهها پس از گذراندن دوره سربازي مي توانند براي شرکت در دوره هاي کارداني و کارشناسي دانشگاه علمي کاربردي اقدام کنند. به گزارش مهر، دانشجويان انصرافي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي کشور (اعم از دوره هاي روزانه، شبانه و يا نيمه حضوري) و همچنين دانشگاه پيام نور، مراکز تربيت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و ديگر موسسه هاي آموزش عالي (موسسه هاي آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي، دانشگاه آزاد اسلامي و ...) که از معافيت تحصيلي استفاده کرده اند، لازم است پس از انصراف قطعي از تحصيل، خود را براي اعزام به خدمت به بخش هاي وظيفه عمومي معرفي کنند و به خدمت اعزام شوند.بديهي است اين دسته از داوطلبان پس از انجام دوران خدمت وظيفه عمومي (خدمت ضرورت)، حق ثبت نام و شرکت در آزمونهاي علمي-کاربردي بعدي را خواهند داشت.علاوه بر اين، هيچ داوطلبي با داشتن ديپلم کامل متوسطه و يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و با استفاده از معافيت تحصيلي از ساير موسسه هاي آموزش عالي، اعم از موسسه هاي آموزش عالي دولتي و غيردولتي مصوب، حق ثبت نام و شرکت در آزمون علمي-کاربردي سال 1389 را نخواهد داشت. به عبارت ديگر براساس مقررات وظيفه عمومي آن دسته از داوطلباني که داراي ديپلم کامل متوسطه نظام قديم و يا گواهينامه دوره پيش‌دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه هستند و از معافيت تحصيلي موسسه هاي آموزش عالي اعم از دولتي و غيردولتي مصوب استفاده مي کنند، حق ثبت نام و شرکت در آزمونهاي کارداني و کارشناسي علمي-کاربردي را 1389 را ندارند.

اعلام سقف سنوات در دوره هاي علمي کاربردي

دانشگاه علمي کاربردي سقف سنوات تحصيل در کارشناسي پيوسته 6 سال و سقف سنوات در کارداني را 3 سال اعلام کرده است بديهي است دانشجوياني که طي اين مدت موفق به اتمام دوره تحصيل نشوند، معافيت تحصيلي آنها ملغي شده و شرايط ادامه تحصيل را از دست خواهند داد.به گزارش مهر، ثبت نام آزمون دوره هاي کارداني و کارشناسي 1389 دانشگاه علمي کاربردي از ساعت 9 صبح روز يکشنبه 23 آبان آغاز شده و در روز يکشنبه 30 آبان ماه پايان مي‌پذيرد لذا کليه داوطلبان متقاضي ثبت نام مي توانند در اين روزها نسبت به ثبت نام اقدام کنند.آزمون کليه گروه­هاي آموزشي اين دوره ها در روز جمعه 17 دي ماه برگزار خواهد شد.


 رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت :
 نحوه گزينش آزاد دردانشگاه‌هاي دولتي به تاييد وزراي علوم و بهداشت برسد  

گروه آزمون وسنجش : رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: در تصويب پذيرش دانشجو به صورت آزاد در دانشگاه‌هاي دولتي در قالب برنامه پنجم، بر جلوگيري از تضييع حقوق دانشجوياني كه از طريق كنكور جذب مي‌شوند، تاكيد كرده‌ايم به نحوي كه دقيقا مشخص شود هر دانشجو در چه سيستمي و بر اساس چه گزينشي وارد دانشگاه شده است. علي عباسپور تهراني فرد در گفت‌وگو با ايسنا درباره ماده مصوب پذيرش آزاد دانشجو در دانشگاه‌هاي دولتي در قالب برنامه پنجم تصريح كرد: اين ماده در ادامه سياست‌هاي برنامه چهارم توسعه است كه دولت آن را در لايحه برنامه پنج ساله پنجم هم آورده و با تصويب كميسيون آموزش و تلفيق در صحن مجلس هم به تصويب رسيد. نماينده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: همان‌طور كه بر اساس برنامه پنج ساله چهارم ظرفيت مازاد به دانشجويان اختصاص يافت و دولت آن را با پذيرش دانشجو به صورت شبانه اجرا كرد همان امر دوباره در برنامه پنجم ساله پنجم تمديد شد، البته در پذيرش اين دانشجوها ذكر اينكه اين دانشجو با چه مشخصاتي وارد دانشگاه شده و نوع آموزشي كه ديده بايد حفظ شود تا حق دانشجوياني كه در دانشگاه‌هاي برتر از طريق رقابت علمي توسط رتبه‌هاي برتر جذب مي‌شوند، تضييع نشود. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دانشجوياني كه از طريق كنكور پذيرفته مي‌شوند با دانشجوياني كه از طريق آزاد وارد مي‌شوند در كلاس‌هاي مجزايي شركت مي‌كنند؟ گفت: در قانون تاكيد و ذكري بر اين موضوع نشده اما تاكيد كرده‌ايم كه نحوه گزينش حتما به تاييد وزير علوم يا وزير بهداشت بر حسب مورد برسد، لذا شرايطي كه اين وزرا به پيشنهاد هيات امنا تاييد مي‌كنند بايد به صورتي باشد كه نوعي همگني رعايت شود. وي افزود: ضمن اينكه اين امر بستگي به روش دانشگاه‌ها دارد، بسياري از دانشگاه‌ها كلاس اين قبيل دانشجويان را با ديگر دانشجويان تفكيك كرده‌اند كه در وضعيت تحصيلي دانشگاه افتي ايجاد نشود و اين روش هم مي‌تواند همان‌طور كه در برنامه پنج ساله چهارم اجرا مي‌شده در برنامه پنجم ادامه پيدا كند. رييس كميسيون آموزش با اشاره دو برابر شدن اعتبار صندوق رفاه دانشجويان تاكيد كرد: امسال دويست و پنجاه ميليارد تومان، تقريبا دو برابر آن چيزي كه دولت در بودجه سال 89 پيشنهاد كرده بوده، براي صندوق فاه دانشجويان به تصويب رسيده است تا به وسيله آن دانشجوياني كه نمي‌توانند شهريه پرداخت كنند با اخذ وامي كه بازپرداخت آن بعد از فراغت از تحصيل است، بتوانند ادامه تحصيل دهند، مانند دانشجوياني كه هم‌اكنون در دوره‌هاي دكترا يا شبانه با اخذ وام از اين صندوق به تحصيل خود ادامه مي‌دهند، لذا هدف ما اين است كه هيچ كس به خاطر وضعيت مالي از تحصيل باز نماند. عباسپور همچنين خاطرنشان كرد: البته در تمام كشورهاي دنيا هم اينگونه عمل مي‌شود، به تعبير بهتر در برخي كشورها حتي پذيرش‌هاي دولتي هم پولي است و به دانشجويان براي پرداخت اين هزينه‌ها وام مي‌دهند تا كسي از تحصيل بازنماند. وي در خاتمه با بيان اين‌كه مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات نظارت صد در صد بر چگونگي نحوه پذيرش دانشجويان به صورت آزاد در دانشگاه‌هاي دولتي خواهد داشت، گفت: قاعدتا همانطور كه در برنامه پنج ساله چهارم در ارتباط با برخي دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه پيام نور و دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي ديگر مكرارا نكاتي كه از نظر ضعف تدريس و فضاي آموزشي و مسايل ديگر به ما منعكس مي‌شود را با مسوولان وزارت علوم در ميان مي‌گذاريم و آنها هم سعي مي‌كنند به اين مسايل توجه كنند، قطعا در نظارتمان در مواد مصوب برنامه پنجم هم تاكيد داريم.


 دايره ًْ المعارف آموزش عالي 

عرضه کنندگان آموزش عالي

( قسمت صدو پنجاه وچهارم )

موسسات آموزشي وشرکت هاي تجاري ، آموزش از طريق تلويزيون ماهواره اي ، ويدئو ، پست را از آغاز قرن بيستم ميلادي اجرا مي کرده اند . با اين حال فناوري جديد نسبت به روشهاي قديمي امتيازات مهمي دارند نخست اينکه فناوري چند رسانه اي با ترکيب متن درسي ،شکل ، صدا ، وويدئو ،محتواي آموزشي را پربارتر مي کنند که اين امر قبلا در شيوه هاي آموزش از راه دور وجود نداشت . دوم اينکه فناوريهاي ارتباطي ،امکان تعامل ميان مدرس و دانشجو و در ميان دانشجويان را فراهم مي کنند . بسياري معتقدند چنين ارتباطي از طريق رسانه هاي يک سويه ومفصل همچون تلويزيون ويدئو امکان پذير نيست . در نتيجه نوآوريهايي که در عرصه فناوري آموزشي صورت گرفته بسياري از اشکال نوين سازماني ظهور يافته اند . موسسات و سرمايه گذاران سنتي عرصه آموزش ، دانشگاههايي کاملا مجازي ايجاد کرده اند که کليه خدمات اضافي آموزشي آن روي اينترنت ارائه مي شود . بسياري از اين دانشگاههاي مجازي عبارتند از شرکت هاي انتفاعي ،شرکت هاي دنباله رو موسسات سنتي با تلاشهايي گروهي درميان سازمانهاي آموزشي چند گانه در موارد بسياري ، اين سازمانهاي مجازي کل کشور يا کل يک ايالت را پوشش مي دهند و چالشهايي را در تدوين استانداردهاي اعتبار سنجي وصدور گواهي ايجاد مي کنند . سياست گذاران ،فناوري يادگيري از راه دور را روشي جهت افزايش دسترسي به آموزش وبهبود بهره وري تلقي مي کنند . در مورد دسترسي به آموزش ، بسياري بر اين باورند که فناوري ،ابزارهايي را براي ارائه برنامه هاي دانشگاهي واحد کيفيت بالا براي جمعيت دانشجويي که قادر به تحصيل در موسسات داراي خوابگاه نيستند ، فراهم کرده است . اين جمعيت شامل معلولان جسمي ،افرادي با مسئوليت هاي خانوادگي وبزرگ سالان شاغل است . در زمينه بهره وري ،مديران دانشگاهي ،آموزش از راه دور را روشي براي ارائه برنامه هاي علمي ،با کيفيت بالا وهزين کمتر تلقي مي کنند . يکي از ويژگيهاي فناوري اينترنت امکان ارائه دروس به مخاطبان فراوان ، با سرمايه گذاري کمتر روي هيئت علمي وکارکنان اداري است . تلفيق فناوريهاي جديد جهت گسترش دسترسي وافزايش بهره وري پرسشهايي را در مورد کيفيت آموزش پيش مي آورد . تازگي فناوريهاي جديد وقابليت صرفه جويي در آنها غالبا موسسات را براي پذيرش فناوري اطلاعات ،بدون درک کامل تاثيرات آنها بر يادگيري ،وسوسه مي کند . موافقان معتقدند که به کارگيري فناوريهاي جديد در آموزش مي تواند نتايج يادگيري ،همچون نمرات امتحاني را بهبود بخشد . به علاوه انتظار مي رود استفاده از فناوري در برنامه هاي درسي ،دانشجويان را جهت ورود به مشاغلي که به مهارتهاي فناورانه نيازمندند ،بهتر آماده کند . اما معتقدان ،اعلام خطر مي کنند که يادگيري به کمک فناوري ،ممکن است براي همه يادگيران با تمامي رشته هاي تحصيلي مناسب نباشد . مثلا cal که برنامه آموزشي را بر اساس ارزيابي مستمر رايانه اي تنظيم مي کند ممکن است بيشتر مناسب رشته هايي باشد که در آنها رايانه بتواند پاسخ هاي درست ونادرست دانشجويان را تميز دهد . در آموزش از راه دور ، پرسش درباره کيفيت بر اين امر تمرکز دارد که فناوريهاي موثر ارتباطي چگونه مي توانند جانشيني براي تعامل رو در روي دانشجويان ومدرس باشند . دانشگاهيان به فراواني از فناوري براي انجام پژوهش و پژوهشگران عملا در تمامي رشته هاي علمي ، از رايانه ها ،رويانها وديگر ابزارهاي ديجيتالي در اجراي آزمايشها استفاده مي کنند . فناوريهاي رايانه اي همچنين بهره وري علمي را بهبود مي بخشند . دانشگاهيان از رايانه جهت انجام تحليلهاي آماري ،انتشار مقالات ،تدوين طرح هاي پژوهشي پيشنهادي و ارائه فعاليت هاي خود بهره مي برند . فناوريهايي مثل اينترنت موجب مي شوند که پژوهشگران دسترسي بيشتري به اطلاعاتي نظير منابع وآثار چاپ نشده اي که ديگر صاحب نظران آن رشته نوشته اند ، داشته باشند . يکي از مهم ترين موارد استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي جديد ،تسهيل همکاري در پژوهشهاي علمي است . فناوريهاي مثل پست الکترونيکي ، هزينه همکاري با همکاراني را که به لحاظ جغرافيايي در مناطق دوردست ساکن اند ، کاهش داده است . در نتيجه ، همکاري پژوهشي مي تواند ميان دانشمندان در مناطق مختلف صورت گيرد . اين مسئله تاثيرات مهمي بر پژوهش علمي برجا نهاده است : نخست اينکه پژوهش دانشگاهي روز به روز از لحاظ جهاني گسترده تر مي شود . دوم اينکه وقتي تعداد همکاران افزايش يافت ، طرح هاي پژوهشي نيز افزايش مي يابد . وپژوهشگران مي توانند براي اجراي طرح هاي گرانتر ،منابع خود را روي هم بگذارند . سوم اينکه امکان همکاري ،آسان تر مي شود وماهيت بين رشته اي طرحها را زماني که پژوهشگران نيازمند جذب متخصصان رشته هاي گوناگون هستند ،افزايش مي دهد . چهارم اينکه ابزارهاي جديد همکاري ،فرصت هاي بيشتري را براي صاحب نظران حاشيه نشين فراهم مي کند . مثلا هيئت علمي موسساتي که اعتبار کمتري دارند ، قادرند به طرح هايي دسترسي يابند که معمولا در اختيار آنان قرار نمي گيرد . آنان همچنين مي توانند با مشارکت بيشتر در کارهاي گروهي ،بهره وري پژوهشي خود را افزايش دهند . دانشگاهها ومدارس عالي ،علاوه بر استفاده از فناوري در پژوهش،خود نيز منبع مهمي براي نوآوري در فناوري به شمار مي آيند . صاحب نظران دانشگاهي ، بيشتر به خاطر قوانين مصوب در دهه 1980 م هر چه بيشتربه دنبال توسعه فناوريهاي کاربردي بر اساس نيازهاي بخش صنعت اند . موسسات آموزش عالي ، در انتقال فناوري ، يعني انتقال اطلاعات علمي از دانشگاه به بخش خصوصي صنعت ، مشارکت مي ورزند . اين موضوع به ويژه در رشته هايي همچون علوم رايانه وفناوري زيستي صادق است که در آنها فناوري توليد شده به وسيله دانشمندان به رشد صنايع کمک کرده است . دانشگاهها واعضاي هيئت علمي آنها غالبا به منظور ثبت حق انحصاري اختراعات پيشگام مي شوند .اين امر به آنان اجازه مي دهد تا گواهي حق امتيازرا از ساير پژوهشگران با شرکت هاي تجارتي ، که علاقه مند به استفاده تجاري از اختراعات هستند ، به دست آورند . اعضاي هيئت علمي حتي خود مي توانند براي بازاريابي کشف هاي صورت گرفته در آزمايشگاههاي دانشگاه حتي شرکت هاي انتفاعي تاسيس کنند . مديران دانشگاهها صنعتي کردن فناوري را منبع مالي مناسبي براي دانشگاه تلقي وفعالانه از امور مربوط به اخذ گواهي وثبت حق امتياز حمايت مي کنند . تقريبا هر دانشگاه مهمي در ايالات متحده ،دفتري جهت انتقال فناوري يا صدور گواهي فناوري دارد . اين دفاتر ،همکاري با بخش صنعت را تشويق وبه اعضاي هيئت علمي جهت صنعتي کردن اختراعاتشان کمک مي کنند . افزايش فعاليت هاي انتقال فناوري ،دستاوردها ومنافع بسياري در پي دارد . دانشگاهها با مشارکت در پژوهشهايي که در صنايع کاربردهاي مناسبي دارند ،به توسعه جوامع محلي کمک مي کنند . به علاوه شرکاي صنعتي در توسعه فناوري ، منبع با اهميتي از تخصص ، حمايت مالي پژوهش وتامين شغل براي دانشجويان به شمار مي آيند . اما منتقدان اين امر ، واهمه دارند که تاکيد بر توسعه فناوريهاي صنعتي مورد پسند بازار ، به قيمت از ميان رفتن نقش سنتي دانشگاه در دنبال کردن پژوهشهاي علمي بنيادي تمام شود . هنگامي که حمايت هاي مالي يا سودها به توليد نتايجي بيانجامد که مورد علاقه حمايت کننده است ، ممکن است هيئت علمي دچار تضاد منافع شود . هيئت علمي در رقابت با شرکت ها وساير پژوهشگران دانشگاهي بر سر ابداع فناوريهايي که کاربرد صنعتي دارند ،ممکن است تشويق شوند که به نحوي محرمانه تر عمل کنند واين البته با مشارکت رايج در مسائع عملي در تضاد است .

فناوري وکتابخانه ها

مدت مديدي است که کتابخانه ها ، در ايفاي نقش خود به عنوان نهادهاي اساسي اطلاع رساني ، در مدارس عالي ودانشگاهها به فناوري تکيه کرده اند . نظامهاي اطلاعاتي رايانه اي ،جهت انجام امور اداري کتابخانه ها همچون پيگيري درخواست هاي جديد وثبت کتابهاي اماني مورد استفاده قرار مي گيرند . نقش فناوري در کتابخانه ها ، به ويژه در زمينه حفظ منابع ،ذخيره سازي اسناد و تدارک دسترسي به اطلاعات از طريق تحقيق و ابزارهاي جست وجو ،نقشي با اهميت است .

ادامه دارد...


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اجتماعي
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه