جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/09/03 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهار شنبه) نسخه شماره 3749


خبر


تاريخ ثبت‌نام و منابع سؤالات كنكور سراسري 1390 اعلام شد

معاون آموزشي وزير علوم:
دروس مشترك آزمون دكتري نيمه متمرکز بزودي منتشر مي شود


آخرين مهلت ثبت نام آزمونهاي علمي کاربردي سال 89 اعلام شد


خبر


 خبر 

 وزير علوم خبرداد :

هيچ دانشگاهي از تهران خارج نمي‌شود

گروه آزمون وسنجش : وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در مورد بررسي مدارك مديران فعلي و 23 سال گذشته در وزارت علوم كه اواخر دولت نهم از سوي رياست جمهوري مطرح شد، گفت: وزارت علوم همه مداركي را كه از سوي جايگاه حقيقي و حقوقي ارائه مي‌شود بررسي و ارزشيابي مي‌كند و صحت و سقم آن را به جايگاه يا خود فرد اعلام مي‌كنيم و در واقع قانون به ما اجازه نمي‌دهد كه به همه مواردي كه از ما سوال مي‌شود ورود پيدا كنيم. به گزارش ايسنا، دكتر كامران دانشجو دوشنبه شب در حاشيه ديدار با تعدادي از سفراي كشورهاي مختلف جهان در يونسكو در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تفكري كه در وزارت علوم و در دولت حاكم است تفكري است كه ريشه اسلامي دارد و بر اساس آن همه مبرا هستند الا آنكه عكس آن ثابت شود، اظهاركرد: آيا بايد در دور كشور راه بيافتيم.به مسئولان بگوييم كه مداركتان را به ما بدهيد تا آن را ارزشيابي كنيم. در واقع اين موضوع عملا نشدني است. وي تصريح كرد: مسئوليت وزارت علوم آنجايي است كه كسي كه مدركش را به ما دهد آنرا ارزشيابي كنيم و ما مسئوليت آن را نداريم كه سراغ افراد برويم و بگوييم كه مدرك خود را به ما تحويل دهيد تا ما آنرا ارزشيابي كنيم.

هيچ دانشگاهي از تهران خارج نمي‌شود

دانشجو در ادامه با اشاره به تصويبات كارگروه انتقال كاركنان دولت نيز گفت: در اين راستا خبر تصحيح شده درست است و اصل را بايد بر آن دانست. وزير علوم در ادامه گفت: هيچ دانشگاهي كه در تهران قرار دارد از تهران خارج نمي شود و دو دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه خواجه نصير به دليل آنكه دانشكده‌هاي آنها پراكنده هستند.دانشكده‌هاي اين دو دانشگاه هر كدام به صورت جداگانه تجميع مي‌شوند و با توجه به اينكه فضا و جا در تهران براي تجميع اين دو دانشگاه وجود ندارد، بنابراين اين دو دانشگاه به محدوده شهر تهران منتقل مي‌شوند و در اين راستا روساي دانشگاه‌ها در جريان هستند و ما نيز همسو و هماهنگ با مجموعه دانشگاهي حركت مي‌كنيم. وي افزود: در مورد انتقال پژوهشگاه‌ها نيز هنوز به جمع بندي كامل نرسيده‌ايم، در اين راستا كميته‌اي اين موضوع را دردست پيگيري دارد و براساس فرمايش مقام معظم رهبري سياست اين است كه پژوهشگاه‌ها را در كنار و يا در مجموعه دانشگاه‌ها داشته باشيم. دانشجو ادامه داد: براساس برنامه پنجم دستگاه‌هاي اجرايي،550 پژوهشكده را در درون دانشگاه‌هاي ما ايجاد خواهند كرد تا ارتباط مكانيكي بين صنعت و دانشگاه به ارتباط ارگانيك تبديل شود.

اصراري براي پذيرش دانشجوي آزاد ندارم

وزير علوم همچنين در خصوص بحث افزايش حقوق اعضاي هيات علمي بازنشسته قبل از سال 83 نيز گفت: اين موضوع نيز در دست پيگيري است. دانشجو در خاتمه همچنين در خصوص مصوبه مطرح شده از سوي مجلس در زمينه پذيرش دانشجوي آزاد كه از سوي شوراي نگهبان برگشت خورده است، گفت: بنده نيز به عنوان وزير علوم اصراري بر آن ندارم.

دانشكده علوم زيستي دانشگاه تربيت معلم بزودي راه‌اندازي مي‌شود

گروه آزمون وسنجش : مديرگروه زيست شناسي دانشگاه تربيت معلم گفت: بزودي دانشكده علوم زيستي دانشگاه تربيت معلم راه‌اندازي مي‌شود. دكتر شهربانو عريان در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: مراحل آماده‌سازي اسناد و مدارك راه‌اندازي اين دانشكده از دو سال گذشته آغاز شد و اخيرا تاسيس اين دانشكده توسط شوراي كل دانشگاه تصويب شد و در وزارت علوم نيز تاسيس اين دانشكده به تصويب رسيده است. وي افزود: اين دانشكده شامل گروه‌هاي علمي در رشته‌هاي علوم جانوري، علوم گياهي و سلولي مولكولي براي مقطع ليسانس است و اين سه گروه در گرايش‌هاي فيزيولوژي جانوري، تكوين جانوري، بيوسيستماتيك، تكويني گياهي، فيزيولوژي گياهي و سيستماتيك گياهي، ژنتيك و بيوشيمي دانشجو جذب مي‌كند. عريان خاطرنشان كرد: در مقطع ارشد در حال حاضر فقط در گرايش بيوشيمي دانشجو جذب شده است و در آينده در گرايش‌هاي مختلف دانشجو پذيرش مي شود و در مقطع دكتري نيز در رشته‌هاي علوم جانوري در دو گرايش فيزيولوژي جانوري و تكويني جانوري و علوم گياهي در سه گرايش دانشجو جذب شده و در رشته‌هاي بيوتكنولوژي و علوم زيستي نيز در آينده نزديك دانشجو پذيرش مي‌شود. مديرگروه زيست شناسي دانشگاه تربيت معلم در پايان با تاكيد بر اينكه يك هزار و 77 دانشجو در حال حاضر در اين دانشكده در مقاطع مختلف در حال تحصيل هستند، گفت: در حال حاضر براي تاسيس دانشكده علوم زيستي تمامي شرايط فراهم است و هفته آينده دانشكده علوم زيستي دانشگاه افتتاح مي‌شود.

مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم:

اعضاي هيات علمي و دانشجويان بورسيه پذيرفته شده در آزمون جامع، استاديار مي‌شوند

گروه آزمون وسنجش : مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم با بيان اينكه اعضاي هيات علمي و دانشجويان بورسيه‌اي كه در آزمون جامع پذيرفته شده باشند، وزارت علوم آنها را به عنوان استاديار تلقي مي‌كند، عنوان كرد: اين بخشنامه روز گذشته امضاء و هفته آينده به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. به گزارش ايسنا، دكتر حسني در نشستي با اعضاي نظارت و ارزيابي استان زنجان كه در دانشگاه زنجان برگزار شد، با اشاره به سياست اين وزارتخانه مبني بر تحول آموزش عالي مبتني بر آمايش سرزمين، اظهاركرد: در پايان برنامه چهارم پيش بيني و سياست وزارت علوم، بحث كمي بود كه با توجه به رشد دانشگاه‌ها به تعداد دانشجويان مطلوب و مدنظر برسيم. وي با اشاره به سياست كنوني وزارت علوم در برنامه پنجم در خصوص كيفي كردن مسائل تصريح كرد: تا سال 94 ما بايد دانشگاه‌ها را به سمت توليدات كيفي پيش ببريم. حسني با بيان اينكه دانشگاه پيام نور در يك مرحله از زمان، رشد غير واقعي داشته است و همه از آن ناراضي هستند اظهاركرد: جمع كردن اين موضوع با اين تعداد دانشجو بسيار سخت است؛ اما بايد جلوي رشد غير منطقي اين دانشگاه گرفته شود.وي با اشاره به شهريه كمتر دانشگاه پيام نور نسبت به دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و تمايل دانشجويان به تحصيل در اين دانشگاه‌ها، عنوان كرد: در پي سياست وزارت علوم مبني بر رتبه بندي كليه دانشگاه‌ها ما در دوره پنج ساله آينده بايد بتوانيم كيفيت موسسات غيرانتفاعي را ارتقاء دهيم. اما رتبه بندي دو هزار و 500 موسسه آموزش عالي كار آساني نيست. مدير كل گسترش وزارت علوم ادامه داد: براي دانشگاه آزاد پرتالي پيش بيني شده است كه نيازهاي اين دانشگاه در آن وجود داشته باشد.


 تاريخ ثبت‌نام و منابع سؤالات كنكور سراسري 1390 اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : فهرست منابع سوالات عمومي و اختصاصي زير گروه‌هاي علوم رياضي، علوم تجربي و علوم انساني آزمون سراسري سال90 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور اعلام شد. به گزارش خبرنگار آفرينش ، سوالات كنكور90 بر اساس كتب نظام جديد سالي واحدي و به شرح زير طراحي مي‌شود.

« دروس عمومي »

زبان و ادبيات فارسي

منابع درس زبان و ادبيات فارسي از دروس عمومي شامل ادبيات فارسي(2) براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) براي كليه رشته‌ها غير ازعلوم انساني، زبان و ادبيات فارسي (1) و (2) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) ‌تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) غيراز علوم انساني سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني است.

عربي

بنابراين گزارش، درس عربي از دروس عمومي نيز شامل عربي (2) غير از علوم انساني سال دوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي (2) (علوم انساني) سال دوم مخصوص علوم انساني، عربي(3)(غير از علوم انساني) سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي(3)(علوم انساني) سال سوم مخصوص علوم انساني است.

فرهنگ و معارف اسلامي

درس فرهنگ و معارف اسلامي هم شامل قرآن و تعليمات ديني (2)(دين و زندگي) سال دوم براي كليه رشته‌ها، قرآن و تعليمات ديني(3) (دين و زندگي) سال سوم براي كليه رشته‌ها، معارف اسلامي (دين و زندگي) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها است.

زبان انگليسي

همچنين، انگليسي (3) سال سوم براي كليه رشته‌ها و انگليسي 1 و 2 پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها منبع آزمون درس زبان انگليسي در دروس عمومي است.

« دروس تخصص گروه علوم رياضي »

رياضيات

گفتني است، منابع دروس تخصصي گروه علوم رياضي اين آزمون در درس رياضيات شامل هندسه (1) سال دوم، آمار و مدلسازي سال دوم، هندسه(2) سال سوم، رياضيات(2) سال دوم، حسابان سال سوم، جبر و احتمال سال سوم، هندسه تحليلي و جبر خطي پيش دانشگاهي، حساب ديفرانسيل و انتگرال (1) و (2) پيش دانشگاهي و رياضيات گسسته پيش دانشگاهي است.

فيزيك

منابع سوالات در درس فيزيك شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك(3) و آزمايشگاه (ويژه رياضي) سال سوم و فيزيك (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

شيمي

در درس شيمي شامل شيمي(2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1)و(2) پيش دانشگاهي است.

« دروس تخصص گروه علوم تجربي »

زمين شناسي

به گزارش ايسنا، منابع دروس تخصصي گروه علوم تجربي در درس زمين شناسي شامل زمين شناسي سال سوم وعلوم زمين پيش دانشگاهي است.

رياضيات

منابع درس رياضيات در كنكور سراسري سال90 نيز شامل هندسه (1) سال دوم، رياضيات (2) سال دوم، آمار و مدلسازي سال سوم،‌ رياضيات(3) (ويژه علوم تجربي) سال سوم و رياضيات عمومي 1 و 2 پيش دانشگاهي مي‌شود.

زيست شناسي

درس زيست شناسي هم شامل زيست شناسي و آزمايشگاه (1) سال دوم، زيست شناسي و آزمايشگاه (2) سال سوم و زيست شناسي پيش دانشگاهي است.

فيزيك و شيمي

درس فيزيك شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك (3) و آزمايشگاه (علوم تجربي) سال سوم، فيزيك (1) و(2)(علوم تجربي) پيش دانشگاهي و درس شيمي هم شامل شيمي (2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

« دروس تخصصي گروه علوم انساني »

رياضيات

دروس تخصصي گروه علوم انساني در درس رياضيات شامل رياضيات(1) سال اول، آمار و مدلسازي سال دوم، رياضي (ويژه علوم انساني علوم و معارف اسلامي) سال سوم و رياضي پايه پيش دانشگاهي است.

اقتصاد

منابع درس اقتصاد در كنكور سراسري سال 90 شامل اقتصاد سال دوم مي‌باشد.

زبان وادبيات فارسي

درس زبان وادبيات فارسي هم شامل تاريخ ادبيات ايران و جهان(1) سال دوم، تاريخ ادبيات ايران و جهان(2) سال سوم، آرايه‌هاي ادبي سال سوم، ادبيات فارسي(1) پيش دانشگاهي و ادبيات فارسي(2) پيش دانشگاهي است.

عربي

بنابراين گزارش، منابع در درس زبان عربي در كنكور سراسري سال90شامل عربي 2(ويژه علوم انساني) سال دوم، عربي (3) (ويژه علوم انساني) سال سوم و عربي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

تاريخ

منابع درس تاريخ نيز شامل تاريخ ايران و جهان (1) سال دوم، تاريخ ايران و جهان (2) سال سوم و تاريخ شناسي پيش دانشگاهي مي‌شود.

جغرافيا

درس جغرافيا شامل جغرافياي (1) سال دوم، جغرافياي (2) سال سوم و جغرافيا پيش دانشگاهي مي‌شود.

علوم اجتماعي

منابع درس علوم اجتماعي شامل جامعه شناسي (1) سال دوم، جامعه شناسي(2) سال سوم و علوم اجتماعي (جامعه شناسي نظام جهاني) پيش دانشگاهي است.

فلسفه، منطق و روانشناسي

منابع درس فلسفه در كنكور سراسري سال90 نيز شامل فلسفه سال سوم، فلسفه (آشنايي با فلسفه اسلامي) پيش دانشگاهي، در درس منطق شامل منطق سال سوم و در درس روان شناسي شامل روان شناسي سال سوم مي‌شود. به گزارش ايسنا، ثبت‌نام کنکور سراسري90 دانشگاه‌ها از روز سه شنبه 16 آذر ماه آغاز مي‌شود.


 معاون آموزشي وزير علوم:
 دروس مشترك آزمون دكتري نيمه متمرکز بزودي منتشر مي شود 

معاون آموزشي وزارت‌علوم، تحقيقات و فناوري گفت: گروه‌هاي برنامه‌ريزي آموزشي در جلسات اخير خود، درس‌هاي مشترك آزمون دكتري را مشخص كردند كه نتايج نهايي بررسي‌هاي آنها حداكثر تا هفته آينده منتشر خواهد شد. به گزارش ايسنا، دكتر حسين نادري‌منش شب‌ گذشته در حاشيه ديدار تعدادي از سفراي كشورهاي مختلف جهان در يونسكو با وزير علوم در جمع خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت برگزاري آزمون نيمه متمركز دكتري كه از امسال اجرايي مي‌شود، افزود: هنوز براي اينكه از درس‌هاي تخصصي هر رشته آزمون دكتري نيمه‌متمركز، امتحان بگيريم يا مواد امتحاني ديگري را جايگزين آن كنيم به جمع بندي نرسيده‌ايم. وي اظهاركرد: آيين‌نامه نيمه‌متمركز آزمون دكتري به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، اما اگر قرار باشد در هر رشته، سه درس اختصاصي انتخاب شده و داوطلبان در آزمون آن شركت كنند با توجه به تعداد زياد رشته‌ها، بايد حجم بسيار بالايي از سوالات براي هر رشته در سازمان سنجش، طراحي شود. معاون آموزشي وزيرعلوم افزود: درصورت تعيين درس‌هاي تخصصي براي هر رشته، در حاشيه آن مباحثي مانند برگزاري كلاس‌هاي آمادگي كنكور دكتري در جامعه شكل مي‌گيرد. بنابراين اين موضوع مدنظر مسوولان وزارت علوم نيست. نادري‌منش تصريح كرد: براي جلوگيري از مشكلات احتمالي، موضوع منابع امتحاني اختصاصي آزمون دكتري با حساسيت ويژه‌اي و در يك فرآيند كاملا كارشناسي در دست بررسي است. وي گفت: احتمال دارد كه درآزمون دكتري نيمه‌متمركز، در زمينه‌هاي درسي نزديك به يكديگر، دو يا سه موضوع پايه انتخاب شده و سوالات اختصاصي آزمون از ميان آنها طراحي شود، به عنوان مثال، سوالات گروه فني و مهندسي، از درس هايي مانند رياضي و فيزيك انتخاب شود. بنابراين گزارش، براساس تصميم وزارت علوم، پذيرش دانشجوي دكتري از امسال به صورت نيمه متمركز و در قالب يك آزمون هماهنگ سراسري از سوي سازمان سنجش در مرحله اول و در مراحل بعد با انتخاب دانشگاه‌ها از ميان پذيرفته شدگان، صورت مي گيرد و دانشگاه‌ها نمي توانند همچون گذشته به طور مستقل، آزمون دكتري را خود برگزار كنند.


 آخرين مهلت ثبت نام آزمونهاي علمي کاربردي سال 89 اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : معاون اجرايي سازمان سنجش آخرين مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون دوره‌هاي کارداني، کارشناسي پيوسته و کارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي کاربردي سال 89 را تا ساعت 24 امروز چهارشنبه سوم آذر ماه اعلام کرد. حسين توکلي در گفتگو با مهر با بيان اين خبر گفت: تا اين ساعت 165هزار نفر براي شرکت در آزمون کارداني 89 دانشگاه جامع علمي کاربردي و 174 هزار نفر براي شرکت در آزمونهاي کارشناسي پيوسته و کارشناسي ناپيوسته اين دانشگاه ثبت نام کرده اند.معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون کارشناسي پيوسته سال گذشته دانشگاه جامع علمي کاربردي را بيش از 10 هزار نفر و تعداد ثبت نام در آزمون کارشناسي ناپيوسته سال گذشته اين دانشگاه را 222 هزار نفر اعلام کرد و گفت: به نظر مي رسد با توجه به مهلت باقيمانده براي ثبت نام در اين آزمونها تعداد ثبت نام کنندگان در آزمونهاي امسال دانشگاه جامع علمي کاربردي مانند سال گذشته باشد.وي در يادآوري نحوه ثبت نام در آزمونهاي کارشناسي و کارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي کاربردي گفت: داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org و دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام از طريق سايت نسبت به ثبت نام اقدام کنند. توکلي افزود: با توجه به اينکه پرداخت هزينه ثبت‌نام در اين روش به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله کارت‌هاي عضو شبکه بانکي شتاب که پرداخت الکترونيکي آنها فعال است، با مراجعه به سايت سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 85 هزار ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.معاون اجرايي سازمان سنجش با بيان اينکه داوطلبان اين آزمونها همچنين مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي و تهيه دفترچه راهنماي شرکت در آزمون و کارت اعتباري نسبت به ثبت نام اقدام کنند به مهر گفت: اين داوطلبان بايد مبلغ 85 هزار ريال بابت دريافت يک کارت اعتباري ثبت‌نام و دفترچه راهنماي شرکت در آزمون پرداخت کنند همچنين مبلغ 7 هزار ريال نيز بابت هزينه توزيع دفترچه راهنما و کارت اعتباري ثبت‌نام نيز توسط دفتر پستي از داوطلب دريافت مي‌ شود.توکلي يادآور شد: پس از مطالعه دفترچه راهنماي شرکت در آزمون و آشنايي با کليه شرايط و ضوابط آزمون داوطلب بايد با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت ‌نام اقدام کنند. وي درباره جزئيات ثبت نام در آزمون کارداني 89 دانشگاه جامع علمي کاربردي نيز گفت: داوطلبان شرکت کننده در اين آزمون بايد داراي ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه (چهار ساله يا شش­ ساله نظري و هنرستان) يا ديپلم سه ساله نظام جديد، ديپلم نظام جديد فني و حرفه‌اي و يا ديپلم نظام جديد کاردانش باشند.معاون اجرايي سازمان سنجش خاطرنشان کرد: دفترچه راهنماي آزمون دوره‌هاي کارداني دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي سال 89 و همچنين نحوه ورود به سايت براي ثبت‌نام و اقدامات لازم براي انجام ثبت‌نام اينترنتي در سايت سازمان آمده است.


 خبر  

 دبيرهيات نظارت وارزيابي استان خبرداد:

ارائه پيشنهادي به وزارت علوم براي تشكيل كميته‌اي جهت تاييد اوليه صلاحيت هيات علمي

گروه آزمون وسنجش : جمعي از اعضاي نظارت و ارزيابي استان زنجان با مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم و مشاور معاون فرهنگي وزيرعلوم صبح امروز در دانشگاه زنجان ديدار و گزارشات خود را عنوان كردند. به گزارش ايسنا- دكتر نوروزي دبير هيات نظارت و ارزيابي استان زنجان با اشاره به فعاليت 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در اين استان عنوان كرد: در استان زنجان 76 هزار و 875 دانشجو در اين 37 مركز مشغول به تحصيل هستند همچنين يك هزار و 65 عضو هيات علمي در اين مراكز فعاليت مي‌كنند. وي با اشاره به بازديدهاي متعدد هيات نظارت از دانشگاه‌هاي استان اظهاركرد: تا كنون هفت مورد بازديد از دانشگاه پيام نور، چهار مورد از دانشگاه آزاد اسلامي، سه مورد از دانشگاه جامع علمي كاربردي، پنج مورد از موسسات آموزش عالي غير دولتي و پنج مورد نيز بازديد مشترك با مسئولين وزارت خانه از دانشگاه غير دولتي و جامع علمي كاربردي صورت گرفته است. نوروزي با بيان اينكه متاسفانه نسبت دانشجويان به اساتيد در دانشگاه پيام نور اصلا مطلوب نيست، گفت: دانشگاه پيام نور زنجان با وجود تحصيل 13 هزار دانشجو داراي تنها 9 عضو هيات علمي است. وي با اشاره به معقول بودن نسبت اعضاي هيات علمي به دانشجويان در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد اين استان تصريح كرد: دانشگاه آزاد با تحصيل 13 هزار دانشجو در 125 رشته داراي 290 عضو هيات علمي، دانشگاه زنجان با فعاليت 9 هزار و 700 دانشجو داراي 260 عضو هيات علمي و دانشگاه علوم پايه تحصيلات تكميلي اين استان نيز با تحصيل 560 دانشجو داراي 64 عضو هيات علمي مي باشد. دبير هيات نظارت و ارزيابي استان زنجان با بيان اينكه در طول 4 سال اخير رشد دانشگاه‌هاي پيام نور و غيرانتفاعي بسيار شديد بوده است، افزود: با وجود اين رشد زير ساخت‌ها هنوز آماده نيستند و ما در اين زمينه با مشكل روبرو هستيم. به طوريكه به عنوان مثال دانشگاه پيام نور زنجان در طي دو سال رشته‌هاي خود را از 13 به 54 رشته بدون فراهم كردن زير ساخت‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري و تامين نيروي اعضاي هيات علمي افزايش داد و گزارش اين معضل به وزارت علوم ارسال شده اما با وجود پيگيري‌هاي لازم هنوز به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم. نوروزي با بيان اينكه از ديد هيات نظارت استاني در بحث دانشگاه‌هاي غير دولتي وضعيت مطلوبي وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه در اين موسسات ساختارهايي كه بايد وجود داشته باشد رعايت نشده و با دقت كمتري به پرونده‌ها رسيدگي شده است. وي با اشاره به بحث عدم تناسب شهريه دريافتي موسسات غير دولتي در مقابل خدمات ارائه دهنده آنان در مقايسه با دانشگاه آزاد، اظهاركرد: شهريه موسسات غيردولتي يك سوم دانشگاه آزاد است و اين در حالي است كه دانشگاه آزاد سه برابر اين موسسات خدمات ارائه نمي‌دهد. دبير هيات نظارت و ارزيابي استان زنجان با اشاره به فعاليت تنها دو عضو هيات علمي در مقابل هزار و 120 دانشجوي موسسه غير دولتي صوفي عنوان كرد: در اين موسسه در سال جاري از مجموع دانشجويان معرفي شده در برخي از رشته‌ها حتي يك سوم نيز دانشجو مراجعه نكرده است، بنابراين منابع درآمدي اين موسسات محدود مي‌شود. وي در ادامه با بيان اينكه متاسفانه پروسه تاييد صلاحيت اعضاي هيات علمي پروسه طولاني است، افزود: هيات نظارت استان زنجان پيشنهادي مبني بر تشكيل كميته اوليه‌اي در اين استان جهت بررسي‌هاي مقدماتي و تاييد اوليه به دكتر عامري مدير كل دفتر نظارت وارزيابي وزارت علوم ارسال كرد كه هنوز در دست بررسي است. نوروزي با اشاره به تعيين نشدن شاخص‌هاي ارزشيابي براي دفتر نظارت و ارزيابي استان عنوان كرد: اين مسئله يكي از مشكلات دفتر هيات نظارت است كه قطعا با مشخص شدن شاخص‌هاي لازم فعاليت دفتر نظارت و ارزيابي تسهيل خواهد يافت. وي با بيان اينكه دانشگاه‌هاي پيام نور و غير انتفاعي زنجان در مورد ارزشيابي اساتيد كه از سوي دانشجويان صورت مي‌گيرد فعال عمل نمي‌كنند، افزود: اين دانشگاه در هر ترم بين350 تا 400 استاد مدعو دارد كه اين تعداد اساتيد فرصت ارزشيابي را ايجاد نمي‌كنند و با توجه به تنوع رشته‌هاي اين دانشگاه عمده اعتراض دانشجويان در كيفيت تدريس بوده است.

معاون آموزشي وزارت بهداشت:

مهمترين دغدغه رييس دانشگاه‌ بايد مسائل آموزشي باشد

 گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي وزارت بهداشت به ادغام آموزش پزشكي با ارائه خدمات سلامت اشاره كرد و گفت: شواهد و دلايل گويا نشان دهنده اين است كه تاسيس موسسات آموزشي و تشكيل دانشكده‌ها در رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي از زمان ادغام نسبت به دوره قبلي10 برابر افزايش يافته است. به گزارش ايسنا، دكتر محمدعلي محققي در همايش معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، خطاب به معاونين آموزشي دانشگاه‌ها برعهده گرفتن اين مسووليت را در سرنوشت ‌دانشگاه‌ها و برخي از وضعيت كشور تاثيرگذار دانست و خاطرنشان كرد: اين مسووليت خيلي مهم‌تر از مسووليت شخصي خودتان است، بنابراين اگر خوب انجام وظيفه كنيد كل مجموعه آموزش كشور ارتقاء مي‌يابد. وي با تاكيد بر اينكه بايد در حد تمام وقت بودن بيشترين دلسوزي را به كار بريد، گفت: نبايد مسووليت ديگر موجب شود كه آموزش به عنوان يك مساله فرعي نگاه شود. معاون آموزشي وزارت بهداشت تصريح كرد: بايد مهمترين دغدغه‌ رييس دانشگاه مسايل آموزشي باشد و توجيهي براي نپرداختن به مساله آموزش وجود نداشته باشد. وي با اشاره به نقشه جامع علمي كشور، گفت: اين نقشه در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار دارد، كه در راستاي آن مجلس شوراي اسلامي نيز نقشه برنامه پنجم را در دست تدوين دارد كه بايد با اجراي آن به سمت اين نقشه‌ها حركت كرد.

معاونين آموزشي بايد محور اجراي اصول و سياست‌هاي كلان آموزش پزشكي در دانشگاه‌ها باشند

محققي با تاكيد بر اينكه معاونين آموزشي بايد محور اجراي اصول و سياست‌هاي كلان آموزش پزشكي در دانشگاه‌ها باشند، خاطرنشان كرد: براي هماهنگ كردن تلاش‌هاي داخل دانشگاهي با اسناد بالادستي مسووليت اصلي بر عهده معاون آموزشي در دانشگاه است، بنابراين براي اجرايي كردن اين نقشه بايد بيشترين تلاش را انجام دهيد.

ادغام آموزش پزشكي با ارائه خدمات سلامت تاسيس موسسات آموزشي و تشكيل دانشكده‌ها را10 برابركرده است

وي با بيان اينكه اصلي ترين بحث در اين همايش نقشه جامع علمي سلامت است، به ادغام آموزش پزشكي با ارائه خدمات سلامت اشاره كرد و افزود: شواهد و دلايل گويا نشان دهنده اين است كه تاسيس موسسات آموزشي و تشكيل دانشكده‌ها در رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي از زمان ادغام نسبت به دوره قبلي10 برابر افزايش يافته است. معاون آموزشي وزارت بهداشت افزود: ادعاي برخي از افراد كه مخالف ادغام خدمات آموزشي با ارائه خدمات بوده‌اند، به اين دليل است كه از آن زمان به بعد مراكز آموزشي با افت تحصيلي مواجه هستند.

هر سيستم‌ آموزشي با پديده افت و پيشرفت تحصيلي روبروست

وي با بيان اينكه هر سيستم‌ آموزشي با پديده افت و پيشرفت تحصيلي روبروست، اظهاركرد: روند علمي بايد اين موضوع را نشان دهد كه اگر افزايش افت تحصيلي در سيستمي اثبات شود، بايد آن سيستم‌ مورد بازنگري قرار گيرد. محققي با تاكيد بر اين كه در هر سيستم‌ آموزشي بايد افت تحصيلي شناسايي و تبديل به پيشرفت تحصيلي شود، تصريح كرد: دانشگاه‌ها و دانشجويان ما همه شايسته پيشرفت تحصيلي هستند، چرا كه اگر افت حتي براي يك نفر هم باشد، روا نيست و بايد با آن برخورد شود.مدل ادغام آموزش پزشكي با ارائه خدمات سلامت بايد براي همه نظام هاي دنيا به صورت الگو درآيد وي گفت: وزارت بهداشت برنامه‌هايي را براي افزايش پيشرفت تحصيلي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي دارد و اين مدل به دست آمده يعني ادغام آموزش پزشكي با ارائه خدمات كه فقط منحصر به ماست، بايد براي همه نظام هاي دنيا به صورت الگو در آيد ، چرا كه در اين زمينه موفق بوده‌ايم .


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اجتماعي
اقتصاد و بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه