جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1389/11/07 - روزنامه سراسري صبح ايران ( پنجشنبه) نسخه شماره 3799


خبر پزشکي


بهداشت رواني كودكان استثنايي
استاد: دكتر احدي دانشجو: صبا اژدري (قسمت شانزدهم)

عفونت ادراري كودكان


خبرها از عالم علم


 خبر پزشکي 

توصيه‌هايي براي كاهش ترس از امتحان

روانشناسان دانشگاه شيکاگو روش ساده‌اي را براي کاهش ترس از امتحان توصيه مي‌کنند. آنها به اين نتيجه رسيده‌‌اند که اگر پيش از امتحان ترس‌هايمان را بر روي کاغذ بياوريم ترس‌کاهش پيدا مي‌کند و نتيجه‌ بهتري به دست مي‌آوريم.افزايش ضربان قلب، بي‌خوابي و مغزي که انگار ديگر کار نمي‌کند از علائمي است که بسياري آنها را پيش از انجام يک آزمون تجربه کرده‌اند. ترس از امتحان باعث کاهش تمرکز مي‌شود و مانند فيلتري در حافظه دست‌يابي مجدد به آنچه که فراگرفته شده را دشوار مي‌سازد.به گزارش جام جم آنلاين چگونه مي‌توان آزمون‌ها را از احساسات منفي رها کرد؟ چگونه مي‌توان با تمرکزي بيشتر، از نتيجه‌ بهتري برخوردار شد؟پاسخ اين سئوال‌ها را سيان بايلوک و جراردو راميرز، دو روانشناس دانشگاه شيکاگو، پس از انجام يک آزمايش تحقيقاتي ارائه کرده‌اند. به عقيده‌ آنان براي رهايي از ترس امتحان بايد اضطراب‌هاي خود را بر روي کاغذ بياوريم.اين محققان گروهي از دانشجويان را براي انجام آزمايش‌هاي خود انتخاب کرده و از آنها خواستند، در دو امتحان تستي رياضي پياپي شرکت کنند.در نخستين مرحله تنها از دانشجويان خواسته شد، نهايت تلاش خود را براي يافتن پاسخ‌هاي صحيح به کار ببرند. در دومين مرحله فشار بيشتري بر دانشجويان وارد آمد تا اين مرحله حالت امتحاني جدي به خود بگيرد.محققان به دانشجويان گفتند، در صورت برخورداري از نمره‌ بالا مي‌توانند، به عنوان پاداش پول دريافت کنند. همچنين اين نمره با نمره‌ دانشجويي ديگر جمع خواهد شد و بنابراين نمره‌‌ جداگانه‌ هر دانشجو بر روي ميانگين نتيجه‌ اين امتحان تأثير خواهد گذاشت. افزون بر اين به دانشجويان گفته شد که از آنها به هنگام انجام اين امتحان فيلمبرداري مي‌شود.دانشجويان را به 3 گروه تقسيم کردند. اولين گروه بايد 10 دقيقه منتظر دريافت برگه‌ امتحان مي‌ماند بي‌آنکه کاري کند.دانشجويان دومين گروه بايد در اين 10 دقيقه در باره هر چه که مي‌خواستند مطلبي مي‌نوشتند، غير از اين امتحان.اما از سومين گروه خواسته شد که در اين مدت راجع به احساساتشان در مورد اين امتحان بنويسند.

نتايج اين تحقيق

دانشجويان گروه اول که در 10 دقيقه‌ پيش از امتحان دست به هيچ کاري نزدند و همچنين دانشجويان گروه دوم که راجع به مسايل مختلف نوشتند در مرحله‌ دوم نتيجه‌‌اي بدتر از مرحله‌ اول به دست آوردند.اما گروه سوم که ترس‌ها و احساسات مربوط به اين امتحان را بر روي کاغذ آورد، به مراتب نمره‌ بهتري نسبت به مرحله‌ اول کسب کرد.اين تحقيق را محققان بر روي دانش‌آموزان يک دبيرستان نيز انجام داده‌اند. در اين مورد نيز نتيجه‌اي مشابه به دست آمد. نتيجه‌اين بود که نوشتن ترس‌هاي مربوط به امتحان نهايي باعث شد که اين دانش‌آموزان هم نمره‌ بالاتري به دست بياورند.محققان همچنين بر اين نظرند که نوشتن ترس‌ها در هر مورد که باشد موجب مي‌شود که ترس کاهش پيدا کند.کساني که عادت کرده‌اند، قسمت‌هايي از زندگي خود را در دفترچه‌اي به نام "خاطرات" بنويسند، آگاهانه يا ناآگاهانه از اين مسئله بهره‌ خواهند برد، چرا که نوشتن احساسات ناخوشايند، شدت آنها را کاهش مي‌دهد.


  بهداشت رواني كودكان استثنايي 
 استاد: دكتر احدي دانشجو: صبا اژدري (قسمت شانزدهم)

استفاده از مشوق ها گوناگون

ثبات در تشويق

ناديده گرفتن انتخابي رفتارهاي نامناسب

حذف محركهاي مداخله گر

فراهم كردن محركهاي مداخله گر

فراهم كردن محركهاي بي صدا

ايجاد رفتارهاي سودمند

كمك براي فائق آمدن بر موانع

ارائه سمينارهاي آموزشي براي والدين

سرنخ ها ديداري

كنترل نزديكي

آموزش مهارت هاي اجتماعي

آموزش حل مساله

ارزيابي عملكرد رفتاري( ‏FBA‏) :

گابل :

1 - رفتار را مشاهده كنيم و رفتار مختل رابه روشني تعريف كنيم .

2 - مشخص كردن رفتارهاي قبل و بعد از رفتار مختل

3 - مشخص كردن ميزان وقوع رفتار مختل

قراردادهاي رفتاري : مشخص كردن اهداف تحصيلي و تشويق ها وتنبيه ها

پاداش هاي ملموس : عكس برگردان , كارت , وقت اضافه براي بازي كامپيوتر

اقتصاد ژتوني

خود مديريتي

ج) كلاس درس

1) نظم خاص صندلي هاي كلاس براي كودكان ADHD‏

نشستن نزديك معلم

نشستن دركنار فردي كه نقش الگو دارد

فراهم كردن محيط با مزاحمت هاي كم

2) ابزارهاي آموزشي و محيط يادگيري

3) استفاده از نشانگر

4) اطلاع دادن زمان

5) استفاده از چراغ هاي كلاس

6) استفاده از موسيقي

محدوديتهاي مداخلات كلاسي

با وجود داده ها عموما مثبت به دست آمده از برنامه هاي رفتاري كه در بالا ذكر شد.

عوامل چندي ممكن است سودمندي آنها را براي كودكان مبتلا به ‏ADHD‏ محدود سازد. محدوديت اوليه اجراي موفقيت آميز يك برنامه كلاسي فرصت و علاقه معلم است .

مثلا‏‎ ‎‏ بعضي از معلمان ممكن است فلسفه اي براي تعليم و تربيت قايل باشند كه با اصول و روشهاي رفتاري در تعارض باشد و در بعضي موارد اين موضوع ممكن است براي والدين ضرورت تغيير معلم را ايجاب كند. بيشتر مواقع معلم گنجاندن اين برنامه جديد را در برنامه هاي جاري كلاس درس دشوارمي يابد, به ويژه زماني كه او مسووليت آموزش تعداد كثيري از دانش آموزان ناهمگون را برعهده دارد. در هر دو مورد, حساسيت درمانگر, مهارت و سياست او مي تواند همسو با تعقيب و ترغيب يك معلم خود سر به تلاش براي انجام اين برنامه ها باشد. عامل محدود سازنده دوم مشكلات كنترل رفتاري كودك است. بد رفتاري هاي بعضي از كودكان به وضوح مخربتر از آن است كه دريك برنامه منظم كلاسي درمان شود, از اين رو انجام برنامه در يك موقعيت محدود ( مثلا كلاس آموزش ويژه , برنامه آسايشگاهي ) ضرورت مي يابد. سرانجام , فقدان علاقه يا عدم همكاري والدين مي تواند تاثير برنامه را كاهش دهد, به ويژه زماني كه وابستگيهاي در خانه مطرح است، روشن است كه تكيه بيشتر بر وابستگيهاي در مدرسه لازم خواهد بود.

مديريت رخداد: تشويق رفتارهاي مناسب

اگرچه تغييرات محيطي كلاس درس مي تواند در كلاس رفتارهاي مسئله ساز و مشكلات يادگيري مفيد باشد اما در طول زمان كارآمدي قابل ملاحظه اي ندارد . بنابر اين مي توان از روش هاي ذيل استفاده نمود.

تقويت بيروني نيرومند

بايد به خاطر داشت كه كودكان مبتلا به ‏ADHD‏ در مقايسه با كودكان عادي نيازمند تقويت كننده ها فوري تر, شارپ تر و نيرومندتر و جذابتري هستند.

ادامه دارد...


 عفونت ادراري كودكان 

عفونت ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و شايع است؛ به طوري كه 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراري را تجربه مي‌كنند.دكتر زهرا پورنصيري فوق تخصص كليه كودكان در اين‌باره به جام‌جم مي‌گويد: «عفونت ادراري يك بيماري مهم و شايع ميان كودكان است كه به علت وارد شدن ميكروب به مجاري ادرار ايجاد مي‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگير كند «سيستيت» و اگر كليه را درگير كند «پيلونفريت» ناميده مي‌‌شود. اين بيماري مي‌تواند باعث تخريب قسمتي از كليه شده يا ايجاد فشار خون و نارسايي كليه نمايد و از اين رو اهميت زيادي دارد.»وي مي‌افزايد: «ميكروب‌هاي ايجادكننده عفونت اكثرا ميكروب‌هاي موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ويروس‌ها و قارچ‌ها نيز مي‌توانند موجب بروز عفونت ادراري شوند. 7 درصد كودكان كوچك‌تر از 2 سال كه تب مي‌كنند به علت عفونت ادراري است.»

عوامل مستعدكننده بيماري

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عوامل مستعدكننده خطر اشاره كرده و مي‌گويد: «عفونت ادراري در پسران زير يك سال و دختران زير 4 سال شايع‌تر است. ختنه نشدن پسران نيز عامل مستعدكننده ديگري است؛ به طوري كه پسراني كه ختنه نشده باشند 4 تا 8 برابر پسراني كه ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراري مي‌شوند. جنسيت نيز در مورد اين بيماري مهم است؛ به گونه‌اي كه عفونت ادراري ميان دختران حداقل 2 تا 4 برابر پسران است.»وي مي‌افزايد: «نژاد از ديگر عوامل مستعدكننده است به طوري كه عفونت ادراري در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است. عوامل ژنتيكي نيز از جمله مواردي است كه بايد به آن توجه شود چون منسوبين درجه يك كودكاني كه سابقه عفونت ادراري دارند بيشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراري هستند.»دكتر پورنصيري ادامه مي‌دهد: «عصبي بودن مثانه به اين معني كه كاركرد مثانه با اختلال روبه‌رو شود، نگه داشتن زياد ادرار، يبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب كه در 50 درصد كودكاني كه عفونت ادراري مي‌كنند وجود دارد نيز از جمله مواردي هستند كه كودك را مستعد ابتلا به عفونت ادراري خواهند كرد. علاوه بر اين موارد سوندگذاري طولاني‌مدت مثانه و هرگونه ناهنجاري سيستم ادراري مانند مثانه عصبي و دريچه خلفي مجرا نيز مهم هستند.»

علائم بيماري

دكتر پورنصيري با اشاره به اين مورد كه علامت عفونت ادراري در سنين مختلف متفاوت است توضيح مي‌دهد: «در سنين نوزادي و زير يك ماه، بيماري با علائمي به صورت تب يا كم شدن حرارت بدن، بي‌حالي، بي‌اشتهايي، تحريك‌پذيري، شلي، اسهال، كم شدن حجم ادرار، زردي و از بين رفتن واكنش‌هاي نوزادي خودش را نشان مي‌دهد.در سنين بالاتر اين مشكل با نشانه‌هايي مانند تب، بوي بد ادرار، سوزش، تكرر و بي‌اختياري ادرار، ايجاد شب‌ادراري، درد پهلوها و درد در ناحيه زير شكم، قطع و وصل شدن جريان ادرار و بي‌قراري حين ادرار كردن در شيرخواران همراه است.»اين پزشك متخصص توصيه مي‌كند: «همه والدين بايد هر از چند گاهي جريان ادراري كودك خود را بررسي كنند؛ به خصوص كودكاني كه پوشك مي‌شوند. همچنين اگر كودكي بيش از 2 تا 3 روز تب بي‌دليل داشته باشد، انجام آزمايش ادرار توصيه مي‌شود.»دكتر پورنصيري در مورد بررسي آزمايشگاهي اين مشكل مي‌گويد: «اولين و مهم‌ترين گام در تشخيص عفونت ادراري گرفتن نمونه ادراري به صورت استريل است.البته اگر نمونه در شرايط استريل گرفته نشود يا اگر در رساندن نمونه به آزمايشگاه بيش از يك ساعت تاخير وجود داشته باشد، به اشتباه كشت مثبت شده و تشخيص عفونت ادراري داده مي‌شود.»

اقدامات مهم براي كودك مبتلا

اين عضو هيات علمي دانشگاه يادآور مي‌شود: «يكي از اقدامات مهمي كه براي كودك مبتلا به عفونت ادراري انجام مي‌شود، سونوگرافي كليه است كه در آن انسداد، برگشت ادراري و اختلالات ساختاري مثانه و كليه مشخص خواهد شد. در اكثر كودكان مبتلا به عفونت ادراري عكسبرداري از مثانه نيز لازم مي‌شود. علاوه بر اين اقدامات در برخي موارد اسكن كليه هم لازم بوده و بايد انجام شود.»

درمان عفونت ادراري

دكتر پورنصيري در مورد درمان عفونت ادراري توضيح مي‌دهد: «بر اساس اين‌كه عفونت ادراري مثانه يا كليه را درگير كرده باشد، درمان با آنتي‌بيوتيك خوراكي يا تزريقي به مدت 7 تا 14 روز توصيه مي‌شود. البته با درمان آنتي‌بيوتيكي مناسب، تب و ساير علائم بعد از 2 يا 3 روز بهبود واضح مي‌يابد.»

پيشگيري از عفونت ادراري

همواره پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين بايد از بروز عفونت ادراري هم پيشگيري كنيم.دكتر پورنصيري در مورد شيوه‌هايي براي جلوگيري از بروز بيماري مي‌گويد: «مصرف زياد آب و تخليه مثانه هر دو تا حداكثر هر 3 ساعت يك بار، درمان يبوست، شستشوي دستگاه تناسلي از جلو به عقب، استفاده از لباس‌هاي زير نخي و گشاد و شستشو و تعويض مكرر آنها، عدم نشستن در وان يا لگن، درمان كرمك در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتي‌بيوتيك مناسب در آنهايي كه برگشت ادراري يا انسداد يا مثانه عصبي دارند مي‌تواند به پيشگيري از عفونت ادراري كمك كند.»وي مي‌افزايد: «تمشك كوهي از جمله ميوه‌هايي است كه براي پيشگيري از عفونت ادراري توصيه مي‌شود. همچنين استفاده از پروبيوتيك‌ها كه به صورت پودر يا قرص، يا ماست و دوغ حاوي پروبيوتيك و فرآورده‌هاي لبني نيز وجود دارد توصيه مي‌شود.»دكتر پورنصيري يادآور مي‌شود: «60 تا 80 درصد دختراني كه به عفونت ادراري مبتلا مي‌شوند، طي 18 ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد. در صورت عودهاي مكرر عفونت كليه و عدم درمان به موقع، احتمال ايجاد فشارخون و نارسايي كليه وجود دارد. در حالي كه درمان به موقع و سريع عفونت ادراري از بروز اين عواقب تا حد زيادي پيشگيري خواهد كرد.»


 خبرها از عالم علم 

ويروس ايدز روي سلامت استخوانها

تاثيرگذار است

متخصصان علوم پزشكي و ارتوپد در آمريكا در يك بازبيني جديد تخصصي اعلام كردند: خطر شكستگي‌هاي استخواني در بيماران آلوده به ويروس اچ آي وي 60 درصد بيشتر است.به گزارش ايسنا، دكتر استفان گرينسپون متخصص بيمارستان دولتي ماساچوست و دانشكده پزشكي دانشگاه هاروارد در بوستون در اين باره خاطرنشان ساخت: مطالعات 11 ساله روي بيش از 8500 فرد آلوده به ويروس ايدز و دو ميليون فرد سالم در گروه كنترل نشان داده است كه خطر بروز شكستگي‌هاي استخواني به ويژه از ناحيه لگن و ستون فقرات در بين زنان و مردان آلوده به ويروس اچ آي وي بالا است كه اين خطر با بالا رفتن سن بيشتر مي‌شود.به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، بنابراين آزمايشات متخصصان نتيجه گيري كردند كه نرخ شكستگي‌هاي استخواني در افراد آلوده به ويروس ايدز بسيار بيشتر است.به گفته دكتر گرينسپون، اين خطر در زنان آلوده به ويروس اچ آي وي به ويژه پس از دوران يائسگي بسيار بيشتر خواهد شد.اين متخصصان در مطالعات بعدي خود بررسي خواهند كرد كه آيا اين ويروس به تنهايي مي‌تواند عامل تشديد شكستگي استخواني باشد يا عوامل متابوليسمي ديگري نيز در اين زمينه نقش دارند.جزئيات اين بررسي در مجله غدد درون ريزشناسي و متابولسم به چاپ رسيده است.

ميان وعده‌هاي غذايي شور، خطر بروز آسم را در کودکان افزايش مي‌دهد

متخصصان تاکيد دارند که مصرف ميان وعده‌هاي غذايي يا اسنکهاي شور منجر به بروز نشانه‌هاي آسم در کودکان مي‌شود.به گزارش ايسنا، متخصصان دانشگاه هاروکوپيو در آتن با مطالعات خود پي بردند كه خوردن سه ميان وعده غذايي شور طي هفته، امکان بروز نشانه‌هاي آسم را در کودکان تا 8/4 درصد افزايش مي‌دهد.در صورتي که اين دسته از کودکان طي روز بيش از دو ساعت وقت خود را به تماشاي تلويزيون و انجام بازي‌هاي رايانه‌اي اختصاص دهند، امکان بروز چنين پديده‌اي افزايش پيدا مي‌کند.از سوي ديگر، بر اساس نتايج پژوهشي مشابه که در مجله American Dietetic Association منتشر شد، برخورداري کودکان از رژيم غذايي مديترانه‌اي که حاوي مقادير بالايي از آنتي اکسيدان، سبزي، ميوه، حبوبات و روغن زيتون است، نتايج کاملا معکوسي در بردارد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرزپرگهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه