جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1390/03/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهار شنبه) نسخه شماره 3893


خبر


مقاله

وزير بهداشت خبر داد:
تاريخ انتشار نتايج نهايي وظرفيت پذيرش آزمون دستياري اعلام شد


شرايط ومدارک لازم براي مصاحبه پذيرفته شدگان چند برابر ظرفيت آزمون دكتري دانشگاه پيام نور اعلام شد


 خبر 

 جزئيات ظرفيت مازاد کنکوردکتري تخصصي 90 تشريح شد

گروه آزمون وسنجش : علاوه بر ظرفيت 6 هزار نفري که دانشگاه‌ها براي پذيرش دانشجوي دکتري اعلام کرده‌اند تعدادي نيز در قالب ظرفيت‌هاي مازاد وارد مقطع دکتري مي‌شوند که به گفته مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي اين ظرفيت به دانشجويان استعداد درخشان، خارجي، بورسيه و شهريه‌پرداز تعلق دارد. ابوالفضل حسني در گفتگو با مهر درباره ظرفيت مازاد در پذيرش دانشجوي دکتري تخصصي سال 90 گفت: دانشگاه‌ها به اندازه صد در صد ظرفيت پذيرش دانشجوي دکتري در هر رشته‌اي مي‌توانند به صورت مازاد بر ظرفيت اقدام به پذيرش دانشجوي دکتري در آن رشته کنند که اين ظرفيت مازاد به پذيرش دانشجوي خارجي، دانشجوي بورسيه و دانشجوي دکتري شهريه‌پرداز مازاد بر ظرفيت اختصاص پيدا مي‌کند.مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي افزود: البته در هر رشته‌اي حداکثر 5 دانشجوي دکتري به صورت مازاد بر ظرفيت در قالب دانشجوي شهريه‌اي مازاد بر ظرفيت‌، دانشجوي خارجي و دانشجوي بورسيه مي‌تواند پذيرش شوند.وي اضافه کرد: پذيرش دانشجوي استعداد درخشان نيز به صورت مازاد بر ظرفيت صورت مي‌گيرد اما ظرفيت مازادي که به استعدادهاي درخشان تعلق مي‌گيرد به ظرفيت مازاد حداکثر 5 نفره‌اي که به پذيرش دانشجوي خارجي، بورسيه و دانشجويي که خود هزينه‌هايشان را پرداخت مي‌کنند هيچ ربطي ندارد. مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي با بيان اينکه ظرفيتي که براي دانشجويان استعداد درخشان جهت ورود به مقطع دکتري در نظر گرفته شده است به صورت مازاد بر ظرفيت است به مهر گفت: ظرفيت پذيرش دانشجوي استعداد درخشان در مقطع دکتري هر دانشگاه يا هر رشته که به صورت ظرفيت مازاد محاسبه مي‌شود به اندازه 15 تا 20 درصد ظرفيت آن دانشگاه يا آن رشته است.حسني با ارائه مثالي به تشريح ظرفيت هاي مختلف براي پذيرش دانشجوي دکتري در سال 90 پرداخت و به مهر گفت: به عنوان مثال معمولاً ظرفيت پذيرش دانشجوي دکتري در يک کد رشته از 3 تا 5 نفر است. اگر ظرفيت پذيرش دانشجوي دکتري در يک کد رشته 5 نفر بود حداکثر 5 نفر ديگر مي‌تواند به صورت دانشجوي مازاد بر ظرفيت در قالب دانشجوي خارجي، دانشجوي بورسيه و دانشجويي که هزينه‌هايش را خودش پرداخت مي‌کند پذيرش شود. همچنين دانشگاه علاوه بر اين 10 نفر در اين رشته مي‌تواند يک دانشجوي استعداد درخشان را نيز پذيرش کند که پذيرش اين دانشجوي استعداد درخشان هم به صورت مازاد بر ظرفيت صورت مي‌گيرد.

رئيس مرکز مطالعات آموزش علوم پزشکي :

تسهيلات ادامه تحصيل براي ممتازين گروه پزشکي اجرا مي شود

گروه آزمون وسنجش : رئيس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي از بازنگري آيين نامه "تسهيل ادامه تحصيل دانشجويان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر" در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خبر داد و گفت: آيين نامه از مهر 90 اجرا مي شود. دکتر نادر ممتازمنش در گفتگو با مهر افزود: تسهيلات ادامه تحصيل دانشجويان استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در سال 89 مورد بازنگري قرار گرفت و با تغييرات بسيار کمي نهايي شد.وي خاطرنشان کرد: اين آيين نامه در شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت بهداشت و به منظور تسهيل مسير آموزشي دانشجويان ممتاز در جهت شکوفايي استعدادهاي آنان به تصويب رسيده است.ممتازمنش يادآور شد: آيين نامه "تسهيل ادامه تحصيل دانشجويان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت در 21 دي ماه سال 89 به تصويب رسيده است و با توجه به اينکه جايگزين مصوبات قبلي ادامه تحصيل دانشجويان ممتاز و استعداد درخشان شده براي پذيرش دانشجو از سال تحصيلي 91 - 90 اجرايي مي شود.به گزارش مهر، در اين آيين نامه نحوه پذيرش بدون آزمون و پذيرش با آزمون براي اين گروه از دانشجويان به همراه ميزان امتيازات لازم اعلام شده است.در بخش هايي از اين آيين نامه آمده است: دانشجويان واجد شرايط مي توانند با رعايت شرايط مقرر بدون شرکت در آزمون ورودي براي تحصيل در دوره بالاتر در دانشگاه ها پذيرفته شوند. دانشگاهها موظف هستند حداکثر 10 درصد از ظرفيت پذيرش سهميه آزاد هر يک از رشته محل هاي کارشناسي ناپيوسته و کارشناسي ارشد ناپيوسته موجود در دانشگاهها در هر دوره را به صورت مازاد به دانشجويان ممتاز مقطع پايين تر اختصاص دهند.درصورتي که دانشجو از رشته پذيرفته شده انصراف دهد، از آزمون سال بعد محروم نمي شود اما ديگر نمي تواند از تسهيلات با آزمون يا بدون آزمون دانشجويان ممتاز استفاده کند.در بخش ديگري از اين آيين نامه شرايط پذيرش دانشجويان ممتاز در پذيرش با آزمون در مقاطع بالاتر اعلام شده است و بر اساس تاکيد آيين نامه دانشجويان تنها يکبار مي توانند از تسهيلات اين آيين نامه استفاده کنند.

زمان توزيع کارت وبرگزاري آزمون جذب اساتيد معارف دانشگاه علمي کاربردي اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : زمان دريافت کارت شرکت در آزمون اختصاصي جذب اساتيد معارف اسلامي دانشگاه جامع علمي کاربردي تا فردا 19 خرداد ماه امکانپذير است. به گزارش خبرنگار آفرينش به نقل از روابط عمومي دانشگاه علمي – کاربردي ، زمان دريافت کارت شرکت در آزمون اختصاصي جذب اساتيد معارف اسلامي دانشگاه جامع علمي کاربردي تا فردا 19 خرداد ماه با مراجعه به پايگاه الکترونيکي www.asatid.org امکانپذير است.آزمون جذب اساتيد معارف اسلامي دانشگاه جامع علمي کاربردي روز جمعه 20 خردادماه سال جاري بطور همزمان در سراسر کشور برگزارمي شود.بر اساس اين گزارش ، آزمون استان هاي فارس، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر در شهر شيراز، آزمون استان هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، زنجان و اردبيل در شهر تبريز، آزمون استان هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي در شهر مشهد، آزمون استان خوزستان در شهر اهواز، آزمون استان هاي يزد، کرمان و هرمزگان در شهر يزد، آزمون استان هاي گيلان، مازندران، سمنان و گلستان در شهر بابلسر، آزمون استان هاي تهران، قم، البرز، قزوين، چهارمحال و بختياري، اصفهان و مرکزي در شهر قم، آزمون استان هاي کرمانشاه، کردستان، همدان، ايلام و لرستان در شهر کرمانشاه و آزمون استان سيستان و بلوچستان در شهر زاهدان برگزار مي شود.از مزاياي اين آزمون اختصاصي اين است که در صورتي که ارزشيابي دانشجويي مدرسان شرکت کننده در آزمون سه ترم متوالي حداقل 6 واحد در درس مربوطه مطلوب باشد، پس از قبولي در آزمون، نيازي به شرکت در مصاحبه علمي نخواهند داشت.

مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم خبر داد:

تدوين آيين نامه امكان بازگشت به تحصيل دانشجويان ترك تحصيلي و انصرافي تا مهر

گروه آزمون وسنجش : مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: آيين‌نامه امكان بازگشت به تحصيل دانشجوياني كه به دلايلي از تحصيل انصراف داده‌اند يا ترك تحصيل كرده‌اند تا مهرماه تدوين مي‌شود. به گزارش ايسنا، دكتر بذرافشان ديروز سه شنبه در نشست مطبوعاتي كه در محل وزارت علوم برگزار شد با بيان اينكه دانشجويان به سه دليل اخراج آموزشي، انصراف خود دانشجو يا عدم مراجعه دانشجو و اعلام دانشگاه مبني بر انصراف تحصيل دانشجو از تحصيل باز مي‌مانند، افزود: بر اين اساس دانشجويان انصرافي و ترك تحصيلي تا فاصله يك ماه از انصراف خود مي‌توانند مجددا تقاضاي ادامه تحصيل دهند؛ اما دانشجوياني كه بيش از يكماه از مراجعه آنها به دانشگاه بگذرد بايد با مراجعه به كميسيون موارد خاص استاني درخواست خود را براي بازگشت به تحصيل ارائه كنند. وي در ادامه افزود: آيين نامه جديد شامل دانشجويان اخراج آموزشي نمي‌شود و اين دانشجويان براي رسيدگي به اعتراض خود بايد به كميسيون موارد خاص مراجعه كنند. بذرافشان با اشاره به اينكه تا كنون با توجه به اينكه در بحث انصراف از تحصيل دانشجويان و تقاضاي ادامه تحصيل آنها وحدت رويه‌اي وجود نداشت، خاطرنشان كرد: بر اساس آيين نامه جديد اين بحث در دست تهيه است و تا مهر ماه تدوين مي‌شود.

نحوه جذب اعضاي هيات علمي در رشته‌هاي پرستاري، معارف اسلامي و هنر اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : رييس مرکز جذب اعضاي هيات علمي اعلام کرد: همگوني رشته در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد ملاک عمل جذب اعضاي هيات علمي در رشته‌هاي پرستاري، معارف اسلامي و هنر نيست. به گزارش ايسنا، دکتر محمدرضا مرداني در اين زمينه گفت: براساس مصوبه مورخ اول آذرماه سال 1389هيات عالي جذب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با توجه به پذيرش دانشجو از رشته‌هاي مختلف مقطع کارشناسي در دوره تحصيلات تکميلي رشته‌هاي پرستاري، معارف اسلامي و هنر، همگوني رشته در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد ملاک عمل در جذب اعضاي هيات علمي در اين رشته‌ها نمي باشد.

تاريخ مصاحبه کنکور دکتري دانشگاه تربيت مدرس تغيير کرد

گروه آزمون وسنجش : زمان مصاحبه مرحله دوم کنکور دکتري که قرار بود روزهاي 16 تا 19 خردادماه انجام شود، به تاريخ ديگري موکول شد. به گزارش مهر، دانشگاه تربيت مدرس، زمان مصاحبه برخي رشته‌ها را که در اطلاعيه سازمان سنجش در فاصله زماني 16 الي 19 خردادماه اعلام شد به زمان ديگري موکول کرد.علاوه بر اين، در زمان مصاحبه برخي ديگر از کد رشته‌هاي مندرج در اطلاعيه سازمان سنجش نيز تغييراتي داده شده است. بنابراين، تمام داوطلبان آزمون نيمه ‌متمرکز دوره‌هاي دکتري تخصصي سال 1390 به منظور آگاهي از زمان و مکان دقيق و شرايط کامل مرحله مصاحبه آزمون دکتري تخصصي سال 1390 دانشگاه تربيت مدرس به وبگاه اين دانشگاه به نشاني
www.modares.ac.ir مراجعه کنند.


 مقاله 

تأثير ارزشيابي بر بهبود کيفيت تدريس

(قسمت چهارم )

ارزشيابي آموزشي

هر سازمان يا نظام آموزشي براي برآوردن نيازهاي ويژه‌اي ايجاد مي‌شود. در انجام اين امر، نخست بايد «نيازها را جهت اقدام درست قبل از انجام درست هر اقدامي» مشخص کرد. بنابراين در ابتداي فعاليتهاي آموزشي بايد به قضاوت درباره نيازها پرداخت، اين عمل را «سنجش نيازها» يا ارزشيابي تشخيصي مي‌نامند. پس از اينکه براساس نيازها به طراحي و برنامه‌ريزي نظام پرداخته شد، بايد آن را سازماندهي و سپس فرايند اجراي امور را ارزيابي کرد. نقش اين نوع ارزيابي، نظارت (پايش) بر چگونگي انجام فعاليتهاي آموزشي، و در صورت لزوم تغيير جهت آنهاست. اين نقش را ارزيابي تکويني ايفا مي‌کند. به عبارت ديگر، ارزيابي تکويني هنگامي که فعاليتها هنوز در مراحل برنامه‌ريزي و اجراي گامهاي واسطه‌اي (در فرايند به دست آوردن برونداد واسطه‌اي و برونداد نهايي) است استفاده مي‌شود. نقش سوم ارزيابي در تعيين بازده فعاليتهاي آموزشي است که طراحي يا تدوين آنها پايان يافته است و مراحل اجرايي آنها نيز به آخر رسيده است. اين نقش را ارزيابي پاياني بر عهده دارد. البته نمي‌توان ميان ارزيابي تکويني و ارزيابي پاياني کاملاً جدايي قائل شد. زيرا، مثلاً در مورد يک برنامه در حال تدوين که داراي چند بخش است، پس از پايان هر بخش، به تدوين بخش ديگر پرداخته مي‌شود. در اين صورت تمايز ميان ارزيابي تکويني و ارزيابي پاياني بسهولت ميسر نيست. اما مي‌توان از نظر مصرف‌کننده نتايج ارزيابي، اين تمايز را به عمل آورد. ارزيابي تکويني مي‌تواند براي برنامه‌ريزي و بهبود فعاليتهاي آموزشي انجام شود. در حالي که ارزيابي پاياني براي انتخاب از ميان گزينه‌هاي ممکن؛ پاسخگويي (حسابرسي) ؛ و اعتبارسنجي نظام آموزشي انجام مي‌شود. منظور از نظارت بر يک برنامه يا فعاليت آموزشي آن است که به اين سه سؤال پاسخ داده شود: الف) تا چه ميزان برنامه آموزشي توانسته است «يادگيرندگان مورد نظر» را جذب کند؟؛ ب) آيا فرايند ياددهي- يادگيري و عرضه خدمات مربوط به آن مطابق با برنام? مورد نظر اجرا مي‌شود؟؛ ج) از چه منابعي براي اجراي برنامه استفاده شده است؟بنابراين در فرايند نظارت بر يک نظام آموزشي، از يک طرف گستردگي آن نظام از نظر ميزان پوشش گروه مخاطبان و استفاده‌کنندگان از خدمات آموزشي نظام مورد نظر است و از طرف ديگر، درباره وضعيت موجود دروندادها و فرايندهاي نظام با وضعيت مطلوب دروندادها و فرايندهايي که در طراحي نظام منظور شده است، قضاوت به عمل مي‌آيد. در متون تعليم و تربيت به زبان فارسي واژه نظارت به تعبير ديگري معادل واژه سرپرستي در زبان انگليسي نيز به کار برده مي‌شود.در اين کاربرد، از واژه نظارت همراه راهنمايي استفاده مي‌شود و معمولاً از آن تحت عنوان نظارت و راهنمايي آموزشي ياد مي‌کنند. هدف نظارت و راهنمايي آموزشي «اصلاح و بهبود وضع آموزشي است» (نيکنامي، 1377). اما نظارت و راهنمايي آموزشي به وسيله ناظر يا راهنماي آموزشي انجام مي‌شود. اين فرد معمولاً در صدد قضاوت درباره فعاليت معلمان و هدايت آنان است. بنابراين هر چند براي دو واژه انگليسي monitoring و supervision در زبان فارسي برابر نهادي يکسان (نظارت) به کار برده مي‌شود، مفهوم monitoring مي‌تواند اعم از supervision باشد؛ زيرا در ارزيابي تکويني (نظارت) يک نظام آموزشي نه تنها مدرس (معلم) مورد قضاوت قرار مي‌گيرد، بلکه هر يک از عوامل ديگري که نظام را تشکيل مي‌دهد مي‌تواند مورد قضاوت قرار گيرد.به عبارت ديگر نظام نظارت و راهنمايي آموزشي را مي‌توان جزئي از يک نظام ارزيابي آموزشي جامع منظور داشت.

دکتر پري‌ناز بني‌سي

استاديار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان (ادب) دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن


 وزير بهداشت خبر داد:
 تاريخ انتشار نتايج نهايي وظرفيت پذيرش آزمون دستياري اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش :
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اعلام نتايج نهايي آزمون دستياري در روزهاي پاياني خرداد ماه خبر داد. دكتر مرضيه وحيد دستجردي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اعلام نتايج سي و هشتمين آزمون دستياري اظهار كرد: نتايج اين آزمون در روزهاي پاياني خرداد ماه از طريق سايت مركز سنجش آموزش پزشكي به نشاني www.sanjeshp.ir اعلام خواهد شد. به گزارش ايسنا، در اين دوره از آزمون دستياري حدود 6 هزار و 800 داوطلب در اين آزمون انتخاب رشته كرده‌اند كه 2 هزار و 400 داوطلب پذيرفته خواهند شد. آزمون دستياري با رقابت 15 هزار و 182 داوطلب در 28 بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و از اين تعداد 8 هزار و 391 داوطلب مرد و6هزار و 891 داوطلب زن بوده‌اند.


 شرايط ومدارک لازم براي مصاحبه پذيرفته شدگان چند برابر ظرفيت آزمون دكتري دانشگاه پيام نور اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : شرايط مصاحبه پذيرفته شدگان چند برابر ظرفيت آزمون دكتري دانشگاه پيام نور اعلام شد. به گزارش ايسنا،‌ "محل برگزاري مصاحبه كليه رشته محل‌ها(تهران، مشهد، قم، قشم) فقط در شهر تهران به آدرس خيابان فرمانيه، خيابان ديباجي شمالي، خيابان شهيد حاج محمود نوريان، كوچه شهناز، كوچه صفا، مركز تحصيلات تكميلي دانشگاه پيام نور برگزار خواهد شد. كليه داوطلبان معرفي شده بايستي مبلغ تعيين شده از سوي سازمان سنجش را به شماره حساب 2178609001007 بانك ملي ايران شعبه بنفشه واريز و تصوير فيش واريزي را در روز مصاحبه به مسئول تكميل پرونده تحويل نمايند. بر اساس اين گزارش، مدارك مورد نياز براي مصاحبه، اصل و كپي مدارك تحصيلي اعم از كارشناسي و كارشناسي ارشد به همراه معدل يا گواهي داراي معدل در هر دو مقطع، اصل پايان نامه كارشناسي ارشد و يا پروژه كارشناسي، مدارك زبان شامل: ( Tolimo- MCHE- THLTS- IBT- PNU- Tofel) ، گواهي سوابق تدريس در دانشگاه‌ها، مدرك حائزان رتبه در المپيادهاي علمي معتبر، اصل و كپي مقالات و آثار پژوهشي، گواهي ثبت اختراع و كسب رتبه در جشنواره‌هاي علمي معتبر، حكم كارگزيني مربيان رسمي و رسمي آزمايشي كليه دانشگاه‌هاي دولتي و دستياران علمي و مربي آموزشياران دانشگاه پيام نور، اصل و تصوير مدارك ايثارگري و گواهي بسيجي فعال براي افراد واجد شرايط
است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرز پر گهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه