جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1390/03/30 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 3902

با انتشار اسامي از امروز ؛
جزئيات پذيرش رشته‌هاي بورسيه ، مجازي و بين‌الملل کنکورارشد تشريح شد


خبر


مقاله


 با انتشار اسامي از امروز ؛
 جزئيات پذيرش رشته‌هاي بورسيه ، مجازي و بين‌الملل کنکورارشد تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار فهرست اسامي چند برابر ظرفيت در رشته‌هاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل از امروز 30 خرداد خبر داد. دکتر سيدجلال طباطبايي در گفتگو با مهر افزود: 37 هزار نفر در اين گروه مجاز به انتخاب رشته شده اند که پس از برگزاري مصاحبه ها و ساير شرايط براي پذيرش اين گروه از داوطلبان، در نهايت 5 هزار و 900 نفر پذيرش مي شوند.وي افزود: برنامه زماني مصاحبه در رشته‌هاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل و همچنين زمان برگزاري آزمون تشريحي، يا پروژه عملي و مصاحبه در بخشي از اين کد رشته ها امروز دوشنبه 30 خرداد اعلام مي شود.به گزارش مهر، اسامي داوطلبان چند برابر ظرفيت و برنامه زماني مصاحبه در کد رشته محلهاي بورسيه، داراي شرايط خاص، دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل امروز منتشر مي شود و زمان برگزاري آزمون تشريحي و يا پروژه عملي در کد رشته‌هاي امتحاني 1350، 1351، 1352، 1357، 1358 (به جز رشته طراحي صنعتي که آزمون آن در روز جمعه 3 تيرماه است) در صبح و بعدازظهر روزهاي پنجشنبه و جمعه 23 و 24 تيرماه 90 خواهد بود.همچنين زمان برگزاري آزمون عملي و تشريحي کد رشته امتحاني 1360 در سه گروه به اين ترتيب است که آزمون عملي نوازندگي ايراني روزهاي دوشنبه و سه شنبه 27 و 28 تيرماه، آزمون عملي نوازندگي جهاني و سلفژ جهاني و آهنگسازي روزهاي 29 و 30 تيرماه و آزمون تشريحي آهنگسازي روز جمعه 31 تيرماه برگزار مي شود.بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، زمان برگزاري آزمون عملي کد رشته 1356 (نمايش عروسکي) نيز در روزهاي 21 و 22 تيرماه خواهد بود.محل برگزاري کليه آزمونهاي تشريحي و پروژه عملي رشته‌هاي اعلام شده منحصراً در شهر تهران بوده و داوطلباني که اسامي آنان به عنوان چند برابر ظرفيت در اطلاعيه براي شرکت در مصاحبه و يا ساير مراحل گزينش درج شده و يا داوطلباني که نسبت به انتخاب کد رشته محلهاي داراي پروژه و يا آزمون عملي اقدام کرده اند چنانچه در تاريخهاي مقرر در مراحل مذکور شرکت نکنند به منزله انصراف از اين مراحل تلقي شده و هيچ گونه اقدامي پس از آن ميسر نخواهد بود.به گزارش مهر، کنکور کارشناسي ارشد سال 90 در 142 کد رشته امتحاني و در روزهاي 27 تا 29 بهمن ماه برگزار شده است و 87 هزار نفر در اين آزمون شرکت کردند.


 خبر 

با انتشار توزيع کارت ؛

تعداد سئوالات، مصاديق تخلف آزمون و زمان انتشار کليد اوليه آزمون کنکور ارشد پزشکي اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : جزئيات توزيع کنکور کارشناسي ارشد ناپيوسته رشته هاي گروه پزشکي سال 90 از سوي مرکز سنجش آموزش پزشکي اعلام شد و داوطلبان تا سوم تيرماه فرصت دارند کارت خود را دريافت کنند. به گزارش مهر، داوطلبان اين آزمون مي توانند تا 3 تيرماه با ورود به سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي کارت آزمون خود را دريافت کنند و از سوي ديگر محل تحصيل خود را نيز انتخاب کنند.

اعلام تعداد سئوالات در رشته هاي مختلف

مدت زمان پاسخگويي براي کليه رشته ها 160 دقيقه و تعداد سئوالات نيز 160 عدد است. تعداد سئوال در رشته هاي آمار زيستي 110 سئوال، فيزيک پزشکي 140 سئوال و مهندسي پزشکي 130 سئوال است.داوطلبان بايد حداقل يک ساعت قبل از شروع آزمون در محل برگزاري آزمون حضور داشته باشند. سئوالات آزمون کليه رشته ها به صورت تستي چهارجوابي بوده و به هر پاسخ صحيح 3 نمره و براي هر پاسخ غلط يک نمره منفي تعلق مي گيرد.براي شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن کارت ورود به جلسه، کارت ملي يا شناسنامه عکسدار داوطلب، اصل فيش بانکي الزامي است. از ورود داوطلبان فاقد کارت ورود به جلسه و کارت شناسايي (کارت ملي يا شناسنامه)، به جلسه آزمون ممانعت به عمل مي آيد.

مصاديق تخلف در آزمون کارشناسي ارشد پزشکي

همراه بودن هرگونه کاغذ، جزوه ، کتاب ، تلفن همراه ، هرگونه وسيله محاسباتي و الکترونيکي و مخابراتي (از قبيل پيجر، mp4 ، mp3 ، بي سيم و ..... حتي بصورت خاموش) کيف و وسايل اضافي ديگردر جلسه آزمون به منزله تقلب بوده و با خاطي مطابق مقررات برخورد خواهد شد.درصورت حضور فرد ديگري بجاي داوطلب اصلي در جلسه آزمون، فرد جايگزين به مراجع قضايي تحويل شده و شخص داوطلب مطابق مقررات با محروميتهاي شديدي مواجه خواهد شد.بر اساس قانون رسيدگي به تخلفات در آزمونها مصوب 1384: استفاده از هرگونه وسيله غير مجاز از قبيل وسايل ارتباط الکترونيکي و دستگاه هاي حافظه دار موجب محروميت از گزينش علمي در آزمون همال سال و ابطال قبولي داوطلب در همان سال و محروميت از شرکت در آزمون از يک تا ده سال بعد مي شود.انجام هرگونه عملي که منجر به ايجاد بي نظمي در حوزه برگزاري شود، تخلف محسوب شده و با خاطي بشدت برخورد خواهد شد.

زمان بندي انتشار کليد اوليه آزمون و مهلت اعتراض

کليد اوليه سئوالات کليه رشته ها در 8 تيرماه از ساعت 18 عصر به بعد در سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي منتشر مي شود و در صورتيکه نسبت به هر يک از سئوالات با کليد اعلام شده اعتراضي وجود داشته باشد، داوطلب مي تواند اعتراض خود را حداکثر تا پايان ساعت 14 روز 10 تيرماه براساس فرم اعتراض اعلام شده در همين سايت، فقط بصورت اينترنتي ارسال کنند به اعتراضاتي که پس از انقضاي مهلت و يا به صورت دستي ارسال شود به هيچ وجه ترتيب اثر داده نمي شود.داوطلبان رشته هاي پرستاري، پرستاري مراقبت هاي ويژه، مامايي توجه کنند قبل از شروع پاسخگويي به سئوالات، حتما" نوع دفترچه (الف و ب) و نوع پاسخنامه را کنترل کرده و در صورت مغايرت، به مسئولان آزمون اطلاع دهند.

اعلام شرايط استفاده از ماشين حساب در آزمون

فقط داوطلبان رشته فيزيک پزشکي، راديوبيولوژي و حفاظت پرتويي، بهداشت محيط، بهداشت حرفه اي و مهندسي پزشکي مجاز به استفاده از ماشين حساب با يکي از مدلهاي Sharp : EL 512 , EL 531 , EL 520 , 531

Casio : 82 ms , 82 ES , Fx 260 , Fx 82 , Fx 570 بدون قابليت برنامه ريزي هستند.

داوطلبان اين رشته ها ملزم به ثبت مشخصات ماشين حساب مورد استفاده خود در جلسه آزمون هستند.

شرايط خاص براي انتخاب محل تحصيل در آزمون کارشناسي ارشد پزشکي

داوطلبان توجه داشته باشند، در رشته هايي که دانشجو به صورت مشترک بين دو دانشگاه پذيرش مي شود، فرد پذيرفته شده دانشجوي دانشگاه مبدا (اول) خواهد بود و دانشجو بايد آمادگي داشته باشد تا تمام يا قسمتي از دوره آموزشي يا پژوهشي خود را در هر محل که براساس تفاهم نامه ي بين دانشگاهها تعيين مي شود، بگذراند.رشته هاي مربوط به دانشگاه آزاد تابع قوانين و مقررات دانشگاه مربوطه بوده و داوطلبان جهت کسب اطلاعات بايد به آن دانشگاه مراجعه کنند. همچنين در رشته هاي مربوط به بقية الله صرفاً داوطلبان رسمي سپاه و نيروهاي مسلح مجاز به انتخاب اين رشته ها هستند. مرکز قلب و عروق شهيد رجايي، سازمان انتقال خون ايران، موسسه رازي، دانشگاه هاي علوم پزشکي شهيد بهشتي و تبريز تعهدي در قبال خوابگاه دانشجويي ندارند.در رشته امتحاني روانشناسي باليني دانشگاه علوم پزشکي ارتش در صورت عدم تکميل ظرفيت پذيرش توسط واجدين شرايط نيروهاي مسلح، از ساير داوطلبان عادي نيز دانشجو مي پذيرد لذا داوطلبان اين رشته مي توانند دانشگاه مذکور را انتخاب کنند.به گزارش مهر، آزمون کارشناسي ارشد گروه پزشکي در 54 رشته در روزهاي 2 و 3 تيرماه با رقابت حدود 53 هزار نفر برگزار مي شود.

تاريخ ثبت نام و برگزاري آزمون جايابي دانش‌آموختگان خارج از کشور اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : رييس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت از برگزاري هجدهمين آزمون جايابي دانش‌آموختگان خارج از كشور از ششم مرداد ماه خبر داد. دكتر جبرائيل نسل سراجي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز زمان ثبت‌نام داوطلبان در آزمون از 18 تير ماه، گفت: داوطلبان آزمون جايابي دانش‌آموختگان خارج از كشور بايد با مراجعه به سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي به نشاني www.sanjeshp.ir تا 24 تير ماه نسبت به ثبت‌نام خود اقدام كنند. وي با تاكيد بر اينكه واجدين شرايط شركت در آزمون توسط مركز خدمات آموزشي به دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي معرفي مي‌شوند، اظهار كرد: افراد واجد شرايط شركت در آزمون بايد در مهلت مقرر تصوير اسکن شده مدارك مورد نياز را نيز ارسال كنند. سراجي با بيان اينكه كارت شركت در آزمون از روز چهارشنبه 5 مرداد ماه از طريق سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي توزيع مي‌شود، تصريح كرد: حضور در جلسه آزمون بدون همراه داشتن كارت ورود به جلسه، كارت ملي و فيش بانكي امكان پذير نمي‌باشد.

زمان مصاحبه دکتري شيمي دانشگاه شهيدبهشتي اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : زمان برگزاري مصاحبه کنکور دکتري دانشگاه شهيد بهشتي در 3 گرايش دکتري شيمي از امروز آغاز مي شود و تا سه روز ادامه دارد. به گزارش مهر، تاريخ برگزاري مصاحبه دکتري شيمي در 3 گرايش شيمي معدني، شيمي فيزيک و شيمي تجزيه از امروز دوشنبه، و فردا سه شنبه 31 ، و چهارشنبه اول تيرماه برگزار مي شود.مصاحبه دکتري شيمي آلي در روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه 6 تا 8 تيرماه که جدول زمانبندي آن در پايگاه اينترنتي دانشگاه شهيد بهشتي اعلام خواهد شد، برگزار مي شود.

جزئيات و شرايط پذيرش بدون کنکور کارشناسي ارشد در يکي از دانشگاههاي تهران تشريح شد

گروه آزمون وسنجش : دانشگاه صنعت آب و برق براي نيمسال نخست تحصيلي 91-1390 دانشجوي نمونه کارشناسي ارشد مي پذيرد.

به گزارش مهر، دانشگاه صنعت آب و برق براي نيمسال نخست تحصيلي 91-1390 دانشجوي نمونه کارشناسي ارشد مي پذيرد.

داوطلبان بايد درخواست خود را حداکثر تا 22 تير ماه به صورت حضوري يا با پست پيشتاز به امور تحصيلات تکميلي دانشگاه ارسال کنند.

شرايط پذيرش دانشجو براساس معدل

دانشجويان ممتاز دوره کارشناسي پيوسته که حداکثر در مدت هشت نيمسال دانش‌آموخته شوند و به لحاظ ميانگين کل جز 10درصد برتر در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودي خود باشند مي توانند در اين دوره ثبت نام کنند. همچنين معدل دانشجويان ترم آخر تا پايان نيمسال هفتم مدنظر است.دانشجويان رتبه اول دوره کارشناسي ناپيوسته در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودي دانشگاه محل تحصيل که ظرف مدت حداکثر چهار نيمسال دانش آموخته شوند و داراي ميانگين کل حداقل 17 باشند اجازه ثبت نام دارند و معدل دانشجويان ترم آخر تا پايان نيمسال سوم مدنظر قرار خواهد گرفت.رتبه هاي اول تا سوم مرحله نهايي المپيادهاي علمي دانشجويي براي ورود به همان رشته برگزيده با معرفي دبيرخانه المپياد اجازه ثبت نام در اين دوره ها را دارند.دانشجويان نمونه کشوري با معرفي معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و رتبه هاي اول تا سوم نهايي جشنواره هاي بين المللي خوارزمي، جوان خوارزمي، رازي و فارابي در رشته مرتبط با طرح ابتکاري خود يا زمينه اي که در آن برگزيده شده اند با معرفي دبيرخانه هر يک از جشنواره ها مي توانند در دوره هاي کارشناسي ارشد اين دانشگاه حضور يابند. نفر اول مسابقه ها و جشنواره هاي معتبر علمي بين المللي با معرفي مراجع ذيربط و رتبه اول کشوري جشنواره دانشجويان مبتکر و نوآور بسيجي شاهد و ايثارگر هم بدون آزمون مي توانند در دوره هاي کارشناسي ارشد دانشگاه صنعت آب و برق ثبت نام کنند.دانشجويان متقاضي بايد حداکثر تا تاريخ 31 شهريور 90 فارغ‌التحصيل شوند و دانش‌آموختگان متقاضي بايد پس از اول مهرماه 89 فارغ‌التحصيل شده باشند.

به گزارش مهر، در مواردي که رشته تحصيلي متقاضي داراي دانشجوي دوره شبانه و روزانه بوده و نيمسال ورودي روزانه و شبانه متفاوت باشد، رتبه‌بندي متقاضي بين تمام دانشجويان روزانه (ورودي مهر) و شبانه (ورودي بهمن سال قبل از آن) صورت خواهد گرفت.چنانچه فردي داراي معدل 10 درصد برتر بوده و فارغ‌التحصيلي وي بيش از 8 نيمسال طول بکشد، امتياز او به نفر بعد از 10 درصد برتر منتقل نخواهد شد.

دانشجويان مي توانند جه ت دريافت اطلاعات فرم ثبت نام به سايت دانشگاه صنعت آب و برق به نشانيwww.pwut.ac.ir مراجعه کنند.


 مقاله 

تأثير ارزشيابي بر بهبود کيفيت تدريس

(قسمت يازدهم )

فرايند ارزشيابي هيئت علمي طبق ديدگاههاي متفاوت مي‌تواند کارکرد زيرنظامهاي مختلفي قلمداد شود که از جمل? آنها مديريت آموزشي، تحقيقات، برنامه‌ريزي و توسع? آموزشي است. در تمامي اين ديدگاهها، ارزشيابي نوعي جست و جوي نظم‌يافته محسوب مي‌شود که هدف اصلي و اساسي آن نظارت بر عملکرد از طريق گردآوري داده‌ها، تحليل نهايي و نتيجه‌گيري است. ارزشيابي استادان به طور کلي دو هدف مهم دارد: بهبود و ارتقاي سطح فعلي کارايي و کمک به بارور شدن استعدادهاي بالقوه در جهت آموزش. اين اهداف به وسيل? ارزشيابي تکويني عملکرد استادان (از طريق ارائه داده‌هاي لازم و قضاوت دربار? تواناييها و مهارتهاي آنان و پيشنهاد براي بهبود وضعيت آنان) و ارزشيابي پاياني عملکرد استادان (که هدف نهايي آن بيشتر تصميم‌گيريهاي استخدامي از قبيل ورود به خدمت، نگهداري، افزايش حقوق و ارتقا است) انجام مي‌گيرد. براي ارزيابي استادان شيوه‌هاي گوناگوني پيشنهاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است که براي هر يک نيز تعريفي ارائه شده است. بعضي تعيين اهداف را از ابتدا مدنظر قرار مي‌دهند و پاره‌اي در پايان و براساس آن، روش مورد نظر را انتخاب مي‌کنند. مصاحبه‌هاي استخدامي، آزمونهاي دانش، نگرش و مهارت، نظر همکاران، مشاهد? کلاس، نظرخواهي از دانشجويان دربار? فرايند تدريس، خودسنجي استاد و ملاحظ? رشد صلاحتيهاي حرفه‌اي و تخصصي استاد توسط هيئت ارزشيابي است که تاکنون مورد توجه قرار گرفته است (بازرگان، 1380). نتايج مطالعات مختلف در کشورهاي توسعه‌يافته از نظر آموزشي بيانگر اين واقعيت است که ايجاد پايگاه داده‌ها در دانشگاهها جهت بررسي تغييرات و تحولات در هم? عناصر نظام، به خصوص اعضاي هيئت علمي، ايجاب مي‌کند که از تمامي شيوه‌ها براي به دست آوردن اطلاعات ارزشيابي استفاده شود. بنابراين، تلفيقي از تعاريف ارزشيابي هيئت علمي به عنوان «شاخص» مورد نظر قرار مي‌گيرد. علت واقعي اين امر، جزئي‌نگر بودن هر يک از تعاريف و ابزارهاي معرفي شده است. بيشتر اعضاي هيئت علمي و مديران بي‌درنگ اعتراف مي‌کنند که نظامهاي جاريِ ارزشيابي تدريس، رضايت‌بخش نيستند. آنها معتقدند که يک نظام ارزشيابي موفق، الگويي گسترده‌نگر، منظم و جامع است که بازخورد مناسب را نسبت به فرايند آموزش به هيئت علمي ارائه داده و اجازه مي‌دهد کادر علمي در فضاي دانشگاه، نقاط قوت و ضعف خود را بيابند و نيازهايشان را برطرف کنند. فلسف? ارزشيابي هيئت علمي شاخصهاي مفيدي را براي هيئت علمي، دانشجويان و کيفيت نظام مطرح مي‌کند. ارزيابي استادان اگر به شکل يک نظام ارزشي و با شرکت فعال هم? ذينفعان انجام گيرد، مي‌تواند احساس رضايت، حمايت، کاهش نااميدي، پرورش و توسع? شخصي، افزايش شايستگي، اثربخشي، هيجان، لذت، مشارکت فعالانه، شکوفايي استعدادها، و افزايش توانايي تدريس را به همراه آورد .

دانشجويان نيز به امتيازات بالاتري در اين نوع ارزشيابي دست مي‌يابند که يادگيري اثربخش، بهبود آموزش فردي و جمعي، به دست آوردن حداکثر خدمات آموزشي و پي بردن به ارزشمندي محيط يادگيري از آن جمله‌اند. هم? اين پيامدها و محصولات در طي يک تعامل نظام‌يافته آموزشي درهم مي‌آميزند و پيامدهاي ارزشمندي را براي مؤسسه ايجاد مي‌کنند؛ بهبود اعتماد عمومي نسبت به مؤسسه، کمک به هيئت علمي و مديران در جهت امور مشارکتي و ساختاري، يافتن راه‌حلهاي اثربخش براي رفع نقاط ضعف عناصر درون مؤسسه، دادن اطلاعات مفيد به مديران براي کمک به رشد و توسع? هيئت علمي و کارکنان، بهبود نظام ارزشيابي، فراهم کردن استانداردهاي هماهنگ براي اثربخشي بيشتر، حمايت اعضاي هيئت علمي و بهره‌وري از آن جمله‌‌اند. اهميت ارزشيابي هيئت علمي و شايستگي بررسي و ضرورت آن بي‌شک مورد نظر تمامي صاحب‌نظران است. از گذشت? بسيار دور تاکنون، استادان و ساير افرادي که با تدريس و آموزش سروکار داشته‌اند براي پي بردن به ميزان موفقيت خود، ميزان يادگيري فراگيرانشان را مورد ارزيابي قرار داده‌اند. اسکريون (1976) معتقد است که ارزشيابي صرفاً کارکردهاي تکويني و تشخيصي را دنبال نمي‌کند. دورن‌بوش و اسکات (1975) و جانسون و گلاسمن (1983) بر اين گفته صحّه گذارده و اظهار مي‌دارند که در سازمانهاي رسمي، ارزشيابي زيردستان توسط مقام فرادست رايج و متداول است. در بسياري از موارد، مافوق براي نشان دادن اقتدار خود، فرودستان را مورد ارزشيابي قرار مي‌دهد. اين کارکرد ممکن است کارکرد مديريت و ارزشيابي قلمداد شود. اما در نظام آموزش عالي، ارزشيابي فعاليتهاي استاد و فرايند تدريس مورد نظر است. هرچند ظاهراً در بسياري از موارد، ارزشيابان به بررسي وضعيت تدريس استاد از ديدگاههاي مختلف بسنده مي‌کنند، اما ارزشيابي، کلي? ويژگيهاي مدرّس، از قبيل مدرک تحصيلي، سن، تجربه، رشته، توانايي تخصصي، توانايي کلاس‌داري، نگرش و ... را شامل مي‌شود. تا سالهاي آخر ده? 1980، تنها تعداد کمي از پژوهشگران تحقيقات خود را بر تعيين ويژگيهاي تدريس اثربخش متمرکز کرده‌ بودند. اين تحقيقات بيشتر بر مطالعات همبستگي بين رفتارهاي کلاسي مدرّس با نتايج عملکرد دانشجويان متمرکز بود.

دکتر پري‌ناز بني‌سي

استاديار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان (ادب) دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن


 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرز پر گهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه