جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/04/29 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 4202

رييس مركز آزمون با اعلام آغاز آزمون پزشكي از امروز؛
جزئيات برگزاري و تعداد و تركيب داوطلبان آزمون را تشريح كرد


آزمون ارتقاي دستياري و گواهينامه تخصصي پزشکي امروز برگزار مي شود


ضعف علمي معترضان به کنکور دکتري


خبر


آشنايي با رشته‌‌ها


 رييس مركز آزمون با اعلام آغاز آزمون پزشكي از امروز؛
 جزئيات برگزاري و تعداد و تركيب داوطلبان آزمون را تشريح كرد 

رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از برگزاري آزمون سراسري رشته‌هاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در دو نوبت صبح و عصر امروز در تهران و 74 حوزه امتحاني در سطح كشور خبر داد.دكتر ناصر اقبالي در گفت‌و‌گو با ايسنا، افزود: بيش از 245 هزار داوطلب در اين آزمون شركت نموده‌اند كه از اين تعداد 68 درصد زن و 32 درصد مرد مي‌باشند.

وي يادآور شد: توزيع كارت داوطلبان آزمون رشته‌هاي گروه علوم پزشكي از ساعت 11 صبح روز يكشنبه (25 تيرماه) از طريق پايگاه اينترنتي مركز آزمون به آدرس www.azmoon.org آغاز شده و داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به اين پايگاه و از طريق شماره پرونده و كد رهگيري كه در زمان ثبت‌نام دريافت نموده‌اند، نسبت به مشاهده و تهيه پرينت برگه ورود به جلسه آزمون خود اقدام نمايند.اقبالي ادامه داد: داوطلبان اين آزمون در 14 رشته و براي پذيرش در 175رشته با يكديگر رقابت خواهند كرد. آزمون رشته‌هاي مقطع دكتري حرفه‌اي در صبح امروز و آزمون ساير رشته‌ها در عصر امروزبرگزار خواهد شد. نوبت امتحاني آزمون هر داوطلب در برگه ورود به جلسه آزمون درج گرديده است.


 آزمون ارتقاي دستياري و گواهينامه تخصصي پزشکي امروز برگزار مي شود 

امتحانات ارتقاي دستياري و گواهينامه تخصصي پزشکي امروز 29 تيرماه به طور همزمان در دانشگاه هاي علوم پزشکي برگزار مي شود.به گزارش مهر، امتحانات ارتقاي دستياري در امروز به طور همزمان در دانشگاه هاي علوم پزشکي که به ترتيب دستيار اشتغال دارند، برگزار مي شود و آزمون گواهينامه تخصصي نيز منحصراً در 8 دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تهران، شهيدبهشتي، تبريز، شيراز، اصفهان، اهواز، مشهد و کرمان برگزار خواهد شد.آزمون گواهينامه تخصصي در 8 دانشگاه به عنوان قطب کشوري برگزار مي شود و هر دانشگاه متولي برگزاري آزمون گواهينامه دستياران ساير دانشگاهها زير مجموعه اعلام شده است.همچنين آزمون هاي ارتقاي دستياري تخصصي شامل دو بخش ارزيابي درون بخشي و آزمون کتبي است که آزمون کتبي 150 نمره دارد و داراي دو بخش است. بر اساس مصوبه شصت و چهارمين نشست شوراي آموزش پزشکي و تخصصي ملاک مقايسه براي آزمون هاي ارتقاء دستياري از ميانگين نمره 20 درصد شرکت کنندگان برتر هر رشته در هر دانشگاه که بالاترين نمرات را کسب کرده اند، تعيين مي شود.هر دستيار تخصصي پزشکي براي ارتقاء به سال بالاتر بايد در آزمون ارتقاء شرکت کند و براي قبولي در اين آزمون بايد حداقل نمره ارزيابي درون بخشي، حداقل نمره کتبي و حداقل نمره کل را بدست آورد و در غير اينصورت مردود يا مشروط شناخته مي شود.کليه دستياراني که حداکثر تا پايان آبان 91 دوره دستياري آنها به اتمام مي رسد و تا تاريخ 31 تيرماه حداقل مدت 11 ماه از زمان کسب قبولي در مقطع ماقبل گواهينامه آنها گذشته و در اين مدت در بخش حضور داشته و مشغول به طي دوره آموزشي بوده اند مجاز به شرکت در آزمون کتبي گواهينامه تخصصي پزشکي هستند.

با توجه به مصوبه شوراي آموزش پزشکي و تخصصي شرط قبولي در آزمون گواهينامه تخصصي دستياران کسب حدنصاب نمره قبولي آزمون هاي ارزيابي درون بخشي با حداقل نمره 105، آزمون کتبي با حداقل نمره 95 و نمره کل با حداقل نمره 215 است.آزمون کتبي ساليانه ارتقاء و گواهينامه تخصصي در کليه رشته هاي تخصصي داراي يک دفترچه واحد با 150 سئوال است و نتايج نهايي بايد از سوي دانشگاهها در مردادماه به وزارت بهداشت اعلام شود.هر دستيار تخصصي پس از قبولي در آزمون گواهينامه مي تواند به عنوان متخصص پزشکي فعاليت خود را آغاز کند.


 ضعف علمي معترضان به کنکور دکتري 

سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه پذيرش داوطلبان کنکور دکتري اعلام کرد: افراد معرفي شده براي مصاحبه افراد برتر در آزمون تخصصي بوده و نفرات معترض افراد ضعيفتر از نظر علمي مي باشند.به گزارش مهر، روابط عمومي سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به خبر منتشر شده روز گذشته خبرگزاري مهر تحت عنوان "استمداد معترضان آزمون دکتري سال 1391 از رئيس جمهور" جوابيه اي ارسال کرد.

جمعي از متقاضيان معترض آزمون دکتري 1391 در نامه اي به رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواستار دستور احمدي نژاد براي اعاده حقوقشان شدند که سازمان سنجش آموزش کشور دراين زمينه جوابيه اي ارسال کرده که در ذيل عينا مي آيد.

با سلام و احترام،

با توجه به درج خبري تحت عنوان "استمداد معترضان آزمون دکتري سال 1391 از رئيس جمهور" خواهشمند است پاسخ اين سازمان عيناً جهت تنوير افکار عمومي در سايت آن خبرگزاري درج فرماييد.

1ـ سازمان سنجش آموزش کشور به منظور رفع هرگونه ابهامات ايجاد شده در نحوه گزينش دانشجوي آزمون دکتري سال 1390 از جمله برگزاري آزمون عمومي به جاي آزمون تخصصي ـ معرفي تا 10 برابر ظرفيت در رشته محلها و 3 برابر ظرفيت در کل براي انجام مصاحبه که باعث عدم قبولي رتبه هاي برتر مي‌شده ـ عدم مصاحبه مناسبت دانشگاه بدليل کثرت معرفي شدگان و نيز رعايت عدالت آموزشي براي ورود داوطلبان با رتبه علمي برتر به دانشگاهها، براساس آئين نامه اجرايي که توسط وزارت متبوع ابلاغ گرديده (در تاريخ 1/12/1390) که شرح آن در بند ک صفحه 7 دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي آزمون ورودي دکتري سال 1391 آمده است، اقدام به معرفي داوطلبانيکه بالاترين نمره در کد رشته محلهاي انتخابي داشته اند را با در نظر گرفتن ساير ضوابط (از جمله سهميه رزمندگان ، مربي و...) تا چند برابر ظرفيت کرده است که از نکات مثبت اين سيستم گزينش مي توان به افزايش شانس قبولي فرد معرفي شده در يکي از رشته محلهاي انتخابي اشاره کرد.

بدين ترتيب که با تخصصي شدن آزمون علمي صرفا پذيرفته شدگان حائز رتبه و نمره کل برتر به دانشگاهها براي انجام مصاحبه معرفي مي شوند و حقي از داوطلبي تضييع نمي گردد.

همانطوريکه ملاحظه مي شود عليرغم ادعاي داوطلبان معترض در هيچ اطلاعيه سازمان يا دفترچه ذکري از 3 برابر نشده است و اين داوطلبان مطلب داخل پرانتز پاراگراف دوم در سايت آن خبرگزاري (يعني حداقل 3 برابر هر رشته و نه هر کد رشته) خودشان اضافه کرده اند و اين مطلب در صفحه 7 دفترچه بند ک درج نشده است.

2. براساس مستندات موجود و اطلاعيه هاي آزموني که از طريق پايگاه اطلاع رساني سازمان و هفته نامه خبري پيک سنجش و ساير وسائل ارتباط جمعي به آگاهي داوطلبان رسيده در هيچ يک از موارد به معرفي 3 برابر ظرفيت کل پذيرش به دانشگاهها جهت انجام مصاحبه اشاره نشده بلکه صراحتاً گفته شده که داوطلبان پذيرفته شده در آزمون علمي در صورت داشتن رتبه و نمره کل بالاتر بصورت چندبرابر ظرفيت در کد رشته محل امتحاني از بين انتخاب رشته کنندگان براي مصاحبه به دانشگاه معرفي خواهند شد. براين اساس در آزمون دکتري سال جاري به ازاي 10182 نفر ظرفيت پذيرش 15957 نفر معرفي گرديدند.

همانگونه که ملاحظه مي شود تعداد معرفي شدگان به مصاحبه بيشتر از ظرفيت مي باشد، براساس مقررات و مصوباتي که در دفترچه ثبت نامي آزمون دکتري درج گرديده است، 50 درصد ظرفيت پذيرش اختصاص به سهميه رزمندگان (20 درصد) و سهميه مربيان آموزشي (30 درصد) دارد و 50 درصد ظرفيت ديگر به سهميه آزاد تخصيص مي يابد. بنابراين تعداد کل ظرفيت سهميه دانشجويان آزاد نزديک به 5100 نفر است و رتبه اي که براي داوطلبان در کارنامه درج گرديده است، رتبه داوطلب در سهميه آزاد مي باشد و اين داوطلبان افراد معرفي شده ساير سهميه ها را در کارنامه خودشان نمي بينند. پس مي توان اذعان داشت که نه تنها بيش از 3 برابر ظرفيت موجود تحقق يافته بلکه در برخي کد رشته محلها تا 4 برابر ظرفيت براي انجام مصاحبه معرفي صورت گرفته است (روزانه 3 ، شبانه 4، پيام نور، غيرانتفاعي و بين الملل 5 برابر). همچنين براساس آمار و اطلاعات استخراج شده با احتساب سهميه هاي فوق الذکر برابر نفرات سهميه ازاد معرفي شده در کل رشته هاي امتحاني 1/3 برابر در هر رشته امتحاني و در هر رشته محل بيش از 5 برابر بوده است و ادعاي اين داوطلبان صحيح نمي باشد.

3ـ مطلب درج شده تحت عنوان مديران سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بصورت کتبي به اشتباه اقرار نمودند مصداق بارز تهمت و دروغ مي‌باشد. صورت جلسه مورد اشاره داوطلبان که به امضاء داوطلبان و مديران سازمان و وزارت علوم رسيده است شامل دو بند به شرح ذيل است:

الف ـ نمايندگان داوطلبان دکتري پيشنهادات خود را درخصوص اصلاح و افزايش ظرفيت (معرفي) به مصاحبه به وزارت علوم ارائه نمايند.

ب ـ نمايندگان سازمان سنجش و وزارت علوم پس از پيگيري پيشنهادات ارائه شده نظرات کارشناسي خود را ارائه نمايند.

همانطوريکه ملاحظه مي شود برخلاف ادعاي اين داوطلبان هيچ ذکري از اشتباه نشده است و بديهي است پس بررسي پيشنهادات داوطلبان نظرات رسمي وزارت علوم توسط معاون محترم آموزشي وزارت علوم مبني بر صحت روش اجرا شده اعلام گرديد و پيشنهادات اين داوطلبان پذيرفته نشد.

4ـ مطلب درج شده درخصوص رشته علوم اجتماعي صحيح نمي باشد، تعداد افراد آزاد معرفي شده 118 نفر

مي باشد. به عبارت ديگر 118 نفر از سهميه آزاد در رشته علوم اجتماعي براي 43 نفر ظرفيت (با احتساب سهميه هاي قانوني) معرفي شده است و ادعاي اين داوطلبان به هيچ عنوان صحيح نمي باشد. شايان ذکر است اسامي 118 نفر به مراجع نظارتي نيز ارسال شده است.

5ـ سازمان سنجش آموزش کشور اعلام مي دارد افراد معرفي شده براي مصاحبه افراد برتر در آزمون تخصصي بوده و نفرات معترض افراد ضعيفتر از نظر علمي مي باشند و اين امر جهت اصلاح مشکلات معرفي سال گذشته و رعايت عدالت آموزشي بوده است و به اين داوطلبان توصيه مي شود با تلاش بيشتر و بالابردن سطح علمي خود در آزمونهاي سالهاي آتي شرکت نمايند. در هر صورت پس از اعلام نتايج مصاحبه دانشگاهها در صورت عدم تکميل ظرفيت نهايي طبيعتاً اين داوطلبان در اولويت معرفي قرار خواهند گرفت.

با عنايت به مراتب فوق پرواضح است عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور براساس مقررات و ضوابط ابلاغي بوده و ضمن ممانعت از تضييع حقوق داوطلبان به عدالت آموزشي نزديک‌تر است.


 خبر 

 سرپرست سازمان سنجش:

رشته‌هاي داراي شانس قبولي‌بالا به كنكور‌ي‌ها پيشنهاد مي‌شود

سرپرست سازمان سنجش آموزش كشور از طراحي سامانه مجازي انتخاب رشته در كنكور 91 خبر داد و گفت: اين سامانه با هدف كمك به انتخاب رشته مجازين كنكور همزمان با اعلام نتايج اوليه كنكور در نيمه مرداد ماه فعال خواهد شد.دكتر ابراهيم خدايي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي كنكور براي انتخاب رشته آزمون سراسري 91 همزمان با اعلام نتايج اوليه كنكور و مهلت انتخاب رشته مجازين كنكور از طريق سايت سازمان سنجش فعال مي‌شود، گفت: اين نرم‌افزار با هدف تسهيل انتخاب رشته، حداكثر بين 250 تا 300 كدرشته با شانس قبولي بالا را به مجازين پيشنهاد مي‌كند.

رييس سازمان سنجش با اشاره به نحوه ورود به سايت سازمان سنجش براي استفاده از اين نرم افزار، اظهاركرد: داوطلبان براي ورود به اين سامانه به اطلاعات كارنامه، اطلاعات محرمانه كارت اعتباري، مشخصات داوطلبي و يا پرونده و كد رهگيري احتياج دارند و زماني كه داوطلب براي استفاده از نرم افزار انتخاب رشته به سايت مراجعه كند، حدود 250 تا 300 كد رشته به صورت پيشنهادي دريافت مي‌كند.وي با بيان اينكه كليه مجازين كنكور با پرداخت هزينه‌اي مي‌توانند از تسهيلات فراهم شده براي انتخاب رشته آگاهانه استفاده كنند، افزود: در واقع مي‌توان اين ادعا را كرد كه اين سيستم كه در جهت راهنماي انتخاب رشته راه‌اندازي شده، دقيق‌ترين راهنما در كشور است، چرا كه با استفاده از همه اطلاعات موجود و مرتبط با داوطلب و آشنايي با ضوابط كامل راهنمايي مي‌كند.سرپرست سازمان سنجش در خاتمه با بيان اينكه داوطلبان بايد براساس علاقه، رغبت، هوش و استعداد، ‌اهداف و انگيزه خود براي آينده، ‌توانايي و مهارتها و ويژگي‌هاي شخصيتي خود اقدام به انتخاب رشته آگاهانه كنند، خطاب به كنكوريها توصيه مي‌كند كه انتخاب رشته مجازي مي‌تواند در انتخاب رشته صحيح كمك مناسبي براي داوطلبين باشد.

کاهش طول سنوات تحصيلي مجاز دوره‌هاي کارشناسي پيوسته و ناپيوسته

مديرکل برنامه‌ريزي آموزش عالي از کاهش طول سنوات تحصيلي مجاز دوره‌هاي کارداني به کارشناسي و کارشناسي خبر داد.سعيد قديمي مديرکل برنامه‌ريزي آموزش عالي در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه آيين‌نامه آموزشي از سال 76 تا کنون تغيير نکرده است، گفت: 15 سال بود که آيين‌نامه آموزشي تغيير نکرده بود و برهمين اساس اين آيين‌نامه مورد بازنگري قرار گرفته است.وي با اشاره به فعاليت سه ساله براي بازنگري آيين‌نامه آموزشي دوره‌هاي کارشناسي ناپيوسته و کارشناسي خاطرنشان کرد: آيين‌نامه جديد به زودي در شوراي برنامه‌ريزي آموزش عالي به سرانجام مي‌رسد. به گفته وي در حال حاضر دانشجويان بايد دوره کارشناسي را حداکثر در مدت 6 سال يا 12 ترم تحصيلي به اتمام برسانند اما براساس آيين‌نامه پيشنهادي جديد حداکثر دوره به پنج سال معادل 10 ترم کاهش مي‌يابد و تعداد واحدهاي آموزشي به 130 تا 140 واحد مي‌رسد.مديرکل برنامه‌ريزي آموزش عالي ادامه داد: دانشجويان دوره کارداني به کارشناسي (کارشناسي ناپيوسته ) نيز تاکنون مي‌بايست دوره دو ساله تحصيلي خود را حداکثر در مدت سه سال يا شش ترم به پايان برسانند که در اين مورد نيز پيشنهاد کاهش سقف مجاز دوره تحصيلي به دو سال و نيم يا 5 ترم است.وي مهم‌ترين اهداف بازنگري آيين‌نامه آموزشي کارشناسي پيوسته و ناپيوسته را کاهش ماندگاري دانشجو در دانشگاه و ارتقاي کيفيت اين دوره‌ها برشمرد.

آزمون کارداني پيوسته سال 1391 در واحد اسلامشهر برگزار مي شود

آزمون سراسري کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي همزمان با سراسركشور روز جمعه سي ام تيرماه با رقابت بيش از 3800 داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر برگزار خواهد شد.به گزارش اداره روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر:

در اين آزمون 3898 داوطلب در کليه رشته هاي کارداني پيوسته، صبح روز جمعه سي ام تيرماه به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت.آزمون سراسري کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر صبح روز جمعه با رقابت 773 داوطلب خواهر و 3125 داوطلب برادر، در 4 حوزه (حوزه هاي دانشكده فني و مهندسي، دانشكده مديريت و حسابداري و دانشكده علوم انساني در سايت مرکزي و حوزه ي آموزشكده فني و حرفه اي سما اسلامشهر در خارج از سايت مرکزي) برگزار خواهد شد.

معاون دانشگاه آزادخبرداد:

كاهش پروسه رسيدگي به پرونده‌هاي بورس

معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به تسريع در رسيدگي به پرونده متقاضيان بورسيه، گفت: هيات مميزه جديد دانشگاه آزاد به زودي کار خود را آغاز مي‌کند. به ايسنا، حسين بلندي با بيان اينكه از مهمترين برنامه‌هاي شوراي مركزي بورس تسريع در رسيدگي به پرونده متقاضيان بورسيه و كاهش فرآيند جذب به چند ماه است، افزود: در شش جلسه شوراي مركزي بورس در سال جاري 344 پرونده مربوط به متقاضيان بورس تحصيلي مطرح و در مورد آن تصميم گيري شد از اين تعداد 155 پرونده مربوط به مربيان شاغل دانشگاه بوده است كه با هدف ارتقاء مربيان و به منظور استاندارد سازي هرم هيئت علمي دانشگاه تصميمات لازم اخذ و با 82 مورد تقاضا براي ادامه تحصيل موافقت شده است.معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي اضافه کرد: از اين تعداد 32 نفر از سهميه مربيان استفاده كرده‌اند و بقيه مربوط به مربيان دانشگاه آزاد است كه از طريق آزمون ورودي در دانشگاه‌هاي مختلف پذيرفته شده‌اند، بقيه متقاضيان بورس، دانشجويان دكتراي دانشگاه‌هاي مختلف در داخل و خارج هستند و داوطلب خدمت در دانشگاه آزاد پس از فارغ التحصيلي هستند كه از طريق شركت در فراخوان هاي مختلف دانشگاه وارد فرآيند بورس شده‌اند.وي تصريح کرد: 93 پرونده مربوط به فراخوان سال 89 و 40 پرونده مربوط به فراخوان سال 90 در جلسات سال جاري شوراي مركزي بورس بررسي و در مورد آن تصميم گيري شده است.

بلندي تأکيد کرد: در حال حاضر تعدادي از درخواست‌هاي فراخوان‌هاي سال‌هاي قبل نيز در هيات‌هاي اجرايي جذب استاني و در سازمان مركزي در حال بررسي هستند كه سريعاً بايد تعيين تكليف شوند.وي خاطرنشان کرد: يكي از اولويت‌هاي معاونت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي، مهندسي مجدد روال بورس به منظور تسريع و كوتاه كردن زمان بررسي آن مي باشد. معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص مربيان و ارتقاء آنان گفت: همكاري خوبي با وزارت علوم در جهت ادامه تحصيل مربيان واجد شرايط دانشگاه آزاد در ساير دانشگاه‌ها در حال انجام است، در اين فرآيند همكاري 50 درصد شهريه توسط وزارت علوم تقبل مي‌شود.بلندي اظهار اميدواري کرد با يک مهندسي مجدد و روند جديد در جذب، کل زمان فرآيند از فراخوان تا عقد قرارداد استخدام هيات علمي به چند ماه برسد که اين جزو اهداف کوتاه مدت معاونت آموزشي است.وي ادامه داد: هيات مميزه جديد دانشگاه به زودي کار خود را شروع مي کند و برنامه ويژه‌اي براي ارتقاي اساتيد دارد که به موقع اعلام خواهد شد.

اسامي مراکز مجاز برگزار کننده دوره هاي آمادگي فراگير اعلام شد

دانشگاه جامع علمي کاربردي که از سوي وزارت علوم مجوز برگزاري دوره هاي فراگير پيام نور را بر عهده گرفته است، اسامي مراکز مجاز برگزاري اين دوره ها را در کشور اعلام کرد.به گزارش مهر، موسسات آموزش عالي آزاد ابن يمين، امين، جهش، چاووش، خردمند، علوم و فنون پارسيان، فناور، فاضل، انديشه نوين پژوهش، پورسينا، خلاقان جوان، فرهنگ متين، گفتگو، ماد، نيک انديش، نيايش، متين، بهروش، پرديس معمار، خوارزمي، دانشمند، راه آينده، متانت، مدرسان شريف، زبدگان، عطارد، نسل فردا، نوآوران عصر دانش، بامداد دانش، مديريت و فناوري اميرکبير، مهرگان، مهندسان، نور، نيک انديش و هادي موسسات مجاز برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير هستند.امور اجرايي برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور توسط موسسات آموزش عالي غيردولتي - غيرانتفاعي از سوي معاون آموزشي وزارت علوم به دانشگاه جامع علمي کاربردي تفويض اختيار شده است.

پرديس بين‌المللي ارس دانشگاه تهران دانشجوي ارشد مي‌پذيرد

پرديس بين‌المللي ارس دانشگاه تهران براي نيمسال اول سال تحصيلي 92-91 دانشجوي كارشناسي ارشد پذيرش مي‌كند.به گزارش ايسنا، ثبت‌نام اين پرديس بين‌المللي در 53 رشته و گرايش تحصيلي از 25 تير ماه آغاز شده است و به مدت 10 روز نيز ادامه دارد.داوطلبان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به سايت پرديس بين المللي ارس به نشانيhttp://aras.ut.ac.ir مراجعه كنند.


 آشنايي با رشته‌‌ها 

 مهندسي مكانيك نيروگاه

در ابتداي تأسيس دانشگاه در كشور ما، رشته‌هاي مهندسي بويژه در مقطع كارشناسي به يك يا دو رشته محدود مي‌شد. اما امروزه با پيشرفت و گسترش علم و تكنولوژي، شاهد ايجاد ده‌ها رشته مهندسي هستيم كه جنبه علمي يا اجرايي دارد. براي مثال، امروزه مهندسي مكانيك علاوه بر سه گرايش اصلي طراحي جامدات، حرارت و سيالات، و ساخت و توليد، داراي رشته‌هاي علمي و اجرايي بسياري مانند مهندسي دريا گرايش كشتي‌سازي، مهندسي پزشكي گرايش بيومكانيك، مهندسي كشاورزي گرايش مكانيك ماشين‌هاي كشاورزي، مهندسي ماشين‌هاي ريلي، مهندسي هوا و فضا و مهندسي مكانيك نيروگاه است.

به عبارت ديگر، امروزه سيطره علم مكانيك در صنايع متنوع به قدري گسترده است كه اگر بخواهيم در مقطع ليسانس، متخصصان و كاربراني توانمند داشته باشيم، نمي‌توانيم مهندسي مكانيك را به يك يا دو رشته محدود كنيم.

علت اصلي ارائه رشته مهندسي مكانيك نيروگاه در دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور نيز همين امر است؛ رشته‌اي كه به آموزش و تربيت متخصصان و مجريان مورد نياز نيروگاه‌هاي وزارت نيرو مي‌پردازد.

مهندسي مكانيك نيروگاه، تركيبي از چند رشته مهندسي شامل مهندسي مكانيك در دو گرايش حرارت و سيالات، و طراحي جامدات و مهندسي برق كنترل است؛ زيرا در نيروگاه‌ها به مهندسين بهره‌برداري كه از موضوع‌هاي مختلف نيروگاه اطلاع داشته باشند، نياز دارند. البته اين اطلاعات لازم نيست خيلي عميق باشد.

به قول معروف، متخصص اين رشته اقيانوسي با عمق كم است. اما متخصص رشته مهندسي مكانيك يا برق درياچه‌اي با عمق زياد مي‌باشد. براي مثال، دانشجويان مهندسي مكانيك گرايش حرارت و سيالات، ترموديناميك را در دو ترم تحت عنوان ترموديناميك 1 و 2 مطالعه مي‌كنند.

در صورتي كه دانشجويان مكانيك نيروگاه، علاوه بر دروس ياد شده، ترموديناميك نيروگاه و كندانسور را نيز مطالعه مي‌كنند.همچنين دانشجويان اين رشته در زمينه كنترل، اطلاعات گسترده و بيشتري نسبت به دانشجويان مكانيك حرارت و سيالات كسب مي‌كنند.گفتني است كه در اين رشته بر روي نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي كه تركيبي از نيروگاه‌هاي گازي و بخاري است،‌ تأكيد مي‌شود.

توانايي‎هاي لازم:

مهندسي مكانيك نيروگاه يك رشته اجرايي است و فارغ‌التحصيل آن به عنوان مجري و بهره‌بردار در نيروگاه فعاليت و مشكلات موجود را حل مي‌كند. به عبارت ديگر، مهندس مكانيك نيروگاه طراح نيروگاه نيست و دانشجويان اين رشته نبايد انتظار داشته باشند كه پس از فارغ‌التحصيلي، طراحي يك نيروگاه يا بخشي از آن را بر عهده بگيرند.

آنها لازم است در نيروگاه، فعاليت‌هاي كاربردي انجام دهند؛ كاري كه نياز به اطلاعاتي وسيع اما نه چندان عميق دارد.دانشجوي اين رشته بايد به دو علم مكانيك و الكترونيك علاقه‌مند باشد؛ چون درس‌هاي اين رشته، مجموعه‌اي از دروس علم مكانيك و علم الكترونيك و كنترل صنعتي است.

همچنين دانشجو بايد روابط عمومي خوب و توان كار گروهي و مديريت يك مجموعه را داشته باشد؛ چون فارغ‌التحصيل اين رشته نمي‌تواند در گوشه خانه خود فعاليت كند، بلكه مثل اكثر رشته‌هاي مهندسي بايد مسؤوليت بخش يا بخش‌هايي از يك مجموعه را بر عهده بگيرد؛ كاري كه نياز به خلاقيت، روابط عمومي خوب، تفكر سيستماتيك و توان تجزيه و تحليل مسائل دارد.

موقعيت شغلي در ايران:

در حال حاضر با گسترش شبكه برق كشور،‌ وزارت نيرو بايستي سالي يك نيروگاه افتتاح كند تا بتواند پاسخگوي نياز جامعه باشد.

اين نيروگاه‌ها نيازمند متخصصان مكانيك نيروگاه است كه به عنوان كاربر و مجري فعاليت نمايند.گفتني است كه بازار كار مهندسين مكانيك نيروگاه‌ خيلي وسيع است و فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند با توجه به علاقه‌شان، در زمينه‌هاي مختلف؛ اعم از بخش نرم‌افزاري، بخش حرارت و سيالات، بهره‌برداري نيرو يا جامدات فعاليت كنند.

به عبارت ديگر، دانشجويان اين رشته، تخصص و تجربه لازم را براي كار در بخش‌هاي مختلف يك نيروگاه به دست مي‌آورند و از همين‌رو وزارت نيرو بيشتر مايل است كه فارغ‌التحصيلان اين رشته را جذب نمايد و ترجيح مي‌دهد كه از آنها به جاي فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي مكانيك يا ساير رشته‌هاي مرتبط كه قبل از شروع به كار، مجبور به گذراندن دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت يا بلندمدت در نيروگاه هستند استفاده نمايد.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس پايه:

آمار و احتمالات مهندسي، رياضي مهندسي، رياضيات عمومي، رياضيات كاربردي، فيزيك الكتريسيته مغناطيس، فيزيك حرارت، مباني برنامه‌سازي كامپيوتر، محاسبات عددي، معادلات ديفرانسيل.

دروس اصلي و تخصصي:

ارتعاش محور، استاتيك، انتقال حرارت، الكترونيك كاربردي، اندازه‌گيري غيرالكتريكي، تحليل مدارهاي الكتريكي، ترموديناميك، كارگاه برق، كارگاه مكانيك، كنترل سيستم‌هاي خطي، مدارهاي منطقي، مقاومت مصالح، مكانيك سيالات، نقشه‌كشي صنعتي. ( بسياري از درس‎‏هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است).

برگرفته از: motaleat.sanjesh.org

تهيه و تنظيم : فائزه رفيعي طباطبائي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
اجتماعي
در قلمرو ورزش
آگهي