جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/05/04 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4207


ضدميکروب، ضدقارچ، ضدباکتري


خبرها از عالم علم


 ضدميکروب، ضدقارچ، ضدباکتري  

 قسمت اول

فوايد روغن نارگيل شامل مراقبت از مو، پوست، از بين بردن استرس، حفظ سطح کلسترول، کاهش وزن، ارتقاء وضعيت ايمني بدن، بهبود گوارش و متابوليسم، رفع مشکلات کليوي، بيماري‌هاي قلبي، فشارخون بالا، ديابت، HIV و سرطان، سلامت دندان‌ها و تقويت استخوان‌ها مي‌باشد.

به گزارش مردمان، اين فوايد روغن نارگيل به علت وجود اسيد لائوريک، کاپريک و کاپريليک موجود در آن و خواص ضدميکروب، ضدقارچ، ضدباکتري، آرامش‌بخش و از اين قبيل است.

اسيد لائوريک چطور توسط بدن مصرف مي‌شود؟

بدن انسان اسيد لائوريک را به مونولائورين تبديل مي‌کند که گفته مي‌شود به مقابله با ويروس‌ها و باکتري‌هاي مسبب بيماري‌هايي مثل تبخال، آنفولانزا، سيتومگالوويروس و حتي HIV کمک مي‌کند. همچنين به از بين بردن باکتري‌هاي مضر مثل مونوسيتوژن‌هاي ليستريا و هليوباکتر پيلوري و تک‌ياخته‌هاي مضر مثل ژيارديا لامبليا کمک مي‌کند. درنتيجه اين فوايد مختلف براي سلامتي، بااينکه هنوز مکانيسم عمل روغن نارگيل شناخته نشده است، اما به طور گسترده در پزشکي سنتي هندي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

مرکز تحقيقات نارگيل، گزارشات متعددي از تحقيقات علمي انجام گرفته بر روي روغن نارگيل ارائه داده است. قبل از اينکه به سراغ فوايد روغن نارگيل برويم، اجازه بدهيد ترکيبات آن را بررسي کنيم.

ترکيبات روغن نارگيل

روغن نارگيل از بيش از نود درصد روغن اشباع تشکيل شده است (نترسيد! اول تا آخر مطلب را بخوانيد. ممکن است نظرتان عوض شود) و همچنين از چند اسيد چرب غيراشباع مثل اسيدهاي چرب غيراشباع مونو و پلي تشکيل شده است. اجازه بدهيد آن را جزئي‌تر بررسي کنيم.

- اسيدهاي چرب اشباع: اکثر آنها تري‌گليسيريدهاي زنجيره متوسط هستند که مي‌بايست خوب جذب شوند. اسيد لائوريک فاکتور اصلي در آن است که بيش از چهل درصد آن را تشکيل داده است و پس از آن اسيد کاپريک، اسيد کاپريليک، اسيد ميريستيک و پالميتيک قرار دارند.

- اسيدهاي چرب غيراشباع مونو: اسيد لينولئيک.

- اسيدهاي چرب غيراشباع پلي: اسيد اولئيک.

- پلي‌فنول‌ها: اسيد گاليک که اسيد فنوليک است. اين پلي‌فنول‌ها مسئول رايحه و مزه روغن نارگيل مي‌باشند و روغن نارگيل خالص سرشار از آن است.

- مشتقات خاص از اسيدهاي چرب مثل بتائين، اتانولاميد، اتوکسيلات، استرهاي چرب، پلي‌سوربات‌هاي چرب، مونوگليسريدها و پليول استرها.

- کلريدهاي چرب، الکل سولفات چرب و الکل اتر سولفات چرب که همه مشتقات الکل‌هاي چرب هستند.

- ويتامين E و K و موادمعدني مثل آهن.

حال اجازه دهيد با جزئيات دقيق به بررسي فوايد روغن نارگيل بپردازيم.

روغن نارگيل و مراقبت از مو:

روغن نارگيل يکي از بهترين تغذيه‌هاي طبيعي براي موهاست. روغن نارگيل به رشد طبيعي موها کمک کرده و ظاهري درخشان به آنها مي‌دهد. ماساژ مداوم سر با روغن نارگيل، پوست سر را از شوره، شپش و تخم شپش پاک مي‌کند، حتي اگر پوست سرتان خشک باشد. روغن نارگيل به طور گسترده در هندوستان بعنوان يک ماده مهم براي مراقبت از موها استفاده مي‌شود. اکثر افراد در اين کشور روغن نارگيل را هر بار بعد از حمام به موهاي خود مي‌زنند. روغن نارگيل نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌اي فوق‌العاده است که به رشد مجدد موهاي آسيب‌ديده کمک مي‌کند. همچنين پروتئين‌هاي لازم براي تغذيه موهاي آسيب‌ديده را فراهم مي‌کند. درنتيجه بعنوان روغن مخصوص مراقبت از مو در بسياري از برندهاي شامپوهاي حالت‌دهنده و نرم‌کننده و ضدشوره استفاده مي‌شود. روغن نارگيل معمولاً به صورت موضعي براي مراقبت از مو استفاده مي‌شود.

روغن نارگيل و مراقبت از پوست:

روغن نارگيل يک روغن عالي براي ماساژ پوست به شمار مي‌رود. اين روغن بعنوان يک مرطوب‌کننده روي همه انواع پوست ازجمله پوست‌هاي خشک تاثيري عالي دارد.

فوايد روغن نارگيل روي پوست با روغن معدني قابل‌مقايسه است.

اما برخلاف روغن معدني، احتمال بروز عوارض‌جانبي روي پوست وجود ندارد.

درنتيجه مي‌توان گفت روغن نارگيل محلولي قابل‌اعتماد براي پيشگيري از خشکي و پوسته‌پوسته شدن پوست است. همچنين ايجاد چين و چروک و شُل‌شدگي پوست که در اثر بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود را به تاخير مي‌اندازد.

ادامه دارد...


 خبرها از عالم علم 

 رابطه طول بازو و عينكي شدن

تحقيقات اخير پژوهشگران حاكي از وجود رابطه‌يي بين طول بازو و نياز زودهنگام‌تر زنان به عينك مطالعه نسبت به مردان است. مطالعات نشان مي‌دهد زنان زودتر از مردان به عينك مطالعه يا لنزهاي دوكانونه نياز پيدا مي‌كنند. بر اساس پژوهش‌هاي جديد، دليل اين تفاوت ناشي از عواملي به غير از توانايي تمركز بوده و به طول بازو يا فاصله ترجيحي مطالعه بستگي دارد.

محققان با استفاده از 9 تحقيق مقطعي نوعي متاآناليز را براي مقايسه شيوع و ميزان بزرگي پيرچشمي (از دست دادن ديد نزديك با بالا رفتن سن) در ميان زنان و مردان صورت دادند.آنها همچنين براي تعيين تفاوت‌هاي ممكن در پيرچشمي بين زنان و مردان اين تحليل را به اجزاي فرعي تقسيم كردند.

به گزارش اعتماد، در حالي كه يافته‌هاي حاصل از يكي از زيرگروه‌ها حاكي از آن بود كه هيچ تفاوت مبتني بر جنسيتي در توانايي چشم در تمركز روي اشياي موجود در فواصل نزديك وجود ندارد، تحليل كلي سرنخ‌هايي را در رابطه با اينكه زنان بيش از مردان هم‌سن‌شان به عينك‌هاي مطالعه يا لنزهاي دوكانونه قوي‌تر نياز دارند تاييد كرد.

دانشمندان معتقدند دليل اين امر به احتمال فراوان به تفاوت در فواصل ترجيحي مطالعه يا طول بازو بستگي دارد زيرا زنان تمايل دارند ماده مورد مطالعه را در فاصله نزديك‌تري نسبت به مردان قرار دهند. اين نتايج نياز به برنامه‎هاي تصحيح پيرچشمي براي زنان را تشديد مي‌كند. زنان در كشورهاي در حال توسعه غالبا نيازهاي برآورده نشده بيشتري در رابطه با بينايي دارند. اين تحقيق همچنين بيانگر آن است كه پيرچشمي يك معضل چندمولفه‌يي بوده و برخورد با آن براي هر فرد راهكارهايي درخور وي را مي‌طلبد. محققان خواستار مطالعات بيشتر با هدف شناسايي عوامل مختلف دخيل در گسترش پيرچشمي هستند. تحقيق مزبور همچنين نشان مي‌دهد مطالعات طولي براي بررسي تعامل بين فاصله ترجيحي مطالعه و تغيير در دامنه مناسب طي گذر زمان براي زنان و مردان، مي‌تواند در تعيين ميزان دخالت مولفه‌هاي زيستي يا محيطي در از دست دادن توانايي تمركز با بالا رفتن سن نقش مهمي ايفا كند.

محافظ قلب در شرايط پرتنش

پزشكان مي‌گويند خوردن يك مشت مغز پسته در روز آسيب‌هاي ناشي از استرس شديد به بدن را كاهش مي‌دهد.به گزارش ايسنا، گروهي از متخصصان دانشگاه دولتي پنسيلوانيا در آمريكا ادعا كرده‌اند كه مغز پسته در پايين آوردن فشار خون و ضربان قلب در شرايط و موقعيت‌هاي پرتنش و استرس‌زا نقش بسزايي دارد.به نوشته روزنامه ديلي ميل، در اين مطالعه به شركت‌كنندگان انواعي از رژيم‌هاي غذايي سالم داده شد كه برخي از آنها حاوي مغز پسته و برخي ديگر فاقد آن بودند. متخصصان اين دانشگاه سپس واكنش‌هاي قلبي و عروقي تك‌تك شركت‌كنندگان را در مواجهه با يك وضعيت رواني تنش‌زا ارزيابي كردند.

آنها متوجه شدند افرادي كه در روز مقداري مغز پسته مصرف كرده‌اند در حين مواجهه با شرايط استرس‌زا، پايين‌ترين ميزان فشار خون را دارند. دكتر شيلا وست كه سرپرستي اين آزمايشات را برعهده داشته يادآور شد: موضوعات روزانه مثل يك ضرب‌العجل كاري و يا صحبت كردن در جمع مي‌توانند موجب بالا رفتن فشار خون شوند كه به نوبه خود يكي از فاكتورهاي آسيب‌رسان به قلب و عروق است.وي افزود: يافته اخير درباره تاثير مصرف پسته روي سلامت قلب بسيار حائز اهميت است چون نشان مي‌دهد كه واكنش‌هاي فيزيولوژيكي به استرس تحت تاثيرغذايي كه ما مي‌خوريم، هستند.

سردرد و اختلال در ريتم قلب از علائم گرمازدگي

احسان بلوردي عضو هيات علمي گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اين مطلب اظهار داشت: در فصل گرما بيماري گرما زدگي شيوع مي يابد و بهترين راه براي درمان آن خنک کردن همراه با رطوبت و نوشيدن آب خنک به همراه کمي نمک يا سرم خوراکي براي فرد گرمازده است.وي خاطر نشان کرد:‌ با فرا رسيدن فصل تابستان و افزايش دماي هوا اين بيماري شيوع پيدا مي‌کند و افراد بيشتر در معرض گرمازدگي قرار مي‌گيرند، بدن انسان به‌طور عادي، داراي يک مکانيسم تنظيمي گرمايي است و بر هم خوردن تعادل در اين مکانيسم به نحوي که درجه حرارت بدن به طور غير عادي بالارود، فرد دچار گرمازدگي مي‌شود. بلوردي با اشاره به اين‌که کودکان و افراد سالخورده بيشتر در معرض اين بيماري هستند افزود: فرد گرمازده اغلب خسته و گيج مي‌شود و ممکن است دچار برخي علائم شاخص در گرما زدگي مثل اختلال در هوشياري، دماي بالاي بدن که گاه تا 41 درجه مي‌رسد. در شرايط حاد عدم تعرق، گرفتگي عضلات، پوست خشک و داغ، تهوع يا استفراغ و تشنج شود.به گزارش برنا، وي افزود: در مراحل ابتدايي گرمازدگي بدن شروع به واکنش کرده و بدين منظور خون رساني به پوست و مخاط بدن را بيشتر كرده و ريه‌ها سعي مي‌کنند گرماي بيشتري را از طريق تنفس خارج کنند، در اين حالت دفع ادرار نيز براي مقابله با کم آبي در بدن کمتر صورت مي‌گيرد.

مراقبت از ديسك بين مهره‌اي

ستون فقرات از مجموعه‌اي از استخوان‌هاي سفت مرسوم به مهره‌ها تشكيل شده كه بين صفحات كوچك نرم و اسفنجي موسوم به ديسك‌ها قرار گرفته‌اند.اين ديسك‌ها به ستون فقرات امكان مي‌دهند كه بدون مشكل و به راحتي خميده شود.به گزارش ايسنا، اگر يكي از اين ديسك‌ها پاره شده و يا به اصطلاح دچار فتق شود و مركز آن از ميان لبه خارجي به طرف حفره ستون فقرات كشيده شود، فشار زيادي به اعصاب در اين منطقه وارد مي‌شود و در نتيجه باعث ايجاد درد و ناراحتي زيادي مي‌شود. اين وضعيت را در اصطلاح پزشكي فتق ديسك كمر مي‌گويند. درواقع ديسك بين مهره‌اي يك ماده ژلاتيني نسبتا نرم است كه فشارهاي وارد شده روي مهره‌ها را به طور يكنواخت پخش و حركت مهره‌ها را روي يكديگر آسان مي‌سازد. يك حركت ناگهاني يا برداشتن اجسام سنگين ممكن است باعث آسيب به اين ناحيه و فتق ديسك كمر شود. فتق معمولا به طرف پشت يا چپ و راست اتفاق مي‌افتد و باعث انتشار درد به پاهاي همان طرف يا طرف مقابل مي‌شود اما معمولا درد در همان سمت كه فتق رخ داده، متمركز مي‌شود.

متخصصان آكادمي جراحان ارتوپدي در آمريكا مي‌گويند: علائم اين عارضه به شدت آسيب وارده به مهره و فشار روي عصب مربوطه بستگي دارد. فتق ديسك كمر در جوانان، ورزشكاران و يا افرادي كه كارهاي سنگين انجام مي‌دهند، بيشتر ديده مي‌شود. ديسك بين مهره‌اي در حالت عادي هم شايد رخ بدهد زيرا به مرور زمان ماده ژلاتيني بين مهره‌ها، تحليل مي‌رود يا در اثر عوامل مختلف ساييده و فرسوده مي‌شود. به تدريج با افزايش سن، آرتروز نيز اضافه مي‌شود. عدم فعاليت بدني هم عامل ديگري است كه مي‌تواند روي ديسك و رشته‌هاي عصبي فشار وارد كند. اين متخصصان مي‌گويند براي پيشگيري از فتق ديسك كمر رعايت نكات زير ضروري است: هرگز براي بلند كردن اشيا از روي زمين از ناحيه كمر خم نشويد بلكه حتما بنشينيد و شي مزبور را بلند كنيد تا از اين طريق فشار ناشي از بلند كردن جسم به جاي كمر روي عضلات پا وارد شود و به مهره‌ها آسيب وارد نشود. هم‌چنين شيء مزبور را در حالي كه بلند كرده‌ايد، نزديك به بدن خود نگه داريد.از كشيدن سيگار جدا پرهيز كنيد. اضافه وزن خود را كم كنيد چون وزن زيادي فشار قابل توجهي به كمر وارد مي‌كند. از انجام فعاليت‌هاي سنگين و پرفشار خودداري كنيد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي