جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/05/10 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 4212


تاريخ و جزييات انتخاب رشته و تقويم انتشار نتايج اوليه و نهايي كنكور سراسري اعلام شد


جزييات بومي‌گزيني در كنكور 91 تشريح شد


خبر


آشنايي با رشته‌‌ها


 تاريخ و جزييات انتخاب رشته و تقويم انتشار نتايج اوليه و نهايي كنكور سراسري اعلام شد 

گروه آزمون سنجش: مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون سراسري سال 91 در 5 گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي بر روي سايت سازمان سنجش منتشر شده است، اظهار كرد: اين دفترچه شامل توضيحات و شرايط و ضوابط كلي پذيرش و گزينش دانشجو، نحوه دريافت كارنامه و نتايج اوليه كنكور، جدول زيرگروه‌ها، ضرايب و كد رشته‌هاي تحصيلي گروه‌هاي آزمايشي پنج گانه مي‌باشد. دكتر حسين توكلي مشاور سازمان سنجش آموزش كشور در گفت‌وگو ايسنا، ادامه داد: همچنين شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو در رشته‌هاي مراكز تربيت معلم و ساير شرايط خاص، جدول شهريه‌هاي دوره‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف‌، شرايط ضوابط بومي و اختصاصي دانشگاه‌ها، فرم پيش نويس انتخاب رشته آزمون سراسري و غيره برخي از محتويات دفترچه‌ انتخاب رشته مي‌باشد.

وي با اشاره به برخي از نكات مهم انتخاب رشته آزمون سراسري سال 91، اظهار كرد: بر اساس مصوبه كارگروه ماده 4 قانون پذيرش دانشجو براي كليه داوطلبان مشمول ضوابط تحصيلي كه ديپلم خود را طي سالهاي 84 تا 90 اخذ كرده اند سوابق تحصيلي به ميزان حداكثر 25 درصد به صورت تاثير مثبت در كنكور لحاظ مي‌شود. به عبارت ديگر دو نمره كل يكي صرفا با توجه به نمره آزمون سراسري و ديگري با تركيب نمره آزمون سراسري و سوابق تحصيلي با تاثير 25 درصد ساخته مي‌شود و نمره كل بالاتر در كارنامه مرحله اول داوطلب لحاظ و مورد گزينش قرار مي‌گيرد. دكتر توكلي با بيان اينكه در انتخاب رشته كنكور محدوديتي براي انتخاب رشته‌هاي نيمه متمركز وجود ندارد، گفت: البته با توجه به ضوابط و كسب حد نصاب نمره علمي هر داوطلب در پنج گروه يا دوره حداكثر در دو كد رشته نيمه متمركز با توجه به اولويت‌هاي انتخابي براي انجام آزمون عملي مصاحبه و يا معاينه معرفي مي‌شود. مشاور سازمان سنجش همچنين خطاب به داوطلبان تاكيد كرد: داوطلبان بايد اطلاعات مندرج در كارت اعتباري خود شامل شماره پرونده، شماره كاربري، رمز ورود و كد رهگيري را براي انجام امور بعدي آزمون شامل انتخاب رشته، مشاهده كارنامه نهايي، انتخاب محل رشته‌هاي نيمه متمركز، تكميل ظرفيت و غيره تا پايان بهمن 91 نزد خود نگه دارند.

دكتر توكلي همچنين با اشاره به جدول زمان بندي انتخاب رشته تا اعلام نتايج آزمون سراسري اظهار كرد: اسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته‌هاي تحصيلي داراي شرايط خاص نيمه اول مرداد، انتخاب رشته از طريق سايت سازمان دهه دوم مرداد، اعلام نتايج نهايي آزمون نيمه دوم شهريور، اعلام اسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته‌هاي نيمه متمركز دهه اول مهر، استقرار كارنامه نهايي كنكور بر روي سايت سازمان نيمه دوم مهر و انتشار اطلاعيه احتمالي تكميل ظرفيت نيمه دوم مهرماه تعيين شده است.

وي با بيان اينكه تنها داوطلبان مجاز بر اساس نتايج اوليه مي‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند گفت: آن دسته از داوطلباني كه در دو يا سه گروه آزمايشي شركت كرده و بر اساس كارنامه در اين گروه‌ها مجاز به انتخاب رشته شده‌اند بايد كليه كد رشته‌هاي مورد علاقه خود را از هر يك از گروه‌هاي ازمايشي مربوطه تنها در يك فرم انتخاب رشته از اولويت يك تا 100 وارد كنند. دكتر توكلي در خاتمه با بيان اينكه اولويت كد رشته‌هاي انتخابي در فرم انتخاب رشته تحصيلي صرفا تقدم ترتيب علاقه داوطلب به ادامه تحصيل نشان داده و تاثير ديگري بر پذيرش دانشجو ندارد گفت: از آنجا كه پذيرفته شدگان دوره‌هاي روزانه حتي با انصراف قطعي از تحصيل حق ثبت نام در كنكور 92 را ندارند لذا به داوطلبان توصيه مي‌شود در انتخاب رشته به اين مسئله توجه كنند.

گفتني است نتايج اوليه كنكور تا 15 مرداد منتشر خواهد شد و پذيرفته شدگان مي توانند از 17 تا 23 مرداد با مراجعه به سايت سازمان سنجش اقدام به انتخاب رشته كنند.


 جزييات بومي‌گزيني در كنكور 91 تشريح شد  

گروه آزمون سنجش: سرپرست سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام جزييات طرح بومي‌ گزيني كنكور امسال، گفت:‌ در رشته‌هايي كه گزينش آنها به صورت كشوري است، بومي گزيني انجام نمي‌شود، همچنين براي گزينش داوطلبان متقاضي سهميه ايثارگران نيز بومي گزيني انجام نمي‌شود. ابراهيم خدايي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به طرح بومي‌گزيني در كنكور 91، گفت: اين طرح با توجه به گسترش رشته‌هاي تحصيلي و توسعه مراكز آموزش عالي در سطح كشور و به جهت كاهش مشكلات اقامتي و معيشتي دانشجويان، كاهش مهاجرت‌هاي درون كشوري و به دليل اينكه گزينش بومي موجب مي‌شود تا داوطلبان هر ناحيه با امتيازات در نظر گرفته شده از امكان قبولي بيشتر در رشته‌هاي بومي بهره‌مند شوند، اعمال شده است.

وي با اشاره به دسته‌بندي رشته‌هاي تحصيلي بر اساس طرح بومي گزيني، اظهاركرد: رشته‌هاي استاني، رشته‌هايي هستند كه در اكثر استان‌ها گسترش داشته و از نظر كاربردي نيز به متخصصان بومي نياز دارند، همچنين رشته‌هاي ناحيه‌اي، رشته‌هايي هستند كه در اكثر استان‌ها وجود نداشته ولي در چند استان مجاور كه به عنوان يك ناحيه تلقي مي‌شوند، موجود باشند. وي با اشاره به تشريح دسته‌بندي نواحي بومي كشور، گفت: ناحيه يك ( البرز، تهران، زنجان، ‌سمنان، قزوين، قم، مركزي)، ناحيه دو( آذربايجان شرقي، ‌آذربايجان غربي، اردبيل)؛ ناحيه سه ( اصفهان، ‌چهار محال و بختياري، يزد)، ناحيه چهار( سيستان و بلوچستان و كرمان)، ناحيه پنج (بوشهر، فارس، كهكيلويه و بويراحمد، هرمزگان)، ناحيه شش (كردستان، ‌كرمانشاه،‌ همدان)، ناحيه هفت (ايلام، ‌خوزستان، لرستان)، ناحيه هشت (خراسان رضوي، ‌خراسان شمالي، ‌خراسان جنوبي) و ناحيه 9 ( گلستان، گيلان، مازندران) را شامل مي‌شود. سرپرست سازمان سنجش با بيان اينكه رشته‌هاي قطبي رشته‌هايي هستند كه در اكثر نواحي وجود نداشته ولي در چند ناحيه مجاور كه به عنوان يك قطب تلقي مي‌شود، موجود است،‌ اظهاركرد: از مجموع چند ناحيه، يك قطب بومي ايجاد مي‌شود كه بر اين اساس قطب‌ها شامل قطب يك ( البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوين، قم، گلستان، گيلان، مازندران، مركزي)؛ قطب دو (خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان،‌ كرمان)؛ قطب سه (آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، كردستان،‌ كرمانشاه، ‌همدان)؛ قطب چهار (اصفهان، ايلام، چهارمحال و بختياري،‌ خوزستان، لرستان، يزد) و قطب پنج ( بوشهر، ‌فارس،‌ كهكيلويه و بويراحمد، هرمزگان) است. وي با اشاره به ملاك تعيين استان بومي داوطلبان در كنكور، گفت: در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دوره متوسطه براي داوطلبان نظام قديم و محل اخذ مدرك پيش دانشگاهي و دو سال آخر دبيرستان براي داوطلبان نظام جديد در يك بخش، ‌شهر و يا استان باشد، ‌داوطلب بومي آن بخش، شهر و استان تلقي مي‌شود. وي با بيان اينكه در صورتي كه محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر داوطلبي در يك بخش، شهر و يا استان نباشد،‌ بخش، شهر و يا استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومي وي در نظر گرفته مي‌شود، اظهار ‌كرد: داوطلباني هم كه سه سال آخر محل تحصيل را در خارج از كشور گذرانيده‌اند، استان تولد و استان بومي اينگونه داوطلبان تلقي خواهد شد.

نحوه گزينش بومي در دوره‌ روزانه

خدايي با بيان اينكه داوطلباني كه سه سال آخر محل تحصيل را خارج از كشور گذرانيده‌ و استان تولدشان نيز خارج از كشور بوده است، استان بومي اين داوطلبان تهران خواهد بود، در خصوص گزينش بومي دوره روزانه، گفت: در آزمون سراسري سال جاري بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گزينش بومي براي رشته‌هاي پر متقاضي به صورت 60 درصد گزينش بومي و 40 درصد گزينش آزاد صورت مي‌گيرد. وي افزود: در دوره روزانه پذيرش بومي در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني ( مهندسي برق، مهندسي مكانيك، مهندسي كامپيوتر، مهندسي عمران، مهندسي معماري و مهندسي صنايع)، گروه آزمايشي علوم تجربي ( رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي) و گروه آزمايشي علوم انساني ( رشته‌هاي حقوق، روانشناسي و حسابداري) پس از كسر سهميه 40 درصدي رزمندگان به صورت60 درصد گزينش بومي و40 درصد گزينش آزاد صورت مي‌گيرد. وي ادامه داد: در صورت عدم تكميل ظرفيت اختصاصي سهميه رزمندگان، ‌باقيمانده ظرفيت به صورت50 درصد گزينش بومي و50 درصد آزاد به داوطلبان اختصاص خواهد يافت. وي با بيان اينكه براي ساير رشته‌هاي دوره روزانه آزمون سراسري پذيرش بومي پس از كسر سهميه رزمندگان به صورت 80 درصد بومي و 20 درصد آزاد صورت خواهد پذيرفت، تصريح كرد: در صورتي كه ظرفيت اختصاصي به سهميه رزمندگان تكميل نشود، ‌باقيمانده ظرفيت به صورت بومي جهت پذيرش داوطلبان اختصاص خواهد يافت.

نحوه گزينش بومي در دوره‌هاي مختلف

خدايي در خصوص نحوه گزينش بومي در دوره شبانه، گفت: شيوه گزينش در اين دوره به صورت بومي استاني است كه بر اساس آن حدود80 درصد ظرفيت پذيرش به داوطلبان بومي استان رشته اختصاص دارد. وي با بيان اينكه نحوه گزينش در دوره‌هاي غيرانتفاعي و غيردولتي به شيوه بومي ناحيه‌اي است، تصريح كرد: بر اين اساس حدود80 درصد ظرفيت به داوطلبان بومي ناحيه رشته اختصاص دارد. سرپرست سازمان سنجش با اشاره به پذيرش در دوره نيمه حضوري به شيوه بومي استاني، اظهاركرد: در اين دوره حدود80 درصد ظرفيت به داوطلبان بومي استان رشته اختصاص دارد. وي با تاكيد بر اينكه در دوره‌هاي مجازي و بين‌الملل، گزينش به صورت كشوري است و بومي گزيني انجام نمي‌شود، خاطرنشان كرد: حدود70 درصد از ظرفيت پذيرش رشته‌هاي مراكز يا واحدهاي پيام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومي آن شهرستان و حدود30 درصد ظرفيت به داوطلبان بومي شهرستان‌هاي تحت پوشش مركز يا واحد پذيرنده تخصيص مي‌يابد.

وي با تاكيد براينكه در رشته‌هايي كه گزينش آنها به صورت كشوري است، بومي گزيني انجام نمي‌شود، اظهار كرد: همچنين براي گزينش داوطلبان متقاضي سهميه ايثارگران، بومي گزيني انجام نمي‌شود. وي افزود: گزينش برخي از رشته‌هاي تحصيلي تعداد معدودي از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، به صورت خاص است كه در اين گونه رشته‌ها و نيز رشته‌هاي تحصيلي داراي شرايط خاص (بورسيه‌ها) گزينش بومي اعمال نمي‌شود.

خدايي با اشاره به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه پذيرش دانشجو در مناطق محروم، گفت: به منظور تامين نيروي متخصص استان‌هاي ايلام، بوشهر، ‌چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، ‌كردستان، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته‌هاي مورد نياز، بر حسب نظر استانداري‌هاي اين استان‌ها و به تعداد 500 نفر، نسبت شانس قبولي هر يك از استان‌ها در دانشگاه‌هاي ديگر پذيرش مي‌شوند. وي با تاكيد بر اينكه پذيرش در اين رشته‌ها به صورت آزاد و از بين داوطلبان بومي هر يك از استان‌هاي مذكور انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: تغيير رشته پذيرفته‌شدگان اين طرح ممنوع است و انتقال محل تحصيل منوط به موافقت استانداري‌ها و در محدوده دانشگاه‌هاي واقع در قطب دانشگاهي است.

خدايي با اشاره به توزيع ظرفيت در كنكور سراسري 91، با بيان اينكه توزيع ظرفيت در آزمون سراسري متاثر از سهميه‌ها و گزينش بومي است به عوامل تعيين كننده در پذيرش داوطلبان اشاره كرد و افزود: نمره كل اكتسابي در هر يك از زير گروه‌ها، استان بومي و سهميه داوطلب در پذيرش داوطلبان موثر است. وي با بيان اينكه در دوره روزانه براي رشته‌هاي مختلف گزينش بومي متفاوت و به صورت بومي استاني،‌ بومي ناحيه‌اي و بومي قطبي است، اظهاركرد: در برخي از رشته‌ها پذيرش براي داوطلبان زن و مرد حداقل به يك نسبت مشخص در نظر گرفته شده است، در اين رشته‌ها ابتدا نسبت مشخص شده براي هر جنس تفكيك شده و سپس شكست ظرفيت براي سهميه‌هاي مختلف انجام مي‌شود.

وي افزود: ظرفيت خالي مانده رزمندگان براي ساير رشته‌ها اعم از روزانه، ‌شبانه، ‌نيمه حضوري و غير انتفاعي بر حسب نوع گزينش بومي رشته، فقط به داوطلبان بومي استان يا ناحيه يا قطب اختصاص خواهد يافت، البته پس از كسر سهميه رزمندگان، ظرفيت باقيمانده به نسبت حدود80 درصد داوطلب بومي و20 درصد داوطلب غير بومي تخصيص داده مي‌شود. وي گفت: منظور از كلمه آزاد كه در توزيع ظرفيت ارائه شده اين است كه در اين قسمت داوطلبان بدون در نظر گرفتن سهميه و يا نوع استان بومي و صرفا بر اساس تقدم نمره پذيرش مي‌شوند. خدايي در خاتمه با بيان اينكه در برخي از رشته‌ها مانند تمامي رشته‌هاي هنر در دوره روزانه به علت محدوديت ظرفيت پذيرش، گزينش بومي اعمال نمي‌شود، اظهاركرد: در واقع نوع گزينش اين قبيل رشته‌ها كشوري است.


 خبر 

 با برگزاري آزمون در روز 5 شنبه؛

توزيع كارت شصت و نهمين آزمون زبان توليمو آغاز شد

گروه آزمون سنجش: شصت و نهمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته روز پنج شنبه 12 مرداد منحصرا در شهر تهران برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا، كارت ورود به جلسه و برگ راهنماي شركت در آزمون از امروز سه ‌شنبه 10 مرداد بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به آدرس www.sanjesh.org قرار گرفت تا داوطلبان شركت كننده در آزمون بتوانند با وارد كردن اطلاعات شامل شماره پرونده و كد رهگيري و يا نام و نام خانوادگي، سال تولد و شماره كارت ملي خود نسبت به پرينت آن اقدام كنند. بديهي است هر داوطلب براي شركت در جلسه آزمون بايد پرينت كارت ورود به جلسه آزمون و اصل كارت ملي يا اصل شناسنامه عكسدار خود را ارايه كند. گفتني است داوطلبان براي رفع نقص كارت بايد به دانشكده آمار و انفورماتيك سازمان سنجش مراجعه كنند. چنانچه داوطلبان شركت كننده در آزمون هرگونه اشكالي در كارت ورود به جلسه آزمون خود داشته باشند، مي توانند با مراجعه به نماينده اين سازمان مستقر در باجه رفع نقص فردا چهارشنبه 11 مرداد مراجعه و با در دست داشتن كارت شناسايي معتبر و 2 قطعه عكس نسبت به اصلاح و رفع اشكال احتمالي كارت خود اقدام كنند.

نحوه پذيرش پيش دانشگاهي ها در کنکور 91 فراگير دانشگاه پيام نور

گروه آزمون سنجش: رئيس مرکز آزمون دانشگاه پيام نور نحوه پذيرش متقاضياني که در حال اتمام دوره پيش دانشگاهي هستند و تمايل دارند در کنکور فراگير اين دانشگاه شرکت کنند را تشريح کرد. بهنوش سليم بهرامي در گفتگو با مهر، اضافه کرد: پذيرش داوطلبان در کنکور 91 فراگير دانشگاه پيام نور براي دو نيمسال تحصيلي بهمن ماه 92-91 و مهرماه 93-92 صورت خواهد گرفت.وي با بيان اينکه آزمون فراگير در سال جاري نيمه دوم آذرماه برگزار خواهد شد، درباره زمان پذيرش متقاضياني که دوره پيش دانشگاهي خود را به اتمام رسانده اند اعلام کرد که اين متقاضيان پس از اتمام تحصيلشان در شهريورماه 92 از مهرماه سال جاري که مطابق با سال تحصيلي 93-92 است به کلاسهاي درس فراگير پيام نور مي روند.رئيس مرکز آزمون دانشگاه پيام نور مهرماه را زمان آغاز نام نويسي در اين دوره از کنکور فراگير اعلام کرد و گفت: ثبت نام متقاضيان در سامانه
www.sanjesh.org انجام خواهد شد.سليم بهرامي گفت: متقاضيان شرکت در مقاطع کارشناسي ناپيوسته (کارداني به کارشناسي)، کارشناسي پيوسته و کارشناسي ارشد امکان شرکت در اين کنکور را دارند.

دانشگاه هنر اصفهان مجري تدوين و بازنگري دروس رشته هاي هنر در كشور شد

گروه آزمون سنجش: دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مجري تدوين و بازنگري شرح دروس 124 رشته تحصيلي هنر و معماري كشور انتخاب شد. مسئول كميته تدوين و بازنگري رشته هاي تحصيلي دانشگاه هنر اصفهان به ايرنا گفت: در اين راستا قراردادي از سوي دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اين دانشگاه منعقد شده است. رسول بيدرام با اشاره به اينكه اولين قرارداد در سال گذشته براي 53 رشته تحصيلي منعقد شد، افزود: امسال نيز قرارداد دوم براي 71 رشته تحصيلي در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا منعقد شده است كه بايد تا پايان سال اجرا شود. وي توضيح داد: بر اساس اين قرارداد، محتواي دروس تعدادي از رشته هاي تحصيلي مورد بازنگري قرار مي گيرد و تعدادي رشته جديد نيز بر اساس نيازها و مسائل روز و با توجه به سه اصل ارزش مداري، دانش محوري و كارآفريني تدوين مي شود. وي گفت: لازم است دانشجويان رشته هاي هنر و معماري با سه مفهوم مهم اقتصاد، مديريت و كارآفريني نيز آشنا شوند زيرا امروزه يكي از شروط موفقيت در هر رشته اي، توانايي جذب بازار اقتصادي آن است. مدير دفتر نظارت و ارزيابي آموزشي دانشگاه هنر اصفهان گفت: در قرارداد اول 29 رشته تحصيلي جديد در بخش هنر و معماري تدوين شد و دروس 24 رشته تحصيلي مورد بازنگري قرار گرفت. وي رشته هاي جديد تدوين شده را شامل اقتصاد هنري، اقتصاد شهري، كارآفريني در هنر، كارآفريني گردشگري، آموزش هنر كودكان، باغ ايراني، مديريت موزه، اقتصاد معماري، اقتصاد فرش، اقتصاد سينما، انسان شناسي هنر، معماري اسلامي و شهرسازي اسلامي عنوان كرد. بيدرام برخي رشته هاي بازنگري شده را شامل نقاشي، صنايع دستي و گرافيك دانست و تصريح كرد: محتواي برخي از دروس از حدود 20 سال گذشته تا كنون تغيير نكرده بود. وي خاطرنشان كرد: در قرارداد دوم در سالجاري نيز حدود نيمي از رشته ها تدويني و جديد است. وي اظهار داشت: از بين رشته هاي تدوين شده، مجوز ارايه و پذيرش دانشجو براي سه رشته اقتصاد هنر، اقتصاد شهري و كارآفريني هنر در مقطع كارشناسي ارشد و دو رشته معماري اسلامي و شهرسازي اسلامي در مقطع دكترا به دانشگاه هنر اصفهان براي سال تحصيلي جديد اعطا شد. دانشگاه هنر اصفهان با 36 سال سابقه فعاليت داراي چهار دانشكده معماري و شهرسازي، مرمت، هنرهاي تجسمي و كاربردي و هنر اديان و تمدنهاست.

بازنگري دروس علوم انساني در اولويت قرار گرفته است

گروه آزمون سنجش: با توجه به اينکه در طول مدت 25 سال اين دروس مورد بازنگري قرار نگرفته بود هم اکنون اين امر در اولويت قرار گرفته است.قديمي، مدير کل آموزش عالي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: يکي از تکاليف قانون برنامه پنجم که مربوط به ماده 15 بند 7 است بازنگري برنامه درسي است که آموزش عالي مکلف به انجام آن شده است.وي افزود: اين قانون خصوصا به رشته هاي علوم انساني که بيش از 25 سال است که مورد بازنگري قرار نگرفته مربوط مي شود چرا که در طول اين مدت همواره رشته ها و گرايش هاي شبيه به هم شکل گرفته است.قديمي تصريح کرد: برنامه ريزي درسي به دانشگاه و هئيت مميزه واگذار شده که در دوره سال 1379 تا 89 همين موضوع موجب شده تا برنامه هاي واحدهاي يکسان و محتواي مختلف، عناوين متفاوت به وجود بيايد چنانچه مثلا در روانشناسي حدود 14 گرايش متفاوت وجود دارد.


 آشنايي با رشته‌‌ها 

 علوم حديث

"... از رسول خدا(ص) سخني صادر مي‌شد كه داراي دو معني بود. سخني كه به چيز و وقت معيني اختصاص داشته و سخني كه همه چيز و همه وقت را شامل بود پس كسي كه نمي‌دانست خدا و رسول او از آن سخن چه خواسته‌اند، آن را مي‌شنيد و از روي جهل، بر خلاف واقع و بر ضد آنچه قصد شده معني و توجيه مي‌نمود. پس اين سبب‌ها باعث اختلاف مردم و پريشان ماندن آنان در روايتشان است."خلاصه خطبه 201 نهج‌البلاغه"

خطبه 201 نهج‌البلاغه بيانگر آن است كه هرچند حديث در كنار قرآن يكي از دو مصدر دين‌شناسي است اما چون همانند قرآن از تغيير و تحريف مصون نيست،‌براي ورود به آن بايد به دانشي تخصصي به نام علم‌الحديث مجهز بود. دانش مهم و ارزشمندي كه امروزه در رشته علوم حديث آموزش داده مي‌شود.

رشته‌ علوم‌ حديث‌ از سه‌ منظر كلي‌ به‌ حديث‌ مي‌پردازد كه‌ اين‌ سه‌ منظر عبارتند از:

1ـ تاريخ‌ و مصطلحات‌ كه‌ در آن‌ تاريخ‌ تطور، تحول‌ و پيدايش‌ علم‌الحديث‌ از ديدگاه‌ اهل‌ تشيع‌ و اهل‌ تسنن‌ بررسي‌ مي‌شود. همچنين‌ معنا و مفهوم‌ و اصطلاحات‌ علم‌ حديث‌، آموخته‌ مي‌شود.

2ـ علم‌الرجال‌، كه‌ به‌ بررسي‌ زندگي‌ راويان‌ حديث‌ مي‌پردازد. براي‌ مثال‌ اگر يك‌ حديث‌ پنج‌ راوي‌ داشته‌ است‌، زندگي‌ هر يك‌ از راويان‌ بررسي‌ مي‌شود كه‌ آيا راويان‌ فوق‌ ويژگي‌هاي‌ لازم‌ را براي‌ نقل‌ حديث‌ داشته‌اند؟ آيا راستگو و ضابط‌ بوده‌اند يا اينكه‌ فراموشكار بوده‌ و در حفظ‌ و نقل‌ حديث‌ با تساهل‌ و تسامح‌ برخورد مي‌كرده‌اند؟

3 ـ فقه‌الحديث‌ كه‌ به‌ فهم‌ محتواي‌ احاديث‌ مي‌پردازد.

توانايي‌هاي‌ لازم‌ :

عربي و علوم معارف اسلامي در اين رشته اهميت ويژه‌اي دارد و دانشجويان بايد در اين دروس توانمند و كارآمد باشند. همچنين لازم است به مطالعه و تحقيق علاقه‌مند بوده و مشتاق فهم دين و فهم اسلام باشند.رشته‌ علوم‌ حديث‌ از جمله‌ رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ در آزمون‌ سراسري‌ از بين‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌ تجربي‌ و علوم‌ انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ علوم‌ حديث‌ مي‌تواند به‌ عنوان‌ كارشناس‌ علوم‌ اسلامي‌ در دواير دولتي‌ مشغول‌ به‌ كار شود و چون‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ نيز مسلط‌ است‌، مي‌تواند به‌ عنوان‌ رايزن‌ فرهنگي‌ ايران‌ در كشورهاي‌ ديگر، مبلغ‌ اسلام‌ و اصول‌ اسلامي‌ گردد و در صورت‌ ادامه‌ تحصيل‌ و كسب‌ مدارج‌ بالاتر به‌ عنوان‌ استاد در دانشگاه‌هاي‌ داخل‌ يا خارج‌ از كشور فعاليت‌ نمايد، چون‌ در حال‌ حاضر بعضي‌ از دانشگاه‌هاي‌ خارج‌ از كشور مثل‌ دانشگاه‌ اردن‌ يا لبنان‌ علاقه‌مند به‌ جذب‌ متخصص‌ علوم‌ حديث‌ شيعه‌ از كشور ايران‌ هستند.همچنين‌ فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ مي‌تواند در آموزش‌ و پرورش‌ به‌ عنوان‌ دبير ديني‌، مربي‌ قرآن‌ يا مربي‌ امور تربيتي‌ فعاليت‌ نمايد.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل‌ :

دروس‌ پايه‌ :

روش‌ تحقيق‌، اخلاق‌، تاريخ‌ اسلام‌، سيره‌ پيشوايان‌ ديني، زبان‌ تخصصي‌، منطق‌، آشنايي‌ با كليات‌ علوم‌ عقلي‌، كلام‌ و عقايد اسلامي‌، تفسير مقدماتي‌، صرف‌ و نحو كاربردي‌، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ حديثي‌، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ تفسيري‌، قرائت‌ و درك‌ مفاهيم‌ از متون‌ فقهي‌، آشنايي‌ با فقه‌ مقدماتي‌، آشنايي‌ با اصول‌ فقه‌، قرائت‌ و تجويد قرآن‌ كريم‌، علوم‌ بلاغي‌، ترجمه‌ عربي‌ به‌ فارسي‌، ترجمه‌ فارسي‌ به‌ عربي‌، قرائت‌ مطبوعات‌ و استفاده‌ از راديو، مكالمه‌ و محاضره‌ (سمعي‌ و بصري‌)، آشنايي‌ با فرق‌ اسلامي‌، آشنايي‌ با اديان‌ توحيدي‌ (زرتشتي‌، يهودي‌، مسيحيت‌).

دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌:

كتابت‌ و تدوين‌ حديث‌، شناخت‌ محدثان‌، مصطلحات‌ حديث‌، طريق‌ تحمل‌ حديث‌، جوامع‌ حديثي‌ متقدم‌ و متأخر شيعه‌، جوامع‌ حديثي‌ متقدم‌ و متأخر اهل‌ سنت‌، اصحاب‌ اجماع‌، توثيقات‌ عام‌ و خاص‌، احاديث‌ موضوعه‌، ملاك‌هاي‌ نقد حديث‌، فقه‌الحديث‌، آشنايي‌ با علم‌ رجال‌، راويان‌ عادل‌ و موثق‌، راويان‌ ضعيف‌، آشنايي‌ با كتب‌ رجال‌ شيعه‌، آشنايي‌ با كتب‌ رجال‌ اهل‌ سنت‌، مطالعات‌ جغرافيايي‌ درباره‌ رجال‌ حديث‌، سيري‌ در نهج‌البلاغه‌ و شروح‌ آن‌، سنن‌النبي‌ (ص‌)، تأثير حديث‌ در ادبيات‌ فارسي‌، سهم‌ زنان‌ در نشر احاديث‌.

برگرفته از: motaleat.sanjesh.org

تهيه و تنظيم : فائزه رفيعي طباطبائي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي