جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/05/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4216

از سوي سازمان سنجش؛
علت تغيير زمان برگزاري آزمون دکتري اعلام شد


آمار متقاضيان استفاده از سهميه در كنكور 91 اعلام شد

با اعلام زمان آغاز دوره؛
ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان آزمون دستياري تخصصي آغاز شد


ثبت نام آزمون مباني مهندسي (FE) سال 1391 آغاز شد


خبر


آشنايي با رشته‌‌ها


 از سوي سازمان سنجش؛
 علت تغيير زمان برگزاري آزمون دکتري اعلام شد 

گروه آزمون و سنجش: رئيس سازمان سنجش آموزش کشور زمان دقيق برگزاري آزمون دکتري سال آينده را اعلام کرد و گفت: 18 اسفندماه امسال زمان قطعي برگزاري آزمون دکتري سال آينده خواهد بود. ابراهيم خدايي در گفتگو با مهر گفت: به دليل اينکه دانشگاهها زماني که کنکور دکتري در فروردين ماه برگزار مي شد در انجام مصاحبه ها با مشکل مواجه مي شدند و اين موضوع با تأخير صورت مي گرفت،‌ تصميم گرفته شد که آزمون دکتري سال آينده زودتر از موعد قبل و اسفندماه برگزار شود.

وي تاکيد کرد که برگزاري کنکور دکتري در تاريخ 18 اسفندماه قطعي است و تغييري نمي کند.

رئيس سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه اين آزمون در يک روز برگزار خواهد شد، اظهار داشت: تعيين اين زمان براي برگزاري کنکور دکتري با هماهنگي سازمان سنجش آموزش کشور و معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صورت گرفته است.وي افزود: زمان ثبت نام و جزئيات آزمون متعاقبا اعلام مي شود.


 آمار متقاضيان استفاده از سهميه در كنكور 91 اعلام شد 

گروه آزمون و سنجش: معاون امور آزمون هاي سازمان سنجش آموزش كشور، آمار داوطلبان متقاضي از سهميه رزمندگان، شاهد و مناطق يك، دو و سه را اعلام كرد. سيدجلال طباطبايي به ايرنا گفت: در آزمون سراسري امسال، تعداد 36 داوطلب در گروه علوم رياضي، 286 داوطلب در گروه علوم تجربي، 467 داوطلب در گروه علوم انساني، 16 داوطلب در گروه هنر و 19 نفر در گروه زبان هاي خارجي متقاضي استفاده از سهميه رزمندگان هستند. براساس ضوابط، رزمندگان،‌ جانبازان و همسران و فرزندان آنها، آزادگان و همسران و فرزندان آنها در گروه رزمندگان قرار مي گيرند. طباطبايي افزود: تعداد 208 نفر از داوطلبان كنكور امسال در گروه علوم رياضي، 719 نفر در گروه علوم تجربي، 861 نفر در گروه علوم انساني، 24 نفر در گروه هنر و 17 نفر در گروه زبان هاي خارجي در فرم ثبت نام آزمون خود، براي استفاده از سهميه خانواده شهدا شامل خواهر، برادر، مادر و پدر شهيد نام نويسي كرده اند.

وي خاطرنشان كرد:‌ در آزمون امسال در مجموع 10 هزار و 835 داوطلب نيز متقاضي استفاده از سهميه فرزندان شاهد هستند كه دو هزار و 359 نفر آنها در آزمون گروه رياضي، پنج هزار و 765 نفر در گروه علوم تجربي، دو هزار و 535 نفر در گروه علوم انساني، 145 نفر در گروه هنر و 31 نفر در گروه زبان هاي خارجي شركت كرده اند.

به گفته وي، در آزمون امسال نزديك به 932 هزار داوطلب شركت كرده اند كه از ميان آنها 824 نفر متقاضي سهميه رزمندگان، يكهزار و 829 نفر متقاضي استفاده از سهميه خانواده شاهد و 10 هزار و 835 نفر نيز متقاضي استفاده از سهميه فرزندان شاهد و جانبازان بالاي 70 درصد هستند. سهميه شاهد و ايثارگر در آزمون سراسري بطور كلي شامل رزمندگان، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان جانبازان، آزادگان و مفقودين و همچنين خانواده شهدا شامل خواهر، برادر، مادر و پدر آنها مي شود. بر اساس مصوبه سي وپنجمين جلسه كميته مطالعه و برنامه ريزي كنكور سراسري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، فارغ التحصيلان و دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي بر اساس بخش محل اخذ مدرك تحصيلي دوره پيش دانشگاهي و دو سال آخر دبيرستان و يا هنرستان(سال دوم و سوم دبيرستان يا هنرستان هاي فني و حرفه اي و يا كار و دانش) جزو يكي از سهميه هاي مناطق 1، 2 و يا 3 محسوب مي شوند.

معاون سازمان سنجش درمورد سهميه مناطق نيز گفت: تعداد 188 هزار و 427 داوطلب در آزمون سراسري امسال از منطقه يك، 381 هزار و 975 نفر از منطقه دو و 348 هزار و 539 نفر از منطقه سه براي انتخاب رشته مجاز شده اند. وي يادآور شد: پس از اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري امسال، تعداد 932 هزار و 429 داوطلب واقعي براي انتخاب رشته، مجاز شناخته شدند كه با احتساب دو يا سه رشته اي ها، آمار 'داوطلبان براساس تعداد پرونده' كه براي انتخاب رشته مجاز شده اند به يك ميليون و 322 هزار و 231 نفر مي رسد. طباطبايي ادامه داد: در كنكور امسال در مجموع 500 هزار و 25 نفر براي انتخاب رشته در دوره هاي روزانه و شبانه مجاز شدند كه بيشترين آنها با تعداد 157 هزار و 594 نفر به گروه علوم تجربي اختصاص دارد. انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسري سال 1391 از 17 تا 23 مرداد ماه از طريق پايگاه اينترنتي سازمان سنجش انجام مي شود.


 با اعلام زمان آغاز دوره؛
 ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان آزمون دستياري تخصصي آغاز شد 

گروه آزمون و سنجش: رئيس سازمان سنجش آموزش پزشكي گفت: حدود 2500 داوطلب در سي‌ونهمين دوره آزمون دستياري تخصصي پذيرفته شدند كه ثبت‌نام اين قبول‌شدگان از امروز يكشنبه، 15 مرداد آغاز مي‌شود.جبرائيل نسل سراجي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، گفت: سي‌ و‌ نهمين دوره آزمون دستياري تخصصي با رقابت 15 هزار داوطلب در 25 رشته تخصصي و 350 رشته‌محل 31 فروردين ماه برگزار شد كه از اين تعداد داوطلب، 8000 نفر براي انتخاب رشته مجاز، و حدود 2500 داوطلب در اين آزمون پذيرفته شدند.رئيس سازمان سنجش آموزش پزشكي افزود: ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان آزمون دستياري ازامروز يكشنبه، 15 مرداد ماه است.

وي بيان داشت: دوره آموزشي پذيرفته‌شدگان آزمون دستياري نيز اول شهريور ماه آغاز مي‌شود.


 ثبت نام آزمون مباني مهندسي (FE) سال 1391 آغاز شد 

گروه آزمون و سنجش: مهلت ثبت نام در آزمون مباني مهندسي (FE) آغاز شده و تا پايان روز يک شنبه 10 آبان ماه 1391 ادامه دارد. به گزارش خبرنگار آفرينش؛ داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشانيwww.sanjesh.org و خريد كارت اعتباري و دريافت شماره سريال و رمز عبور نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.

بنا بر اين گزارش داوطلبان بايد دقت كنند كه در طي مراحل ثبت نام از کليک برروي دکمه Back مرورگر خود و باز کردن بيش از يک صفحه مرور گر برروي کامپيوتر خود جدا خودداري نمايند در غير اينصورت به صفحه اصلي بازگشته و مراحل ثبت نام را دوباره انجام دهند.ثبت نام شركت كنندگان فقط وقتي تکميل گرديده است که در مراحل ثبت نام در يک صفحه مجزا از سيستم ثبت نام شماره پرونده 6 رقمي و کد رهگيري 16 رقمي دريافت نمايند. داوطلبان مي توانند در صورت مواجه شدن با
هر گونه مشکل و يا داشتن سوال در وقت اداري بجز ايام تعطيل با شماره تلفن 88802719 – 021 تماس حاصل كنند.


 خبر 

 با اعلام زمان برگزاري آزمون‌؛

تاريخ توزيع كارت آزمون‌هاي پايان پودمان دوره علمي كاربردي مديريت خانواده

زمان برگزاري آزمون‌هاي پايان پودمان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غير حضوري مديريت خانواده نيم سال دوم تحصيلي 91-90 اعلام شد. به گزارش ايسنا، بر اساس برنامه پيش بيني شده، آزمون پايان پودمان پرورش گل هاي زينتي در خانه، صبح دوم شهريور ماه، حقوق خانواده عصر دوم شهريور ماه، كاربري كامپيوتر صبح سوم شهريور ماه، دكوراسيون و تزئينات داخلي خانه عصر سوم شهريور ماه، دروس عمومي صبح نهم شهريور ماه، مديريت اقتصاد و برنامه ريزي عصر نهم شهريور ماه، مشاوره خانواده صبح 10 شهريور ماه و كاربرد اصول و نگهداري لوازم خانگي عصر 10 شهريور ماه برگزار مي شود. بر اساس اين گزارش، آزمون پايان پودمان آشپزي و سفره آرايي صبح 16 شهريور ماه، آداب معاشرت و همسرداري عصر 16 شهريور ماه، روانشناسي و تعليم و تربيت كودكان صبح 17 شهريور ماه و جمعيت، بهداشت و فوريت هاي پزشكي عصر 17 شهريور ماه برگزار مي شود. دانشجويان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرحضوري مديريت خانواده مي بايست جهت دريافت كارت ورود به جلسه آزمون بصورت اينترنتي از تاريخ 28 مرداد ماه لغايت 17 شهريور ماه به پايگاه الكترونيكي http://dlearning.uast.ac.ir مراجعه نمايند.

اعتراض دفتر تحكيم وحدت به حذف جنسيتي برخي رشته‌ها در كنكور

گروه آزمون و سنجش: اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت) با انتشار اطلاعيه‌اي، مراتب اعتراض و تأسف شديد خود از حذف جنسيتي برخي رشته‌ها در کنکور امسال را اعلام كردند.

به گزارش ايسنا، متن اين اطلاعيه به شرح زير است:

«با کمال تأسف و تعجب در دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون سراسري سال 91 که در تاريخ 8 مرداد منتشر شد، خبر حذف جنسيتي برخي رشته‌ها در برخي دانشگاه‌ها از جمله دانشگاههاي شهيد چمران اهواز، صنعتي قم، صنعت نفت اهواز ، کرمان، يزد، زابل و... مشاهد کرديم. که اين موضوع يعني حذف کامل ظرفيت پذيرش دختران در برخي رشته‌ها به قدري برايمان ناباورانه و تعجب‌برانگيز بود که تا بررسي‌هاي دقيق‌تري انجام داديم و صحت آن برايمان مسجل شد، باورپذيري اين موضوع بسيار سخت بود. لذا سوالات مهم و جدي که در ذيل آمده است را از مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم داريم:

1ـ آيا مسئولان سازمان سنجش مستقيما اقدام به اين عمل كرده‌اند؟ يا مسئولان وزارت علوم؟ چه مسئولان وزارت علوم و چه مسئولان سازمان سنجش با مجوز کدام نهاد قانوني چنين ظلم آشکاري را بر دختران روا داشتند؟

2ـ آيا نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي که قاعدتاً بايد وظيفه قانونگذاري در اين امر را داشته باشند اصلا مطلع بوده‌اند؟

3ـ اکنون که مجوز اين اقدام از جانب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي ظاهرا داده نشده، آيا نبايد نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي

انقلاب فرهنگي صراحتا موضع خود را اعلام کرده و اين چنين با روزه سکوت خود، علامت سوال جدي را در ذهن افکار عمومي جامعه ايجاد كنند؟

4ـ جدا از غيرقانوني بودن اين موضوع، اين اقدام که متاسفانه به بهانه اسلامي کردن دانشگاه‌ها توجيه مي‌شود، با کدام حجت شرعي صورت گرفته است؟ اگر قرار باشد با سلايق شخصي افراد و ديدگاه‌هايي که نمي‌دانيم از کجا نشات گرفته است به نام اسلام اين‌گونه اقدامات صورت بگيرد، آيا به اسلام کمک شده است يا به اسلام ضربه وارد کرده است؟

5ـ آيا اين‌گونه اقدامات غيرمنطقي و تبعيض‌آميز به وجهه صلاحيت علمي آموزش عالي کشور صدمات جبران‌ناپذيري وارد نخواهد کرد؟

6ـ آيا اين اقدام با سياست بومي‌گزيني دانشگاه‌ها تناقض آشکار ندارد، به اين مفهوم که فراهم کردن شرايطي که دانشجويان دختر براي تحصيل در رشته‌هاي مورد علاقه خود مجبور مي‌شوند به شهرهاي ديگر عزيمت کنند و بدون ترديد در معرض آسيبهاي فرهنگي و مشکلات عديده‌اي قرار مي‌گيرند که مراجع عظام و ساير دلسوزان نظام نيز به کرات هشدار داده‌اند نيست؟

7ـ آيا آقاياني که ادعاي در مسير خط امام و رهبري حرکت بودن را دارند از کدام صحبتها و فرامين و رهنمودهاي اين دو بزرگواران اينچنين برداشتي داشته‌اند؟ از تمام جريانات دانشجويي و دانشگاهي و دلسوزان نظام و نهادهاي مسئول بويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌خواهيم که در اسرع وقت موضع خود را پيرامون اين اقدام غيرقانوني و غيرمنطقي اعلام كرده و بديهي است که مجموعه دفتر تحکيم وحدت تا اصلاح عادلانه ظرفيتهاي دانشگاهي و اقدام عاجل در اين خصوص براي پايان دادن به اين ظلم آشکار به دختران دانشجو لحظه‌اي دريغ نكرده و از کليه تشکل‌ها، جريانات و شخصيتهاي عدالتخواه مي‌خواهيم در اين مسير ما را همراهي و ياري كنند.»

ظرفيت آموزش هاي مهارتي مركز تربيت مربي كشور دو برابر مي شود

گروه آزمون و سنجش: رييس مركز تربيت مربي پژوهش هاي فني و حرفه اي كشور گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي در دست اجرا ظرفيت آموزش هاي مهارتي در اين مركز امسال به دو برابر افزايش مي يابد. علي توكلي گلپايگاني در گفت و گو با ايرنا افزود: تحقق اين مهم با استفاده از مربيان به روز و انجام برنامه ها و تغييرات اساسي در سيستم آموزشي اين مركز در حال انجام است. وي يادآورشد: سال گذشته در اين مركز آموزشي حدود 850 هزار نفر ساعت باز آموزي تخصصي براي مربيان انجام شد. وي اضافه كرد: اين مركز ملي و بين المللي متولي بازآموزي و ارتقاء سطح آموزش مربيان سازمان آموزش فني و حرفه اي استانهاي كشور است و در به روز كردن مربيان نقش تعيين كننده اي دارد. توكلي تصريح كرد: اين مركز يكي از مبادي ورود فناوري و تكنولوژي به كشور و استاندارد سازي آنها است و همكاري گسترده اي نيز با نهادهاي مهارتي بين المللي مانند جايكا ژاپن و كويكا كره جنوبي دارد. وي اضافه كرد: برگزاري اردوهاي آماده سازي كار آموزان سراسر كشور براي شركت در رقابت هاي ملي مهارت از ديگر اولويت هاي مهم اين مركز است . وي گفت اين مركز نقش تعيين كننده اي در آموزش مربيان مهارتي بويژه كشورهاي جهان اسلام دارد. توكلي گفت:مربيان كشورهاي اسلامي به صورت برنامه ريزي شده بر اساس نياز به صورت گروهي آموزش هاي لازم مهارتي را فرا مي گيرند. وي يادآور شد: اكنون 64 دانشگاه علمي‌كاربردي در سراسر كشور وجود دارد كه نخستين آن در مركز تربيت مربي شكل گرفت. وي اضافه كرد: سقف مقاطع تحصيلي در اين دانشگاه تا كار‌شناسي است كه البته با اقداماتي كه انجام شده اميد مي‌رود كه در سال آيند شاهد پياده سازي مقطع كار‌شناسي ارشد نيز باشيم. مركز تربيت مربي پژوهش هاي فني و حرفه اي وابسته به سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور مستقر در كرج فعاليت رسمي خود را از سال 63 شروع كرده و اكنون با 200 مدرس و متخصص، در 16 گروه ،آموزش مهارتي ارائه مي دهد.

ضرايب و مواد آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه تهران 2 اعلام شد

گروه آزمون و سنجش: ضرايب و مواد آزمون جهت پذيرش دانشجوي ورودي مهرماه 92-91 در مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه تهران 2 اعلام شد. به گزارش مهر، دانشگاه تهران 2 در 54 رشته در 4 گروه آزمايشي هنر، علوم انساني و MBA، گروه علوم پايه و گروه فني و مهندسي دانشجو پذيرش مي‌کند. ضرايب دروس هر يک از رشته‌ها بر روي سايت دانشگاه تهران به آدرس http://ut.ac.ir قرار داده شده است.تا کنون به طور دقيق زمان برگزاري آزمون کارشناسي ارشد تهران 2 مشخص نشده و تنها اعلام شده است که اين آزمون تا پايان شهريور ماه برگزارمي شود.تشکيل کلاس در رشته هاي مورد پذيرش منوط به رسيدن تعداد افراد ثبت نامي پس از قبولي به حد نصاب ظرفيت اعلام شده براي هر رشته است.


 آشنايي با رشته‌‌ها 

 كارگرداني تلويزيون

طبق آماري كه در سال 1993 گرفته شده است، نوجوانان آمريكايي تا پايان دبيرستان 19 هزار ساعت به تلويزيون نگاه مي‌كنند؛ يعني بيشتر از مدت زماني كه در كلاس درس حضور دارند، وقت خود را صرف تماشاي تلويزيون مي‌كنند. متأسفانه دركشور ما آمار دقيقي در اين زمينه وجود ندارد. اما تأثيرپذيري بسيار زياد نوجوانان و جوانان ما از شخصيت‌هاي تلويزيوني، بيانگر آن است كه جوانان، بخش عظيمي از وقت خود را صرف تماشاي تلويزيون مي‌كنند و در اين ميان تله تئاترها، فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني كه در حيطه كار كارگردانان تلويزيون است، بيشترين مخاطب را دارند.تخصص كارگرداني تلويزيون از سال گذشته در دانشكده صدا و سيما در دو گرايش نمايش و مستند ارائه مي‌شود.

گرايش نمايش :

كارگرداني تلويزيوني يك رشته كاربردي است و هدف آن تربيت نيروي متخصص، متعهد و خلّاق برنامه‌ساز در جهت سياست‌هاي سازمان صدا و سيما است؛ افرادي كه به ياري معلومات و مهارت‌هاي فني، تكنيكي، هنري و تحليلي، زمينه ساخت و توليد انواع برنامه‌هاي تلويزيوني را فراهم مي‌آورند. در واقع كارگردان تلويزيون كسي است كه ذهنيت خود را با استفاده از آموزش‌هاي كلاسيك و آكادميكي كه در خصوص برنامه‌سازي تلويزيون در طول دوران تحصيل كسب كرده است، به تصوير مي‌كشد و با خلاقيت و نوآوري به توليد برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌پردازد.

در اين ميان، دانشجويان گرايش نمايش، به مطالعه، پژوهش و تجربه در كارگرداني انواع برنامه‌هاي داستاني تلويزيون اعم از سريال‌ها، برنامه‌هاي كوتاه‌ و تله‌تئاترها مي‌پردازند. به عبارت ديگر، دانشجويان اين گرايش، روش‌هاي طراحي و توليد يك برنامه داستاني از عرصه ايده تا ساخت در استوديو يا واحد سيار، پخش و ارزشيابي آن را فرا مي‌گيرند و در اين ميان با چگونگي نقد و تحليل برنامه‌هاي تلويزيوني، تحولات اجرا، تصويرنامه‌نويسي، جلوه‌هاي خاص، طراحي صحنه، شيوه‌هاي بيان و نحو‌ه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا مي‌شوند.گفتني است كه تمامي اين دروس همراه با فعاليت‌هاي عملي و كارهاي كارگاهي است تا دانشجويان با استفاده از امكانات و تجهيزات كاربردي دانشكده و سازمان صدا و سيما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را براي ساخت و توليد برنامه‌هاي داستاني تلويزيوني كسب نمايند.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس مشترك در هر دو گرايش:

مباني ارتباطات، مردم‌شناسي و رسانه‌هاي تصويري، عكاسي، آشنايي با هنر در تاريخ، تاريخ تلويزيون و فناوري رسانه‌هاي جديد، حكمت هنر اسلامي، ارتباطات بصري، آشنايي با فلسفه، پژوهش و نگارش در تلويزيون، تلويزيون:

زبان و ساختار، درك و بيان بصري، مخاطب‌شناسي تلويزيون، فلسفه هنر، ابزارشناسي توليد، شناخت عوامل نمايش، گونه‌شناسي فيلم، مباني برنامه‌سازي تلويزيوني، كارگاه تصوير و نور، مباني تدوين، مباني برنامه‌سازي تك دوربينه، گونه‌شناسي برنامه‌هاي تلويزيوني، مباني كارگرداني نمايش، مستندشناسي، موسيقي در فيلم و تلويزيون، تدوين ديجيتال، جلوه‌هاي خاص، كارگاه چند رسانه‌اي، طراحي و مديريت توليد، تلويزيون آموزشي، پروژه نهايي.

گرايش مستند :

با اشتياق دوربين را به دست مي‌گيرد و شتابان در موج جمعيت، در بازارها، كنار رودخانه‌ها و در حاشيه جنگل‌ها به دنبال سوژه مي‌گردد. زماني از شقايق‌ها و آلاله‌هاي خفته در سينه كوهساران صحنه‌هاي زيبايي مي‌يابد. زماني ديگر از راز‌هاي نهفته‌ در سينه كوه‌نشينان و كويرنشينان آگاهي مي‌يابد و آيين‌ها، آداب و رسوم و سور و سوگ مناطق مختلف ايران را به ياري عدسي دوربين خود به تصوير مي‌كشد تا تنوع فرهنگي و تعدد ميراث‌هاي فرهنگي ايران را به نمايش گذارد.اين، بخشي از دنياي كارگرداني مستند است؛ دنيايي كه حيطه بسيار گسترده و وسيعي دارد و از يك سو شامل گزارش خبري، ورزشي و اجتماعي مي‌شود و از سوي ديگر مستند مردم‌شناسي يا طبيعت را در برمي‌گيرد.

در واقع مستند، خوراك بسيار مهمي براي تلويزيون است و خيلي از برنامه‌هاي تلويزيوني؛ از جمله گزارش‌هاي اجتماعي، ورزشي، مردم‌شناسي يا مستند‌هاي طبيعت در اين حيطه قرار دارد. از همين‌رو، از سال گذشته مستندسازي به عنوان يكي از گرايش‌هاي كارگرداني تلويزيون در دانشكده صدا و سيما مطرح گرديده است و دانشجويان اين گرايش با آموزش دروسي از قبيل فرم و محتوا در مستند تلويزيوني، ژورناليسم تلويزيوني و مجله تلويزيوني، اطلاعات لازم را براي مستندسازي كسب مي‌كنند.

مستند تلويزيوني:

فرم و محتوا، نويسندگي براي مستند، مستندسازي، تاريخ و نقد فيلم مستند، ژورناليسم تلويزيوني، سمينار بررسي مستند سازان، مجله تلويزيوني.

توانايي‌هاي لازم :

صدا و سيما از همه هنرها؛ از جمله موسيقي، معماري، ادبيات، نقاشي، طراحي، خطاطي و عكاسي بهره مي‌گيرد. به همين خاطر، دانشجوي كارگرداني تلويزيون بايد اطلاعات هنري گسترده‌اي در همه اين زمينه‌ها داشته باشد. اما متأسفانه گاه داوطلبان شركت‎كننده در مصاحبه حضوري اين دانشكده، از مهمترين و بديهي‌ترين اطلاعات هنري بي‌خبر هستند.

براي مثال هيچ اطلاعي از موسيقي كلاسيك و بزرگترين موسيقيدان‌هاي آن مثل باخ يا بتهوون ندارند. حتي داوطلبي در پاسخ به اين سؤال كه موسيقي كلاسيك چيست، گفته است كه موسيقي بدون كلام را موسيقي كلاسيك مي‌گويند!!همچنين برخي از داوطلبان نمي‎توانند آنچه را كه مي‌خواهند، بگويند. چنين افرادي نمي‌توانند كارگردان موفقي شوند؛‌ چون كارگردان بايد بتواند با بازيگر يا فيلمبردارش بخوبي ارتباط برقرار كند و بگويد كه از او چه انتظاري دارد.

همچنين دانشجويان اين رشته بايد روابط اجتماعي خوبي داشته و بتوانند يك گروه را بخوبي اداره كنند. از همين‌رو، افراد گوشه‌گير و منزوي و كساني كه منتظرند ديگران وظايفشان را به آنها گوشزد كنند، در اين رشته موفق نخواهند شد.

در كل داوطبان بايد بدانند كه در اينجا چيزي تزريق نمي‌‎شود تا يك نفر كارگردان، طراح يا برنامه‌ساز شود. بلكه استادان دانشگاه فقط راه را نشان ‎نمي‎دهند و خود دانشجو بايد با تلاش بسيار و مطالعه فراوان به نتيجه برسد.

در اين رشته تسلط به زبان انگليسي نيز بسيار مهم است؛ چون دانشجويان بايد بتوانند از منابع و مآخذ درجه يك استفاده كنند؛ منابعي كه اكثر قريب به اتفاق آنها به زبان‌ انگليسي است. و بالاخره اينكه هنر، يكي از وادي‌هاي عشق است و فردي كه وارد آن مي‌شود، بايد عاشق باشد.

كار هنري با فشارهاي عصبي و روحي بسياري همراه است و بيشتر اوقات نيز از شهرت و معروفيت در آن خبري نيست. براي مثال مي‌توان به "ژرژمليف" پدر سينماي داستاني اشاره كرد كه در اواخر عمرش در يكي از متروهاي پاريس در حال دستفروشي پيدايش كردند.

ويژگي عالم هنر اين است كه وقتي آدم‌هاي جديد مي‌آيند، آدم‌هاي قديمي فراموش مي‌شوند. براي همين اگر كسي عشق و علاقه‌ واقعي به هنر نداشته باشد، نمي‌تواند در اين وادي دوام بياورد.و در نهايت اين‎ كه يك مستند‌ساز بايد فردي صبور، دقيق و تيزبين باشد. براي مثال، يك كارگردان مستند طبيعت، گاه لازم است كه ساعت‌ها در گوشه‌اي بنشيند تا از پرنده‌اي كه مي‌خواهد در لانه خود به جوجه‌اش غذا بدهد، فيلمبرداري كند.

برگرفته از: motaleat.sanjesh.org

تهيه و تنظيم : فائزه رفيعي طباطبائي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي