جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/05/16 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4217

قائم مقام وزيرعلوم در امور بين الملل؛
سه كرسي جديد زبان فارسي در اسلوني، اسلواكي و تركيه راه اندازي مي شود

عضو دبيرخانه "نکوداشت استاد" جهاد دانشگاهي:
ارتباط استادودانشجو دردانشگاه‌ها تقويت شود

فرماندار فيروزكوه دردانشگاه آزاد اسلامي رودهن:
هم انديشي با نخبگان فرصتي مناسب براي رشد و توسعه است


تازه‌هاي نشر


خبـر


علمي دانشجويي


  قائم مقام وزيرعلوم در امور بين الملل؛
 سه كرسي جديد زبان فارسي در اسلوني، اسلواكي و تركيه راه اندازي مي شود 

 
قائم مقام وزيرعلوم در امور بين الملل از راه‌اندازي سه كرسي جديد زبان فارسي و ايران شناسي در كشورهاي اسلوني، اسلواكي و تركيه در سال جاري خبر داد.'ارسلان قرباني' به ايرنا گفت: هم اكنون كرسي زبان و ادبيات فارسي و ايران شناسي در 32 كشور جهان از جمله استراليا، قرقيزستان، روماني، گرجستان، الجزاير، بوسني، ويتنام، ونزوئلا، چين، جمهوري چك، فرانسه، روسيه، سوريه، بنگلادش، قزاقستان، اكراين، تركيه، كلمبيا، هندوستان، ارمنستان، پاكستان، سوئد، سنگال، لهستان، بلاروس، صربستان و برزيل فعال هستند.

وي خاطرنشان كرد: كرسي زبان فارسي در استانبول تركيه نيز فعاليت دارد اما با توجه به تقاضاهاي زياد، اين كرسي امسال در آنكارا نيز راه اندازي خواهد شد.قرباني ميزان تقاضا براي ايجاد كرسي زبان فارسي و ايران شناسي از سوي كشورهاي مختلف را بسيار زياد توصيف كرد و گفت: متاسفانه براي ايجاد كرسي هاي جديد با محدوديت هايي روبه رو هستيم كه عمده آن به تشكيلات سازماني برمي گردد زيرا به لحاظ چارت سازماني، استاداني كه براي تدريس زبان فارسي در كرسي ها به خارج اعزام مي شوند جزو تشكيلات سازماني وزارت علوم قرار مي گيرند كه اين پست هاي سازماني محدوديت هايي دارد.وي به تلاش و رايزني وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با مجموعه دولت به منظور رفع خلاهاي موجود در اعزام استادان زبان فارسي و ايجاد كرسي هاي آن در خارج كشور اشاره كرد.

رييس مركز همكاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم ابراز اميدواري كرد راهكارهاي عملي براي حل محدوديت ايجاد كرسي هاي زبان فارسي و ايران شناسي در خارج كشور به زودي مطرح و اجرايي شود.وي يكي از اقدامات وزارت علوم در راستاي توسعه كرسي هاي زبان فارسي را تربيت استادان بومي زبان فارسي در كشورهاي مختلف عنوان كرد و گفت: براساس اين طرح، دانشجويان علاقه مند به فراگيري زبان و ادبيات فارسي از كشورهاي مختلف براي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد اين رشته به ايران مي آيند و پس از فارغ التحصيلي، وظيفه ايجاد و اداره كرسي زبان فارسي در كشورشان را برعهده مي گيرند.

به گفته قرباني درحال حاضر 200 دانشجو از 60 كشور خارجي به صورت بورسيه در قالب طرح تربيت استادان بومي زبان فارسي در دانشگاه هاي ايران مشغول به تحصيل هستند.وي تصريح كرد كه وزارت علوم پس از فارغ‌التحصيلي اين دانشجويان از راه برگزاري كنفرانس هاي علمي، كارگاه‌هاي آموزشي مشترك، ارسال تجهيزات، كتاب، لوح فشرده و منابع آموزشي درسي و غيردرسي ارتباط خود را با كرسي هاي زبان فارسي كه تدريس آنها در دست اين دانش آموختگان دانشگاه هاي ايران است حفظ خواهد كرد.قرباني برگزاري دوره هاي بازآموزي براي دانشجويان خارجي كرسي هاي ايران شناسي و زبان فارسي در داخل كشور را از ديگر برنامه هاي در دست اقدام وزارت علوم به منظور تقويت كرسي ها و گسترش زبان فارسي برشمرد.

وي ادامه داد: سالانه حداقل 50 نفر از دانشجوياني كه مشغول تحصيل در كرسي هاي زبان فارسي و ايران شناسي هستند را به ايران دعوت كرده و دوره هاي بازآموزي را در يكي از دانشگاه هاي مطرح كشور براي آنها برگزار مي كنيم كه آشنايي با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم ايرانيان نيز از ديگر اهداف برگزاري اين دوره‌هاي آموزشي است.قائم مقام وزيرعلوم در امور بين الملل تاكيد كرد: خوشبختانه با وجود برخي تحريم و چالش ها و تبليغات منفي كه در عرصه بين الملل با آنها روبه رو هستيم استقبال از كرسي هاي زبان فارسي و همچنين روند اعزام استادان براي تدريس در آنها فزاينده و رو به رشد است.قرباني ابراز اميدواري كرد با جمع بندي نيازهاي كشورهاي مختلف از مهرماه91 اولين گروه استادان كرسي هاي اسلام شناسي به كشورهاي متقاضي اعزام شوند.


 عضو دبيرخانه "نکوداشت استاد" جهاد دانشگاهي:
 ارتباط استادودانشجو دردانشگاه‌ها تقويت شود 

 
عضو دبيرخانه “نکوداشت استاد” جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران ارتباط استاد و دانشجو در شرايط فعلي را متوسط و رو به پايين توصيف کرد و گفت: متاسفانه سيستم آموزشي دانشگاه‌هاي ما ارتباط بين دانشجو و استاد را در حد مباحث آموزشي و پژوهشي خلاصه مي‌کنند در حالي که تاثير استفاده از تجربيات غير علمي اساتيد در موفقيت آميز بودن مسير و اهداف دانشجويان بي‌نظير است.نويد ابوالفتح زاده در گفت‌وگو با ايسنا،اساتيد را گوهرهاي ارزشمند دانشگاه‌ها معرفي کرد و افزود: اگر بخواهيم منابع دانشگاه نظير سرمايه‌ها و نيروي انساني را به دو نوع تجديدپذير و غيرقابل تجديد تقسيم کنيم اساتيد در گروه سرمايه‌هاي تجديدناپذير دانشگاهها قرار مي گيرند بطوريکه جايگاه اين افراد به عنوان الگوهاي موفق، از جنبه‌هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، اخلاقي و تجربيات ارزنده فراموش شدني نيست.وي در ادامه با تاکيد بر اينكه اساتيد دانشگاه‌ها به عنوان الگوهاي موفق زندگي بايد راهنماي دانشجويان باشند، گفت: در صورتي‌که ارتباط دوسويه، پويا و مداوم بين استاد و دانشجو برقرار باشد ميزان خطاي دانشجويان با الگو گرفتن از آنها کمتر و در نتيجه موفقيت آنها در رسيدن به اهداف خود بيشتر مي‌شود.

اين عضو دبيرخانه نکو داشت اساتيد جهاد دانشگاهي همچنين با بيان اينکه در شرايط فعلي دانشجويان شناخت کافي از اساتيد خود ندارند، تصريح کرد: متاسفانه امروزه سيستمي معنادار براي شناخت اساتيد توسط دانشجويان در دانشگاه‌ها وجود ندارد و ميزان ارتباط آنها را مي‌توان در حد متوسط رو به پايين ارزيابي کرد.ابوالفتح زاده ادامه داد: در حال حاضر ارتباط بين اساتيد بصورت خود جوش بين استاد و دانشجو است يعني ارتباط بين آنها در صورت علاقه دانشجو بر اساس تجربيات خود و همچنين پذيرش دانشجو توسط استاد صورت مي‌گيرد بطوريکه اگر اين ارتباط خود جوش وجود نداشته باشد سيستمي معنادار براي برقراري و تجديد ارتباط بين آنها تعريف نشده است.

اين دانشجوي رشته پزشکي به راهکارهاي افزايش ارتباط بين استاد و دانشجو اشاره کرد و گفت: در قدم اول براي ايجاد يک ارتباط قوي بين استاد و دانشجو بايد تلاش شود براي دانشجويان در بدو ورود به دانشگاه فقط جنبه‌هاي آموزشي و پژوهشي از ارتباط را تعريف نکنند بطوريکه دانشجويان بتوانند خارج از چارچوب هاي کلاسي از توانمندي هاي اساتيد در عرصه هاي مختلف زندگي بهره ببرند.اين عضو دبيرخانه نکوداشت استاد جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران استفاده از تجربيات اساتيد را از مهم ترين خواسته‌هاي دانشجويان عنوان کرد و افزود: اساتيد به عنوان کساني که راه و مسير زندگي را رفته و در انتهاي راه قرار گرفته اند علاوه بر انتظار انجام وظايف آموزشي و پژوهشي دانشجويان، استفاده از تجربيات آنها در تصميمات زندگي از مهمترين خواسته‌هاي دانشجويان است.

ابوالفتح زاده در پايان با بيان اينکه اساتيد به دانشجويان به ديده رقيب نگاه نکنند، خاطر نشان کرد: اميدواريم اساتيد ما با آغوش باز دانشجويان را در مسائل مختلف علمي و غير علمي راهنمايي کنند و بدون اينکه به آنها به ديده رقيب نگاه کنند آنها را در مسير اهداف شان هدايت کنند.


 فرماندار فيروزكوه دردانشگاه آزاد اسلامي رودهن:
 هم انديشي با نخبگان فرصتي مناسب براي رشد و توسعه است 

 فيروزکوه :خبرنگار آفرينش –ايرج صادقعلي

فرماندار شهرستان فيروزكوه گفت: برگزاري نشست هاي صميمانه و مشترك فرماندار و امام جمعه شهرستان با نخبگان منطقه، نقش موثري در شناسايي قابليت ها و ظرفيت هاي شهرستان براي رسيدن به رشد و توسعه دارد.به گزارش خبرنگار آفرينش ،'سعيد افشارنادري' در چهارمين نشست مشترك خود با نخبگان شهرستان كه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد فيروزكوه برگزار شد، به ارائه گزارشي از وضعيت شهرستان در سال هاي اخير در بخش هاي بهداشت، كشاورزي، صنعت، امور زيربنايي، اشتغال، فرهنگي و غيره پرداخت.

نماينده عالي دولت در شهرستان فيروزكوه در ادامه تصريح كرد: برگزاري نشست هاي مشترك با نخبگان شهرستان كه عمدتا زماني را در سازمان ها، وزارتخانه ها و موسسات مسئوليت داشته اند و جزء نيروهاي فعال و دلسوز شهرستان مي باشند، مي توانند نقش موثري در شناسايي قابليت ها و ظرفيت هاي شهرستان داشته باشد.وي به مزيت هاي اين گونه نشست ها پرداخت و بيان داشت: اين نشست ها فرصتي براي بيان خدمات دولت عدالت مهرورز و خدمتگذار در سطح شهرستان است كه از تريبون اين جايگاه به اطلاع عموم و نخبگان كه از لايه هاي مختلف شهرستان هستند، مي رسد.افشار نادري خاطرنشان كرد: استفاده از ديدگاه ها، پيشنهادات و نقطه نظرات نخبگان در خصوص كارهاي انجام شده و در دست اقدام و نيز استفاده از ظرفيت ها و قابليت هاي آنان، مي تواند در رفع هر گونه موانع و مشكلات تاثيرگذار باشد.


 تازه‌هاي نشر 

 کتاب جامع ساختمان واحد رودهن منتشر شد

رودهن – خبرنگار آفرينش –ايرج صادقعلي

کتاب جامع ساختمان جزئيات و کليات تاليف مهندس احسان چراغي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن منتشر شد .به گزارش خبرنگار آفريش : مهندس چراغي مولف اين کتاب گفت :

مي توان پيشرفت را نتيجه از :

1 – جمع آوري اطلاعات موجود راجع به موضوع مورد نظر

2 – تنظيم و بررسي اين اطلاعات

3 – بر طرف نمودن نواقص در صورت امکان و سعي در بهبود اين اطلاعات از جنبه تئوري و عملي

وي گفت ،با توجه به ديدگاه فوق ، نياز به چنين کتابي از بررسي مطالب موجود ، تشخيص نواقص مربوطه علي الخصوص در اجراء و تجربه شخصي نشات گرفته است . اميد آن مي رودجهت مکتوب نمودن و طبقه بندي اجرايي تکنولوژي ساختمان گامي هر چند کوچک برداشته شود .هدف از نگاشتن اين کتاب اين است که يک تصوير کلي از مراحل نظري و عملي به مخاطب خود از جمله ؛ استاد دانشگاه ، مهندس ، دانشجو، بنا و يا حتي يک فرد عادي ارائه دهد و خواننده را با اجزا و ترکيب يک ساختمان بصورت جامع آشنا سازد .

بايد توجه داشت که مطالب ارائه شده براساس محاسبات ، آزمايشات، تجربه‌هاي علمي و آيين نامه ها مي باشد . چنانکه خواننده عزيز احساس کند نياز به جزئيات بيشتر ودقيقتري در مورد مطالب بيان شده دارد مي تواند به منابع داده شده در انتهاي هر فصل مراجعه نمايد. با اين وجود ، انتقادات و پيشنهادات را صميمانه پذيرا بوده و چنانچه مستدل باشند در چاپ هاي بعدي منعکس خواهند گشت .

مهندس چراغي عناوين اين کتاب را اينگونه بيان کرد :

فصل اول : ايمني- فصل دوم : ابزارهاو ماشين هاي ساختماني- فصل سوم : مطالعات مقدماتي-فصل چهارم : خاک و پي- فصل پنجم : قالب بندي-فصل ششم : معماري- فصل هفتم : تحليل و طراحي سازه ها- فصل هشتم : وسايل نقل و انتقال افراد و اشياء بين طبقات و کفها- فصل نهم : ساختمان هاي فلزي- فصل دهم : ساختمانهاي بتني- فصل يازدهم : انواع ديگر ساختمانها- فضل دوازدهم : تاسيسات مکانيکي ساختمان- فصل سيزدهم : تاسيسات برقي ساختمان- فصل چهاردهم : سفت کاري- فصل پانزدهم : نازک کاري- فصل شانزدهم : محوطه سازي- فصل هفدهم : مديريت ساختمان سازي- فصل هيجدهم : متره و برآورد- فصل نوزدهم : کارهاي اداري اوليه و پاياني ساختمان- فصل بيستم : تخريب ، تقويت ، تعمير و نگهداري.

کتاب " جوايز نوبل در شيمي " توسط عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي يزد منتشر شد

کتاب جوايز نوبل در شيمي (2010 – 1900 ) ميلادي توسط دکتر محمد رضا ناطقي عضو هيات علمي دانشکده شيمي دانشگاه آزاد اسلامي يزد و 2 نفر از دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد شيمي چاپ و منتشر شد .غلامعلي مديح دبير شوراي انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي يزد گفت: کتاب جوايز نوبل در شيمي توسط دکتر محمد رضا ناطقي دانشيار اين واحد دانشگاهي ، عارفه موسوي پور و حسام الدين صدوقي ازدانشجويان کارشناسي ارشد شيمي در دو فصل ،197 صفحه و با تيراژ دو هزار نسخه گردآوري و توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي يزد چاپ ودر دسترس علاقه مندان قرار داده شده است .

وي افزود : در راستاي بهره مندي هر چه بيشتر دانشجويان از تازه ترين جوايز نوبل در شيمي اين کتاب ارزشمند منتشر شد که فصل اول آن به زندگينامه آلفرد نوبل ، وصيت نامه نوبل ، بنياد نوبل در سوئدو تاريخچه جوايز نوبل مي پردازد ودر فصل دوم کتاب اهدا جوايز نوبل درشيمي از سال 1901 تا 2010 ميلادي را معرفي و توضيح مي دهد . غلامعلي مديح ادامه داد: کتاب مذکور مطالبي را بصورت خلاصه همراه با مفاهيم ساده و قابل فهم براي عموم علاقه مندان جهت مطالعه و مورد استفاده ارائه شده است .لازم به ذکر است دکتر محمدرضا ناطقي دانشيار دانشکده شيمي واحد يزد تاکنون 31 مقاله ISI ، يک اختراع و چاپ يک کتاب زبان تخصصي شيمي را در کارنامه خود دارد.


 خبـر 

 توافق مالزي و تايوان در تائيد دانشگاه‌هاي دو کشور

مالزي و تايوان در خصوص تائيد دانشگاه‌هاي دو کشور توافق کردند.به گزارش ايسنا ، طبق توافق به عمل آمده از اين پس دانشجويان مالزيايي که متقاضي ادامه تحصيل در کشور تايوان هستند نگراني از بابت تائيد مدارک تحصيلي خود ندارند.آژانس ارزيابي کيفيت مالزي (MQA) اعلام کرد که بر اساس اين توافقنامه که به امضاء نهادهاي مسئول ارزيابي دو کشور مالزي و تايوان رسيده است دانشگاه‌هاي کشور تايوان مورد ارزيابي و تائيد کشور مالزي قرا خواهند گرفت.

دانشگاه‌هاي آفريقايي در آستانه رنسانس علمي

با رشد دانشگاه‌هاي آفريقايي در رده‌بندي جهاني و نيز افزايش چشمگير سطح علم در دانشگاه‌هاي آفريقايي، خيلي‌ها معتقدند كه اگر اين پيشرفت آفريقاي جنوبي پايدار باشد، يك "رنسانس علمي" در اين كشور ايجاد مي‌شود.به گزارش ايسنا، به نقل از يونيورسيتي نيوز، اين آمار كه در ژورنال دانشگاهي آموزشي آفريقاي جنوبي در اين ماه چاپ شده است نشان‌دهنده يك رشد قابل توجه از سال (2006-2003) در حدود 50 درصد افزايش بوده است.دانشگاه‌هاي دولتي اين كشور در آستانه ثمربخشي مي‌باشد، برنامه‌هاي آموزشي و فضاهاي تحقيقي در دانشگاه پروتوريا آفريقا جنوبي كه حاصل برنامه‌ريزي 10 ساله بوده است، اكنون توانسته است در عرصه دانشگاهي به عنوان يك دانشگاه متمايز شناخته شود و ژورنال دانشگاهي _ علمي قاره آفريقا جنوبي در توصيف اين پديده از تيتر «آغاز رنسانس» استفاده كرده كه در كنار كمك‌هاي مالي دولت يعني حدود 14.500 ميليون دلار، آفريقاي جنوبي را اين بار در عرصه دانشگاهي سر زبان‌ها انداخته است.اين در حالي است كه اتحاديه دانشگاهي در اين كشور از شرايط نامطلوب وضعيت تحقيق و پژوهش در اين كشور سخن گفت و اعلام داشت اين شرايط اكنون مطلوب نمي‌باشد.

رئيس مرکز جذب اعضاي هيأت علمي وزارت علوم

اعضاي هيأت علمي استخدامي نمي توانند در دانشگاه ديگر استخدام شوند

رئيس مرکز جذب اعضاي هيأت علمي وزارت علوم خبر داد که اعضاي هيات علمي که در يک دانشگاه استخدام هستند نمي توانند در دانشگاه ديگر استخدام شوند. حميدرضا مرداني رئيس مرکز جذب اعضاي هيأت علم وزارت علوم وتحقيقات و فناوري در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: هيچ هيأت علمي استخدامي در يک دانشگاه نمي تواند در دانشگاه ديگري استخدام شود. وي افزود: با توجه به اينکه اين موضوع که اعضاي هيات علمي که در يک دانشگاه استخدام مي شوند موظف هستند تنها در دانشگاه به تدريس خود ادامه دهند.مرداني تصريح کرد: البته فعاليت علمي با تدريس استاد مدعو در دانشگاه‌هاي کشور وجود دارد.

اجراي گسترده طرح نظرسنجي از دانشگاهيان واحد اسلامشهر

روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر بمنظور شناسايي نقاط ضروري براي رشد و بهبود منابع انساني در راستاي مديريت بهينه، اقدام به اجراي گسترده طرح نظرسنجي از كاركنان و مسئولين اين واحد دانشگاهي و ارائه نتايج آن در قالب طرح هاي مشاوره اي به رياست جديد اين واحد دانشگاهي نمود. به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر:

محسن نگاهبان مدير روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر از اجراي گسترده طرح نظرسنجي در بين كاركنان و مسئولان اين واحد دانشگاهي به پيشنهاد رياست جديد واحد اسلامشهر خبر داد و گفت: در سالهاي اخير عامل انساني جايگاه محوري در مديريت بهينه سازمانها پيدا كرده است و اين پديده را مي توان بنيادي ترين تغييري دانست كه در دهه اخير در نگرش‌هاي مديريتي بوجود آمده است. وي افزود: بدين منظور سنجش حس رضايتمندي، علاقه و دلبستگي در بين كاركنان امري ضروري و محوري براي مديريت سازمانها است.نگاهبان ادامه داد: همچنين شناخت مسائل و مشكلات نيروي كار، مقدمه اي براي يافتن راه حل به منظور رفع اين مشكلات و موانع است. مدير روابط عمومي واحد اسلامشهر افزود: ارزيابي عملکرد کارکنان، نوعي سنجش نظام يافته و دايمي از چگونگي انجام وظايف وابسته به شغل، به منظور شناسايي نقاط ضروري براي رشد و بهبود منابع انساني است، از اين رو روابط عمومي اين واحد دانشگاهي با اين باور، در پي شناخت وضع موجود همكاران جهت ارائه به رياست محترم واحد و منظور كردن آن در تصميم گيريها برآمده و طرح نظرسنجي را در 2بخش معاونين، رؤساي دانشكده ها، مديران و بخش كاركنان اجرا نموده است.وي در خاتمه ضمن تقدير از همكاران خود در حوزه روابط عمومي، ابراز اميدواري نمود: اميد است تا با ارائه نتايج اين طرح (كه با تلاشهاي مستمر همكاران اداره روابط عمومي جمع آوري و تحليل گشته)، به رياست محترم واحد، عمده دغدغه هاي همكاران واحد اسلامشهر مرتفع گشته و از راهكارهاي پيشنهادي ايشان در قالب طرح هاي مشاوره اي، جهت مديريت بهينه واحد بهره‌مند شويم.


 علمي دانشجويي 

 
بررسي نقش نظام آموزشي در تربيت سياسي

 متناسب با تحقق الگوي مردم سالاري ديني در ايران

نتيجه گيري

موضوع بررسي نقش نظام آموزشي در تربيت سياسي مبتني بر نظام مردم سالاري ديني مورد توجه مجمع محترم تشخيص مصلحت و نيز محقق قرار گرفت و پروژه پزوهشي حاضر به مرحله اجرايي رسيد . در اين تحقق در پاسخ به سوال اول تحقيق،شاخص هاي تربيت سياسي معطوف به مردم سالاري ديني مبتني بر ادبيات تحقيق و نيز استفاده از نظرخبرگان اين عرصه استخراج شده ،الگوي مطلوب تربيت سياسي بدست آمده و پايايي و روايي شاخص ها بررسي شد.

سپس وضعيت موجود و نيز تناسب آنها با هر پايه تحصيلي به نظر خبرگان گذاشته شده و نيز تناسب و مطابقت وضعيت ساختاري و نيروي انساني آموزش و پرورش با الگوي مربوط به راي و نظر خبرگان گذاشته شده و نتايج مربوط بدست آمد . در اين قسمت هر يك از سوالات و فرضيات پژوهش مطرح شده و پاسخ فراهم شده به آن به همراه تبيين آنها ارائه مي شود

سوال اول :

شاخص هاي سنجش تربيت سياسي معطوف به مردم سالاري ديني كدامند؟

به منظور پاسخ گويي به اين سوال ، شاخص هاي مربوطه از ادبيات نظري و مصاحبه با برخي خبرگان گرد آوري شدند .

سپس با مطرح كردن پرسش نامه نزد28 نفر از اساتيدو خبرگان مرتبط با اين موضوع كه همگي بر اساس سوابق اجرايي يا آموزشي خود در نظام آموزشي كشور انتخاب شده بودند،شاخص ها به محك گذاشته شدند و اعتبار و روايي آنها بررسي شد .

با توجه به تلاش فراواني كه در بخش ادبيات نظري شده بود همگي شاخص ها از اعتبار و روايي لازم برخوردار بودند .

و توسط خبرگان تحقيق به عنوان شاخص هاي اصلي تربيت سياسي مبتني بر مردم سالاري ديني شناخته شدند .

شايان ذكر است اين شاخص ها در چهار حوزه اصلي سامان داده شده بودند كه عبارت بودند از حوزه دانشي ، حوزه انگيزشي ،حوزه مهارتي، حوزه ياددهي و ارزيابي آموزشي .

كه همگي اين حوزه ها نيز با توجه به روش تحقيق از اعتبار و پاياني لازم بر خوردار بوده و مورد نظر خبرگان تحقيق قرار گرفتند.

ادامه دارد...

برگرفته از نشريه كميسيون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخيص مصلحت نظام

تهيه و تنظيم: رضا مرادي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي