جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/08/01 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4278


ايران خودرو پيشتاز در صنعت توليد


آگهي صفحه 11


آگهي صفحه 1


 ايران خودرو پيشتاز در صنعت توليد  

 امروزه صنعت خودرو در جهان نقش و جايگاه ويژه اي دارد. اين صنعت نه تنها يك عامل اقتصادي موثر كه موتور توسعه صنعتي و اقتصادي بسياري از كشور ها به شمار مي آيد بلكه صنعت خودرو سازي يكي از رقابتي ترين صنايع جهان است كه دائما در آن نوآوري در محصول و بهبود كيفيت مشاهده مي شود.بدون شك، آينده ايران ــ در صورت پيوستن به سازمان تجارت جهاني ــ در گرو شناختن مزيت رقابتي استراتژيك كشور است.امروزه خودروسازي از اجزاي مهم و لاينفك تجارت و صنعت جهاني است. رقم صدها ميلياردي در مبادلات جهاني خودرو و توليد سالانه بيش از 50 ميليون دستگاه خودرو و اشتغال ده ها ميليون نفر در اين شاخه صنعتي، بيانگر شاخص ترين فعاليت ها و عوامل مربوط به خودروسازي است و شايد بتوان فضاي حاكم بر صنعت خودروسازي جهان را به اجمال اين گونه تصوير كرد.

افزايش نرخ نوآوري و كاهش دوره عمر محصول، تغيير مدل هاي جديد در زماني كمتر از دو سال، گسترش ادغام شركت ها به منظور فراهم آوردن امكان بقا و از ميان رفتن مرزهاي جغرافيايي، اهميت يافتن نقش مديريت در فضاي رقابت بين المللي، تبديل استراتژي هاي بازارگرا به استراتژي هاي مشتري گرا، تشديد مستمر نقش تكنولوژي هاي ارتباطي در رقابت جهاني، رواج تكنيك هاي جديد تجارت و سرمايه گذاري بين المللي و افزايش درصد مبادلات جهاني نسبت به توليد جهاني از جمله مختصات اين صنعت بزرگ به شمار مي رود.

براي ماندن در عصر پر رقابت اين صنعت بايد به بهبود مستمر محصولات و خدمات مرتبط با آن در تمام ابعاد به ناچار توجه شود تا با رقباي قدرتمند خارجي بتوان رقابت كرد. پيش بيني آينده اين صنعت در جهان و ايران بر مبناي رشد تكنولوژي؛ روابط موثر بين المللي؛ راهبردهاي ملي و استراتژي شركت هاي بين المللي؛ و پتانسيل اقتصادي كشورهاي مقصد بستگي دارد.

توانايي ايران خودرو در رقابت با آسيا

خودروسازان ژاپن ،كره، چين و هند رتبه هاي اول تا سوم خودرو سازي آسيا را در دست دارند و ايران خودرو با ادامه مسير جهاني شدن خود مي تواند رتبه چهارم خودروسازي آسيا را به خود اختصاص دهد .شکستن رکورد توليد ايران خودرو درحالي صورت گرفت که اين شرکت توليد خودروي با تکنولوژي پايين را از چرخه توليد حذف کرد . شرکت ايران خودرو به منظور پاسخگويي به نياز مشتريان و تنظيم بازار ، ميزان توليدات خود را افزايش مي دهد.

افزايش صادرات، برنامه راهبردي ايران خودرو

با صادرات 9 درصد توليد ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي، صادرات اين شركت رکورد جديدي در تاريخ صنعت کشور به ثبت خواهد رساند. نزديک به 99 درصد صادرات 10 سال گذشته ايران خودرو در دوره دولت هاي نهم و دهم محقق شده است که اين امر نشانگر توجه صنعتگران و دولتمردان به توسعه صادراتي غير نفتي است ، آمار صادرات 200 هزار دستگاهي ايران خودرو بر مبناي آمار توليدات در پايگاههاي جهاني توليد و نيز صادرات خودرو کامل CBU طي 10 سال گذشته، است.

در شرايطي که در سالهاي نيمه اول دهه 80 (سالهاي 80 الي 84) برند ملي سمند 17 درصد صادرات ايران خودرو را به خود اختصاص داده بود، اين رقم در نيمه دوم دهه 80 (سالهاي 85 الي 89) به 44 درصد افزايش پيدا کرده است. با توجه به اهتمام گروه صنعتي ايران خودرو در تقويت و توسعه برند ملي ، همزمان با ثبت رکورد صادرات 34 هزارو 144 دستگاه سمند در سال 89 ، سهم 85 درصدي خودرو ملي در صادرات سال مذکور محقق شده است. سهم محصول سمند به عنوان نماد خودباوري صنعتي کشور در صادرات سال جاري نيز به بيش از 90 درصد افزايش يافته است.

ارتقا در صادرات ايران خودرو

بر اساس پيش بيني ها با اضافه شدن دو برند ملي جديد رانا و دنا به جمع محصولات صادراتي ايران خودرو، آينده روشني در انتظار صادرات اين شرکت خواهد بود.

گروه صنعتي ايران خودرو راه 91 اين شرکت را بر پايه شش هدف راهبردي، کيفيت و قيمت رقابتي، کسب رضايت حداکثري مشتريان از خدمات پس از فروش، توليد محصولات جديد، توسعه بازار هاي هدف بنا نهاد.

در برنامه راه 91 ايران خودرو، کسب رضايت 70 درصدي مشتريان از خدمات پس از فروش هدف گذاري و به تمامي نمايندگي هاي مجاز سراسر کشور ابلاغ شد.

ارتقاي کيفيت تمامي محصولات به رتبه کيفي خوب و خيلي خوب، صادرات 9 درصد کل توليد از ديگر برنامه هاي راه 91 ايران خودرو بود. در برنامه راه 91، ايران خودرو افزايش بازده سايت هاي توليدي و کسب 51 درصدي سهم بازار خودرو از نظر تيرا‍‍ز توليد و60 درصد سهم ريالي را هدف گرفت.

همچنين به منظور پاسخگويي به نياز بازار و توسعه سهم خود در بازار هاي بين المللي در سال 91، طراحي و توليد حداقل سه محصول جديد و دو مدل سال را در برنامه داشت.

با توجه به اينکه کسب دانش طراحي و توسعه محصولات به عنوان يکي از اصلي ترين مزيت هاي رقابتي است، ‌در اين راستا حداقل سه درصد از ميزان فروش به تحقيق و توسعه و اجراي پروژه هاي مرتبط با سال91 اختصاص يافت.

صادرات در سال 2011 ميلادي

گروه صنعتي ايران خودرو در سال 2011 ميلادي 22 هزار و 624 دستگاه خودرو به ارزش 7/199 ميليون دلار صادر کرد که 20 هزار و 435دستگاه آن انواع برند ملي سمند بود. در اين دوره، گروه صنعتي ايران خودرو 3324 تن قطعه ريخته گري به ارزش 2/3 ميليون دلار نيز به بازار جهاني صادر کرد.

سهم 90 درصدي برند ملي در صادرات سال گذشته ميلادي، از نقش اين محصول در حيات صادراتي گروه صنعتي ايران خودرو حکايت مي کند. در سال 2011 به ازاي هر شش دستگاه فروش سمند در بازار داخل، يک دستگاه در بازار جهاني و به ويژه کشورهاي اسلامي عرضه شده است.

با فعاليت هاي زيرساختي و به بار نشستن سرمايه گذاري ها به منظور تقويت و توسعه برندهاي ملي و توليد محصولات جديد و کم مصرف دنا و رانا و با توجه به برنامه هاي جهشي گروه صنعتي ايران خودرو در حوزه صادرات، آينده روشني در فراسوي مرزها در انتظار ايران خودرو خواهد بود.

پروژه هاي جديد

از جمله پروژه هاي مهم محصول که در دو سال اخير شروع شده، نصب موتور توربو شارژ EF7 TC بر روي سورن، توسعه موتور EF7 بنزيني و نصب آن بر روي سمند و فاز پيش توسعه جعبه دنده بهينه ايران خودرو را مي توان نام برد. به اين موارد بايد ارتقاي سطح آلايندگي خودروهاي توليدي به يورو4 ، طراحي و ساخت مجموعه داشبورد مجهز به کيسه ايمني هواي سرنشين جلو پژو 405 و پارس و توسعه خط مونتاژ فاز دو EF7 را نيز افزود. در اين مدت، موتور ملي ديزل و موتور EF4 طراحي و توسعه يافته است.

کيسه هواي سرنشين بر روي سمند نصب و خط بدنه دو کاره سمند و دنا احداث شده است. ماشين کاري بلوک سيلندر و سرسيلندر موتور EF7 داخلي شده و سيستم اي آر پي بر پايه نرم افزار سپ در لجستيک کارخانه جنوبي به اجرا در آمده است.

علاوه بر توليد سوزوکي گراندويتارا با موتور 2400سي سي، سيستم ميکرو هيبريد بر روي سمند LX بنزيني نصب شده و فاز بررسي اوليه نصب موتور ديزل EFD بر روي سمند به اجرا در آمده است. فاز پيش توسعه وانت جديد بر پايه سمند، پژو 405 با استايل جديد، سيستم پردازش و انبار مکانيزه قطعات پرسي، سيستم Multiplex سمند، فاز دوم پروژه پارس جديد، احداث خط رنگ رويه (Top - Coat) سالن رنگ چهار و طراحي و ساخت اكسل عقب جديد از موارد مهم در کارنامه ايران خودرو به شمار مي رود.


 آگهي صفحه 11 


 آگهي صفحه 1 


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي