جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/10/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4337


چيرگي ايران خودرو بر تحريم ها

موانع‌ سرمايه‌گذاري‌ در گيلان‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد!
جناب‌ آقاي‌ وزير نيرو، جناب‌ آقاي‌ استاندار گيلان‌ بذل‌ عنايت‌ فرمائيد


 چيرگي ايران خودرو بر تحريم ها 

چندي پيش بود که مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از آغاز زود هنگام توليد پژو 206 ايراني خبر داده بود. اين اقدام ايران خودرو در جهت خودکفايي در توليد محصولات تحت برند پژو، نه تنها بي اثر بودن تحريم ها را اثبات کرده، بلکه ما را از واردات قطعه نيز بي نياز مي کند. به اين صورت که با توليد 206 ايراني و با توجه به اينکه بقيه خودروهاي تحت برند پژو مانند پارس و 405 با درصد بالاي ساخت داخل توليد شده و وابستگي چنداني به قطعات وارداتي از خارج از کشور ندارند، ديگر نيازي به واردات قطعه از پژو وجود ندارد.

همچنين در شرايط فعلي که کشور با کمبود منابع ارزي مواجه است، ايران خودرو با ساخت قطعات مورد نياز خود در داخل، جلوي خروج ارز را گرفته و حتي مي تواند با صادرات خودرو و قطعات داخلي براي کشور ارزآوري نيز داشته باشد.

البته اين نخستين بار نيست که ايران خودرو در مقاطع حساس و بحراني خودي نشان مي دهد و اقتصاد را از ورطه انزوا نجات مي دهد، بلکه اين خودروساز بزرگ خاورميانه در گذشته نيز پتانسيل و توانايي خود را بارها به رخ کشيده است و بر گزافه گويي هاي برخي از منتقدان مزيت داشتن صنعت خودرو در ايران خط بطلان کشيده است.

ايران خودرو در يک سال گذشته با مشکلاتي چون افزايش هزينه هاي توليد ناشي از افزايش قيمت حامل هاي انرژي، افزايش قيمت مواد اوليه، کاهش قدرت خريد مردم، عدم پرداخت يارانه توليد، محدوديت هاي انتقال ارز و مشکلات قطعه سازان در تامين مواد اوليه، تغيير رويکرد شرکاي تجاري در تامين قطعات مورد نياز، توقف در پرداخت تسهيلات توسط بانک ها به دليل سياست انقباضي و هزاران مشکل ديگر دست و پنجه نرم کرده است.

مديرعامل ايران خودرو در همين زمينه معتقد است که تحريم ها يک فرصت بوده و نه تهديد و بايد از ظرفيتهاي موجود هوشمندانه بهره برداري کرد. وي مي گويد: تحريمها باعث شد صنعت خودرو به دانش طراحي پلاتفرم خودرو و قواي محرکه ملي دست يابد؛ توليد 206 ساخت داخل، طراحي موتور ملي، ساخت قالب‌هاي بزرگ بدنه خودرو، خودکفايي در توليد موتورهاي کم مصرف از مهم‌ترين اثرات مثبت تحريم‌هاي بين‌المللي است.

مهندس جواد نجم الدين مقايسه صنعت خودروي ايران و کره را نادرست مي داند و معتقد است: عمر صنعت خودروي ايران کمتر از 17 سال است نه 40 سال و اين فاصله بين صنعت خودروي ايران و کره ناشي از تفکرات وارداتي آن زمان است.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو مي گويد: با وجود تحريم هاي سنگين، همين که کارگران، چرخه اقتصاد و توليد را همچنان در حرکت نگه داشته اند و اجازه نداده اند دشمن از اين فرصت استفاده کند، بارزترين نقش بسيج کارگري در جنگ اقتصادي است.

به گفته مهندس نجم الدين در شرايط حاضر موضوعاتي نظير وجدان کاري، فرهنگ کار، همت و تلاش مضاعف، الگوي اسلامي- ايراني کار، ارتقاي کيفيت و کميت توليدات داخلي، ظاهر زيبا، مورد پسند ايراني و قابل رقابت با کالاي خارجي براي پاسخ گويي به خواسته مقام معظم رهبري و جامعه از اقداماتي است که در دستور کار جدي گروه صنعتي ايران خودرو قرار دارد.

مدير عامل ايران خودرو بيانات حکيمانه مقام معظم رهبري در زمينه اقتصاد مقاومتي را مورد اشاره قرار مي دهد و مي گويد: اقتصاد مقاومتي بر اساس الزاماتي از جمله مردمي کردن اقتصاد، استفاده حداکثري از زمان و منابع و امکانات و حرکت براساس برنامه است.

نجم الدين ضمن اعلام حمايت از تلاش و جديت دولت خدمتگزار در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و سند چشم انداز نظام جمهوري اسلامي ايران، تصريح مي کند: ما وظيفه خود مي‌دانيم تا در جهت رشد و بالندگي صنعت داخلي و ارتقاي کيفيت توليد و کاهش هزينه‌هاي سر بار توليد اقدام کرده و از آحاد ملت هميشه در صحنه مي خواهيم تا با مصرف کالاي ايراني از توليد ملي و سرمايه ايراني حمايت کنند.

صادرات 9 درصد محصولات ايران خودرو در سال جاري

ايران خودرو در کنار تلاش هاي بسيار خود در جهت داخلي سازي خودرو ها و بي اثر کردن تحريم ها، توسعه بازارهاي صادراتي را نيز در دستور کار خود قرار داده است. توليد صادرات محور، سال ها پيش از ابلاغيه وزارت صنعت و معدن در اين مورد، از سوي ايران خودرو به اجرا در آمده و سالانه بخشي از توليدات اين شرکت به بازارهاي جهاني صادر شده است. اين عدد در سال گذشته، حدود هفت درصد توليدات بوده و براي سال جاري 9 درصد پيش بيني شده است.

به اعتقاد مديرعامل اين گروه صنعتي، استراتژي ايران خودرو با خودروسازان جهاني برنده – برنده و به منظور کاستن از فاصله هاي فناوري بين ايران و کشورهاي پيشرفته در اين صنعت است.

مهندس جواد نجم الدين مي گويد: استراتژي صنعت خودرو و قطعه سازي کشور بايد بر مبناي بهبود توان رقابتي صنايع داخلي از طريق انتقال تکنولوژي باشد، در غير اين صورت نه تنها سهم خود را در بازار بين المللي از دست خواهيم داد، بلکه بازار کشور هم بر روي خودروسازان جهان باز شده و صنعت ملي آسيب مي بيند.

نجم الدين با بيان اينکه ايران خودرو راهبردهاي خود را با رويکرد نگاه به بيرون و داخل تنظيم کرده است، مي افزايد: ايجاد برند سمند، رانا و دنا و تنوع و توسعه آن و صادرات به آن سوي مرزها از الزامات استراتژي نگاه به بيرون اين شرکت است.

ايران خودرو پيشتاز در طراحي و توسعه

طراحي و توسعه فناوري‌هاي جديد، کاهش وزن، مصرف سوخت و آلودگي و فناوري نانو را از ارکان اصلي راهبرد طراحي و توسعه محصول در ايران خودرو است.

در همين زمينه مهندس نجم الدين معتقد است: فناوري‌هاي جديد، استفاده از پلت‌فرم‌هاي غني را طي 10 تا 15 سال آينده، امکان‌پذير مي‌کند، در غير اين صورت بايد هميشه دنبال خودروسازان جهان بدويم. همچنين به گفته وي اين شرکت توليد و عرضه 10 خودرو جديد را در دستور كار دارد.

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو از توليد انبوه محصولات سواري ايران خودرو با موتور ديزل در کمتر از دو سال ديگر خبر مي دهد و مي گويد: اين موتور براي خودروهايي در کلاس سمند، سورن و دنا مناسب است، ولي براي رانا که در کلاس ديگري است، موتور ديزل پژو استفاده خواهد شد.

علاوه بر اين، شرکت ايران خودرو خط توليد دومين خودروي ملي خود يعني رانا را نيز افتتاح کرده و قرار است اين شرکت در سال جاري 25 هزار دستگاه از اين خودرو توليد کند.

توجه همزمان به کيفيت و کميت

گروه صنعتي ايران خودرو مي گويد در سال جاري توليد بيش از 900 هزار دستگاه موتور کم مصرف را در برنامه دارد و تمام ساز کارهاي لازم را فراهم کرده است. توليد خودرو با موتور هاي کم مصرف از سال گذشته با توجه به سياست هاي دولت در جهت بهينه سازي مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفت بطوريکه با داخلي سازي سيلندر و سر سيلندر موتور ملي ، ايران خودرو توان توليد روزانه 700 دستگاه از اين نوع موتور را دارد .

ايران خودرو توليد كننده ممتاز کشور

پر واضح است که رونق فعاليت خودروسازي، شکوفايي اقتصاد ملي را در پي دارد، زيرا اين صنعت در تمام دنيا به عنوان موتور محرکه صنايع شناخته شده و هر گامي در تقويت آن به معني اشتغال زايي و افزايش درآمد جامعه و رفاه زندگي مردم خواهد بود.به همين دليل، گروه صنعتي ايران خودرو به عنوان توليد کننده ممتاز كشور شناخته شده و تنديس و لوح ويژه نهمين جشنواره توليد ملي، افتخار ملي را از آن خود کرده است.

اين جايزه به دليل تلاش مستمر مديريت ارشد گروه صنعتي ايران خودرو در جهت حل مشکلات مالي و ساختاري ايران خودرو و تبديل اين شرکت به يکي از سودآورترين بنگاه هاي صنعتي توليدي به دست آمده است.

ايران خودرو صادرکننده نمونه کشوري در سال 91

گروه صنعتي ايران خودرو در ادامه افتخارات خود و در شانزدهمين دوره مراسم روز ملي صادرات در بين 580 شرکت دولتي و خصوصي به عنوان صادرکننده نمونه صنعتي کشوري معرفي شد.

در شانزدهمين دوره مراسم روز ملي صادرات 580 شركت در بخش هاي مختلف صنعت، كشاورزي و خدمات فني مهندسي متقاضي دريافت جايزه اين دوره شدند كه دراين ميان ايران خودرو نيز موفق به كسب جايزه ويژه صادر كننده نمونه در بخش خودرو سواري شد .


 موانع‌ سرمايه‌گذاري‌ در گيلان‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد!
 جناب‌ آقاي‌ وزير نيرو، جناب‌ آقاي‌ استاندار گيلان‌ بذل‌ عنايت‌ فرمائيد 

مورد مهمي‌ كه‌ سالهاست‌ در استان‌ گيلان‌ از آن‌ غفلت‌ شده‌ مسئله‌ ناتواني‌ در جذب‌ گردشگر و توريسم‌ وعدم‌ سرمايه‌گذاري‌ مناسب‌ بخش‌ خصوصي‌ در اين‌ رابطه‌ مي‌باشد. در حال‌ حاضر نيز يكي‌ از محوري‌ترين‌ و اساسي‌ترين‌ بخش‌هائي‌ كه‌ مي‌تواند به‌ توسعه‌ گردشگري‌ و رفع در گيلان‌ كمك‌ كند پرداختن‌ به ‌اين‌ امر است‌. هر گردشگري‌ چه‌ داخلي‌ و چه‌ خارجي‌ دوست‌ دارد با توجه‌ به‌ پولي‌ كه‌ هزينه‌ مي‌كند ازامكانات‌ بيشتر و بهتري‌ هم‌ برخوردار گردد ولي‌ زماني‌ كه‌ مشاهده‌ مي‌كنيم‌ طي‌ چند سال‌ اخير حتي‌ يک هتل‌ مناسب‌ در سطح‌ کلان شهر رشت‌ به‌عنوان‌ مركز استان‌ سرسبز گيلان‌ احداث‌ نشده‌ چگونه‌ مي‌توانيم‌ درجذب‌ گردشگر تلاش‌ نمائيم‌.

بايد سعي‌ شود سرمايه‌گذاري‌ در امر احداث‌ هتل‌هاي مدرن‌ و چند ستاره‌افزايش يابد و سرمايه‌گذاران‌ غير دولتي‌ در اين‌ راستا تشويق‌ و ترغيب‌ شوند نه‌ اينكه‌ به‌ عناوين‌ مختلف‌سد راه‌ اين‌ نوع‌ سرمايه‌گذاري‌ها شويم‌. به‌عنوان‌ نمونه‌ بايد يادآور شوم‌ كه‌ يكي‌ از سرمايه‌گذاران‌ دلسوز وخير گيلاني‌ به‌نام‌ حاج‌ رحيم‌ احمدزاده‌ چند سالي‌ است‌ تلاش‌ مي‌نمايد تا در قطعه‌ زمين‌ مناسب‌4500 متري‌ واقع‌ در ورودي‌ شهر رشت‌ و بر خيابان‌ امام‌ خميني‌ اين‌ شهر يك‌ هتل‌ پنج‌ ستاره‌ با هزينه‌شخصي‌ احداث‌ نمايد كه‌ متأسفانه‌ ساليان سال‌ است‌ مديريت‌ برق منطقه‌اي‌ گيلان‌ به‌ درخواست‌ اين‌سرمايه‌گذار در ارتباط‌ با رفع‌ معضل‌ برق فشار قوي‌ واقع‌ در محدوده‌ اين‌ زمين‌ بي‌توجهي‌ نشان‌ مي‌دهد.

آقاي‌ احمدزاده‌ در اين‌ زمينه‌ توضيح‌ مي‌دهد: در تاريخ‌ 31 تيرماه‌ 85 نامه‌اي‌ به‌ برق منطقه‌اي‌ نوشتم‌ وحل‌ اين‌ مشكل‌ را خواستار شدم‌ و بعد از يك‌ ماه‌ نامه‌اي‌ هم‌ خطاب‌ به‌ آقاي‌ مهندس‌ آزادگان‌ مدير عامل‌برق منطقه‌اي‌ گيلان‌ ارائه‌ نمودم‌ و مشكل‌ را مطرح‌ كردم‌. در اين‌ رابطه‌ خوشبختانه‌ مهندسين‌ بازديدكننده ‌زمين‌ كه‌ از طرف‌ شركت‌ برق منطقه‌اي‌ اعزام‌ شده‌ بودند اظهارنظر نمودند كه‌ بايد يك‌ دكل‌ جديد نصب‌ گرد.

با وجودي‌ كه‌ براساس‌ نقشه‌ دكل‌ جديد هم‌ بايد در قطعه‌ ديگري‌ از زمين‌ تحت‌ مالكيت‌ اينجانب‌ نصب‌ گردد كه‌ احتمالاً تا حدي‌ آسيب‌ مي‌رساند ولي‌ اينجانب‌ با مشاهده‌ اظهارنظر كارشناسان‌ براي‌ اينكه‌ حسن‌ نيت‌ خود را ثابت‌ کنم‌ تا بتوانم‌ هر چه‌ زودتر هتل‌ بزرگ‌ رشت‌ را بنا نمايم‌ بلافاصله‌ موافقت‌خود را اعلام‌ كردم‌ و هزينه‌ جابه‌جائي‌ دكل‌ را نيز قبول‌ نمودم‌. در تاريخ‌ 24 مهرماه‌ 85 شركت‌ سهامي‌برق منطقه‌اي‌ به‌ شركت مشاوره‌ مشانير امور خطوط‌ جهت‌ خدمات‌ مهندسي‌ و نظارت‌ كارگاهي‌ نامه‌اي‌ نوشت‌ وتقاضاي‌ ارزيابي‌ و پيشنهاد قيمت‌ نمودند و شركت‌ مذكور هم‌ بلافاصله‌ عده‌اي‌ از كارشناسان‌ خود را اعزام‌ داشت‌ و طي‌ چند روز كار نقشه‌برداري‌ صورت‌ گرفت‌ و شفاهاً به‌ من‌ اعلام‌ شد كه‌ جابه‌جائي‌ دكل‌جديد حداكثر يكصد ميليون‌ تومان‌ هزينه‌ خود خواهد داشت‌ كه‌ بيدرنگ‌ موافقت‌ خود را اعلام‌ كردم‌ ونزد مهندس‌ آزادگان‌ رفتيم‌ و تقاضاي‌ ادامه‌ راه‌ و آزادسازي‌ زمين‌ جهت‌ اجراي‌ پروژه‌ احداث‌ هتل‌پنج‌ ستاره‌ را نمودم‌. ايشان‌ فرمودند اين‌ مسير مورد شكايت‌ مردم‌ و اهالي‌ است‌ كه‌ در زير اين‌ كابل‌ فشارقوي‌ هستند ولي‌ شما مطمئن‌ باشيد كه‌ شركت‌ توانير دستور جمع‌آوري‌ خط‌ 132 كيلوولت‌ سفيدرود به‌عضدي‌راد داده‌ و شش‌ ماه‌ طول‌ نمي‌كشد و بايد اين‌ خط‌ جمع‌آوري‌ و به‌ پست‌ سيادتي‌ انتقال‌ يابد.

مهندس‌ آزادگان‌ افزودند: چون‌ در حال‌ ساختمان‌سازي‌ هستيم‌ شما يك‌ ريال‌ هم‌ هزينه‌ نكنيد...

اينجانب‌ در همان‌ زمان‌ از آقاي‌ مدير عامل‌ برق منطقه‌اي‌ گيلان‌ درخواست‌ كردم‌ حال‌ كه‌ وضعيت‌ به‌شكل‌ مناسبي‌ در حال‌ پيشرفت‌ است‌ و تا شش‌ ماه‌ ديگر يعني‌ تا پايان‌ سال‌ 85 مشكل‌ مرتفع‌ مي‌شود لطف‌ فرموده‌ به‌ من‌ دستور دهيد تا قادر باشم‌ نقشه‌ كامل‌ هتل‌ و مجوزهاي‌ لازم‌ را كسب‌ نمايم‌ و به ‌جاي‌شش‌ ماه‌ ساخت‌ هتل‌ را يكسال‌ ديگر شروع‌ نمايم‌.

متأسفانه‌ پاسخي‌ دريافت‌ نكردم‌ و بعد از چند ماه‌ كه‌متوجه‌ شدم‌ اين‌ گفته‌ فقط‌ در حد يك‌ شعار بود! نامه‌اي‌ در تاريخ‌ 13 دي‌ماه‌85 خطاب‌ به‌ استاندار وقت‌(جناب‌ مهندس‌ عبداللهي‌) نوشتم‌ و از ايشان‌ تقاضاي‌ مساعدت‌ كردم‌ و ايشان‌ هم‌ لطف‌ كردند و از طريق‌معاونت‌ استانداري‌ نامه‌اي‌ به‌ شركت‌ برق منطقه‌اي‌ نوشته‌ شد ولي‌ بعد از گذشت‌ شش‌ سال‌ دوندگي‌اينجانب‌ براي‌ احداث‌ هتل‌ بزرگ‌ كه‌ مورد نياز شهر رشت‌ است‌ مورد همچنان‌ لاينحل‌ مانده‌ است‌ حتي‌از دفتر امام‌ جمعه‌ رشت‌ هم‌ تقاضاي‌ كمك‌ كردم‌ كه‌ تاكنون‌ نتيجه‌اي‌ حاصل‌ نشده‌ است‌ در صورتي‌ كه‌ اگردر همان‌ زمان‌ سال‌ 85 اقدامات‌ عملي‌ صورت‌ مي‌گرفت‌ هتل‌ مورد بحث‌ در اين‌ مدت‌ احداث‌ مي‌شد ومورد بهره‌برداري‌ هم‌ قرار مي‌گرفت‌.

اينك‌ بعد از گذشت‌ چند سال‌ مطرح‌ نموده‌اند كه‌ اين‌ پروژه‌ دوازده‌ميليارد تومان‌ هزينه‌ در بردارد در صورتي‌ كه‌ شش‌ سال‌ قبل‌ آقاي‌ مهندس‌ آزادگان‌ به‌ من‌ اطمينان‌ دادندكه‌ شركت‌ توانير دستور جمع‌آوري‌ خط‌ 132 كيلوولت‌ سفيدرود به‌ عضدي‌راد داد و شش‌ ماه‌ هم‌ طول‌نمي‌كشد؟! مورد مطرح‌ شده‌ اخير در ارتباط‌ با هزينه‌ 12 ميليارد توماني‌ در حالي‌ عنوان‌ مي‌شود كه‌ به‌گفته‌ كارشناسان‌ مبلغ‌ فوق براي‌ جابه‌جائي‌ پنجاه‌ كيلومتر پروژه‌ است‌ نه‌ جابه‌جائي‌ يك‌ دكل‌ كه‌ نقشه‌ آن‌را شركت‌ مشاوره‌ مشانير به‌ ايشان‌ داده‌ بودند. چندي‌ قبل‌ يكي‌ از مهندسين‌ و كارشناسان‌ همين‌ اداره‌ دربازديدي‌ كه‌ از زمين‌ به‌ عمل‌ آورد اظهار داشت‌: مي‌توان‌ كابل‌ مذكور را از پشت‌ همين‌ قطعه‌ زمين‌ رد كرد و زمين‌ را آزاد نمود. با اين‌ وجود همچنان‌ در انتظار مساعدت‌ مدير عامل‌ برق منطقه‌اي‌ جناب‌ آقاي‌مهندس‌ آزادگان‌ هستم‌ و بسيار مشتاقم‌ تا هرچه زودتر اين‌ هتل‌ بزرگ‌ را كه‌ براي‌ شهر رشت‌ بسيار كارسازخواهد بود احداث‌ و به‌ بهره‌برداري‌ برسانم‌.

بحمدالله‌ اين‌ پروژه‌ در حال‌ حاضر مورد تأييد و تاکيد استاندارمحترم‌ گيلان‌ جناب‌ مهندس‌ هاشم‌نيا و جناب‌ دكتر عزيزي‌ رياست‌ محترم‌ ميراث‌ فرهنگي‌گيلان‌ و مهندس عظمتي فرماندار پرتلاش شهرستان رشت مي‌باشد. چون‌ اين‌ شخصيت‌هاي بزرگوار به خوبي‌ واقفند كه‌ احداث‌ اين‌ هتل‌ به نوبه‌ خود مي‌توانداثرات‌ مثبتي‌ در جذب‌ توريسم‌ و مسائل‌ مربوط‌ به‌ گردشگري‌ و اشتغال‌ داشته‌ باشد. اينك‌ با توجه‌ به‌موقعيت‌ زمين‌ و آمادگي‌ آقاي‌ احمدزاده‌ (سرمايه‌گذار) براي‌ احداث‌ هر چه‌ سريعتر هتل‌ لازم‌ است‌ديگر مقامات‌ استان‌ نيز به‌ توسعه‌ صنعت‌ توريسم‌ در گيلان‌ توجه‌ خاص‌ مبذول‌ دارند و ترتيبي‌ اتخاذ نمايند تا هر چه‌ زودتر جابه‌جائي‌ دكل‌ برق مورد بحث‌ كه‌ تنها مشكل‌ احداث‌ يك‌ هتل‌ مدرن‌ در شهررشت‌ مي‌باشد برطرف‌ گردد.

آقاي‌ حاج‌ رحيم‌ احمدزاده‌ به‌ خبرنگار ما گفت‌: اگر انتقال‌ دكل‌ صورت‌گيرد باز هم‌ بايد در زميني‌ كه‌ در جوار همان‌ زمين‌ قرار گرفته‌ و متعلق‌ به‌ اينجانب‌ است‌ نصب‌ گردد كه‌ البته‌كل‌ هزينه‌ اين‌ نقل‌ و انتقال‌ را هم‌ تقبل‌ مي‌نمايم‌.

آيا اين‌ همه‌ همكاري‌ از سوي‌ يك‌ سرمايه‌گذار بايد همچنان‌ بي‌پاسخ‌ بماند؟! آيا ايجاد موانع‌ در امر سرمايه‌گذاري‌ در منطقه‌ گيلان‌ شايعه‌ است‌ يا صحت‌ داريد؟ انشاءا... در فرصتي‌ ديگر نظرات‌ سرمايه‌گذاران‌ را هم‌ جويا خواهيم‌ شد.

رشت ـ سيد اکبر خوشحال


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي