جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1385/11/03 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - سه شنبه (سوم محرم الحرام 1428) نسخه شماره 2683


دانشجويان وآموزش هاي الکترونيکي


جزئيات آزمون کار شناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي تشريح شد

بر اساس مصوبه هيئت وزيران :
شرايط پذيرش دانشجويان ايراني خارج کشور در داخل اعلام شد


کوتاه و خواندني


ساختار آموزشي


 دانشجويان وآموزش هاي الکترونيکي  

انواع مختلفي از آموزش  الکترونيکي وجود دارد که  مي توان آنها را ايجاد و پياده سازي نمود که برخي از آنها به شرح ذيل مي باشد :
خود آموزي تحت وب عبارت است از بکار گيري  فن آوري هاي تحت وب جهت تهيه و ارائه صفحات وب ، محيط هاي چند رسانه اي و ايجاد فضاي مناسب براي انجام فعاليت هاي متقابل توسط دانشجويان .
خود آموزي تحت وب به همراه راهنما :
 در اين نوع آموزش يک آموزش دهنده يا يک راهنما داراي نقش کليدي مي باشد در اين روش امکان برقراري ارتباط دانشجويان با اهنماي خود از طريق گفتگوي اينتر نتي صفحات اعلام نظر ، پست الکترونيکي يا ساير فن آوري ها وجود دارد .
کلاس هاي آموزشي تحت وب :
 در اين روش معمولا از فن آوري هاي همايش ويدئويي براي ارائه فعاليت هاي کلاسي و برقراري ارتباط به صورت بلادرنگ بين دانشجويان و آموزش دهندگان استفاده مي گردد .
ارائه دوره هاي آموزشي توسط email  :
 استفاده از اين روش آموزش دهندگان را قادر مي سازد تا تمرين هاي مختلفي را براي دانشجويان خود ارسال نموده و ظرف مدت تعيين شده پاسخ ها يا راه حل هاي ارائه شده را مطالبه و دريافت نمايند .
گروه هاي بحث و بررسي online  :
 اين روش داراي اين مزيت است که آموزش دهندگان مي توانند يک سوال را به يک بولتن الکترونيکي ارسال نمايند و دانشجويان نيز قادر خواهند بود تا به صورت تک تک يا گروهي بر روي آن فعاليت نمايند .
در آموزش online بيشترين توجه اغلب به افزار هاي آموزشي و پلت فرم هاي ارائه آموزش مي باشند ، هرچند کساني که در زمينه هاي مختلف آموزش جمعي فعاليت نموده اند به خوبي از اهميت حياتي پشتيباني و حصول رضايت دانش آموزان غير دانشگاهي که براي تضمين موفقيت و حصول رضايت آنها لازم مي باشد آگاه مي باشند .
بر اساس نوع خدمات ارائه شده اين پشتيباني مي توانند شامل ارائه کمک فني ، مشاوره آموزشي ، انواع مختلف راهنمايي و غيره اشد .
در يک سيستم آموزشي online  هر يک از اين موضوعات داراي اولويت يکاني هستند و در هماهنگي با محتواي آموزشي ايجاد مي گردند . در شرايط واقعي ، مي توان گفت : که تمامي اين سيتم ها تقريبا وجود دارند که بايد تغيير يافته و براي منطبق شدن با آموزش online  ارتقا» يابند و بعلاوه بايد داراي قابليت انطباق و تغيير در هنگام ارائه امکانات جديد و تغيير انتظارات دانشجويان  باشند .
بازي هاي آموزشي :
 استفاده از بازي هاي آموزشي  باعث مي شود دانشجويان به جستجو در مطالب آموزشي پرداخته و به سوالات مختلف مطرح شده پاسخ دهند که باعث بالا رفتن ميزان يادگيري فعالانه                           مي گردد .

 مراحل طراحي آموزش الکترونيکي
اجزا» اصلي زنجيره يک سازمان آموزش الکترونيکي به شرح ذيل مي باشد :

 تدارکات داخلي logistics  indounb
شامل آماده سازي براي تدوين دوره هاي آموزشي و طرح ريزي آموزشي و فعاليت هاي مرتبط با آن مي باشد .

 عمليات opertions
شامل فرايند هاي واقعي ايجاد محتويات اموزشي نوشتاري ، چند رسانه اي ، ويراستاري ، قالب بندي  ، طراحي گرافيکي و انتشار چاپي و تحت وب مي باشد .

 تدارکات خارجي  logistics outdounb 
شامل دوره هاي آموزشي و فرايند هاي ارائه محتويات آموزشي به دانشجويان مي باشد .
   همچنين تعداد زيادي الگو براي طراحي فرايند هاي آموزش وجود دارد که  مي توان فرايند هاي مشترکي را از امکانات مرسوم آنها تهيه کرد اين فرايند ها  عبارتند از :
تحليل  : فرايند تعريف سر فصل هايي که بايد آموزش                                داده شوند ،
طراحي : فرايند تبيين چگونگي آموزش دهي ،
ايجاد : فرايند تهيه و تدوين مفاد آموزشي ،
پياده سازي : فرايند اجراي دوره  آموزشي ،
ارزيابي : فرايند سنجش موفقيت دوره آموزشي ،
در عمل وظايف طراح فرايند هاي آموزش به شرح زير مي باشد :
کمک به متخصصين تهيه مفاد آموزشي در شناسايي استراتژي ها و امکانات آموزشي ،
کمک به تعيين ايجاد و سازگار نمودن منابع آموزشي ،
ارائه مشاور در زمينه انتخاب بهترين روش ارائه اطلاعات ،
تهه مستند سازي دستاورد هاي آموزشي ،
ارزيابي رويه هاي آموزشي .


 جزئيات آزمون کار شناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي تشريح شد  

 تعداد شرکت کنندگان در آزمون کارشناسي ارشد امسال نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. به طوريکه تعداد 485 هزار و 324 نفر در اين آزمون ثبت نام کرده اند.
دکتر "ابراهيم خدايي" در گفتگو با  مهر، در زمينه جزئيات آزمون کارشناسي ارشد افزود: در اين آزمون 45 هزار و 448 نفر در دو رشته امتحان مي دهند. بدين ترتيب 530 هزار و 772 داوطلب در رشته هاي مختلف آزمون کارشناسي ارشد به رقابت مي پردازند.
معاون فني و آماري سازمان سنجش گفت: بر اساس آمار 256 هزار و 385 نفر از ثبت نام کنندگان زن و 276 هزار و 387 نفر مرد هستند.
وي با بيان اينکه انتخاب رشته آزمون کارشناسي ارشد به طور قطع اينترنتي است، افزود: همچنين در سال جاري فرايند اعلام ظرفيت از سوي دانشگاه ها نيز به صورت اينترنتي بوده است و تا کنون 20 دانشگاه ظرفيت هاي خود را به سازمان سنجش اعلام کرده اند و سازمان پيش بيني مي کند تا قبل از فروردين ماه ظرفيت تمامي دانشگاه ها را در اختيار داشته باشد.
خدايي اظهار داشت: آزمون کارشناسي ارشد صبح و بعد از ظهر روزهاي 9، 10، 11و 12 اسفندماه برگزار مي شود و داوطلبان مي توانند 10 يا 15 روز قبل از دريافت کارت ورود به جلسه کارت خود را بر روي سايت سازمان سنجش مطالعه کنند و از حوزه امتحاني خود مطلع شوند.
وي با تاکيد بر اينکه ضوابط آزمون کارشناسي ارشد و محتواي آن تغييري نکرده است، گفت: افزايش ظرفيت نيز به طور قطعي مشخص نشده است.
 
 اعلام آخرين تغييرات کد رشته هاي امتحاني آزمون کارشناسي ارشد 86
همچنين آخرين تغييرات کد رشته هاي امتحاني آزمون کارشناسي ارشد 86 اعلام شد .
دفترچه راهنماي شرکت در آزمون کارشناسي ارشد سال 86 براي کد رشته هاي امتحاني 1148، 1287 و همچنين نحوه برگزاري آزمون کد رشته امتحاني 1146 تغيير کرد.
به گزارش ايسنا، طبق اعلام سازمان سنجش، امتحانات دروس رشته برنامه ريزي، مديريت و آموزش محيط زيست (کد 1146) به صورت تستي برگزار مي شود.
همچنين آزمون زبان داوطلبان متقاضي ادامه تحصيل در رشته مديريت MBA (کد 1148) همزمان با آزمون هاي مجموعه کد رشته امتحاني (1148) برگزار مي شود.
گفتني است منحصرا شرط برگزاري مصاحبه اختصاصي از شرايط ورودي رشته امتحاني مديريت امور شهري (کد 1148) حذف شده است و مصاحبه ورودي برگزار نخواهد شد.
شايان ذکر است که امتحانات دروس رشته مهندسي طراحي محيط زيست (کد 1287) به صورت تستي و آزمون عملي تشريحي همزمان با برگزاري آزمون ساير رشته هاي آزمون ورودي تحصيلات تکميلي سال جاري برگزار مي شود.
 
 نحوه اصلاح اطلاعات ثبت نامي آزمون کارشناسي ارشد اعلام شد
اطلاعات ثبت نامي داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد 86 به منظور مشاهده آنها و در صورت لزوم، اعمال اصلاحات اطلاعات، از امروز بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
 احسان جمالي، مدير کل دفتر خدمات ماشيني سازمان سنجش، با اعلام اين مطلب گفت: داوطلبان با وارد کردن شماره پرونده و کد رهگيري که پس از ثبت نام در اختيارشان قرار گرفته است و يا شماره کاربر، رمز ورود و شماره کارت مندرج در کارت اعتباري و شماره شناسنامه، مي توانند به منظور ديدن و ويرايش اطلاعات ثبت نامي خود،  وارد سايت شوند.
وي با تاکيد بر اينکه داوطلبان، دستور العمل مربوطه در سايت سازمان سنجش به نشاني org.sanjesh.www را حتما مطالعه کنند، اظهار داشت، اطلاعات ثبت نام اوليه، اطلاعات اصلي داوطلب محسوب مي شود; از اين رو اصلاحاتي که از سوي داوطلبان وارد شود، پس از بررسي اعمال خواهد شد.
وي تاکيد کرد: اصلاحات مي بايست توسط خود داوطلب وارد شود و اين امر به شخص ديگري واگذار نشود.
مدير کل دفتر خدمات ماشيني سازمان افزود: همه اطلاعات ثبت نامي داوطلب، به جز اطلاعات مربوط به گروه امتحاني، کد رشته امتحاني اول، زبان رشته امتحاني اول، کد رشته امتحاني دوم و زبان امتحاني دوم، قابل اصلاح است.
طبق گفته وي، داوطلباني که هرگونه سوال در رابطه با ثبت نام دارند، مي توانند پس از مراجعه به سايت با شماره تلفن هاي مندرج در دستور العمل با سازمان سنجش تماس بگيرند.
جمالي با بيان اينکه اطلاعات 486 هزار و 92 داوطلب بر روي سايت قرار دارد، خاطر نشان کرد: داوطلبان در حين انجام مراحل ويرايش، حتما به پيغام هاي خاصي که به آنها داده مي شود توجه کنند.
مدير کل دفتر خدمات ماشيني يادآوري کرد: ثبت نام آزمون کارشناسي ارشد 86 فقط اينترنيت بود و کارنامه نتايج مرحله اول و نهايي از طريق سايت سازمان سنجش اعلام مي شود. ضمن آنکه انتخاب رشته نيز از طريق اينترنت انجام مي شود، از اين رو، داوطلبان تا آخرين مراحل اعلام نتايج، بايد کد رهگيري و شماره پرونده خود را نيز نگهداري نمايند.


 بر اساس مصوبه هيئت وزيران :
 شرايط پذيرش دانشجويان ايراني خارج کشور در داخل اعلام شد  

هيئت وزيران در خصوص کاهش مشکلات دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي خارج از کشور مصوبه اي را ابلاغ کرده است که بر اساس آن شهريه دانشجويان انتقالي از خارج نبايد از دو برابر هزينه سرانه دانشگاه ها تجاوز کند.
به گزارش مهر، هيئت وزيران براي کاهش مشکلات دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از کشور وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را مکلف کرده است تا با استفاده کامل از امکانات موجود دانشگاه هاي کشور و ايجاد تسهيلات لازم و رفع کمبودها نسبت به انتقال دانشجويان متقاضي به داخل کشور که در رشته هاي تحصيلي مورد تاييد در خارج از کشور اشتغال به تحصيل دارند، اقدام کند
دارا بودن مدرک تحصيلي مورد تاييد مقاطع قبلي، گذراندن حداقل 12 واحد درسي با ميانگين کل دو و نيم از چهار براي مقاطع کارداني و کارشناسي و گذراندن حداقل شش واحد درسي با ميانگين کل نمرات حداقل سه از چهار براي مقطع کارشناسي ارشد از شرايط پذيرش دانشجويان ايراني خارج از کشور در دانشگاه هاي داخل است.
دانشجويان مقطع دکتري مشغول به تحصيل نيز در دانشگاه هاي داخل پذيرفته مي شوند.
هيئت وزيران مصوب کرده است، ميزان شهريه تحصيلي دريافتي از دانشجويان انتقالي نبايد حداکثر از دو برابر سقف هزينه سرانه دانشگاهها که توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور تعيين مي شود، تجاوز کند.


 کوتاه و خواندني 


 بازنگري رشته هاي کشاورزي و مهندسي شيمي
در دانشگاه صنعتي اصفهان

آيين نامه واگذاري برنامه ريزي درسي به دانشگاه ها از مواردي است که در قانون سوم برنامه توسعه تدوين و به دانشگاه ها ابلاغ شده است. معاون آموزشي دانشگاه اصفهان در مورد اقدامات اين دانشگاه بر اساس اين آيين نامه گفت : دانشگاه صنعتي اصفهان پس از واگذاري برنامه ريزي درسي به دانشگاه ها بازنگري هاي کلي را در دوره هاي تحصيلات تکميلي اين دانشگاه انجام داده است.
دکتر "همداني گلشن" در گفتگو با  مهر افزود: دانشگاه صنعتي اصفهان از زمان ابلاغ آيين نامه بازنگري و تدوين برنامه هاي درسي دانشگاهي تاکنون دروس رشته هاي کشاورزي و مهندسي شيمي را در تمام دوره ها به طور کلي بازنگري کرده است و بازنگري رشته برق را در دست اقدام دارد.
وي گفت: بازنگري و تغييرات اساسي برنامه ريزي درسي در دوره هاي تحصيلات تکميلي دانشگاه بيشتر صورت گرفته است و در دوره هاي کارشناسي به دليل پايه اي بودن دروس اين امر بايد با احتياط بيشتري صورت مي گيرد.
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي اصفهان اظهار داشت: تدوين و بازنگري دوره هاي کارشناسي نيز بر حسب نياز و موردي در گروه هاي آموزشي مختلف دانشگاه در دست اجرا است.
وي افزود: همچنين حذف گرايش ها نيز در رشته هاي برق، مکانيک و شيمي در دوره کارشناسي انجام شده است.
دکتر همداني گفت: دانشگاه صنعتي اصفهان در ايجاد رشته هاي جديد مانند نانو مواد، بيومواد، علوم دريا و هوا و فضا نيز اقداماتي را در دست اجرا دارد.
 
آزمون دوره  هاي پودماني دانشگاه جامع علمي کاربردي باطل شد

هيئت عمومي ديوان عدالت اداري برگزاري آزمون جامع دوره هاي علمي کاربردي پودماني را به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون اين ديوان ابطال کرد.
به گزارش  مهر، پس از شکايت تعدادي از دانشجويان دانشگاه  علمي کاربردي اين دانشگاه، به علت برگزاري غيرقانوني آزمون جامع پاياني  به قصد اعطاي مدرک و بررسي جوابيه نماينده حقوقي اين دانشگاه، هيئت عمومي ديوان عدالت اداري با اکثريت آرا بر ابطال مصوبه داخلي اين دانشگاه راي داد.
 
دوره کارشناسي ارشد مهندسي سطح در دانشگاه صنعتي شريف داير شد

دوره مشترک کارشناسي ارشد مهندسي سطح طي مراسمي با حضور مسوولان و اعضاي هيات علمي دانشکده مهندسي شيمي و نفت دانشگاه صنعتي شريف و رييس و تني چند از استادان دانشگاه آلن آلمان (university Aalen) گشايش يافت.
به گزارش ايسنا، دکتر داود رشت چيان رييس دانشکده مهندسي شيمي و نفت اين دانشگاه در اين خصوص گفت: دوره کارشناسي ارشد مهندسي سطح مرتبط با کليه پديده هاي سطحي از جمله خوردگي و آبکاري است.
وي هدف از ايجاد اين دوره مشترک با دانشگاه آلمان را با توجه به صنايع گسترده و با اهميت در ايران مانند صنايع خودروسازي و صنايع آبکاري، ارتقاي کيفيت اينگونه صنايع آموزشي و تکنولوژي جديد حائز اهميت دانست و گفت: کشور آلمان در ارتباط با دانش فني و صنايع مرتبط با آبکاري از دانش پيشرفته و تجربيات صنعتي خوبي برخوردار است و در همين راستا انتقال تکنولوژي از اين کشور به ايران بسيار با ارزش است.
دکتر رشتچيان برگزاري دوره هاي آموزشي کوتاه مدت کاربردي با همکاري طرف آلماني در خصوص صنايع کشورمان در رابطه با پديده هاي سطحي، آبکاري، راه اندازي دوره کارشناسي ارشد سطح بصورت مشترک توسط اين دانشکده و دانشگاه آلن آلمان، تبادل دانشجويي بين دو دانشگاه ، راه اندازي آزمايشگاه مهندسي سطح با حمايت مالي و علمي طرف آلماني در دانشگاه صنعتي شريف و انجام پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه مهندسي سطح و دانش آبکاري را از جمله موضوعات مورد بحث با هيات آلماني برشمرد.
در گشايش اين دوره 10 نفر از استادان دانشگاه هاي دو کشور در خصوص آخرين پديده هاي علمي خوردگي و آبکاري با ارائه مقاله به سخنراني پرداختند.
 
دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) دانشجوي دکتري مي پذيرد

دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) براي سال تحصيلي 86-87 در دوره هاي دکتري از طريق آزمون دانشجو مي پذيرد.
به گزارش ايسنا، آزمون دوره دکتراي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) در رشته هاي رياضي کاربردي (گرايش آناليز عددي) و ادبيات فارسي طي روزهاي 27 و 28 فروردين ماه برگزار مي شود.
ارائه فرم تکميل شده تقاضانامه ثبت نام، تصوير از صفحات شناسنامه، سه قطعه عکس 3 در 4، تصوير مدرک تحصيلي دوره هاي ديپلم، کارشناسي و کارشناسي ارشد، ريز نمرات دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد، ارائه مدرک مربوط به نظام وظيفه براي داوطلبان مرد و ارائه توصيه نامه علمي از دو تن از استادان رشته تخصصي داوطلب و سوابق علمي و پژوهشي داوطلب براي شرکت در اين آزمون الزامي است.
علاقمندان به ثبت نام در اين دوره ها تا 11 فروردين ماه سال آينده فرصت دارند.
اطلاعات بيشتر و فرم ثبت نام در پايگاه اينترنتي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) به نشاني http:ir//.ac.ikiu.www قرار دارد.
 
عضو کميسيون بهداشت مجلس :
طرح سنجش و پذيرش دانشجو در کميسيون بهداشت رد شد

عضو کميسيون بهداشت مجلس از عدم تصويب طرح سنجش و پذيرش دانشجو در کميسيون بهداشت خبر داد.
حسينعلي شهرياري در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اين  که جلسه اي با حضور کارشناسان به منظور بررسي طرح سنجش و پذيرش دانشجو در کميسيون بهداشت برگزار شد، گفت: با توجه به اين که هنوز آموزش و پرورش کشور نتوانسته به حداقل استاندراد آموزشي برسد و بين مناطق برخوردار از مدارس و امکانات و غير برخوردار تفاوت زيادي است اجراي طرح سنجش و پذيرش دانشجو تبعيض آشکاري بين مناطق برخوردار و مناطق محروم است.
وي با بيان اين که بر اساس طرح سنجش و پذيرش دانشجو 3 تا 4 سال متوالي هر سال بايد از 10 درس امتحان سراسري گرفته شود، افزود: تامين امنيت کنکور فعلي که يک آزمون است براي نظام آموزشي کشور سخت است با اين اوصاف نمي توان امنيت آزمون هاي سراسري 3 تا 4 ساله را تامين کرد.


 ساختار آموزشي 


ساختار آموزش عالي در اسکاتلند

آموزش عالي دردانشگاهها،دانشسراهاي آموزش عالي وبرخي از دانشسراهاي آموزش تکميلي ارائه مي گردد.طبق آمارسال تحصيلي  1997-1996، بيش از 239300 دانشجو در دوره هاي آموزش عالي اسکاتلند حضور دارند.تقريبا نيمي از آنان درمقطع کارشناسي،بيش از يک سوم درمقطع کارشناسي ارشد و درحدود %17 دردوره هاي تکميلي فعاليت دارند.دراسکاتلند 22موسسه آموزش عالي از جمله 13دانشگاه وجود دارد.باقي موسسات آموزش عالي بردانش سراهاي آموزش عالي سابق وموسسات مرکزي سابق بعلاوه دانشگاه آزاد مشتمل مي گردد.گواهي آموزش عالي  يا گواهي آموزش عالي ملي را مي توان در  دانش سراهاي آموزش تکميلي اخذ نمود .
در اسکاتلند تمامي دانشگاهها مشمول قوانين پارلمان بوده واز استقلال دانشگاهي برخوردارند.آنها خود کارکنان خويش را منصوب نموده، دانشجويان ورودي را اعلام نموده، دوره هاي خود را عرضه داشته ومدارک خويش را اعطا مي کنند.ازسال 1992،اختيار مدرک دهي به مراکز پلي تکنيک ها به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است.موسسات آموزش عالي اسکاتلند موسساتي خود گردان هستند که يگانه مسئوليت آنها اداره امور خويش است. اين کار از طريق هيات ناظرين20 تا 25 نفره اي صورت مي گيرد که عمدتا از ميان کارکنان ، دانشجويان ونمايندگان اجتماع محلي  وبازار برگزيده شده اند .
آنها منابع عمومي براي تدريس، تحقيق وفعاليت هاي مربوطه را از شوراي تامين هزينه هاي آموزش عالي اسکاتلند به دست مي آورند. ديگر در آمد ها از محل شهريه هاي دانشجويي ، قراردادها وکمک هاي تحقيقاتي ، کمک هاي مردمي و درآمد حاصل از خدمات فوق برنامه  تامين مي گردد.
دوره هاي آموزشي
کليه دانشگاههاي اسکاتلند ازاختيار تام براي اعطاي مدرک برخوردارند.مدارک معمولا به تکميل موفقيت آميز يک دوره تمام وقت3ساله يا يک دوره 4ساله درسطح تخصصي تر و دشوارتر اعطا مي گردد.برخي از رشته هاي تخصصي از قبيل پزشکي ، دندان پزشکي ودامپزشکي معمولا مدت زمان5 تا 6 سال به طول مي انجامد.
انواع رشته هاي دانشگاهي غالبا در پيوندي تنگاتنگ با صنعت وبازار وجود دارد. ديگرموسسات آموزش عالي درحوزه هايي خاص ازقبيل خدمات بهداشتي،هنر وطراحي،موسيقي ونمايش ، فن آوري نساجي تربيت معلم تخصص دارند.علاوه بردوره هاي آموزش عالي،موسسات پذيراي متقاضيان بامهارتهاي حرفه اي وقبولي درسطحA ازGCEياديگر مدارک ازديگرنقاط بريتانيا ومتقاضياني خارجي هستند.
درجه کارشناسي در اغلب موسسات عنوان کارشناسي علوم انساني (BA)کارشناسي علوم(BS) را دارد .
با اين همه در برخي از دانشگاههاي درجه نخست رشته هاي هنري ، کارشناسي ارشد است .
مدارک خاصي به درحات کارشناسي مهندسي(BENG) وآموزش(BED) اعطا ميگردد.
گواهي آموزش عالي (HE .DIP) يک گواهي دو ساله است که معمولا مبنايي براي دوره کارشناسي محسوب مي شود.گواهي عالي ملي (HND) پس از دو سال تمام وقت يا دوره سه ساله متناوب يا تحصيلات پاره وقت اعطا مي شود.
دانشجويان باالقوه از طريق اتاق مرکزي پذيرش دانشجوي اسکاتلند درخواست خود را ارائه مي کنند.کليه دانشگاهها واغلب دانشسراها که دوره هاي آموزش عالي را در بريتانيا من جمله اسکاتلند عرضه مي کنند اعضاي مرکز خدمات پذيرشي دانشگاهها ودانش سراها(UCAS) مي باشند.
به داوطلبان يک برگه درخواست ودفترچه راهنمايUCAS داده مي شود که آن  را از مدارس، دانش سراها وادارات کار مستقيما از UCAS مي توان به دست آورد وحداکثر براي6رشته مي توان تقاضا داد .
مطابق آمار سال 1997، از 276503 دانش جوي پذيرفته شده در آموزش عالي ،178170 نفر برمبناي سطح A ، 16هزار نفر از درجه عالي اسکاتلند وبقيه از دوره هاي عالي فني حرفه اي پذيرفته شدند.
اغلب دانشجويان که دوره هاي کارشناسي تمام وقت خود را درموسسات آموزش عالي دولتي درسال 1998-1999يا بعد زا آن آغاز کردند بايد بخشي ازشهريه سالانه هر دوره را بپردازند.ميزان مشارکت بر اساس بضاعت افراد خواهد بود.افرادي که از خانواده هاي کم درآمد هستند شهريه اي نمي پردازند. حداکثر مشارکت افراد پر در آمد 1075 پوند است.اگر دانشجويي 25ساله يا بالاترباشد يا پيش از شروع دوره آموزش دانشگاهي به مدت حداقل3سال شاغل باشد درآمد والدين مد نظر قرار نمي گيرد.
 مطابق قوانين مصوب سال2003-2002،ميزان محدودي وام تحصيلي بالغ بر41ميليون بدين امر اختصاص مي يابد.
به اين ترتيب  براي دانشجويان بريتانيايي و اسکاتلندي که به تحصيلات دانشگاهي مبادرت دارند حدود 750 پوند کمک هزينه اختصاص مي يابد.طي سال1995،مجلس ايراند شمالي برحذف پيشاپيش شهريه هاي دانشگاهي تاکيد نمود.اما اين اقدام را بسيارهزينه بر ومغاير عدالت دانست زيرا رايگان نمودن تحصيلات دانشگاهي سبب مي گردد تا دانشجويان با بضاعت بيش از دانشجويان محروم منتفع گردند.
مطابق چنين تصميمي دولت تصويب کرد که دانشجويان اسکاتلندي مجبور نيستند شهريه سال آخر دوره دانشگاهي خود را بپردازند  به شرط آن که اين دوره 1سال طولاني تر از دوره مشابه در انگلستان و ولز باشد.گفتني است که شهريه اين سال اضافي تحصيلي توسط دولت پرداخت مي شود اما دانشجويان ساير نقاط بريتانيا که در دانشگاههاي اسکاتلند تحصيل مي کنند ملزم به پرداخت شهريه مي باشند.
طي سال 1998 ، دولت اسکاتلندلايحه اي را در مجلس به تصويب رساند که طبق آن بربازنگري نحوه دريافت شهريه تاکيد گرديد. اين مساله در نخستين انتخابات پارلمان جديد اسکاتلند به مساله عمده اي بدل شد. در پايان به دنبال همکاري ميان دموکراتهاي ليبرال وحزب کارگر کميته مستقلي تحت عنوان کوبي درخصوص رسيدگي به مسائل مالي دانشجويان داير گرديد.کوبي با ارائه 52 توصيه، مدعي شد که شهريه ها بايد جاي خود را به نظامي دهد که به موجب آن  دانشجويان فارغ التحصيل که 25هزار پوند در آمد دارند 3000 پوند شهريه بپردازند.قوه مجريه اسکاتلند تصميم گرفت تا پرداخت شهريه توسط دانشجويان اسکاتلندي دردانشگاههاي اسکتلند ملغي شده و به عوض آن فارغ التحصيلان براي کمک به صندوق وام هاي ضروري2000پوند بپردازند و زماني به بازپرداخت اين مبلغ مبادرت نمايند که در آمد آنان حداقل 10000پوند باشد .استثنات ديگري نيز در قوانين جديد شهريه دانشگاهي وجود دارد که از آن جمله ميتوان به معافيت معلمين مقاطع تحصيلات تکميلي از پرداخت شهريه اشاره نمود.
دانشجويان پزشکي مجبور نيستند درسال 5 خود شهريه بپردازند.دانشجويان رشته هاي پرستاري و مامايي نيز براي پرداخت شهريه از کمک هزينه هاي دولتي بر خوردار مي گردند.
دانشجويان واجد شرايط از مساعدت وام هايي در گذران زندگي خود بهره مند مي شوند که نرخ بهره آن بستگي به نرخ تورم داشته وتوسط نهاد ملي  وام دانشجويي تعيين و پرداخت مي گردد.
روش باز پرداخت وام ها بستگي به در آمد دانشجويان پس از فراغت از تحصيل دارد .
براي آن دسته از دانشجوياني که به کمک بيشتري نياز دارد يک وام ضروري اضافي 250 پوند در سال نيز وجود دارد که از محل اعتبارات مرسوم به صندوق امکانات دانشجويي تامين مي گردد .
طول دوره هاي تکميلي متفاوت است. دوره هايي که به اخذ مدرک کارشناسي ارشد منتهي مي شوند معمولا يکسال تمام وقت يا دو سال پاره وقت به طول مي انجامد.
دوره هاي تحقيقاتي نيز مدت زمان2تا3سال تمام وقت به طول مي انجامد.جزئيات دوره هاي تحقيقاتي ساليانه توسط مرکز تحقيق ومشاوره اي مشاغل منتشر ميگردد.
آموزش از راه دور
درسطح دانشگاهي، الگوي موجود نمايانگر همان سنت قوي اراده گراست که تدارک حضوري را مشخص مي سازد: يک دانشگاه آزاد و حداقل 100 دانشگاه عادي که در بازار آموزش راه دور با يکديگر به رقابت مي پردازند. درسطح آموزش عالي غير دانشگاهي، مجموعه اي از کالجهاي آموزش عالي غير دانشگاهي وجود دارد که برنامه هاي آموزش راه دور آزاد يا متغير را ارايه مي کند و رقباي اين کالجها عبارتند از بخش خصوصي کماکان قدرتمند مرکب از 45 عرضه کننده به ثبت رسيده و همچنين تعدادي بيشمار از عرضه کنندگان خصوصي کوچک و ارايه کنندگان برنامه هاي آموزش راه دور. به تازگي يک سازمان دولتي انگليسي براي حفظ کيفيت تدارک راه دور، برنامه کنترل کيفيت در زمينه آموزش از راه دور را رسما منتشر کرده است.
موسسات دولتي آموزش راه دور
شوراي سرمايه گذاري آموزش عالي غير دانشگاهي، نهادي دولتي است که بر آموزش عالي غير دانشگاهي و کالجهاي آموزشي در انگلستان نظارت مي کند. در حال حاضر، انگلستان داراي مجموعه اي از يادگيري آزاد و نيز عرضه کنندگان آموزش راه دور، بر اساس انواعي که تعريف گرديد، است. تعيين تفاوت بين يادگيري آزاد و آموزش راه دور کاري دشوار است. در حوزه آموزش عالي غير دانشگاهي، يادگيري آزاد غالب است. اساسا اين بدان معناست که مجموعه اي گسترده از عرضه کنندگان براي ادامه بقا و بازار با يکديگر در رقابت هستند. الگوي اوليه، الگوي مربوط به عرضه کنندگان آموزش مديريت يکپارچه است که آموزش درون سازماني متکي به منابع را همراه با مدرسان آزاد (مدرساني که به شکل گاه و بيگاه براي جلسات جامع و دقيق، در شرکت به فعاليت مي پردازند) عرضه مي کند.
موسسات خصوصي آموزش راه دور
شوراي کيفيت يادگيري آزاد و راه دور (ODLQC) شامل مجموعه اي از موسسه هاي خصوصي آموزش راه دور است و با بخشهاي ديگر نيز مرتبط است. گفته مي شود در موسسه هاي عضو سالانه حدود 100/000 نام نويسي صورت مي گيرد و در مورد مجموعه اي از کالجهاي معمولا کوچک تر غير عضو، اين ميزان بين 10 تا 20 درصد افزايش مي يابد.


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش