جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/06/07 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 4512


زنجيره حماسه درايران خودرو


آگهي صفحه 2


 زنجيره حماسه درايران خودرو 

گروه صنعتي ايران خودرو در سال هاي اخير در نتيجه تغييرات فضاي كسب و كار داخلي و جهاني، چالش هاي بزرگي را از سر گذراند. در اين روند تجربه هاي ارزشمندي را به دست آورد و دستاوردهاي تازه اي را در تاريخ صنعت خودروي ايران رقم زد.به گزارش ايكو پرس ، در اين گزارش به عملكرد چهار ساله اخير اين گروه صنعتي در زمينه هاي توليد، كيفيت، صادرات، تحقيق و توسعه و محصولات جديد پرداخته مي شود.

ركوردهاي توليد

در اواخر اسفند سال 88 براي اولين بار در تاريخ 42 ساله ايران خودرو، ركورد توليد680 هزار و هشت دستگاه انواع خودرو سواري و وانت شكسته شد. توليد 16 درصد و كيفيت 26 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد كرد و ايران خودرو عنوان سومين شركت در ميان 100 شركت برتر ايران را از آن خود كرد. درهفتمين جشنواره توليد ملي – افتخارملي نيز برترين توليد كننده ملي شناخته شد و لوح سپاس و تنديس دريافت كرد.

رکورد توليد سال 89 ايران خودرو نيز با عبور از 755 هزار و 555 دستگاه انواع خودرو سواري در روز 23 اسفند 90 شکسته شد و با وجود سخت گيرانه تر شدن استاندارد هاي خودرويي، ايران خودرو توانست در سال 1390 تعداد 775 هزار دستگاه انواع خودرو توليد كند. اين درحالي صورت گرفت که اين شرکت خودروهايي با فناوري پايين را از چرخه توليد حذف کرد. در سال 1391 نيز با وجود تشديد تحريم ها و مشكلات داخلي و خارجي، 444 هزار و 444 هزار دستگاه در ايران خودرو توليد شد.برنامه توليد ايران خودرو درسال 92، ‌550 هزار دستگاه پيش بيني شده است. از ديگر سو تندر 90 اتوماتيك، راناي لوکس، دنا، يك خودروي جديد شاسي بلند، وانت تندر 90، وانت نيمه سنگين و سورن با موتور توربوشارژ، امسال از سوي ايران خودرو عرضه مي شود. در سال 92، ايران خودرو بخش زيادي از نياز ارزي برنامه هاي توليد و طرح و توسعه اي خود را از ارز حاصل از صادرات و بدون اتکا به ارز نفتي تامين خواهد کرد.

توليدانبوه دومين خودرو ملي

رانا دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو و در راستاي توسعه برند ملي و پلاتفرم هاي ايران خودرو طراحي و توليد شده است. اين محصول با استاندارد ايمني بالا و در حد سه ستاره و استاندارد آلايندگي يورو (3 ، 4 و 5 ) به بازار عرضه مي شود. خطوط توليد انبوه اين خودرو 27 خرداد 91 آغاز به كار كرد.

ارتقاي رتبه جهاني

ايران خودرو با توليد 688 هزار دستگاه در سال 2009 ميلادي از نظر حجم توليد دربين خودروسازان جهاني با شش پله صعود از رتبه بيست دوم به جايگاه شانزدهم ارتقا يافت.

با وجود بحران اقتصادي كه موجي از ركود بي سابقه را در صنايع خودروسازي جهان دامن زد، ايران با توليد يك ميليون و 395 هزار دستگاه درسال 2009 ميلادي، با رشد 12 درصدي مواجه شد و توانست رتبه دوازدهم را در جهان از آن خود كند. 88 درصد از افزايش توليد كل خودروي سواري و تجاري كشور درسال 2009 ناشي از رشد چشم گير توليد گروه صنعتي ايران خودرو بود و مجموع توليد خودروي سواري و تجاري ايران خودرو از 581 هزار دستگاه در سال 2008 با 18درصد رشد به 688 هزار دستگاه درسال 2009 رسيد.

بهره برداري از مدرن ترين سيستم پردازش قطعات پرسي درخاورميانه

اولين سيستم مكانيزه پردازش قطعات پرسي در سطح خاور ميانه و چهارمين در سطح جهان، در شركت ايران خودرو به بهره برداري رسيد. اين مجموعه، انبارش قطعات پرسي در حداقل زمان و انتقال آن ها به سالن هاي (EMS) و بدنه سازي هاي دو و پنج از طريق سيستم مكانيزه را ممكن مي سازد.

انبار مكانيزه قطعات پرسي، از بزرگ ترين پروژه هاي توسعه اي ايران خودرو در بهره گيري از جديدترين و دقيق ترين فناوري با انعطاف پذيري بالا و كاهش آسيب هاي ناشي ازحمل و نقل با كفي و ليفتراك از نتايج آن است. افزايش 25 درصدي كيفيت قطعات و كاهش دوباره كاري و ضايعات، از نتايج به كار گيري اين سيستم است. كاهش سالانه يك و نيم ميليون كيلومتر ترددهاي داخل شركت، كاهش مصرف سوخت معادل 300 هزار ليتر گازوييل و 500 متر مكعب گاز و پنج ميليارد ريال صرفه جويي از ديگر نتايج اين سيستم مكانيزه است و با حذف تجهيزات حمل و نقل، سالانه از انتشار چهار هزار كيلو گرم مونو اكسيد كربن، 35 هزار كيلو گرم اكسيدهاي ازت و 700 كيلوگرم PM جلو گيري به عمل مي آيد.

بهره برداري از بزرگ ترين سالن ماشين كاري سيلندر درخاورميانه

بزرگ ترين كارخانه ماشين كاري سر سيلندر و بلوك سيلندر موتورهاي كم مصرف در خاورميانه، در ايران خودرو آغاز به كار كرد. اين مجموعه در دو فاز طراحي و تاسيس شده كه در فاز اول آن سالانه 30 هزار قطعه و فاز دوم سالانه 250 هزار قطعه با بالاترين استانداردهاي روز دنيا توليد مي شود.

توسعه موتورهاي روز دنيا با مصرف سوخت و آلايندگي کم‌تر، از مهم ترين اهداف اين طرح عنوان شده و بهره برداري از سالن ماشين كاري سيلندر و سرسيلندر موتورهاي تي يو، ضمن ايجاد خودکفايي در ساخت قطعات مهم موتور، ارتقاي كيفيت، اشتغال زايي و بومي سازي دانش فني نوين در تجهيزات مونتاژ و ماشين کاري را به دنبال دارد.

ايران خودرو توليد موتورهاي خانواده تي يو در 15 مدل و اي اف 7 و داخلي سازي قطعات پيچيده و اصلي نظير بلوك سيلندر و سرسيلندر و بومي سازي فناوري نوين در تجهيزات و ماشين آلات را در برنامه كاري خود قرار داد.

اشتغال زايي مستقيم اين پروژه 700 نفر است و در كنار توليد 250 هزار موتور در سال و برخورداري از استانداردهاي زيست محيطي و فرايندها و ابزارهاي كنترلي، محصول نهايي از طريق سيستم هاي پيشرفته تا 10 سال پس از فروش در نزد مشتري رديابي مي شود.

رونمايي از نخستين نمونه قواي محركه ديزل

با رونمايي از نخستين نمونه قواي محركه ديزل، ايران به جمع توليدكنندگان قواي محركه ديزل در جهان پيوست. طراحي موتور ملي ديزل سواري كه جزو خانواده موتور ملي ايران خودرو و برپايه ديگر موتورهاي اين شرکت بوده و با رويکرد استفاده از قطعات مشترک ميان موتورهاي ايران خودرو طراحي شده از تيرماه 87 در شرکت تحقيقات و طراحي موتور ايران خودرو ايپکو آغاز شد. مصرف سوخت گازوييل در اين موتور پنج ليتر در هر 100 کيلومتر است و با قدرت 120 اسب بخار قابليت نصب بر روي همه خودروهاي توليد داخل را دارد. استاندارد آلايندگي موتور ملي ديزل، يورو 5 است و از اين لحاظ در بالاترين سطح قرار دارد.

بومي سازي فناوري توربوشارژ

عرضه موتور اي اف 7 مجهز به توربوشارژ نشان دهنده حركت ايران خودرو به موازات صنايع پيشرو جهاني در اين زمينه است. توربوشارژ اين امكان را مي دهد تا از خودرويي با موتور 1700 سي سي تواني برابر 2200 سي سي توان به دست آيد، در حالي كه هزينه مورد نياز براي آن درمقايسه با موتور 2200 سي سي به مراتب كم‌تر و علاوه بر آن تعداد زيادي قطعه مشترك با موتور معمولي 1700 سي سي دارد. موتور اي اف 7 توربوشارژ دومين موتور از خانواده ملي است كه ابتدا بر روي سورن ELX نصب شد.

توسعه فناوري هيبريد

توسعه فناوري هيبريد با عرضه سمند مجهز به فناوري ميكروهيبريد توسط شركت ايران خودرو دراوايل سال 88 آغاز شد. اين نوع خودرو در توقف خاموش و با پدال گاز يا كلاچ دوباره روشن مي شود، به همين دليل براي تاكسي و سفرهاي داخل شهري مناسب تر است. در خودروي ميكرو هيبريد، با تغيير در استراتژي اي. سي. يو.، استارت با دينام يكي مي شود و مهم ترين دستاورد آن، كاهش مصرف سوخت در توقف ها بدون آسيب به قواي محركه است.

سمند ميکروهيبريد ايران خودرو به منظور انطباق با استاندارد يورو4 در بهمن ماه 90 فرايندها و آزمون هاي لازم را با موفقيت از سر گذراند. فاز تجاري سازي آن، اول ارديبهشت 90 به پايان رسيد و تمامي قطعات نيز تاييد نهايي گرفت.

فناوري نانو

يك نمونه از خودروي سورن كه با بهره گيري از نانو در برخي قطعات و تجهيزات آن توليد شده، در نمايشگاه دومين جشنواره نانو در آبان 88 به نمايش در آمد. ازجمله كاربردهاي نانو در اين خودرو، رنگ بدنه با كيلر نانو است كه مقاومت آن در برابر سايش هاي مختلف را افزايش داده وعمر شفافيت خودرو را طولاني مي كند. منسوجات به كار رفته در صندلي ها، كف و رودري هاي خودرو از ديگر موارد به كار گيري فناوري نانو در اين محصول و از خاصيت آب گريزي و ضد لك برخوردار است.

آنتي باكتريال بودن نقاط تماس با دست مانند فرمان همراه با فيلتر داخل كابين كه با جلوگيري از ورود ذرات و غبار به داخل كابين، هواي آن را مطبوع تر و سالم تر مي سازد، از ديگر موارد استفاده از نانو در اين محصول است. در ستون ها و برخي قطعات داشبورد اين محصول از كامپوزيت هاي نانو استفاده شده كه مقاومت در برابر حرارت و ضربه از ويژگي هاي آن است. نمونه هاي اوليه كاتاليست اگزوز نانو به توليد رسيده و بررسي هاي دقيق تر براي توليد انبوه آن در دست است. رنگ نانوي به كار رفته در اين محصول نمونه اي از توليد انبوه است و دراين زمينه مشكلي وجود ندارد.

برخي قطعات به كار رفته در سورن نانو از جمله اين قطعات كه پوشش هاي نانويي دارند مي توان به هاوزينگ هاي چراغ ها، پروانه فن رادياتور، نگه‌دانده اي سي يو، قطعات مجموعه داشبورد، قاب ستون هاي داخلي خودرو با استفاده از نانوكامپوزيت هاي پليمري تزريقي اشاره كرد.

كسب دانش فني سيستم فرمان برقي جهت نصب برروي محصولات ايران خودرو

با طراحي و توسعه سيستم فرمان برقي،ايران خودرو به دانش فني نصب سيستم فرمان برقي دست پيدا کرد. به کارگيري اين سيستم، سه تا چهار درصد کاهش مصرف سوخت خودرو را به همراه خواهد داشت و در مقايسه با سيستم فرمان هيدروليک متداول که به صورت مداوم فعال بوده و انرژي مصرف مي کند، تنها در هنگام گردش فرمان توسط راننده خودرو وارد مدار مي شود و عمل مي كند.

فرمان برقي امکان نصب سيستم هاي جديد برقي و الکترونيک در خودرو همانند سيستم هيبريد را فراهم كرده و سبب کاهش مصرف سوخت و آلايندگي خودرو خواهد شد. از مزاياي ديگر اين سيستم تنظيم سفتي يا نرمي فرمان خودرو متناسب با سرعت آن است که نقش مهمي در پايداري خودرو به ويژه در سرعت هاي بالا دارد.

کسب دانش فني نصب سيستم فرمان برقي بر روي خودرو، يک مرحله مهم در تکميل فرايند طراحي خودرو در داخل کشور است.

دست يابي به دانش طراحي و ساخت قالب هاي داشبورد

شرکت قالب هاي صنعتي ايران خودرو در سال توليد ملي به دانش طراحي و توليد بزرگ ترين قالب داشبورد سمند داراي کيسه هوادست يافت و بيش از 700 هزار يوروصرفه جويي ارزي ايجاد كرد.

اين پروژه با همکاري شرکت ساپکو صورت گرفت و بزرگ‌ترين شرکت قالب سازي آلمان در چارچوب يک قرارداد پنج ساله فناوري را به شرکت قالب هاي صنعتي ايران خودرو انتقال داد. فولادهاي موردنياز براي طراحي اين قالب، از اسفراين تامين مي شود که از همه استانداردهاي مورد نياز در قالب سازي برخوردار است. با استفاده از دستاوردهاي اين پروژه، ساخت بزرگ ترين قالب هاي پلاستيک ساير محصولات در آينده مدنظر است.

طراحي و توسعه شبکه مولتي پلکس بر روي پژو 206 ساخت داخل

گروه صنعتي ايران خودرو با به کارگيري سيستم مولتي پلکس بر روي پژو 206 ساخت داخل گام بلندي در جهت خودکفايي و ارتقاي کيفي اين خودرو برداشت که اين مهم از نتايج اقتصاد مقاومتي درسال توليد ملي است.

ايران خودرو توسعه شبکه داخلي خودرو با پروتکل CAN و به کارگيري اين فناوري در تمامي محصولات توليدي را در برنامه هاي کاري خود قرار داد. با توجه به راهبرد افزايش سهم الکترونيک درخودرو، شبکه داخلي به ‌عنوان پايه و زيربناي لازم براي توسعه و به‌ کارگيري سيستم‌هاي جديد الکترونيک نقشي اساسي دارد.

اين سيستم كه بر روي سمند و رانا نصب شده، براي 206 نيز توسعه داده شد و پژو 206 ساخت داخل با شبکه CAN متعلق به ايران خودرو به توليد انبوه رسيد.


 آگهي صفحه 2 


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي