جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/08/21 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 4572


حالت تهـوع


افسردگي پاييزي را جدي بگيريم


چگونه استخوان هاي محکم تري داشته باشيم


خبرها از عالم علم


  حالت تهـوع  

 ترجمه: پيروز پاليزي

قسمت دوم و پاياني

تنظيم قند خون

در بانوان غير باردار، کاهش ميزان قند خون با نشانه‌هايي مثل تهوع مرتبط بوده و بنابراين ممکن است، اين مسئله در بانوان باردار تشديد شود. براي کمک به نگه داشتن تهوع تحت کنترل، با خوردن خوراکي کوچک اما وعده‌هايي بيشتر، ميزان قند خون را منظم نگه داريم. اکثر بانوان ظاهرا با خوراکي‌هايي از کربوهيدرات‌هاي ساده و مقدار بسيار کمي از پروتئين به خوبي کنار مي‌آيند. ضروري است تا مصرف اين خوراکي‌ها درست از هنگامي که از خواب برمي‌خيزيد، شروع و طي تمامي روز ادامه يابد.

سعي کنيد تا تمامي ميوه‌ها، چربي‌ها و پروتئين براي مصرف روزانه در دسترس باشد و در نتيجه هر زماني‌که مايليد کمي از آنها ميل کنيد و تغيير ميان‌وعده‌ها نيز شما را از احساس خستگي از وعده‌هاي خوراکي باز مي‌دارد. تلاش کنيد تا از مصرف شکر و کربوهيدارت‌هاي تصفيه شده پرهيز کنيد، چراکه باعث نوسانات شديد قند خون شما مي‌شوند و ممکن است، واکنش به مصرف اين نوع از خوراکي‌ها، توليد بيش از اندازه انسولين باشد که حتي به ميزان کمتر قند خون نسبت به قبل منجر شود.

در يک برنامه مطلوب، مخلوط کردن پروتئين‌ها با کربوهيدرات‌ها و چربي‌ها ياري‌رسان است، زيرا اين ترکيب به کنترل ترشح قند در خون کمک مي‌کند و به نوسانات کمتر قند خون و در نتيجه احساس پُري طولاني‌تر منجر مي‌شود.

اما، در سه ماهه اول بارداري، زماني‌که تهوع در بدترين حالت خود است، مهم‌ترين مسئله براي به يادسپاري، برقراري مجموع خوراکي عادي، براي تامين انرژي مورد نياز است. بنابراين اگر اين مسئله به معناي خوردن فقط نان باشد، در نتيجه اين‌چنين عمل کنيد. در اين مرحله از بارداري سوخت در دسترس از بيشترين اهميت برخوردار است، زماني‌که ميزان تهوع شما کاهش يافت، نوع تغذيه مصرفي خود را مي‌توانيد بهبود بخشيد.

مکمل‌هاي ويتامين‌ها

تحت تاثير اين حقيقت که در بارداري نياز به آهن بيشتر است، بسياري از مکمل‌هاي بارداري سرشار از آهن است. اين مطلب در سه ماهه آخر بارداري اهميت بسياري دارد.

آهن همچنين به افزايش مشکلات گوارشي مرتبط بوده است، بنابراين بانواني که با تهوع مبارزه مي‌کنند، احتمالا مصرف مولتي‌ويتامين‌هاي خود را به سه ماهه آخر موکول کنند (اما مصرف اسيد فوليک خود را متوقف نکنيد).

به ياد داشته باشيد، زماني‌که تهوع متوقف شد، مصرف آنها را دوباره آغاز کنيد. طعم ماهي مانندي را که از مکمل‌هاي روغن امگا احساس مي‌کنيد، واقعا مي‌تواند تهوع آور باشد. از آن‌جايي‌که مي‌دانيم، رشد مغز و چشمان جنين طي هفته بيست و يکم بارداري به حداکثر مي‌رسد، از مصرف روغن امگا نيز طي مرحله تهوع مي‌توانيد صرف‌نظر کنيد. به جاي آن، استفاده از مکمل‌هاي بدون طعم مي‌تواند ياري‌رسان باشد.

نسبت جنبه‌هاي خوب به بد

جنبه مثبت تهوع و استفراغ چنين پنداشته مي‌شود، بانواني که به آن دچار شده‌اند (به شکل ملايم آن)، به نظر از نتايج بهبود يافته يا بهتر بارداري بهره‌مند شده‌اند، مثل احتمال کمتري براي سقط‌جنين‌ها، زايمان‌هاي زودرس، مرده‌زايي، وزن کم هنگام تولد، رشد به عنوان عقب مانده و کاهش مرگ و مير نوزادان.

اگر احساس تهوع صبحگاهي شدت يافت، مراجعه به پزشک يا ماما را به ياد داشته باشيد و پيش از متوقف ساختن مصرف ويتامين‌ها يا مکمل‌ها، اجراي آنرا با مراقب پزشکي خود مشورت کنيد. آگاهي از اين‌که با اين مشکل تنها نيستيد و به سلامتي آنرا پشت سر خواهيد گذاشت، ياري رسان است.

خوراکي‌هايي که به بهبود تهوع کمک مي‌کند

کراکرها

ساده بودن کراکرها در برقراري آرامش شکم به شما کمک مي‌کند.

آب

نيم‌ساعت پيش از وعده غذايي، آب بنوشيد.

ليمو

مزه و نيز رايحه ليمو براي کاهش تهوع شناخته شده است.

نعناي دم کرده

مزه نعنا به بهبود تهوع و نيز به سرزندگي دوباره کمک مي‌کند.

ژله

ژله بدون ايجاد احساس خوردن خوراکي سنگين، به شما احساس پُري شکمي مي‌دهد و نيز به برقراري آب بدني کمک مي‌کند.

چوب شور

اين خوراکي به پوشش داخل شکمي شما کمک کرده و نمک آن نيز فشار خون شما را بيشتر مي‌کند.

زنجبيل

از شربت زنجبيل تا دم کرده آن، اين خوراکي تهوع را از شما دور مي‌کند.


 افسردگي پاييزي را جدي بگيريم  

پاييز که مي‌آيد، همراه با ريزش برگ درختان، هوا هم ابري مي‌شود و نم نم باران خودنمايي مي‌کند، پاييز فصل راه رفتن روي برگ‌هاي خشکيده رنگارنگ درختان، همان موسيقي خش خش برگ‌هاست، همان برگ‌هاي فراوان زرد و نارنجي که هر از گاهي هوس مي‌کني کفش‌هايت را درآوري تا موسيقي برگ‌ها پاهايت را قلقلک دهد، در کنار همه زيبايي‌هاي پاييز، افسردگي فصلي ويژه پاييز نيز جلوه‌اي ديگر پيدا مي‌کند.

با آغاز فصل پاييز و کوتاه شدن طول روزها و کاهش تابش نور خورشيد، خيلي از افراد دچار نوعي افسردگي فصلي مي‌شوند و پزشکان معتقدند اين اختلال، يک مشکل واقعي است و نياز به تشخيص و درمان دارد.

"زهره کياني"، روانشناس به ايسنا مي‌گويد: افراد مبتلا به افسردگي پاييزي از چيزي لذت نمي‌برند و در انجام کارهاي معمول خود دچار کاهش عملکرد و بي‌انگيزگي مي‌شوند.

وي پايين آمدن روحيه، کاهش لذت از زندگي، خستگي و ضعف بدني، کاهش تمرکز و توجه، تغييرات خواب و اشتها، کاهش انرژي، بي‌تحرکي، پايين آمدن عملکرد، از دست رفتن علاقه فرد نسبت به چيزهايي که قبلا از آنها لذت مي‌برد، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد، بي‌تفاوتي به مسائل زندگي، بدبيني و در نهايت فکر کردن مداوم راجع به مرگ را از علائم افسردگي پاييزي مي‌داند و مي‌افزايد: اين عوامل مي‌تواند در موارد شديد زندگي شغلي، اجتماعي و رفتاري فرد را تحت تاثير قرار دهد.

کياني ادامه مي‌دهد: برخي افراد به لحاظ ژنتيکي مستعد ابتلا به اين اختلال هستند که البته در زنان به مراتب بيشتر از مردان است و به نظر مي‌رسد مسائل ژنتيکي، ويژگي‌هاي هورموني، نوع روابط عاطفي، شيردهي، زايمان و غيره از جمله مواردي است که ميزان افسردگي در زنان را افزايش مي‌دهد.

وي مي‌گويد: بيشتر مراجعه کنندگان افسردگي فصلي در پاييز بر اين باورند که در نيمه دوم سال و گاهي در روزهاي ابري بدخلق شده و خسته و خواب‌آلود هستند و به دليل پرخوري اضافه وزن پيدا مي‌کنند، احساس خستگي مفرط دارند و از طرفي هم قادر نيستند برنامه منظم خود را انجام دهند، توانايي فعاليت آن‌ها کم مي‌شود و اين فرآيند هر سال با آغاز فصل پاييز براي آن‌ها تکرار مي‌شود.

کياني معتقد است کاهش نور خورشيد منجر به افزايش ترشح هورمون ملاتونين مي‌شود که اين امر نيز احساس خواب‌آلودگي و خستگي را در افراد مبتلا افزايش مي‌دهد.

در واقع اين افسردگي به دليل حساسيت سيستم مغزي نسبت به کاهش و همچنين بالا رفتن ميزان هورمون ملاتونين رخ مي‌دهد و قرار گرفتن در معرض نورآفتاب مي‌تواند علائم اين بيماري را تا حدودي کاهش دهد.

اين روانپزشک مي‌گويد: البته علاوه بر نور خورشيد، عوامل بيولوژيکي، محيطي و عوامل روانشناختي نيز در بروز افسردگي‌هاي فصلي و همچنين افسردگي پاييزي تاثيرگذار است.

کياني مي‌افزايد: اگر افسردگي فصلي را درمان نکنيم اختلال دوقطبي در فرد ايجاد مي‌شود که علائم شديدتر و درمان سخت‌تري دارد و در موارد شديد افسردگي پاييزي نياز به مداخله دارويي وجود دارد و فرد تنها با درمان‌هاي مشاوره‌اي بهبود پيدا نمي‌کند.

وي ادامه مي‌دهد: تغيير در سبک زندگي و پرداختن به ورزش منظم هم مي‌تواند در بهبود افسردگي پاييزي موثر باشد، اما در صورتي که علائم شديد باشد مداخله بيولوژيک ضروري است.

افسردگي پاييزي يکي از اختلالات خلقي است که برخي آن را به عنوان يک عارضه جدي تلقي نمي‌کنند، در حالي‌که به دليل تغييرات آب‌وهوا و کمبود نور خورشيد، ساعات بيولوژيکي بدن تغيير مي‌کند و مي‌تواند منجر به افسردگي حاد در افراد شود، توصيه‌هايي که روانشناسان به بيماران افسرده مي‌کنند اين است که حتي‌المقدور به تحرک و فعاليت‌هاي فيزيکي اقدام کنند. مثلا پياده‌روي در روزهاي آفتابي در فصل پاييز و زمستان مي‌تواند تاثير مطلوبي در کاهش ميزان افسردگي داشته باشد.


 چگونه استخوان هاي محکم تري داشته باشيم  

اين يک توصيه قديمي است که هر روز يک سيب بخوريد اما حالا علم مدرن اين توصيه قديمي را تاييد مي کند. دکتر مرجان ابراهيمي متخصص تغذيه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اينکه آيا مصرف سيب به استحکام استخوان ها کمک مي کند گفت: سيب حاوي فلاونوئيدهاست که آنتي اکسيدان هاي مهمي محسوب مي شوند.

وي در ادامه مطلب خود افزود: اما در ميان فلاونوئيدها يکي از آنها به نام فلوريزيدين که در طبيعت فقط در سيب وجود دارد به تشکيل و حذف بافت محکم استخواني کمک مي کند.

خوردن سيب عضلات تان را حفظ مي‌کند ابراهيمي تصريح کرد: سيب غني از ماده اورسوليک اسيد است که البته بيشتر اورسوليک اسيد سيب در پوست آن است.

وي در ادامه افزود: اين ماده مي‌تواند از تحليل عضلاني که در روند بالا رفتن سن اتفاق مي افتد جلوگيري کند يا آن را به تعويق بياندازد و به طور کلي به قدرت بيشتر عضلاني کمک کند.


 خبرها از عالم علم 

 ارتباط فست فود با ابتلا به آسم

محققان با بررسي بيماري آسم و اگزما در سطح جهان و الگوهاي تغذيه اي به اين نتيجه رسيدند که وقتي کودکان سه بار در يک هفته فست فود مي خورند ممکن است به اين بيماريها مبتلا شوند.

به گزارش مهر، اطلاعات بيش از 500 هزار کودک در بيش از 50 کشور جهان نشان مي دهد که رژيم غذايي ضعيف عامل افزايش سطح اين شرايط مرتبط با آلرژي است.

کودکاني که فست فود مصرف مي کنند بيشتر در معرض ابتلا به آسم و اگزماي شديد، خارش و چشمهاي پر از آب هستند.

براساس نتايج اين تحقيقات که در مجله توراکس منتشر شده، خوردن ميزان قابل توجهي از ميوه توسط کودکان آنها را در مقابل ابتلا به اين بيماريها حفظ مي کند.

فست فودها اغلب دربرگيرنده سطح بالايي از اسيدهاي چرب اشباع شده و ترانس هستند که تأثير آنها بر سيستم ايمني بدن مسئله اي است که همگان از آن مطلع هستند، اين درحالي است که ميوه ها سرشار از آنتي اکسيدانها هستند.

در اين تحقيق کودکان در دوران نوجواني خود که هفته اي سه بار يا بيشتر فست فود مي خورد با افزايش 39 درصدي خطر ابتلا به آسم رو به رو بودند.

اين خطر درميان کودکان شش تا هفت ساله به 27 درصد مي رسد.

خوردن سه وعده ميوه يا بيشتر در يک هفته خطر ابتلا به آسم شديد، اگزما و ورم غشاءمخاطى بينى را 11 تا 14 در صد کاهش مي دهد.

اينس آشر از نويسندگان اين تحقيق در دانشگاه اکلند نيوزيلند و هيول ويليامز از دانشگاه ناتينگهام بريتانيا اظهار داشتند که اگر خوردن فست فود موجب ايجاد علائم متداول آسم، اگزما و ورم غشاء مخاطي بيني مي شود، پس بايد تأکيد کرد که اين نتايج از اهميت بسياري در رابطه با بهداشت و سلامت عمومي برخوردار است چرا که سطح مصرف اين نوع غذاها که در مقوله فست فود قرار مي‌گيرند در سطح جهان رو به افزايش است.

معمولاً افراد مبتلا به آسم رژيم غذايي خاصي را دنبال نمي کنند. در برخي از موارد برخي از غذاها چون شير گاو، تخم مرغ، ماهي، محصولات توليد شده با خمير مايه، آجيل، برخي رنگهاي غذايي و مواد نگهدارنده مي توانند علائم را وخيم تر کند.

ميگرن، قاتل قلب خانم ها

پژوهشگران معتقدند كه ميگرن مي تواند سلامتي قلب خانم ها را به خطر بياندازد و موجب بروز حمله قلبي و لخته شدن خون در عروق شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران دريافتند ارتباط معناداري ميان ميگرن و حملات قلبي و سکته مغزي وجود دارد.

بررسي ها نشان مي دهند، اين سردرد مزمن پيش از ديابت، سيگار کشيدن، چاقي و داشتن سابقه خانوادگي براي ابتلا به بيماري ها قرار گرفته است.

گفتني است، افرادي که از ميگرن رنج مي برند با مصرف نکردن دخانيات، نگه داشتن فشار خون پايين ، کاهش وزن و انجام ورزش احتمال ابتلا به مشکلات و سکته قلبي را تا حد بسيار زيادي پايين آورند.

ده ماهي که نبايد آنها را خورد

ماهي يکي از پرخاصيت ترين غذاهايي است که انسان مي تواند مصرف کند.

به گزارش زلال نيوز به نقل از طبنا ؛ اين خوراکي سرشار از پروتئين و چربي هاي مفيد براي بدن است. باعث بهبود کارکرد مغز نيز مي شود و به اصطلاح هوش را زياد مي کند.

اما مساله اين است که همه ماهي ها خوب نيستند. برخي از انواع آنها هستند که ضررشان بيشتر از مفيد بودنشان است و بايد از مصرف آنها پرهيز کنيد.

گربه ماهي

گوشت اين ماهي حاوي آنتي بيوتيکي است که براي بدن ضرر دارد.

مارماهي

گوشت اين ماهي حاوي مقدار زيادي پي‌سي‌بي (نوعي ماده شيميايي سمي) و جيوه است.

ماهى‌ ماكرل

اين ماهي شكم‌ سپيد و پشت‌ سبز رنگ‌ با نواره‌هاى آبى‌ دارد و بومى‌ شمال‌ اقيانوس‌ اطلس‌ است. گوشت ماکرل مقداري زيادي جيوه دارد.

روفي نارنجي

اين ماهي نيز حاوي مقدار زيادي جيوه است.

ماهي بس (وارداتي از شيلي)

اين ماهي نيز همچون روفي نارنجي حاوي مقدار زيادي جيوه است و شکم آنها پر از ماهي هاي ديگر است.

کوسه

حاوي مقدار زيادي جيوه است.

ميگوي وارداتي

ميگوي وارداتي حاوي آنتي بيوتيک و پسماندهاي شيميايي است.

اره ماهي

حاوي مقدار زيادي جيوه است.

تاج ماهي

حاوي مقدار زيادي جيوه است.

ماهي تن بلوفين

حاوي مقدار زيادي جيوه است و شکم آنها پر از ماهي هاي ديگر است.

علائم هشدار دهنده آبسه

محققان دانشگاه ميشيگان علائم هشداردهنده آبسه را برشمردند.

به گزارش ايسنا، دندان درد باعث ميشود که خوردن و نوشيدن مشکل شود و اين درد ممکن است علامت يک عفونت در داخل يا اطراف دندان باشد که در اصطلاح پزشکي، آبسه ناميده ميشود.

به گفته محققان نظام بهداشتي دانشگاه ميشيگان، علائم هشداردهنده آبسه عبارتند از:

- درد به حالت ضرباني، به خصوص زماني که شما در حال جويدن هستيد

- داشتن دندان بسيار دردناک، به ويژه به هنگام لمس کردن آن

- داشتن لثهاي که قرمز و متورم به نظر ميرسد

- داشتن طعم و مزه نامطبوع و شور در دهان

- فک و يا صورتتان متورم شده باشد

- تب کرده باشيد

- داشتن تودهاي در دهان که به نظر ميرسد قرمز، متورم يا خوني شده باشد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي