جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1393/11/29 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 4932

با هدف توسعه قواي محركه و كاهش آلايندگي ها
قلب ديزل ايراني در سورن به تپش افتاد


آگهي صفحه 2


آگهي صفحه 3


آگهي صفحه 7


آگهي صفحه 8


 با هدف توسعه قواي محركه و كاهش آلايندگي ها
 قلب ديزل ايراني در سورن به تپش افتاد 

بعد از يك توقف طولاني، ادامه توليد موتور ديزل ملي با دستور مهندس يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو مجددا در ستاد سياست گذاري به تصويب رسيد.برهمين اساس جلسات فشرده برگزار و قرار شد با تلاش مضاعف واحدهاي مرتبط در گروه صنعتي ايران خودرو، توليد انبوه موتور ديزل سواري براي نيمه دوم سال 94 برنامه‌ريزي شود.

بعد از يك توقف طولاني، ادامه توليد موتور ديزل ملي با دستور مهندس يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو مجددا در ستاد سياست گذاري به تصويب رسيد.

برهمين اساس جلسات فشرده برگزار و قرار شد با تلاش مضاعف واحدهاي مرتبط در گروه صنعتي ايران خودرو، توليد انبوه موتور ديزل سواري براي نيمه دوم سال 94 برنامه‌ريزي شود. دسترسي به سوخت يورو4 از الزامات عرضه موتور ديزل سواري است در غير اين صورت نتيجه مطلوب براي ايران خودرو و جامعه حاصل نخواهد شد.

سورن نخستين خودرويي است كه به موتور ديزل مجهز مي شود و دنا در مرحله بعد قرار مي گيرد. برخي آزمون هاي موتور ديزل انجام شده و مابقي در دست انجام است.

تاكنون چهار نمونه خودرو به موتور ديزل مجهز شده و10 خودروي ديگر هم در آينده نزديك مجهز خواهد شد و آزمون هاي موتوري و خودرويي ادامه مي يابد.

انطباق اقلام خودرويي با موتور از قبيل تغيير در سيستم هاي خنك كاري و دسته موتور و حوزه هاي مرتبط با بدنه از موارد مهم در اين پروژه است كه بايد صحه گذاري شود.

بخشي وسيعي از آزمون‌هاي موتوري انجام شده است، نگاشت موتور درحال انجام است و صحه گذاري هاي خودرويي هم در يك سال آينده تكميل خواهد شد.

بالغ بر 90 درصد آزمون هاي موتور ديزل در ايران انجام شده است. هم زمان با توسعه و انطباق موتور روي خودرو، قابليت هاي توسعه و توليد سازندگان و بازخوردهاي مربوط به تطابق طرح با امكانات آنان نيز بررسي مي شود.

بر اساس برنامه حداقل دوسه ماه آينده صرف اين خواهد شد كه سازندگان بازخوردهاي توليدي را در طراحي منعکس کرده و طرحي حاصل شود كه تداوم توليد آن در سازندگان امكان پذير باشد.

با عرضه موتور ديزل سواري، ايران خودرو در بخش خودروهاي ديزلي بازار داخلي، نقش اول را ايفا مي كند كه ضمن تقويت مزيت رقابتي در بازارهاي صادراتي، توسعه تنوع محصولات و تامين بخش بزرگ تري از نياز بازار را در پي دارد.

به طور متوسط بيش از 25 درصد قواي محركه خودروهاي سواري موجود در دنيا از نوع ديزل است و در كشورهاي اروپايي اين سهم به 55 درصد رسيده و براساس پيش بيني ها، متوسط سهم اين نوع قواي محركه در دنيا در سال 2020 ميلادي به بيش از 35 درصد خواهد رسيد.

سهم ميانگين كاهش مصرف سوخت به ميزان 30درصد، كاهش40 درصدي آلايندگي هاي خروجي نسبت به موتور مشابه بنزيني، قابليت رانندگي بهتر و اطمينان بالا و كاهش هزينه هاي نگه‌داري، از مهم ترين مزاياي قواي محركه ديزل است.

كارشناسان و دست اندركاران صنعت خودرو در ايران و جهان، طراحي و توليد موتور ديزل را يک رويداد بسيار مهم و نشان دهنده نوعي بلوغ در اين بخش به شمار مي آورند از اين رو آنان موتور ديزل سواري ايران خودرو را گامي در جهت خودكفايي صنعتي مي دانند.

موتور ملي ديزل ايران خودر با قدرت 120 اسب بخار، در هر 100 كيلومتر، 2/5 ليتر گازوييل مصرف کرده و مصرف كم و قدرت بيش تر، آن را براي مصرف کننده اقتصادي مي كند.

استاندارد آلايندگي موتور ملي ديزل، يورو 5، حجم آن 5/1 ليتر و بيش‌تر قطعات اين موتور ساخت داخل است، اما براي انجام آزمايش قطعات آن، از شرکت هاي خارجي استفاده شده است.

طراحي و توليد موتور ديزل سواري، از نشانه هاي پيشرو بودن ايران خودرو در توسعه فن آوري ها در ايران است.

در ايجاد بسترهاي لازم و توسعه فن آوري، نهادها و سازمان هاي مختلفي دخيل هستند كه در اين ميان، گروه صنعتي ايران خودرو در ايفاي نقش خود از سايرين جلوتر است. از سوي ديگر بهره گيري از سوخت ديزل رويكرد جهاني به شمار مي رود و توسعه فن آوري ديزل در ايران، هم‌گامي ايران خودرو با صنايع خودروسازي جهاني را آشكار مي كند.

در عين حال، سهميه بندي بنزين و لزوم تدوين برنامه سبد سوختي متنوع، حركت ايران خودرو را در اين خصوص معنادارتر کرده است. با رونمايي از نخستين نمونه موتور سواري ديزلي، ايران خودرو در حوزه موتور در بين کشورهاي خاورميانه و کشورهاي اسلامي در بالاترين سطح قرار گرفته و با عرضه سوخت مناسب و استاندارد، ايران در توليد خودروهاي ديزلي به خودکفايي مي رسد.

همان‌گونه كه در طراحي و توليد موتور ملي پايه گاز سوز، اتفاق افتاد، در طراحي و توليد موتور ديزل، همكاري تنگاتنگ دانشگاه و صنعت چشم‌گير است. اين موتور جزء خانواده موتور ملي ايران خودرو و با رويکرد استفاده از قطعات مشترک ميان موتورهاي ايران خودرو طراحي شده است.

به منظور كاهش هزينه هاي توسعه و سرمايه گذاري خطوط توليد، موتور ديزل بر پايه موتور پايه گازسوز EF7 طراحي و سعي شده از خطوط توليد انبوه موجود و بعضي از قطعات مشترك با موتور EF7 استفاده شود. اين موتور از نظر فني بر روي خودروهاي كلاس سي و دي موجود قابليت نصب دارد.

بومي سازي فن آوري موتورهاي ديزل، افزودن موتور ديزل به سبد خانواده موتور ملي و حداكثر استفاده از دانش فني طراحي و توسعه موتورهاي احتراقي كسب شده در داخل كشور، مهم ترين الزامات مالكيت معنوي قواي محركه ديزل، به شمار مي رود.

سخن آخر

ايران خودرو با دست يابي به فن آوري ديزل، آمادگي توليد خودروهاي سواري ديزلي را در صورت فراهم شدن سوخت استاندارد مورد نياز براي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي دارد.

ايران تنها دارنده دانش فني طراحي و ساخت موتور ديزل در خاور ميانه است و امكان توليد موتورهاي سنگين دوگانه سوز ديزل - گاز نيز از دستاوردهاي دست يابي به موتورهاي ديزل به شمار مي رود. بعد از دست يابي به فن آوري قواي محرکه پايه گازسوز با طراحي و توليد موتور اي. اف. 7 اين گروه صنعتي تصميم گرفته با طراحي و توليد موتور ديزل ضمن توسعه دانش قواي محرکه ديزل، در جهت کاهش مصرف و آلايندگي محصولات نيز گام بلند ديگري بردارد.

جنبه هاي اقتصادي و زيست محيطي از جمله امتيازهاي موتور ديزل است و بسياري از قطعات اين موتور با موتور اي. اف. 7 مشترک است و از همين رو خودکفايي و توليد انبوه قطعات آن، در زمان کوتاه تري قابل دسترسي است.


 آگهي صفحه 2 


 آگهي صفحه 3 


 آگهي صفحه 7 


 آگهي صفحه 8 


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي