جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/06/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5088


کم کاري تيروئيد در کودکان و نوجوانان


مهمترين عوامل استرس زا و افسردگي در زندگي کودکان


آنچه كه بايد درباره عناب بدانيم


توضيح يك چشم پزشك درباره يک بيماري چشمي وابسته به سن


خبرپزشكي


خبرهاازعالم علم


 کم کاري تيروئيد در کودکان و نوجوانان 

 
به گزارش آفرينش وبه نقل از سايت وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي اگر چه کم کاري تيروئيد اغلب بر زنان ميانسال و مسن اثر مي گذارد ولي هر شخصي مي تواند بدين عارضه مبتلا شود ، از جمله: کودکان و نوجوانان. در ابتدا کودکاني که بدون غده تيروئيد و يا با غده تيروئيدي با عملکرد نامناسب متولد مي شوند ممکن است شماري از علايم و نشانه هاي کم کالري تيروئيد را داشته باشند. اگر در يک نوزاد مشکلاتي مرتبط با کم کاري تيروئيد وجود داشته باشد ، عارضه هاي ظهور يافته معمولا عبارتند از:

_ زرد شدن پوست و سفيدي چشم ها (زردي) : در اغلب موارد اين حالت هنگامي به وقوع مي پيوندد که کبد کودک نمي تواند مولکولي به نام بيلي روبين را متابوليزه نمايد. (بيلي روبين طبيعتا در موقع تخريب گلبول هاي قرمز ، فرسودگي مکانيسمهاي معمول بدني ايجاد مي شود)

_ گرفتگي مداوم گلو

_ زبان بزرگ و متورم

_ تورم در صورت

به موازات پشترفت بيماري ، ممکن است که کودکان در غذا خوردن مشکل پيدا کنند و رشد و نمو طبيعي آنها مختل شود. آنها ممکن است همچنين عارضه هايي به شرح زير را داشته باشند:

_ يبوست

_ نيروي عضلاني کم

_ خواب آلودگي بيش از حد

اگر کم کاري تيروئيد در کودکان درمان نگردد حتي در موارد خفيف و ملايمش نيز مي تواند منجر به عقب افتادگي جسمي و ذهني در کودک گردد.

به طور کلي در کودکان و نوجوانان مبتلا به کم کاري تيروئيد نشانه هايي مشابه با علايم بيماري بزرگسالان ظهور مي کند ولي همچنين ممکن است در آنها يکسري مشکلات به شرح زير ايجاد گردد:

_ رشد ضعيف که منجر به کوتاهي قد کودک مي گردد.

_ تاخير در ظهور دندانهاي دائمي

_ بلوغ ديررس

_ تکامل و پيشترفت ذهني نامطلوب و ضعيف

لازم بذکر است که اگر کم کاري تيروئيد در کودکان در اسرع وقت تشخيص و درمان نشود مي تواند تغييرات غير قابل جبراني را ايجاد نمايد.


 مهمترين عوامل استرس زا و افسردگي در زندگي کودکان 

 
استرس يکي از علل مهم اختلالات خلقي و عاطفي در بچه هاست. استرس مي تواند موجب افت تحصيلي و اختلال در ارتباط بين کودک و اطرافيان او شود و در درازمدت در او ايجاد اضطراب و افسردگي کند.به گزارش مهر، محققان در مطالعات اخير مهمترين عوامل استرس زا در زندگي کودکان را مورد بررسي قرار داده و عناوين زير را به عنوان عوامل تاثيرگذار مطرح کردند.

انتظار رشد ذهني سريعتر کودکان: امروزه تقريبا همه بچه ها به کودکستان و پيش دبستاني مي روند. سال ها قبل کودکستان جايي فقط براي بازي بچه ها بود ولي امروزه به بچه ها در پيش دبستاني تکاليفي داده مي شود. در کلاس اول و دوم ميزان اين تکاليف باز هم بيشتر مي شود. يک تحقيق توسط دانشگاه ويرجينيا نشان داده است که از سال 1998 به اين طرف زمان صرف شده در مدارس براي آموزش ادبيات 25 درصد افزايش يافته در حاليکه زماني که مصروف آموزش هنر،موسيقي و مهارت هاي دستي مي شود بشدت کم شده است. اين موارد فشارهاي استرسي زيادي را به بچه ها وارد مي کنند.

فشارهاي تحصيلي و امتحانات: وسواس اولياء مدرسه و والدين به امتحانات مکرر بچه ها موجب اعمال استرس بسيار زيادي بر آنها مي شود.

برنامه هاي شلوغ و زياد: برنامه زندگي خيلي از بچه ها بسيار شلوغ و با محدوديت هاي زماني است. غير از مدرسه خيلي از بچه ها بايد در کلاس هاي ورزشي يا موسيقي يا هنري هم شرکت کنند. رفت و آمدهاي شهري و ترافيک و نيازبه برنامه ريزي دقيق براي حضور در اين برنامه ها مي تواند فشار و استرس زيادي را به بچه ها وارد کند.

کم بودن زمان استراحت و ريلاکسيشن: زمان اوقات فراغت از کار روزانه براي بچه ها در حال کمتر شدن است. حتي زمان زنگ تفريح ها هم در مدارس در حال کاهش است.

قرار گرفتن در معرض تلويزيون و اينترنت: در دنياي کنوني همه بچه ها خواه ناخواه در معرض برنامه هايي در تلويزيون و اينترنت هستند که محتواي غالب آنها براي بزرگسالان تهيه شده و براي بچه ها مناسب نيستند. فيلم هاي خشونت بار و بازي هاي نامناسب کامپيوتري از علل مهم وارد شدن استرس به روح و روان بچه ها است.

آزار و اذيت از طرف همسالان: خيلي از بچه ها در مدرسه موجب آزار و اذيت کلامي يا جسمي توسط همسالان و همکلاسي هاي خود قرار مي گيرند. آزار و اذيت از طريق شبکه هاي اجتماعي هم از تهديدهاي جديد در محيط وب است.

خواب ناکافي: غالب بچه ها امروزه خواب ناکافي دارند و از علل مهم آن وجود تلويزيون يا موبايل است که حتي در اطاق خواب هم آنها را رها نمي کند. خواب ناکافي موجب بروز استرس و افت تحصيلي مي شود.

بيماري هاي مزمن: بيماري هايي مانند آسم، چاقي مفرط يا بيش فعالي امروزه تعداد زيادي از بچه ها را درگير کرده است. جداي از آن خيلي از بيماري هاي جدي که قبلا کشنده بود امروزه با پيشرفت دانش پزشکي کنترل شده اند و نتيجه آن زنده ماندن کودکي است که دچار بيماري مزمني شده است. اين بيماري ميتواند منشا استرس باشد.

فشارهاي خانوادگي: جدايي پدر و مادر، بيکاري والدين و يا بيماري آنها مي تواند روح ظريف کودک را تحت تاثير قرار داده و موجب بروز استرس در آنها شود. خانه محلي براي آرامش کودک است. خانه اي که در آن بچه هر روز شاهد مشاجرات و نزاع پدر و مادر باشد از علل مهم وارد شدن استرس به او است.


 آنچه كه بايد درباره عناب بدانيم 

 به گزارش آفرينش و به نقل سايت باغ دارو ميوه ي کوچک، گرد و قرمز عناب پوست خوراکي و طمع شيريني دارد. هزاران سال است که در طب سنتي چيني از آن استفاده مي شود. اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد. داراي خواص آرام بخشي است و منبع خوبي از آنتي اکسيدان هاي طبيعي است. مواد مغذي موجود در عناب به کاهش فشار خون کمک مي کنند بنابراين اين ميوه ي شيرين را در برنامه ي غذايي خود بگنجانيد. فشار خون بالا خطر بيماري هاي قلبي و سکته ي مغزي را بالا مي برد بنابراين هميشه فشار خون خود را کنترل کنيد و از دستورات پزشک پيروي کنيد تا سالم بمانيد.

100 گرم عناب خام، 79 کالري دارد. خوراکي هاي کم کالري همچون ميوه هاي خام راه خوبي براي کاهش فشار خون هستند زيرا به کاهش وزن يا جلوگيري از اضافه وزن کمک مي کنند. چاقي يکي از عوامل مؤثر در افزايش فشار خون است.

هر 100 گرم عناب خشک، 287 کالري دارد بنابراين اگر به دنبال مصرف کالري کمتري هستيد، از عناب تازه استفاده کنيد.

سديم کمي دارد

عناب فشار خون را در حد سالم نگه مي دارد زيرا هر 100 گرم از ميوه ي تازه ي آن، تنها 3 ميلي گرم و هر 100 گرم از ميوه ي خشک آن، تنها 9 ميلي گرم سديم دارد. يکي از مهم ترين راه هاي کنترل فشار خون، کاهش مصرف سديم است؛ برنامه ي غذايي پر سديم، باعث افزايش فشار خون مي شود.

پتاسيم بالايي دارد

عناب سرشار از پتاسيم است. پتاسيم يک الکتروليت است که ميزان آب بدن را در حد متعادل نگه مي دارد و به کنترل فشار خون کمک مي کند. اين ماده ي معدني مهم به کنترل سديم بدن کمک مي کند و فشار خون را کاهش مي دهد. ميوه ها، سبزيجات و حبوبات از ديگر منابع پتاسيم هستند.

مواد مغذي ديگر

عناب ويتامين C بالايي دارد. هر 100 گرم عناب تازه داراي 69 ميلي گرم ويتامين C است که اين ميزان 115 درصد نياز روزانه ي فرد به اين ويتامين است.

ويتامين C محلول در آب است و مصرف آن به کاهش فشار خون کمک مي کند. هر 100 گرم عناب خشک هم 13 ميلي گرم ويتامين C دارد. منيزيم ماده ي معدني ديگري است که به کنترل فشار خون کمک مي کند و هر 100 گرم عناب خشک، 37 ميلي گرم منيزيم دارد که 10 درصد نياز روزانه ي فرد را تأمين مي کند.


 توضيح يك چشم پزشك درباره يک بيماري چشمي وابسته به سن 

 يک چشم‌پزشک گفت: اصطلاح پيرچشمي براي توصيف شرايطي به کار مي‌رود که در آن دامنه تطابق چشم بيمار به حدي کاهش مي‌يابد که در نزديک‌ترين نقطه مورد نظر، بينايي واضح و راحت براي فرد رخ نمي‌دهد. دکتر غلامرضا خاتمي‌نيا در گفت‌وگو با (ايسنا) - منطقه خوزستان، اظهار کرد: بيماري پيرچشمي وابسته به سن افراد است و با افزايش سن، بوجود مي‌آيد. اين عارضه معمولا پس از 40 سالگي ايجاد مي‌شود و ميزان شيوع آن در زنان و مردان برابر است.

وي افزود: با افزايش سن، قدرت ارتجاعي عدسي چشم از دست مي‌رود و اين حالت موجب سخت و سفت شدن عدسي چشم مي‌شود. در نتيجه ديد نزديک فرد دچار مشکل شده و بايد از عينک استفاده کند.

اين چشم‌پزشک با اشاره به علل ابتلا به بيماري پيرچشمي ادامه داد: به جز سن، عواملي مانند نور خورشيد، وضعيت تغذيه فرد و کافي نبودن آب بدن در زودتر مبتلا شدن افراد به پير چشمي تاثير زيادي دارند. همچنين افراد مبتلا به ديابت، فشارخون کنترل نشده و کساني که در مناطق گرمسيري و استوايي زندگي مي‌کنند، زودتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

خاتمي‌نيا درباره علائم پيرچشمي عنوان‌کرد: افراد مبتلا به پيرچشمي از علائمي مانند تار شدن ديد در نقاط نزديک و خستگي چشم رنج مي‌برند و از سرگيجه به هنگام مطالعه شکايت دارند. بهترين و تنها درمان بيماري پيرچشمي استفاده از عينک است و تاکنون هيچ‌گونه عمل جراحي که مورد تاييد واقع شده باشد، براي درمان پيرچشمي وجود ندارد و صرفا در حد مطالعات تجربي است.

اين چشم‌پزشک اظهارکرد: هنگامي که شدت اختلال در چشم به اندازه‌اي باشد که فرد نتواند در فاصله نزديک مطالعه کند يا کارهاي ظريف را آن گونه که مي‌خواهد انجام دهد، بايد در اسرع وقت براي انجام معاينات لازم به چشم‌پزشک مراجعه کند.


 خبرپزشكي 

 کاهش سن ابتلا به پوکي استخوان

نداشتن فعاليت بدني مناسب يکي از علل تأثيرگذار در پوکي استخوان است و ورزش و تحرک مستمر مي تواند تا حد زيادي در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري موثر باشد.

مهران زمان زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: پوکي استخوان که به بيماري خاموش شهرت دارد، معمولاً تا زمان شکستگي بدون علامت باقي مي‌ماند. افراد علي‌الخصوص بانوان بايد فعاليت بدني مناسب و مستمري مانند پياده‌روي، شنا، دوچرخه‌سواري را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

وي افزود: شيوع پوکي استخوان در خانم‌ها سه برابر بيشتر از آقايان است که مي‌توان از مهم‌ترين علل تأثيرگذار در آن به دوران بارداري، شيردهي و يائسگي اشاره کرد و همچنين بايد دانست که حداقل نيمي از وزن نوزاد از استخوان و کلسيم است و تمامي آن‌ها از بدن مادر تأمين‌شده است.

زمان زاده در خصوص سن پوکي استخوان گفت: آمارها نشان مي‌دهد سن پوکي استخوان در کشور ما به 45 سالگي رسيده و از اين رو ايران به مرحله بحراني واردشده است.

وي يادآور شد: ساختمان استخوان داراي دو جز پروتئين و کلسيم است. اگر پروتئين و کلسيم استخوان‌ها باهم کاهش يابد فرد دچار پوکي استخوان مي‌شود؛ اما کاهش کلسيم به تنهايي سبب نرمي استخوان مي‌شود.

وي راه‌هاي جذب کلسيم مناسب را اين‌چنين عنوان کرد: هر فرد بالغ بايد در طول روز 2 الي 3 ليوان شير مصرف کند. همچنين مصرف پنير، ماست، ميوه کافي و غذاهاي حاوي سبزي‌ها را در برنامه غذايي خود داشته باشد، ويتامين D نيز به جذب کلسيم کمک مي‌کند.

زمان زاده بهترين و ارزان‌ترين منبع دسترسي به ويتامين D را قرار گرفتن در معرض نور خورشيد دانست و گفت: دريافت نور خورشيد بايد به‌صورت مستقيم باشد و دريافت غيرمستقيم از پشت پنجره و کمتر يا بيشتر از 15 دقيقه نمي‌تواند سودمند باشد. همچنين اين آفتاب گرفتن بهتر است در ساعات 10 صبح الي 4 بعدازظهر انجام شود.

وي در مورد عارضه پوکي استخوان گفت: اين عارضه بيشتر به صورت شکستگي بروز مي کند و معمولاً در ناحيه مفصل ران و محل اتصال به لگن، ستون فقرات، مچ دست اتفاق مي‌افتد که اغلب درنتيجه زمين خوردن و گاهي نيز در اثر ايجاد فشار و به‌طور خودبه‌خود رخ مي دهد.

اين متخصص داخلي و غدد افزود: در بسياري از موارد، تنها علامت پوکي استخوان، دردِ پشت پس از ايستادنِ طولاني‌مدت است؛ ولي اغلب تا زمان شکستگي بدون علامت و توجه باقي مي‌ماند. تنها آزمايشي که مي‌تواند به‌طور قطعي براي سنجش استحکام استخوان به کار رود، تراکم سنجي استخوان است.


 خبرهاازعالم علم 

 مواد غذايي که مغز را جوان نگه مي دارند

به گزارش ايرنا مطالعات محققان آمريکايي نشان مي دهد که آجيل، انواع کلم، گوجه فرنگي، ماهي و تخم مرغ، توانايي مغز را به طور چشمگيري افزايش مي دهند و از بروز بيماري هايي مانند آلزايمر و زوال عقل جلوگيري مي کنند. درست است که بخش عمده بهره هوشي ژنتيکي است ولي نوع تغذيه و آموزش محيطي نيز به همان اندازه اهميت دارند. محققان به والدين توصيه مي کنند که با رعايت رژيم غذايي صحيح در خانه، مي توانند نقش مهمي در افزايش توانايي مغز و بهره هوشي فرزندان داشته باشند. در ادامه به مواد غذايي اشاره شده است که غذاي مغز هستند و با مصرف آنها مي توان مطمئن بود که مغز در بهترين حالت خود قرار دارد.

1-ماهي: ماهي غذاي مغز است. اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در ماهي، به رشد مغز کمک مي کنند. اين ماده غذايي منبع بي نظير پروتئين است و با تامين اسيدهاي آمينه مورد نياز، به مغز در برقراري ارتباط با ساير اعضاي بدن کمک مي کند.

2-تخم مرغ: تخم مرغ حاوي نوعي ويتامين B به نام کولين است که به بهبود حافظه کمک مي کند.

3-آجيل: يک منبع غني از ويتامين E و فولات است. فولات نوعي ماده معدني است که براي توسعه مغز حياتي است. مصرف ويتامين E کمک مي کند که از بروز بيماري هايي مانند زوال عقل و آلزايمر جلوگيري شود.

4-انواع کلم: کلم بروکلي، برگ کلم و گل کلم، منبع خوبي از ويتامين K هستند که به بهبود عملکرد شناختي کمک مي کنند. همچنين کلم حاوي ماده اي به نام سولفورافان است که سبب افزايش بهره هوشي شده و از زوال عقل جلوگيري مي کند.

5-انواع توت، به ويژه بلوبري: خانواده توت ها با آنتي اکسيدان هاي قوي، از بروز انواع سرطان و بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کنند و در تقويت حافظه موثرند. تحقيقات نشان مي دهد افرادي که صبح ناشتا يک کاسه کوچک بلوبري مصرف مي کنند، مغز فعال تر و تمرکز بهتري دارند.

6-مغز آفتابگردان و کدو تنبل: اين دانه ها منبع خوبي از ويتامين E، منيزيم و امگا 3 هستند و علاوه بر افزايش حافظه، مغز را در حالت آرامش و تمرکز قرار مي دهند.

7- گوجه فرنگي: آنتي اکسيدان قوي موجود درگوجه فرنگي ليکوپن نام دارد و از آسيب راديکال هاي آزاد به مغز جلوگيري مي کند و نقش مهمي در جلوگيري از آلزايمر دارد.

در ادامه اين گزارش آمده است که علاوه بر تغذيه سالم، خواب کافي، عدم استعمال دخانيات، ورزش و پياده روي و اجتناب از استرس نيز در سلامت مغز موثرند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي