تاریخ 1394/07/30 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5121

لکنت خودش خوب نمي شود! به دنبال درمان باشيد

خبرهاازعالم علم

خبرپزشكي

کبد چرب، شايعترين اختلال كبدي

يک فوق تخصص گوارش و کبد بالغين گفت: بيماري هاي عملکردي گوارشي، نظير درد شکم يا اختلالات اجابت مزاج و بيماري کبد چرب، شايع ترين اختلال کبدي است.به گزارش آفرينش و به نقل از (وب دا)؛ دکتر آرش مير اوليايي ضمن بيان اين مطلب درخصوص بيماري رفلاکس گفت: بيماري رفلاکس، برگشت محتويات معده و يا قسمت ابتدايي روده باريک به مري مي باشد که به طور عمده به علت رژيم غذايي نامناسب، افزايش فشار داخل شکم، نظير: چاقي، استفاده از لباس هاي تنگ و اختلال عملکردي دريچه تحتاني مري، به وجود مي آيد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي قزوين افزود: بيماري روده تحريک پذير، سندرمي، شامل درد شکمي همراه با تغييرات اجابت مزاج و کاهش درد با اجابت مزاج است که عامل آن عدم کارکرد مناسب سيستم عصبي دستگاه گوارش است.

وي براي اين دسته از بيماران توصيه کرد: به طور کلي، بايد کنترل بيماري روده تحريک پذير با کاهش و مديريت استرس انجام شود. البته براي کاهش علايم، بايد درمان هاي دارويي و رژيم غذايي، با نظر پزشک معالج باشد.

اين فوق تخصص گوارش و کبد بالغين گفت: دسته سوم بيماري ها، يعني کبد چرب يا تجمع چربي در کبد، ناشي از مصرف رژيم غذايي پُرکالري و فعاليت بدني اندک است. البته مصرف برخي داروها، الکل و يا اختلالات متابوليک، نظير: افزايش قند يا چربي خون نيز مي تواند عامل باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي قزوين براي پيشگيري از ابتلا به بيماري کبد چرب گفت: راه حل اين مورد، تعادل بين کالري دريافتي و مصرفي است و آن به معناي کاهش کالري مصرفي و افزايش فعاليت بدني است که بهترين راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.

وي در ادامه افزود: به طور کلي آنتي بيوتيک ها جزء داروهايي هستند که بدون تجويز پزشک نبايد مصرف شوند. هر چند، حتي با تجويز درست، آنتي بيوتيک ها، چه با تغيير فلورباکتريال روده و چه با بروز عفونت کلستريديايي، مي توانند منجر به بروز اسهال شوند.

دکتر مير اوليايي در خصوص اين که آيا علائم سوء هاضمه به سنگ کيسه صفرا ربط پيدا مي کند، گفت: سنگ هاي کيسه صفرا مي توانند با التهاب حاد کيسه صفرا منجر به درد شديد شکمي شده و ضرورت جدي درماني را به وجود بياورند. سنگ کيسه صفرا، گاه مي تواند، دردهاي روده اي را(به ويژه با مصرف غذاهاي چرب) ايجاد کند که به عنوان دردهاي صفرايي تلقي مي شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه افزود: کوليت به معناي التهاب روده بزرگ مي باشد. اين واژه يک مفهوم آسيب شناسي است که در اثر بيماري هاي مختلفي نظير: عفونتها، اختلالات خود ايمن، اختلالات خون رساني، داروها و غيره ايجاد مي شود. اين بيماري با درد شکم و علايم سيستماتيک، نظير تب و اسهال مشخص مي شود.

کليد خواب ديدن مغز هم کشف شد

دانشمندان کليد عصبي رويا ديدن را کشف کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، آيا مي‌توان خواب ديدن را با يک کليد روشن يا خاموش کرد؟ اين امکان خيلي دور از ذهن نيست،محققان دانشگاه کاليفرنيا-برکلي مي گويند که آنها ممکن است يک راه براي انجام اين کار کشف کرده باشند.

پژوهشگرها دريافتند که با فعال کردن نرونهاي گابا دربصل النخاع فورا به مغزالقا ميشود که به خواب REMيا همان رويا ديدن برود. (آزمايش فازرويا ديدن درموش) يانگ دن، استاد زيست شناسي سلولي و مولکولي در دانشگاه کاليفرنيا در برکلي، و همکارانش دريافتند که فعاليت نورون هايي خاص در يک منطقه مغز که بصل النخاع ناميده مي شود ناشي از حرکت سريع چشم در خواب (REM ) موش در يک ماده ناميده مي شود، در حالي که غيرفعال کردن سلول هاي عصبي موجب اختلال در توانايي ورود به خواب (REM ) ميگردد.

REM مرحله اي از خواب پستانداران است که حدود 25 درصد از چرخه خواب ما را تشکيل ميدهد ، مرحله اول آن به طور معمول حدود 70-90 دقيقه پس از به خواب رفتن اتفاق مي افتد.

همچنين مشخص شده حرکات چشم سريع و به صورت تصادفي و با فلج عضلاني موقت همراه است، اين مرحله از خواب در روند رويا ديدن دخالت دارد. محققان احتمال ميدهند که عدم کنترل عضلاني که در طول خواب REM رخ مي دهد ما را از اقدام در روياهايمان باز ميدارد. .

دن و همکارانش براي درک بهتر تحقيقات شان در تلاش بودند تا دريابند که آيا نورون هاي گابا بصل النخاع که در خواب REM فعال هستند نقشي در ايجاد خواب REMايفا مي کنند يا نه.

سلول هاي عصبي گابا از ناحيه شکمي بصل النخاع واقع در بالاي نخاع و منطقه خاصي از ساقه مغزوهيپوتالاموس خارج شده اند که اين بخش مغز در آزادسازي هورمون ها وبسياري ديگر از عملکردهاي بدن نقش دارند.

اين تيم ازتکنيکي به نام اپتوژنتيک روي موشها که از آن مهندسي ژنتيک فقط براي بيان پروتيين نشان دار در نورون هاي گابا بکار ميرود استفاده کرده است.

اين روش اپتوژنتيک قرار دادن يک کانال يون حساس به نور درنورون هاي گابا با استفاده از يک ويروس است.زماني کانل قرار داده شد، محققان گابا نورون ها در موش را توسط تحريک آنها با يک نور ليزري از طريق فيبر نوري در مغز فعال مي کنند.

اين تيم ميتوانست گابا نورون‌ها را با نور ليزري با افزودن يک پمپ يون بازدارنده درنورون‌ها غيرفعال کنند .

اين محققان فعاليت گابا نورون ها در بصل النخاع موش را در طي فعال سازي وغير فعال سازي با اپتوژنتيک رهگيري کردند. آنها همچنين ارزيابي کردند که چگونه تغيير نورون‌ها به حالت فعال يا غيرفعال براي کوتاه مدت بر خواب و بيداري موش تاثير ميگذارد.

اين تيم دريافتند که فعال سازي گابا نورون ها در بصل النخاع موش هاي خواب در عرض چند ثانيه خواب REM را القا ميکند ، در حالي که غير فعال شدن اين نورون‌ها در هنگام خواب يا موجب کاهش توانايي آنها براي ورود به فاز REM خواب ميگردد يا اين فاز خواب به طور کامل متوقف مي شود.

نيروي القايي خواب REM قوي است بنابر آنکه در 94درصد از آزمايش‌ها ثبت شده موش هاي در عرض چند ثانيه پس از فعال سازي نورون‌ها وارد خواب REM شده اند ما فکر مي‌کنيم که ممکن است يک گره حياتي درشبکه نسبتا کوچکي تصميم ميگيرد که آياشما به خواب رويايي برويد يا نه.

در حالي که فعال سازي گابا نورونها درموش هايي که بيدار بودند بيداري آنها راتحت تاثير قرار نمي‌دهد، اما اشتهاي آنها را تحت تاثير قرار مي دهد و موجب شد آنها بيشتر بخورند. بنابر تحقيقات محققان در موش هاي معمولي ، فعاليت نورون هاي گابا درزمان بيداري وهمچنين در زمان خوردن ونظافت که دو فعاليت لذت بخش براي موش ها هستند بالاترين ميزان است.

به اين ترتيب، دن معتقد است گابا نورون ها در بصل النخاع اثر معکوس به سلول‌هاي عصبي توليد مي‌کنند از جمله سلول ها عصي دخيل در استرس، مانند نورونهاى نورادرنالين زا نورون هاي که در منطقه از مغز که پل يا برجستگي حلقوي ناميده مي‌شود قراردارند.

ساير مردم نيز دريافتند که نورونهاى نورادرنالين زا وقتي فعال هستند ، که شما در حال دويدن يا خوردن يا آراستن ونظافت خود هستيد. بنابراين به نظر مي‌رسد زماني که شما در آرامش هستيد و اززندگي خود لذت مي بريد ، نورونهاى دخيل در استرس خاموش و گابا نورون ها در بصل النخاع روشن هستند.

از آنجايي که اين تحقيقات کمک به درک بهتر از مکانيسم هاي مغز درخواب و رؤيا کرد، محققان مي‌گويند که يافته هاي خود به اين معنا است که آنها اکنون قادرند تا به کليد روشن و خاموش کردن رويا در آينده دست يابند ، که مي‌تواند پيامدهاي باليني داشته باشد.

اولين نويسنده فرانز وبر، فوق دکترا از دانشگاه - برکلي مي گويد :بسياري از اختلالات رواني ، به خصوص اختلالات خلقي با تغييرات خواب REM و برخي از داروهاي مصرفي که به طور گسترده بر خواب REM موثرند در ارتباط هستند ، بنابراين به نظر مي‌رسد که خواب REM شاخص حساس سلامت ذهني و عاطفي است.

وبرمي گويد: مطالعه سيکل خواب نه تنها مي‌تواند به اختلالات رواني کمک کند بلکه ميتواند به درک اختلالات عصبي که برخواب تاثير بگذارد مانند بيماري پارکينسون و بيماري آلزايمر کمک کند .

لکنت خودش خوب نمي شود! به دنبال درمان باشيد

به گزارش آفرينش وبه نقل از سايت باغ دارو لکنت زبان در کودکان با علائمي همراه است که بسته به شدت و نوع آن هر کدام از اين نشانه ها را مي توانند داشته باشند. اگر کودکتان داراي هر کدام از اين علائم بود بهتر است درصدد درمان و بهبود او بر آييد و اجازه ندهيد لکنت او سال ها طول بکشد چرا که با گذشت زمان ممکن است شديد تر شده و درمان آن سخت تر شود.

همچنين بايد توجه داشت که ساختار جمله هايي که کودکان داراي لکنت به کار مي برند، بسيار ساده است. بنابراين ميانگين زمان صحبت کردن شان بسيار کوتاه است و کاربرد کلمات ترکيبي و ساختار پيچيده دستوري براي آن ها مشکل است.

لکنت زبان در کودکان 2 تا 6 سال

اشتباهات زباني کودک 2 تا 6 ساله رايج و ساده تلقي مي شود. لکنت زبان در بين اين سنين، به تکرار حروف اول واژه ها و صدا ها محدود مي شود. کودکان هم ممکن است به اين مشکل خود آگاهي نداشته باشند و بنابراين هيچ فشار روحي رواني به آن ها وارد نشود. بهترين زمان ممکن براي درمان لکنت زبان کودکان همين دوره است. از گفتن اين جمله که خودش خوب مي شود، بپرهيزيد و به دنبال درمان او باشيد تا دير نشده است.

لکنت زبان در کودکان 7 تا 10 سال

در اين دوره کودک از مشکل لکنت زبان خود آگاه مي شود. چرا که ممکن است از سوي هم کلاسان و معلم ها، فشار هاي رواني به او وارد شود. بنابراين کودک تمام سعي خود را مي کند که کلمات را صحيح و کامل ادا کند و چون انجام چنين کاري براي او بسيار سخت است، موجب تغيير حالت چهره، چشم زدن هاي پي در پي، اخم کردن و انقباض لب ها در او مي شود.

درمان لکنت زبان

با توجه به مطالبي که گفته شد اگر لکنت زبان موقتي باشد و به يک باره ايجاد شده باشد، با گفتار درماني و دور نگه داشتن کودک از محيط و عوامل تنش زا قابل درمان است. اما براي آن دسته از کودکاني که احتمال دائمي بودن لکنت شان زياد است، بهترست براي بهبود و جلوگيري از تشديد آن، هرگز آن ها را سرزنش نکنيد، وقت هايي مشخص براي جلسات گفتار درماني برايش تعيين کنيد، خودتان شمرده شمرده و بدون عجله با او صحبت کنيد، او را از فضا هاي تنش زا و عوامل ايجاد کننده اضطراب دور نگه داريد، او را به آرام و شمرده شمرده صحبت کردن تشويق کنيد. اين بيماري درمان دارويي ندارد.

خبرهاازعالم علم

تسکين درد ستون فقرات با ايمپلنت نخاعي

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي ديلي ميل، اولين ايمپلنت نخاعي در جهان به عنوان راهي موثر براي کاهش درد در ستون فقرات تلقي مي شود. پزشکان بيمارستاني در سيدني اين ابزار را به نخاع يک بيمار 60 ساله استراليايي پيوند زده اند و معتقدند که اين فناوري مي تواند به تکيه بر داروهاي مسکن پايان دهد. اين ابزار با تحريک نخاع و ارسال پالس هاي الکتريکي از طريق سيستم عصبي، مغز را گمراه مي کند و موجب مي شود که بيمار به جاي احساس درد، حس سوزن سوزن شدن خوشايندي را تجربه مي کند.

بيمار استراليايي که 30 سال گرفتار درد مزمن بود، پس از پيوند گفت که دردهايش به شدت کاهش يافته است و از زندگي لذت مي برد. اين روش که يک درمان پيشگام محسوب مي شود، مي تواند به ميليون ها بيمار کمک کند تا از تکيه مادام العمر به داروهاي مسکن پرهزينه پرهيز کنند و حتي امکان به کارگيري آن براي کمک به مبتلايان به پارکينسون وجود دارد. به گفته 'کلير باله' رييس تحقيقات پارکينسون انگليس، اين ابزار مي تواند گزينه مهمي در روش هاي مقابله با درد در مبتلايان به پارکينسون باشد، هر چند لازم است که مطالعات بيشتري در اين زمينه خاص صورت بگيرد تا انواع دردهاي مبتلايان به اين بيماري و تعيين کارآمدترين روش براي برخورد با آن دردها مشخص شود. آزمايش اين ابزار همچنان ادامه دارد و قرار است 30 بيمار ديگر اين ايمپلنت را دريافت کنند.

پروتئين شير عامل محافظت در مقابل بيماري هاي قلبي

پژوهش هاي جديد دانشمندان نشان مي دهد که پروتئين هاي ويژه اي در شير و غذاهاي تخميري طبيعي وجود دارند که مي توانند باعث بهبود عملکرد و افزايش سلامت قلب و عروق انسان شوند. به گزارش مهر، در تحقيقات انجام شده توسط تيمي مشترک از پژوهشگران دانشگاه هاي کره جنوبي، محققان در غذاهاي آماده شده واکنش Maillard را به کار برده اند که يک واکنش شيميايي بين اسيدهاي آمينه و کاهش قند بوده و باعث توليد ترکيبات شيميايي جديد با کاهش کل سرم و پائين آمدن سطح تراکم ليپو پروتئين، کلسترول و تري گليسيريد در موش ها مي شود. بر اساس اين پژوهش هاي جديد، پيش از اين که ترکيب شميايي فوق به موش ها داده شود، واکنش Maillard در آزمايشگاه انجام گرفته و با اسيد لاکتيک تخمير شد، که به گفته پژوهشگران، ممکن است نتيجه يک مکانيسم دفاعي آنتي اکسيداني باشد که ترکيب کلسترول و سوخت و ساز بدن را تنظيم کرده و نهايتا در بهبود سلامت قلب و عروق موثر است.

خبرپزشكي

تأثير ديابت و کم‌کاري تيروئيد در ايجاد يبوست

فوق‌تخصص گوارش با اشاره به اينکه بيشتر بيماران مبتلا به يبوست معمولا با ورزش کردن، مصرف غذاهاي فيبردار و مايعات زياد درمان مي‌شوند، گفت: بيماري‌هاي زيادي همچون ديابت و کم‌کاري تيروئيد سبب ابتلا به يبوست مي‌شود.

محمد رستگار در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با بيماري يبوست و راه‌هاي درمان آن اظهارکرد: از دلايل مهم بروز يبوست مشکلات روده‌اي است. اين موضوع باعث مي‌شود روده نتواند به طور صحيح محتويات داخل شکم را خالي کند، به طوري که فرد به سختي توانايي دفع داشته و در طول هفته تنها يک بار مي‌تواند اجابت مزاج کند.

وي افزود: در صورتي که بيمار بعد از ابتلاي به يبوست و عدم بهبودي به پزشک مراجعه نکند، ممکن است با بيماري‌هاي ديگري همچون بواسير مواجه شود.

اين فوق تخصص گوارش با اشاره به اينکه ورزش، مصرف غذاهاي مايع و فيبردار سه عامل پيشگيري از يبوست به شمار مي‌رود، عنوان کرد: در مواردي که بيمار مبتلا به يبوست با خوردن ميوه و مايعات فراوان درمان نشود، بايد به پزشک مراجعه کند و به مصرف داروهاي مورد نياز تحت نظر پزشک بپردازد.

رستگار ادامه داد: يبوست به دلايل گوناگون همچون نخوردن غذاهاي فيبردار، نداشتن تحرک کافي، بارداري، نوشيدن کم آب، حرکت کند روده، افزايش سن، عدم مصرف نوشيدني‌هاي بدون کافئين، ديابت، کم کاري تيروئيد، بيرون زدگي رکتورم ايجاد مي‌شود، بنابراين توجه به اين بيماري حائز اهميت است و نبايد ناديده گرفته شود.

وي با بيان اينکه زنان باردار بيشتر دچار يبوست مي‌شوند، گفت: زنان باردار معمولا به دليل اينکه در ماه‌هاي اول بارداري با بروز علائمي همچون حالت تهوع رغبتي براي غذا خوردن و نوشيدن مايعات کافي ندارند، دچار اين بيماري مي‌شوند.

اين فوق تخصص گوارش افزود: معمولا براي درمان اين بيماري پودر پسيليوم تجويز مي‌شود که جزو کم خطر‌ترين داروي رفع يبوست براي زنان باردار است. اين دارو به عنوان فيبر عمل کرده و به درمان بيمار کمک مي‌کند.

رستگار خاطر نشان کرد: مصرف برخي داروهاي گياهي در درمان اين بيماري موثر بوده همچنين استفاده از سبوس گندم در سوپ به رفع اين مشکل در بيماران کمک مي‌کند.