جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/09/26 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5164


ماهاتير مردي از قبيله رحمان


دوران باشکوه «ملکه آسمان‌ها» رو به پايان است!


عجيب و جالب


آيا مي دانيد؟


 ماهاتير مردي از قبيله رحمان 

 قسمت اول

آنچه در نگاه اول از ديدار او در ذهن متبادر ميگردد مردي است هفتاد ساله متوسط الاندام با موهاي شانه کرده که سفيدي بر خاکستريش ميچربد بالعکس رنگ پوستش که سبزيش بر سفيديش غالب است. چشماني نافذ لبخندي ممتد که حتي در هنگام صحبت کردن هم از او دور نمي شود. در لباس سبز، خاکستري يا آبي رنگش هميشه خودکار و کاغدي در جيب دارد و هنگام گام برداشتن نگاه بر زمين. آرام و راست قدم برمي دارد. از سنگيني نگاهش کوله بار تجربه و تفکر را ميشود حس کرد. جمعه ها در مسجد ملي مالزي نماز که ميخواند چشمانش را ميبندد گويي تمرکز عميقي دارد همچون کارهاي سياسي و اقتصادي اش در گذشته. در اين سن نشاني از ضعف و سستي ندارد و بي عصا و صندلي نمازش را به انتها مي رساند. واقعيت اينست که او اينک از نود سال گذشته است و حال اکنونش حکايت اين شعر سعدي است:

برف پيري مي‌نشيند بر سرم

همچنان طبعم جواني مي‌کند

در دنياي ساده مالايي، زبان ماهاتير اما سرشار از کنايه و ايهام است. وي از اين وسيله براي رساندن مقصود خويش بسيار بهره ميبرد اما در مورد نخست وزير فعلي مالزي، بسيار رک و راست سخن ميگويد. يکي از روزنامه هاي مالزي تعبير جالبي راجع به پيرمرد شمالي دارد و از واژه پروانه و زنبور براي توصيف او استفاده ميکند. او مثل پروانه اي دور مخالفان خود خرامان ميگردد و مثل زنبور ناگهان نيششان ميزند. سال گذشته ميلادي عروسي سياست بود براي حزب حاکم مالزي. مخالفان يا به تير اجل گرفتار شدند يا به تيغ قاضي. وکيل سرشناس حزب مخالف کارپال سينگ در تصادف جاده جان داد و مرشد العام متدين منتقد نيک عزيز نعمت بر اثر بيماري. انور ابراهيم نيز ستاره اقبالش آرام آرام در حيات زندان در حال غروب است. از دل برود هر آنکه از ديده برفت حکايتي است عادي در عالم سياست مالزي اما نه براي ماهاتير محمد.

ماهاتير محمد متولد تير ماه 1304 شمسي از پدري هندي و مادري مالايي در شمال مالزي است. همانطور که خودش در خاطراتش گفته است نظم و انظباط کاري را از پدر و صبر و اعتدال را از مادرش به ارث برده است. پزشکي خواند و به مدت 5 سال در زادگاه خود به طبابت مشغول شد و بعد از آن به اقبال روزگار به طبابت سياست پرداخت و سرآخر جراحي اقتصاد. هيچ وقت دکتر متخصص نشد اما از تجربه بسيارآموخت چه در زندگي شخصي و چه در زندگي اجتماعي. اينک تقريبا روزانه جلسه و سخنراني دارد و چند بار در هفته مطالب مي نويسد و عليرغم سنش بسيار فعال است. ترجيع بند همه سخنهاي او يکي است "نوبت نجيب تمام شد".

نجيب آخرين نخست وزير از سلسلسه رحمان است. نخست وزيران مالزي از ابتداي استقلال -1336 شمسي- تا کنون بر محور واژه رحمان (RAHMAN) در گردش بوده‌اند. رحمان از ابتداي کلمات رحمان پوتراالحاج Rahamn، عبدالرزاقAbdulrazak ، حسين Hussein ، ماهاتير Mahathir، عبدالله Abdullah و نجيب Najib گرفته شده است. گويي اکنون ميم رحمان (ماهاتير) با نون آن (نجيب) از سر ناسازگاري در آمده است. ميم آن که در مالزي به «دکتر ام» نيز زبانزد است.

دکترام

در مالزي به ماهاتير محمد، تونTun ماهاتير يا دکترام مي گويند. تون در فرهنگ اجتماعي مالزي عالي ترين درجه افتخار است و به آناني تعلق ميگيرد که بيشترين خدمت و تلاش را براي اين کشور انجام داده اند. البته حرف «ام» در اين کشور سمبل و نماد خيلي از چيزهاست. اصولا از نظر نگارشي در ادبيات معاصر مالايي، فرهنگ اختصار سازي از اشخاص نمادها وسازمانها تبديل به رويه عامه پسند در اين کشور شده است به طور مثال اداره کل امور اسلامي مالزي که به اختصار جاکيم Jakim مي گويند يا اينکه اداره کل امور اسلامي پايتخت را جاوي Jawi مي‌نامند يا اداره راهنمايي رانندگي را جي پي جي JPJمي‌نامند و همينطور سازمانها و نهادهاي ديگر که هر کدام براي خودشان حرف اختصاري دارند. اما راجع به حرف ام M که سمبل نمادهاي بسياري است؛ يکي خود کشور مالزي که در دوره نخست وزيري ماهاتير پيشرفت قابل توجهي داشته است که از اين موارد مي‌توان به احداث يکي از بزرگترين فرودگاههاي جنوب شرق آسيا, احداث بزرگراه جنوب شمال که از سنگاپور تا تايلند امتداد دارد احداث پايتخت جديد و بناي برجهاي دو قلو و گسترش زيرساختهاي گردشگري از جمله اين موارد است. سمبل ديگر حرف ام ميشود به قوم گرايي و مسلمان دوستي و تعلق خاطر او به نژاد مالايي اشاره کرد؛ هرچند منتقدين اين حرف را با واژه ماماک Mamak نسبت ميدهند که اشاره به نسب پدري او که از مهاجرين مسلمان هندي است. اما مهمترين تعبيري که از حرف ارائه مي دهند واژه مستر مايند Mastermind است که به معناي ذهن پيشرفته است البته اين تعبير به خاطر دستاوردهاييست که او در طول 22 سال نخست وزيري داشته است. ماهاتير في النفسه شخصيتي انتقادي دارد از زمان تنکو عبدالرحمان (اولين نخست وزير مالزي) تا نجيب رزاق نخست وزير فعلي، اين روحيه را حفظ کرده است. تا آنجا که عده اي بر اين باورند که اگر او با اينچنين شخصيت ناآرام، همچنان نخست وزير ميماند اينک به جاي مليژيا Malaysia، ماهاتيريژيا Mahathirasia داشتيم.

نسبت به فرهنگ و اجتماع خويش نگاهي دوگانه دارد هم احترام و هم انتقاد. همان تعبير پروانه و زنبور که در بالا بدان اشاره شد. کتاب معماي مالايي (Dilema Melayu) که وي نگاشته ناشي از همين روحيه است. شايد در عالم ملايو هيچکس همچون ماهاتير منتقد و در عين حال مدافع نداشته است. جمله مالاييهاي فراموش کار Melayu Mudah Lupa)) گويي با نام او به عنوان خالق اين جمله بر سر زبانهاست در عين حال مخالفان وي را به اهدا امتيازهاي نابرابر سياسي و آموزشي به مالاييها محکوم مي‌کنند.

در اين بخش نگارنده به بررسي ديدگاه ماهاتير نسبت به نخست وزيران قبل و بعد خود ميپردازد. نخست وزيراني از سلسله رحمان.

ادامه دارد...

نگارنده: دکتر مهدي سلطانزاده

فارغ التحصيل دکتري علوم اجتماعي از دانشگاه مالايا، مالزي

پژوهشگر ارشد موزه اسلامي مالزي IAMM

علاقمند به جامعه شناسي و مردم شناسي دنياي مالايي


 دوران باشکوه «ملکه آسمان‌ها» رو به پايان است! 

 
از زمان معرفي در سال 1969، بوئينگ 747 شيوه سفرهاي هوايي مردم را متحول کرد. با توجه به توانايي حمل بيش از 500 مسافر و برد پروازي 6 هزار مايل (9656 کيلومتر)، جامبو جت اين امکان را براي ايرلاين ها فراهم کرد تا به مقاصد جديد دسترسي داشته باشند در شرايطي که سودآوري خود را با کاهش هزينه هر صندلي در عمليات حفظ کنند.

براي بيش از 40 سال، هواپيماي پهن پيکر بوئينگ 747 جامبو جت بر آسمان ها حکمراني مي کرد. اما با تغييرات صورت گرفته در مقرارت حمل و نقل هوايي، راهبرد کسب و کار ايرلاين ها و ارتقا فناوري موتور توربوفن، به نظر مي رسد دوران هواپيماهاي عظيم الجثه رو به پايان است.

به گزارش عصرايران، از زمان معرفي در سال 1969، بوئينگ 747 شيوه سفرهاي هوايي مردم را متحول کرد. با توجه به توانايي حمل بيش از 500 مسافر و برد پروازي 6 هزار مايل (9656 کيلومتر)، جامبو جت اين امکان را براي ايرلاين ها فراهم کرد تا به مقاصد جديد دسترسي داشته باشند در شرايطي که سودآوري خود را با کاهش هزينه هر صندلي در عمليات حفظ کنند.

در سال 2005، ايرباس هواپيماي دو طبقه A380 که شايد جدي‌ترين رقيبي باشد که جامبو جت بوئينگ تاکنون با آن مواجه شده است را معرفي کرد. اما در حال حاضر بوئينگ و ايرباس دوران سختي را به منظور يافتن مشتري براي اين دو هواپيما پشت سر مي گذارند. هزينه خريد چنين هواپيماهاي بزرگي با اين حقيقت در مي آميزد که از نظر مصرف انرژي تقريبا ناکارآمد هستند.

با تغييرات ايجاد شده در مقررات حمل و نقل هوايي، تقاضا براي جت هاي مسافربري بزرگ نيز کاهش يافته و با توجه به ارتقا فناوري موتور جت انجام پرواز در مسافت هاي طولاني با دو پيشرانه امن‌تر از گذشته شده است.

طي هشت سال گذشته، بوئينگ تنها 45 فروند جامبو جت فروخته است که بيشتر آنها مدل هاي باري بوده اند. اين شرکت اوايل سال جاري ميلادي نيز اعلام کرد که توليد مدل 747 را به تنها يک فروند در ماه کاهش مي دهد. از سوي ديگر، ايرباس نيز از دو سال پيش سفارشي براي هواپيماي دو طبقه خود دريافت نکرده است.

در گذشته، پروازهاي طولاني مدت و عبور از اقيانوس به صورت انحصاري با هواپيماي 747 و مدل هاي سه يا چهار موتوره پوشش داده مي شد زيرا ايرلاين ها بر اين باور بودند تعداد موتورهاي بيشتر ايمني پرواز را افزايش مي دهد. اما با قابل اعتمادتر شدن موتورهاي توربوفن مدرن، کاهش نقص هاي موتور و تغيير مقررات، بيشتر ايرلاين ها استفاده از ميني جامبوهاي دو موتوره که مصرف سوخت بهينه‌تري دارند را در دستور کار خود قرار داده اند.

بوئينگ 747 در کارخانه اورت واقع در واشنگتن ساخته شد. طراحي و ساخت و ساز اين هواپيما تنها طي 16 ماه توسط تيمي از 50 هزار کارمند بوئينگ انجام شد.

توليد هواپيماي 747 قماري بزرگ براي بوئينگ بود زيرا در آن زمان اين گونه تصور مي شد که جهان به سوي سفرهاي فراصوت حرکت مي کند

خوان تريپ، رئيس ايرلاين پن ام (Pan Am)، به بويئنگ اعلام کرد که نيازمند هواپيمايي با اندازه اي دو برابر بوئينگ 707 است

به گفته بوئينگ، جت مسافربري 747 توانايي حمل 3,400 چمدان را دارد و مي تواند تنها طي هفت دقيقه بار خود را خالي کند.

با قابليت حمل 550 مسافر، بوئينگ 747 در برابر جت هاي مسافربري برتر آن دوران مانند بوئينگ 707 و ...

بوئينگ 747 در سال 1970 با ورود به ناوگان ايرلاين پن ام عملياتي شد.

... نسخه جديد در اواخر سال 1971 با موتورهاي قدرتمندتر و برد پروازي بيشتر به عنوان سري 200 معرفي شد.

يک دهه بعد، بوئينگ بار ديگر 747 را با موتورهاي قدرتمندتر و طبقه دوم بزرگتر به روز رساني کرد. اين نسخه سري 300 ناميده شد.

سري 300 آن گونه که بوئينگ انتظار داشت محبوب نشد. از اين رو، بوئينگ سري 400 را در سال 1989معرفي کرد که به اويونيک مدرن و کابين خلبان کاملا شيشه اي مجهز شده و برد پروازي بيشتر را ارائه مي کرد. بوئينگ 747-400 از محبوب‌ترين سري هاي اين هواپيما محسوب مي شود.

در سال 2011، بوئينگ جديدترين نسخه جامبو جت به نام 747-8 را معرفي کرد که با طول 250 فوت (76.2 متر) طولاني‌ترين هواپيماي ساخته شده محسوب مي شود.

هنگامي که ايرلاين هاي مطرح جهان به دنبال داشتن بوئينگ 747 در ناوگان خود بودند و اين مساله يک بايد براي آنها محسوب مي شد، جامبو جت به يک نماد فرهنگي مبدل شد.


 عجيب و جالب 

 ‌ تصاويري حيرت انگيز از چشم انسان

سورن مانوليان، عکاس ارمني موفق شد تا نزديکترين تصاوير ممکن از چشم انسان را به ثبت برساند.اين عکاس حدود 15 عکس از اين تصاوير را منتشر کرد که انسان را هرچه بيشتر به پيچيدگي خلقت و قدرت خالق نزديکتر مي‌کند.

خودرويي که در 10 سال ساخته شد

ساخت خودرو الکتريکي مذکور ده سال طول کشيده و اين هشتمين نسل از سري Arcimoto SRK است که زير نظر شرکت Mark Frohnmayer به توليد انبوه رسيده است.

فارنت - با کاهش روز افزون منابع فسيلي، شرکت‌هاي خودروسازي روزبه‌روز به سمت توليد انبوه محصولاتي که به کمک پيشرانه برقي کار مي‌کنند نزديک مي‌شوند. arcimoto نيز يکي از توليدکنندگان خودروهاي هيبريدي آمريکايي است که در آستانه رونمايي از محصول جديد خود با نام Arcimoto SRK 8 قرار دارد.

ساخت خودرو الکتريکي مذکور ده سال طول کشيده و اين هشتمين نسل از سري Arcimoto SRK است که زير نظر شرکت Mark Frohnmayer به توليد انبوه رسيده است.

شرکت سازنده معتقد است که Arcimoto SRK 8 مي‌تواند نقش يک خودرو تمام عيار را براي شما بازي کند و متناسب با شرايط اقليمي ايالت آراگون براي سفرهاي کوتاه درون‌شهري بهينه گرديده است. در سال 2011 بنيان‌گذار شرکت Frohnmayer ايده ساخت خودروهاي ارزان قيمتي که با موتور الکتريکي حرکت مي‌کنند را با ثبت برند SRK مطرح کرد. از آن زمان تاکنون بيش از سه بار طراحي کلي اين محصول تغيير کرده و از آخرين طرح نهايي 7 نسل به خط توليد راه پيدا کرده است.

اين خودرو الکتريکي با وزني معادل 1100 کيلوگرم مي‌تواند توسط دو موتور قرار داده شده در چرخ‌هاي جلويي ظرف مدت زمان 7.5 ثانيه سرعت خود را از صفر به 60 مايل در ساعت برساند اين در حاليست که حداکثر سرعت آن 85 مايل در ساعت تخمين زده مي‌شود. شرکت سازنده اميدوار است اين خودرو که نيروي خود را از يک باتري 12 واتي کسب کرده و حداکثر در شارژ کامل توانايي طي کردن مسافت 209 کيلومتر دارد را از سال آينده با قيمت 11,900 دلار راهي بازار کند.

درختي که همدم پيله هاي ابريشم شد

باشگاه خبرنگاران - هزاران کرم ابريشم با تنيدنِ تارهاي ابريشم بر درختي در سوئيس از خود محافظت مي کنند. به گفته پژوهشگران، اين کرم ها از نژاد خاصي به اسم اسپيندل ارميز هستند، که براي در امان ماندن از خطر پرندگان و ديگر حيوانات با چنين کاري از خودشان محافظت مي کنند و بعد از 6 هفته تبديل به پروانه مي شوند.

درختانِ اين باغ، تخيلي نيستند!

در 1740 و 1750 در زمان سلطنت ماريا ترزا (Maria Theresa) که اين ملک را به عنوان کادوي عروسي دريافت کرده بود، اين خانه بازسازي شد.

برترين ها - کاخ شانبرون (Schonbrunn) در وين اتريش يکي از تحسين برانگيزترين کاخ هاي دوره ي باروک در اروپا و يک بناي مهم معماري، فرهنگي و تاريخي اين کشور به حساب مي آيد.

اين کاخ محل سکونت خاندان سلطنتي هاپسبورگ (Hapsburg) از قرن هجده تا نوزده بوده است. اين زمين‌ها در اصل شامل يک کلبه ي کوچک شکار و بعدا يک خانه‌ي تابستاني براي خانواده ي هاپسبورگ بوده اما طي آخرين حمله‌ي ترک ها در 1683، اين خانه با خاک يکسان شد.

در 1740 و 1750 در زمان سلطنت ماريا ترزا (Maria Theresa) که اين ملک را به عنوان کادوي عروسي دريافت کرده بود، اين خانه بازسازي شد.

در طول ساخت، اين پروژه تبديل به يک خانه ي سلطنتي تابستاني و يک باغ باروک باشکوه در اطراف خانه شد. باغ هاي باروک در آن زمان سمبلي از قدرت سلطنتي و حتي ادامه ي بيروني طراحي مجلل کاخ به حساب مي آمدند.

روبروي ساختمان، باغچه اي است شامل پرچين هاي مکعبي در بسترهايي متقارن و در خاک هايي رنگي با الگوهايي در هم پيچيده، الهام گرفته شده از نقوش مکرر در گلدوزي. سبکي که به آن parterre de broderie مي گويند. در دو طرف باغچه، باغستان هايي زينتي از ديواره هايي از درختاني که با دقت بسيار هرس شده و پرچين هايي که گياه آرايي شده اند، معبرهايي به وجود آورده اند.

سازه هاي مخصوصي هرس مي شوند که به باغبانان اجازه مي دهد تا به بالاي درختان دسترسي داشته باشند. تا چند دهه ي پيش اين سازه ها توسط اسب کشيده مي شدند.امروزه آنها توسط تراکتور ها و ماشين هاي برقي کشيده مي شوند و باغبان ها با دستگاه هاي برقي درختان را هرس مي کنند. اين کار هفت ماه به طول مي انجامد.

کاخ شانبرون هم اکنون جزو ميراث جهاني يونسکوست و يکي از جاذبه هاي گردشگري وين به حساب مي آيد.


 آيا مي دانيد؟ 

• آيا مي دانستيد که ... مردم فيليپين به بيش از 1000 لهجه سخن ميگويند.

• آيا مي دانستيد که ... کم کاربردترين حرف زبان انگليسي حرف “Q” است؟

• آيا مي دانستيد که ... پرفروش ترين بستني در آمريکا بستني وانيلي است؟

• آيا مي دانستيد که ... زماني که انگور را داخل ماکروفر مي گذاريد منفجر مي شود؟

• آيا مي دانستيد که ... اکثر گاوها با گوش دادن به موسيقي شير بيشتري توليد مي کنند؟

• آيا مي دانستيد که ... سرعت سريعترين حلزون 2.3 ميليمتر در ثانيه مي‌باشد يعني 1 کيلومتر در 5 شبانه و روز

• آيا مي دانستيد که ... 8 درصد مردم جهان در بدن خود يک استخوان دنده ي اضافي دارند؟

• آيا مي دانستيد که ... تخم مرغ حاوي انواع ويتامين ها به غير از ويتامين c مي باشد؟

• آيا مي دانستيد که ... گربه‌‌ها مي‌توانند 100 صدا با حنجره خود توليد کنند در حاليکه سگ‌ها کمتر از 10

• آيا مي دانستيد که ... آمريکايي ها سالانه 35000 تن انواع ماکاروني مصرف مي کنند؟

• آيا مي دانستيد که ... بيشتر ويتامين c موجود در ميوه ها در پوسته آن ها يافت مي شود؟

• آيا مي دانستيد که ... ميانگين غذاي مصرفي يک فرد در کل زندگي اش چيزي حدود 100 تن غذا و 45424 ليتر آب مي باشد؟

• آيا مي دانستيد که ... هويج حاوي صفر درصد چربي است؟

• آيا مي دانستيد که ... آووکادو پرکالري ترين ميوه است؟

• آيا مي دانستيد که ... پرمصرف ترين ميوه در آمريکا موز است؟

• آيا مي دانستيد که ... 75درصد حجم يک موز را آب تشکيل داده است؟

• آيا مي دانستيد که ... برنج غذاي اصلي 50 درصد از مردم جهان است؟


10 واقعيت شگفت آور و عجيب و غريب درباره موش ها

قسمت اول

هيچ موجودي بيش از موش در جهان الهام بخش ترس نيست. اين موجود نمادي از مرگ و طاعون است. آنها کابوس ما ميشوند وقتي در ديوارها خانه ميکنند و به راحتي آنجا رفت و آمد دارند. دم فلس مانند اونها واقعا آزار دهنده است. موشهاي صحرايي در هر سال باعث ميلياردها دلار خسارت ميشوند، آنها منابع غذايي را ميخورند و انواع ديگر آنها از طريق جويدن سيم هاي برق، گاز گرفتن کودکان و … باعث آزار و اذيت و ناراحتي ما ميشوند.

1 – اگر چه گونه هاي بسيار مختلف از موش وجود دارد، اما يکي از انواع بسيار مشهور آن موش قهوه اي يا نروژي است. به احتمال زياد منشاء اين موجود چين بوده است که بزرگترين نمونه آن مي تواند حدود 1 کيلو به بالا وزن داشته باشد. اين موشها مانند طاعون تقريبا در همه جاي جهان با جمعيتي از چند صد هزار تا چند صد ميليون به جز مناطقي از قطب شمال و جنوب وجود دارند.

2 – موش سياه و بدريخت مناطق استوايي را که بعضي ها آنرا به انواع ديگر آن ترجيح ميدهند زماني گونه غالب در اروپا بود. اين موش همانا ناقل طاعون سياه بود. ککي که بر روي بدن اين موشها زندگي مي کرد، عامل انتقال آفات باکتري هاي يرسينيا به ميليون ها نفر از قربانيان بي خبر طاعون بود ه است. موش هاي سياه و سفيد کوهنوردان بسيار عالي هستند و ثابت کرده اند که به زهر بسياري از گونه هاي حيوانات زهر دار سراسر جهان واکسينه هستند. آنها به خصوص در نيوزيلند بسيار زياد هستند. آنها برخلاف همتايان قهوه اي خود آنها تمايل دارند سريع به مانند يک انفجار جمعيت خود را بزرگ و بزرگتر کنند.

3 – اين تقريبا غير ممکن است که به طور کامل خانه شما ضد موش ساخته شده باشد. آنها مي توانند به راحتي از طريق هر دهانه کوچکي به قطر يک چهارم بدنشان وارد محيط شوند. با توجه به مقايسه هاي انجام شده سختي دندان موش سخت تر از آهن يا فولاد است و و مي تواند به راحتي قادر است هر چيزي را گاز بگيرد. هنگامي که آنها به خانه حمله مي‌کنند، گرفتن آنها بسيار دشوار است چون موش باهوش است. تله هاي موش که غالبا به عنوان سلاح براي مقابله با موشها ساخته شده اند براي حيوانات خانگي و بچه ها خطرناک هستند و به همين علت آنها هنوز هم جولان مي‌دهند.

ادامه دارد...

منبع: shegeftiha.com


با گل‌هاي زيبا و عجيب دنيا آشنا شويد

پروتيا (Protea)


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي