جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/10/06 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5172


آغاز ثبت‌نام آزمون دكتري 95 از امروز

ثبت تقاضا بدون پيش شرط؛
ثبت‌نام مهماني دانشگاه پيام نور از 7 دي آغاز مي شود


جزئيات تغيير رشته و گرايش دانشگاه پيام نور براي نيمسال دوم 95-94


خبر


آشتي با كتاب


يادداشــت


 آغاز ثبت‌نام آزمون دكتري 95 از امروز  

 به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاعيه اين سازمان درباره تاريخ ثبت ‌نام آزمون ورودي دوره دكتري (نيمه‌متمركز Ph.D) سال 1395 منتشر شد و براساس آن، ثبت‌نام آزمون دكتري 95 از امروز آغاز مي‌شود.

مهلت ثبت‌نام تا نيمه دي‌ماه

به اطلاع كليه متقاضيان ثبت‌نام و شركت در آزمون ورودي دوره دكتري (نيمه‌متمركز Ph.D) سال 1395 مي‌رساند كه ثبت‌نام براي شركت در آزمون مذكور منحصراً بصورت اينترنتي از امروز يكشنبه مورخ 94/10/06 آغاز و در روز سه‌شنبه مورخ 94/10/15 پايان مي‌پذيرد.

نحوه پرداخت هزينه ثبت‌نام

لذا كليه متقاضيان، ضرورت دارد كه در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز ثبت‌نام به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش‌ آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و شركت در آزمون مذكور اقدام نمايند. با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آن‌ها فعال مي‌باشد، با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 500.000 (پانصدهزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام اقدام نمايند.

زمان برگزاري آزمون

لازم به توضيح است آزمون مذكور در روز جمعه مورخ 94/12/14 برگزار خواهد شد.

برخي تغييرات ايجاد شده در جداول رشته‌هاي امتحاني آزمون ورودي دوره هاي دکتري سال 95

همچنين پيرو اطلاعيه مورخ 94/5/16 اين سازمان، درخصوص نحوه، زمان ثبت نام و همچنين جداول رشته ها و مواد امتحاني آزمون ورودي دوره هاي دکتري (Ph.D) سال1395باتوجه به مصوبه شوراي برنامه ريزي و نظارت بر آزمون ورودي دکتري، اصلاحات زير در جدول رشته‌ها و مواد امتحاني آزمون ورودي دوره‎هاي دکتري (Ph.D) سال 1395 صورت پذيرفته است:

1- رشته مطالعات زنان از مجموعه رشته هاي پذيرنده رشته حقوق (کد 2105) حذف و رشته هاي مرتبط شامل: فقه و حقوق خانواده، جامعه‌شناسي و روانشناسي نيز از کد 2105 حذف‌شده است.

2- عنوان رشته امتحاني 2108 به حسابداري تغيير مي يابد و رشته مالي از کد 2108 (حسابداري) حذف و به کد 2107 (مديريت) منتقل‌ مي شود و رشته‌هاي مرتبط در رشته امتحاني حسابداري نيز به شرح «حسابداري، تمامي گرايش هاي مديريت، تمامي گرايشهاي اقتصاد، مديريت مالي و علوم مالي» اصلاح‌شده است.

3- در رشته مديريت کد 2107 اصلاحات زير در رشته هاي پذيرنده انجام‌شده است:

- رشته‎هاي «مديريت سازمانهاي دولتي» و «مالي» به کد 2107 اضافه‌شده است.

- عنوان رشته مديريت گردشگري به «گردشگري» اصلاح‌شده است.

- رشته مديريت به «مديريت صنعتي» اصلاح‌شده است.

4- در رشته زبان و ادبيات فارسي کد 2118 رشته مرتبط زبان و ادبيات فارسي گرايش ادبيات مقاومت به «ادبيات پايداري» اصلاح‌شده است.

5- در رشته علوم و مهندسي صنايع غذايي کد 2403 درس امتحاني «شيمي و تجزيه مواد غذايي» به «شيمي مواد غذايي و تجزيه مواد غذايي» اصلاح‌شده است.

6- در رشته پژوهش هنر کد 2504 درس امتحاني «فلسفه هنر» از مواد آزمون اين رشته حذف‌شده است.

7- رشته «بهداشت آبزيان» به رشته‌هاي مرتبط گروه دامپزشکي (کد 2701) اضافه‌شده است.


 ثبت تقاضا بدون پيش شرط؛
 ثبت‌نام مهماني دانشگاه پيام نور از 7 دي آغاز مي شود 

 ثبت مهماني دانشجويان مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد نيمسال دوم 95-94 ، دانشگاه پيام نور از 7 دي ماه آغاز مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس تقويم آموزشي سال تحصيلي 95-94 دانشگاه پيام نور، ثبت درخواست مهمان براي نيمسال دوم 95-94 دانشگاه پيام نور از 1 دي ماه لغايت 26 دي ماه اعلام شده بود که طي بخشنامه سازمان مرکزي آغاز ثبت درخواست مهمان به تاريخ 7 دي ماه 94 تغييرکرد. دانشجويان درخواست مهماني خود را به دو شکل حضوري و غير حضوري مي توانند ارايه دهند، که هر يک از دانشگاههاي پيام نور به شيوه خود عمل مي کند. پيش از اين معاونت آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه پيام نور اعلام کرده بود، دانشجويان مقطع کارشناسي آزمون سراسري، پذيرش بدون آزمون و فراگير مي توانند با موافقت مرکز مبدأ و مقصد بصورت مهمان و مهمان دائم تحصيل کنند.

تمام دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه پيام نور (اعم از دانشجويان آزمون سراسري – بدون آزمون – فراگير) مي‎توانند نسبت به ثبت درخواست مهمان موقت و مهمان دائم اقدام کنند، يعني هيچ پيش شرطي براي تقاضاي مهمان موقت و مهمان دائم وجود ندارد و فقط بايد مرکز مبدا و مقصد موافقت کنند.


 جزئيات تغيير رشته و گرايش دانشگاه پيام نور براي نيمسال دوم 95-94 

 به گزارش آفرينش به نقل از دانشگاه پيام نور، براساس تقويم آموزشي سال تحصيلي 95-94 دانشگاه پيام نور، ثبت درخواست تغيير رشته و تغيير گرايش براي نيمسال دوم 95-94 دانشگاه پيام نور از روز 1 دي ماه آغاز شده و تا 26 دي ماه 94 ادامه خواهد داشت.

دانشجويان بايد به صورت حضوري درخواست کتبي دراين مورد را به دانشگاه خود ارايه دهند. امکان تغيير رشته فقط براي دانشجويان مقطع کارشناسي وجود دارد و تغيير رشته در مقطع کارشناسي ارشد ممنوع است.

تغيير رشته در پيام نور داراي قوانين و مقرراتي است که دانشجويان به دو روش امکان تغيير رشته را دارند:که به شرح زيراست

تغيير رشته دانشجويان کارشناسي دانشگاه پيام نور

تغيير رشته کليه دانشجويان مقطع کارشناسي اعم از، آزمون سراسري، فراگير و بدون آزمون که فاقد شرايط ماده 24 آيين‌نامه آموزشي دانشگاه هستند، در صورت کسب شرايط ذيل بلامانع است:

- دانشجويان گروه آزمايشي علوم انساني و هنر در صورت گذراندن حداقل 12 واحد درسي با معدل 14 و بالاتر مي‎توانند در داخل دو گروه آزمايشي علوم انساني و هنر در مرکز/واحد محل تحصيل تغيير رشته دهند.

- دانشجويان گروه آزمايشي علوم رياضي و علوم تجربي با گذراندن حداقل 12 واحد درسي با معدل 14 و بالاتر مي‎توانند به کليه رشته‌هاي فعال در مرکز/واحد محل تحصيل تغييررشته دهند.

-در صورتي که رشته مورد نظر دانشجو در مرکز ارائه نمي شود پس از کسب شرايط تغييررشته مي توانند تقاضاي مهمان دائم به مرکز مجري رشته کنند.

دانشجوياني که بصورت مهمان دائم تحصيل مي کنند، مي توانند در همان مرکز از شرايط تغيير رشته استفاده کنند.

شرايط اصلي تغيير رشته براساس ماده 24 آئين نامه دانشگاه پيام نور

1 - شرايط ادامه تحصيل را داشته باشد.

-2 حداقل 12 واحد درسي (بغير ازدرسهاي پيش دانشگاهي ومعادلسازي شده) گذرانده باشد.

-3 کمتر نبودن نمره اکتسابي دانشجو در آزمون سراسري از نمره کشوري آن رشته يا گرايش در مرکز/واحد (در سال پذيرش) (سهميه قبولي و گروه آزمايشي) – (در اين مورد بايد درخواست تغيير رشته به مرکز مربوطه ارايه شود تا آنها اين مورد را استعلام بگيرند).

دانشجويان تکميل ظرفيت، شاهد و مواردي که با معرفينامه سازمان سنجش معرفي مي شوند؛ نمره آزمون آنها اعلام نشده و در صورت تقاضاي تغيير رشته بايست به صورت موردي از سازمان سنجش استعلام شود.

-4 تغيير رشته درهمان گروه علمي و در مقاطع هم سطح و يا از بالا به پايين امکان پذير است .

-5 دانشجو بايد با توجه به مدت مجاز تحصيل، پس از تطبيق درسها امکان گذراندن واحد درسي باقي مانده دررشته جديد را داشته باشد.

-6کليه دروس عمومي و واحد هاي مشترک با عناوين، سرفصل و تعداد واحد مساوي دانشجوياني که در دانشگاه پيام نور تغيير رشته داده اند عينا با همان نمره رد يا قبول در کارنامه دانشجو باقي مي ماند.

-7 تغيير رشته به رشته تربيت بدني وطراحي لباس و پارچه به لحاظ پذيرش غيرمتمرکز و آزمون عملي امکان پذير نيست.

-8در مواردي که دانشجو دچار بيماري يا سانحه شود، که امکان ادامه تحصيل درآن رشته مقدور نباشد، با ارسال مدارک و نظر شوراي آموزشي استان مي تواند درهمان گروه يا تغيير گروه آزمايشي تغيير رشته دهد.

9- تا زماني که با تغيير رشته دانشجو موافقت نشده دانشجو موظف به ثبت نام در رشته قبلي يا مرخصي تحصيلي است.

10- دانشجو در طول تحصيل فقط يکبار مي تواند تغيير رشته دهد.

11-در صورت موافقت با تغيير رشته و ثبت نام در رشته جديد حق بازگشت به رشته قبلي را نخواهد داشت.

12- دانشجويي که حداقل 70 واحد مصوب را گذرانده باشد، توصيه مي شود براي تحصيل در رشته جديد از طريق آزمون سراسري يا پذيرش بدون آزمون اقدام کند.

13- دانشجويان تا شش هفته مانده به شروع نيمسال تحصيلي بعد فرصت دارند مدارک و تقاضاي تغيير رشته را به مرکز/ واحد خودارائه کنند. همچنين در انتقال توام با تغييررشته، دانشجو بايد هم شرايط انتقال و هم شرايط تغييررشته را کسب کند.


 خبر 

 کارنامه آزمون زبان وزارت بهداشت،امروز منتشر مي‌شود

به گزارش آفرينش براساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکي، سي و دومين دوره آزمون زبان انگليسي MHLE وزارت بهداشت 26 آذرماه در دو حوزه تهران و اصفهان برگزار ‎شد. کارنامه داوطلبان امروز؛ 6 دي ماه بر روي سايت مرکز سنجش قرار مي‌گيرد.

بهترين دانشگاه‌هاي علوم انساني و هنر جهان کدامند؟

در رتبه‌بندي گروه علوم انساني و هنر تايمز هاير اجوکيشن مشخص شد که آمريکا با 32 دانشگاه، انگليس با 20 دانشگاه و آلمان با 11 دانشگاه بيشترين نماينده را در بين 100 دانشگاه برتر اين گروه تحصيلي دارند. به گزارش آفرينش به نقل از خبرگزاري آنا، تايمز هاير اجوکيشن در دومين رتبه‌بندي خود بر حسب رشته به گروه تحصيلي علوم انساني و هنر پرداخته و بهترين دانشگاه‌ها در اين رشته را معرفي کرده است. اين رتبه‌بندي براساس شاخص هايي نظير کيفيت آموزش، تحقيقات، انتقال دانش به ساير نقاط و وجهه جهاني صورت گرفته است و 100 دانشگاه برتر در اين رشته معرفي شدند.

سه دانشگاه آمريکايي استنفورد، هاروارد و موسسه تکنولوژي ماساچوست به ترتيب با رتبه‌هاي يک تا سه در صدر بهترين دانشگاه‌هاي علوم انساني و هنر قرار گرفتند.

رتبه چهار تا شش نيز نصيب سه دانشگاه انگليسي آکسفورد، کالج لندن و کمبريج شد.

اما دانشگاه‌هاي آمريکايي در اين گروه تحصيلي خوش درخشيدند و رتبه 7 تا 13 را به خود اختصاص دادند.

همچنين به غير از آمريکا و انگليس سه کشور کانادا، هلند و آلمان توانستند در بين 20 دانشگاه برتر در اين گروه تحصيلي قرار بگيرند. کانادا با دانشگاه تورنتو (university of Toronto) در رتبه 14، هلند با دانشگاه لِيدِن (Leiden university) در رتبه 17 و آلمان با دانشگاه آزاد برلين(free university of Berlin) در رتبه 18 قرار گرفتند.

پس از آمريکا با 32 نماينده (که اين ميزان در سال قبل 35 عدد بود) و انگليس با 20 نماينده، آلمان که سال قبل تنها 6 نماينده در اين فهرست داشت، با 11 دانشگاه در رتبه سوم از نظر تعداد دانشگاه در بين 100 دانشگاه برتر جهان در علوم انساني و هنر قرار گرفت. از آسيا نيز دانشگاه هنک کنگ و دانشگاه توکيو به طور مشترک در رتبه 44، دانشگاه سنگاپور در رتبه 70، دانشگاه پکن چين به طور مشترک با دانشگاه دولتي لومونوسف مسکو روسيه در رتبه 84 قرار گفتند. همچنين يک دانشگاه از قاره آفريقا يعني دانشگاه کيپ تان با رتبه 97، توانست در بين 100 دانشگاه برتر در اين گروه قرار بگيرد.


 آشتي با كتاب 

 اهميت داشتن يك برنامه مطالعاتي سالانه

زهرا كيان‎بخت

يكي از سايتهاي جهاني كتاب‌خواني هر ساله كار جالبي مي‌كند و آن، عبارت است از اين كه؛ با آغاز سال ميلادي، از هر يك از اعضاي خود به صورت پيشنهادي مي‌خواهد تا تعداد كتابهايي را كه قرار است از اين تاريخ تا سال آينده، مورد مطالعه قرار دهند؛ در صفحه شخصي خود، درج كنند.

به اين صورت هر بار كه اعضا، كتابي را مطالعه كردند، نام و مشخصات كلي آن را به فهرست كتابهاي خوانده شده‌ي خود، اضافه مي‌كنند و درواقع، با ثبت هر كتاب، يك قدم به پر كردن چالش كتابخواني و ميزان كتابهايي كه براي مطالعه امسال خود مقرر كرده بودند؛ نزديك مي‌شوند.

اين كار، در افراد، تعهد و علاقه‌اي را به وجود مي‌آورد كه هر چه سريعتر نسبت به مطالعه كتابهايي كه قرار بوده در سال جاري بخوانند، اقدام كنند و به اين ترتيب، زندگي افراد در طول يك سال، با پروسه كتابخواني پيوند مي‌خورَد.

در پايان سال، چنانچه اعضا، توانسته باشند به تعهد خود عمل كرده و تعداد كتابهايي را كه در آغاز سال بنا بوده بخوانند، مطالعه كنند، با احساس رضايت و اين حس كه سالي مفيد را پشت سر گذاشته‌اند، مي‌توانند براي سال جديد، برنامه‌ريزي مطالعاتي جديد بنمايند و اگر در خواندن آن تعداد كتابي كه قرار بوده در طول يك سال بخوانند، موفق نشده باشند، مي‌توانند با ارزيابي سال خود و دلايل اين كه كمتر از آنچه انتظار داشته‌‍اند، كتاب خوانده‌اند؛ براي سال جديد، برنامه‌ي ديگري بريزند و چالش كتابخواني جديدي را براي خود به وجود آورند.

اين مساله كه هر يك از ما، در روزگار كتاب‌نخواني و وقت‌گذراني‌هاي افراطي با موبايل و تبلت و حضور چندين و چندساعته در فضاهاي مجازي، برنامه‌اي سالانه يا چندماهه براي كتاب‌خواني خود داشته باشيم و آگاهانه از زماني كه در اختيارمان است براي يادگيري‌هاي بيشتر و عمقي‌تر از طريق كتاب، استفاده كنيم، چيزي است كه مي‌تواند به مرور زمان، اطلاعات و دانسته‌هاي‌مان را به طرز باورنكردني‌اي متحول سازد. قدمِ اول براي اين منظور، رسيدن به اين باور است كه ما براي رشد علمي-تحصيلي-درون‌رشته‌اي و شخصيتي، از كتاب خواندن ناگزيريم و اين ابزار مهم دنياي علم را كه به دلايل و علل مختلف، آن را كنار گذاشته‌ايم، دوباره به زندگي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي شخصي‌مان بازگردانيم.


 يادداشــت 

 به بهانه نزديك شدن به فصل امتحانات؛

نقش و تاثير محيط در مطالعه و ميزان يادگيري

زهرا كيان‌بخت

درست است كه قدرت اراده، مي‌تواند همه مشكلات ديگر را به تسليم وادارد، اما گاهي در مسير رسيدن به اهداف، با اينكه داراي اراده محكمي براي رسيدن به موفقيت هستيم، شرايط محيطي مانع از عملي شدن صددرصدي تصميم‌مان مي‌شوند. مثلا ممكن است براي قبول شدن در كنكور، بسيار مصمم باشيم، اما اراده و عزمي‌ كه براي اين منظور، جزم نموده‌ايم، تحت تاثير عوامل محيطي مثل شلوغي و نامناسب بودن فضاي اطراف براي مطالعه، ضعيف‌تر و ضعيف‌تر بشود و نتوانيم تصميم‌مان را محَقَق سازيم. درواقع، ما براي رسيدن به هدف اين‌چنيني، علاوه بر قدرت اراده، از فراهم ساختن پاره‌اي شرايط ديگر نيز ناگزيريم. اگر با اينكه تصميم‌مان براي موفق شدن در امتحانات پايان‌ترم، كنكور، آزمون زبان و امتحان‌هاي ديگر، جدي است اما در محيطي قرار داريم كه به دليل نامناسب بودن، نمي‌توانيم تمام توان‌مان را بر روي هدف موردنظرمان متمركز كنيم؛ بايد بدانيم به اين شكل و به طور ناخودآگاه، درحال تقديم كردن بخش مهمي از انرژي و اراده‌مان به محيطي هستيم كه درراستاي هدف ما نيست. بنابراين، قبل از هر چيز، از همسو بودن محيطي كه براي مطالعه، پژوهش و... درنظر گرفته‌ايم، مطمئن شويم. گاهي با يك تغيير ساده و انتخاب فضايي ديگر براي مطالعه، عملكردمان به مراتب افزايشي باورنكردني مي‌يابد. يكي از بهترين محيطها براي به دست آوردن تمركز لازم در مطالعه و درس خواندن، سالنهاي مطالعه دانشگاه و كتابخانه‌هايي است كه در آن، غالبا افراد يك هدف و دغدغه مشترك دارند و آن؛ خواندن و درك و دريافت مطلب است، اين هم‌دغدغه‌بودن افراد، فضايي را مي‌سازد كه ما براي موفق شدن در زمينه مطالعه، به شدت به آن نيازمنديم. اكنون كه در آستانه فصل امتحانات قرار داريم، خوب است به اين نكته، به نوعي ديگر توجه كنيم و علاوه بر اين، براي ترمهاي آتي نيز، همواره محيط و مكاني را كه براي كار مطالعاتي برمي‌گزينيم، با دقت و وسواس، انتخاب كنيم تا كيفيت محيط، به گونه‌اي باشد كه به جاي هدر دادن تلاشها و انرژي‌هاي‌مان، موجب ذخيره شدن آنها شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي