جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/10/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5181

اثرات تغذيه بر سلامت روان؛
آيا برنامه غذايي نامناسب مي تواند سلامت روان را تحت تاثير قرار دهد؟


زنان در تيررس بيماري‌هاي قلبي


مبتلايان به زوال عقل احساس تنهايي مي‌کنند


خبرپزشكي


خبرهاازعالم علم


 اثرات تغذيه بر سلامت روان؛
 آيا برنامه غذايي نامناسب مي تواند سلامت روان را تحت تاثير قرار دهد؟ 

 به گزارش آفرينش به نقل از سايت باغ دارو، حتما مي دانيد که غذايي که مي خوريد بر بدنتان اثر مي گذارد.کمتر مصرف کردن غذاهايي مانند فست فودها و انتخاب غذاهاي سالم تر به داشتن قلبي سالم، ماهيچه هاي قويتر و وزن مناسب کمک مي کند.خلق و خوي شما نيز مي تواند تحت تاثير غذايي باشد که مي خوريد.مثلا، آيا تا به حال پس از خوردن فست فود احساس ناخوشايندي داشته ايد؟آيا پس از خوردن سالاد سبز يا غذاهاي سرخ نشده، احساس مثبت و بهتري نداشته ايد؟

پژوهشگران در حال بررسي تاثير انتخاب هاي تغذيه اي ما بر خلق و خو و سلامت روان ما هستند.هنوز پرسش هاي زيادي هستند که پاسخ داده نشده اند.مثلا، آيا کمبود ويتامين باعث احساس افسردگي مي شود؟آيا مکمل هاي تغذيه اي تنها سلامت عاطفي افرادي که دچار کمبودهاي تغذيه هستند را بهبود مي بخشد؟چه مقداري از مکمل ها سلامت روان افراد را بهبود مي بخشد؟

بيماري رواني جدي است

حتي ممکن است در برخي موارد براي زندگي خطرناک باشد.اگر در رابطه با سلامت روان خود با مشکلاتي روبه رو هستيد، با پزشک خود مشورت کنيد.او مي تواند در يافتن درمان صحيح به شما کمک کند.

چه مواد غذايي به سلامت روان کمک مي کنند؟

تحقيقات درباره رابطه تغذيه و خلق و خو محدود بوده و نتايج متفاوتي داشته است.از آنجايي که بسياري از پرسش ها بدون پاسخ باقي مانده اند، تغييرات تغذيه اي به عنوان جايگزين درمان حرفه اي براي مشکلات سلامت روان مانند افسردگي توصيه نمي شوند.

شواهد اندکي نشان دهنده اين موضوع بوده اند که برخي مواد غذايي به سلامت عاطفي کمک مي کنند.همه ي اين مواد غذايي بخشي از يک رژيم غذايي متعادل هستند.تغذيه مناسب به شما کمک مي کند تا از لحاظ جسمي و عاطفي احساس بهتري داشته باشيد.

اسيدهاي چرب امگا 3

با کاهش کلسترول “بد” و افزايش کلسترول “خوب” در بدن سلامت قلب را بهبود مي بخشند.همچنين به بهبود سلامت روان نيز کمک مي کنند.در برخي تحقيقات، افرادي که مکمل هاي امگا 3 را مصرف مي کردند، خلق و خويشان بهبود يافته است.محققان بر اين باورند که اسيدهاي چرب امگا 3 بر نحوه ي ارسال سيگنال ها از مغز به بدن تاثير مي گذارند.

اسيدهاي چرب امگا 3 در غذاهاي دريايي همچون ماهي سالمون و تن وجود دارند.همچنين تخم کتان، روغن تخم کتان و گردو نيز حاوي امگا 3 هستند.

تريپتوفان

يک اسيد آمينه است که بدن براي توليد ماده اي شيميايي به نام سروتونين به آن نياز دارد.افرادي که مبتلا به افسردگي هستند معمولا سطح سروتونين شان کم است.تحقيقات مصرف تريپتوفان براي درمان افسردگي را بررسي کرده اند اما هنوز شواهد کافي براي توصيه مصرف آن وجود ندارد.

تريپتوفان در گوشت قرمز، محصولات لبني، سويا و بوقلمون وجود دارد.

منيزيم

ماده غذايي است که به بدن براي توليد انرژي کمک مي کند.همچنين به فعاليت صحيح ماهيچه ها، عروق و قلب کمک مي کند.برخي محققان در حال بررسي اين موضوع هستند که آيا افسردگي بيماراني که منيزيم بيشتري مصرف مي کنند، سريعتر درمان مي شود يا خير؟ منيزيم در سبزيجات، مغزها و آواکادو وجود دارد.

اسيد فوليک و ويتامين B12

ويتامين هاي B هستند که در سوخت و ساز بدن و توليد گلبول هاي خون نقش مهمي دارند.همچنين به مواد شيميايي با نام دوپامين و نورآدرنالين نيز مرتبط هستند.در بسياري از موارد، افرادي که افسرده هستند، دچار کمبود اين مواد هستند.افزايش سطح اسيدفوليک و ويتامين B12 مي تواند پاسخ فرد را به داروهاي درمان کننده افسردگي افزايش دهد. اسيدفوليک در سبزيجات و ميوه ها وجود دارد.ويتامين B12 نيز بيشتر در ماهي، گوشت و محصولات لبني وجود دارد.


 زنان در تيررس بيماري‌هاي قلبي 

 همه مي‌دانيم اولين و مهم‌ترين عامل مرگ و مير ميان تمام افراد، بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي و در واقع سکته‌هاي قلبي است. با اين حال پيش از اين تصور مي‌شد بيماري عروق کرونر بيشتر مردان را گرفتار مي‌کند، اما به‌تدريج مشخص شد خانم‌ها نيز درگيري زيادي با اين بيماري دارند تا جايي که همچنان بيماري‌هاي قلبي شايع‌ترين علت مرگ و مير در خانم‌ها به شمار مي‌رود.

اما تقريبا در تمام مطالعات مشخص شده است سن ابتلا به اين بيماري‌ها در خانم‌ها حدود ده سال ديرتر از آقايان اتفاق مي‌افتد. در ضمن نوع بيماري، تظاهرات و انواع آن در خانم‌ها و آقايان متفاوت است. ناگفته نماند بعضي معتقدند هورمون‌هاي زنانه و به‌خصوص استروژن تا حدودي اثر حفاظتي در مقابل اين بيماري دارند و به همين علت، خانم‌ها در سنين قبل از يائسگي کمتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، اما درمان با هورمون استروژن در آقايان اثر حفاظتي نشان نداده است. دکتر محراب مرزبان، فوق‌تخصص جراحي قلب و عروق در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به اين سوال که کدام دسته از خانم‌ها و به چه دلايلي بيشتر در معرض نارسايي‌هاي قلبي قرار دارند، مي‌گويد: خانم‌ها در سنين بالاي 65 سال، بيشتر در معرض اين بيماري قرار مي‌گيرند. به‌خصوص در دسته‌اي از خانم‌ها که فاکتورهاي خطر شناخته شده مثل ديابت، مصرف سيگار، چاقي به‌ويژه چاقي شکمي، فشار خون بالا، کم‌تحرکي و بالابودن کلسترول و تري‌گليسريد خون دارند اين ميزان بيشتر است.

قلب؛ زير فشار چاقي

داشتن رژيم غذايي براي جلوگيري از چاقي و به دنبال آن ابتلا به بيماري عروق کرونر يک ضرورت تلقي مي‌شود که براي آن استثنايي در خانم‌ها و آقايان وجود ندارد.

اين متخصص در اين باره توضيح مي‌دهد: از آنجا که چاقي به‌خصوص چاقي شکمي فاکتور خطر شناخته‌شده‌اي براي ابتلا به بيماري عروقي کرونر شناخته مي‌شود، تنظيم وزن بدن و ميزان کالري دريافتي از طريق رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني به صورت حداقل سه بار در هفته راهپيمايي سريع يا دويدن به مدت حداقل 20 دقيقه ضروري است.

يائسگي و خطر بيماري قلبي

فراموش نکنيد شيوع بيماري‌هاي قلبي در دوران يائسگي به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد.

به همين دليل اين متخصص تاکيد مي‌کند: با توجه به استعداد خانم‌هاي يائسه به فشار خون، تنظيم ميزان نمک دريافتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. مواد غذايي حاوي آنتي‌اکسيدان مثل ميوه‌هاي رنگي نيز اثر حفاظتي شناخته شده‌اي بر سيستم قلب و عروق خانم‌ها طي دوران يائسگي دارد.

وي تاکيد مي‌کند: حتي نشان داده شده در خانم‌هايي که بيماري‌هايي با اختلالات هورموني مانند سندرم تخمدان‌هاي پلي‌کيستيک دارند شانس بروز سکته قلبي افزايش مي‌يابد.

قلب‌هاي استرسي

ثابت شده است مسائل روحي رواني و اجتماعي در ميزان شيوع بيماري قلبي موثر است. حتي نشان داده شده در طبقات بي‌سواد يا سطوح اجتماعي پايين، ميزان سکته قلبي در خانم‌ها بيشتر است.

دکتر مرزبان با تاکيد بر اين که استرس به صورت غيرمستقيم شانس ابتلا به بيماري و فاکتورهاي خطر را افزايش مي‌دهد، مي‌گويد: در اين خصوص نوع خاصي از بيماري عروق کرونر در خانم‌ها وجود دارد که بيماري عروق کرونر غيرانسدادي ناميده مي‌شود و مي‌تواند به سکته قلبي منجر شود، در حالي که در آنژيوگرافي تنگي مهمي ديده نمي‌شود.

ديابت، قلب‌تان را مي‌آزارد

ديابت، سردسته بيماري‌هايي است که شانس ابتلا به بيماري قلبي را افزايش مي‌دهد. البته فشار خون بالا و بيماري‌هاي متابوليک ـ که باعث افزايش کلسترول خون مي‌شود ـ نيز در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي موثرند. اين متخصص قلب و عروق با اشاره به اين که بعضي بيماري‌هاي خودايمني مثل لوپوس، شانس بيماري عروق کرونر و سکته قلبي را افزايش مي‌دهد، تاکيد مي‌کند: نارسايي کليوي نيز جزو بيماري‌هايي است که شانس ابتلا به بيماري قلبي را افزايش مي‌دهد. البته بايد به خاطر داشته باشيد خانم‌هايي که پدر و مادر آنها در سن کمتر از 60 سالگي دچار سکته قلبي شده‌اند يا فاکتورهاي خطر شناخته‌شده‌اي دارند بايد به‌شدت مراقب اين بيماري باشند.


 مبتلايان به زوال عقل احساس تنهايي مي‌کنند  

 انجمن آلزايمر انگليس اعلام کرد که بيش از دو سوم افراد مبتلا به زوال عقل، احساس تنهايي مي‌کنند. به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در بررسي انجمن آلزايمر انگليس آمده است که بيش از دو سوم مبتلايان به اختلال زوال عقل احساس تنهايي دارند و بنابراين ملاقات با عزيزانشان براي آنها مفيد است حتي اگر آنان را به ياد نياورند.

اين در حالي است که 42 درصد از مردم معتقدند ملاقات با افراد مبتلا به زوال عقل که حافظه خود را از دست داده‌اند و آنان را نمي‌شناسند فايده‌اي ندارد. طبق اعلام اين انجمن اين افراد و عواطف آنها اغلب ناديده گرفته مي‌شوند.

کارشناسان اين انجمن از اطرافيان افراد مبتلا به زوال عقل درخواست کرده‌اند تا زمان بيشتري را صرف اين بيماران کرده و آنان را در فعاليت‌هايي که از انجام آن لذت مي‌برند همراهي کنند.

کارشناسان معتقدند تعاملات اجتماعي مبتلايان به زوال عقل با عزيزان خود فوائد طولاني مدتي را در روح و روان آنان به جا مي‌گذارد. در حالي که ممکن است حافظه آشکار و مشخص يک تجربه با عزيزان از ذهن مبتلايان به زوال عقلي پاک شود، فوائد احساسي و رواني آن همچون احساس آشنايي، شادي، راحتي و امنيت باقي مي‌ماند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس،‌ در اين بررسي که روي 300 فرد مبتلا به زوال عقل انجام گرفت نشان مي‌دهد بيش از نيمي از مبتلايان به زوال عقل ديگر فعاليت اجتماعي ندارند و در فعاليت‌هايي که از انجام آن لذت مي‌برند مشارکت نمي‌کنند.


 خبرپزشكي 

 از هر 200 فرد شاغل يک نفر مبتلا به صرع

داريوش نسبي تهراني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري فارس اظهارداشت: افراد مبتلا به بيماري صرع نسبت به ديگران در برابر حوادث آسيب‌پذيرتر هستند و اين مشکل هنگام اشتغال نيز وجود دارد که با تدابير قبلي و واگذاري مشاغل مناسب، اين آسيب‌پذيري و حادثه‌زايي را مي‌توان در محيط کار کاهش داد.

رئيس هيأت مديره انجمن صرع افزود: توصيه مي‌شود بيماران مبتلا به صرع حتماً تحت درمان درآيند و حتي پس از کنترل بيماري از اشتغال به مشاغل حساس و خطرزا مانند کار در ارتفاعات و کنار پرتگاه، کار در کنار دستگاه‌ها و ماشين‌هاي خطرناک يا اشتغال در جوار آب، آتش، برق و مواد شيميايي خودداري کنند.

وي افزود: پژوهش‌ها نشان داده است زماني که بيماري افراد مبتلا به صرع تحت کنترل است فعاليت‌هايشان قابل رقابت با افراد عادي بوده و اين افراد در کارهايشان توجه و مراقبت‌هاي لازم را نشان مي‌دهند.

نسبي‌تهراني در مورد انواع صرع گفت: کاهش هوشياري خفيف و موقتي بدون افتادن و دست و پا زدن، حمله ساده کاهش هوشياري همراه حرکت اندام‌ها از جمله نشانه‌هاي صرع به شمار رفته و در مواردي نيز بيماران قبل از تشنج از شرايط خود براي تشنج با خبر مي‌شود، که اين افراد مي‌توانند کار خود را متوقف، بنشينند و خود را به جاي مناسب منتقل دهند.

رئيس هيأت مديره انجمن صرع تصريح کرد: اکثر بيماراني که دچار حمله تشنجي مي‌شوند با درمان کنترل شده و مي‌توانند به کار مناسب اشتغال يابند و تنها افراد کمي باقي مي‌مانند که با وجود درمان دچار حمله‌هاي مکرر مي‌شوند که اگر اين گروه نتوانند به همه کارها بپردازند بايد فقط در مشاغل ساده، کارگاه و محيط‌هاي خاص محافظت شده مشغول شوند.

وي گفت: اين تفکر غيرواقعي است که تصور کنيم صرع هيچ مشکلي را در شغل فرد ايجاد نمي‌کند اما حتي در صرع‌هاي شديد نياز به مخفي کردن آن نيست بر اساس مطالعات از هر 200 نفر مردم عادي شاغل يک نفر درجاتي از صرع را داشته و بسياري از آنها مسئوليت‌هاي شغلي مختلفي را در انواع مشاغل پذيرفته‌اند گاهي بسياري از اين افراد هيچ علائمي از بيماري ندارند چرا که حمله‌هاي آنها به خوبي کنترل شده است.

نسبي‌تهراني گفت: آموزش و راهنمايي درمورد طبيعت حمله‌ها، تعداد و مدت آنها، نشانه‌هاي اعلام قبلي، اثرات بعدي همچنين شغل مناسب فرد مي‌تواند امنيت و سلامت بيمار مبتلا به صرع و همکاران او را در محيط کار تأمين کند.


 خبرهاازعالم علم 

 فقط هنگام گرسنگي غذا بخوريد تا سالم بمانيد

پژوهشگران توصيه مي کنند در زماني که گرسنه نيستيد، چيزي نخوريد تا سالم بمانيد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ايلينوي واقع در شيکاگو هشدار مي دهند که خوردن بيش از اندازه بين وعده هاي اصلي غذا به سلامت آسيب مي رساند.در جوامع امروزي، غالباً افراد بدون توجه به گرسنگي و فقط به خاطر دسترسي به غذاهاي خوش طعم، چيزي مي خورند. تبليغات گسترده چنين غذاهايي هم بر اشتياق مصرف کننده به خوردن تاثير قابل توجهي دارد.

اما تحقيق جديد محققان نشان مي دهد که بهتر است افراد براي حفظ سلامتي خود زمانيکه تا حدودي گرسنه هستند چيزي بخورند تا زمانيکه اصلا احساس گرسنگي ندارند.افراد شرکت کننده در اين مطالعه، 45 دانشجوي در حال تحصيل بودند. ابتدا از انها خواسته شد تا ميزان گرسنگي شان و سپس مصرف وعده غذايي غني از کربوهيدارت ها را ثبت کنند.

به منظور ارزيابي ميزان تاثيرگذاري هر وعده غذايي بر سلامت شرکت کنندگان، سطح گلوکز خون هريک از آنها در فواصل منظم بعد از مصرف هر وعده غذايي اندازه گيري شد.سطح گلوکز خون بعد از مصرف وعده هاي غذايي حاوي کربوهيدارت افزايش مي يافت و به طورکلي بهتر است که ميزان سطح گلوکز خون به ميزان نسبتا کمي افزايش يابد چراکه گلوکز خون بالا به سلول هاي بدن آسيب مي رساند.

محققان در پايان دريافتند افرادي که با ميزان گرسنگي متوسط شروع به خوردن غذا مي کنند، در مقايسه با کساني که گرسنه نيستند و غذا مي خورند، سطح گلوکز پايين تري داشته و در نتيجه در شرايط سالم تري قرار دارند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي