جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/11/04 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5195


تمديد مهلت ثبت‎نام آزمون كارشناسي ارشد، دکتري پژوهش‎محور و بدون آزمون دانشگاه آزاد


زمان و نحوه مراجعه پذيرفته شدگان جابه‌جايي ارشد و دکتري دانشگاه آزاد


جزئيات ثبت‎نام آزمون EPTدانشگاه آزاد اسلامي

در راستاي ارتباط صنعت و دانشگاه؛
نخبگان صنعتي از نيم سال دوم تحصيلي در دانشگاه ها حضور مي يابند


خبر


يادداشت


 تمديد مهلت ثبت‎نام آزمون كارشناسي ارشد، دکتري پژوهش‎محور و بدون آزمون دانشگاه آزاد 

 به گزارش آفرينش به نقل از مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي، مهلت ثبت‎نام آزمون كارشناسي ارشد آزاد تمديد شد.

مهلت ثبت‌نام

رئيس مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي از تمديد مهلت ثبت‎نام در آزمون کارشناسي ارشد اين دانشگاه تا ساعت24 روز 15 بهمن سال جاري خبر داد.

دکتر دانشيان با اعلام اين خبر افزود: با توجه به استقبال داوطلبان از ثبت‎نام در آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي زمان ثبت‎نام در اين آزمون تا پايان روز 15 بهمن ماه تمديد شد.

زمان برگزاري آزمون کارشناسي ارشد آزاد

رئيس مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي، همچنين به تمديد مهلت ثبت‎نام در دوره‎هاي دکتري تخصصي پژوهش محور و دکتري تخصصي بدون آزمون تا تاريخ 15 بهمن ماه اشاره کرد و گفت: آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي در تاريخ 6تا 8 خرداد ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

زمان توزيع كارت و برگزاري آزمون دکتري تخصصي دانشگاه آزاد

دکتر دانشيان در خصوص آزمون دکتري تخصصي دانشگاه آزاد نيز خاطرنشان کرد: اين آزمون که ثبت‎نام در آن در روز 16 دي ماه پايان يافته است در روز 9 بهمن ماه برگزار مي‎شود و کارتهاي ورود به جلسه آن نيز از 6 تا 8 بهمن 1394 توزيع خواهد و رفع نقص احتمالي صورت خواهد گرفت.


 زمان و نحوه مراجعه پذيرفته شدگان جابه‌جايي ارشد و دکتري دانشگاه آزاد 

 به گزارش آفرينش، به نقل از مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد، رئيس مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد از اعلام نتايج درخواست متقاضيان جابه جايي مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي اين دانشگاه خبرداد.

دکتر بهروز دانشيان با اعلام اين خبر ادامه داد : متقاضيان مي‎توانند با مراجعه به سامانه اين مرکز به نشاني www.azmoon.net از نتيجه درخواست خود آگاهي يابند.

وي افزود : داوطلبان جهت اطلاع از مدارک مورد نياز براي ثبت‎نام در واحد دانشگاهي پذيرفته شده ، مي توانند به پورتال مرکز سنجش و پذيرش به نشاني www.sanjesh.iau.ac.ir مراجعه نمايند. دکتر دانشيان در پايان خاطرنشان کرد: کليه متقاضياني که با درخواست جابه جايي آنها موافقت شده است مي‎توانند از روز دوشنبه 5 بهمن ماه جهت ثبت‎نام به واحد دانشگاهي پذيرفته شده خود مراجعه نمايند و شروع به تحصيل آنان تابع تقويم آموزشي دانشگاه خواهد بود .


 جزئيات ثبت‎نام آزمون EPTدانشگاه آزاد اسلامي 

 به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي مركز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي ثبت‎نام آزمون EPT آغاز شد.

اين ثبت‎نام تا ساعت 24 روز شنبه 10 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. آزمون EPT در روز جمعه 16 بهمن 94 به طور همزمان در شهرهاي تهران، شيراز ، تبريز، مشهد، اصفهان و اهواز برگزار خواهد شد. زمان دريافت كارت ورود به جلسه آزمون از روز چهارشنبه 14بهمن ماه مي باشد .

داوطلبان مي توانند در صورت تمايل با مراجعه به سامانه مركز سنجش و پذيرش به نشاني ENGLISH.IAU.AC.IR نسبت به ثبت‎نام اقدام نمايند.


 در راستاي ارتباط صنعت و دانشگاه؛
 نخبگان صنعتي از نيم سال دوم تحصيلي در دانشگاه ها حضور مي يابند 

 مديرکل دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرايي شدن طرح «حضور نخبگان صنعتي در دانشگاهها» براي ارتباط هر چه بيشتر صنعت و دانشگاه از نيم سال دوم تحصيلي خبرداد.

محمد نوري اميري به خبرنگار مهر گفت: «حضور نخبگان صنعتي در دانشگاهها» يکي از طرحهايي است که از امسال به صورت جدي توسط وزارت علوم و وزارت صنعت پيگيري مي‎شود تا ارتباط بين صنعت و دانشگاه برقرار شود.

وي با بيان اينکه در حال حاضر به دنبال اين هستيم که بتوانيم از تجربيات متخصصان در صنايع مختلف بهره ببريم، افزود: با اجرايي شدن اين طرح از صنعت به دانشگاه حرکت مي کنيم.

مديرکل دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: خيلي از افراد کارآفرين و متخصص با تجربيات فراوان نمي‎توانند در دانشگاهها تدريس کنند ولي به واسطه اين طرح، امکان حضور نخبگان صنعتي در دانشگاهها فراهم خواهد شد.

وي بيان کرد: با اجرايي شدن اين طرح به دنبال داشتن کرسيهاي تدريس هستيم که اين کرسيها عضو هيات علمي نيستند اما مي‎توانند در قالب کلاس درس، تجربيات خود را طي چند جلسه به دانشجويان منتقل کنند.

نوري اميري عنوان کرد: اين فرصت براي نخبگان صنعتي به وجود آمده تا تجربيات خود را به دانشجويان در حال تحصيل منتقل کنند.

وي با بيان اينکه نخبگان صنعتي از سوي وزارت صنعت معرفي مي شوند، گفت: معمولا اين افراد شناخته شده هستند و مي‎توانند به خوبي يک درس را تدريس کنند. به گفته وي، همچنين وزارت علوم، رشته‎هايي که نياز به تدريس از سوي نخبگان صنعتي دارند، تعيين و دانشگاههاي داوطلب معرفي مي‎شوند.

نوري اميري اظهار داشت: طرح حضور نخبگان صنعتي در دانشگاهها براي ارتباط بيشتر صنعت و دانشگاه از ترم دوم تحصيلي (بهمن ماه) اجرايي مي‎شود.


 خبر 

 براساس گزارش ISI ؛

فهرست 50 دانشگاه نوآور جهان منتشر شد

رتبه‎بندي نوآورترين دانشگاه هاي دنيا توسط پايگاه ISI نشان مي دهد تعداد مقالات مشارکتي دانشگاه با صنعت و کميت توليد علم مقالات صنعتي و ميزان اختراعات مهمترين معيارهاي نوآوري دانشگاه ها هستند.

به گزارش خبرگزاري مهر، دکتر محمدجواد دهقاني، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: يکي از دغدغه‏هاي اساسي در کليه کشورها، کاربردي کردن علم توليد شده است. سياستهاي کلان علم و فناوري ابلاغي توسط مقام معظم رهبري و همچنين نقشه جامع علمي کشور نيز به تبديل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزشهاي اسلامي تاکيد کرده اند.

وي افزود: تا قبل از جنگ جهاني دوم دانشگاه ها نهادهاي عمدتا آموزش محور بودند، اما بعد از جنگ انتظارات پژوهشي از دانشگاه ها افزايش يافت.

دهقاني خاطرنشان کرد: از سال 1994 به اين طرف دنيا به دنبال توليد علم کاربردي است، علمي که علاوه بر تاثيرگذاري در شبکه علم بين المللي، در حوزه‎هاي اقتصادي و اجتماعي نيز کارآمد باشد. از همين رو، شاخص هاي سنجش ميزان پيشرفت علمي نيز تغيير کرده و مرتبا در حال تکامل هستند.

وي اظهار داشت: نوآوري از مهمترين ارکان دنياي تجارت است و از آنجائي که يکي از مهمترين متوليان توليد علم دانشگاهها بوده و هستند و همچنين علم سنگ زيربناي نوآوري است، انتظار مي رود که دانشگاه ها علمي را توليد کنند که علاوه بر اثربخشي اقتصادي و اجتماعي به نوآوري در دنياي تجارت نيز کمک کند.

دهقاني گفت: نوآوري غالبا به خلق ايده ها يا محصولات جديد دلالت دارد و نيازمند تفکر خلاقانه است، بُعدي که تقويت آن نيازمند برنامه ريزي و هدايت سياستگذاران علمي در دانشگاه ها است.

سرپرست ISC اظهار داشت: از ديدگاه معناشناسي، "نوآوري" مفهومي گسترده با معاني مختلف است که اين امر سنجش آن را دشوار مي کند. با پايان جنگ جهاني دوم و به صورت همزمان با پررنگ تر شدن نقش اقتصاد در عرصه­ بين‌الملل، اقتصاددانان، محققان و سرمايه‎گذاران همواره به دنبال شاخصهاي کمي بودند تا از آن طريق بتوانند نوآوري را بسنجند.

وي گفت: در اين ميان پايگاه استنادي ISI (تامسون رويترز) در سال 2015 به رتبه بندي دانشگاه ها بر اساس ميزان نوآوري آنها پرداخت. اينها کاملترين شاخصهاي بوده اند که تاکنون در سطح بين المللي براي سنجش ميزان نوآوري دانشگاه ها ارائه شده اند.

دهقاني يادآور شد: اين شاخصها نشان مي دهند که کدام دانشگاه ها علمي را توليد مي کنند که بيشترين ميزان نوآوري را دارد، بعبارت ديگر اثربخشي علم توليد شده در حوزه تجارت و اقتصاد مورد سنجش قرار گرفته است و يکصد دانشگاه برتر دنيا در حوزه نوآوري توسط موسسه تامسون رويترز (ISI ) معرفي شدند.

وي تصريح کرد: ابتدا 500 موسسه دولتي و دانشگاهي که بيشترين تعداد مقالات را بين سال ­هاي 2008 تا 2013 در نشريات علمي نمايه شده در پايگاه مجموعه web of science تامسون رويترز منتشر کرده بودند، شناسايي شدند.

سرپرست ISC گفت: در گام بعدي براي همين دوره زماني دانشگاه هايي که بيشترين تعداد اختراعات را به ثبت رسانيده بودند نيز انتخاب شدند. با اين پيش فرض که استناد اختراعات به مقالات بيانگر استفاده از آن مقاله علمي براي اختراع بوده است، سپس، تعداد استنادهاي صورت گرفته از کل اختراعات ثبت شده به مقالات علمي 500 دانشگاه انتخاب شده محاسبه شد.

دهقاني ادامه داد: توالي زماني اختراعات ثبت شده ، تعداد اختراعات ثبت شده ، تعداد استنادهاي دريافت شده توسط اختراعهاي ثبت شده، تعداد استنادهاي اختراعات ثبت شده به کميت توليد علم دانشگاه، تعداد مقالات مشارکتي دانشگاه با بخش صنعت، کميت توليد علم و تاثير استنادي مقالات صنعتي دانشگاه، معيارهاي اصلي تعيين و رتبه بندي نوآورترين دانشگاه هاي دنيا توسط ISI بوده اند.

وي افزود: براساس رتبه بندي ISI ، نيمي از دانشگاه هاي نوآور دنيا متعلق به آمريکا هستند. دانشگاه هاي استنفورد، موسسه فناوري ماساچوست، هاروارد، واشينگتن، ميشگان و دانشگاه نورت وسترن پنج دانشگاه برتر دنيا از لحاظ نوآوري هستند. سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: همچنين کشورهاي ژاپن ، فرانسه ، کره جنوبي ، آلمان، انگلستان، سوئيس، هلند، بلژيک ، کانادا ، چين، دانمارک و سنگاپور هر کدام به ترتيب بين 9 تا 1 دانشگاه در بين 100 دانشگاه نوآور دنيا دارند.

از سوي انتشارات «الزوير»؛

استاديار دانشگاه شريف داور برجسته چند مجله معتبر حوزه «انرژي» شد

استاديار دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف به عنوان يکي از 10 داور برجسته مجلات Energy & Buildings , Energy ,Applied Thermal Engineering انتخاب شد.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، دکتر حامد مرادي، فارغ‌التحصيل مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري دانشگاه صنعتي شريف در رشته مهندسي مکانيک و استاديار دانشکده مهندسي مکانيک اين دانشگاه براي چهارمين سال متوالي به عنوان يکي از 10 داور برجسته (Outstanding) مجله Energy & Buildings توسط انتشارات «الزوير» (Elsevier) انتخاب شده است.

اين عضو هيات علمي دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف از سال 2012 به داوري فعال براي مجلات معتبر بين‌المللي با نمايه ISI پرداخته و در سال‌هاي 2013 و 2014 نيز به عنوان يکي از 10 داور برجسته مجلات Applied Thermal Engineering و Energy انتخاب شده است.

براساس اين گزارش، مجلات مذکور جزو 10 مجله معتبر دنيا در زمينه انرژي هستند.


 يادداشت 

 بهترين ملاك سنجش موفقيت، مقايسه خودمان با خودمان است

زهرا كيان‌بخت

يكي از ملاكهايي كه ما معمولا براي ارزيابي وضعيت خودمان در زمينه‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌كنيم؛ وضعيتي است كه ديگران در آن به سر مي‌برند.

درواقع، ما عمدتا با مقايسه خودمان با ديگران، به اين نتيجه دست مي‌يابيم كه در زمينه‌اي، از روند مطلوب برخورداريم يا در وضعيت نامطلوبي هستيم. مقايسه با ديگران، ممكن است دو نوع اثر در افراد مختلف ايجاد كند.

اين مقايسه‌ي خود با ديگران، در عده‌اي از افراد، ممكن است منجر به ايجاد احساس انگيزه بيشتر براي رسيدن به جايگاهي بهتر بشود. درحقيقت گاهي امكان دارد بعضي از ما با ديدن توفيقات ديگران در زمينه‌هايي خاص، اين انرژي را كسب كنيم كه خودمان را به همان جايگاه يا وضعيتي بهتر از آن برسانيم.

اين مساله اگر به حسادت و رقابت كاذب و نظاير آن نكشد، بد نيست.

اما اين مقايسه با ديگران، ممكن است در عده‌اي از افراد، احساس سرخوردگي، عدم رشد و پيشرفت و نااميدي و بي‌انگيزگي را ايجاد كند و از اين، نظر، مقايسه نه تنها كمك‌كننده نخواهد بود، بلكه اثرات منفي نيز خواهد داشت.

در اين ميان، بهترين ملاكي كه مي‌توانيم براي ارزيابي و سنجش موقعيت خود مورد استفاده قرار دهيم، مقايسه‌ي خودمان است با خودمان.

يعني به جاي اينكه همواره خودمان را با ديگران مقايسه كرده و نتيجه‌گيري كنيم، بهتر است امروزِ خود را ديروزِ خودمان مقايسه كنيم و ببينيم آيا در حال حاضر، نسبت به قبل، از روند رو به رشد برخورداريم يا در حال پسرفت هستيم؟ اگر نسبت به گذشته، خودمان را در حال عقب‌گرد مي‌بينيم، دلايل و ريشه‌هاي آن را شناسايي كرده و با برداشتن موانع، دوباره براي پيشرفت آماده شويم.

حقيقت اين است كه ما در حالي خودمان را با ديگران، قياس مي‌كنيم كه از جهات مختلف از قبيل؛ زمينه‌هاي خانوادگي، فضايي كه در آن بزرگ شده‌ايم و زندگي‌كرده‌ايم، تجارب مختلفي كه از سرگذرانده‌ايم و بي‌شمار مسائل ديگر، با ديگران بسيار متفاوتيم و نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم از قياس خود با ديگران، به نتيجه معقول و منطقي‌اي برسيم.

درست‌تر اين است كه خودمان را با خودمان و نه با هيچكس ديگري مورد مقايسه قرار دهيم و عادتِ مقايسه كردن خود و زندگي‌مان با ديگران را كم‌كم از خودمان دور كنيم. با اين شيوه، همه چيز واقعي‌تر، منطقي‌تر و داراي نتايجي بهتر خواهد بود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي