جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/11/04 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5195


ورود دوباره غول هاي نفتي اروپايي به صنعت نفت ايران


ايران 16 پالايشگاه جديد مي‌سازد


معادلات انرژي


خبر


 ورود دوباره غول هاي نفتي اروپايي به صنعت نفت ايران 

 
رييس جمهورچين به تهران آمده و توافق‌هاي نفت و گاز نيز از کانون‌هاي مذاکرات با اين شريک ديرينه دوران تحريم در نخستين روزهاي پساتحريم بوده‌است؛ هرچند چيني‌ها شايد حمايت خود را از ايران در دوران سخت تحريم نشان داده‌اند، اما قطعا خوش‌سابقه‌ترين شرکاي نفتي ايران نبوده‌اند. به گزارش ايسنا،‌ پساتحريم فرصتي براي ورود شرکت‌ها و غول‌هاي بزرگ صنايع نفتي به ايراني است که طي سال‌هاي تحريم نه تنها از سرمايه بازار نفت و گاز بي‌بهره مانده بلکه فاصله زيادي نيز از قافله تکنولوژي اين حوزه گرفته است. در اين شرايط اگرچه ايران به دنبال شرکا و سرمايه‌گذران جديد براي احياي نفت و گاز در کشور است، به گفته زنگنه قرار نيست شرکاي قديمي دوران تحريم در دوره جديد فراموش شوند و چين البته يکي از اين شرکا است.

توسعه و راه‌اندازي فاز 11 پارس‌جنوبي، ميدان نفتي پارس شمالي، ميدان مشترک نفتي يادآوران و بخش شمالي و جنوبي ميدان مشترک آزادگان از جمله طرح‌هايي است که تا کنون پاي چيني‌ها به آن باز شده است.

قرارداد توسعه و راه‌اندازي فاز 11 پارس جنوبي با CNPC چين در سال 1388 به امضا رسيد، چيني‌ها جانشين توتال فرانسه در اين ميدان بودند و طبق اين قرارداد اين شرکت چيني متعهد شده بود که با سرمايه گذاري حدود پنج ميليارد دلاري در مدت 52 ماه فاز 11 پارس جنوبي را به منظور توليد روزانه 100 ميليون متر مکعب توسعه مي داد.

بدقولي چيني‌ها در اجراي تعهداتشان پس از گذشت دوسال از عمر اين قرارداد در نهايت صداي اعتراض ايران را بلند کرد اما اولتيماتوم‌هاي ايراني‌ها به CNPCI نتيجه‌اي در بر نداشت تا آنجا که وزارت نفت اعلام کرد درصورت ادامه پيمان‌شکني‌ها پروژه به پيمانکار ايراني تحويل داده خواهد شد و در نهايت اين اتفاق نيز به وقوع پيوست.

آما CNPC تنها در ميادين پارس فعاليت نداشت، بلکه آزادگان جنوبي نيز از جمله مياديني است که اين غول نفتي چين به آن وارد شد و البته در مقابل طرف ايراني کارشکني کرد. يک سال پس از بيرون رفتن طرف چيني از طرح ميدان گازي پارس جنوبي، توجه‌ها به طرح آزادگان و تاخير CNPC در اجراي تعهدات قراردادي‌اش در اين ميدان جلب شد، قراردادي که همزمان با قرارداد پارس جنوبي به ارزش 2,5 ميليارد دلار در قالب بيع متقابل بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت ملي نفت چين امضا شد و در نهايت با توجه به تغييرهاي اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عمليات اجرايي اين طرح از شهريور سال 1391 همزمان با تصويب طرح جامع تجديد نظر شده توسعه ميدان (RMDP) آغاز شد.

پس از گذشت پنج سال از امضاي اين قرارداد از مجموع 185 حلقه چاهي که بايد براساس برنامه در فاز نخست توسعه اين ميدان به بهره برداري برسد، تنها هفت حلقه چاه حفاري شده بود و اين تاخير عمده باعث شد پس از مهلت 90 روزه وزارت نفت، شرکت چيني از آزادگان جنوبي نيز اخراج شود.

قرارداد ديگر ايران و چين اين بار با شرکت نفت سينوک چين براي توسعه ميدان در چهار فاز به‌صورت بيع‌متقابل و ساخت کارخانه‌هاي توليد ال.ان.جي با سرمايه‌گذاري شرکت سينوک در سال 1386 امضا شده بود. موضوع اين قرارداد مطالعه و طرح اوليه ميدان پارس‌شمالي در بخش بالا دستي شامل توليد 3600 ميليون فوت مکعب در روز گاز ترش نم‌زدايي شده در چهار فاز 900 ميليون فوت مکعبي جهت تغذيه کارخانه‌هاي توليد ال.ان.جي به‌مقدار 20 ميليون تن در سال بود که ارزش آن به 16 ميليارد دلار مي‌رسيد.

اين بار قبل از آنکه شرکت ملي نفت از روند پروژه شاکي شده و به طرف چيني اخطار دهد خود چيني‌ها پروژه را ترک کردند و تا ايران اعلام کند که قرارداد به صورت موقت لغو مي شود؛ اما پس از آنکه اعلام شد اين قرارداد براي هميشه لغو مي شود شرکت ملي نفت فراساحل چين براي بازگشت مجدد به طرح پا پيش گذاشت.

اما همه کارشکني‌هاي چيني‌ها به اين سه ميدان ختم نمي‌شود،‌ طرح توسعه ميادين مشترک با عراق يعني يادآوران نيز از جمله ديگر اين طرح‌ها است که در آن نيز رد پاي چين به چشم مي‌خورد و کارشکني و اولتيماتوم ووعده‌هاي بي نتيجه.

حال در شرايطي که احتمال ورود دوباره غول هاي نفتي اروپايي به صنعت نفت ايران پررنگ‌تر مي‌شود، چين نيز از اين قافله عقب نمي‌ماند و به ايران مي‌آيد تا شايد بار ديگر پروژه‌هايي را که نيمه تمام رها کرده است در قالب قراردادهاي جديد نفتي به دست بگيرد و البته به نظر مي‌رسد در رقابت با اروپايي‌ها و با وجود عهدشکني‌هاي گذشته شانسش را در اين زمينه از دست نداده است.


 ايران 16 پالايشگاه جديد مي‌سازد 

 پالايشگاهي به ارزش 33 ميليارد يورو قصد دارد در دوران پساتحريم با سبقت گرفتن از عربستان سعودي به بزرگترين پالايشگر نفتي خاورميانه تبديل شود.به گزارش مهر، در شرايط فعلي ظرفيت پالايش نفت کشور حدود يک ميليون و 850 هزار بشکه در روز است که با وجود سقوط آزاد قيمت طلاي سياه، ايران با استفاده از فرصت لغو تحريم‌ها، اجراي يک برنامه جديد به منظور احداث و راه‌اندازي پالايشگاه‌ها و طرح‌هاي جديد پالايشگاهي را در دستور کار قرار داده است.

بر اين اساس ساخت پالايشگاه و طرح جديد پالايشگاهي در دوران پساتحريم در صنعت نفت کليد خورده که ارزش اجراي اين پروژه‌ها بيش از 33 ميليارد يورو برآورد مي‌شود که براساس اصل 44 قانون اساسي، 80 درصد منابع مالي اين پروژه‌ها بايد توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي و خارجي تامين شود.

اين 16 پروژه جديد پالايشگاهي ايران شامل ساخت 12 پالايشگاه بزرگ و متوسط نفت و ميعانات گازي، دو طرح کاهش توليد نفت کوره در پالايشگاه‌هاي بندرعباس و آبادان، طرح توسعه و بهينه سازي پالايشگاه‌هاي نفت اصفهان و آبادان و افزايش نزديک به يک ميليون بشکه‌اي ظرفيت انتقال نفت و فرآورده‌هاي نفتي کشور است.

از سوي ديگر در صورت ساخت و بهره‌برداري اين واحدهاي جديد پالايشگاهي پيش بيني مي‌شود ظرفيت پالايش نفت خام و ميعانات گازي ايران با افزايش نزديک به يک ميليون و 290 هزار بشکه‌اي به بيش از سه ميليون و 100 هزار بشکه در روز افزايش يابد.

تا پايان سال 2015 ميلادي ظرفيت پالايش نفت عربستان سعودي حدود دو ميليون و 100 هزار بشکه در رزو بوده که بررسي روند ظرفيت پالايش بزرگترين توليدکننده نفت اوپک نشان مي دهد اين ظرفيت در طول 5 سال گذشته تاکنون روندي کاهشي در پيش گرفته است.

به عبارت ديگر، ظرفيت پالايش نفت عربستان سعودي از روزانه دو ميليون 800 هزار بشکه در سال 2010 ميلادي به دو ميليون و 100 هزار بشکه در سال 2015 ميلادي کاهش يافته و عملا با بهره برداري از طرح هاي جديد پالايشگاهي، ايران با پيشي گرفتن از عربستان به بزرگترين پالايشگر نفت منطقه خاورميانه تبديل خواهد شد.

برنامه جديد پالايشگاه‌سازي ايران در پساتحريم

در حال حاضر تکميل و بهره‌برداري پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با ظرفيت روزانه 360 هزار بشکه اولويت دارترين برنامه صنعت پالايش کشور است به طوري‌که هم اکنون پيشرفت ساخت اين پالايشگاه به 86 درصد رسيده و پيش بيني مي‌شود تا پايان سال جاري واحد تقطير ستاره خليج فارس در مدار بهره‌برداري قرار بگرد.

براساس اعلام شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تاکنون حدود سه ميليارد يورو براي ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس هزينه شده که تکميل اين پالايشگاه به حدود 800 ميليون يوروي ديگر نياز دارد. از سوي ديگر برآوردهاي انجام شده نشان مي‌دهد، با بهره برداري از اين پالايشگاه ميعانات گازي و توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا، از سال آينده واردات روزانه 7 تا 8 ميليون ليتري بنزين توسط ايران متوقف شود.

پس از پالايشگاه خليج فارس، ساخت سه پالايشگاه نفت و ميعانات گازي پارس شيراز با ظرفيت 120 هزار بشکه، آناهيتاي کرمانشاه با ظرفيت 150 هزار بشکه و بهمن گنو در جاسک با ظرفيت 300 هزار بشکه نفت سنگين از ديگر طرح هاي اولويت دار به شمار مي روند که براي ساخت اين سه پالايشگاه به ترتيب به 1.8 ميليارد دلار، 3.1 ميليارد يورو و 7.5 ميليارد دلار سرمايه نياز است.

در اين بين به منظور کاهش بار مالي ساخت پالايشگاه نفت سنگين بهمن گنو قرار است فاز اول اين طرح پالايشگاهي با سرمايه گذاري 2.1 ميليارد دلار و در مدت زمان 36 ماه اجرايي شود.

در مجموع با احتساب ساخت 8 پالايشگاه 60 هزار بشکه اي ميعانات گازي تحت عنوان مجتمع پالايشي سيراف در مجموع حدود 930 هزار بشکه به ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي کشور افزوده خواهد شد.

در کنار ساخت 12 پالايشگاه جديد نفت، اجراي 4 طرح جديد توسعه، بهينه سازي و کاهش ظرفيت توليد نفت کوره در پالايشگاه هاي موجود کشور از ديگر برنامه هاي توسعه و افزايش ظرفيت پالايش نفت ايران در دوران پساتحريم است.

اجراي طرح توسعه و بهينه سازي پالايشگاه نفت اصفهان با سرمايه گذاري سه ميليارد يورو، طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با 3.4 ميليارد دلار، طرح توليد نفت کوره در پالايشگاه بندرعباس با 1.2 ميليارد دلار و طرح کاهش توليد نفت کوره در پالايشگاه آبادان با 1.5 ميليارد دلار چهار طرح مهم توسعه اي به شمار مي روند. براي اجراي طرح توسعه‌اي پالايشگاه آبادان و اصفهان در طول چند سال گذشته تاکنون يک فاينانسور چيني مذاکرات متعددي را با شرکت ملي پالايش و پخش نفتي آغاز کرده که عباس کاظمي معاون وزير نفت اخيرا از صدور اولتيماتومي به اين فاينانسور چيني خبر داده و تاکيد کرده است: در صورت ادامه وقت کشي شرکت چيني مذاکره با ساير گزينه‌هاي آسيايي و اروپايي براي تامين فاينانس اين دو طرح پالايشگاهي آغاز خواهد شد.

از سوي ديگر همزمان با مذاکرات دنباله دار با فاينانسورهاي چيني، دور جديد گفتگوها با چند شرکت نفتي ژاپني و کره جنوبي به منظور اجراي دو طرح استراتژيک نفتي آغاز شده است و نتايج مذاکرات مقدماتي حکايت از آن دارد که در صورت توافق نهايي اين شرکت‌هاي آسيايي طرح کاهش توليد نفت کوره در دو پالايشگاه نفت ايران را عملياتي کنند.

بالا بودن ظرفيت توليد نفت کوره به يک چالش اساسي براي پالايشگاه‌هاي نفت کشور به ويژه در دورتن سقوط قيمت جهاني نفت خام تبديل شده به طوري‌که به اعتقاد عباس کاظمي معاون وزير نفت در صورت عدم حمايت‌هاي دولتي اکثر پالايشگاه‌هاي نفت کشور به دليل بالا بودن ظرفيت توليد نفت کوره ورشکسته خواهند شد.

از اين رو هم اکنون دو پروژه کاهش توليد نفت کوره در پالايشگاه‌هاي نفت بندرعباس و آبادان تعريف شده که هزينه اجراي اين طرح در پالايشگاه نفت بندرعباس شامل اجراي يک واحد جديد به ظرفيت 57 هزار بشکه در روز حدود 1.2 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

علاوه بر اين، اجراي طرح مشابه ديگري در پالايشگاه آبادان شامل اجراي يک واحد جديد 60 هزار بشکه اي تعريف شده است که هزينه اجراي اين پروژه هم حدود يک ميليارد و 500 ميليون دلار برآورد مي‌شود.

در اين بين با وجود کاهش شديد قيمت جهاني طلاي سياه ايران به دنبال توسعه و ارتقاي کيفي ظرفيت پالايش نفت خام خود در شرايط پساتحريم است که پيش بيني مي‌شود در صورت تحقق اجراي طرح‌هاي جديد در قالب برنامه ششم توسعه ايران به يکي از بزرگترين پالايشگرهاي نفت جهان تبديل شود.


 معادلات انرژي 

 1.5 تا 1.8 ميليارد تومان بنزين در ترافيک روزانه تهران هدر مي رود

دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با اشاره به هدر رفت1.5 تا 1.8 ميليارد تومان بنزين در ترافيک روزانه تهران گفت: اخذ ماليات استفاده از وسايل نقليه شخصي با تاکيد بر ميزان آلايندگي، مي‌تواند ضمن بهبود کيفيت هواي کلانشهرها منابع درآمد پايدار مديريت شهري را افزايش دهد.

به گزارش ايسنا، سيد محسن طباطبايي مزدآبادي با اشاره به اينکه امروز آلودگي هوا در کلان‌شهرها به يک تهديد جدي تبديل شده است، گفت: با اخذ عوارض از خودروهاي آلاينده مي‌توان اين چالش را به يک فرصت براي تامين درآمدهاي پايدار تبديل کرد. وي گفت: در حالي که خودروهاي شخصي هزينه‌هاي گزافي را بر محيط زيست و شهروندان تحميل مي‌کنند تنها عوارض ساليانه اندکي به شهرداري پرداخت مي‌شود و لذا ضروري است تا در اخذ ماليات از خودروهاي بادرصد آلايندگي بالا بازنگري صورت گيرد و بدون شک اين اقدام مي‌تواند وابستگي مديريت شهري به درآمدهاي ناپايدار را نيز تا حد زيادي کاهش دهد. دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با اشاره به اينکه در اغلب کشورهاي توسعه‌يافته ماليات بر خودروها يک امر عادي است، افزود: بر اساس نتايج اين تحقيق در دانمارک، فنلاند، ايرلند، يونان، ايتاليا، آلمان و انگليس اين ماليات‌ها اخذ مي‌شود براي مثال در دانمارک، ماليات ثبت و ماليات بر ارزش افزوده، براساس قيمت خودرو و ماليات سالانه استفاده از خودرو برحسب مصرف سوخت، محاسبه مي‌گردد و در کشور فنلاند و ايرلند، ماليات ثبت و ماليات سالانه استفاده از خودرو، براساس CO2منتشر شده و ماليات بر ارزش‌افزوده، براساس قيمت خودرو، محاسبه مي‌گردد.

وي ادامه داد: در يونان و ايتاليا، ماليات ثبت براساس حجم موتور تعيين مي‌شود و در آلمان، انگليس و سوئد، ماليات ثبت وجود ندارد و ماليات بر ارزش‌افزوده براساس قيمت خودرو تعيين مي‌گردد؛ همچنين ماليات ساليانه استفاده از خودرو در آلمان، براساس حجم موتور و ميزان CO2 منتشر شده و در انگليس برحسب ميزان آلايندگي، تعيين مي‌شود.

طباطبايي با اشاره به اينکه در اغلب کشورهاي توسعه‌يافته ميزان انتشار آلايندگي مهمترين عامل در اخذ ماليات‌هاست، افزود:‌ اين در حالي است که در کشورهاي در حال توسعه حجم موتور پايه براي محاسبه ماليات در نظر گرفته مي شود.

اين استاد دانشگاه گفت: بر اساس يافته‌هاي تحقيق مذکور 64.3 درصد از کل انتشار اکسيدهاي نيتروژن، 29.3 درصد از اکسيدهاي گوگرد،27.5 درصد از دي‌اکسيدهاي کربن، 98.6 درصد از مونوکسيدهاي کربن و 79.2 درصد از ذرات معلق توليدشده کل کشور، از صنعت حمل و نقل نشأت مي‌گيرند؛ در اين ميان، خودروهاي سواري به دليل تعداد زياد، سهم قابل توجهي از کل آلودگي را به خود اختصاص مي‌دهند به نحوي که در کلانشهر تهران، حدود 52 درصد از منوکسيدکربن و 41 درصد ذرات معلق هوا، از اين خودروها ناشي مي شود و در سال 1388، مهم‌ترين آلاينده موجود در سطح شهر تهران، CO بوده و پس از آن نيز دو آلاينده O3 و PM در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند؛ اما در سال 90 آلاينده‌هاي PM،NO2،O3 و CO ، بيشترين تعداد روزهاي آلوده سال را به خود اختصاص داده اند و PM2.5 عامل اصلي آلودگي هواي تهران در ساليان اخير ناشي از احتراق موتور خودروهاي سواري و تردد آنها در سطح شهر است. وي ادامه داد: در شهر تهران، روزانه بين يک ميليارد و پانصد ميليون تومان تا يک ميليارد و هشتصد ميليون تومان از بنزين خودروها، در تراکم ترافيک سنگين اين شهر، به هدر مي‌رود يا به عبارت ديگري هر خودرو در تهران حداقل نيمي از زمان رفت و آمد روزانه را در تراکم ترافيک تلف کرده و لذا سوخت آن نيز به هدر مي‌رود و توليد آلودگي مي‌کند. دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با اذعان به اينکه بدون شک اين خودروهاي آلاينده بايد هزينه ايجاد خسارت به محيط زيست و مردم را بپردازند، گفت: اين تحقيق پيشنهاد مي‌دهد که بر اساس 6 مولفه نوع استاندارد يورو، فرسودگي خودرو ، ميزان پخش آلاينده‌هاي خودرو، متوسط کارکرد ساليانه، مکان يا شهر خودرو و همچنين نوع سوخت مصرفي وسايل نقليه شخصي، نرخ ماليات ساليانه استفاده از وسايل نقليه شخصي، تعيين و اخذ شود.

گاز ترش وارد پالايشگاه فاز 19 مي‌شود

مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي از ورود گاز ترش به پالايشگاه فاز 19 تا نيمه دوم بهمن ماه خبر داد وگفت: با انجام اين کار امکان ارسال 500 ميليون فوت مکعب گاز از دريا به خشکي امکانپذير مي شود. حميدرضا مسعودي در گفتگو با شانا از به پايان رسيدن عمليات اجراي خط لوله ميان سکوي SPD2 و 19C خبر داد و افزود: پيش بيني مي‌کنيم نيمه دوم بهمن ماه گاز ترش وارد پالايشگاه فاز 19 شود. وي با اشاره به فعاليتهايي که در اين مدت براي وارد مدار شدن يک رديف پالايشي (ترين) از فاز 19 پارس جنوبي انجام شده است، تصريح کرد: طي يک ماه اخير عمليات اجراي خط لوله کنارگذر سکوي 19C و SPD1 به طور کامل و پس از انجام آزمايشهاي لازم با موفقيت به پايان رسيد. مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي ادامه داد: با انجام اين کار امکان اين که گاز از سکوي SPD2‌ به ظرفيت 500 ميليون فوت مکعب به خشکي منتقل شود، امکانپذير شد. سعودي با اشاره به فعاليتهاي انجام شده در پالايشگاه خشکي فاز 19 نيز گفت:‌ عمليات اتصال واحد تزريق گاز تصفيه شده به شبکه سراسري به پايان رسيده و هم اکنون اتصال انجام شده است. وي افزود: به اين ترتيب مي‌توانيم گاز شيرين را براي مقدمات راه‌اندازي (استارت آپ) به شبکه سراسري وصل کنيم که هم اکنون گاز شيرين وارد پالايشگاه شده است.

مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي از برنامه ريزي براي انتقال گاز شيرين از خشکي به دريا با خط لوله 32 اينچ براي فشارافزايي تا 10 روز آينده خبر داد و گفت: به محض اطمينان بخش بودن انجام اين عمليات، انتقال گاز ترش از سکوي SPD2 به پالايشگاه آغاز مي شود. وي افزود: پيش بيني مي‌کنيم تا نيمه دوم بهمن ماه بتوانيم گاز ترش را وارد پالايشگاه کنيم که براين اساس مقدمات تصفيه و شيرين سازي گاز در پالايشگاه انجام شده است. وي ادامه داد: همچنين روز چهارشنبه (30 ديماه) عمليات راه اندازي کمپرسور واحد چهار يونيت 106 (تزريق گاز به شبکه سراسري)‌ آغاز شد.


 خبر 

 آغاز مذاکرات براي استفاده ايران از ظرفيت صادرات ال.ان.جي عمان

وزير نفت مهم‌ترين محورهاي مذاکره با وزير نفت و گاز عمان را صادرات گاز به اين کشور، آغاز مذاکرات ميان شرکت ملي صادرات گاز و طرف عماني تا 10 روز آينده براي استفاده از ظرفيت خالي تاسيسات ال ان جي و همينطور تبادل نظر درباره بازار نفت اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه پس از بازگشت از مسقط درباره محور مذاکره با محمدبن حمد الرمحي، وزير نفت وگاز عمان در پايون دولت فرودگاه مهرآباد گفت: اين سفر چندساعته به دعوت وزير نفت وگاز عمان صورت گرفت که مهم‌ترين بحثهاي مطرح شده درباره صادرات گاز، استفاده از ظرفيت خالي تاسيسات ال ان جي اين کشور و بازار نفت بوده است.

وي با اشاره به مذاکره براي صادرات گاز از طريق خط لوله به عمان، افزود: در اين ديدار توافق شد تا خط لوله اي با ظرفيت ارسال يک ميليارد فوت مکعب گاز معادل 28 ميليون مترمکعب در روز و سالانه 10 ميليارد مترمکعب از سوي ايران و به صورت مشترک ميان دو کشور احداث شود.

وزير نفت درباره ارزش اين قرارداد نيز گفت: ارزش اين قرارداد به قيمت نفت بستگي دارد؛ اما با قيمتهاي کنوني نفت ارزش صادرات سالانه 10 ميليارد مترمکعب گاز چيزي در حدود 1,5 تا دو ميليارد دلار در سال مي شود.

زنگنه ادامه داد: از مدتها پيش درباره شرکت مطالعه کننده خط لوله، نقشه برداري دريايي و تهيه گزينه هاي مختلف براي انجام اين کار و همينطور تهيه اسناد مناقصه در مراحل بعدي، فراز و نشيبهايي وجود داشت که امروز؛ اين مسائل نهايي شد و قرار شد تا پايان خردادماه 95 شرکت ايراني طرف قرارداد، گزارش خود را از اين طرح مطالعاتي ارائه کند.

وزير نفت درباره استفاده از ظرفيت خالي ال ان جي عمان نيز تصريح کرد: عمان هم اکنون سالانه 1,5 تا دو ميليون تن ظرفيت خالي ال ان جي دارد و هر زمان که ايران مطرح مي کرد تا با همکاري شرکتهاي توليد کننده ال ان جي از اين ظرفيت خالي استفاده کند و گاز ايران به عمان برود، مايع سازي و صادر شود، به دليل تحريمها، شرکتهاي خارجي آمادگي انجام اين کار را نداشتند.

آغاز واردات گاز ايران از سال 2019

وزير نفت و گاز عمان اعلام کرد که اين کشور تصميم دارد به طرح واردات گاز طبيعي از ايران در دوران پساتحريم سرعت ببخشد.به گزارش ايسنا، محمد بن حمد الرمحي گفت: من بسيار خوش بين هستم که اکنون با لغو تحريمهاي ايران، پروژه خط لوله واردات گاز از ايران با شتاب بيشتري اجرا مي شود.براساس اين گزارش، سلطان‌نشين عمان از سالهاي پيش خواهان دريافت گاز از ايران بوده و در همين زمينه در اسفندماه 1392 قراردادي با ايران براي واردات روزانه 28 ميليون مترمکعب گاز امضا کرد.عمان دومين شريک تجاري ايران در ميان کشورهاي حوزه خليج فارس به شمار مي‌رود.

براساس اعلام وزارت نفت، خط لوله گاز ايران به عمان، ظرفيت انتقال روزانه يک ميليارد فوت مکعب گاز طبيعي را خواهد داشت و اين ظرفيت مي تواند با توجه به نياز بازار، تا 1,5 ميليارد فوت مکعب نيز افزايش يابد.

محمد بن حمد الرمحي ابراز اميدواري کرد که صادرات گاز ايران، کشور عمان را به يکي از کانونهاي تجارت گاز در منطقه تبديل کند.قرارداد فروش گاز ايران به عمان در سال 2013 امضا شد و اين قرارداد 60 ميليارد دلاري، براي 25 سال اعتبار دارد.

احتمال افزايش ذخاير نفتي يک ميدان مشترک

مجري طرح توسعه ميدان ياران شمالي با اشاره به احتمال افزايش ذخاير نفت درجاي اين ميدان مشترک گفت: در صورت قطعي شدن اين احتمال، فاز دوم توسعه ميدان با هدف توليد روزانه بيش از 10 هزار بشکه نفت اجرايي مي شود.آرش باقرزاده در گفتگو با شانا، با اعلام اين خبر افزود: بر اساس مطالعات اوليه، نفت درجاي ميدان ياران شمالي بالغ بر يک ميليارد بشکه بود که با مطالعات جديد، حدود 300 ميليون بشکه ديگر به اين ميزان ذخاير اضافه شده است.

وي تصريح کرد: با توجه به قطعيت نيافتن اين موضوع، در صورت تاييد اين ميزان ذخاير نفت درجا از سوي مهندسي نفت شرکت متن و تصويب آن در هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران، امکان افزايش توليد روزانه به ميزان 10 تا 20 هزار بشکه در قالب فاز دوم توسعه ميدان وجود دارد. باقرزاده يادآور شد: در صورت اخذ تصميم براي توسعه ميدان در فاز دوم، هفت حلقه چاه جديد حفاري مي شود.

وي توضيح داد: زماني که چاه شماره 13 آزادگان جنوبي حفاري شد، رفتار متفاوت اين چاه از چاههاي اين ميدان، حاکي از امکان وجود فيلد ديگري بود که سرانجام با ادامه مطالعات و حفاريها، توسعه اين بخش تحت عنوان ميدان ياران شمالي در دستور کار قرار گرفت و چاه 13 آزادگان به چاه شماره يک ياران شمالي تغيير نام داد.

ميدان ياران شمالي از جمله ميدانهاي مشترک غرب کارون است که بر اساس برنامه ريزيهاي انجام شده، فاز نخست توسعه اين ميدان در بهار 95 به ثمر مي نشيند؛ همچنين مجري طرح توسعه اين ميدان، پيشتر در گفتگو با شانا از احتمال توليد زودهنگام 15 هزار بشکه اي ياران شمالي در اسفندماه امسال خبر داده بود.

به گفته وي، يکي از نکات مثبت اين طرح توسعه اي، حمايت مديرعامل و مديران شرکت متن و شرکت ملي نفت ايران و همچنين همکاري خوب پيمانکار و نگاه ملي همه دست اندرکاران به طرح است بطه وري که پيمانکاران داخلي طرح با درک و اشراف نسبت به مرزي بودن ميدان ياران شمالي و منافع ملي توسعه اين ميدان، هدف و اولويت اصلي کار را توليد نفت قرار داده اند و اگر هم اختلافي در ميان باشد با توافق طرفين، در پايان کار و پس از توليد ميدان به آن پرداخته مي شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي