جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
دریافت Pdfارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1386/02/01 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - شنبه نسخه شماره 2740

معاون آموزشي وزارت علوم خبر داد :
افزايش دانشجويان دوره هاي نيمه حضوري

عضو کميسيون آموزش و نحقيقات مجلس:
بررسي نحوه توسعه دانشگاه پيام نور از اولويت هاي سال 86 است


تاريخ اعلا م نتايج نهايي آزمون دکتري دانشگاه تربيت مدرس


کوتاه و خواندني


يادداشت


  معاون آموزشي وزارت علوم خبر داد :
 افزايش دانشجويان دوره هاي نيمه حضوري  

 معاون آموزشي وزارت علوم از افزايش تعداد دانشجويان دوره هاي نيمه حضوري به  600 هزار نفر خبر داد.
 دکتر حسن خالقي در گفتگو با مهر
گفت : وزارت علوم دوره هاي نيمه حضوري را از طريق گسترش دانشگاه پيام نور در مقاطع مختلف تحصيلي توسعه داده است به گونه اي که دانشجويان اين دوره ها در سال تحصيلي 85 -86  به 600هزار نفر خواهند رسيد.
وي افزود : ارتقاي شاخص استاديار به کل هيات علمي از 60 درصد به 65 درصد در بخش دولتي، نياز به جذب حدود 3 هزارعضو هيات علمي جديد براي دانشگاه هاي وابسته و پيام نور و هماهنگي و افزايش بار موظف اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و تهيه و ابلاغ آيين نامه اعضاي هيات علمي نيمه وقت نيز در سال گذشته انجام شد.
معاون آموزشي وزارت علوم به ساماندهي فعاليت هاي دانشگاه آزاد اسلامي اشاره کرد و گفت : شوراي گسترش ويژه دانشگاه آزاد و نظارت دقيق بر ايجاد
رشته هاي جديد در آن دانشگاه ايجاد شده است که بر فعاليت هاي آموزشي اين دانشگاه نظارت مي کند. ضمن اينکه ايجاد واحدها و مراکز جديد دانشگاه آزاد با مجوز شوراي گسترش ميسر مي شود.


  عضو کميسيون آموزش و نحقيقات مجلس:
 بررسي نحوه توسعه دانشگاه پيام نور از اولويت هاي سال 86 است 

 عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از پذيرش بيرويه دانشجو از طريق دانشگاه هاي پيام نور، ضابطه مند شدن آن را خواستار شد.
علي سرافرازيزدي در گفتگو با ايسنا افزود: يکي از مباحث مهم آموزش عالي در سال گذشته بحث کيفيت بود; به اين مفهوم که شمار دانشجوياني که از طريق گسترش
بي رويه دانشگاه پذيرش شدند سبب يک ناهمگوني در پذيرش شده که بسياري از دانشگاه ها از امر فوق گله مند هستند.
نماينده مشهد با بيان اينکه دانشگاه
پيام نور دانشگاهي غيرحضوري است، اظهار داشت: اين دانشگاه مي تواند با در نظر گرفتن ضابطه هايي که در اهداف اين دانشگاه تعريف شده ،گسترش يابد.
وي تصريح کرد: متاسفانه دانشگاه
پيام نور در رشته هاي مهندسي و کارشناسي ارشد و حتي دکترا دانشجو مي پذيرد و اين برخلاف خط مشي اصلي اين دانشگاه است; زيرا هنگامي که دانشجويي در چنين رشته ها و مقاطعي پذيرش مي شود بايد به فکر امکانات متعدد و سرويس دهي منطقي به آنان باشيم و اين از وظايف دانشگاه پيام نور نيست.
سرافرازيزدي ادامه داد: با آن که تذکراتي در جلسات کميسيون آموزش و تحقيقات درباره اين موضوع به مسولان ذيربط داده شده اما توجهي نمي شود، لذا يکي از اولويت هاي ما در سال جاري بررسي دقيق توسعه نامناسب دانشگاه هاي پيام نور است تا از اهداف اصلي خود خارج نشوند.
وي اولويت ديگر را در نظر گرفتن کيفيت دانشگاه ها دانست و اذعان کرد: طي جلساتي که در کميسيون برگزار شد، به وزير گفته شد که اين دانشگاه ها داراي مشکلات کيفي هستند.
عضو کميسيون آموزش با اشاره به اينکه مشکل عدم حضور اساتيد در دانشگاه ها به دليل مکفي نبودن حقوق تا حدودي رفع شده، گفت: توقع داريم اساتيد به موقع
سر کلاس  هاحاضر و به کار تحقيقات، تاليفات و تدريس به صورت توامان بپردازند تا کيفيت دانشگاه ها ارتقا يابد.
سرافرازيزدي سومين اولويت آموزش عالي را بررسي اعطاي مجوز به موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي خواند و اظهار داشت: موسسات مذکور از جمله دانشگاه هاي آزاد که توسعه زيادي يافتهاند بايد حداقل معيارهاي کسب مجوز را داشته باشند و آموزش عالي در کيفيت علمي آنها نظارت کند.
وي ادامه داد: مبحث پژوهش در دانشگاه ها از ديگر وظايف آموزش عالي است و آموزش عالي بايد بر کيفيت و استاندارد مراکز پژوهشي نظارت کند که اين کار سال گذشته با تشکيل شوراي عتف به رياست رييس جمهوري تشکيل شده که بايد نظارت خارجي به مراکز پژوهشي داشته باشند.
وي دلگرمي هيات علمي دانشگاه ها از طريق پشتوانه هاي علمي و مادي و همچنين حمايت مجلس از آنان را از نکات مهم و مورد توجه آموزش عالي خواند و افزود: در انتخاب روسا و مسوولين دانشگاه ها بايد دقت کافي را مبذول داشت. سرافرازيزدي تصريح کرد: با ايراداتي که در اين زمينه به ما گرفته شده و ممکن است به جا هم باشد، لازم است روسا از جايگاه علمي مناسب و مقبوليت و مديريت برخوردار باشند و از محيط دانشگاه انتخاب شده باشند.
وي در ادامه در خصوص وام شهريه دانشجويان نيز اذعان داشت: در اين باره بايد مراکز خصوصي را افزايش دهيم و دولت را زير بار هزينه هاي سنگين اين چنيني قرار ندهيم.
سرافرازيزدي ادامه داد: اين کمک ها بايد از طريق شرکت ها و قراردادهاي پژوهشي به دانشگاه ها سرازير شود، و همانگونه که در کشورهايي که تحصيل در آنجا رايگان نيست و کمپانيها و شرکت هاي خصوصي در ازاي کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي بودجه اي را در اختيار دانشگاه ها قرار مي دهند در ايران نيز بايد اين روش به کار گرفته شود.
وي تشريح کرد: بدين ترتيب بودجه مورد نظر از طريق استاد در اختيار دانشجو قرار ميگيرد و تمام هزينه بر دولت تحميل
نمي شود.
سرافرازيزدي با اشاره به عدم تصويب 240 ميليارد تومان اعتبار صندوق رفاه دانشجويي در کميسيون تلفيق و مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان کرد: 120 ميليارد تومان وام شهريه در سال گذشته طيف وسيعي از دانشجويان را پوشش داد و اگر به همين ترتيب حرکت کنيم، طي چند سال آينده اين باور براي مسوولين و مجلس ايجاد ميشود که بايد اعتبار بيشتري را لحاظ کنند. وي باره اينکه آيا دانشگاه ها متناسب با اهداف شان پيشرفت کردهاند يا نه؟ گفت: با وجود کمبودها و کاستي ها طي 15 سال گذشته کارهاي خوبي در مقاطع ارشد و دکترا انجام گرفته است.وي مشکل عمده موجود در کشور را مديريت منابع خواند و اظهار داشت: چنانچه امکانات از منابع غيرضروري به منابع ضروري يعني تقسيم امکانات و بهره گيري از آنها اختصاص داده شود، مشکل فوق مرتفع خواهد شد.


  تاريخ اعلا م نتايج نهايي آزمون دکتري دانشگاه تربيت مدرس  

آزمون ورودي دوره دکتراي تخصصي دانشگاه تربيت مدرس با حضور 5 هزار و 300 داوطلب در 87 رشته برگزار شد.
دکتر مجيد آقاعلي خواني، مدير کل دفتر فعاليتهاي آموزشي و آزمون دانشگاه تربيت مدرس در حاشيه برگزاري اين آزمون به ايسنا گفت: نتايج اين آزمون کتبي روز يکشنبه 6 خرداد ماه  و نتايج نهايي
پذيرفته شدگان 17 تيرماه از طريق سايت معاونت آموزشي دانشگاه اعلام مي شود.
وي افزود: آزمون علمي قبول شدگان مرحله کتبي به تفکيک دانشکده ها و
گروه هاي مربوطه طي روزهاي 16 تا 23 خرداد ماه برگزار مي شود.
به گفتهآقا علي خواني، در مرحله اول
9 هزار و 622 نفر در آزمون دکتري دانشگاه تربيت مدرس ثبت نام کرده بودند که پس از برگزاري آزمون زبان عمومي
5 هزار و 300 نفر براي شرکت در آزمون کتبي دکتري پذيرفته شدند که از ميان آنها نيز 400 نفر به عنوان دانشجوي دکتري دانشگاه تربيت مدرس پذيرش مي شوند که اين رقم پذيرش نسبت به سال گذشته 24 درصد افزايش يافته است. وي ادامه داد: به عبارتي در آزمون زبان عمومي از هر 25 داوطلب يک نفر و در مرحله کتبي نيز از هر 14 متقاضي يک نفر به عنوان پذيرفته شده نهايي آزمون معرفي مي شود. دکتر آقاعلي خواني با اشاره به 699 تقاضاي ورود به دانشگاه از طريق سهميه دانشجويان ممتاز و نمونه کشوري گفت: اين دسته از متقاضيان ملزم به شرکت در آزمون کتبي نمي باشند و در صورت کسب حد نصاب در آزمون علمي مي توانند به عنوان دانشجوي دکتري دانشگاه پذيرش شوند که در هر رشته يک نفر و به عبارتي 87 نفر به عنوان دانشجو دوره دکتري پذيرفته مي شوند.
وي با بيان اينکه تعداد متقاضيان دوره دکتري امسال دانشگاه بيش از جمعيت دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس است، گفت: در حال حاضر 4 هزار و 744 نفر در دانشگاه تربيت مدرس به تحصيل مشغول هستند اين درحالي است که دانشگاه طي روزهاي پذيراي 5 هزار و 234 داوطلب آزمون کتبي دوره دکتري بود که اين آمار بيانگر استقبال داوطلبان جهت ورود به مقطع دکتري دانشگاه تربيت مدرس است.
وي از جمله علل افزايش تعداد داوطلبان براي شرکت در دوره دکتري دانشگاه تربيت مدرس را ارتقاي سطح کيفي آموزش و پژوهش در دانشگاه، جديت و اهتمام و عملکرد منصفانه مسوولين دانشگاه جهت برگزاري آزمون در تمام مراحل بيان کرد.
دکتر آقا علي خواني همچنين
مسن ترين داوطلب آزمون دکتري دانشگاه تربيت مدرس را فردي 60 ساله در رشته علوم سياسي بيان و اظهار کرد: جوان ترين شرکت کننده آزمون نيز داوطلب 21 ساله در رشته مهندسي صنايع بوده است.
مدير کل دفتر فعاليت هاي آموزشي و آزمون دانشگاه تربيت مدرس گفت:
 دانشگاه براي رفاه حال دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از کشور و يا افرادي که در آزمون اعزام پذيرفته شده اند، با توجه به آيين نامه وزارت علوم، تسهيلاتي را فراهم کرده است. از جمله اين تسهيلات تبديل بورس خارج به داخل، برگزيدن دانشجويان نمونه و ممتاز و همچنين پذيرش دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از کشور که خواهان انتقال به داخل هستند، مي باشد که در اين راستا دانشگاه پس از بررسي مدارک متقاضيان و معادل سازي واحدها، اين دسته از دانشجويان را به دانشگاه تربيت مدرس منتقل مي کند.


 کوتاه و خواندني 

رييس دانشگاه پيام نور جامع استان اردبيل:
 تعداد مراکز پيام نور استان دو برابر مي شود


تا پايان سال جاري تعداد دانشگاه هاي پيام نور جامع استان اردبيل به دو برابر افزايش مي يابد.
به گزارش ايسنا، مسعود گنجي، رييس دانشگاه پيام نور جامع استان اردبيل در نخستين جلسه شوراي آموزشي دانشگاه هاي پيام نور استان اردبيل با اعلام اين خبر، افزود: در حال حاضر 11 هزار دانشجو در 4 مرکز اردبيل، مشکين شهر، خلخال و گرمي و 3 واحد بيله سوار، گيوي و نير مشغول تحصيل هستند.
وي گفت: به زودي با راه اندازي دانشگاه هاي پارس آباد، سرعين، رضي، هير،انگوت، هشتجين و نمين، تعداد مراکز و واحدهاي دانشگاهي استان به 14 مرکز افزايش خواهد يافت. گنجي با بيان اينکه راه اندازي تعدادي از واحدهاي جديد از جمله سرعين و رضي نهايي شده است، اظهار اميدواري کرد اين واحدها از ترم آينده دانشجو پذيرش کنند. وي از تبديل واحدهاي دانشگاهي بيله سوار، گيوي و نير به مرکز مستقل و آغاز عمليات اجرايي ساختمان جديد کليه دانشگاه هاي پيام نور استان و ادامه فاز دوم دانشگاههاي اردبيل و مشکين شهر در سال جاري خبر داد. وي اظهار داشت: پيش بيني
مي شود ساختمان جديد دانشگاه پيام نور اردبيل تا هفته دولت به بهره برداري برسد. در اين جلسه محرم زاده رييس دانشگاه پيام نور مشکين شهر نيز ايجاد نخستين لابراتوار زبان انگليسي در مشکين شهر، تبديل ساختمان قديمي دانشگاه به سالن غذاخوري دانشجويان و اساتيد و افزايش رشتههاي دانشگاهي به 11 رشته را برخي از عملکرد دانشگاه پيام نور مشکين شهر بيان کرد.
 
معاون دفتر آموزش دانشگاه اروميه خبر داد:
افزايش 20 درصدي رشته هاي کارشناسي ارشد دانشگاه در سال جاري

ظرفيت رشته هاي کارشناسي ارشد دانشگاه اروميه در سال جاري 20 درصد افزايش يافت.
مرضيه دهقاني، معاون دفتر آموزش دانشگاه اروميه در گفتگو با ايسنا افزود: پيش از اين تعداد رشته هاي کارشناسي ارشد دانشگاه 55 رشته بود که 8 رشته جديد با گرايش هاي مختلف به آنها اضافه شد. وي همچنين گفت: ظرفيت 29 رشته افزايش يافته و 2 رشته جديد دکتري و يک رشته کارداني نيز در دانشگاه داير شد.
معاون مدير کل آموزش دانشگاه اروميه اظهار داشت: با توجه به نياز استان به افراد متخصص سعي بر حرکت در مسير رشد، توسعه و شکوفايي اقتصاد بخصوص در زمينه کشاورزي داريم که در اين راستا در سالهاي آتي در مقاطع کارشناسي ارشد و حتي دکترا رشته هاي جديد با ظرفيتهاي بالا ايجاد مي شود. وي با اعلام تعداد دانشجويان ورودي سال 85 تحصيلات تکميلي گفت: تعداد ورودي مقطع دکتراي دانشگاه اروميه در سال گذشته 43 نفر بود که با احتساب اين تعداد در حال حاضر 111 نفر در اين مقطع مشغول به تحصيل هستند.وي گفت: تعداد ورودي هاي دانشگاه اروميه در سال گذشته در مقطع کارشناسي ارشد 317 نفر بوده است که امسال با 20 درصد افزايش به 386 نفر مي رسد. وي خاطر نشان ساخت: در حال حاضر 713 نفر در دو نوبت شبانه و روزانه و 195 نفر در مرکز آموزش هاي نيمه حضوري دانشگاه اروميه در مقطع کارشناسي ارشد مشغول به تحصيل اند. دهقاني در مورد آمار دانشجويان گفت: در دوره هاي روزانه 6 هزار و 204 نفر، شبانه 3 هزار و 837 نفر، نيمه متمرکز 100 نفر و نيمه حضوري يک هزار و 790 نفر در دانشگاه مشغول به تحصيل بودند که 650 نفر از اين افراد در رشته ها و مقاطع مختلف فارغ التحصيل شده اند. گفتني است  دانشجويان دانشکدههاي علوم، ادبيات، کشاورزي و فني بيش از 80 درصد دانشجويان شاغل به تحصيل را به خود اختصاص داده اند. وي در مورد بورسيه هاي داخل و خارج از کشور دانشگاه اروميه که شامل هيات علمي و افراد بورسيه مي شود گفت: دانشگاه اروميه به 150 نفر در داخل و خارج کشور بورس تحصيلي در دورههاي دکترا اعطا کرده که از اين تعداد 114 نفر در داخل کشور، 36 نفر در خارج از کشور مشغول تحصيل اند و 47 نفر نيز عضو هيات علمي و مامور به تحصيل ميباشند. دهقاني در مورد آمار مشروطي هاي دانشگاه اروميه در سال گذشته گفت: يک هزار و 142 نفر در سال گذشته در مقاطع مختلف مشروط شدهاند که از اين تعداد بيشترين آمار متعلق به دانشکده علوم بوده و اين نشان دهنده موانع و مشکلات آموزشي در اين دانشکده مي باشد.
 
افزايش دانشجويان در مقاطع تحصيلات تکميلي دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
معاون آموزشي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: توسعه تحصيلات تکميلي و افزايش دانشجويان در مقاطع تحصيلات تکميلي به نسبت 30 درصد، از اهداف مهم دانشگاه سيستان و بلوچستان در سال 86  است.
دکتر فرهاد شهرکي در گفتگو با شبکه خبر دانشجو، اظهار داشت: در حال حاضر نسبت دانشجويان در مقاطع تحصيلات تکميلي 12 درصد کل دانشجويان است. وي افزود: افزايش کمي و کيفي دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري و فراهم کردن زمينه هاي تحقيق و پژوهش از
اولويت هاي ديگر اين دانشگاه است. دکتر شهرکي با اشاره به اينکه دانشگاه سيستان و بلوچستان تنها دانشگاه مادر و جامع اين استان در جنوب شرق و منشا تاسيس دانشگاه هاي مختلف از جمله زابل و دانشگاه چابهار و تمامي دوره هاي تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد اسلامي در منطقه توسط اساتيد اين دانشگاه است، اظهار داشت: توليد علم، دانش فني و کارآفريني با توجه به قدمت، سابقه و اعضاي هيات علمي دانشگاه سيستان سه هدف ويژه اين دانشگاه در سال جديد است.
وي با بيان اينکه جذب اعضاي هيات علمي در منطقه نسبت به دانشگاه هاي ديگر راحت تر است، تصريح کرد: در حال حاضر به ازا» هر 40-45 دانشجو يک عضو هيات علمي داريم; البته هدف عالي دانشگاه، رسيدن به مقياس يک عضو هيات علمي به ازاي هر 18 دانشجو مطابق با استاندارد بين المللي است.


 معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد :
نخستين دوره پذيرش دانشجويان رشته طب سنتي در مقطع کارشناسي ارشد

معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: تمامي مقدمات دوره آموزشي طب سنتي انجام شده و در آزمون کارشناسي ارشد امسال، نخستين دوره پذيرش آن انجام مي گيرد.
دکتر محمد علي محققي در گفتگو با مهر افزود: دوره تربيت مدرسين طب سنتي تدوين شده و در دست انجام است و بر اساس يک دوره 9 ماهه، مدرسين اين دوره آموزشي ، آموزش هاي لازم را براي تدريس در نخستين دوره طب سنتي خواهند گذراند. معاون وزير بهداشت اظهار داشت: ايجاد دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري تخصصي در داروسازي سنتي و اخلاق پزشکي نيز در حال تدوين است و اميد مي رود در ابتداي سال تحصيلي 86 - 87 در اين رشته ها نيز پذيرش انجام گيرد.
وي افزود: دروس عمومي مانند زبان خارجي و معارف اسلامي و ساير گروه هايي که بحث هاي عمومي را انتقال مي دهند، در عرصه آموزش دانشگاه هاي علوم پزشکي کمتر مورد توجه قرار داشتند که در سال جاري ارتقاي اين گروه ها و رسيدگي به مشکلات آنها در دستور کار قرارمي گيرد. وي از تدوين درسنامه و ارائه درس "تاريخ و تمدن اسلامي و ايران" به عنوان يکي از عرصه هاي جديد دروس عمومي در تمامي سطوح و مقاطع علوم پزشکي خبر داد و گفت: درسنامه مربوط به اين درس تدوين شده و برنامه ها و اولويت هاي مربوط به آن نيز فراهم شده است. محققي افزود: برنامه درسي اخلاق پزشکي، معارف اسلامي و زبان خارجي در اولويت رسيدگي و ارتقا قرار دارند.
 
دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي اعلا م کرد:
تعيين سهميه بومي و مناطق محروم در برخي دانشکده هاي داروسازي

شوراي آموزش داروسازي و تخصصي وزارت بهداشت با موافقت با تعيين سهميه بومي و مناطق محروم براي برخي دانشکده هاي داروسازي، زمينه جذب بهتر هيئت علمي در اين مناطق را فراهم کرد.
دکتر محمد شريف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه اخير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي يادآور شد: شوراي آموزش داروسازي با پذيرش سهميه بومي براي جذب بهتر هيئت علمي و پذيرش شرکت کنندگان از مناطق مورد نياز در دانشکده هاي داروسازي کرمان، اهواز، کرمانشاه و زابل موافقت کرد. وي اضافه کرد: همچنين تعيين سهميه مناطق محروم براي دانشکده زابل نيز مورد موافقت شوراي آموزش داروسازي قرار گرفته است و به اين ترتيب زمينه براي جذب هيئت علمي در اين دانشکده تسهيل شد.
دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شورا همچنين پنج گروه آموزشي فارماسوتيکس، شيمي دارويي ، فارماکوگنوزي، سم شناسي داروشناسي، داروسازي باليني را به حداقل نيازهاي آموزشي يک دانشکده داروسازي تعيين کرد. وي افزود: علاوه بر گروه هاي موجود، ايجاد گروه هاي جديد در دانشکده هاي داروسازي بر اساس نيازهاي آموزشي و طبق مصوبات گذشته امکان پذير خواهد بود.
شريف زاده همچنين از پيشنهاد ايجاد شعب دانشکده هاي داروسازي در مناطق آزاد خبر داد و گفت: اين موضوع به شورا پيشنهاد شده است  و ايجاد اين دانشکده ها طبق ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در مناطق آزاد تجاري کشور منوط به بررسي بيشتر شد.
 
دانشگاه علوم پزشکي شيراز  خبر داد :
آغاز فعاليت واحد بين المللي دانشگاه
علوم پزشکي شيراز در کيش

ثبت نام پذيرفته شدگان نهايي واحد بين المللي دانشگاه علوم پزشکي شيراز در جزيره کيش از سوي اين دانشگاه در رشته هاي داروسازي، پزشکي و دندانپزشکي طي روزهاي 30 و 31 فروردين ماه جاري انجام گرفت.
 به گزارش خبرگزاري مهر، مراسم معارفه اولين دوره پذيرش دانشجويان در ساعت 17 تا 19 بعدازظهر امروز 31 فروردين در محل دانشگاه کيش انجام مي گيرد و حضور کليه دانشجويان در اين برنامه الزامي است. کلاس هاي اين واحد بين المللي از اول ارديبهشت ماه جاري آغاز مي شود و همزمان آزمون تعيين سطح زبان انگليسي نيز برگزار مي شود. از کليه دانشجويان ضمانت مالي به مبلغ 300 ميليون ريال براي حسن انجام تعهدات اخذ خواهد شد و به همراه داشتن ضمانت نامه بانکي يا سفته به مبلغ ذکر شده ضروري است.
 واحد بين المللي دانشگاه علوم پزشکي شيراز در جزيره کيش راه اندازي شده است و داشتن ديپلم کامل متوسطه و پيش دانشگاهي (براي داوطلبان نظام جديد) با معدل چهار ساله حداقل 15 و يا مدرک ديپلم متوسطه نظام قديم با حداقل معدل کل 15 در رشته هاي علوم تجربي و رياضي و فني از جمله شرايط پذيرش دانشجويان است.
همچنين معدل دروس اختصاصي چهار سال آخر تحصيلي فيزيک، شيمي و زيست شناسي نبايد از نمره 15 کمتر باشد براي ورود به اين دانشگاه ضروري است. داوطلبان ادامه تحصيل در واحد بين المللي کيش دانشگاه علوم پزشکي شيراز براي تحصيل در رشته پزشکي بايد به طور سالانه مبلغ 10 ميليون تومان، براي تحصيل در رشته داروسازي 10 ميليون تومان و براي تحصيل در رشته دندانپزشکي 12 ميليون تومان پرداخت کنند.
 
رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي اعلام کرد:
تاريخ نتايج آزمون اعزام رشته هاي علوم پزشکي

رييس مرکز سنجش آموش پزشکي وزارت بهداشت از اعلام نتايج آزمون اعزام رشته هاي علوم پزشکي در پنجم ارديبهشت ماه خبر داد.
مهندس طاهر نژاد در گفتگو با ايسنا، گفت: نتايج استخراج شده قبول شدگان به دانشگاه هاي برگزار کننده آزمون اعلام مي شود.
وي با بيان اينکه نتايج دو برابر ظرفيت براي انجام مصاحبه اعلام مي شود، اظهار کرد: به احتمال بسيار زمان مصاحبه آزمون را دانشگاه هاي پذيرنده اعلام مي کنند.


 يادداشت 


 توسعه تحقيقات دانشگاهي در گروي
سيستم  اطلاع رساني و نظام تحقيقاتي

براي توسعه يک کشور از نظر تحقيق و پژوهش، عوامل مختلفي همچون سرمايه گذاري ، نيروي محقق، مراکز تحقيقاتي، سيستم اطلاع رساني و تکنولوژي ايفاي نقش مي کنند. در اين ميان با توجه به اينکه امروزه اطلاعات در تمامي زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي به عنوان ابزار قدرت و ماده اوليه خلاقيت محسوب مي شود وجود سازمان يا نظام تحقيقاتي که بتواند بين پژوهش هاي دانشگاهي و نظام مند ساختن آنها و ميزان کاربرد آنها در صنعت ارتباط برقرار سازد  بسيار حايز اهميت به نظر مي رسد. بدين منظور از بين عوامل تاثيرگذار در توسعه تحقيقات دانشگاهي، سيستم اطلاع رساني و نظام تحقيقاتي کشور مورد توجه اين نوشتار است.
سيستم اطلاع رساني: مراکز اطلاعات علمي و فني نظير کتابخانه هاي علمي و مرکز اسناد بانک هاي اطلاعاتي جز» سيستم اطلاع رساني محسوب مي شوند. ارتباط اين واحدها با
سيستم هاي اطلاعات جهاني حايزاهميت است. ميزان کتاب هاي علمي و تخصصي ، تعداد
بانک هاي اطلاعاتي ، ميزان انتشارات علمي و فني شاخص هاي مهم توسعه يافتگي کشورها
مي باشد. پيشرفت حاصله در علوم ارتباطات  مخابرات و کامپيوتر باعث  شده که در نحوه ذخيره سازي و ارائه اطلاعات علمي و فني که در شرايط فعلي غالبا از طريق مجلات ، کتب و متون علمي ارائه
مي گردد، تغييرات مهمي روي داده و اين اطلاعات در حجم بسيار زياد و از طريق نوار و ديسکت مغناطيسي و با استفاده از کامپيوتر و شبکه هاي مخابراتي در سطجح جهاني قابل دسترسي باشد. بنابراين افرادي که در صدد استفاده و بهره برداري از اين اطلاعات هستند بايد تکنولوژي مربوط به آن را در فرهنگ و کار خود به عنوان يک ضرورت مهم مورد توجه قرار دهند. دستيابي به  توسعه تکنولوژي و رشد اقتصادي که کشورهاي صنعتي دنيا به دست آورده اند، نتيجه سرمايه گذاري هاي انجام شده در امر تحقيق و توسعه است که به صورت اختراع، ابتکار، طرح، دانش فني، مقالات و گزارش هاي علمي، اسناد علمي و تکنولوژي ثبت و اکثرا انتشار يافته است و در نتيجه اين
سرمايه گذاري ها، حجم اطلاعات به حدي زياد است که متخصصان آن را عصر انفجار اطلاعات ناميده اند.
نظام تحقيقاتي: وجود سازمان يا تشکيلاتي که حاکم بر کل تشکيلات کشور باشد و از سويي ارتباط صحيح و منطقي بين بخش هاي مختلف پژوهشي برقرار سازد، جز» نظام تحقيقاتي محسوب مي شود. در واقع از عوامل مهم براي توسعه يافتگي با تاکيد بر محور تحقيقات وجود يک نظام منسجم تحقيقاتي است. در حال حاضر در بيشتر کشورهاي پيشرفته اين تشکيلات بر اساس شوراهاي علمي و تخصصي در بخش هاي دولتي و خصوصي تسري مي يابد. در اين گونه کشورها تحقيقات صنعتي کاربردي عمدتا به وسيله بخش خصوصي و با حمايت کامل دولت انجام مي گيرد.
با عنايت به نکات ياد شده در کشور ما نيز لزوم تعيين استراتژي مناسب براي يک جهش اقتصادي با بهره گيري از دستاوردهاي بخش پژوهش و تحقيقات در زمينه سرمايه گذاري  و در زمينه تربيت نيروي انساني متخصص و پژوهشگر بيش از پيش احساس مي شود. 
منبع : هفته نامه جامع علمي کاربردي ، 63 / خلاصه مقاله تحقيقات دانشگاهي در مسير توسعه و رشد همه جانبه کشور


 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
آگهي هاي روزنامه آفرينش