جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/12/10 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5225


فروش بنزين به هواپيما بدون پرداخت پول ممنوع شد


تهاتر نفت و گازوئيل با بنزين سوئيس


حجم بدهي‌هاي شرکت نفت اعلام شد


خبر


معادلات انرژي


 فروش بنزين به هواپيما بدون پرداخت پول ممنوع شد 

 
يک مقام مسئول در شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلام کرد: فروش سوخت به هواپيما بدون پرداخت وجه آن ممنوع شده و تمامي ايرلاين‌ها ابتدا بايد وجه را پرداخت کرده و سپس اقدام به سوخت گيري کنند.

به گزارش مهر، بر اساس ضوابط جديد تعيين شده توسط شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي فروش سوخت به تمامي ايرلاين‌ها و شرکت‌هاي هواپيمايي بدون پرداخت هزينه آن ممنوع اعلام شده است.

علي هرندي درباره آخرين وضعيت سوخت رساني به هواپيماها در داخل کشور، گفت: فروش سوخت به تمامي شرکت‌هاي هواپيمايي نقدي شده است.

مدير اداره کل سوخت گيري هواپيمايي کشور تصريح کرد: فروش سوخت به هواپيما بدون پرداخت وجه آن ممنوع شده و تمامي هواپيماها ابتدا بايد وجه را پرداخت کرده و سپس اقدام به سوخت گيري کنند.

يک مقام مسئول در شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در تشريح جزئيات بيشتر فروش سوخت نقدي به شرکت‌هاي هواپيمايي، اظهار داشت: هم اکنون سوخت رساني به هيچ هواپيمايي در کشور قبل از دريافت وجه سوخت انجام نمي‌شود.

وي با اشاره به اينکه روند افزايش بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي با توجه به روش جديد سوخت رساني و اخذ هزينه سوخت، متوقف شده است، گفت: هم اکنون با توجه به متغيير بودن رقم دقيق اين بدهي نمي‌توانم رقم دقيقي را اعلام کنم.

هرندي در خصوص وضع پرداخت هزينه سوخت رساني ايرلاين‌هاي ايراني هم بيان کرد: هم اکنون سوخت رساني به هيچ هواپيمايي در کشور پيش از دريافت وجه سوخت انجام نمي‌شود، از اين رو روند افزايش بدهي اين شرکتها متوقف شده است.

ناصر سجادي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اخيرا در جمع خبرنگاران ميزان بدهي ايرلاين‌ها به شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي را حدود يک هزار ميليارد تومان اعلام کرده و گفته بود: تاکنون جلسات متعددي با وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي کشوري انجام شده است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه شکايت از برخي از ايرلاين‌هاي بدهکار در دستور کار قرار دارد، بيان کرده بود: با اين وجود، برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي اعلام مي‌کنند که طلب‌هايي از دولت دارند و در صورتي که دولت گواهي لازم را صادر کند، امکان تهاتر بخشي از اين بدهي‌ها بين دولت و شرکت‌هاي هواپيمايي وجود دارد.


 تهاتر نفت و گازوئيل با بنزين سوئيس 

 شرکت ملي نفت ايران با سه شرکت نفتي سوئيس براي تهاتر نفت و گازوئيل با بنزين به توافق رسيده و تا چند روز آينده يک محموله بزرگ بنزين شرکت گلنکور سوئيس در پايانه بندرعباس تخليه مي‌شود.به گزارش مهر، همزمان با سفر «يوهان اشنايدر آمان» رئيس ‌جمهور سوئيس به تهران، شرکت ملي نفت ايران با برخي از شرکت‌هاي نفتي سوئيسي همچون «گلنکور»، «ويتول» و «ترافيگورا» به منظور تهاتر نفت خام و حتي گازوئيل با بنزين به توافق کامل تري رسيده است.

از ابتداي سال‌جاري تاکنون بيش از 8 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده است که واردات روزانه اين حجم بنزين در مقايسه با 7 سال گذشته تاکنون يک رکورد به شمار مي‌رود به طوري که حجم واردات اين فرآورده نفتي در سال جاري در مقايسه با سال گذشته رشدي نزديک به 2 برابري را تجربه مي‌کند.

مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران هم با تاييد واردات روزانه بين 8 تا 8.5 ميليون ليتر بنزين از ابتداي سال جاري، تاکيد مي‌کنند: تمامي محموله‌هاي بنزين وارداتي داراي استاندارد يورو 4 است.

از سوي ديگر همزمان با لغو تحريم‌ها و از سرگيري تجارت نفتي ايران با اکثر شرکت‌هاي اروپايي همچون لوک اويل روسيه و توتال فرانسه، اخيرا ويتول سوئيس به عنوان بزرگترين شرکت مستقل تجارت نفت جهان، معاملات و تجارت نفتي خود با ايران را از سرگرفته و حتي تاکنون چندين محموله نفت خام به اين شرکت سوئيسي فروخته شده است.

يکي از تفاوت‌هاي قرارداد فروش نفت خام به شرکت‌هاي سوئيس همچون ويتول و گلنکور با ساير شرکت‌هاي اروپايي، تهاتر نفت خام و حتي گازوئيل و نفت کوره صادراتي با بنزين است به طوري‌که در طول چند هفته گذشته چندين محموله بنزين سوئيسي در پايانه‌هاي نفتي کشور تخليه شده است.

پايگاه خبري «هلني کيپينگ» هم روز گذشته با انتشار خبري، اعلام کرد: شرکت سوئيسي گلنکور سوئيس يک محموله 35 هزار تني بنزين را از پايانه فجيره امارات بارگيري و به مقصد پايانه بندرعباس ارسال کرده است. رويترز هم با انتشار خبري از ارسال يک محموله بنزين توسط ويتول سوئيس به ايران خبر داده است.ويتول سوئيس که از آن به عنوان يکي از بزرگترين تاجران نفت و بنزين جهان ياد مي‌شود تا پيش از افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي يکي از شرکت‌هاي خريدار نفت کوره و نفت خام کشور بوده که در کنار خريد طلاي سياه، يکي از فروشندگان بنزين به ايران هم بوده است.

اين شرکت سوئيسي همچنين يکي از شرکت‌هايي بود که در طول يک دهه گذشته اقدام به سوآپ نفت خام کشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران به بازارهاي جهاني کرده بود که پيش بيني مي‌شود با توجه به لغو تحريم‌ها بار ديگر قراردادي با شرکت ملي نفت ايران براي از سرگيري سوآپ نفت خام امضا کند.

از سوي ديگر، شرکت گلنکور در کنار دو شرکت ديگر سوئيسي به نام ويتول و ترافيگورا پيش از اعمال تحريم‌ها و به ويژه در دولت هشتم يکي از بزرگترين صادرکنندگان بنزين به ايران بودند به طوري‌که روزانه حدود 35 درصد بنزين وارداتي کشور توسط اين سه شرکت سوئيسي تامين شده بود.گفتگوهاي مديران صنعت نفت ايران با مسئولان ويتول سوئيس در حالي در طول دو سال گذشته تاکنون انجام شده است که اين شرکت سوئيسي از اسفند ماه 1388 به دليل فشارهاي اتحاديه اروپا، فروش بنزين به ايران را متوقف کرده بود.


 حجم بدهي‌هاي شرکت نفت اعلام شد 

 معاون وزير نفت با بيان اينکه بدهي معوق شرکت نفت به بانک‌ها، وام‌هاي دريافتي و بهره‌دهي آن‌ حدود 52 ميليارد دلار است، گفت: حدود 4 ميليارد دلار هم به پيمانکاران صنعت نفت بدهي داريم.

به گزارش مهر، رکن الدين جوادي با اشاره اختصاص 14,5 درصد از درآمدهاي نفتي به شرکت ملي نفت، گفت: چنانچه ميانگين قيمت نفت را 50 دلار براي هر بشکه در نظر بگيريم، سالي حدود 37 ميليارد دلار عايد کشور مي‌شود که سهم نفت از اين 37 ميليارد دلار حدود 6 ميليارد دلار است که در طول برنامه ششم در مجموع 30 ميليارد دلار خواهد بود.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به برنامه ايران براي افزايش يک ميليون بشکه‌اي ظرفيت صادرات خود، تصريح کرد: براي افزودن يک ميليون بشکه به ظرفيت صادرات بايد به فکر تامين منابع لازم باشيم تا بتوانيم اهداف برنامه را محقق کنيم که اين موضوع يکي از چالشهاي جدي ماست.

معاون وزير نفت درباره بدهي معوق شرکت نفت هم اظهار داشت: بدهي معوق شرکت ملي نفت بابت وام‌هاي دريافتي و بهره آنها حدود 52 ميليارد دلار به بانک‌ها و حدود چهار ميليارد دلار هم بدهي جاري ارزي و ريالي به پيمانکاران، است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه هم‌اکنون شرکت نفت با دو چالش جدي نظام بودجه‌ريزي براي تامين منابع مورد نياز نفت و تامين منابع در قالب بودجه مواجه است، گفت: به عنوان نمونه، زماني که قيمت نفت حدود 110 دلار و صادرات نفت ايران نيز روزانه 2,5 ميليون بشکه بود، سهم نفت از درآمدهاي نفتي 14.5 درصد بود و امروز هم که با افت قيمت‌ها و همين طور کاهش صادرات مواجه هستيم، بازهم سهم نفت همان 14.5 درصد است که اين امر به اين معناست که ظرفيت توسعه صنعت نفت به يک ششم کاهش يافته است. مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: نکته دوم اين است که حتي تعهدهايي که در نظام بودجه ريزي ايجاد شده، به دليل محدوديت‌هاي کشور محقق نشده است. به عنوان مثال، به دليل تحريم‌ها همه پول ناشي از فروش نفت را دريافت نکرديم.

معاون وزير نفت به ذکر مثال ديگري درباره محدوديت منابع پرداخت و گفت:‌ قانون بودجه سال 93 به بانک مرکزي اجازه داد تا 10 ميليارد دلار سپرده‌گذاري کند، اين درحالي است که بانک مرکزي در سال گذشته يک ميليارد دلار سپرده‌گذاري کرد.

وي با بيان اينکه شرکت نفت با وجود همه محدوديت‌ها به دنبال جذب منابع جديد رفت، ادامه داد:‌ از جمله گام‌هايي که در اين ميان برداشته شد، استفاده از اوراق سلف بود. البته استفاده از اوراق سلف نفت خام به دليل مشخص نبودن سازوکارها چندان موفقيت آميز نبود. با اين حال از جمله روش‌هايي است که مي توان از طريق آن به تامين منابع جديد پرداخت.


 خبر 

 ممانعت از ورود 9 محموله بنزين غير استاندارد

رييس سازمان ملي استاندارد ايران گفت: از ابتداي سال تا آخر دي ماه 9 محموله بنزين غير استاندارد شناسايي شد که اجازه ورود آنها را به کشور نداديم .

نيره پيروزبخت در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص واردات بنزين به کشور اظهار داشت: کنترل‌ها در مورد واردات بنزين درحال انجام است و هر مورد مشکوکي که از بنزين‌ها ببينيم قطعا از واردات آن جلوگيري مي‌کنيم. وي در پاسخ به اين پرسش که از ابتداي سال تاکنون چند محموله بنزين غيراستاندارد شناسايي شده است؟ گفت: از ابتداي سال تا آخر دي ماه 9 محموله بنزين غير استاندارد شناسايي شد که اجازه ورود آن‌ها را به کشور نداديم. وي ادامه داد: بنزين‌هاي وارداتي از کشورهاي مختلف و به خصوص از حوزه‌هاي جنوبي کشور وارد مي‌شوند و چند ماهي است که از حوزه شمال کشور اجازه واردات بنزين را نداده‌ايم زيرا دو مورد بنزين غير استاندارد را از اين محدوده شناسايي کرديم و وزارت نفت واردات از اين حوزه را ممنوع کرد. پيروبخت افزود: بر اساس استانداردهاي تعيين شده عدد اکتان مورد قبول بنزين در کشور 95 است که هم اکنون به 91 تا 92. 5 رسيده است البته اين رقم در آمريکا 85 است اما در صورتي که در خصوص آروماتيک و بنزن مشکل باشد به هيچ عنوان اجازه ورود بنزين را نخواهيم داد هر چند بيشترين مشکل بنزين‌هاي مرجوعي مربوط به آلوفينا و آروماتيک بوده و مشکل بنزن کمتر بوده است.

ايران ششمين صادرکننده نفت به هند شد

ايران با تامين 6.3 درصد از نفت وارداتي هند در ماه ژانويه (دي-بهمن) در جايگاه ششمين صادرکننده نفت به اين کشور قرار گرفت.به گزارش ايرنا، هند از مهمترين بازارهاي هدف نفت صادراتي ايران به شمار مي رود که در سال هاي تحريم، حدود20 درصد از نفت خام صادراتي ايران را خريداري مي کرد.ايران که اکنون در جايگاه ششمين صادرکننده نفت به هند قرار دارد، قصد دارد در سال هاي آتي با افزايش صادرات نفت و يا خريد و ساخت پالايشگاه، سهم خود در اين بازار مهم را افزايش دهد. پيش بيني مي شود که با توجه به رشد اقتصادي هند، اين کشور در آينده اي نزديک به بزرگترين خريدار نفت خام دنيا تبديل شود.

بر اين اساس، اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژي وزارت نفت گزارش داده است واردات نفت خام هند در ماه ژانويه(دي-بهمن) 2016 ، نسبت به ماه پيش از آن اندکي افزايش يافته است. براين اساس، ميانگين واردات نفت خام هند در ماه ژانويه، به 3.86 ميليون بشکه در روز رسيد که اين رقم نسبت به ماه پيش از آن روزانه نيم درصد بيشتر بود.با اين حال، ميانگين واردات نفتخام هند در اين ماه نسبت به دوره مشابه پارسال، 7.4 درصد کاهش يافته است.در ماه دسامبر (آذر-دي) 2015 ، عراق توانسته بود جايگاه نخست در ميان صادرکنندگان نفت خام به هند را به خود اختصاص دهد، اما گزارش هاي اخير نشان مي دهد که در ماه ژانويه، عربستان با متوسط صادرات روزانه 845 هزار بشکه به هند با 16 درصد افزايش نسبت به ماه قبل، دوباره به عنوان بزرگترين صادرکننده نفتخام به هند معرفي شد. همچنين، صادرات نفتخام عراق به هند در ماه ژانويه 5.5 درصد نسبت به ماه پيش از آن افزايش يافت و به 835 هزار بشکه در روز رسيد که يک حد نصاب جديد به شمار مي رود.

با افزايش واردات نفتخام هند از منطقه خاورميانه، سهم نفت خام کشورهاي ونزوئلا و نيجريه در واردات ماه ژانويه هند کاهش يافت که دليل آن، کاهش اختلاف قيمت شاخص نفتخام هاي برنت و دبي و تمايل بيشتر پالايشگاه هاي هند به خريد نفت خام هاي قيمت گذاري شده براساس شاخص دبي عنوان شده است. در نخستين ماه سال 2016، عربستان( با تامين 22 درصد)، عراق (21.6 درصد)، نيجريه (11.7 درصد)، امارات (9.1درصد)، ونزوئلا (8.7 درصد)، ايران (6.3 درصد) و کويت (4.8 درصد) در جايگاه برترين صادرکنندگان نفت به هند قرار داشتند.

نقشه راه بهينه سازي مصرف انرژي در مناطق نفت خيز جنوب تدوين شد

مديرتوليد شرکت ملي مناطق نفتخيزجنوب بهينه سازي مصرف انرژي را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و گفت: بهينه سازي مصرف انرژي رابطه مستقيمي با توليد صيانتي داشته و لازم است در همه فرآيندهاي توليد نفت و گاز مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش شانا، عبدالرضا دبيري با بيان اين که بهينه‌سازي مصرف انرژي در همه زير بخشهاي اقتصاد ملي و بهبود محيط زيست و کاهش گازهاي گلخانه‌اي يک ضرورت اجتناب‌ناپذير است، اظهارکرد: هرگونه تأخير در اين موضوع مي‌تواند زيانهاي جبران‌ناپذيري را به جامعه تحميل کند.

وي تصريح کرد: امروزه توليد و مصرف انرژي لازمه‌ پيشرفت جوامع بشري است و دسترسي کشورها به انواع منابع جديد انرژي نقش مهم و اساسي در اين باره ايفا مي‌کند، البته در کنار اين مهم، حفظ و نگهداري و استفاده بهينه از انرژيهاي فسيلي موجود نيز بسيار حائز اهميت است.

دبيري با بيان اين که بخش انرژي و بهينه‌سازي موتور و نيروي محرک اصلي ساير بخشهاي صنعتي و اقتصادي است، اظهارکرد: هرگونه سهل‌انگاري يا اشتباه در مديريت استراتژيک و درازمدت در اين بخش سبب عقب ماندگيها و ضررهاي جبران ناپذير خواهد شد.

به گفته مدير توليد شرکت ملي مناطق نفتخيزجنوب موضوعات و مباحث بهينه سازي مصرف انرژي رابطه نزديک و مستقيمي با توليد صيانتي داشته و لازم است در تمامي فرايندهاي توليد نفت و گاز مورد توجه قرار گيرد.

وي درباره اهميت طرحهاي بهينه‌سازي مصرف انرژي، توضيح داد: از آن جا که شناسايي منابع جايگزين تامين کننده انرژي مورد نياز بشر با توجه به افزايش جمعيت و تقاضا براي انرژي ضروري است، توجه به منابع انرژيهاي تجديدپذير و استراتژي استفاده‌ي مناسب از اين‌گونه انرژيهاي پاک و ارزان بسيار حائز اهميت است.


 معادلات انرژي 

 انفجار و آتش سوزي يک خط لوله گاز ايران

خط لوله 6 اينچي تغذيه گاز در غرب کشور به دليل رانش زمين دچار آتش سوزي و انفجار شد که خوشبختانه اين حادثه هيچ گونه تلفات انساني به همراه نداشته است.

به گزارش مهر، خط گاز لوله 6 اينچي تغذيه گاز در سردشت به دليل رانش زمين شب گذشته دچار آتش سوزي و انفجار شد که خوشبختانه اين حادثه هيچ گونه تلفات انساني به همراه نداشته است.

علت اين حادثه آتش سوزي در اين خط لوله گاز کشور رانش زمين اعلام شده و حادثه رانش زمين در فاصله يکهزار و 300 متري شهر ربط و در نزديکي شهرک صنعتي سردشت به وقوع پيوسته است.

شرکت گاز آذربايجان غربي همچنين در واکنش به اين حادثه گازي، اعلام کرد: به علت رانش زمين خط تغذيه 6 اينچي گاز شهر ربط آسيب ديد که بلافاصله عمليات تعمير آن توسط نيروهاي تعميراتي آغاز شده است.

از سوي ديگر براساس اعلام شرکت گاز، پس از تعمير و پيش از برقراري جريان گاز دوباره رانش زمين در اين منطقه اتفاق افتاد و موجب شد بار ديگر به اين خط انتقال آسيب وارد شود.

در حال حاضر کارشناسان اين شرکت و گروه‌هاي امدادي و تعميرات در منطقه حضور داشته و در حال بررسي شرايط موجود براي ادامه تعميرات يا اتخاذ تصميم‌هاي بعدي براي حل اين مشکل هستند.

شرکت گاز آذربايجان غربي همچنين تاکيد کرده است: در شرايط فعلي جريان گاز شهر ربط در غرب کشور قطع بوده و تا اطلاع ثانوي و پايان تعميرات برقرار نخواهد شد. شهر ربط در شمالغرب کشور با 17 هزار نفر جمعيت داراي 4200 مشترک گاز است.

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران:

پاکستان مصمم به دريافت گاز از ايران است

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران با بيان اين که پاکستان مصمم به دريافت گاز از ايران است،گفت: اسلام آباد هيچگاه از خريد گاز ايران منصرف نشده است.

عليرضا کاملي در گفتگو با شانا به قرارداد اخير پاکستان با قطر براي خريد گاز طبيعي مايع شده (ال ان جي) اشاره کرد و با بيان اين که حجم واردات ال ان جي از سوي پاکستان زياد نخواهد بود، تصريح کرد: واردات ال ان جي از سوي پاکستان پاسخگويي نيازهاي اين کشور نخواهد بود و به طور طبيعي اين کشور گزينه هاي ديگري همانند واردات گاز با خط لوله تاپي را نيز در نظر دارد.

وي با تاکيد بر اين که ايران، ارزانترين مسير براي دريافت گاز ازسوي پاکستان است، يادآورشد: وجود مرز مشترک با ايران مي تواند به دريافت ارزانتر گاز از سوي پاکستان کمک کند ضمن اين که در تمام دنيا صادرات گاز از طريق خط لوله مقرون به صرفه تر از راههاي ديگراست بويژه آن که در فاصله کمي انجام شود.

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران سپس به خط لوله تاپي بعنوان يکي ديگر از گزينه هاي دريافت گاز از سوي پاکستان اشاره کرد و گفت: پاکستان براي دريافت گاز از طريق اين خط لوله بايد هزينه زيادي را به دليل بعد مسافت بپردازد و در نتيجه هزينه نهايي گاز براي پاکستان گرانتر از دريافت گاز از ايران خواهد بود.

اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت نيز چندي پيش به شانا گفته بود: پاکستان به دليل کمبود شديد انرژي به حجم بالايي از گاز طبيعي نياز دارد و ما از اين که اسلام آباد سبد واردات گاز خود را متنوع کند استقبال مي کنيم، پاکستان در هرصورت نيازمند تکميل پروژه خط لوله گاز آي پي و دريافت گاز از اين خط لوله است.

وي درباره اين که خريد ال ان جي قطر از سوي پاکستان به معني پشت کردن به ايران نيست، تاکيد کرده بود: در تجارت اين بحثها مطرح نيست؛ ما خوشحاليم که پاکستان مي تواند سبد تامين منابع انرژي مور نياز خود رامتنوع کند، ايران نيز موقعيت بسيار خوبي براي کمک به اين کشور دارد، ضمن اين که نياز گازي پاکستان فراتر از حجم توافق شده براي خريد ال ان جي از قطر است.

در همين باره شاهد خاقان عباسي، وزير نفت و منابع طبيعي پاکستان با بيان اين که کار روي پروژه دو ميليارد دلاري خط لوله صادرات گاز ايران به پاکستان در بخش پاکستاني بزودي آغاز مي شود، گفته بود: واردات ال ان جي با اجراي خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان ارتباطي ندارد.

عراق پيش از پاکستان خريدار گاز ايران مي‌شود

پس از لغو تحريم‌ها يکي از مهمترين اهداف ايران، ورود به بازارهاي بين‌المللي حوزه انرژي است که البته ورود به بازار گاز در اولويت اين برنامه‌ها قرار دارد.

ايران علاوه بر قرارداد گازي خود با ترکيه که نيمي از عمر خود را سپري کرده است با پاکستان نيز قراردادي گازي دارد که اگرچه زماني با نام خط لوله صلح شناخته مي‌شد و قرار بود در آن هند نيز شرکت داشته باشد اما حالا با نام قرارداد IP هنوز منتظر تصميم پاکستاني‌ها براي آغاز سرمايه‌گذاري و احداث خط لوله است.

عراق هدف مهم ديگر ايران براي آغاز گام به گام ورودش به بازارهاي بين‌المللي گاز به شمار مي‌رود،‌ هدفي که اگرچه جزو برنامه‌هاي امسال زنگنه در زمينه صادرات گاز بود و قرار بود فروش گاز به اين کشور امسال صورت پذيرد و سال‌ آينده به حداکثر برسد، اما آغاز اين تبادلات گازي سال آينده کليد خواهد خورد.

قرارداد 6 ساله صادرات گاز به بصره عراق در آبان ماه از سوي شرکت ملي گاز با هدف ارسال حداکثر روزانه 35 ميليون مترمکعب گاز به عراق به امضا رسيد و بر اساس آن قرار شد صادرات با حجم ارسال روزانه هفت ميليون مترمکعب آغاز شده و طي سه مرحله به 20ميليون مترمکعب خواهد رسيد.

طبق توضيحات عراقي صادرات گاز به بغداد ابتدا با ظرفيت هفت ميليون متر مکعب و سپس 13 و نهايتا 25 ميليون متر مکعب اجرايي مي‌شود و البته شهر ديگر عراق بصره خواهد بود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي