جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/03/03 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5280


ارتباط بيماري‌هاي روحي و عصبي با اعمال و رفتار شما


موثر بودن مصرف آسپرين پس از سکته مغزي خفيف


مضر بودن کاهش غيرعادي مصرف نمک براي سلامتي


سالم نگه داشتن مغز با مشغله فکري


خبرهاازعالم علم


خبرپزشكي


 ارتباط بيماري‌هاي روحي و عصبي با اعمال و رفتار شما 

 
در صورتي که خود را مدافع حقوق خلق خدا بدانيم به آنها کمک کنيم و از خودپرستي و زياده طلبي پرهيز نمائيم کمتر دچار انواع بيماري‌ها و گرفتاري مي‌شويم که آنچه به خلق کمک مي‌کنيم داراي رفلکس و عکس‌العمل مي‌باشد و انواع اثرات نيکو از رفتار محبت‌آميز سرچشمه گرفته و روح و روان را بطور صحيح تغذيه مي‌نمايد همانطوري‌که بدن انسان‌ها نياز به تغذيه داشته و با نيروي مواد غذايي به خوبي کار مي‌کند مغز و روان نيز بايد بخوبي تغذيه شوند و رضايت ديگران از ما نوعي تغذيه به مغز بشمار مي‌رود و ما را در کار خود اميدوارتر مي‌کند، و اميد و پشتکار هرچه بيشتر باشد به هدف بيشتر نزديک مي‌شويم اميد به پيروزي و مصرف غذاهاي سبک و زودهضم و بکارگيري سبزي‌ها و ميوه ها کار و داشتن روحيه شاد نوعي وسيله براي پيشگيري از امراض مي‌باشد.

افرادي که داراي مغز پرکار و فعال مي‌باشند و افکار و روحيات آنان مشغول مي‌باشد کمتر دچار بيماري‌ها مي‌گردند و زماني که مغز انسان‌ها از کار و تلاش خسته شده و از فعاليت باز مي‌ماند، حرکات اعضاي بدن مي‌تواند به آن کمک کرده و الکتريسيته آن را جبران نمايد و دوباره فعاليت مخ آغاز مي‌گردد که توقف در کار اعضاء و مغز يعني مقاومت در مقابل جريان الکتريسيته و تنبلي و کم‌کاري اعضاء مختلف که بايد با آن مقابله کرد.

همه سلول‌ها و اعضاي بدن بايد دائم در حرکت باشند و هنگامي که قسمتي از بدن بدون ورزش و فعاليت و حرکت مي‌مانند فعاليت قسمتهاي ديگر دچار کاهش مي‌شود.

ورزش و فعاليت قسمت‌هاي مختلف بدن موجب افزايش برق بدن شده و الکتريسيته مغز دچار افزايش مي‌شود و افرادي که مدتي با مغز فعاليت نمي‌نمايند توانائي و الکتريسيته مغز دچار کاهش شده و افکار بيهوده در مغز ظاهر مي‌شود که براي جلوگيري از اين پيامد بايد از فعاليت عضلات و انساج بدن نيز بهره گرفته و جريان بدن را تقويت نمائيم.

انواع حرکت تند و فوري و با احتياط آرام انرژي‌هاي متفاوت ايجاد مي‌کند و آنهائي که داراي حرکات تند و فوري مي‌باشند جريان الکتريسيته شديدتر بوجود مي‌آورند.

نويسنده دکتر نجم الدين حاجي سيدحسني

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 موثر بودن مصرف آسپرين پس از سکته مغزي خفيف  

 
نتيجه يک مطالعه نشان مي دهد که پس از وقوع سکته مغزي خفيف، مصرف آسپرين خطر پيامدهاي سکته همچون معلوليت را کاهش مي دهد.به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي گاردين، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد مي‌گويند که با وجود اطلاع پزشکان از اهميت تجويز آسپرين در موارد سکته، اما تازه ترين تحقيقات اهميت مصرف فوري آسپرين بعد از موارد سکته مغزي خفيف را بيش از پيش روشن کرده است.

به گفته محققان، مصرف فوري آسپرين بعد از بروز علائم هشدار، خطر معلوليت هاي مادام‌العمر يا مرگ را به ميزان 70 تا 80 درصد کاهش مي‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد 15 تحقيق درباره تاثير آسپرين در سکته مغزي را که روي 56 هزار بيمار انجام شده بود، بررسي کردند و دريافتند که بيشترين فايده آسپرين در هفته‌هاي اول بعد از سکته مغزي است.

در موارد سکته مغزي خفيف و توقف موقت خون‌رساني به مغز (TIA) ، جريان خون و اکسيژن به مغز قطع و باعث بروز علائمي مانند بي‌حسي و ناتواني شديد دست و پا و يا مشکلات بينايي و حرف زدن مي‌شود.

قطع موقت خون‌رساني به مغز معمولا کمتر از 24 ساعت طول مي‌کشد و علائم آن نيز معمولا در عرض 10 تا 60 دقيقه مرتفع مي‌شود.

در سکته خفيف مغزي، علائم بيشتر از 24 ساعت طول مي‌کشد اما اغلب در چند روز برطرف مي‌شوند.

اما در هر دو مورد، خطر پيامدهاي سکته مغزي که باعث آسيب ماندگار مي‌شود، در چند روز نخست پس از اين حملات، بيشترين ميزان است.

آسپرين علاوه بر اثر ضد درد و التهاب، خاصيت رقيق‌ کردن خون را دارد، از اين رو در بيماري‌هايي که منشاء آن لخته شدن خون در رگ‌هاست؛ مانند سکته مغزي و قلبي، آسپرين يکي از مهمترين ارکان درمان است.

پروفسور پيتر رانول که اين تحقيق را سرپرستي کرد، گفت: يافته‌هاي ما تاثير درمان فوري در سکته مغزي خفيف و در قطع موقت خون‌رساني به مغز را ثابت مي‌کند و نشان مي‌دهد که آسپرين مهمترين رکن آن است.' وي ادامه داد: اهميت درماني آسپرين 'بسيار دستکم گرفته شده است' و تجويز آن گاه با تاخير انجام مي‌شود.


 مضر بودن کاهش غيرعادي مصرف نمک براي سلامتي 

 نتايج بدست آمده در يک مطالعه نشان مي‌دهد رژيم غذايي کم نمک براي سلامتي سودمند نيست و ممکن است خطر بروز بيماري‌هاي قلبي-عروقي را افزايش دهد.

به گزارش ايسنا، متخصصان دانشگاه «مک‌مستر» کانادا اظهار داشتند: تنها افرادي بايد از ميزان نمک مصرفي خود بکاهند که به فشار خون بالا مبتلا هستند يا از سطح بالايي از نمک مصرف مي‌کنند.در اين بررسي بيش از 130 هزار نفر از 49 کشور شرکت داشتند که بر رابطه آنها بين مصرف نمک، فشار خون و مشکلات جسمي ديگر همچون بيماري‌هاي قلبي، سکته مغزي و مرگ زودهنگام تمرکز شده بود.

به گفته محققان کانادايي مصرف ميزان پاييني از سديم با ابتلا به حمله قلبي و سکته مغزي مرتبط است.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس، «آندرو منتي» نويسنده ارشد اين مطالعه گفت: درحاليکه در اين مطالعه بر اهميت کاهش مصرف نمک در مبتلايان به فشارخون بالا تاکيد شده، اما بايد از رساندن مصرف آن به پايين‌ترين سطح خودداري شود.


  سالم نگه داشتن مغز با مشغله فکري 

 تحقيقات جديد نشان مي دهد مشغله بسيار زياد براي سلامت مغز بسيار خوب است.به گزارش مهر، مطالعات محققان دانشگاه تکزاس نشان مي دهد عملکرد شناختي و قابليت هاي مغز افرادي‌که برنامه فشرده اي دارند، بيشتر است و برنامه فشرده روزانه يکي از فاکتورهاي سلامت مغز است.

به گفته محققان، افراد پرمشغله در تست هاي مربوط به حافظه، پردازش اطلاعات و استدلال بهتر عمل مي‌کنند. اما يافته هاي اين مطالعه اثبات نمي کند که پرمشغله بودن موجب باهوش تر شدن فرد مي شود.تحقيقات قبلي نشان داده بود افراد مسني که فعاليت بيشتري از لحاظ ذهني، فيزيکي يا اجتماعي دارند، از عملکرد بهتر فکري هم برخوردار هستند و کمتر در معرض ريسک دمانس يا زوال عقل قرار دارند.

دکتر سارا فستيني، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «در اين مطالعه به مشغله ذهني مفيد اشاره شده و اکيدا توصيه مي شود که مشغله توام با استرس و تنش روحي، اثرات مخربي بر حافظه و عملکرد مغز دارد.»

محققان توصيه مي کنند با برنامه ريزي دقيق مي توان چند کار را به طور همزمان مديريت کرد. مشغله هاي مثبت شامل پرداختن به امور الهام بخش و مفيدي است که با انگيزه انجام مي شود و براي بدن و مغز مفيد است.

در اين مطالعه، 330 مرد و زن در رده سني 50 تا 89 سال از لحاظ ميزان پرمشغله بودن رده بندي شدند. همچنين از اين شرکت کنندگان، تست‌هاي اندازه گيري کننده حافظه، سرعت پردازش اطلاعات، استدلال و دايره لغت به عمل آمد.

در مجموع در اين مطالعه مشخص شد هرچقدر افراد در زندگي روزمره پرمشغله تر باشند، در تست ها عملکرد بهتري داشتند، مخصوصاً زمانيکه از آنها خواسته مي شد تا يک واقعه خاص در گذشته را به خاطر آورند.محققان به افراد و به ويژه افراد ميانسال و سالمند توصيه مي کنند که براي داشتن ذهن قوي، همواره فعال بمانند و به انجام فعاليت هاي بپردازند که سبب نرمش ذهن مي شود. يکي ديگر از مزيت هاي فعاليت ذهني، پيشگيري از افسردگي است.


 خبرهاازعالم علم 

 مصرف رژيم غذايي پرچرب در دوران کودکي، بروز سرطان سينه در بزرگسالي

مطالعات اخير نشان مي دهد مصرف رژيم غذايي پرچرب و چربي هاي اشباع شده در دوران کودکي و نوجواني نقش مهمي در احتمال ابتلا به سرطان سينه در بزرگسالي دارد.به گزارش ايرنا از مديکال اکسپرس، مطالعات محققان دانشکده پزشکي مريلند در آمريکا نشان مي دهد تغذيه دوران نوجواني و جواني نقش مهمي در تراکم بافت سينه دارد و تراکم زياد بافت سينه با افزايش احتمال ابتلا به سرطان سينه مرتبط است.

سرطان سينه عوامل خطر متعددي دارد که مهمترين آن، قاعدگي در سنين پايين، يائسگي در سنين بالا و اولين بارداري در سنين پس از 30 سالگي است. اين مطالعات نشان مي دهد بافت متراکم سينه نيز يکي ديگر از عوامل خطر ابتلا به سرطان سينه است؛ بافت متراکم سينه به دليل افزايش احتمال وجود فيبروز و غدد چربي، احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد و يکي از مهمترين دلايل اين امر، رژيم غذايي پرچرب و چربي هاي اشباع شده در دوران کودکي و نوجواني است.

محققان رژيم غذايي مديترانه اي را مناسب ترين رژيم غذايي مي دانند. اين رژيم حاوي مقادير زياد سبزي، ميوه، غذاهاي دريايي، آجيل و روغن زيتون است. سرطان سينه يکي از شايعترين انواع سرطان در زنان است. به گزارش انجمن سرطان آمريکا، در سال 2012 حدود 224 هزار و 147 نفر در آمريکا به اين عارضه مبتلا شده اند.


 خبرپزشكي 

 كمك تناسب اندام به حفظ سلامت ريه ها در سنين بالا

تناسب اندام نه تنها باعث افزايش طول عمر مي شود بلکه سلامت و آرامش نيز به همراه دارد.

به گزارش مهر، فوايد رژيم غذايي و ورزش بسيار گسترده بوده و بر هيچ کس پوشيده نيست. درحاليکه ورزش به خودي خود موجب بهبود عملکرد ريه نمي شود، اما تحقيقات جديد محققان دانشگاه شيکاگو نشان مي دهد داشتن تناسب اندام به حفظ عضلات و بافت ريه ها که به مرور زمان قابليت ارتجاعي خود را از دست مي دهند کمک مي کند.

دکتر ليليان بنک، پژوهشگر ارشد اين مطالعه، در اين باره مي گويد: «درحاليکه عملکرد ريه ها با افزايش سن کاهش مي يابد، اما ماهيت واقعي اين ميزان کاهش در بين افراد متفاوت است.»

در اين مطالعه، محققان از داده هاي بدست آمده در مطالعه قبلي موسسه ملي قلب، ريه و خون آمريکا از 5000 زن و مرد سالم سياه و سفيدپوست با رده سني بين 18 تا 30 سال استفاده کردند.

در اين مطالعه از تست تردميل براي اندازه گيري سلامت قلبي-ريوي شرکت کنندگان به صورت دوره اي بيش از 20 سال استفاده شد. عملکرد ريه ها به ظرفيت ريه يا نحوه عملکرد خوب ريه ها در دم و بازدم اکسيژن و نحوه انتقال موثر اکسيژن به خون اشاره دارد.

محققان بعد از درنظر گرفتن فاکتورهاي نظير سن، سيگار کشيدن و شاخص توده بدني، دريافتند شرکت کنندگاني که در ابتداي مطالعه تناسب اندام خوبي داشتند، کمترين ميزان کاهش عملکرد ريه ها را در طول سال تجربه کردند. همچنين شرکت کنندگاني که متحمل بيشترين کاهش در تناسب اندام شان بودند، در طول مطالعه شاهد بيشترين ميزان کاهش عملکرد ريوي خود بودند.

به گفته بنک، «حفظ تناسب اندام در سال هاي ابتدايي عمر و در ميانسالي به کُندشدن اين روند نزولي طبيعي در عملکرد ريه ها کمک مي کند.»


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي