جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/03/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5296


طول عمر و سلامت در گرو تقويت روح و روان ميسر است


افزايش طول عمر با رژيم غذايي سرشار از فيبر


منشاء سردردهاي ماه رمضان


حفظ سلامت قلب با مصرف جو


خبرهاازعالم علم


خبرپزشكي


 طول عمر و سلامت در گرو تقويت روح و روان ميسر است 

 
بدن انسان مي‌تواند در مقابل انواع بيماري ها، سموم و عوامل مختلف ايمن شود بشرط آنکه اين موارد تدريجاً به بدن وارد شده و شخص غافلگير نشود البته عوامل ديگر مانند قدرت مغزي و بدني و دانش و توانائي بسيار مهم و قابل توجه مي‌باشد.

اغلب سموم و بيماري‌ها و عوامل کشنده در مقداري کشنده مي‌باشند و با مقدار کمتر و مصرف مکرر مقاومت ايجاد مي‌کنند و انسان‌ها مي‌توانند با هر عامل خطرناک روبرو شوند اغلب بيماري‌ها در اثر تغيير آب و هوا و محيط وغذاهاي گوناگون عارض مي‌شوند که افراد قوي و آنهائي که از داروها و مواد محافظت‌کننده بدن کمتر بهره مي‌گيرند مقاوم‌تر مي‌باشند و آنهائي که داراي توان لازم بوده و کمتر از بيماري‌ها هراس دارند بهتر مي‌توانند در مقابل عوامل مقاومت نمايند.

بنظر مي‌رسد در اثر مقاوم شدن در مقابل سموم خطرناک و عوامل ديگر بتوانيم مقاومت و توانائي بدن را افزايش داده و انرژي بيشتري از طبيعت کسب نمائيم و عمر خود را طولاني‌تر کنيم که اغلب خرابي‌هاي بدن و سايندگي نسوج در اثر نقصان مقاومت بوجود مي‌آيد و ترميم نسوج متلاشي شده در اثر افزايش نيرو و انرژي قابل انجام مي‌باشد.

ايمني را مي‌توان در جسم و بدن و نسوج، مغز و افکار و روح بوجود آورد و آنهائي که داراي مغز قوي مي‌باشند انواع افکار بوجود آمده در مغز، آنها را مضطرب و نگران نمي‌کند و روح انسان‌ها اگر بتواند ايمني لازم را بدست آورد انواع نفرين‌ها و اعمال روحي ناروا بر آنها بي‌تأثير مي‌باشد تعادل در ايمني مغز و روح و بدن قابل بررسي مي‌باشد و آنهائي که از نظر روحي مقاوم بوده و بر آن زحمت کشيده‌اند ممکن است از لحاظ جسمي ناتوان و ضعيف باشند و افرادي که بخواهند داراي عمر طولاني و سلامتي باشند بايد از نظر روح و روان و جسم داراي قدرت مورد نياز باشند.

نويسنده دکتر نجم الدين حاجي سيدحسني

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 افزايش طول عمر با رژيم غذايي سرشار از فيبر 

 
طبق مطالعه اخير محققان، براي حفظ سلامت در دوران سالمندي بايد از رژيم غذايي سرشار از فيبر استفاده کرد.به گزارش مهر، طبق گزارش دانشمندان موسسه وستميد تحقيقات پزشکي آمريکا، خوردن ميزان درست فيبر موجود در نان، غلات و ميوه مي تواند به پيشگيري از بيماري و ناتواني در دوره پيري کمک کند.

محققان با استفاده از داده هاي بدست آمده از يک مطالعه مبتني بر جمعيت که به بررسي گروهي متشکل از بيش از 1600 فرد 50 سال و بالاتر از لحاظ ريسک بلندمدت از بين رفتن فاکتورهاي حسي و بيماري هاي سيستماتيک پرداخته بود، رابطه بين مواد غذايي کربوهيدرات و روند پيري سالم را بررسي کردند.

آنها دريافتند از بين تمامي فاکتورها و عوامل مورد بررسي که شامل مصرف کربوهيدرات، مصرف فيبر، شاخص گلوکز، بار گلوکز، و مصرف قند بود، مصرف فيبر داراي بزرگ ترين تفاوت با بقيه عوامل بود و افراد مصرف کننده فيبر، جز «روند پيري موفق» از نظر محققان قرار گرفته شدند.

تعريف روند پيري موفق اين است: فقدان ناتواني، علائم افسردگي، اختلال شناختي، علائم تنفسي، و بيماري هاي مزمن از جمله سرطان، بيماري عروق کرونر و سکته. به گفته باميني گوپينات، سرپرست تيم تحقيق، اين مطالعه ابتدا به بررسي رابطه بين مصرف کربوهيدرات و روند پيري سالم پرداخت، و در ادامه آنقدر نتايج قابل توجه و چشمگير بود که پژوهش هاي بعدي را تضمين کرد.

گوپينات اذعان مي دارد کساني که بيشترين مصرف فيبر يا فقط مصرف فيبر داشتند 80 درصد بيشتر احتمال عمر طولاني تر و داشتن زندگي سالم در 10 سال دوره نظارت را داشتند. و اين به معناي احتمال کمتر ابتلا به فشارخون بالا، ديابت، زوال عقل، افسردگي و ناتواني عملکردي است.


 منشاء سردردهاي ماه رمضان  

 سرپرست مرکز تحقيقات تغذيه دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: سردردهاي بعد از افطار، نتيجه مصرف مواد غذايي حجيم نظير‌ برنج،‌ گوشت، مرغ، نان و سيب‌زميني بلافاصله بعد از افطار است.

دکتر آزاده نجارزاده در گفت‌و‌گو با ايسنا، ‌ با اشاره به ضرورت مديريت صحيح مصرف انواع مواد غذايي در فصول مختلف به ويژه در ماه مبارك رمضان، تاكيد كرد: روزه‌داري در فصول گرم سال، ‌ مستلزم رعايت شرايط ويژه در مصرف موادغذايي است.

وي در اين رابطه مصرف سحري را از جمله ضروريات روزه‌داري دانست و بيان کرد: استفاده از موادغذايي پروتئيني مانند گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات، نقش مهمي در به تعويق انداختن حس گرسنگي در فرد روزه‌دار ايفا مي‌کند.

نجارزاده با بيان اين كه اندوخته‌ مواد غذايي براي تحمل گرسنگي از ويژگي‌هاي مصرف مواد پروتئيني در وعده سحري است، عنوان کرد: روزه‌داران مي‌توانند به منظور مديريت مصرف مواد غذايي در ايام ماه رمضان، نسبت به مصرف انواع غذاهاي حاضري و مواد‌غذايي داراي پروتئين به صورت گردشي در وعده‌هاي سحري و شام اقدام کنند.

اين متخصص تغذيه در همين ارتباط تاكيد كرد: روزه‌داران بايد از خوردن غذاي اصلي بلافاصله پس از افطار خودداري کنند و روزه‌ خود را با آب جوش، شير گرم، خرما، عسل و مواد غذايي مشابه، افطار و حداقل نيم ساعت بعد از آن، غذاي اصلي را ميل كنند.

وي با تاكيد بر اينکه در وعده افطار غذاهايي که سريع هضم مي‌شوند، مصرف شوند، خاطرنشان كرد: سردردهاي بعد از افطار، نتيجه مصرف مواد غذايي حجيم نظير‌ برنج، ‌ گوشت، مرغ، نان و سيب‌زميني بلافاصله بعد از افطار است.

نجارزاده در مورد راه‌هاي جلوگيري از تشنگي نيز اظهار كرد: روزه‌داران مي‌توانند با مصرف ميوه و سبزيجاتي از قبيل کاهو، کلم و هويج و غيره که حاوي مقادير قابل توجهي آب هستند، در هنگام صرف وعده‌هاي سحر و افطار، آب مورد نياز بدن را در طول مدت روزه‌داري تأمين کنند.

سرپرست مرکز تحقيقات تغذيه و امنيت غذايي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان نيز تصريح كرد: مديريت صحيح مصرف لبنيات، کربوهيدرات‌ها و سبزيجات در ماه رمضان مي‌تواند موجب تعويق گرسنگي، تشنگي و هضم مناسب مواد غذايي شود.


 حفظ سلامت قلب با مصرف جو 

 طبق مطالعه جديد محققان، گنجاندن جو در رژيم غذايي موجب کاهش کلسترول بد مرتبط با بيماري قلبي عروقي مي شود.به گزارش مهر، مطالعه و برررسي محققان کانادايي نشان مي دهد مصرف جو مي تواند منجر به کاهش دو نوع کلسترول بد مرتبط با ريسک ابتلا به بيماري قلبي-عروقي شود.محققان بيمارستان سنت مايکل کانادا دريافته اند که جو، هم باعث کاهش کلسترول بد LDL و هم کلسترول بد غيرHDL تا 7 درصد مي شود.

اين مرور و بررسي که شامل 14 مطالعه بر روي آزمايشات باليني در هفت کشور جهان بود نشان داد که جو داراي تاثيرات کاهنده کلسترول بوده و فوايد زيادي براي سلامت دارد.

دکتر ولادمير ووکسان، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «اين يافته ها بسيار براي جمعيت داراي ريسک بالاي ابتلا به بيماري قلبي-عروقي، نظير افراد مبتلا به ديابت نوع 2 که داراي سطح عادي کلسترول LDL هستند اما ميزان کلسترول غيرHDLشان روبه افزايش است، بسيار مهم است.»

وي در ادامه مي افزايد: «جو داراي تاثير کاهشي بر کل کلسترول بد در اين افراد داراي ريسک بالا است، اما مي تواند براي افراد فاقد کلسترول بالا هم مفيد باشد.»

با وجود خواص متعدد جو، مصرف اين ماده غذايي توسط انسان در طول دهه گذشته 35 درصد کاهش يافته است.


 خبرهاازعالم علم 

 تاثير آلودگي هوا بر سلامت رواني جوانان

محققان در مطالعه اي متوجه شدند احتمال ابتلا به مشکلات رواني در جواناني که در محله هايي با کيفيت پايين هوا زندگي مي کنند ، بيشتر است.

به گزارش ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، محققان سوئدي در اين مطالعه متوجه شدند رابطه اي ميان آلودگي هوا و سلامت رواني وجود دارد بطوري که احتمال تجويز دارو براي مشکلات رواني جواناني که در محله هايي با کيفيت پايين هوا زندگي مي کنند، بيشتر است.محققان دانشگاه اومئو در اين مطالعه با استفاده از داده هاي سلامتي، کل جمعيت زير 18 سال را در چند شهرستان سوئد در زمينه دفعات تشخيص مشکلات رواني و نيز تجويز داروهاي مرتبط بررسي کردند.

منطقه تحقيقاتي محققان شامل مناطق روستايي و سه شهر از بزرگترين شهرهاي سوئد مي شد و جمعيت مورد مطالعه از لحاظ اجتماعي- اقتصادي وضعيت هاي بسيار متفاوتي داشتند.

محققان پس از در نظر گرفتن عوامل جمعيتي و اجتماعي- اقتصادي متوجه شدند 10 ميکروگرم در هر متر مکعب افزايش در غلظت دي اکسيد نيتروژن موجب افزايش 9 درصدي تجويز دارو براي مشکلات رواني مي شود.

نتايج اين مطالعه که در مجله British Medical Journal منتشر شده است نشان مي دهد کاهش غلظت آلودگي هوا و در درجه اول آلودگي هوا مرتبط با ترافيک، مشکلات رواني را در کودکان و نوجوانان کاهش مي‌دهد.

همچنين مجموعه در حال افزايشي از تحقيقات نشان مي دهد آلودگي محيط زيست تاثير قابل توجهي بر سلامت رواني دارد.

شماري از اطلاعات نشان داده اند آلودگي هوا با اوتيسم ارتباط دارد و مطالعات ديگري نيز ارتباطاتي را ميان دود و اضطراب نشان داده اند.


 خبرپزشكي 

 متاهلان دربرابر حمله قلبي مصون تر هستند

يک مطالعه نشان مي دهد که احتمال مرگ بر اثر حمله قلبي در افراد متاهل 14 درصد کمتر از بيماران مجرد است.

به گزارش ايرنا از گاردين، محققان انگليسي در اين مطالعه مقدماتي که براساس سوابق پزشکي 25 هزار نفر صورت گرفت، دريافتند احتمال مرگ افراد متاهل در اثر حمله قلبي 14 درصد کمتر از افراد مجرد است و علاوه بر اين، افراد مطلقه هفت درصد بيش از مجردها در معرض خطر مرگ بر اثر حمله قلبي هستند که اين امر احتمالا به دليل افزايش استرس ناشي از انزواي اجتماعي است.

بيماراني که در اين مطالعه شرکت کردند، بين سال هاي 2000 الي 2013 در بيمارستان هاي شمال انگليس در معرض حمله قلبي قرار گرفته بودند، ميانگين سني آنها 67 سال بود و بيش از 60 درصد مرد بودند.محققان مدت زمان بستري بودن اين افراد در بيمارستان را بررسي کردند و متوجه شدند که افراد متاهل پس از ابتلا به حمله قلبي به طور متوسط تنها شش روز در بيمارستان بستري شدند که دو روز کمتر از بيماران مجرد بود، اما بيماران مطلقه هفت روز را در بيمارستان سپري کردند.

به گمان پژوهشگران، حمايت فيزيکي و رواني که از بيماران متاهل به عمل مي آيد، احتمالا عامل بهبودي قابل توجه آنها است، اما طلاق و تبعات آن از جمله استرس، تاثيرات منفي روي زنده ماندن افراد پس از حمله قلبي و يا طول مدت بستري بودن آنها در بيمارستان دارد.کيت بنت روانشناس در دانشگاه ليورپول که در اين مطالعه شرکت نداشت، گفت: علت مهمي که سبب سلامتي جسمي و تندرستي مي شود، صرف ازدواج نيست، بلکه روابط محبت آميز پايدار ناشي از آن است که موجب حمايت اجتماعي متقابل مي شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي