تاریخ 1395/08/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5415

چرا يک شعر يا آهنگ مدام در ذهن‌تان تکرار مي‌شود؟

توليد پيل خورشيدي با الهام از نوعي حشره

استفاده از اسکن مغزي براي تشخيص دروغگويي

چرا يک شعر يا آهنگ مدام در ذهن‌تان تکرار مي‌شود؟

تيمي از محققان انجمن روانشناسي آمريکا با انجام يک پژوهش مقياس بزرگ توانسته‌اند دليل علمي تکرار بي‌اختيار يک شعر يا آهنگ در ذهن را کشف کنند.

به گزارش ايسنا،کرم گوش، کرم مغزي، خارش گوش و حتي سندرم تکرارهاي غيراختياري، بعضي از اسم‌هايي هستند که در مورد اين موضوع به‌کار مي‌روند.

اصطلاح «کرم گوش» يا (earworm) در حقيقت مشتق از يک کلمه آلماني با همين نام هست. در موسيقي آلمان اين اصطلاح در مورد گونه‌اي از آهنگ‌ها به کار مي‌رود که ريتم تندي دارند و در آن‌ها بعضي از جملات موسيقي بارها و بارها تکرار مي‌شوند. به گونه‌اي که در عين جذابيت و زيبايي، حالتي آزار دهنده به خود مي‌گيرند. در اصطلاح بين‌المللي کرم گوش به بخش‌هاي معمولا کوتاهي از يک ترانه يا آهنگ گفته مي‌شود که به‌صورت ناخودآگاه وارد ذهن شخص شده و او احساس مي‌کند در حال شنيدن آن موسيقي است. اما در حقيقت هيچ منبع صوتي در حال پخش آن نيست.

در بسياري موارد افرادي که به اين موضوع دچار مي‌شوند حتي دليل و خاطره‌اي از چگونگي ابتلا به آن ندارند. يعني در خاطرشان نيست کجا، چه وقت و يا حتي از چه منبعي آن را شنيده و به قولي به آن مبتلا شده‌اند.

محققان به مقايسه اين تکرارهاي بي‌اختيار با ساير آهنگ‌هايي پرداختند که در همان زمان شهرت يافته بودند اما در ذهن تکرار نمي‌شدند.

کلي جاکوبوفسکي، مولف ارشد اين تحقيق اظهار کرد: اين آهنگ‌هاي جذب کننده داراي چند ويژگي مشترک هستند از جمله اينکه ضرب‌آهنگ تندي دارند که با يک شکل ملوديک مشترک و فواصل يا تکرارهاي غير معمول همراه است.

براي مثال برخي از آن‌ها از يک الگوي مکرر گام بالا و پائين پيروي مي‌کنند و برخي ديگر، نت‌هاي بيشتري را تکرار مي‌کنند که با فواصل غيرمنتظره همراه هستند.

محققان با بررسي اين تکرارهاي آهنگين غيراختياري همچنين توانستند شيوه عملکرد شبکه‌هاي مغزي دخيل در احساسات، حافظه و افکار خود انگيخته را در افراد مختلف درک کنند. محققان به عنوان راه‌حل‌هايي براي خلاصي از اين تکرارهاي ذهني مي‌گويند بهتر است حواس خود را پرت کرده و اجازه دهيد تا بطور طبيعي اين حالت کمرنگ شود يا آهنگ مورد نظر را تا انتها گوش دهيد يا شعر را تا انتها بخوانيد تا ديگر گرفتار تکرار آن نشويد.

اين يافته‌ها در مجله Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts منتشر شده است.

توليد پيل خورشيدي با الهام از نوعي حشره

محققان چيني با الهام از نوعي حشره اقدام به ارائه فناوري براي توليد پيل خورشيدي کردند.

به گزارش ستاد فناوري نانو، آنها براي اين کار از نانوساختارها روي بال يک نوع حشره استفاده کردند که قادر است نورهاي تابيده شده از جهت‌هاي مختلف را به دام اندازد.

امران زادا و همکارانش از دانشگاه جاو تونگ شانگهاي هنگام بررسي بال نوعي حشره موسوم به Cicada، نانوبرجستگي‌هايي مشاهده کردند که داراي خواص ضدانعکاس است.

اين گروه در نهايت با استفاده دي‌اکسيد تيتانيوم اين ساختارها را شبيه‌سازي کردند. ماده ايجاد شده مي‌تواند براي توليد پيل خورشيدي مورد استفاده قرار گيرد.

دانشمندان معمولاً براي دستکاري نور از طبيعت الهام مي‌گيرند؛ براي مثال، سال گذشته يک گروه تحقيقاتي در عربستان سعودي موفق به ساخت پوشش کاملاً سياهي شدند که در ساخت آن از بال نوعي سوسک تقليد شده بود.

بال Cicadas به دليل خواص ضدانعکاس خود بسيار مورد توجه است. دليل اين خواص، وجود نانوبرجستگي‌هايي با ارتفاع 200 نانومتر در سطح اين ساختار است. از سوي ديگر اين نانوبرجستگي‌ها داراي خواص ضدباکتري بوده که دليل اين خاصيت هم آسيب ‌ديدن باکتري درصورت برخورد با آن است. اين ويژگي‌ها موجب شده سطح بال اين حشره هميشه تميز باشد.

معمولاً اگر يک سطح کاملاً صاف باشد، فوتون‌ها 50 درصد شانس انعکاس دارند. وجود اين نانوبرجستگي‌ها موجب انعکاس نيافتن نور و تغيير ضريب شکست سطح مي‌شود.

ضريب شکست، عامل تعيين کننده در بازتابش نور است. ضريب شکست سطح بال اين حشره به‌صورت تدريجي در سطح بال تغيير مي‌کند که اين موضوع موجب بروز خواص ضدانعکاس مي‌شود.

براي سهولت فرآيند توليد، محققان از بال اين حشره به‌عنوان الگو براي ساخت اين برجستگي‌ها استفاده کردند. نتايج نشان داد که محصول به دست آمده تنها 1.4 تا 1.7 درصد نور را منعکس مي‌کند در حالي که در دي‌اکسيدتيتانيوم معمولي اين انعکاس 50 تا 80 درصد است.

نتايج اين پروژه در قالب مقاله‌اي در نشريه Applied Physics Letter به چاپ رسيده است.

استفاده از اسکن مغزي براي تشخيص دروغگويي

محققان براي اولين بار يک مقايسه کنترل شده از اسکن fMRI و تست دروغ سنجي براي تشخيص دروغ را انجام دادند.

به گزارش ايسنا به نقل از ديلي ميل، پيشتر براي تشخيص دروغ از نشانگرهاي تعريق و ضربان قلب استفاده مي‌کردند در حاليکه به اعتقاد اين پژوهشگران علت واقعي دروغگويي در مغز نهفته است.

اين پژوهش نشان داد که اسکن fMRI يک روش بسيار موثرتر در تشخيص دروغگويي است، زيرا فعال شدن مناطق تصميم گيري در مغز افراد به هنگام دروغگويي را به خوبي نشان داده و با موفقيت 90 درصدي مي‌تواند دروغگويي را تشخيص دهد.

محققان از دانشکده پزشکي پرلمن در دانشگاه پنسيلوانيا از يک آزمون اطلاعات پنهان استاندارد براي مقايسه اين دو روش استفاده کردند.

دستگاه دروغ‌سنج، هدايت الکتريکي پوست فرد، ضربان قلب و تنفس در طول بازجويي را اندازه گيري کرده و بيش از 50 سال است که براي تشخيص دروغگويي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اما اين دستگاه در توانايي‌هاي خود دچار تضاد بوده و افراد معتقدند که اين کار را بنابر شانس و به طور اتفاقي انجام مي‌دهد.

از سوي ديگر از تصويرساز تشديد مغناطيسي کارکردي (FMRI) مي‌توان براي بررسي فعاليت مغز استفاده کرد.

دستگاه دروغ‌سنج نشان دهنده فعاليت پيچيده سيستم عصبي است که تنها در حدود چند پارامتر کاهش مي‌يابد. در حالي که fMRI هزاران خوشه در مغز را با وضوح بالا مورد بررسي قرار مي‌دهد. در اين پژوهش به 28 نفر آزمون اطلاعات پنهان (CIT)داده شد که در آن از پرسش‌هاي دقيق استفاده شده بود.

از هر شرکت کننده در زمان متصل بودن به دستگاه دروغ‌سنج و همچنين هنگام قرار گرفتن در دستگاه ام.آر.آي خواسته شد تا مخفيانه يک عدد بين سه تا هشت را بنويسند. براي اين آزمون، از آنها خواسته شد تا به تمام سوالات پاسخ "نه" بدهند که در اين ميان پاسخ يکي از سوالها دروغ بود. اين پاسخ‌ها پس از آن به طور جداگانه توسط سه متخصص دستگاه دروغ سنج و سه کارشناس تصويربرداري عصبي مورد بررسي قرار گرفت.

محققان دريافتند که اسکن fMRI به مراتب بيشتر از يک دستگاه دروغ سنج يک دروغگو را به درستي نشان مي‌دهد.

به طور کلي، کارشناسان علوم اعصاب که هيچگونه تجربه قبلي در تشخيص دروغ نداشتند 24 درصد بيشتر از متخصصان حرفه‌اي که بيشترين تجربه را در کار با دستگاه‌هاي دروغ سنج داشتند موفق به شناسايي و تشخيص دروغگويي شدند. محققان، يکي از شرکت‌کنندگان که عدد 7 را انتخاب کرده بود براي نمونه مورد بررسي قرار دادند.

هنگامي که در مورد اين عدد از وي سوال شد، بازرسان دروغ سنج به دليل سوال مکرر و مشاهده افزايش ضربان قلب و تعريق در فرد، عدد 6 را صحيح دانستند. اما اسکن fMRI به وضوح نشان داد که فعاليت مغز فرد در هنگام سوال در مورد عدد هفت به طرز چشمگيري افزايش مي‌يابد. محققان مي‌گويند اين يافته‌ها نشان مي‌دهد که مي‌توان از هر دو روش براي تشخيص دروغگويي استفاده کرد اما اسکن مغزي افراد نشان دهنده آمار دقيق‌تر و بدون اشتباهي از شرکت کنندگان است. با اين حال براي رسيدن به نتيجه بهتر مي‌توان از هر دو اين دستگاه‌ها به عنوان مکمل يکديگر استفاده کرد.

شگفتي دانشمندان از نحوه تأمين آب بدن گونه‌اي مارمولک

نحوه تأمين آب مورد نياز بدن گونه‌اي از مارمولک‌ها شگفتي دانشمندان را به همراه داشته است.

به گزارش آنا ، مارمولک شيطان خاردار شيوه‌اي خاص براي تأمين آب مورد نياز بدنش دارد که از اين حيث مي‌‌توان آن را در حيات وحش يک مورد استثنايي به شمار آورد.

دانشمندان دانشگاه آخن در آلمان متوجه شده‌اند اين جانور با پوشاندن بدن خود از شن‌هاي بيابان و در ادامه با ايجاد چين و چروک ني مانند در پوستش آب موجود در شن‌ها را جذب و به بدنش منتقل مي‌‌کند. آبي که از اين طريق جذب بدن جانور مي‌‌شود سر از گلوي آن درمي‌آورد و نهايتا راهي سيستم گوارش مي‌‌شود.

گفتني است که بيابان‌هاي غرب استراليا که همواره محيطي خشک و سوزان و عاري از آب دارند محل زندگي‌اي گونه منحصربه‌فرد از مارمولک‌هاست. ساختار منحصربه‌فرد دم اين جانور ممکن است براي برخي گول‌زننده باشد تا جايي که شباهت زيادي به عقرب دارد. اين جانور هيچ خطري براي انسان ندارد و تنها از مورچه‌ها تغذيه مي‌‌کند.

کشف قورباغه‌اي که با ساطع کردن نور شکارچيان را فراري مي‌دهد

دانشمندان گونه نادري از قورباغه‌ها را در زمين‌هاي باتلاقي سواحل شرقي استراليا کشف کردند که با نور نارنجي که از انتهاي ران خود ساطع مي کند، شکارچيان خود را به وحشت مي اندازد.

به گزارش bbc، گونه جديد قورباغه‌اي که محققان استراليايي کشف کرده‌اند، به اندازه نوک انگشت انسان است و زير شکم آن مرمري است. دانشمندان اين قورباغه را به طور اتفاقي در نزديکي فرودگاه نيوکاسل، در 160 کيلومتري شمال سيدني پيدا کردند.

اين دوزيست کوچک به ياد «ميشل ماهوني»، متخصص و کارشناس قورباغه و يکي از محافظان و حاميان منابع طبيعي، نامگذاري شد.

اين کشف توسط يکي از محققان دانشگاه نيوکاسل انجام شده بود اما به تازگي در نشريه‌ها اعلام شده است. محققان معتقدند که توانايي اين گونه قورباغه در پنهان شدن در طبيعت راز زنده ماندن آن تا اين زمان است.

از آن جايي که به نظر مي‌رسد اين قورباغه تنها در باتلاق‌هاي شني ساحلي استراليا زندگي مي‌کند و پراکندگي محدودي دارد، به دليل رشد و توسعه‌اي که در منطقه ساحلي رخ داده است، اين گونه قورباغه در معرض خطر قرار گرفته است.

قورباغه بومي استراليا با توجه به غده‌اي که روي پشتش دارد از وزغ‌هاي اروپايي و آمريکايي تشخيص داده مي‌شود. شکم سياه و سفيد و ران نارنجي رنگ اين قورباغه بلافاصله نشان‌دهنده جديد بودن اين گونه قورباغه است.

رنگ نارنجي که روي کشاله ران قورباغه قرار دارد، هنگام مواجهه با شکارچي، به صورت چشمک‌زن از خود نور پخش مي‌کند و شکارچي را به وحشت مي‌اندازد.

تاثير نور گوشي هوشمند بر بدن انسان

قدرت نور آبي منتشر شده از گوشي هوشمند، تبلت و يا صفحه لپ‌تاب بر کسي پوشيده نيست. اين نور موجب شده تا ما صفحه دستگاه‌هاي خود را حتي در روزهاي ابري به خوبي مشاهده کنيم، اما آيا نگاه کردن به صفحه روشن اين دستگاه‌ها در هنگام شب موجب آسيب رساندن به بدن، مغز و يا چشم ما مي‌شود؟

به گزارش ايسنا و به نقل از بيزينس اينسايدر، بدن ما داراي چرخه طبيعي بوده که موجب مي‌شود در هنگام شب استراحت کنيم تا در روز هوشياري کافي داشته باشيم، اما اگر هنگام خواب به اين صفحات روشن خيره شويم مغز گيج شده و تصوري از نور صبحگاهي ايجاد و توليد ملاتونين متوقف مي‌شود و در نتيجه خواب مختل شده و ديگر خواب آرامش‌بخش نخواهيم داشت. اختلال در خواب هم باعث بروز مشکلات سلامتي در بدن خواهد شد.

براي مقابله با اين مورد طراحان اپليکيشن برنامه‌اي مثل f.lux و Apple's Night Shift mode ارائه کردند که با اين برنامه‌ها نور آبي منتشر شده از دستگاه حذف و فقط در برخي موارد در روز نور آبي ايجاد مي‌شود.

البته اين مورد نيازمند تحقيقات بيشتري است، اما توصيه مي‌شود براي پيشگيري از اختلال در توليد ملاتونين، اواخر شب از دستگاه‌هاي داراي نور مصنوعي استفاده نشود.

با تاريکي مواجه شويد

الف – صداقتي

ما ترس هاي زيادي داريم. ترس هايي که شب و روز ما را احاطه کرده اند و بر احساسات ، رفتارها و حتي تصميم گيري هاي مان تاثير مي گذارند. بعضي از اين ترس ها با ما به دنيا مي آيند ، چون براي بقاي ما لازم اند. اما برخي از آن ها را از محيط و اطرافيان مان ياد مي گيريم. ترس هايي که ممکن است اصلا ريشه در واقعيت نداشته باشند ، اما باعث آزار و نا آرامي ما شوند.

يکي از ترس هايي که هم ريشه در خاطره ي جمعي ما دارد و از دوران کهن مي آيد و هم ريشه در خاطره هاي کودکي و رفتار بزرگ سالان دارد ، ترس از تاريکي است.

افرادي که از تاريکي مي ترسند، با تاريک شدن هوا ، احساس اضطراب شديد مي کنند. حتي اگر در خانه و در يک محيط امن باشند، اين احساس خطر به آن ها دست مي دهد.

ترس از تاريکي يا نيکتو فوبيا NYNTOPHOBIA، ترسي غيرمنطقي از شب و تاريکي است. ترسي است که گاه ريشه در گذشته دارد و متعلق به زماني است که انسان در طبيعت و غارها زندگي مي کرد و با تاريک شدن هوا ، مي ديد که فعاليت جانوران درنده آغاز مي شود و او بايد جايي براي پناه گرفتن پيدا مي کرد.

گاهي هم اين ترس نتيجه ي رفتار بزرگ ترها در گذشته است. وقتي که ما را براي تنبيه در يک اتاق تاريک حبس مي کردند. يا وقتي که هم بازي هاي مان در تاريکي ناگهان ما را مي ترساندند.

ترس ما از تاريکي ، به اين دليل است که واقعا نمي دانيم و نمي بينيم که در تاريکي ، چه اتفاقي مي افتد. ما براي شناخت اطراف خود، بيشتر به بينايي خود متکي هستيم. و با نديدن ، و حضور در تاريکي ، ذهن ما به سمت خطرات احتمالي مي رود.

ترس از تاريکي ، موجب اختلالات مختلفي مي شود؛ براي عده اي حتي فکر به تاريکي هم ترس آفرين و آزار دهنده است. و آن ها را دچار لرز ، استرس ، اضطراب و تعريق مي کند. عده اي به خاطر ترس از تاريکي ، دچار اختلال خواب در شب مي شوند و نمي توانند در تاريکي بخوابند.

بهترين درمان براي ترس از تاريکي ، رفتار درمانيِ شناختي است. فرد با مواجهه با ترس خود و با شناختن ماهيت آن ، رفته رفته مي تواند بر ترس خود غلبه کند. در فرآيند مواجهه و رفتار درماني شناختي ، فرد بايد بتواند بر احساسات ناکارآمد و رفتارها و مضامين شناختي ناسازگارانه ي خود، غلبه کند. او بايد علت ترس خود را و ماهيت ترس از تاريکي را بشناسد. شناخت به همه ي ما ايمني مي بخشد. وقتي که از تاريکي مي ترسيم ، با دور شدن و پرهيز از آن به ترس مان دامن مي زنيم. اما هنگام مواجهه با تاريکي و فرورفتن در آن ، ماهيت ترس و تاريکي را مي شناسيم.

به ترس تان از تاريکي بي اعتنا باشيد و هنگامي که به سراغ تان مي آيد، با آن مواجه شويد ، يعني دقيقا کاري را بکنيد که از آن مي ترسيد و به درون تاريکي برويد. در مکان هاي تاريک قدم بزنيد. وارد يک اتاق تاريک بشويد و کمي در آن جا بمانيد و فکر کنيد که چه چيزي در آن تاريکي وجود دارد که شما را مي ترساند. افکارتان را آزاد بگذاريد و بر سر ترس تان فرياد بکشيد که از آن نمي ترسيد.

والدين مي توانند همراه کودکان خود در محيط هاي تاريک به گردش بروند و به آن ها اين احساس امنيت را بدهند که تاريکي خود به خود ، چيزي براي ترسيدن ندارد.

اين مواجهه ها بايد قدم به قدم و آرام آرام انجام بگيرد تا فرد بتواند سر فرصت و با آرامش بر ترس خود و بر آن چه که در ذهنش اتفاق مي افتد، غلبه کند. نيکتو فوبيا، علت بيشتر دلهره ها ، اضطراب ها ، سر دردها ، ميگرن ها و بي خوابي هاي شبانه است. قوي باشيد و با آن رو به رو شويد.

عنكبوت با تار خود تار مي نوازد

دو سال پيش تيمي از محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شدند وقتي يکي از رشته‌‌هاي تار عنکبوت مانند سيم يک گيتار کشيده و ر‌ها شود، امواجي با فرکانس‌‌هاي گسترده منتشر مي‌شود. اين امواج اطلاعاتي مانند طعمه،‌ جفت و حتي ساختار تار عنکبوت را با خود منتقل مي‌کنند.

به گزارش ساينس‌ديلي، تيمي متشکل از دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کارلوس در مادريد دريافته‌اند که تار عنکبوت مانند يک ابزار موسيقي بسيار خوب تنظيم شده، قادر به انتقال ارتعاشات است. همين‌طور آنها دريافته‌اند که نوع اطلاعات ارسالي توسط اين تار‌ها، با عواملي مثل تنش موجود در تار و همين‌طور ميزان شل يا سفت بودن تار قابل کنترل است. اين تيم ارتباط بين ارتعاش شبکه عنکبوت و خواص مرتبط به تار را بررسي کرده است.

عنکبوت‌‌هايي که تار مي‌تنند و شبکه درست مي‌کنند، اغلب بينايي بسيار ضعيفي دارند و تقريبا تماما اطلاعات دنياي اطراف را از طريق ارتعاشات تار‌هايشان به دست مي‌آورند. الگوي موسيقيايي که از تار‌ها توليد مي‌شود به آنها اطلاعات حياتي از طعمه مي‌دهد. همينطور آنها را از حضور شکارچيان احتمالي مطلع مي‌کند و در عين حال به آنها مي‌فهماند که کيفيت جفت احتمالي‌شان چطور است.

دکتر بت مورتمير، نويسنده ارشد اين تحقيق، مي‌گويد که شبکه گوي‌مانند عنکبوت، ساختاري چند منظوره دارد: هم ارتعاشات را منتقل مي‌کند و هم در جذب طعمه مهم است. به گفته مورتيمر،‌ يکي ديگر از کارکرد‌هاي اين ارتعاشات اين است که عنکبوت‌‌ها از کيفيت تارشان هم مطلع مي‌شوند.

عنکبوت‌‌ها به دقت تار‌هايشان را با الياف ابريشمي مي‌تابند تا معماري، تنش و سفتي شبکه‌شان را تنظيم کنند. آنها همان کاري را مي‌کنند که يک موسيقيدان براي تنظيم سازش انجام مي‌دهد.

براي انجام اين تحقيق، تيم‌‌هاي اين دو دانشگاه از ليزر‌هاي بسيار پيشرفته و قدرتمندي براي اندازه‌گيري ميزان ارتعاشات بسيار کوچک استفاده کردند. سپس اين ارتعاشات در کامپيوتر بازسازي و بررسي شد.