جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/09/13 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5432


مخالفت قوه‌قضاييه با حضور ناجا براي جمع‌آوري کودکان متكدي


خبرها


رهنموني از بزرگان


ياد‌د‌اشـت


 مخالفت قوه‌قضاييه با حضور ناجا براي جمع‌آوري کودکان متكدي 

 
فرماندار تهران با اشاره به وجود آسيب‌هاي اجتماعي شهر تهران و ظرفيت محدود بهزيستي در اين شهرستان، از تلاش براي بهره بيشتر بهزيستي از اعتبارات اجتماعي شهرداري تهران در بودجه سال 96 خبر داد.

عيسي فرهادي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: ظرفيت بهزيستي تهران بسيار ضعيف است، اين درحالي است که آسيب هاي اجتماعي اين شهرستان سرريز آسيبهاي اجتماعي کل کشور است. در تهران موضوع متکديان، معتادان، کودکان کار و مهاجرين مورد توجه جدي قرار گرفته است اما اين معضلات سرريز ساير شهرستانها به تهران است.

وي افزود: در چنين شرايطي مي‌طلبد همه دستگاه‌ها به بهزيستي کمک کنند؛ فرمانداري تهران نيز پيگير است که از اعتبارات اجتماعي شهرداري تهران در سال 1396، بهزيستي بتواند بهره بيشتري ببرد؛ البته در حال حاضر نيز شهرداري تهران به بهزيستي خدماتي مانند ارائه وسايل نقليه و در اختيار گذاشتن مددسراها و همراه سراها ارائه مي‌کند.

فرماندار تهران تاکيد کرد: نزديک به 3000 نفر ظرفيت حضور در سامان‌سراها ايجاد شده است که پذيراي افراد کارتن خواب است. همچنين دو همراه سرا در مناطق 3 و 6 توسط شهرداري تهران ساخته شده است تا همراهان بيماراني که از شهرستان ها به تهران مي آيند و امکان رفتن به هتل و مسافرخانه ندارند در اين محل ها اقامت داشته باشند.

فرهادي با اشاره به کاهش دما و سردي هوا در هفته گذشته افزود: بيش از دوهزار نفر در سامانسراها اسکان داده شدند که از اين ميان 173 نفر از همراهان بيماران بودند که در همراه سراها اسکان داده شدند.

وي تاکيد کرد: جمع آوري کارتن خوابها توسط شهرداري تهران با استفاده از 20 اتوبوس و 15 ون در سطح شهر تهران انجام مي شود.

فرماندار تهران در تشريح روند جمع آوري متکديان نيز گفت: حدود 3000 کودک متکدي در سطح شهر تهران در قالب اين طرح جمع آوري شده‌اند. همچنين تاکنون نزديک به 100 کودک متکدي جمع آوري شده در اين طرح به اداره بهزيستي شهرستان تهران تحويل داده شده اند. از مجموع کودکان متکدي شناسايي شده، 2000 نفر از اتباع ساير کشورها هستند.

وي افزود: درحالي شاهد وجود اين کودکان در شهر تهران هستيم که بهزيستي از ظرفيت کمي براي نگهداري اين کودکان برخوردار است به طوري که در حال حاضر اين اداره از ظرفيت نگهداري تنها 200 کودک برخوردار است.

فرهادي با بيان اينکه دستگاه قضايي در خصوص جمع آوري کودکان متکدي حساسيت زيادي دارد گفت: قوه قضائيه با بروز هرگونه آسيب در جريان جمع آوري کودکان متکدي به ويژه حضور نيروي انتظامي در اين امر مخالف است البته اين قوه براي جمع آوري کودکان متکدي در سه منطقه تهران به عنوان طرح پايلوت موافقت کرده است.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر شمار متکديان بزرگسال شهر تهران به شدت کاهش يافته و معضل وجود کودکان متکدي در پايتخت به دلايل عنوان شده ادامه دارد.


 خبرها 

 فرونشست زمين در خيابان وليعصر

جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از نشست آسفالت بخشي در خيابان وليعصر (عج) در محدوده سه‌راه پسيان خبر داد.

سرهنگ حسن عابدي در گفت‌وگو با ايسنا، دراين‌باره گفت: حوالي ساعت 9 صبح روز گذشته نشت آب از جوي آب سبب فرونشست آسفالت يک لاين از مسير شمال به جنوب خيابان وليعصر در محدوده سه‌راهي پسيان شد که بلافاصله عوامل راهور در محل حاضر شدند.

وي که خود نيز به محل رفته بود با بيان اينکه خيابان وليعصر (عج) مسدود نشده است، گفت:‌ تنها بار ترافيکي در اين بخش از خيابان وليعصر نيمه‌سنگين است که عوامل راهور با حضور در محل نسبت به روانسازي ترافيک اقدام کرده‌اند.

به گفته جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در حال حاضر عوامل شهرداري در محل حاضر هستند و در حال انجام اقدامات ترميمي در خيابان هستند و به نظر مي‌رسد تا ساعاتي ديگر اين مشکل برطرف شود.

عابدي وضعيت ترافيکي در ديگر معابر پايتخت را عادي اعلام کرد و از رانندگان خواست که در شرايط باراني ضمن رانندگي با سرعت مطمئنه، فاصله طولي مناسب را نيز رعايت کنند.

شهروندان براي ساماندهي کارتن خواب‌ها با سامانه 137 تماس بگيرند

سليم جوهري رئيس سامانه 137 سازمان بازرسي شهرداري تهران با اشاره به بارش برف چند روز گذشته تهران و برودت هوا گفت: مرکز سامانه 137 با همکاري سازمان خدمات اجتماعي شهرداري ، از تاريخ سي ام آبانماه، ضمن آماده باش کليه نيروها، آماده دريافت پيام شهروندان در خصوص جمع آوري و ارائه خدمات به کارتن خوابهاي سطح شهر تهران مي باشد.

به گزارش ايسنا، سليم جوهري در خصوص اجراي طرح ساماندهي کارتن خواب هاي سطح شهر تهران عنوان کرد: در اين طرح که سازمان خدمات اجتماعي براي فصل سرما برگزار کرده است و تا پايان سال نيز ادامه خواهد داشت، شهروندان مي توانند با مشاهده ي افراد کارتن خواب در طول شبانه روز با سامانه 137 تماس گرفته و با ذکر آدرس دقيق، نوع درخواست خود را به کارشناسان اين سامانه اعلام نمايند.

رئيس سامانه 137 سازمان بازرسي بيشترين تماس هاي دريافتي در خصوص جمع آوري کارتن خواب را از مناطق 2، 3، 6 و 12 دانست و خاطر نشان کرد: ظرفيت کارشناساني که در سامانه 137 آماده پاسخگويي به شهروندان مي باشند در شيفت صبح 65 نفر، شيفت بعدالظهر 40 نفر و در شيفت کاري شب نيز 22 نفر مي باشد.

وي افزود: سامانه 137 سازمان بازرسي شهرداري تهران سعي دارد با توجه به سه اصل سرعت، دقت و صحت، مأموريت هاي خود را با کيفيت هرچه تمام تر انجام دهد و تمام تاکيدات اين سامانه به پرسنل اجراي، مناطق و نواحي اين است که حتماً پيام هاي خطرساز و فوريتي را در اولويت کاري خود قرار داده و اين پيام ها را درکوتاهترين زمان ممکن به انجام برسانند.

سليم جوهري در ادامه گفت: از آنجايي که سامانه 137 يک سامانه فوريتي شهري است، شهروندان محترم تهراني مي توانند علاوه بر موضوعات مطرح شده، ديگر موضوعاتي که مربوط به موارد خطرساز و فوريتي در سطح شهر و جزء ماموريت هاي شهرداري تهران به شمار مي آيد را به اين سامانه اطلاع داده تا همکاراني که در نواحي مشغول به کار هستند، بتوانند در اسرع وقت و در کوتاه ترين زمان ممکن، پيام ها را رسيدگي و انجام دهند.

وي اظهار اميدواري کرد تا اين سامانه فوريتي بتواند تا پايان سال و فصل بارش ها، پيام هاي شهروندان را به بهترين شکل انجام داده و خدمات با کيفيت و مطلوب را به مردم تهران ارائه دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي، سليم جوهري با گراميداشت هفته بسيج و زنده نگه داشتن ياد و خاطره همه ي دلاور مردان دفاع مقدس خاطر نشان کرد: ما اين جمله ي امام راحل (ره) را که " بسيج لشکر مخلص خداست " هيچگاه فراموش نخواهيم کرد و همواره سعي مي کنيم تا اين فکر و فرهنگ بسيجي، انقلابي و جهادي را سرلوحه کارهايمان قرار داده و خدمات ارزنده اي را به شهروندان ارائه دهيم.

بهره‌برداري کامل خطوط 6 و7 مترو تا پايان سال 96

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران از بهره برداري کامل خط 6 و 7 مترو تا پايان سال 96 خبر داد و گفت:‌ با تکميل اين دو خط 3 ميليون ظرفيت مسافر به ظرفيت فعلي مترو افزوده خواهد شد.

ابوالفضل قناعتي در گفتگو با مهر، با اشاره به توسعه و تکميل خطوط نيمه تمام مترو اظهارداشت:‌ در حال حاضر تکميل خطوط باقي مانده مترو در تهران از برنامه پنجساله شهرداري تهران عقب است اما در 70 جبهه کاري با بيش از 12 هزار کارگر در زيرزمين مشغول توسعه خطوط باقي مانده هستيم.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران افزود:‌ در مجموع فعاليت در نزديک به 100 کيلومتر در دو خط 6 و 7 متروي تهران ادامه دارد که به احتمال زياد بخشي از ايستگاه هاي اين دو خط تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد اما اميدواريم که کل خطوط تا پايان سال 96 به طور کامل راه اندازي شود.

وي با تأکيد بر ضرورت کمک دولت به توسعه و تجهيز خطوط مترو گفت:‌ مهم ترين نکته اي که در تکميل خطوط مترو اهميت دارد تأمين واگن هاي مترو است که اين موضوع هم با کمک دولت قابل حل خواهد بود. خطوط آماده مي شود و به هزار واگن قطار نيازمنديم.

قناعتي تصريح کرد:‌ اگر هزار واگن قطار تأمين شود زمان حرکت قطارها 4 دقيقه مي شود و اگر اين ميزان تأمين نشود هزينه هايي که براي تکميل مترو شده بي نتيجه مي ماند.

اين عضو شوراي شهر تهران با تأکيد بر اينکه نگاه به توسعه حمل و نقل عمومي بايد ملي باشد، گفت: با تکميل خطوط 6 و 7 بيش از 3 ميليون ظرفيت به ظرفيت فعلي مترو اضافه خواهد شد و از بار ترافيکي تهران مي کاهد.


 رهنموني از بزرگان  

 وفاداري

وفاداري به حال است كه وفاداري به آينده را آماده مي سازد .

فنلون

وفاي به عهد و نگاهداري پيمان هراندازه كه در مردمي فزوني يابد آن جامعه شايسته برومندي گردد.

برگرفته از كتاب رهنمون،غلامحسين ذوالفقاري


 ياد‌د‌اشـت 

 روشي براي يک سفر نامتعارف

عليرضا رجايي

سفر آداب گوناگوني دارد که در معمولي ترين و رايج ترين آن ، مسافر ابتدا زمان مشخصي را تعيين مي کند، با توجه به شرايط خود، وسيله ي نقليه اي را انتخاب مي کند، مکاني جهت اقامت در نظر مي گيرد و سپس به راه مي افتد. بيشتر مسافران اين طور به سفر مي روند.

اما من مي خواهم به نوع ديگري از سفر بپردازم. اين نوع سفر از اساس با سفرهاي زمانبندي شده متفاوت است و راه جديدي پيش روي مسافري که تشنه ي چشيدن تجربيات جديد هست ، مي گشايد. اين سفر "کوله گردي" (بک پکينگ) نام دارد. در اين شيوه از سفر، مسافر کوله ي خود را که شامل تمام وسايل مورد نياز است ، به دوش مي گذارد و نه تنها يک سفر را آغاز مي کند، بلکه پا به دوره ي جديدي از حيات خود مي گذارد.

اين سفر، قبل از اينکه سفر به دنيايي جديد باشد ،سفري به درون است، سفري براي شناختِ بيشتر از شخصيت و خودِ واقعي و آگاهي نسبت به زواياي گوناگوني از جهان بيني هاي متفاوت که در جوامع جديد پيش رو، وجود دارد؛ سفري که به پخته شدنِ انسان خام منجر شود ،کوله گردي است. کوله گردي مي تواند با آشنا کردن انسان با حوادث و تجربيات ناشناخته، جمودِ خامي را تبديل به التهابِ معرفت کند و انسان را از خامي به پختگي برساند. اين روش و سبک سفر به صورت شناخته شده و دقيق، سالهاست در جوامع پيشرفته، توسط افراد جوان پي گرفته مي شود. اما در کشور ما عمر کوتاهي دارد.

" برادران اميدوار " در سالهايي که در اين کشور هنوز کسي به مفهوم واقعي سفر پي نبرده بود، همچون مارکوپولوهاي ايراني معجزه وار به سفرهاي باور نکردني به اقصي نقاط جهان کردند ،اما به دليلِ فرهنگ حاکم بر جامعه هيچگاه اين نوع سفر همه گير نشد .

اما کوله گردي به چه معناست؟ آيا هر کس کوله اي داشته باشد، کوله گرد محسوب مي شود؟ قطعا اينطور نيست. هر راه جديد وقتي به يک جامعه شناسانده مي شود، افراد بسياري ، احساسي و جوگيرانه، به آن جريان مي پيوندند اما اين تمامِ داستان نيست. کوله و ظاهرِ کوله گردي تنها يک پوشش است که خبر از سبک سفر مي دهد . پوشش تنها يک نشانه است و تعلق انسان به يک مکتب و تفکر تنها در گروي التزام عملي او به آموزه هاي آن است. انتخاب يک اسم و يا برچسب براي تمايزاز گروه هاي ديگر و عضو جامعه ي ديگر شدن به ظاهر ساده است، اما اسم و برچسب و پوشش ، خبر از تعلقي مي دهد که برآمده از شخصيت و افکار دروني يک فرد باشد. براي انسانِ خدا باور و فرا مادي نگر، بزرگترين سفرِ در پيش رو، مرگ است. کوله ي چنين انساني پر است از تمام تاثير و تاثراتي که در بازه ي حيات خود، از جامعه پذيرفته و بر آن نهاده است.از اين ديدگاه، فلسفه ي نهفته در پسِ کوله گردي ، بسيار عميق تر از آن است که در قالب ماجراجويي و جامعه شناسي محدود شود. اما قابل انکار نيست که اين دو عنصر از هم جدا ناشدني کوله گردي هستند.

وقتي کوله ات را مي بندي، پا در راهي مي گذاري که قرار است بخش مهمي از زندگي تو باشد و تو در حال جمع آوري بسته اي هستي که در راهي ناشناخته ،باحوادث گوناگون ، به تو کمک خواهد کرد. بنا بر اين آشکار است که بستن کوله با آماده کردن يک چمدان براي سفري لوکس و برنامه ريزي شده ،متفاوت است. به اين ترتيب توآماده اي تا قدم به راهي احتمالا بي بازگشت ، بگذاري، سفري که هيچ معلوم نيست، روزهاي آينده اش، در کجا و چگونه بگذرد. از اين رو، آماده ي نوعي تجربه ي مرگ
مي شوي؛ چون قدم در راهي تاريک مي گذاري که حدي براي چگونگي و درازاي آن وجود ندارد. در وصفِ تاريکي و ناشناخته بودن مسير همين بس که يک کوله گرد ،پولِ زيادي نخواهد داشت و اين يعني رها کردنِ خود در آينده اي نا معلوم . برخي اين روش سفر را نوعي تکدي گري محسوب مي کنند. اما با در نظر گرفتن يک هزينه ي کم براي سفر ي طولاني با مقاصد گوناگون، راهي جز رهايي از بند ماديات و ايمان به طبيعت، آينده و انرژي هاي مثبت آکنده در جهان ( خدا باوري و ايمان به کائنات) نيست. از اين جا، کوله گردي آغاز مي شود و تو آماده اي تا سرنوشت محتوم خود را که سرشار از اتفاقات و حوادث جديد است ، بپذيري.

در اين سفر، جاده براي تو يک مقصد است نه يک گذرگاه و سواري رايگان يا هيچ هايک جزء جدا نشدني اين سفر است. سواري رايگان درکوله گردي، به ظاهر کاري حقيرانه به نظر مي آيد. در حالي که يکي از بزرگترين مراحل معرفتي سفرِ يک کوله گرد است. تو در ابتداي مسيرت ، در کنار جاده ايستاده اي. ماموريتي داري .بايد فردي را پيدا کني که مدتي همسفر تو باشد ، هم را بشناسيدو تو به کمکِ او طي طريق کني. اين فرد مي تواند راننده ي کاميوني باشد که جاده براي او يک مسيرِ تکراري فرساينده است. يا سربازي باشد که جاده براي او تنها مسيري خسته کننده است براي رسيدنِ به آغوش خانواده اش و يا کشاورزي که با حوصله ي تمام و به دور از عجله، با تراکتوري قديمي به سمتِ مزرعه اش حرکت مي کند. قطار و هواپيما و اتوبوسي در کار نيست. جهاني ناشناخته در پيشِ روي توست که هر جزء آن مي تواند ياري دهنده ي تو در ادامه ي سفر باشد. در واقع کمترين چيزي که مي توان از سواري رايگان به دست آورد، جا به جايي بين دو شهر بدون هزينه است و در پسِ اين عبور، شناختن بيش از پيش اين جهان و رو به رو شدن با داستاني جديد است، داستان انساني که ،ديگران مدتهاست از گوش دادن به داستانش خسته شده اند و بزرگترين هديه ي تو به صاحبِ اين داستان ها گوش شنوايي است که در اختيارش قرار مي دهي و فرصتي که به يک انسان مي دهي تا خود را به بخشِ ديگري از اين جهان و انرژي هاي سرگردانش، بازشناساند. مهم ترين معيار براي شناسايي پستي و بلندي، پيشرفت و پسرفت دريک جامعه ي نوين ، پول است . از اين رو ،براي افرادي که سرماي ماديات، دنياي آنان را فرا گرفته اين سبک سفر و يا پيشنهادِ آن، حقارت آميز و خيانت به امکانات مادي آن فرد است . در چهارچوب فکري اين افراد چنين روشي نه تنها قابل پذيرش که حتي قابل بخشش نيست . براي يک کوله گرد رويارويي با هجمه هاي گوناگون اين افراد در طولِ زندگي عادي و يا سفر غيرقابل اجتناب است. تمسخر و توهين عادي ترين اتفاقي است که يک کوله گرد ممکن از در طولِ سفر با آن رو به رو شود و مسافر تا وقتي خود را آماده رويارويي با دنياي سرتاسر مادي اين افراد نکند، نمي تواند پاي در راه بگذارد. وقتي از مرحله ي سواري رايگان بگذري به جايي ميرسي که شب را قرار است در آن بگذراني.محلِ استراحت کوله گرد هر بخشي از زمينِ بزرگ خدا مي تواند باشد. صندلي کاميوني که با آن در حالِ حرکت هستي، خانه ي يک ناشناس که در به روي تو باز مي کند، بخشي از اين زمينِ گرم براي برپا کردن چادري که همراه داري و يا يک هتل؛ تمامِ اين ها مي توانند مکاني براي گذران شب هاي يک کوله گرد باشند . هر مسافر کوله گردي در سفري طولاني خود تمامِ اين مقاصد را براي استراحت تجربه خواهد کرد. يک جهان بازدر انتظار يک کوله گرد است . مجموعه اي از جوامعي که شناختِ هر بخشِ آن ممکن است نقشي اساسي در آينده ي او ايفا کند و او را به سمتِ تکميل پازل سوال هايش سوق دهد. شگرف ترين تجارب و خاطرات حياتِ يک کوله گرد، نهفته در ميان همين اتفاقاتِ ساده است . خوردنِ غذاي مانده با يک راننده ي کاميون، آشنايي با خانواده اي روستايي و سر کردن شبي در يک کپر محقر، مواجهه با طبيعتي که روي هيچ نقشه اي مشخص نشده است تنها مي توانند بخشي از خاطرات سفر يک کوله گرد باشند. در پسِ همين ساده ترين اتفاقات ، بزرگترين تجربيات و افسانه ها نهفته است، و افرادي که دل به زندگاني مادي و روزهاي تکراري و منظم و اتفاقات از پيش تعيين شده، بسته اند از چشيدن آن محروم اند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي