جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/09/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 5442

اصلاحات دفترچه منتشر شد؛
تمديد مهلت ثبت‌نام آزمون دكتري 96

مشاور معاونت آموزشي وزارت بهداشت:
آغاز مرحله جديد جذب دانشجويان خارجي در دانشگاه‎هاي علوم پزشکي


خبر


يادداشت


ميز خبر


 اصلاحات دفترچه منتشر شد؛
 تمديد مهلت ثبت‌نام آزمون دكتري 96 

 
اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور درباره برخي اصلاحات جداول رشته‌هاي امتحاني مندرج در دفترچه راهنماي ثبت‌نام و همچنين تمديد مهلت ثبت‎نام در آزمون ورودي دوره دكتري نيمه متمركز سال 1396 منتشر شد.در بخشي از اين اطلاعيه آمده است؛ بدينوسيله به اطلاع كليه داوطلبان متقاضي ثبت‎نام در آزمون ورودي دوره دكتري نيمه متمركز سال 1396 مي‎رساند، به منظور فراهم نمودن تسهيلات بيشتر براي آن دسته از داوطلباني كه تا اين تاريخ براي ثبت‎نام اقدام ننموده‏اند، ترتيبي اتخاذ گرديده است كه متقاضيان ثبت‎نام بتوانند تا روز سه‏شنبه مورخ 30آذرماه 95 نسبت به ثبت‎نام و يا ويرايش اطلاعات خود اقدام نمايند. لذا كليه متقاضيان، ضرورت دارد كه در مهلت درنظر گرفته شده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنماي ثبت‎نام و اصلاحات اين اطلاعيه با فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز، به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه و نسبت به ثبت‎نام در آزمون مذكور اقدام نمايند.

ضمناً آن دسته از داوطلباني كه قبلاً نسبت به ثبت‎نام اقدام نموده‎اند، مي‏توانند در صورت تمايل تا تاريخ فوق، نسبت به مشاهده و ويرايش اطلاعات ثبت‏نامي خود اقدام نمايند.اصلاحات جداول رشته هاي امتحاني مندرج در دفترچه راهنما


 مشاور معاونت آموزشي وزارت بهداشت:
 آغاز مرحله جديد جذب دانشجويان خارجي در دانشگاه‎هاي علوم پزشکي 

مشاور بين‎الملل معاون آموزشي وزارت بهداشت از اجراي فاز جديد براي جذب دانشجويان خارجي در دانشگاههاي علوم پزشکي خبر داد.به گزارش خبرنگار مهر، دکتر نيما رضايي در نشست معاونين آموزشي، مديران آموزش و تحصيلات تکميلي و مديران گروههاي معارف اسلامي دانشگاههاي علوم پزشکي در اصفهان افزود: در فاز دوم استفاده بهينه از سامانه Education Iran مطرح است که يکي از بهترين استفاده‎ها جذب دانشجوي خارجي است.وي گفت: بين‎المللي‎سازي در تمام دانشگاههاي معتبر دنيا به عنوان يک اصل و ضرورت در نظر گرفته مي‎شود و نه تنها در زمينه کيفيت آموزش بلکه در اقتصاد سلامت هم نقش دارد. به همين منظور بين‎المللي‎سازي به عنوان يک فصل در طرح تحول آموزش پزشکي در نظر گرفته شد.وي گفت: نقشه‏اي تنظيم شده است و طرفهاي خارجي با دانشگاههاي داخل کشور مرتبط شدند. در اين بسته به اين موضوع توجه شد که بحث فعاليت بين‏المللي را با دانشجويان خارجي متفاوت ببينيم.


 خبر 

 شرط ثبت‎نام دانشجويان ترم آخر در عتبات دانشگاهيان

معاون اجرايي ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان شرط ثبت‎نام دانشجويان ترم آخر را در عتبات دانشگاهيان اعلام کرد.

به گزارش ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان، محمد زارع گفت: دانشجويان متاهل که هر دو زوج دانشجو هستند، فقط يک بار مجاز به ثبت‎نام عتبات خواهند بود و نمي‎توانند دوبار به صورت جداگانه ثبت‎نام کنند. همچنين دانشجو بودن يکي از زوجين براي ثبت‎نام در عتبات دانشگاهيان کافيست.

وي افزود: درخصوص گزينه سابقه تشرف هم بايد گفت که داشتن سابقه تشرف در عتبات عادي يا دانشجويي تاثيري در روند قرعه‎کشي نخواهد داشت و صرفا براي اطلاعات تکميلي ستاد و آموزش به افرادي است که در قرعه‎کشي پذيرفته خواهند شد.

معاون اجرايي و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان ادامه داد: دانشجويان ترم آخر هم به اين شرط مي توانند در عتبات ثبت‎نام کنند که اگر در قرعه‎کشي انتخاب شدند؛ گواهي اشتغال به تحصيل در ترم اول را به ستاد ارائه دهند.

وي گفت: ثبت‎نام در عتبات دانشگاهيان در دوره‏هاي مختلف تحصيل و حتي تدريس در دانشگاهها امکانپذير است و محدوديتي در تعداد تشرف ندارد. بنابراين، دانشجوياني که در يک دوره تحصيلي به عتبات اعزام شده‎اند، امکان ثبت‎نام دوباره در مقاطع تحصيلي بالاتر را دارند. همچنين اساتيدي که در دوره دانشجويي به عتبات اعزام شده‎اند، نيز مجاز به ثبت‎نام در عتبات اساتيد خواهند بود.

زارع گفت: دانشجوياني که قصد دارند در سال جاري ازدواج کنند و مراسم خود را در عتبات عاليات برگزار کنند نيز بايد مانند دانشجويان ديگر در سامانه ثبت‎نام کنند و اين دانشجويان از طريق تاريخ عقد انتخاب خواهند شد و در اولويت خواهند بود.

جزئيات مرحله دانشگاهي جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان اعلام شد

جزئيات اجرايي بيست و دومين جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان وزارت بهداشت اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري مهر مطابق آيين‌نامه اجرايي بيست و دومين جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان وزارت بهداشت، بخش مسابقات آوايي (حفظ و قرائت) در دانشگاههاي علوم پزشکي در روزهاي 25 بهمن‌ماه تا ابتداي اسفندماه برگزار مي‎شود.

مسابقات معارف قرآني و سيره معصومين در تاريخ دوم اسفندماه برگزار خواهد شد و پس از آن نيز دانشگاه‌هاي علوم پزشکي 10 روز فرصت دارند تا برگزيدگان بخش معارف قرآني و سيره معصومين در دانشگاه‌ها را به مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت معرفي کنند. معرفي برگزيدگان نتايج بخش آوايي دانشگاه‌ها به مرکز قرآن نيز يک هفته زمان پس از مشخص شدن برترين‌ها است.دانشگاه‌هاي علوم پزشکي براي ارسال آثار مربوط به بخش‌هاي، پژوهشي، فناوري، ادبي، هنري، کتابخواني، نشريات و بخش آوايي(اذان، دعا و مناجات‌خواني، تواشيح و ترجمه‎خواني) به مرکز دبيرخانه جشنواره حداکثر تا دهم ارديبهشت 96 فرصت دارند.ثبت‌نام در بيست‌ و دومين دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان وزارت بهداشت از نيمه دوم آبان‌ماه آغاز شده است و علاقمندان مي‌توانند تا 15 دي ماه با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني مفدا نسبت به ثبت‌نام در اين دوره از جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان وزارت بهداشت اقدام کنند.مرحله سراسري با داوري آثار بخشهاي پژوهشي، فناوري، ادبي، هنري، نشريات، کتابخواني و بخش آوايي (اذان، دعا و مناجاتت اني و...) در خرداد 96 و برگزاري مسابقات بخش آوايي (حفظ و قرائت قرآن) به همراه مراسم اختتاميه و اهداي جوايز بخشهاي مختلف تيرماه 96 در دانشگاه علوم پزشکي شيراز برگزار خواهد شد.

براي نخستين بار در کشور؛

معرفي سرآمدان ديجيتال صنعت بانکداري در دانشگاه تهران

نخستين دوره جايزه ملي تحول ديجيتالي، 12 بهمن ماه در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

مهدي شامي زنجاني، دبير اين جايزه در گفت و گو با خبرنگار آفرينش اظهار کرد: براساس پيش‌بيني بسياري از مؤسسات بين‌المللي، بانکداري ديجيتالي مدل اصلي صنعت بانکداري در سال 2020 خواهد بود بنابراين نوآوري، نياز محيط رقابتي امروز است و بانک‌ها گريزي از سرمايه‌گذاري بر روي فناوري‌هاي نوين ندارند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، در ادامه به شاخصهاي ارزيابي بانکهاي ديجيتالي کشور پرداخت و خاطر شان کرد: بانکي که بانکداري متمرکز آن کاملاً ديجيتالي، کانال‌هاي ارتباط با مشتري همه‌کاره، ساختار سازماني و فرآيندهاي بانک، مبتني بر فناوري‌هاي ديجيتالي و دانش عميق و کاملي از مشتري وجود دارد از جمله موارد يک بانکداري ديجيتال به شمار مي‌رود.

وي در ادامه به ابعاد اصلي بانکداري ديجيتال پرداخت و گفت: بانکداري الکترونيکي صرفاً يکي از کانال‌‌هاي درآمدي هر بانک است؛ اما بانکداري ديجيتالي به عنوان يک مدل کسب‌وکار بر استراتژي، ساختار و فرهنگ سازماني بانک تأثير مي‌گذارد، تجربه ديجيتالي مشتري، تحليل داده، شبکه‌هاي اجتماعي، برنامه‌هاي بانکداري مبتني بر تلفن همراه، ديجيتالي شدن فرآيندها و زيرساخت‌هاي بانکداري، نوآوري باز و پرورش نيروي انساني مستعد ديجيتالي به عنوان ابعاد اصلي بانکداري ديجيتالي شناخته شده‌اند.

اين متخصص حوزه سيستمهاي اطلاعاتي، افزود: بررسي عملکرد بانک‌هاي پيشرويي همچون کپيتال‌وان، سيتي، بارکليز و بي‌بي‌وي‌اي نشان مي‌دهد که اقدامات قابل‌توجهي در زمينه توسعه ابعاد بانکداري ديجيتالي از سوي آنها انجام شده است. توسعه ساختار سازماني مرتبط و نيروي انساني مستعد در اين خصوص به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و محصولات و خدمات جديد مبتني بر تلفن همراه و بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي سهم قابل توجهي از نوآوري‌هاي آنها را به خود اختصاص داده‌ است.

مهدي شامي زنجاني اذعان کرد: در همين راستا اغلب بانک‌هاي پيشرو به نوآوري باز (استفاده از خبرگان فناوري، برنامه‌نويسان حرفه‌اي و خريد و اکتساب شرکت‌هاي کوچک فناور حوزه مالي) اهميت ويژه‌اي مي‌دهند و به دنبال توسعه قابليت‌هاي ديجيتالي خود از اين طريق هستند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، در ادامه به محورهاي تخصصي اين جايزه پرداخت و گفت: زبدگي ديجيتالي، نوآوري ديجيتالي، رهبران ديجيتالي از جمله رويکردهاي اين مراسم دوروزه به شمار مي‎رود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: جايزه ملي تحول ديجيتالي که براي اولين بار در ايران، با هدف ارزيابي، ارائه بازخورد و در نهايت معرفي سازمانهاي پيشرو در تحول ديجيتالي در دانشگاه تهران طراحي شده است، در نخستين دوره برگزاري خود، تمرکز جدي بر صنعت بانکداري خواهد داشت، برگزيدگان نخستين دوره جايزه، همزمان با اختتاميه سومين کنفرانس ملي سيستمهاي اطلاعاتي معرفي خواهند شد.علاقمندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي‎توانند به سايت رسمي جايزه به نشاني زير مراجعه نمايند.

www.DTaward.ir


 يادداشت  

 راهكارهايي براي داشتن تدريس موثر در دانشگاه

زهرا كيان‌بخت

-قبل از هر چيز، لازم است يك استاد، از نظر علمي بتواند پاسخگوي خوبي براي دانشجويان باشد. پس، بكوشيم تا خود را از نظر درون‌رشته‌اي و علمي، به جايگاه مناسبي برسانيم.

-در تدريس، يكي از مهمترين‌ها، انتخاب روش تدريس است. حتما در اين زمينه، همواره فكر كرده و در جستجوي بهترين و به‌روزترين روشهاي تدريس باشيم.

-هرگز خود را در يك جبهه، و دانشجويان را در جبهه مقابل، تصور نكنيم. به جاي اين نوع طرز تفكر كه متاسفانه در بين بسياري از اساتيد، شايع است، خود را در جايگاه آموزگار در كنار دانشجويان و در همان جبهه‌اي تصور كنيم كه آنها هستند. هدفمان، ياددهي خوب و موثر به دانشجويان و در عين حال، يادگيري بيشتر خودمان باشد.

-بكوشيم از نظر اخلاقي و شخصيتي نيز خود را به جايگاه قابل قبولي برسانيم به طوري كه دانشجويان نيز به سمت داشتن اخلاق فردي و اجتماعي بهتر گرايش پيدا كنند.

-هر چه را به عنوان منبع امتحان به دانشجويان معرفي مي‌كنيم، قبلا از اهميت و مفيد بودن آن براي دانشجويان اطمينان حاصل كنيم.

-به جاي عادت دادن دانشجو به جزوه‌خواني محض، آنها را با كتابهاي برتر و مفيدي كه مي‌توانند بخوانند آشنا كنيم و آنها را به خواندن اين كتابها ترغيب نماييم.

-روحيه و جو فكري ما بر روحيه كلاس نيز اثر مي‌گذارد. پس همواره سعي كنيم با روحيه بالا، خوش‌خلقي و آرامش وارد كلاس شويم.

-صبر را چاشني كار خود سازيم. معلمي كه با صبر آشنا نباشد، اميدي به موفقيت شغلي او نيست.


 ميز خبر 

 وزيرعلوم از کاهش نرخ ماليات طرح‎هاي پژوهشي خبر داد

دکتر محمد فرهادي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم معرفي و تجليل از برگزيدگان هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي با اشاره به تصويب کليات کاهش ميزان ماليات طرحهاي تحقيقاتي در کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، اين امر را يکي از اقدامات موثر در پيشبرد پژوهش در کشور برشمرد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، در اين مراسم دکتر فرهادي به نقش تاثيرگذار جشنواره جوان خوارزمي در کشف استعدادهاي جوان، به ظهور رساندن ايده‏ها، تحقق فرآيند تبديل ايده به محصول و همچنين تجاري سازي توليدات علمي اشاره کرد و اظهار داشت: بهتر است علاوه بر گروههاي رقابتي حاضر در جشنواره جوان خوارزمي، گروههاي جديدي در زمينه دانشهاي نوين و ميان رشته‎اي همچون علوم شناختي و علوم اعصاب در دوره‏هاي آتي جشنواره پيش‎بيني شود.

وزير علوم درادامه با اشاره به تصويب اختصاص يک درصد اعتبارات پژوهشي دستگاههاي اجرايي کشور به امر پژوهش، ابراز اميدواري کرد اعتبارات بيشتري از اين محل در بودجه سال آينده براي امرپژوهش درنظر گرفته شود.

وي همچنين تقويت زيرساختها و امکانات آزمايشگاهي دانشگاهها را يکي از رويکردهاي جدي وزارت علوم ذکر کرد و گفت: در زمينه تکميل و تاسيس آزمايشگاههاي مرکزي و مرجع، گامهاي بزرگي برداشته شده است به گونه‏اي که 130 آزمايشگاه مرکزي در مراکز دانشگاهي و پژوهشي در حال تجهيز است و تکميل 50 آزمايشگاه نيز آغاز شده است که امکانات اين مراکز در اختيار محققان دانشگاهها و دستگاههاي متقاضي قرار مي‏گيرد.

به گفته دکتر فرهادي در بودجه سال 96 اعتبارات ريالي و منابع ارزي مناسبي براي تامين زيرساختهاي آزمايشگاهي درنظر گرفته شده است.

وزير علوم همچنين با اشاره به تهيه سند ملي آموزش کشور تا سال 2030 گفت: ما بايد تا زمان باقيمانده اقدامات لازم را براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، آموزش عالي و آموزش عمومي در کشور انجام دهيم.

وي با اشاره به سابقه برگزاري جشنواره خوارزمي در سطح ملي و بين‌المللي يادآور شد: جشنواره جوان خوارزمي که از 18 سال قبل فعاليت خود را آغاز کرده است با همکاري وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش وپرورش و همچنين سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران شکل گرفته است.

دکتر فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود، هدف از برگزاري جشنواره خوارزمي در بخش دانش‌آموزي را کاربردي کردن نتايج تحقيقات ذکر کرد و گفت: مطمئنم که بايد از مخترعان و پژوهشگران حمايت شود و به طور جدي به دنبال تحقق اين هدف هستيم.

وي همچنين بر لزوم ايجاد حداقل يک صندوق پژوهش و فناوري در هر استان تاکيد کرد و گفت: تا سقف 49 درصد اعتبارات اين صندوقها از محل دولتي قابل تامين است و بقيه آن بايد از طريق بخش غيردولتي تامين شود.

وزيرعلوم با بيان اينکه تمام استانهاي کشور در زمان حاضر، پارک علم و فناوري دارند، تاسيس پارکهاي علم و فناوري تخصصي را ازديگر برنامه‎هاي وزارت علوم عنوان کرد.

گفتني است هجدهمين جشنواره جوان خوارزمي همزمان با دومين روز هفته ملي پژوهش و فناوري سال 95 با معرفي و تجليل از 16 برگزيده در بخش دانش‏پژوهان و نوآوران و 33 برگزيده دانشجويي به کار خود پايان داد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي