جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/09/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 5442


افتتاح بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان همدان


پول سازهاي هاليوود معرفي شدند


رقابت «فروشنده» در جشنواره گلدن گلوب


«جنجال در عروسي» در بلژيک


«خانه کاغذي» در مرحله صداگذاري


فرهاد اصلاني جلوي دوربين «ماجان»


آخرين وضعيت «جعفر والي» در بيمارستان


نقد فيلم


قاب سينما


خبر هنري


 افتتاح بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان همدان 

 
بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان همدان، در ميان استقبال بي نظير مردم شهر همدان و با ياد استاد محمدعلي مهيمني در سالن ابن سيناي نمايشگاه‌هاي بين المللي همدان گشايش يافت.

به گزارش ستاد خبري بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان ، اين مراسم با حضور پرشور خانواده‌ها و مسئولان کشوري و استاني ، مديران تئاتر کشور و هنرمندان تئاتر ، داوران و مهمانان خارجي جشنواره در فضايي پرنشاط برگزار شد.

مهدي شفيعي مدير کل هنرهاي نمايشي که در اين مراسم اظهار کرد: خوشبختانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به بلوغ رسيده و مورد توجه مخاطبان و خانواده ها قرار گرفته است.

مديرکل هنرهاي نمايشي افزود: اين جشنواره در بيست و سه سالگي خود به چنان بالندگي رسيده که ميزبان 10 گروه موفق از کشورهاي خارجي و گروه‌هاي حرفه‌اي از ايران است. امسال شاهد برگزاري جشنواره در محورهاي مختلفي هستيم و نمايش ها در بخش هاي تخصصي براي کودکان، نوجوانان و خردسالان اجرا مي شود که اين امر برگرفته از نگاه تخصصي به مخاطب کودک و نوجوان است. اين دوره از جشنواره علاوه بر حضور گروه هاي ايراني، بخش بين الملل نيز قوي است و مديران عالي کمپاني هاي شناخته شده در جشنواره حضور دارند.وي با اشاره به اجراي نقالي کودکان در آغاز مراسم، تصريح کرد: نقالي و هنرهاي ايراني باعث ارتقاي اعتماد به نفس کودکان شده و شيوه اي است که در آموزش تأثير بسزايي دارد.وي در پايان از مرحوم استاد داوود رشيدي ياد کرد و از همسر وي احترام برومند قدرداني نمود و اين بخش از صحبت هاي شفيعي با تشويق حضار همراه شد.

شهرام کرمي دبير بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان در سخناني کوتاه اين جشنواره را يک رويداد خوب و مطالبه مردمي دانست.

کرمي در آيين گشايش جشنواره بيست و سوم با بيان اينکه فقط به رسم وظيفه خدمت هنرمندان و مردم همدان رسيدم، اظهار کرد: اين نويد بسيار خوبي است که مردم همدان 15 سال ميزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بوده اند.

وي افزود: جشنواره بيست و سوم با شعار «نمايش مهر بر صحنه کودکي» و با حضور 550 هنرمند در حال برگزاري است.

کرمي با اشاره به اينکه در طي برگزاري جشنواره برنامه‌هاي متعدد و مختلفي اجرا مي شود، تصريح کرد: آرزومندم تلاش هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان باعث شادي کودکان همداني شود و گامي در جهت رشد فرهنگي آينده سازان اين استان برداشته شود.

ديگر سخنران اين مراسم مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان بود که ضمن تبريک آغاز هفته وحدت، به ميهمانان خارجي و داخلي خوش‌آمد گفت.

فاضل عبادي با تبريک آغاز بيست و سه سالگي جشنواره، اظهار کرد: اين ايام فرخنده و شاد را به همه خانواده ها و کودکان تبريک عرض مي کنم، زيرا مخاطب اصلي جشنواره کودکان و نوجوانان هستند.

وي افزود: خرسنديم جشنواره در بيست و سومين سال برگزاري خود، از آوازه ملي و بين المللي برخوردار است.

رضا فياضي در اين مراسم ضمن تقدير از هنرمندان و مردم، به مهمانان خارجي به دو زبان عربي و انگليسي تبريک و خوش‌آمد گفت و اظهار کرد: سال‌هاي دور در اولين دوره‌هاي برگزاري جشنواره تئاتر کودک و نوجوان (اميد)، شهر همدان با اشتياقي وصف ناشدني با تبليغات فراوان و شوق مردم برگزار مي شد.

وي افزود: در حال حاضر هم جشنواره با تب و تاب خوبي اجرا مي شود اما بايد اين شور و شوق بيش از گذشته باشد.

اجراي برنامه هاي متنوع و شاد براي کودکان و نوجوانان ، اجراي قطعات موسيقي و تواشيح از ويژه برنامه هاي اين مراسم بود.


 پول سازهاي هاليوود معرفي شدند 

 با اعلام اسامي بازيگراني که بيشترين پول سازي در صنعت فيلمسازي هاليوود را دارند، بازيگر «کاپيتان آمريکا» در راس پرفايده‌ترين بازيگران هاليوود قرار گرفت.

به گزارش مهر به نقل از گاردين، در حالي که کريس پرت و اسکارلت جوهانسون پول سازترين بازيگران سال پيش هاليوود خوانده شده بودند، امسال کريس اوانز اين جايگاه را کسب کرد.

کريس اوانز بازيگر «کاپيتان آمريکا» پول سازترين بازيگر هاليوود شناخته شد و اين فيلم فروشي 1.1 ميليارد دلاري در جهان را ثبت کرد و طبق برآوردها او به ازاي هر يک دلاري که دريافت کرده، 135 دلار توليد کرده است.

در حالي که او براي بازي در «کاپيتان آمريکا» 300 هزار دلار دريافت کرده اما موفقيت او موجب شد تا حقوقش براي فيلم «انتقام‌جويان: عصر آلترون» به 6.9 ميليون دلار افزايش يابد.

براي محاسبه اين آمار سه فيلم اخير بازيگر مورد محاسبه قرار گرفته و درآمد فيلم در باکس آفيس محاسبه شده است.

دومين جايگاه اين فهرست به کريس پرت اختصاص يافته که پس از بازي در «محافظان کهکشان» و «دنياي ژوراسيک» اين جايگاه را کسب کرده است. در حالي که او براي دو فيلم اول دستمزد چندان بالايي دريافت نکرد اما براي فيلم بعدي‌اش که درام «مسافران» در کنار جنيفر لارنس بود 120 ميليون دلار دستمزد گرفت.

برخلاف فهرست ديگر فوربس که نشان دهنده بازيگراني است که به ازاي دريافتي خود درآمد کمتري خلق مي‌کنند، اين فهرست تهيه شده است.

در فهرست پول سازترين ها به ترتيب اين چهره‌ها جاي گرفته‌اند:

1.کريس اوانز با فروش 135.80 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

2.کريس پرات با فروش 125.40 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

3.اسکارلت جوهانسون با فروش 88.60 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

4.ميلا کونيس به فروش 49.50 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

5.وين ديزل با فروش 32 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

6.جنيفر آنيستون با فروش 27.80 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

7.بن افلک با فروش 20.10 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

8.رابرت داوني جونيور با فروش 18.40 دلار به ازاي هر يک دلار دريافتي

9.مت ديمون و جنيفر لارنس با فروش 17.70 دلار به ازاي هر يک دلاردريافتي.


 رقابت «فروشنده» در جشنواره گلدن گلوب 

 فيلم فروشنده ساخته اصغر فرهادي، به همراه چهار فيلم ديگر نامزد دريافت بهترين فيلم خارجي جايزه گلدن گلوب آمريکا شد.

به گزارش ايرنا ، فيلم فروشنده توليد مشترک ايران و فرانسه، از جشنواره کن براي شهاب حسيني بازيگر آن، جايزه بهترين بازيگر مرد و براي اصغر فرهادي کارگردان آن، جايزه بهترين فيلمنامه را به ارمغان آورد.اين فيلم در جشنواره فيلم شيکاگو برنده هوگوي نقره اي جايزه ويژه هيئت داوران، در جشنواره مونيخ برنده جايزه بهترين فيلم و در جشنواره آمستردام به عنوان بهترين فيلم از ديد تماشاگران، شناخته شد.

قرار است مراسم اهداي جوايز گلدن گلوب هشتم ژانويه 2017 (19 دي ماه) با اجراي جيمي فلون مجري مشهور تلويزيوني آمريکا در لس آنجلس برگزار شود.

جايزه گلدن گلوب توسط 93 عضو انجمن مطبوعات خارجي هاليوود آمريکا به فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني برگزيده خارجي و داخلي آمريکا اهدا مي شود.


 «جنجال در عروسي» در بلژيک 

 بنياد سينمايي فارابي:جشنواره فيلم‌هاي سه بعدي استريو ميديا ميزبان فيلم «جنجال در عروسي» است.

فيلم «جنجال در عروسي» به کارگرداني رضا خطيبي در هشتمين جشنواره بين المللي فيلم هاي سه بعدي استريوميديا به روي پرده مي رود. «جنجال در عروسي» با پخش کنندگي بنياد سينمايي فارابي پيش از اين در جشنواره فيلم هاي سه بعدي سئول (کره جنوبي) جايزه هيئت داوران را نصيب خود کرده است.جشنواره فيلم هاي سه بعدي استريو ميديا از 22 تا 25 آذر در شهر ليژ در کشور بلژيک برگزار مي شود.


 «خانه کاغذي» در مرحله صداگذاري 

 ايسنا:صداگذاري فيلم «خانه کاغذي» توسط عليرضا علويان آغاز شد.فيلم «خانه کاغذي» به کارگرداني مهدي صباغ‌زاده توسط عليرضا علويان صداگذاري مي‌شود.

در اين فيلم سينمايي که براي اولين نمايش آن در جشنواره فيلم فجر آماده شده است، پرويز پرستويي، تينا پاکروان، ثريا قاسمي، ستاره اسکندري، مهدي پاکدل، عليرضا کمالي، حسين پاکدل، محسن قاضي‌مرادي، ارد زند و شقايق فراهاني به ايفاي نقش مي‌پردازند.

تدوين اين فيلم سينمايي توسط ژينوس پدرام صورت مي‌گيرد و موسيقي آن را فردين خلعتبري مي‌سازد.


 فرهاد اصلاني جلوي دوربين «ماجان»  

 مهر:بازي فرهاد اصلاني در پروژه سينمايي «ماجان» به کارگرداني رحمان سيفي آزاد آغاز شد.همچنين تدوين فيلم به طور همزمان توسط نازنين مفخم انجام مي شود و به زودي صداگذاري و ساخت موسيقي هم آغاز خواهد شد.

در فيلم «ماجان» مهتاب کرامتي، فرهاد اصلاني، سيما تيرانداز، بابک انصاري، محمد مهدي احدي، عرفان برزين و سارا ميرايي به ايفاي نقش مي پردازند.«ماجان» روايتگر قصه زوجي است که با چالش بزرگي در مواجه با فرزند خود روبروهستند.


 آخرين وضعيت «جعفر والي» در بيمارستان 

 ايسنا:جعفر والي همچنان در بيمارستان بستري و ملاقات ممنوع است.اين هنرمند پيشکسوت تئاتر که مدتي قبل يک دوره درمان را در بيمارستاني گذرانده بود، پس از ترخيص به دليل بروز دوباره‌ مشکلات در بيمارستان تهران کلينيک بستري شده است.دختر اين هنرمند درباره آخرين وضعيت پدرش به ايسنا گفت:‌ ايشان هنوز در بخش‌ سي‌سي‌يو بستري هستند و حالشان بهتر نشده است.جعفر والي از شامگاه 18 آذر به دليل شرايط نامساعد جسمي در بيمارستان بستري شد و پزشکان هم هرگونه ملاقاتي را ممنوع کردند. طبق گفته فرزند اين هنرمند، مشکل جعفر والي مسائل ريوي است و پزشکان براي بهبود حال وي در تلاش هستند.


 نقد فيلم 

 «لانتوري »؛

دنياي تيره و تار قربانيان اسيدپاشي

ميثم كريمي

«لانتوري » روايتي مستندگونه دارد که طي آن شخصيت هايي که فيلم در حال مصاحبه با آنان است رو به دوربين از جزئيات پرونده گروه لانتوري مي گويند و صحبت هاي ضد و نقيضي نيز در اين باره مطرح مي شود که اختلاف ديدگاه افراد مصاحبه شونده نشانگر اختلاف جامعه بر سر رويکردي است که اين گروه سارق در پيش گرفته است؛ عده اي معتقد هستند که اين افراد مي بايست به اشد مجازات برسند و نابود شوند و عده اي ديگر معتقد به ريشه يابي و رفع آن هستند.

زماني که فيلم از اين مقدمه طولاني فاصله مي گيرد، ما با چهار شخصيت آشنا مي شويم که در کنار يکديگر قرار گرفته و شروع به سرقت و زورگيري مي کنند. بخش زيادي از فيلم به نحوه زورگيري اين افراد و داستانهايشان اختصاص دارد اما پس از مدتي رويه بطور کل عوض شده و داستان عشق پاشا به مريم به عنوان داستان اصلي مطرح مي شود. متاسفانه درميشيان علي رغم ساختار متفاوتي که براي روايت داستان خود انتخاب کرده، موفق نمي شود در پرورش شخصيت هاي داستان به بلوغ کامل برسد و ضعف هاي زيادي در آن مشاهده مي شود.

اصلي ترين اين تناقضات متوجه شخصيت اصلي مرد يعني پاشامي باشد که در طول داستان تعاريف متفاوتي از او به مخاطب ارائه مي شود. در لحظاتي او يک خلافکار خطرناک معرفي مي شود اما لحظه اي ديگر در پرورشگاه در حال بازي با بچه هاست. در ادامه وي پس از زورگيري هاي متعددش، به فردي ضربات چاقو وارد مي کند اما بلافاصله به گريه مي افتد و تماشاگر هرگز دليل اين حجم از رفتارهاي متفاوت و عجيب و غريب پاشا را متوجه نمي شود. فيلم حتي تصوير درستي از دلايل عاشق شدن پاشا ارائه نمي دهد و تنها توضيح را در اينباره ملاقات دختر در پرونده مربوط به پسرخاله پاشا معرفي مي کند که ابداً نمي تواند دليل مناسبي براي مجنون شدن پاشا باشد.

متاسفانه حجم پرش هاي داستاني و اشاره هاي فرعي فيلمساز به مسائلي همچون آقازاده ها باعث شده تا کيفيت فيلمنامه نزول قابل توجهي داشته باشد. در پرداختن به سوژه آقازاده به وضوح مي توان ملاحظات شديد فيلمساز را مشاهده کرد که قصد نزديک شدن زياد به اين مقوله را نداشته و صرفاً با چند اشاره دم دستي و آن يقه " آقا زاده اي " ، تنها مي خواسته تا اين افراد هم در داستان سهمي داشته باشند؛ سهمي که البته به واسطه محدوديت خودخواسته فيلمساز به هدر رفته و سوژه علناً به زائدترين بخش فيلم مبدل شده است.

اما نقطه قوت داستان « لانتوري » را مي توان در يک سوم پاياني فيلم و پرداختن به سوژه اسيدپاشي دانست که تماشاگر را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد. در اين دقايق از فيلم مخاطب به خوبي با زجرهاي يک قرباني اسيدپاشي مواجه مي شود و از نزديک فرصت اين را مي يابد که دنياي اين افراد را لمس کند. به نظر مي رسد تاکيد فيلمساز بر نشان دادن نماهاي کلوزآپ از قرباني اسيدپاشي به همين دليل انجام گرفته تا مخاطب بتواند واقعيت را عريان تماشا کند و تحت تاثير قرار بگيرد. تا به امروز هيچ اثري در سينماي ايران نتوانسته دنياي فرد قرباني اسيد پاشي را با چنين جسارتي به تصوير بکشد.بازي بازيگران فيلم نيز اگرچه عالي نبوده اما متناسب با فضاي فيلم است. نويد محمد زاده که به نظر مي رسد جنس بازيهايش دائم از فيلمهاي مختلف به يکديگر منتقل مي شود، در اين فيلم نيز شکل و شمايلِ « ابد و يک روز » را دارد و بازي اش نيز تفاوت چنداني با دو سه فيلم اخيرش ندارد. با اينحال محمد زاده توانسته گليم خود را از آب بيرون بکشد. مريم پاليزبان گزيده کار هم که هر چند سال يکبار در قاب تصوير قابل رويت است، در نقش مريم به نظر مي رسد که بهترين انتخاب بوده و همانطور که در فيلم شرح داده مي شود، کاريزمايي دارد که مي تواند باعث شود تماشاگر او را دوست داشته باشد! در اين ميان شايد تلف شده ترين استعداد فيلم را بايد باران کوثري دانست که در مجموع پرداخت بد شخصيت او باعث شده توجه تماشاگر خيلي معطوف به او نباشد. ما هرگز دليل بزهکاري او را متوجه نمي شويم و در نهايت نيز زماني که از علاقه اش به پاشا مي شنويم، غافلگير مي شويم چراکه فيلم در طول داستان هيچ لحظه دونفره اي که نزديکي اين دو را به يکديگر نشان دهد به تصوير نمي کشد.« لانتوري » فيلمنامه اي آشفته دارد که هرگز به بلوغ نمي رسد اما سوژه ارزشمندي دارد که پرداختن به آن در شرايط کنوني جامعه ايران، مهمترين دليل براي تماشاي فيلم جديد رضا درميشيان است. « لانتوري » دنياي تيره و تار قربانيان اقدام وحشتناک اسيدپاشي را ، هرچند در دقايقي، به تصوير مي کشد و مخاطب اينبار بر پرده عريض سينما مي تواند بيشتر از هر زمان ديگري نسبت به اين اقدام تنفر پيدا کند. کليدي ترين ديالوگ فيلم را مي توان ديالوگ پاياني آن دانست که در آن شروعي دوباره و ساختن جامعه اي بهتر به چشم مي خورد. ديالوگي که در آن قرباني اسيد پاشي رو به دوربين مي گويد : « مي خوام بلند شم، الان با اين چهره بهترمي تونم رضايت کساني که محکوم به قصاص هستند رو بگيرم! » فيلمساز با اين ديالوگ کليدي مجددا اميد را به دل تماشاگر و جامعه ايران وارد مي کند و از او مي خواهد تا پس از ديدن اين حجم از رنج، حالا براي ساختن جامعه اي بهتر به پا خيزد تا اين دست از اقدامات براي هميشه از بين برود. « لانتوري » از معدود آثار سينماست که حتما بايد ديده شود و به ديگران نيز توصيه شود تا جامعه به آگاهي بيشتري در ارتباط با معضل « اسيدپاشي » دست پيدا کند.


 قاب سينما 

 فيلم هاي روز سينماي جهان؛

"بتمن عليه سوپرمن:طلوع عدالت"

«بتمن عليه سوپرمن» که مي‌خواهد دنياي اشتراکي و متصلِ دي‌سي را راه‌اندازي کند، هم نفسگير به نظر مي‌رسد و هم نگران‌کننده. اولين تريلر فيلم خيلي‌ از کساني که دل خوشي از فيلم‌هاي مارول نداشتند (يا داشتند!) را با خود همراه کرد، اما تريلر دوم که پرده از ضدقهرمان اصلي داستان برمي‌داشت و خبر از جلوه‌هاي کامپيوتري وسيع فيلم مي‌داد، کمي از آتش انتظار کاست.

اما خب، هر اتفاقي هم بيافتد، چيزي نمي‌تواند جلوي هايپ ديوانه‌وار رويارويي مشت‌ها و ايدئولوژي‌هاي دوتا از بزرگ‌ترين و پرطرفدارترين ابرقهرمانان دنياي کميک‌بوک‌ها را بگيرد.

حتي اگر بدانيم دعواي آنها قبل از به پايان رسيدن فيلم، به آشتي و همکاري مي‌انجامد. «بتمن عليه سوپرمن» در زماني که اقتباس‌هاي کميک‌بوکي به تکرار افتاده‌اند، اين پتانسيل را دارد تا به فيلم کمي متفاوت‌تري تبديل شود.


 خبر هنري 

 برنامه اجراي گروه‌ها در سومين روز جشنواره پيامبر مهرباني

دومين جشنواره بين‌المللي موسيقي پيامبر مهرباني با حضور هنرمندان هشت کشور و هنرمنداني از 10 استان کشورمان دوشنبه 22 آذر در 6 فرهنگسراي شهر تهران آغاز شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.

به گزارش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران؛ دومين جشنواره بين‌المللي موسيقي پيامبر مهرباني به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با حضور هنرمندان کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان، الجزاير، پاکستان، تاجيکستان، تونس، قرقيزستان و قزاقستان از دوشنبه 22 آذر در 6 فرهنگسراي تهران آغاز شده و تا 25 آذر ادامه دارد.

برنامه اجراي گروه‌هاي شرکت کننده در آخرين روز جشنواره پيامبر مهرباني، امروزچهارشنبه 24 آذر از ساعت 18 در 6 فرهنگسراي تهران به شرح زير است.

فرهنگسراي انديشه (سالن اصلي): کشور افغانستان، استان خراسان جنوبي، کشور تونس

فرهنگسراي ارسباران (سالن اصلي): کشور قرقيزستان، استان گلستان (علي آباد کتول)، استان مرکزي

فرهنگسراي فردوس (سالن اصلي): موسيقي دستگاهي ايران، استان ايلام، کشور ازبکستان

فرهنگسراي بهمن (سالن نغمه): کشور الجزاير، استان کردستان، کشور تاجيکستان

فرهنگسراي بهاران (آمفي تئاتر بهاران): کشور پاکستان، استان خوزستان (اهواز)، استان گلستان (ترکمن صحرا)

فرهنگسراي خاوران (سالن مطهري): کشور قزاقستان، استان خوزستان(بهبهان)، استان خراسان رضوي

همچنين آيين اختتاميه دومين جشنواره بين‌المللي موسيقي پيامبر مهرباني 25 آذر ماه از ساعت 18:30 در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار مي‌شود.

معرفي نامزدهاي برترين فيلم از نگاه آيفيک در جشنواره ياس

انجمن صنفي شرکت ها و موسسات فيلمسازي ايران(آيفيک) نامزدهاي اين بخش را معرفي کرد.

به گزارش روابط عمومي چهارمين جشنواره بين المللي جشنواره فيلم ياس، هيات داوران آيفيک متشکل از فهيمه سليماني، عليرضا کريم زاده شيراز و اسماعيل عفيفه نامزدهاي برترين فيلم را معرفي کردند.

نامزدهاي جايزه ويژه آيفيک بدين شرح است:

*گميچي به تهيه کنندگي جواد قلي زاده

*سپيد به رنگ مرواريد به تهيه کنندگي سيد روح الله حجازي

*تپه بادبادک ها به تهيه کنندگي کرامت پورشهسواري و سعيد مرادي

جايزه ويژه هيات داوران آيفيک در آيين اختتاميه معرفي خواهند شد. پيش از اين نيز در آيين افتتاحيه جشنواره برندگان دو بخش اقلام تبليغاتي و اطلاع رساني و برترين موسسه ويدئو رسانه معرفي شدند.

چهارمين جشنواره بين المللي فيلم ياس از 22 آغاز و تا 26 آذرماه به دبيري سيد مصطفي ابطحي ادامه داد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي