تاریخ 1396/04/01 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5583

رمزگشايي از موميايي‌اي که جيغ مي‌کشد

راز ستاره هاي مغناطيسي عظيم

انسان بايد تا 200 سال آينده زمين را ترک کند

رمزگشايي از موميايي‌اي که جيغ مي‌کشد

باستان‌شناسان بعد از 100 سال پرده از راز موميايي‌اي که در حال فرياد زدن است و با روشي عجيب و غيرمرسوم در ميان پادشاهان مصري دفن شده بود، برداشتند.به گزارش بيتوته موميايي کردن در مصر باستان با روال مشخص و تعريف‌شده و مراسم مذهبي خاص انجام مي‌شد. با اين حال، به نظر مي‌رسد که موميايي کشف‌شده در سال 1881 مطابق معمول و رسوم آماده نشده است. وقتي اين جسد در سال 1886 بازگشايي شد، باستان‌شناسان با يک جسد مخوف با حفره‌اي در شکم و صورتي که در حال جيغ کشيدن است، مواجه شدند. چيزي که کاملا براي باستان‌شناسان مشخص است اين است که مرد نفرين شده است زيرا موميايي در يک تابوت بدون هيچ نام و نشاني محبوس بود.

اين موميايي که به «مرد ناشناس» (Unknown Man E) مشهور شده است، بيش از 100 سال در موزه قاهره نگهداري مي‌شد و به همين دليل باستان‌شناسان نمي‌توانستند روي آن مطالعه کنند اما به تازگي گروهي از مصرشناسان از سوي نشنال جئوگرافي به مطالعه روي اين موميايي که به «موميايي جيغ‌زن» هم معروف شده است، پرداخته‌اند.

در سال 1881، باستان‌شناسان در يک غاز مخفي سر باز در 480 کيلومتري جنوب قاهره در «دير البحري» دالاني به ظاهر بي‌انتها را کشف کردند که در آن 40 موميايي دفن شده بود و مرد ناشناخته نيز جزو آنها بود.

در آن زمان، موميايي جيغ‌زن زياد مورد توجه قرار نگرفت زيرا در ميان افسانه‌اي‌ترين حاکمان مصر همانند «رامسس دوم»، نيرومندترين فرعون تاريخ مصر باستان، «ستي يکم»، پسر رامسس يکم از همسرش شهبانو سيتره و همچنين پدر رامسس دوم، «توتمس سوم»، پادشاهي که 17 بار لشکرکشي کرد و از شمال سوريه کنوني تا چهارمين آبشار بزرگ نيل در نوبه را به زير پرچم خود درآورد و سازنده 50 پرستشگاه در مصر، قرار داشت.ديلان بيکرستاف، مصرشناس و مشاور نشنال جئوگرافي، در مورد اين موميايي‌ها مي‌گويد: «آنها از نام‌آوران تاريخ مصر بودند».

کارشناسان معتقدند که در پايان دوره پادشاهي نوين مصر يا دوره «رامسسي»، سرقت آرامگاه‌ها به يک نگراني جدي تبديل شده بود و موميايي‌هاي سلطنتي در خطر بودند. بنابراين افراد عالي‌رتبه گرد هم جمع شدند و تصميم گرفتند که اجساد را به مکاني دور از محل شوم تدفينشان ببرند.از ديدگاه مصريان، جسد بدون نام و هويت هرگز نمي‌توانست زندگي پس از مرگ را تجربه کند. به همين دليل برخي از کارشناسان بر اين باورند که مرد ناشناس، که عمدا هيچ نشانه شناسايي ندارد، نفرين شده است تا براي هميشه در جهنم بماند.

نظريه‌هايي براي شناسايي هويت مرد ناشناخته

سه نظريه در مورد هويت موميايي جيغ‌زن وجود دارد. يکي اين که شايد يک فرد مصري بوده است که در حال خدمت به عنوان فرماندار در جايي خارج از کشور در درون امپراتوري پهناور مصر کشته شده است.

يا اين که يک فرد ناشي او را به دور از آداب و رسوم دفن کرده است و براي اين کار نيز از چيزهاي عجيب و غريبي مثل آهک زنده براي خشک کردن جسد و پهن کردن پوست حيواناتي مثل بز و گوسفند در اطراف جسدش استفاده کرده است.جالب است بدانيد که از نظر مصريان، بز و گوسفند حيوانات نجسي بودند که وقتي جسد را با پوست آنها آلوده مي‌کردند جسد ديگر قادر به حيات پس از مرگ نبود. هر چند که در همان زمان در بعضي از مناطق جهان اين حيوانات سمبل حيات و زندگي بودند اما استفاده از آن در اطراف جسد مرد ناشناخته بدون علائم شناسايي در ميان خانواده سلطنتي، عمدي به نظر مي‌رسد.نظريه دوم اين است که شايد مرد ناشناخته يک پرنسس خارجي بوده که در مصر مرده است و از آنجا که مصريان به دليل جنگ مليت‌هاي مختلف قادر به انتقال امن جسد در آن زمان نبودند، او را در مصر دفن کردند. البته اين نظريه جايگاه جسد و فقدان اسم آن را توجيه نمي‌کند و به نظر مي‌رسد که اين نظريه چندان قوي نيست.مستندات نشان مي‌دهد که بر اساس سي‌تي اسکن از اسکلت، مرد يک مصري است. جمجمه او حتي برخي از ويژگي‌هاي مشخصه اعضاي خانواده سلطنتي مصر را، مانند شکل، نسبت فاصله طولي در جمجمه از پيشاني به پشت سر و يک فرورفتگي در بالاي جمجمه را نيز دارد.در نهايت نظريه‌اي مطرح شد با عنوان اين که مرد ناشناخته، يکي از اعضاي خانواده سلطنتي بوده است که در زمان مرگ به علت توطئه قتل پدرش از ارث محروم شده بود و همين امر هر دو مورد را يعني هم محل تدفين و هم مورد لعن قرار گرفتنش را توجيه مي‌کند

راز ستاره هاي مغناطيسي عظيم

يک دانشجوي دوره دکتري سيستم دو ستاره اي پرجرم و منحصر به فردي با ميدان مغناطيسي را کشف کرده که مي تواند به رمزگشايي اين نوع ستارگان کمک کند.، تصور مي شود حدود يک سوم ستاره ها در کهکشان ما در سيستم هاي دوتايي قرار دارند، جايي که دو يا چند ستاره به دور يک نقطه معمولي مي چرخند. اين اجرام براي اخترشناسان بسيار با ارزش هستند، چون تماشاي رفتار آنها به محققان اجازه مي دهد که جرم آنها و ارتباط آن با روشنايي شان را بررسي نمايند کليدي که به ما اجازه مي دهد بفهميم ستارگان چگونه تکامل پيدا مي کنند.

“مت شولتز” دانشجوي دکتري از دانشگاه گرونبل فرانسه، برهمکنش مغناطيسي ستاره هاي دوتايي نزديک را با استفاده از تلسکوپ فرانسوي کانادايي هاوايي مورد بررسي قرار داد. “Epsilon Lupi”چهارمين سيستم ستاره اي درخشان در صورت فلکي گرگ است. اين جفت ستاره در حدود 500 سال نوري از زمين قرار دارند و هر دوي آنها آبي رنگ هستند. هر کدام 7 تا 8 برابر جرم خورشيد را دارند، در واقع ادغام جفت ستاره با هم باعث شده که با نوري معادل 6000 برابر خورشيد بدرخشند.

دانشمندان براي سالها مي دانستند که اين يک سيستم دوتايي است، اما ايده اي نداشتند که اين دو ستاره غول پيکر داراي ميدان مغناطيسي هستند. به گفته ي شولتز: « منشا مغناطيس ميان ستاره هاي پرجرم ناشناخته است و اين کشف به ما کمک خواهد کرد تا اين پرسش را مطرح کنيم که چرا اين ستاره ها ميدان مغناطيسي دارند.»

در ستاره هاي سرد مانند خورشيد ميدان مغناطيسي توسط دينامي باعث انتقال گرما درلايه هاي بيروني ستاره مي شود، اما در ستاره هاي عظيم اين انتقال گرما وجود ندارد در نتيجه هيچ گاه از دينام مغناطيسي پشتيباني نمي کند، با اين وجود حدود 10 درصد ستاره هاي بزرگ از ميدان هاي مغناطيسي قوي پشتيباني مي کنند. دو توضيح براي منشا ميدان مغناطيسي وجود دارد، هر دو ايده براساس چيزي بنام “فسيل ميدان مغناطيسي” تعريف مي شوند، در واقع اين ميداني است که از يک نقطه در گذشته ستاره ايجاد کرده و سپس در سطح آن قفل شده است.starفرضيه اول اين است که ميدان مغناطيسي زماني که ستاره آغاز به شکل گيري کرده، تشيکل شده است. در فرضيه دوم ميدان مغناطيسي از دينامي تشکيل شده که توسط مخلوط شديد ماده ي رانده شده در زمان شکل گيري دو ستاره ي دوتايي، ايجاد شده است. به گفته ي شولتز: « اين کشف به ما اجازه مي دهد که سناريوي ادغام ستاره هاي دوتايي را رد کنيم، با اين حال يافته هاي اوليه نشان مي دهد، کمتر از دو درصد ستاره هاي بزرگ دوتايي ميدان مغناطيسي دارند و ما هنوز دليل آن را نمي دانيم.»

اين تحقيقات نشان مي دهد قدرت ميدان مغناطيسي در ستاره هاي دوتايي شبيه هم هستند. با اين حال ميدان مغناطيسي آنها بر ضد هم ديگر است، مثلا ميدان مغناطيسي قطب شمال يک ستاره همراستا با ميدان مغناطيسي قطب جنوب ستاره ديگر است و حتي ممکن است دو ستاره يک ميدان مغناطيسي را با هم به اشتراک گذاشته باشند.

شولتز افزود: « ما مطمئن نيستيم دليل آن چيست ولي احتمالا به دليلي مهمي درباره تعامل ستاره ها با يکديگر ارتباط دارد.» زماني که ستاره ها به اندازه کافي به هم نزديک هستند به مگنتوسفر آنها به احتمال زياد در تعامل با هم است و ميدان مغناطيسي آنها مي تواند بعنوان يک ترمز براي کم کردن سرعت ستاره ها در دراز مدت در چرخش فزاينده نسبت به هم باشد. جزئيات بيشتر اين پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

منبع: phys.org

انسان بايد تا 200 سال آينده زمين را ترک کند

استفان هاوکينگ به تازگي اعلام کرده انسان بايد ظرف 200 تا 500 سال آينده سکونتگاهي جديد غير از زمين براي خود بيابد.

اين فيزيکدان در جشنواره علم و هنر استارموس (Starmus) در نروژ، بار ديگر هشدار خود مبني بر وضعيت بحراني انسان در کره زمين را تکرار کرد.

به گزارش ايسنا وي همچنين از دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت: من اهميت مبارزه با تغييرات جوي و گرمايش زمين را انکار نمي‌کنم بر خلاف ترامپ که اشتباه‌ترين تصميم دنيا را در رابطه با تغييرات جوي گرفته است.

هاوکينگ از کشورهاي دنيا خواست در تلاش براي زنده‌کردن تفحص‌هاي فضايي، فضانورداني را تا سال 2020 به ماه اعزام کنند.

به گفته وي، کشورها بايد ظرف 30 سال پايگاهي را در کره ماه ايجاد کنند و تا سال 2025 نيز اشخاصي را به مريخ بفرستند.

اين دانشمند گفت: توزيع‌کردن انسان‌ها در فضا مي‌تواند آينده بشريت را به طور کامل تغيير دهد. همچنين وجود يک برنامه فضايي بلندپروازانه، افراد جوان‌ را به حوزه‌هايي مانند کيهان‌شناسي و فيزيک نجومي علاقه‌مند خواهد کرد.

وي ابراز اميدواري کرد سامانه‌هايي توسط نور يا منبع انرژي ديگري نيرودهي مي‌شوند، انسان را به منزلگاه جديد خود ببرند.

هاوکينگ ادامه داد: زمين از بسيار جوانب در خطر است و مثبت‌انديشيدن در اين زمينه براي من دشوار است زيرا اين خطرها بسيار زياد و بزرگ هستند.

اين فيزيکدان گفت که منابع فيزيکي زمين با سرعت باورنکردني در حال اتمام هستند و انسان هديه وحشتناک تغييرات جوي را به کره خاکي ارزاني داشته است.

هاوکينگ همچنين افزايش دماي زمين، کاهش کلاهک‌هاي يخي قطبي، جنگل‌زدايي و از بين بردن گونه‌هاي حيوانات را از جمله اين هدايا دانست.

اين دانشمند در حال همکاري با پروژه روسيه موسوم به "پيشبرد شکار ستاره"(Breakthrough Starshot) است که هدف آن اعزام ناوگاني متشکل از سامانه‌هاي کوچک حامل بادبان‌هاي خورشيدي به ستاره Alpha Centauri است. سفر اين سامانه‌ها چهار سال نوري طول خواهد کشيد و اين جرم کيهاني نزديک‌ترين سيستم ستاره‌اي به زمين است.

هاوکينگ اين اظهارات را در حالي مطرح کرد که مدتي قبل طي نطقي براي دانشجويان دانشگاه هاروارد مدعي شده بود که انسان بايد ظرف 100 سال آينده زمين را ترک کند.

فعاليت آتشفشاني به ظهور دايناسورها کمک کرد

مطالعه تازه اي حاکي است که يک دوره يک ميليون ساله در زمين که با فعاليت بسيار شديد آتشفشاني همراه بود به احتمال زياد راه براي ظهور دايناسورها هموار کرد.

به گزارش آنا به نقل از BBC، دانشمندان با تحليل صخره‌هاي کهن آثار تصاعد فوران‌هاي عظيم آتشفشاني که حدود 200 ميليون سال قبل روي داد را يافته‌‌اند. اين شرايط مي‌توانسته باعث بزرگ‌ترين انقراض انبوه شود که به دايناسورها امکان مي‌داد غلبه کنند.

لورنس پرسيوال، نويسنده اصلي اين مقاله از بخش علوم زمين‌شناسي در دانشگاه آکسفورد، گفت: «دايناسورها توانستند از آن فرصت اکولوژيکي که با انقراض انبوه ايجاد شده بود بهره برداري کنند».

محققان صخره‌هاي آتشفشاني از چهار قاره که قدمت آنها به اين دوره متلاطم مي‌رسد را بررسي کردند. قبلا ميزان نوسان کربن در اين صخره‌ها در مطالعه ديگري ارزيابي شده بود که به افزايش دي‌اکسيد کربن در اثر فوران‌هاي آتشفشاني ارتباط دارد. اما اين تحقيقات جنبه ديگري از فعاليت آتشفشاني را بررسي کرد: ميزان جيوه.

وقتي آتشفشان‌ها فوران مي‌کنند، ردي از جيوه با غبار برخاسته از آنها به آسمان مي‌رود و در جو منتشر مي‌شود. اين جيوه بعدا نشست مي‌کند و ميليون‌ها سال در زمين باقي مي‌ماند.

پرسيوال افزود: «اگر بشود جهش بزرگي در جيوه را در اين رسوبات ديد، مي‌شود استنباط کرد که دقيقا در آن زمان فعاليت آتشفشاني وجود داشته و اين چيزي است که ما در زمان اين انقراض مي‌بينيم».

محققان شواهد جهش‌هاي بزرگ در فعاليت آتشفشاني که براي حدود يک ميليون سال ادامه يافت را کشف کردند.

پروفسور تمسين ماتر از دانشگاه آکسفورد گفت: «در اين يک ميليون سال احتمالا نواحي مختلف در زمان‌هاي مختلف فعال بودند. دوره فوران‌ها احتمالا حدود 10 سال طول مي‌کشيد که حجم عظيمي مواد مذاب و گازها را به سطح مي‌آورد».

او افزود: «هر چيزي در محيط مجاور اين فوران‌ها دچار وضعيت ناگواري مي‌شد. اما موجوداتي که دور از محل زيست مي‌کردند هم به دردسر مي‌افتادند: فوران‌هاي مکرر تاثيري ويرانگر بر محيط وسيع‌تر مي‌گذاشت، نور خورشيد را سد مي‌کرد و به افزايش سطح دي‌اکسيد کربن منجر مي‌شد».

اين مي‌توانست به انقراض انبوه دامن بزند. با اين حال دايناسورهاي اوليه از آن دوران جهنمي جان به در بردند هرچند محققان هنوز مطمئن نيستند چطور.

اما زماني که آتشفشان‌ها فروکش کردند، تعداد کمي از رقباي دايناسورها باقي مانده بودند، که شروع عصر حاکميت دايناسورها را در پي داشت.

محققان اکنون مي‌خواهند از جيوه براي بررسي ساير دوره‌هاي فعاليت کهن آتشفشاني استفاده کنند.

پروفسور ماتر گفت: «فکر مي‌کنم چيز واقعا هيجان‌انگيز اين است که ما از يک دوره فعاليت آتشفشاني که 200 ميليون سال قبل اتفاق افتاد حرف مي‌زنيم و اين رکوردهاي رسوبي جيوه به ما اجازه مي‌دهد حرف‌هاي تازه‌اي درباره فعاليت آتشفشاني که در گذشته‌هاي چنان دوري اتفاق افتاد داشته باشيم. اين يک ابزار تازه و قدرتمند است که واقعا به ما اجازه مي‌دهد تکامل سياره خود را بهتر درک کنيم و ببينيم چطور به اينجا رسيده است».

ساخت آنتي بيوتيک از سوسک حمام

دانشمندان قصد دارند از سوسک‌هاي حمام آنتي بيوتيک درست کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اين روزها که علم خيلي سريع پيشرفت مي‌کند و روز به روز از حيوانات و حتي از وسايل به نظر دور ريختني استفاده‌هاي گوناگوني در جهات سلامت انسان استفاده مي‌شود، دانشمندان داروسازي استفاده جديد سوسک‌ها را کشف کرده‌اند.

براساس پژوهش‌هاي جديد، از سوسک حمام مي‌توان آنتي بيوتيک‌هاي فوق قوي ساخت. دستگاه عصبي مرکزي سوسک آمريکايي، حاوي آنتي بيوتيک‌هايي است که 90درصد باکتري‌هايي که براي انسان مرگبارند را نابود خواهد کرد.

سرما ديگر دشمن باتري نيست

دانشمندان در دانشگاه سن‌ديگو کاليفرنيا الکتروليت جديدي را توسعه داده‌اند که قادر به شارژدهي به باتري‌هايي با دماي کم‌تر از منفي 80 درجه سلسيوس است.

به گزارش UPI، اين تکنولوژي مي‌تواند باتري‌هاي ليتيوم يوني را ايمن‌تر و کارآمدتر سازد و همچنين در طي ماه‌هاي سرد زمستاني طيف وسايل برقي را افزايش دهد. اين باتري‌هاي جديد قادر به قدرت‌رساني به وسايل و ابزارآلات هستند که در سرماي شديد کار مي‌کنند، مانند مريخ‌نوردها، ماهواره‌ها و بالون‌هاي آب و هوايي در ارتفاعات بالا

اين الکتروليت‌ها ترکيبي از حلال‌هاي گاز مايع است. بسياري از گازها براي مايع شدن نياز به فشار بسيار شديدي دارند. گازهايي که در فشار متوسط مايع مي‌شوند، تمايل کم‌تري به يخ زدن دارند.

براي ساخت الکتروليت‌ باتري، محققان گاز فلوئورومتان را مايع کردند. آنها براي توليد خازن الکتروليت هم گاز ديفلودورومتان را به مايع تبديل کردند.

الکتروليت‌ها به عنوان يکي از موانع اصلي در بهبود بهره‌وري تکنولوژي باتري ليتيوم يوني شناخته مي‌شود. بسياري از دانشمندان الکتروليت‌هاي مايع را رها کرده و به سراغ مدل‌هايي از باتري رفتند که از حالت جامد الکتروليت استفاده مي‌کند.

اما محققان دانشگاه سن ديگو برخلاف اين راه را پيمودند تا استفاده الکتروليت مبني بر گاز را کشف کنند.

گذشته از بازدهي، يکي از بزرگ‌ترين مشکلات باتري‌هاي ليتيوم يوني تمايل آنها به آتش گرفتن است. وقتي الکتروليت بيش از اندازه گرم مي‌شود، قادر به آغاز يک واکنش شيميايي زنجيره‌اي است که حرارت شديد درون باتري توليد مي‌کند. الکتروليت‌هاي گاز مايع اين خطر را محدود مي‌کند و اطمينان حاصل مي‌کند که حرارت دروني در حد متوسط باقي بماند.

اين الکتروليت‌ها مانند يک کليد خاموش کردن اضطراري عمل مي‌کنند. چنان که باتري بيش از اندازه داغ شود، خاموش مي‌شود و پس از اين که باتري خنک مي‌شود، مجددا شروع به کار مي‌کند. اين امر در باتري‌هاي معمولي غيرمتعارف است.

علاوه براين ساختار شيميايي منحصر بفرد اين الکتروليت‌ها از افزايش تدريجي فلز ليتيوم روي الکترودهاي باتري جلوگيري مي‌کند. درون باتري‌هاي ليتيوم يوني تجاري، رسوب ليتيوم، به نام «دندريت»، مانند استالاگميت‌هاي کوچکي رشد مي‌کند و درنهايت بخشي از باتري را سوراخ کرده و منجر به از کار افتادن مدارات آن مي‌شود.

محققان اميدوارند قابليت بازدهي و دماي کم اين باتري را بهبود بخشند.

ثبت خاطرات در سلول

محقق ايراني دانشگاه ام آي تي کلاس جديدي در زيست شناسي سنتزي ارايه کرده و با مهندسي سلولها، آنها را به ابزاري کاربردي براي ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبديل مي کند.

به گزارش مهر، وبسايت دانشگاه ام آي تي در گزارش ويژه خود نوشت: فهيم فرزادفرد دانشجوي دوره دکتري در دانشگاه ام آي تي سالهاست که در اين دانشگاه حضور دارد. او که کارشناسي ارشد خود را در رشته زيست فناوري از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زيست شناسي سنتزي آزمايشگاه تحقيقات الکترونيک دانشگاه ام آي تي پروژه بزرگي را دنبال مي کند.

اين محقق جوان، مدتي است بر روي ايده مهندسي سيستمهاي ذخيره سازي خاطرات آن هم با استفاده از دي ان اي سلول کار مي کند

سلولهاي زنده همواره در حال احساس کردن محيط اطرافشان هستند. آنها مشغول نمونه برداري از مولکولها و ارزيابي نوعي واکنش بر اساس ساختار ژنتيکي و سرنخهاي دريافتي از محيط اطراف هستند. به طور مثال وقتي سلولهاي لوزالمعده تمرکز بالايي از گلوکوز را احساس کنند،
زنجيره اي از واکنشهاي تنظيمي را آغاز مي کنند که در نهايت به توليد و انتشار انسولين منجر مي شود.

در زيست شناسي سنتزي، اين امکان شکل گرفته که ژنها را به نوعي طراحي و مهندسي کرد که به مولکولهاي سيگنال دهنده واکنش نشان دهند و اين همان مبناي تحقيقات فرزادفرد است.در تحقيقاتي که پيشتر انجام شده دانشمندان نشان داده اند که مي توان خاطرات گذشته را در دي ان اي کدگذاري کرد اما اين نوع کدگذاري ديجيتالي است يعني تنها زماني ثبت مي شوند که رويداد خاصي اتفاق افتد. اما در پلت فورم مورد نظر اين محقق ايراني ديگر خبري از اين محدوديت نيست زيرا کدگذاري خاطرات به صورت آنالوگ بوده و حتي مي توان آنها را در حين روي دادن نيز ثبت و ضبط کرد.وي مي گويد: ما در حال ارايه کارکرد جديدي در سلولها هستيم و بدين ترتيب براي آنها قابليتهاي نويني تعريف مي کنيم. در واقع تلاش مي کنيم ابزارهاي سلولي جديدي ارايه کنيم.