تاریخ 1396/05/09 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5613

نيمي از ماده موجود در راه‌شيري از جايي در دوردست آمده ‌است

ابداع پوست مصنوعي که قابليت تغيير رنگ دارد

به صورت ايستاده درس بخوانيد!

نيمي از ماده موجود در راه‌شيري از جايي در دوردست آمده ‌است

نتايج يک پژوهش دانشگاهي تازه نشان مي‌دهد که نيمي از ماده موجود در راه‌شيري از جايي در دوردست کائنات آمده است.به گزارش آنا به‌ نقل از Engadget، تاکنون تصور قالب اين بود که مواد تشکيل‌دهنده زمين و در نتيجه بدن انسان، از کهکشان راه‌ شيري و به‌طور خاص منظومه شمسي به سياره ما آمده‌اند و در اينجا زندگي را شکل داده‌اند اما نتايج پژوهشي تازه، اين نظريه را رد کرده است.

پژوهشگران دانشگاه «نورث‌وسترن» اخيرا با استفاده از يک ابرکامپيوتر نحوه فعاليت سوپرنواها (ابرنواختر) و ابرسياه‌چاله‌ها را در کهکشان‌هاي دوردست بررسي کرده‌اند و به‌ اين نتيجه رسيده‌اند که نيمي از ماده موجود در اطراف ما با باد بين‌ کهکشاني از جايي نزديک به 100 ميليون سال‌نوري دورتر به اينجا آورده شده است.

اين مواد با جرياني از مواد که اندازه آنها از اتم تا صخره‌هاي آسماني متغير است، با سرعت صدها هزار کيلومتر در ثانيه حرکت مي‌کند و فضاي بين کهکشاني را در مي‌نوردد. اين جريان، گازها و اتم موادي را که از سوپرنواهاي دور دست منتشر يا از ميدان نزديک سياه‌چاله‌ها شليک مي‌شوند را با خود به سوي ديگر کائنات منتقل مي‌کند.

نتيجه پژوهش تازه که با مدل کامپيوتري ارائه شده است، در واقع اثبات مي‌کند که نيمي از وجود ما در زمان تشکيل ستاره‌ها و تشکيل منظومه خورشيدي و راه‌ شيري، از جايي که هرگز نخواهيم ديد به اين نقطه رسيده است.

پژوهشگران اميدوارند با تنظيم تلسکوپ هابل و آنچه اين تلسکوپ مي‌بيند اين کشف را تکميل کنند.

ابداع پوست مصنوعي که قابليت تغيير رنگ دارد

يک تيم از محققان چيني موفق به توسعه يک پوست الکترونيکي شدند که در تماس با کاربر تغيير رنگ مي‌دهد.به گزارش ايسنا و به نقل از زي نيوز، اين توانايي در حيواناتي مانند آفتاب پرست، اختاپوس و ماهي مرکب نيز وجود داشته که با چشم انسان قابل مشاهده است.

حال محققان طي انجام يک پژوهش جديد و با ايجاد يک پوست مصنوعي موفق به تکرار اين خاصيت شدند و زماني که مواد تحت فشار مکانيکي اندکي قرار مي‌گيرند، تغييرات رنگ اغلب براي چشم غير مسلح نيز قابل مشاهده است.

محققان براي توليد اين پوست الکترونيکي از قطعات الکترونيکي انعطاف پذير ساخته شده از گرافن به شکل يک حسگر مقاومتي کششي فوق حساس، همراه با يک دستگاه الکتروکروميک آلي قابل کشش، استفاده کردند.

از مزاياي قابل توجه اين پوست الکترونيکي اين است که تغيير رنگ آن با اعمال فشار اندکي نيز قابل مشاهده است. اين در حالي است که در نمونه‌هاي پيشين، محققان نيازمند فشار مکانيکي بسيار قوي بودند.

اگرچه اين پژوهش هنوز در مراحل اوليه قرار دارد اما محققان دانشگاه تسينگو در پکن بر اين باورند که اگر همه چيز طبق برنامه‌ريزي پيش برود مي‌توان از اين پوست الکترونيک در زمينه رباتيک، پروتزها و فناوري‌هاي پوشيدني استفاده‌ فراواني کرد.

به صورت ايستاده درس بخوانيد!

تيمي از دانشمندان بخش سلامت عمومي مرکز علوم بهداشت تگزاس دريافتند، دانش‌آموزاني که پشت ميزهاي ايستاده در کلاس درس حضور دارند، در مقايسه با دانش‌آموزان نشسته توجه بيشتري به کلاس درس دارند.

بر اساس يافته‌هاي بدست‌آمده، دانش‌آموزاني که در کلاس درس سر پا هستند، 12 درصد بازدهي بيشتري دارند و اين ميزان معادل هفت دقيقه بيشتر در هر يک ساعت آموزش است.

در اين پژوهش، 300 کودک در مقاطع دوم تا چهارم براي مدت يک سال تحصيلي مورد بررسي قرار گرفتند. پژوهشگران ميزان شرکت دانش‌آموزان در مسئوليت‌هاي اجباري مانند پاسخ‌دادن به سوال‌ها، بالابردن دست يا شرکت‌ فعالانه در بحث و همچنين رفتارهاي غيراجباري مانند صحبت‌کردن در خارج از نوبت آن‌ها را ارزيابي کردند.

ميزهاي ايستاده، ميزهايي هستند که چهارپايه‌اي در کنار آن‌هاست و دانش‌آموزان را قادر مي‌سازند در طول درس بنشينند يا بايستند.مطالعات پيشين نشان داده بودند که اين ميزها مي‌توانند چاقي را کاهش دهند، زيرا دانش‌آموزاني که پشت ميزهاي ايستاده هستند، 15 درصد کالري بيشتري را در مقايسه با ميزهاي معمولي مي‌سوزانند.

مطالعه آخر اين دانشمندان به ويژه براي بررسي ميزان اثر اين ميزها بر شرکت دانش‌آموزان در کلاس طراحي شده بود.بر اساس نتايج بدست آمده، ميزهاي ايستاده مشکلات رفتاري مختل‌کننده را کاهش داده و توجه دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد؛ ميزها اين کار را براي تکميل‌کردن مسئوليت‌هاي تحصيلي مانند ايستان انجام مي‌دهند که تکرار کار نشسته را مي‌شکنند.دانشمندان معتقدند استفاده از ميزهاي ايستاده در کلاس‌هاي درس مي‌تواند همزمان با چاقي کودکان و عملکرد تحصيلي آن‌ها سر و کار داشته باشد.

جزئيات اين تحقيق در مجلهHealth Promotion and Education منتشر شد.

درباره کوه آدم خوار چه چيز مي دانيد؟

جنوب غربي بوليوي و در ارتفاعات آند، مشرف بر يکي از مرتفع ترين شهرهاي دنيا (پوتوسي Potosi)، قله‌ا‌ي مخروطي شکل Cerro Rico يا همان «کوهستان غني» قرار گرفته است. استعمارگران اسپانيايي نام اين کوه را انتخاب کردند و دليل اين نامگذاري نيز به مقادير زياد نقره ي موجود در اين مکان باز مي گردد. در حقيقت اسپانيايي ها بر اين باور بودند که کل اين کوه از نقره ساخته شده است.

به گزارش لست سکند،‌ بنابر گفته‌هاي تاريخداني به نام ادواردو گاليانو، از قرن شانزدهم حدود 8 ميليون نفر در اين کوه جان خود را از دست داده اند. هرچند منتقدان بر اين باورند که اين عدد اغراق آميز است و به غير از کشته شدگان، تمام افرادي که در کنار اين معادن زندگي مي کردند نيز در اين رقم گنجانده شده اند. به هر حال صحبت راجع به تعداد اين افراد کار سختي است اما به طور حتم اين عدد بسيار بزرگ مي باشد و به همين دليل نيز Cerro Rico عنوان « کوه آدمخوار» را از آن خود نموده است.

در حاليکه بسياري از مرگ و ميرهاي ايجاد شده در اين کوه بر اثر بروز حوادث است، اما بيشترين تلفات آن مربوط به يک بيماري ريوي به نام سيليکوزيس است که از تنفس گرد و غبار ناشي مي شود. در معادن مدرن، نوک هر مته اي جريان مداومي از آب وجود دارد و همين آب جلوي انتشار گرد و غبار را مي گيرد، اما در Cerro Rico چنين امکاناتي فراهم نيست. در اينجا گرد و غبار به پايين مجرا حرکت کرده و ريه هاي معدن چيان را پر مي کند.

زماني که اين گرد و غبار وارد ريه شود، بافت داخلي ريه را زخمي کرده و همين موضوع منجر به ايجاد علائم مزمن بيماري برونشيت مانند تب، درد سينه، کاهش وزن، ضعف و در نهايت مرگ مي شود. تعداد بسيار اندکي از معدنچيان اين کوه به سن چهل سالگي مي رسند. بنا بر آمار انجمن محلي بيوه ها، هر ماه 14 زن بيوه مي شوند.

امروز، اين معادن به اندازه ي سابق يعني قرن 18 ام ذخيره ي نقره ندارند و به همين دليل شهر پوتوسي داراي رکود اقتصادي شده که آهسته آهسته اقتصاد آن را فلج مي‌کند.

با جَد همه موجودات زنده آشنا شويد

تيمي از دانشمندان به رهبري دانشگاه هاينريش هاينه آلمان براي نخستين بار به جمع آوري سرنخ هايي در مورد نخستين موجودي که بر روي زمين زندگي مي کرده، پرداخته اند. اين موجود “لوکا” نام داشته که مخفف آخرين جد مشترک جهاني (last universal common ancestor) است و احتمالا حدود چهار ميليارد سال قبل در نزديکي يک منفذ گرمابي در کف اقيانوس زندگي مي کرده است.

لوکا بدون اکسيژن زندگي مي کرده و انرژي خود را از دي‌اکسيد کربن و هيدروژن تامين مي کرده است

محققان براي نخستين بار يک تصوير از شکل ژنتيکي اين موجود ارائه کرده‌اند. آنها براي اين کار به بررسي شش ميليون ژن پرداخته و از اين ميان 355 مورد را انتخاب کردند که به تصور آنها، لوکا (LUCA) از آنها تشکيل شده است. ژن‌ها با گذشت زمان به شيوه‌اي قابل پيش‌بيني تغيير مي‌کنند، به اين معني که دانشمندان با مقايسه توالي‌هاي دي‌.ان‌.اي موجودات زنده مي‌توانند در مورد موجوداتي فرضيه سازي کنند که هيچ راه ديگري براي بررسي آنها وجود ندارد.از اين رو دانشمندان به بررسي ژن‌هاي باکتري‌ها و آرکي‌ها پرداختند که دو گروه بزرگ چتري از حيات تک‌سلولي هستند. ژن‌هايي که در حداقل دو گروه از باکتري‌ها و دو گروه از آرکي‌ها شناسايي مي‌شدند، احتمالا به لوکا تعلق داشتند. 355 ژني که محققان انتخاب کردند، نشان مي دهد که لوکا بدون اکسيژن زندگي مي‌کرده و به جاي آن، انرژي خود را از دي‌اکسيد کربن و هيدروژن تامين مي‌کرده است. همچنين اين موجود در برابر دماي بسيار بالا مقاوم بوده و به وجود فلزات نياز داشته است.آب دريا با ماگماي گرم حرارت مي بينند و موجودات ميکروسکوپي غيرعادي در آن زندگي مي کنند

دانشمندان از مدتها قبل در اين فکر بودند که آيا حيات در نزديکي منافذ گرمابي آغاز شده يا خير. در اين مناطق، آب دريا با ماگماي گرم حرارت مي بينند و موجودات ميکروسکوپي غيرعادي در آن زندگي مي‌کنند. تصويري که تحقيق جديد ارائه داده، به خوبي با اين سبک زندگي سازگار است. البته دانشمندان در مورد جايگاهي که اين ويژگي ها مي تواند لوکا را در جدول زماني موجودات اوليه قرار دهند، اختلاف نظر دارند.

لوکا از ابزار بسيار کمي براي ساخت اسيدآمينه‌ها و نوکلئوتيدها که اجزاي اصلي حيات هستند

اين موجود بسياري از ژن‌هاي مورد نياز براي حيات را نداشته و بر ترکيبات شيميايي محيط اطرافش تکيه داشته است. اين موجود از ابزار بسيار کمي براي ساخت اسيدآمينه‌ها و نوکلئوتيدها که اجزاي اصلي حيات هستند، برخوردار است. در هر صورت، دانشمندان در حال جمع آوري سرنخ هاي بيشتر در مورد برخي از اشکال حيات اوليه هستند. برخي از اين اجداد باستاني ممکن است بسيار ساده و بيگانه به نظر برسند، اما در نهايت به موجودات زنده کنوني مانند انسان تکامل يافته‌اند.

منبع: nytimes.com - bigbangpage.com

عجايبي درباره رنگ چشم‌ها

در حالي که گفته مي شود رنگ چشم، پنجره‌اي به روح انسان است اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهد رنگ چشم افراد مي‌تواند نشانه‌اي از وضعيت سلامتي فرد نيز باشد.

محققان سال‌ها در تلاش براي رمزگشايي ارتباط بين رنگ چشم و سلامت او بوده‌اند. گروهي مي‌گويند رنگ چشم بر ميزان دردي که فرد احساس مي‌کند تاثير دارد، احتمال ابتلاي فرد به ديابت را تعيين مي‌کند و سرعت ذهن را نشان مي‌دهد.

تاثير رنگ چشم بر تحمل درد

در جديدترين تحقيقات، دانشمندان دانشگاه پيتسبورگ دريافتند، زنان سفيد پوست با رنگ چشم روشن، سبز يا آبي، در تحمل درد يا اضطراب عملکرد بهتري نسبت به زناني دارند که رنگ چشم‌شان قهوه‌اي يا فندقي است.

«انا بلفر» استاد هوشبري در اين دانشگاه گفت: مطالعه 58 زن باردار نشان داد آن‌هايي که رنگ چشم روشن دارند، در زمان زايمان درد کمتري تجربه مي‌کنند.همچنين زناني که رنگ چشم روشن دارند، پس از زايمان اضطراب، افسردگي و افکار منفي کمتري را از خود بروز مي‌دهند.نتايج اين تحقيقات در نشست سالانه انجمن درد آمريکا عرضه شده است.

اگرچه تحقيقات بيشتري لازم است تا دلايل اين تفاوت شناسايي شود اما محققان ارتباط ژنتيکي را عامل اين امر مي‌دانند.تا همين اواخر دانش‌پژوهان فکر مي‌کردند يک شکل از يک ژن براي رنگ‌هاي آبي و يک ژن ديگر براي رنگ‌هاي تيره تر وجود دارد.

دکتر «جري لوهلانن» پژوهشگر ارشد علوم زيست مولکولي در دانشگاه جان مور ليورپول گفت: اکنون مي‌دانيم که رنگ چشم بر اساس 12 تا 13 تغيير تکي در ژن‌هاي مردم تعيين مي‌شود.به گفته وي اين نشانگرهاي ژنتيکي به ما شانس خوبي مي‌دهد که رنگ چشم يک فرد را مشخص کنيم. اين روزها مي‌توانيم با دقت 70 تا 90 درصدي رنگ چشم را درست پيش بيني کنيم.اين گروه از پژوهشگران در تلاشند رنگ چشم قربانيان قتل يا تصادف را از روي بقاياي اسکلت آن‌ها تشخيص دهند.

ژن‌هاي چند منظوره

محققان مي‌گويند ژن‌هاي دخيل در تعيين رنگ چشم، چند کاره و چند منظوره هستند. اين ژن‌ها کارهاي ديگري نيز در بدن انجام مي‌دهند. مثلا ژن يکي از اين ژن‌ها به نام NCX-4 که با بيان رنگ چشم تيره‌تر مرتبط است پروتئين‌هاي مختلفي را کنترل مي‌کند که يکي از آن‌ها با درد مرتبط است.همچنين ژن‌هاي ديگري که با رنگدانه رنگ چشم تيره - ملانين- مرتبط شده‌اند، با درد مرتبطند.

بيماري ارثي کبدي سندورم دوبين جانسون نيز که موجب بروز رنگدانه‌هاي قهوه‌اي در سلول‌هاي کبدي مي‌شود با ملانين مرتبط است.

محققان بيمارستان دولتي جورجيا با بررسي 12 هزار زن دريافتند آن‌هايي که رنگ چشم روشن‌تر دارند بيش از آن‌هايي که رنگ چشمشان تيره است، الکل مصرف مي‌کنند.

مغز فعال‌تر در چشم قهوه‌اي‌ها

ملانين نه تنها تيرگي رنگ چشم را تعيين مي‌کند بلکه براي ارتباط الکتريکي بين سلول‌هاي مغزي خاصيت عايق و نارسايي نيز دارد.هر چه ملانين در مغز بيشتر باشد اثر بخشي و حساسيت سلول‌هاي مغزي بيشتر شده و مغز بهتر کار مي‌کند.نتايج اين تحقيقات در نشريه تفاوت‌هاي شخصيتي و فردي منتشر شده است.اين مطالعات که نتايج آن در نشريه Perceptual and Motor Skills منتشر شده مي‌تواند توضيح دهد که چرا زمان واکنش در افراد داراي رنگ چشم قهوه‌اي سريع‌تر از چشم روشن‌هاست.دانش پژوهان دانشگاه ادينبورگ در سال 1991 نيز از اين حکايت دارد که دانشجويان داراي رنگ چشم تيره، عملکرد بهتري در آزمايش هوش زمان محدود دارند. ظاهرا واکنش کندتر افراد داراي رنگ چشم آبي احتمالا به معناي آن است که آن‌ها با ملاحظه‌تر و راهبردي‌تر فکر مي‌کنند.در آزمايش‌هاي دانشگاه لوئيزويل نشان داده شد، دانشجويان چشم آبي در فعاليت‌هايي که نيازمند طرح‌ريزي و ساختاربندي زماني بود مانند گلف و مطالعه براي آزمون‌هاي پايان ترم، عملکرد بهتري دارند.

رنگ چشم آبي نتيجه يک تکامل انساني جديد است.

محققان دانشگاه کپنهاگ مي‌گويند جهش ژني نيازمند اين رنگ، به طور تصادفي و شانسي در جايي در نزديکي سواحل درياي سياه در يک فرد و حدودا شش هزار تا 10 هزار سال پيش روي داده و منشا تمامي انسان‌هاي چشم آبي امروزي بوده است. تغيير ژنتيکي، رنگ آبي را در قرنيه نمي‌سازد بلکه بيشتر سازوکاري را که رنگدانه قهوه اي ملانين را مي سازد، خاموش مي‌کند.دکتر هانس ايبرگ از دانشگاه کپنهاگ مي‌گويد: در اصل چشم همه ما قهوه‌اي است. يک نظريه مي‌گويد آب و هواي سرد و آسمان‌هاي تيره به گسترش تغيير رنگ کمک مي‌کند. نبود ملانين موجب مي‌شود رنگ پوست افراد نيز روشن‌تر شود و پوست بور و روشن جذب ويتامين D را افزايش مي‌دهد. اين تغييرات امکان جذب ويتامين دي را براي اهالي اقليم شمالي که نور آفتاب کمي دريافت مي‌کنند ضروري است.

چشمان آبي همچنين نور را به طور تدريجي از خود از خود عبور مي‌دهند از اين رو مي‌توانند در نور خورشيد ضعيف‌تر، ديد خوبي داشته باشند.فرانچسکا مارچتي از مرکز چشم‌پزشکي دانشگاه کالج لندن گفت: افزايش حساسيت به نور موجب مي‌شود افراد چشم آبي بيش از ديگران به بيماري تحليل ماکولاي مرتبط با سن ( AMD ) مبتلا شوند. در اين بيماري سلول‌هاي حساس به نور در عقب چشم، شروع به از بين رفتن مي‌کنند و ديد کم مي‌شود. اين امر در مورد افراد چشم سبز نيز صدق مي‌کند.

ديابت نوع يک بيماري ديگري است که با رنگ چشم مرتبط شده است. يک مطالعه توسط محققان ايتاليايي نشان مي‌دهد افراد چشم آبي بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. محققان دريافتند در بين شهروندان لاتزيو و ساردينا که ديابت نوع يک دارند 21 درصد، چشم آبي هستند و 9 درصد از مبتلايان رنگ چشم ديگري دارند.

سه تغيير ژني مرتبط با رنگ چشم روشن با بروز بيماري ديابت مرتبط شده‌اند

مطالعات مختلفي حاکي ازآن است که در کارخانه‌هاي داراي سر و صداي بلند، کارگراني که رنگ چشم روشن دارند بيش از بقيه دچار مشکلات شنوايي مي‌شوند.محققان در بيمارستان ملي عصب‌شناسي و جراحي اعصاب در لندن مي‌گويند رنگدانه ملانين مي‌تواند به حفاظت از اعصاب مغزي در برابر آسيب ناشي از سر و صدا کمک کند.

در سال 1977 محققان در نشريه روانشناسي اجتماعي اعلام کردند احتمال آنکه افراد چشم آبي در گفتگو با يک مشاور احساسات دروني خود را فاش کنند بسيار کم است. مطالعات بيشتر از اين يافته حمايت کرده است. در مطالعه ديگري در سال 2006، روانشناسان آلماني دريافتند کودکان چشم آبي بيش از کودکان چشم قهوه‌اي احساسات خود را پنهان مي‌کنند.

مطالعه جداگانه نيز نشان داد کودکان چشم آبي نسبت به چيزهاي جديد هوشيار تر عمل مي‌کنند.محققان اهل چک در سال 2010 کشف کردند مردان داراي چشم قهوه‌اي از مردان چشم آبي مقتدرترند.آن‌ها مي‌گويند رنگ چشم آبي با کودک مرتبط است از اين رو افراد چشم آبي بيشتر کودکانه به نظر مي‌رسند.رنگ چشم دائمي تا زماني که نوزاد به سن 9 ماهگي نرسد مشخص نمي‌شود چرا که توليد ملانين که تعيين کننده رنگ چشم قهوه‌اي و تيره است زمان‌بر بوده و طول مي‌کشد تا بدن نوزاد انسان ملانين توليد کند. در برخي از کودکان اين توليد رنگ 18 ماه طول مي‌کشد.

منبع : khabaronline.ir