جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/05/09 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5613


آمادگي ايران براي از سرگيري صادرات گاز به کرسنت

معاون مديرعامل شرکت نفت:
مساحت لايه نفتي پارس جنوبي بسيار بزرگ‌تر از تصورات قبلي است


معادلات انرژي


ميز خبر


 آمادگي ايران براي از سرگيري صادرات گاز به کرسنت 

 
قرارداد کرسنت بين شرکت اماراتي کرسنت با شرکت ملي نفت ايران در سال 2001 (1381) امضا شد. مذاکرات فروش گاز ايران به امارات از سال 1997 آغاز و در نهايت اين مذاکرات به امضاي قرارداد کرسنت در سال 2001 منجر شد؛ بر اساس مفاد اين قرارداد، با ساخت خط لوله‏‌اي از ميدان سلمان به امارات، مقرر شد گازهاي همراه ميدان نفتي سلمان از مخزن مشترک با ابوظبي به ميزان 500 ميليون فوت مکعب در روز به اين کشور صادر شود.

به گزارش ايسنا، اکنون بعد از گذشت حدود 15 سال از امضاي قرارداد کرسنت و گرد و خاکي که اين قرارداد يک تنه در پيچ و تاب فضاي طلاي سياه کشور ايجاد کرد، شنيده‌ها حاکي از احياي دوباره قرارداد کرسنت است. به طوري که بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان در آخرين اظهار نظر خود از اعلام رسمي ايران به شرکت کرسنت پتروليوم براي از سرگيري مجدد صادرات خبر داده است.

به گفته وي، ايران به طور رسمي اعلام کرده که آماده صادرات است و تمام فرايندهاي فني و مهندسي اين کار نيز طي شده است ا گر اين شرکت طبق قرارداد برداشت نکند، بايد ايران از اين به بعد از آنها مطابق بند take or pay آمده در قرارداد غرامت دريافت کند. براي اينکه خسارت به ايران اضافه نشود، طبق رأي داوري ايران ماه‌ها است که اعلام آمادگي کرده است، در اين راستا جلسات مختلف گذاشته‌اند و بازرسي فني کرده‌اند.زنگنه همچنين از اعزام تيمي از امارات به ايران براي سنجش فشار، کيفيت و همه جزئيات خبر داد و گفت اين تيم براي اين منظور اعزام شد که امارات مطمئن شود ما مي‌توانيم صادر کنيم.

وزير نفت که همواره بر اهميت بازار خليج فارس براي کشور تاکيد کرده اين بار نيز گفت: به هر حال جنوب خليج فارس براي ما بازار خيلي مهمي است که نبايد از آن صرف نظر کنيم و بايد به هر قيمتي به آن وارد شويم.

بر اساس اين گزارش، به نظر مي‌رسد کرسنت چاره‌اي جز پذيرش احياي قرارداد ندارد و چنانچه براي قرارداد را که از نظر داوري زنده و روال قانوني و بين‌المللي آن نيز طي شده است اقدامي نکنند بايد take or payبدهند.

زنگنه که بر اين باور است که مباحثي که درمورد کرسنت مطرح مي شود فقط عددهاي رسانه‌اي است و بزرگنمايي برخي داخلي‌هاست، درمورد تمايل کرسنت براي اجراي قرارداد يا پرداخت غرامت توضيح داد: اين پرونده فعلا از نظر بخش خسارت در داوري مطرح است. دفاعيات ما و آنها اعلام شده و جلسات گذاشته شده، فکر مي‌کنم تا قبل از پايان اين سال ميلادي به نتيجه برسد. چيزهايي که مي‌گويند، فقط عددهاي رسانه‌اي است و بزرگنمايي برخي داخلي‌ها است، حرف‌هاي همين داخلي‌ها به نفع طرف‌هاي خارجي است. اصلاً اين اعداد و ارقامي که اعلام مي‌کنند، صحيح نيست. حتي يک سنت، جريمه نشده‌ايم و خسارتي داده نشده است و هنوز در دست بررسي است.

زنگنه افزوده است: کرسنت در دفاعيه‌اي که چند ماه ارائه کرد، نخستين حرفي که زد، استناد به گزارش برخي مقامات ما مثل آقاي زاکاني نماينده دوره قبلي مجلس بود. الان به استناد گفته‌هاي مسئولان ايراني طرف دعوي معتقد است اين ميزان خسارت ديده‌اند. کرسنت به حرف‌هاي اين‌ها در داوري استناد کرد و اين خيلي بد است. من هميشه خواهش مي‌کنم به خاطر منافع ملي اين اعداد فوق‌نجومي را نگوييد. اين‌ها را از کجا آورده‌ايد؟ نگوييد!


 معاون مديرعامل شرکت نفت:
 مساحت لايه نفتي پارس جنوبي بسيار بزرگ‌تر از تصورات قبلي است 

 
معاون مهندسي و توسعه شرکت‌ ملي‌ نفت ايران با اشاره به جزئيات مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مرسک دانمارک در لايه نفتي پارس جنوبي گفت: پيش‌بيني مي‌شود توليد نفت از لايه نفتي به روزانه 120 تا 140 هزار بشکه در روز برسد.

غلامرضا منوچهري معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه مطالعاتي MOU با شرکت تويو ژاپن و شرکت پتروپارس ايران درخصوص بخش گازي ميدان مشترک سلمان گفت: شرکت تويو يک شرکت مهندسي و ساخت EPC است و همين طور يک بخش بالادستي دارد که در واقع اين بخش بالادستي توان ارزيابي مهندسي مخزن و تأسيسات نفتي و گازي را در اختيار دارد که در اين تفاهم‌نامه بخش بالادست اين شرکت طرف ما است.

وي با اشاره به اينکه اين تفاهم‌نامه به منظور مطالعه بر روي بخش گازي ميدان سلمان است، تصريح کرد: در اين MOU مقرر شده که هر کدام ار طرفين با هزينه‌هاي خودشان مطالعات و ارزيابي وضعيت موجود اين بخش گازي و تأسيساتي که در آنجا است و ظرفيت اين ميدان و امکان برداشت را مورد بررسي قراردهند.

منوچهري تصريح کرد: همچين مقرر شده تا وضعيت تأسيسات شامل سکوها، چاه‌ها، خطوط لوله و قابليت‌هايي که الان وجود دارد و نحوه بازسازي و توسعه آنها مورد ارزيابي و مطالعه قرار گيرد.

وي ادامه داد: بعد از آنکه طرح اوليه ارائه شد برآورد هزينه‌اي اين طرح نيز بيرون مي‌آيد و بعد از آن وارد فاز مذاکره با اين شرکت خواهيم شد و آنها پيشنهاد EPCF را به ما ارائه مي‌دهند که اگر مورد قبول باشد با آنها مذاکره مي‌کنيم که البته مذاکره ما منوط به اين است که دولت ژاپن بتواند تأمين مالي ارزان‌قيمتي براي اين پروژه انجام دهد

منوچهري با اشاره به اينکه بر اساس زمان‌بندي صورت گرفته اين شرکت 6 ماه فرصت دارد تا نتيجه مطالعات خود را به ما ارائه کند و يک پروپزال مناسب براي توسعه اين ميدان به ما ارائه دهد خاطرنشان کرد: در صورت تصويب پروپزال، مذاکرات ما براي امضا قرارداد با آنها صورت خواهد گرفت.

معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران در پاسخ به پرسشي درباره آخرين وضعيت مذاکره با شرکت مرسک دانمارک براي توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: همانطور که مي‌دانيد اين شرکت 20 سال در آن سوي مرزهاي ايران و در کشور قطر در همين لايه نفتي فعاليت مي‌کرد.

وي ادامه داد: اما در مناقصه جديدي که در قطر برگزار شد شرکت مرسک ناباورانه بازنده و شرکت توتال برنده اين مناقصه شد و بر اين اساس اين شرکت با تجربه بسيار بالا در لايه نفتي از قطر جدا شد و هم اکنون فعاليتي در اين لايه در آن سوي مرز ندارد.

معاون مديرعامل شرکت ملي نفت ايران خاطرنشان کرد: به همين دليل اين موضوع موجب شد که انگيزه بسيار بالايي داشته باشند تا بتواند در سمت ايراني لايه نفتي پارس جنوبي فعاليت کند.

منوچهري با تأکيد بر اينکه اين ميدان در دو طرف شباهت بسيار زيادي به هم دارد، تصريح کرد: در گذشته تصور ما اين بود که لايه نفتي در سمت ايران گستره محدودي دارد در صورتي که پس از مطالعات اوليه مشخص شد حدود 6 لايه مخزني و با يک گستره وسيع جغرافيايي در سمت ايران است که ما فکرش را نمي‌کرديم و تصور ما فقط توليد حداکثر روزانه 30 هزار بشکه نفت از اين لايه نفتي بود.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه بر اساس تصوراتي که داشتيم توليد را آغاز کرديم اظهار کرد: در حال حاضر روزانه با نوساناتي توليد نفت از اين لايه 25 هزار بشکه است که با توجه به سنگيني نفت با درجه API 19 و API20 موجب شده است که سرعت افت آن بسيار بالا رود و بايد با تزريق آب و اقداماتي که انجام مي‌دهيم مانع از افت توليد شويم.

معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران با تأکيد بر اينکه مطالعاتي که شرکت مرسک انجام داد، مطالعات جامعي بود و در کميته مشاورين عالي که بيش از 20 مشاور عالي در آن حضور دارند، مورد تأييد قرار گرفت، اظهار داشت: شرکت مرسک پيشنهاد داد که توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در سه فاز صورت گيرد که يک فاز در واقع حفر چاه‌هاي تزريق آب و حفظ همين ميزان توليد و رساندن آن به حدود روزانه 30 هزار بشکه است و فاز بعد حفر چاه‌هاي جديد است و بعد از دو سال حفر تعداد زيادي چاه در دستور کار قرار مي‌گيرد و چون گستره ميدان (لايه نفتي) بسيار زياد است و تقريباً همه فازهاي گازي را در بر مي‌گيرد، بنابر اين آنها اعلام کردند مي‌توانند بعد از يک دوره توليد نفت را از اين ميدان به 120 هزار بشکه و بعد به 140 هزار بشکه در روز برسانند.

به گفته اين مقام مسئول شرکت مرسک گفته است افق‌هاي ديگري را که در اين لايه وجود دارد بايد مورد اکتشاف و توسعه قرار دهد بنابر اين لايه نفتي قراردادي است که بخشي از آن توسعه و بخشي از آن اکتشاف و توسعه است.

معاون مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: تصور کارشناسان اين است که شرکت مرسک بهترين گزينه است و مي‌تواند گزينه مناسبي با توجه به يافته‌هاي اين شرکت از لايه نفتي در سمت قطر باشد که البته اين قراردادها محرمانه است و آنها نمي‌توانند اطلاعات را منتقل کنند ولي بالاخره خودشان از اين تجربه نهايت استفاده را خواهند کرد.

وي تصريح کرد: نوع مدل جديد قراردادي نيز خوشبختانه به گونه‌اي است که با عمر مخزن و توليد مرحله‌اي تطابق دارد و در واقع توليد تجمعي براي ما بسيار حائز اهميت است که ما با مشورت وزارت نفت و دولت تصميم‌گيري مي‌کنيم که اين کار به صورت ترک مناقصه باشد؛ البته تصريح مي‌کنم هنوز در اين زمينه تصميمي گرفته نشده است.

منوچهري در پاسخ به پرسشي درباره طول دوره پلاتو ارائه شده از سوي شرکت مرسک براي توليد از لايه نفتي، گفت: مرسک اعتقاد دارد اين قرارداد بايد 40 ساله باشد اما قانون به ما اين اجازه را نمي‌دهد و ما بيش از 20 سال نمي‌توانيم با آنها قرارداد منعقد کنيم و در طول اين مدت بايد توليد نفت از اين لايه نفتي بين 120 تا 140 هزار بشکه در روز
باشد.

وي با تأکيد بر اينکه لايه نفتي يک نفت بسيار گران و سنگين است و هزينه توليد و بهره‌برداري آن بسيار بالاست ادامه داد: بر اين اساس تکنولوژي بسيار بالايي نياز است که هم چاه‌هاي افقي و هم چاه‌هاي هوشمند در اين لايه حفر شود که يک کار فوق‌العاده تخصصي است.

معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران با اشاره به اينکه سالانه حدود 40 تا 50 درصد توليد اين ميدان افت خواهد کرد، ادامه داد: بر اين اساس بايد مراقبت‌هاي جدي صورت گيرد تا جلوي سرعت افت اين ميدان گرفته شود و بايد حجم زيادي آب به اين ميدان تزريق شود و تأسيسات زيادي لازم است که جلوي افت فشار گرفته شود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: مسائل زيست‌محيطي نيز وجود دارد که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت که بر اساس طراحي جديد فرآورش روي سکوي ثابت صورت مي‌گيرد و نفت بر روي FSO ذخيره شده و ديگر نيازي به استفاده از کشتي‌هاي فرآورشي FPSO نيست.


 معادلات انرژي 

 رشد 7ميليون ليتري واردات بنزين

صادرات نفت‌گاز در سال 94 با رشد چشمگيري همراه بوده و از حدود صفر به5.4 ميليون ليتر در روز رسيد که به نظر مي رسد دليل آن افزايش گاز توليدي وجايگزيني آن با گازوييل مصرفي در نيروگاه‌ها باشد.

به گزارش مهر، تورق عملکرد وزارت نفت دولت تدبير و اميد از آن دست موضوعاتي است که نيازمند بررسي همه جانبه است که طي اين گزارش تلاش شده است تا نيم نگاهي به فعاليت هاي دولت يازدهم در بخش پالايشي داشته باشيم.

يک مقام مسئول گفت: مجموع فرآورده هاي توليدي در پالايشگاه هاي نفتي کشور طي سال هاي 92 تا 96 از 283.4 ميليون ليتر به 280.2ميليون ليتر در دوره ياد شده کاهش يافت. اين در حالي است که طي دوران فعاليت دولت يازدهم ميزان توليد بنزين تقريبا روند صعودي را تجربه کرده است. به اين ترتيب که از توليد 59.9 ميليون ليتر بنزين در روز به 61 ميليون ليتر بنزين در روز رسيد. حال آنکه طبق برنامه پنجم توسعه بايد توليد بنزين بين سال هاي 92 تا 95 حدود 51ميليون ليتر افزايش مي يافت.

اين مقام مسئول با بيان اينکه طي اين دوره فعاليت دولت يازدهم در عمل تنها 1.1 ميليون ليتر بنزين به کشور افزوده شده، اضافه کرد: ميزان توليد در سال 95 حتي از هدف تعيين شده براي سال نخست دولت فعلي کمتر است. بنابراين کشور همچنان واردکننده بنزين بوده و روند اين واردات طي 4 ساله فعاليت زنگنه در وزارت نفت، صعودي بوده است. به اين ترتيب که واردات بنزين از 1.5 ميليون ليتر در روز در سال 91 به 8.5 ميليون ليتر در روز در سال 95 رسيده است. علت اين رشد واردات مي تواند مربوط به رشد توليد و واردات خودرو و بي اثر شدن سهميه بندي سوخت باشد.

درهمين حال بر اساس بررسي هاي انجام شده نشان مي‌دهد صادرات نفت‌گاز کشور در سال 94 با رشد چشمگيري همراه بوده و از حدود صفر به 5.4 ميليون ليتر در روز رسيده است. که به نظر مي رسد دليل آن افزايش گاز توليدي و جايگزيني آن با گازوييل مصرفي در نيروگاه هاي کشور باشد. اين مسئله دستاورد جدي و عمده اي محسوب مي شود که علاوه بر نتيجه اقتصادي، دستاوردهاي عمده اي در زمينه کنترل آلودگي هوا به دليل استفاده از سوخت پاک گاز بجاي سوخت آلاينده گازوييل به ارمغان آورده است.

اين مقام مسئول در پايان با اشاره به روند نزولي توليد نفت کوره در پالايشگاه هاي کشور، تصريح کرد:ميزان توليد نفت کوره در پالايشگاه هاي کشور از 79.7 در سال 91 به 64 ميليون ليتر در روز در سال 95 کاهش يافته است. اما همچنان به دليل فناوري قديمي موجود، از کل ظرفيت پالايشي خود حدود 27 درصد را به نفت کوره تبديل مي کنند. اين رقم هم اکنون براي پالايشگاه هاي ايالات متحده به 2.6 و براي چين به 2.7 درصد رسيده است.

توتال:

قبل از امضاي قرارداد با ايران از عربستان چراغ سبز گرفتيم

مدير مالي شرکت فرانسوي توتال گفت، اين شرکت قبل از امضاي قرارداد مهم توسعه فاز 11 پارس جنوبي ايران، چراغ سبز لازم را از عربستان دريافت کرده است.

به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، مدير مالي شرکت فرانسوي توتال گفت، اين شرکت قبل از امضاي قرارداد مهم توسعه فاز 11 پارس جنوبي ايران، چراغ سبز لازم را از عربستان دريافت کرده است.

پاتريک دي لا شيفاردير، اين اظهارات را در پاسخ به سوالي در مورد تاثيرات ژئوپلتيک تقابل ايران و عربستان بيان کرد. وي در يک کنفرانس تلفني با حضور تحليلگران صنعت انرژي شرکت کرده بود.

وي به تحليلگران گفت، ايران و عربستان دارند به شيوه اي عملگرايانه کار مي کنند و سعودي ها از قرارداد توتال با ايران آگاهي دارند و قبل از امضاي اين قرارداد به توتال چراغ سبز نشان داده اند.

اين مقام بلندپايه شرکت توتال گفت، توتال هيچ دليلي نمي بيند که رشد قيمت نفت (در آينده نزديک) را توجيه کند.

وسايل نقليه حمل و نقل جاده‌اي براي دريافت سهميه سوخت اسناد تردد ارائه دهند

مديرکل دفتر حمل و نقل کالاي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي از ابلاغ شکل جديد بارنامه حمل کالا و فرآورده‌هاي نفتي خبر داد و گفت: اين بارنامه به تمام دست اندرکاران حوزه حمل و نقل کالا در کشور ابلاغ شده است و هم اکنون شرکت‌هاي حمل و نقل استفاده مي‌کنند.

به گزارش شانا ، غلامحسين دغاغله، مديرکل دفتر حمل و نقل کالاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در اين مورد گفت: همه رانندگان حمل کالا بر اساس ضوابط و مقررات بايد از شرکت‌هاي حمل و نقل براي حمل کالاي خود بارنامه دريافت کنند و به طور عملي از اسفندماه سال گذشته استفاده از اين بارنامه‌ها رايج شده، اما همزمان شرکت‌هاي حمل و نقل کالا مي‌توانند از بارنامه‌هاي قديمي خود نيز استفاده کنند تا موجودي آن‌ها به پايان برسد.

وي افزود: هم اکنون بر اساس مصوبه هيئت دولت همه وسايل نقليه حمل و نقل جاده‌اي عمومي براي دريافت سهميه سوخت بايد اسناد تردد آن‌را ارائه دهند و يکي از اين اسناد، بارنامه رانندگان براي جابجايي کالا و مسافر در سطح کشور است تا با توجه به پيمايش بتوانند سوخت مورد نياز خود را دريافت کنند.دغاغله با اشاره به ضرورت اصلاح بارنامه حمل و نقل کالا، تصريح کرد: در بارنامه جديد محل بارگيري و تخليه کالا به صورت دقيق و شفاف براي رانندگان مشخص شده تا بدون اتلاف وقت، رانندگان بتوانند کالاي خود را در محل مورد نظر تخليه کنند.

مديرکل دفتر حمل و نقل کالاي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي با بيان اين‌که در بارنامه‌هاي جديد مبالغ پرداختي توسط صاحبان بار به شرکت‌هاي حمل و نقل کالا مشخص شده است، عنوان کرد: رعايت حقوق صاحبان کالا، افزايش رضايتمندي رانندگان و شرکت‌هاي حمل و نقل کالا و جلوگيري از سو استفاده‌هاي احتمالي از مزيت‌هاي بارنامه‌هاي جديد حمل کالا و فرآورده‌هاي نفتي است.وي ادامه داد: يکي ديگر از اصلاحات مهم اين بارنامه فرآورده‌هاي نفتي، مشخص شدن اطلاعات مربوط به بيمه مسئوليت شرکت‌هاي حمل و نقل است، مطابق ماده 2 قانون الزام موسسات و شرکت‌هاي حمل و نقل به استفاده از بارنامه و صورت وضعيت، همه رانندگان ملزمند در حمل و نقل کالا و مسافر در سطح کشور بارنامه و يا صورت وضعيت مربوطه را از شرکت‌هاي مجاز دريافت کنند.


 ميز خبر 

 صادرات نفت ايران به اروپا 6 برابر شد

صادرات نفت ايران به اروپا در 4 ماهه نخست 2017 با افزايش بيش از 6 برابري نسبت به مدت مشابه سال قبل به 9.316 ميليون تن گذشت.

به گزارش تسنيم، جديدترين آمار منتشر شده از سوي پايگاه خبري کميسيون اروپا(يورو استات) نشان مي دهد 28 عضو اتحاديه اروپا در 4 ماه نخست سال جاري ميلادي 9.316 ميليون تن نفت خام از ايران وارد کرده اند.

واردات نفت اين اتحاديه از ايران در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 6.7 برابري داشته است. در ماه هاي ژانويه تا آوريل سال 2016 بالغ بر 1.378 ميليون تن نفت از ايران به اروپا صادر شده بود.

بر اساس اين گزارش، ايتاليا بزرگترين واردکننده نفت ايران در 4 ماهه نخست 2017 شناخته شده است و 30 درصد نفت صادراتي ايران به اروپا معادل 2.871 ميليون تن به مقصد ايتاليا بوده است.

فرانسه نيز در اين مدت 2.232 ميليون تن نفت از ايران وارد کرده است که معادل 24 درصد نفت صادراتي ايران به اروپا بوده است. اين کشور دومين و اسپانيا سومين واردکننده بزرگ نفت ايران در ميان کشورهاي اروپايي بوده اند. واردات نفت اسپانيا از ايران 1.12 ميليون تن معادل 12 درصد گزارش شده است.

يونان نيز 1.047 ميليون تن نفت از ايران در 4 ماهه نخست 2017 وارد کرده است.

صادرات نفت ايران به ترکيه 2 برابر شد

واردات نفت ترکيه از ايران در 4 ماهه نخست سال 2017 با رشد بيش از 2 برابري نسبت به مدت مشابه سال قبل به 225 هزار و 823 بشکه در روز رسيد.

به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري ترند، ميزان واردات نفت ترکيه از ايران در آوريل امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدي 3 برابري داشته و به بالاي 1.209 ميليون تن، معادل 298 هزار و 399 بشکه در روز رسيده است.

جديدترين آمارهاي منتشر شده از سوي رگولاتوري بازار انرژي ترکيه نشان مي دهد که مجموع صادرات نفت ايران به ترکيه در بازه زماني ژانويه تا آوريل، به 3.662 ميليون تن، معادل 225 هزار و 823 بشکه در روز رسيده است. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که خريد نفت آنکارا از تهران 1.738 ميليون تن، معادل 107 هزار و 176 بشکه در روز بود، رشدي بيش از دو برابري(110 درصد) را نشان مي دهد.

ترکيه همچنين خريد گاز از ايران را در بازه زماني مورد اشاره 14 درصد افزايش داده و به 3.228 ميليارد متر مکعب رسانده است.

بر اساس اين گزارش، ميزان خريد گاز ترکيه از ايران در ماه آوريل با 24.53 درصد افزايش به 810.73 ميليون متر مکعب رسيده است.

به رغم افزايش خريد نفت و گاز از ايران، ترکيه واردات برق از ايران را از مي 2016 متوقف کرده است.

ترکيه در دوران تحريم ها خريد نفت از ايران را کاهش داده بود، اما در سال 2016 و همزمان با لغو تحريم ها، اين کشور حجم خريد نفت خود از ايران را افزايش داده و در 4 ماه نخست سال 2017 به بالاتر از سطح دوره قبل از تحريم ها رسانده است.

با امضاي يک تفاهم‌نامه قطعي شد؛

توسعه ميادين آذر و چنگوله در دست گازپروم و اويک

شرکت اويک، براي توسعه فاز دوم ميدان نفتي آذر و همچنين توسعه ميدان نفتي چنگوله، با شرکت گازپروم نفت روسيه، در شهر سن‌پترزبورگ، تفاهمنامه همکاري (MOU) امضا کرد.به گزارش وزارت نفت؛ مديران عامل شرکت‌هاي اويک ايران و گازپروم نفت روسيه پس از نهايي شدن مذاکره‌هايي که از ماه‌هاي گذشته تا کنون ميان کميته‌هاي فني قراردادي 2 شرکت، براي مشارکت در طرح توسعه ميدان‌هاي نفتي آذر و چنگوله ادامه داشته است، روز پنجشنبه (پنجم مردادماه جاري) تفاهمنامه همکاري امضا کردند.

پس از آنکه ميان شرکت‌هاي اويک ايران و گازپروم نفت روسيه، براي توسعه ميدان‌هاي آذر و چنگوله، در سال گذشته، توافقنامه محرمانگي (Non-Disclosure Agreement) امضا شد و به تأييد شرکت ملي نفت ايران رسيد، طرفين مقرر کردند تا با برگزاري سلسله نشست‌هايي، درباره مسائل فني، مالي، حقوقي، قراردادي و نحوه مشارکت در کنسرسيوم مجري ميدان‌هاي يادشده، گفت‌وگو و با ارزيابي‌هاي اوليه تجاري، ابهام‌ها و پرسش‌هاي همديگر درباره مسائل يادشده را برطرف کنند.

بر همين اساس، در ادامه پنج نشستي که ميان اويک و گازپروم برگزار شد، پس از ماه‌ها ديدار و گفت‌وگوي نمايندگان 2 شرکت و برطرف شدن ابهام‌ها و رسيدن به ديدگاه مشترک، سرانجام کميته‌اي فني قراردادي از شرکت اويک با هدايت مديرعامل اين شرکت اکتشاف و توليد ايراني، به منظور نهايي کردن اين مذاکره‌ها، اواخر هفته گذشته، به روسيه سفر کردند و پس از ارزيابي نهايي مسائل فني، مالي، حقوقي، قراردادي، به توافق رسيدند و در نهايت تفاهمنامه همکاري ميان مديران عامل 2 شرکت نفتي امضا شد تا از اين طريق 2 شرکت براي امضاي قرارداد توسعه اين ميدان‌ها در چارچوب قراردادي جديد وزارت نفت، آماده شوند.

گروه اويک مرحله نخست توليد زود هنگام از ميدان مشترک آذر را با ظرفيت 15 هزار بشکه در روز در اواسط اسفندماه سال گذشته به بهره برداري رساند و در طول 2 ماه، توليد تجمعي از اين ميدان مشترک را به يک ميليون بشکه رساند. به گفته مديرعامل شرکت اويک، فاز دوم توليد زود هنگام از ميدان مشترک آذر، با توليد 30 هزار بشکه در روز، از اواخر ارديبهشت‌ماه امسال عملياتي شد و در سال آينده توليد 65 هزار بشکه از اين ميدان محقق خواهد شد.ميدان مشترک آذر با 2.5 ميليارد بشکه نفت درجاي سبک با درجه وزني (API) حدود 32 تا 33 در بلوک اناران واقع در دماغه کوه هاي زاگرس و در امتداد مرز ايران و عراق (در قسمت جنوب غربي ايلام) ميان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است. اين ميدان، يکي از سخت‌ترين ميدان‌هاي هيدروکربوري ايران و جهان، از نظر حفاري و توسعه است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي