تاریخ 1396/05/16 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5618

کشف سياره‌اي که باعث مي شود ستاره اش سريعتر بچرخد

ساخت دستگاهي براي شنيدن درد دل گياهان

سوسک‌ها هم يک پاي گرده‌افشاني هستند

کشف سياره‌اي که باعث مي شود ستاره اش سريعتر بچرخد

سياره‌اي بزرگ‌ و فرا خورشيدي که به ستاره اش بسيار نزديک‌ است، با چرخش خود به دور ستاره‌ ي مادري، سرعت چرخش آن‌ را تغيير مي دهد.

سياره‌اي بزرگ‌ با چرخش خود به دور ستاره‌ ي مادري، سرعت چرخش آن‌ را تغيير مي‌دهد

مشتري به عنوان بزرگترين سياره منظومه شمسي، سال هاست که نظر ستاره شناسان را به خود جلب کرده و باعث شده است مفهومي با عنوان سياره-ستاره وارد علم نجوم شود. در واقع اين سياره و سياره هاي مشابه آن در کائنات، آنقدر بزرگ هستند که خود ويژگي‌هاي ستاره‌اي دارند و فقط جوش هسته‌اي در آنها انجام نمي‌شود تا يک ستاره کامل شوند.

اکنون محققان دانشگاه پرينستون در همکاري با چند مرکز تحقيقاتي ديگر، موفق به کشف سياره اي جديد شدند که ويژگي‌هاي اعجاب آوري دارد. اين سياره از نظر اندازه 1.34 برابر سياره ي مشتري‌ است و از نظر فاصله با ستاره اش، بسيار نزديکتر از عطارد در منظومه ي ماست. اين سياره عجيب که HATS-18 نام دارد، در فاصله 2100 سال نوري از ما قرار دارد و با سرعتي شگفت‌آور به دور ستاره ي خود مي‌چرخد. سرعت چرخش اين سياره آنقدر زياد است که طي يک روز زميني، يک دور به دور ستاره اش
مي چرخد.اين سياره در هر چرخشي دور ستاره‌ ي خود، روي سطح ستاره اثرات جزر و مدي ايجاد مي کند

اين سياره با جرم و سرعتي که دارد، در هر دور چرخش به دور ستاره‌ ي خود، روي سطح ستاره اثرات جزر و مدي ايجاد مي‌کند که بر مرکز ثقل ستاره اثر مي‌گذارد. در واقع يک ميدان گرانشي بين سياره و ستاره ايجاد مي شود که اين جزر و مد را به دنبال مدار سياره روي سطح مي‌کشاند، درست شبيه وقتي آهنربايي را نزديک صفحه اي پر از براده آهن حرکت دهيم.سرعت گردش اين سياره به قدري زياد است که هر 28 سال يک دقيقه از زمان گردشش به دور ستاره کاسته مي‌شود و در واقع يک دقيقه براي خود ذخيره مي‌کند. اثر متقابل اين ستاره و سياره منجر به تغيير در سرعت چرخش وضعي و انتقالي ستاره مي‌شود که اين پديده بسيار تازه است. محققان اميدوارند با بررسي اين سيستم ستاره ها و سياره هاي مشابه، به رازهاي پيدايش سيستم هاي سياره اي و منظومه هاي خورشيدي پي ببرند.

منابع: bigbangpage.com

ساخت دستگاهي براي شنيدن درد دل گياهان

دستگاه ثبت و ترجمه سيگنال‌هاي الکتريکي گياهان براي اولين بار توسط يک شرکت سوئيسي توليد شد.

صحبت کردن با گياهان براي رشد سريع تر آن ها مفيد است، اما چگونه مي‌توان به حرف آن ها گوش کرد؟

شرکت سوئيسي وي ونت (Vivent) دستگاهي را ابداع کرده که به گياهان "صدا" مي‌بخشد.

اين دستگاه مي‌تواند انسان را قادر سازد فعاليت گياه را پيگيري و ارزيابي کرده و آن ها را بهتر درک و مديريت کند.

با اين دستگاه انسان ها مي تواند فعاليت گياه را پيگيري و ارزيابي کند

دستگاه PhytlSigns از دو الکترود استفاده مي‌کند که يکي در خاک قرار گرفته و ديگري به برگ يا ساقه گياه متصل مي‌شود تا ولتاژ گياه را اندازه گيري کند.

به محض شناسايي تغيير در ولتاژ توسط الکترودها، يک بلندگوي متصل به دستگاه فرياد بلندي را منتشر مي‌کند. هرچه اين صدا بلندتر باشد، تغيير ولتاژ سريعتر است. اما دليل بروز اين تغييرات در گياه و فرياد آن ها هنوز مشخص نيست.

اين دستگاه مجهز به سه بخش گيرنده، پردازشگر و فرستنده سيگنال به تلفن همراه هوشمند است. در واقع اطلاعات دريافتي از ريشه يا برگ گياه پس از پردازش به صورت نمادهاي تصويري به اطلاع کاربر مي‌رسد.

دستگاه تشخيص سيگنال گياهان يا Phytl Signs Explorer نه تنها براي سرگرمي مناسب است بلکه با آن مي‌توان وضعيت سلامتي گياهان را بررسي و مواد دارويي مناسب را تجويز کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده از شرکت سازنده، صاحب گياه با استفاده از اين دستگاه مي‌تواند اطلاعاتي همچون وضعيت تغذيه گياه، ميزان غني بودن خاک، وضعيت آب گياه و سکوت يا آرامش گياه را بدست آورد.

محققان معتقدند که گياهان با استفاده ازسيگنال هاي الکتريکي خفيف با هم ارتباط برقرار مي کنند.سيگنال هاي الکتريکي موجود در گياهان اولين‌ بار در سال 1873 ميلادي کشف شد اما تا امروز هيچ روشي براي دريافت و ترجمه سيگنال‌ الکتريکي گياهان ارائه نشده بود.

سوسک‌ها هم يک پاي گرده‌افشاني هستند

مطالعات جديد حاکي از آن است که سوسک‌ها نيز مانند پرندگان و پستانداران در پخش دانه‌هاي گياهان نقش دارند.

به گزارش آنا به نقل از UPI، گل‌ها و گياهان معمولا از پرندگان و حيوانات براي جابه‌جايي گرده‌هاي خود استفاده مي‌کنند. اما محققان بر اين باورند که سوسک‌ها که نقش آنها به عنوان تجزيه کننده در جهان هستي شناخته شده است، نه تنها به تجزيه مواد در حال فساد روي سطح جنگل کمک مي‌کنند. بلکه به گفته دانشمندان ژاپني، اين حشرات موزي در انتشار و پخش شدن دانه‌ها و گرده‌ها نقش دارند.

آنها اين اقدام سوسک‌ها را براي پخش و انتشار دانه‌هاي يک گونه گياه جنگلي موسوم به Monotropastrum humile ضروري دانستند.

اين گياه، گونه عجيب و غريبي است که فاقد کلروفيل است و بنابراين قادر به انجام فتوسنتز نيست. اين گونه گياهي مواد مغذي مورد نياز خود را از قارچ‌هايي به دست مي‌آورد که در زير لايه خاکي رشد مي‌کنند.

اين گياه، ميوه‌هاي کوچک، بدون بو و رنگ پريده خود را روي سطح جنگل مي‌اندازند. اين ميوه‌ها تقريبا هيچ بويي ندارند و محققان ژاپني دريافتند که گونه‌هاي پرندگان و پستانداران علاقه‌اي به اين منبع غذايي ندارند. تنها شمار اندکي از بي‌مهرگان هستند که پالپ اين ميوه‌ها را مصرف مي‌کنند و سوسک جنگي Blattella nipponica تنها گونه‌اي است که به طور مداوم با اين ميوه در ارتباط است.

محققان مدفوع اين سوسک‌ها را مورد آزمايش قرار دادند تا دريابند که آيا آنها در پخش دانه‌هاي گياهان نقش دارند يا خير. دانشمندان در نهايت دريافتند که اين سوسک‌ها بعد از هر بار خوردن ميوه اين گياه جنگلي که به طور متوسط شامل سه دانه است، دفع مدفوع دارند و محققان توانستند در آزمايش‌هاي خود دانه‌هاي گوارش شده و قابل مشاهده را در مدفوع اين سوسک‌ها جمع‌آوري کنند.

دانشمندان فرضيه‌اي مطرح کردند مبني بر اين که اين گونه‌هاي گياهي منحصر به‌فرد از مزيت توانايي پخش دانه‌ها توسط سوسک‌ها استفاده مي‌کنند. اين گونه گياهي، ميوه خود را در سطح زمين آويزان مي‌کند و اين ميوه‌ها هم‌زمان با تولد نوزاد سوسک‌ها مي‌رسند.

تاکنون 4600 گونه سوسک شناسايي شده‌اند. پراکندگي دانه‌ها که توسط سوسک‌ها اتفاق مي‌افتد مکانيسم فراگيري را دربرمي گيرد. اما اين امر هنوز به شکل مستند مطرح نشده و تنها به عنوان سوء‌استفاده يک گونه گياهي از قابليت اين گونه سوسک عنوان شده است. محققان اميدوارند که اين يافته‌ها، انسان‌ها را به تقابل ميان گياهان و سوسک‌ها علاقمند کند.

گران‌ترين گل‌هاي جهان

قسمت دوم

5- لاله «پادشاه شب»

توليپ يکي از پرطرفدارترين گياهان زينتي جهان است و هزاران شکل و نوع از آن در مناطق صنعتي پرورش داده مي‌شود. حتي در قرن هجدهم در هلند، تقاضا براي اين گل بسيار زياد بود که حتي روي اوراق بهادار هلند در سال 1637 نقش بست. در طبيعت، بيش از صد نوع لاله، عمدتا در مناطق خشک و کوهستاني آسياي مرکزي، اروپا، قزاقستان، ايران، ترکيه و شمال هند يافت مي‌شود. در بخش اروپايي روسيه نيز مي‌توانيد چندين نمونه وحشي پيدا کنيد که مشهورترين آن‌ها لاله جنگلي با گل‌هاي زرد کوچک است. «پادشاه شب» غيرمعمول‌ترين نوع لاله است. در گذشته اين لاله سياه گران‌ترين و دلپذيرترين گل بود. در طول «تپ لاله» يک لاله سياه معادل با يک گله گوسفند، چهار گاو، چهار خوک، چهار تن گندم، دو تن کره، سيصد کيلوگرم پنير و يک فنجان نقره‌اي بود. اما امروزه قيمت يک شاخه از اين گل 15 تا 20 دلار است.

6- زعفران

زعفران، ادويه و رنگ دهنده غذا، از گل خشک شده زعفران به دست مي‌آيد. زعفران مدت‌ها به دليل سختي توليد، گران‌ترين ادويه جهان بود. يک گل سه کلاله دارد و 200 کيلوگرم گل براي توليد يک کيلو ادويه نياز است. 90 درصد زعفران جهان در ايران برداشت مي‌شود. از طعم و رنگ زعفران در آشپزي، شيريني پزي، توليد پنير و سوسيس استفاده مي‌شود

7- ارکيد «کينابال طلايي»

گران‌ترين گل جهان، کينابال طلايي کمياب‌ترين نوع ارکيد است که منحصرا در جزيره بورنئو در يک طرف کوه کينابالو رشد مي‌کند. اين گياه شگفت انگيز اولين بار در 15 سالگي گل مي‌دهد. قيمت اين گياه کمياب تا 5000 دلار هم مي‌رسد. اين گل‌هاي معطر بزرگ بيشتر از شش تا نمي‌شوند و با رنگ آميزي راه راه منحصربفرد و آرايش افقي گلبرگ‌ها شناخته مي‌شوند. به نظر مي‌رسد اين گل گران‌ترين گل جهان باشد. روي هر ساقه 5 تا 6 گل زرد بزرگ رشد مي‌کند. اين گل فقط در ماه‌هاي مارس تا مه رشد مي‌کنند و ممکن است زمان طولاني طول بکشد تا دوباره شکوفا شود. براي هر شاخه بايد 5 تا 6 هزار دلار پرداخت کنيد.

8- ارکيد henzhen Nongke

يک نوع ارکيده است که به صورت مصنوعي توسط تيمي از پرورش دهندگان چيني پس از 8 سال کار سخت توسعه يافته است. براي ديدن اين گل زيبا بايد 4 تا 5 سال صبر کنيد. اين گل در سال 2005 توسط يک خريدار ناشناس به قيمت 202000 دلار خريده شد و بنابراين گران‌ترين گل فروخته شده در جهان شد. اين گل ملکه ارکيده‌ها و ملکه گل‌هاي جهان ناميده مي‌شود.

دانشمندان نقش جديد تالاموس را کشف کردند

تالاموس قسمتي کوچک در مرکز مغز است که احتمالا پيام­ هاي ارسالي از گوش، چشم، دهان و پوست ما را دريافت کرده و به منظور پردازش آنها به ديگر قسمت­ هاي مغز مي­ فرستد. اما پژوهشي جديد نشان مي­ دهد که نقش اين قسمت از مغز، تنها انتقال اطلاعات نبوده و در رفتارهاي شناختي مثل تصميم­ گيري و تمرکز نيز نقش دارد

اگر ما بتوانيم تمام قابليت­ هاي تالاموس در انسان را متوجه بشويم، مي­ توانيم در درمان اختلالات مغزي، از اسکيزوفرني گرفته تا بيخوابي پيشرفت­ هايي صورت بدهيم. محققان مرکز پزشکي دانشگاه نيويورک پس از آزمايشات خود بر روي موش ­ها و انجام شبيه­ سازي­ هاي کامپيوتري دريافتند که نه تنها تالاموس در مغز سيگنال­ ها را مخابره مي­ کند، بلکه در همين حين ارتباطات نوروني را نيز تقويت مي ­کند. تقويت­ شدن ارتباطات نوروني به ما کمک مي­ کند که در مواقع تصميم­ گيري تمرکز خود را بيشتر بر روي چه چيزي معطوف کنيم؛ اين بدين معني است که تالاموس نقش بسيار مهم­تري در زندگي روزمره ما ايفا مي­ کند.

از محققان اين پژوهش، مايکل هلاسا در اين باره گفت: « مطالعات ما اين نويد را مي­ دهد که تالاموس مياني، در زمان بهره جستن مغز از خاطرات قبلي براي تصميم­ گيري درست، عامل ايجاد ارتباطات بين نورون ­ها مي ­باشد.» تيم تحقيقاتي به منظور درک نحوه تعامل بر روي دو قسمت تالاموس يک موش، آزمايشاتي انجام دادند. اين دو قسمت به شرح زير است: قشر جلويي که مسئول بررسي خاطرات و تصميم ­گيري مي ­باشد و تالاموس مياني که قسمتي بزرگ در داخل تالاموس مي­ باشد. در اين آزمايش، موش با فلاش نور و صدا، که بعد از آن پاداش (غذا) به همراه بود و بخاطر آوردن اين تجربه، آزمايش مي ­شد. محققان با تزريق پروتئين­ هاي حساس به نور به اين دو قسمت تالاموس، سعي در تحريک مصنوعي آن داشتند

محققان دريافتند که با افزايش فعاليت قسمت مياني تالاموس جانور، قدرت انتخاب درست بر اساس آموزش­ هاي قبلي بالاتر رفته بود. اشتباهات موش در زمان تشخيص محرک غذا به ميزان 25 درصد کاهش يافته بود. اما زماني که فعاليت قشر جلويي بيشتر شده بود، توانايي موش در تشخيص محرک غذا به ميزان قابل توجهي کاهش يافته بود. اين بدين معني است که ارتباطات نورون­ ها در زمان تصميم­ گيري بصورت همزمان بسيار بالا رفته و تداخل نوروني ايجاد شده است که موش را در تصميم­ گيري دچار مشکل کرده است.

مشاهدات اين آزمايش نشان مي­ دهد که با افزايش سطح فعاليت تالاموس مياني، پستانداران مي­ توانند که نورون مناسب را با توجه به موازه انتقال اطلاعات به موقعيت براي تصميم ­گيري انتخاب کند که نقش تالاموس را از يک دروازه معمولي انتقال اطلاعات تا يک راهنما براي تصميم گيري ارتقا مي­ دهد. البته نتايج اين تحقيقات فقط بر اساس آزمايشاتي بر روي موش به دست آمده است. پس تا زماني که نتايج فوق در انسان نيز تکرار نشود، نمي­ توان با قطعيت در اين مورد اظهار نظر کرد. اما اگر يافته ­هاي فوق در انسان نيز صدق کند، مي­ تواند در نحوه درمان اختلالات در زمينه تمرکز، مانند بي­ خوابي و اسکيزوفرني کمک کند.

براي مثال، اگر براي مشکلات خواب و يا موارد خاص رواني، تشخيص کمبود تمرکز داده شود، امکان اين وجود دارد که ما بتوانيم نحوه کارايي تالاموس را ارتقا داده و اين اختلالات را کنترل و درمان کنيم. هلاسا اضافه کرد: « اين کشف، نقش تالاموس در مشکلات شناختي را نشان مي ­دهد که با بيماري­ هاي با منشا مشکلات ارتباط نوروني در قشر مذکور همراه است. نتايج ما اين نظريه را پشتيباني مي­ کند که مي ­توان مفهوم شناخت را بصورت کلي با تنظيم فعاليت تالاموس ارتقا داد.»

منبع: sciencealert.com - bigbangpage.com

خرگوش دريايي، جالبترين موجود آبزي سواحل ژاپن

ميهن پست - چند سالي است که موجودي دريايي شبيه حلزون در آب هاي ژاپن مورد مطالعه قرار گرفته است که علاوه بر شکل زيبا و ديدني آن، همانند حلزون حرکت کرده و با حس بويايي که از طريق گوش‌هايش دريافت مي کند ، مواد شيميايي موجود در آب را تشخيص و مسير خود را پيدا مي کند. در ادامه با ما همراه شويد.

اين موجود آبزي زيبا و ديدني که خرگوش دريايي ناميده مي شود همانند يک حيوان خانگي پشم آلود و با گوش هايي زيبا همواره درآب هاي ساحلي ژاپن و فيليپين در ميان ساير آزيان دريايي جلب توجه مي کند.

اين موجود بامزه – خرگوش دريايي – که در نوع خود آبزيي استثنايي است ،براي ديدار با آن بايد به آبهاي اقيانوس هند، فيليپين و درياي ژاپن سفر کرد.

رسم عجيب مردم گينه نو

مردم قبيله‌اي در گينه نو رسم بسيار عجيبي دارند تا تمساح درون پسر بچه‌ها بلعيده شود. .

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هر جايي در جهان و هر قبيله‌اي در کشورهاي مختلف آداب و رسوم و مراسم‌هاي خاص خود را دارند.

مردم قبيله‌اي در گينه نو هم مراسم و رسم خاصي براي پسر بچه‌هاي خود دارند. درگينه‌ نو قبيله‌اي هست که طي مراسمي با تيغ‌هاي تيز، روي بدن پسر بچه‌ها طرحي به شکل پوست تمساح حکاکي مي‌کنند ومعتقدند که اينکار روح تمساح کودک را از درون بلعيده و يک مرد از او به جاي مي‌گذارد.

پرشكي