جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/05/16 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5618


جزئيات پيشنهاد کاهش 100 توماني قيمت CNG


مشکل صادرات محصولات پتروشيمي ايران به ترکيه حل شد

رئيس اتحاديه جايگاه داران عرضه سوخت کشور:
وزير نفت با اجراي قانون حق العمل کاري موافقت کرده است


معادلات انرژي


ميز خبر


 جزئيات پيشنهاد کاهش 100 توماني قيمت CNG  

 
محموديان گفت: با وجود ايجاد اين ظرفيت عرضه CNG هم اکنون به طور متوسط روزانه 20 تا 21 ميليون مترمکعب CNG در کشور عرضه و توزيع مي شود و بيش از نيمي از ظرفيت ايجاد شده براي عرضه CNG در کشور خالي و بدون استفاده مانده است.

به گزارش ايلنا، علي محموديان با اشاره به رشد افسارگسيخته متوسط مصرف بنزين در کشور از ابتداي سال جاري تاکنون، گفت: از ابتداي فروردين ماه امسال تاکنون متوسط مصرف بنزين به حدود 80 ميليون ليتر در روز رسيده که جهشي حدود 8.5 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

رئيس اتحاديه کشوري سوخت‌هاي جايگزين، CNG و خدمات وابسته با اعلام اينکه با توجه به ثابت بودن ميزان ظرفيت توليد بنزين عملا در شرايط فعلي براي جبران کسري بين توليد و مصرف اين فرآورده نفتي روزانه 10 تا 12 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده و مقاديري هم از ذخاير کشور برداشت مي شود، افزود: اين افزايش توليد بنزين درحالي در کشور اتفاق افتاده که ايران با بهره برداري از پنج فاز جديد پارس جنوبي ظرفيت توليد گاز طبيعي خود را به بيش از 750 ميليون مترمکعب در روز افزايش داده است.

وي با تاکيد بر اينکه با بهره برداري از پنج فاز جديد پارس جنوبي، ظرفيت توليد گاز طبيعي ايران به حدود 900 ميليون مترمکعب در روز افزايش مي يابد، اظهار داشت: همزمان با افزايش ظرفيت توليد گاز، در بخش انتقال و توزيع هم ظرفيت شبکه انتقال گاز ايران به بيش از 800 ميليون مترمکعب در روز رسيده است.

وي با بيان اينکه هم اکنون ايران يکي از بزرگترين شبکه هاي توليد، انتقال و توزيع گاز طبيعي در جهان را در اختيار دارد، افزود: مطالعه نرخ رشد مصرف بنزين از سال 1380 نشان مي دهد سالانه برابر 10 درصد بوده است. ميزان مصرف بنزين در سال 1380 برابر 46 ميليون ليتر بود در حالي که در سال 1385 به 74 ميليون ليتر در روز افزايش داشت.

به گفته محموديان از سال 1385 CNG ناجي بخش حمل و نقل سبک کشور شد و سهم مصرف 1.4 ميليون متر مکعب در روز تا سال 1390 به 17 ميليون متر مکعب در روز رسيد و توانست روزانه از واردات 17 ميليون ليتر بنزين جلوگيري کند و اين راه حلي مناسب براي جايگزين انرژي بخش حمل و نقل با نگاه زيست محيطي است.

وي با بيان اينکه با توجه به تمام مزيت‌هاي توسعه صنعت CNG ، مسئولان وقت قيمت اين انرژي پاک را حدود 8 برابر افزايش دادند و قيمت اين سوخت در کشور ايران به بالاترين قيمت در بين کشورهاي مصرف کننده CNG تبديل شد، افزود: در سالهايي که CNG در حال توسعه بود نرخ رشد مصرف بنزين منفي 4 درصد بود و با افزايش قيمت CNG مجدد نرخ رشد بنزين به 10 درصد رسيد و واردات بنزين رونقي مجدد گرفت.

محموديان با اعلام اينکه در حال حاضر حدود دوهزار و 400 جايگاه CNG در ايران با ظرفيت عرضه روزانه 40 تا 50 ميليون مترمکعب گاز به خودروهاي دوگانه سوز در مدار بهره برداري قرار دارد، يادآور شد: با وجود ايجاد اين ظرفيت عرضه CNG اما هم اکنون به طور متوسط روزانه 20 تا 21 ميليون مترمکعب CNG در کشور عرضه و توزيع مي شود و بيش از نيمي از ظرفيت ايجاد شده براي عرضه CNG در کشور خالي و بدون استفاده مانده است.

رئيس اتحاديه کشوري سوخت‌هاي جايگزين، CNG و خدمات وابسته در ادامه با تاکيد بر اينکه هم اکنون سهم CNG در سبد سوخت خودروهاي کشور حدود 21 تا 23 درصد بوده و اين درحالي است که امکان افزايش سهم اين حامل انرژي پاک به 45 تا 50 درصد به راحتي امکان پذير است، گفت: دولت و وزارت نفت در صورت موافقت با کاهش قيمت CNG مي تواند ضمن افزايش انگيزه براي استفاده از اين حامل انرژي بدون کوچکترين اقدام و سرمايه گذاري مجدد حجم واردات بنزين را مديريت
کند.

وي با بين اينکه اتحاديه کشوري سوخت‌هاي جايگزين، CNG و خدمات وابسته با توجه به اين موضوع که قيمت گاز طبيعي تحويلي به جايگاه هاي CNG کشور بيش از 3 برابر قيمت بخش خانگي است با ارائه پيشنهادي به وزارت نفت خواستار کاهش 150 توماني قيمت CNG شده است، افزود: کاهش 150 توماني قيمت CNG منجر به ارزان شدن بهاي اين حامل انرژي پاک از 414 تومان فعلي به ازاي هر مترمکعب به کمتر از 300 تومان شود.

اين فعال صنعت CNG کشور با بيان اينکه در صورت موافقت وزارت نفت با کاهش 150 توماني قيمت CNG در طول چند هفته تقاضا براي مصرف گاز در خودروها 4 تا 7 ميليون مترمکعب در روز افزايش مي يابد و در مدت 3 ماه بين 7 تا 9 ميليون متر مکعب افزايش ميابد و به مرز 30 ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد، تصريح کرد: افزايش مصرف CNG قطعا منجر به کاهش واردات بنزين مي شود و دست کم روزانه 3 تا 4 ميليون دلار صرفه جويي ارزي حاصل خواهد شد.


 مشکل صادرات محصولات پتروشيمي ايران به ترکيه حل شد 

 
روند صادرات محصولات پتروشيمي ايران به ترکيه اخيرا با مشکل رو به رو شده است، زيرا گمرک ترکيه اعلام کرده براي ترخيص محموله‌هايي که از ايران صادر مي‌شود، اسناد فروش بايد به تاييد کنسولگري ترکيه در ايران برسد.

به گزارش ايسنا، به گفته سرپرست فروش پليمري بازار اروپا-خاورميانه هلدينگ خليج فارس، اين روش براي بخشي از محصولاتي که از ترکيه به ايران صادر مي‌شود نيز وجود دارد و ترکيه در تقابل اقدام ايران اين محدوديت را ايجاد کرده است.

روح‌الله کريمي در مورد روند صادرات محصولات پتروشيمي از ايران به ترکيه اظهار کرد: نزديکي جغرافيايي و تقاضاي مصرف بسيار بالاي صنايع پايين دست پتروشيمي در ترکيه، اين کشور را به يکي از مقاصد اصلي صادرات محصولات پتروشيمي ايران تبديل کرده است.

وي با اشاره به مشکلاتي که ظرف چند هفته گذشته در مورد صادرات محصولات پتروشيمي ايران به ترکيه پيش آمده توضيح داد: اخيرا گمرک ترکيه اعلام کرده براي ترخيص محموله‌هايي که از ايران صادر مي‌شود، اسناد فروش بايد به تاييد کنسولگري ترکيه در ايران برسد. ظاهرا اين روش براي بخشي از محصولاتي که از ترکيه به ايران صادر مي‌شود نيز وجود دارد و ترکيه در تقابل اقدام ايران اين محدوديت را ايجاد کرده است.

به گفته او اين موضوع با توجه به محدوديتهاي نقل و انتقال پولي که باعث مي‌شود دريافت مبالغ حاصل از فروش محصولات پتروشيمي از طريق حسابهاي خارج از ايران انجام شود، باعث بروز مغايرت در اسناد فروش و اسناد پرداخت خريداران خواهد شد.

کريمي افزود: حتي اگر مسائل بانکي هم مطرح نباشد، اجراي اين روش به دليل زمانبر بودن تهيه اسناد صادراتي و در نتيجه تاخير در عمليات ترخيص کالا قطعا باعث ايجاد اختلال در روند صادرات به ترکيه و تضعيف جايگاه محصولات پتروشيمي ايران در برابر رقبا خواهد شد.

سرپرست فروش پليمري بازار اروپا-خاورميانه هلدينگ خليج فارس ادامه داد: البته طبق آخرين اخبار واصله، به دنبال پيگيريها و مذاکرات مسئولان ايراني با طرف ترک، اجراي اين روش در حال حاضر متوقف شده و اوضاع ظرف چند روز اخير به حالت قبل برگشته است. ضمن اينکه مذاکرات مسئولان جهت اصلاح قانون مذکور و اطمينان از عدم اجراي مقررات محدودکننده مشابه همچنان ادامه دارد.


 رئيس اتحاديه جايگاه داران عرضه سوخت کشور:
 وزير نفت با اجراي قانون حق العمل کاري موافقت کرده است 

 رئيس اتحاديه جايگاه داران عرضه سوخت کشور گفت: وزير نفت با اجراي قانون حق العمل کاري درجايگاه هاي عرضه سوخت موافقت کرده است.

به گزارش ايرنا، بيژن حاج محمدرضا در نشست سراسري جايگاه داران سوخت کشور در تهران افزود: قانون حق العمل کاري اکنون و پس از موافقت وزيرنفت با آن وارد مرحله اجرايي خواهد شد.

رئيس اتحاديه جايگاه داران به مذاکره هاي وزير نفت درخصوص اجراي اين قانون اشاره کرد و گفت: اميد است امسال بتوانيم به اجراي آن نزديک شويم.

وي به فشارهاي وارد شده به جايگاه داران سوخت کشور در دو سال گذشته اشاره و ابراز اميدواري کرد: امسال خواسته هاي جايگاه داران برآورده مي شود.

حاج محمدرضا با اشاره به طرح برندينگ جايگاه هاي سوخت کشور اظهار داشت: مسئله برندسازي مشکلي از جايگاه داران حل نمي کند و ما طرح طيجاک را براي برطرف شدن همه مشکل ها معرفي مي کنيم.

رئيس اتحاديه جايگاه داران سوخت کشور اظهار اميدواري کرد: اگر بتوان در هر منطقه نماينده اي از جايگاه داران انتخاب شود در سراسر ايران حدود 37 هيات موسس در طرح طيجاک حضور خواهند داشت و چارچوب آن را طراحي خواهند کرد.

نايب رئيس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: هيچ خدمتي مقدس تر از اين نيست که وقت خود را صرف همنوعان خود کنيم و شما جايگاه داران در همه اتفاق ها و حوادث کمر خدمت به خلق الله داشتيد و اين ادعايي است که مي تواند دنيا و اخرت ما را تضمين کند.

يحيي کمالي پور افزود: گرفتاري ها و مشکل هاي شما را در اين نشست شنيدم و اين گرفتاري ها را در مجلس شوراي اسلامي پيگيري خواهم کرد.

پس از آنکه شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران موضوع برندسازي را مطرح کرد، اين امر به عنوان الگوي جديدي در کشور براي عرضه کيفي و رقابتي سوخت محل مداقه بخش هاي مختلف قرار گرفت.

برخي از برندسازي استقبال کردند و آن را ميداني براي رقابت در عرضه کيفي خدمات دانستند اما برخي دل نگران بودند و روي خوشي به آن نشان ندادند.


 معادلات انرژي 

 خسارت 148 ميليارد ريالي آتش‌سوزي پتروشيمي بندرامام پرداخت شد

بيمه ايران خسارت 14 ميليارد و 800 ميليون توماني آتش سوزي انبار مجتمع پتروشيمي بندرامام را پرداخت کرد.

به گزارش شانا، رضا اميري، مديرعامل مجتمع پتروشيمي بندر امام در نشستي با مديران بيمه ايران که در اين مجتمع برگزار شد، با قدرداني از بيمه ايران، پرداخت خسارت اين مجتمع از سوي بيمه ايران را به موقع خواند و افزود: اميدواريم چنين حوادثي براي سرمايه هاي ملي کشور هرگز اتفاق نيفتد.وي ادامه داد: بيمه يک دلگرمي بزرگ براي بيمه گزاران و مجتمع هاي بزرگ صنعتي است که به هنگام بروز حوادث علاوه بر جبران بخش بزرگي از خسارت، التيامي بر مسايل روحي و رواني پيش آمده پس از حوادث است.همچنين در اين نشست، محمد رضايي، مدير بيمه هاي آتش سوزي بيمه ايران با تاکيد بر اين که اين شرکت تلاش دارد چنانچه حادثه‌اي و خسارتي اتفاق بيفتد به نحو احسن و در حداقل زمان ممکن خسارات را جبران کند، گفت: باوجود تحريم‌هايي که به کشور تحميل شده صنعت بيمه با راهبري بيمه ايران توانسته است با تشکيل کنسرسيوم پوشش مناسب بيمه اي را براي صنايع عظيم و سرمايه هاي ملي کشور برقرار کند.

وي در اين خصوص به پرداخت خسارت پتروشيمي بوعلي اشاره کرد و افزود: کنسرسيوم بيمه‌هاي داخلي به راهبري بيمه ايران، کل زيان وارد شده در حادثه پتروشيمي بوعلي سينا که با زياني معادل 94 ميليون يورو، بزرگترين خسارت خاورميانه اعلام شد را جبران کرد.

شل نتايج مطالعه روي ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران را ارائه کرد

مديران شرکت انگليسي-هلندي شل براي ارائه طرح مطالعاتي پيشنهادي خود درباره توسعه ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران، معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش شانا، مديران شرکت شل با غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران، درباره مباحث فني ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران گفت‌و‌گو کردند.مديران شرکت شل به منظور ارائه نتيجه مطالعات خود روي طرح توسعه ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران با مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) ديدار و گفت‌گو کردند.

شل يکي از چند شرکتي است که با هدف مطالعه ميدان‌هاي آزادگان و يادآوران با شرکت ملي نفت ايران تفاهم نامه همکاري امضا کرده بود.

معاون وزير نفت:

امضاي قراردادهاي بين المللي صنعت پتروشيمي در راه است

معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت از امضاي قراردادهاي
بين المللي صنعت پتروشيمي در آينده اي نزديک خبر داد.

به گزارش شانا، اميرحسين زماني نيا پس از ديدار با مديران شرکت لينده آلمان با اشاره به روند پيشرفت بسيار مطلوب مذاکره با شرکت‌هاي صاحب نام بين المللي بويژه شرکت هاي اروپايي اظهار کرد: حضور شرکت هايي مانند توتال، شل و چند شرکت بزرگ آلماني مي تواند منجر به جذب سرمايه گذاري هاي جديد و انتقال دانش فني در صنعت پتروشيمي ايران شود.وي با بيان اين که شرکت‌هاي خارجي برحضور بلند مدت در ايران تاکيد دارند، افزود: مذاکرات براي حضوري شفاف از نظر فني، اقتصادي و حقوقي ادامه دارد تا روند فعاليت‌ها در مسيري مطلوب حرکت کرده و اجرايي شود.معاون وزير نفت به مزايا و جذابيت‎هاي صنعت پتروشيمي ايران در جذب سرمايه خارجي اشاره کرد و گفت: موقعيت جغرافيايي، خوراک فراوان، نيروي انساني کارآمد، رقابت پذيري، ثبات و امنيت از جمله مزاياي کشورمان براي حضور و سرمايه گذاري شرکت هاي معتبر بين المللي به شمار مي رود.اميرحسين زماني نيا، معاون بين الملل و بازرگاني وزير نفت و مرضيه شاهدايي، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در ديدار با مديران شرکت لينده آلمان به بررسي نحوه همکاري‌هاي مشترک در طرح‌هاي توسعه اي صنعت پتروشيمي کشورمان پرداختند.

بر اساس اين گزارش، پيگيري موارد حقوقي مهمترين محور رايزني هاي انجام شده در اين جلسه بود و مقرر شد مذاکرات از سوي طرفين تا رسيدن به نتيجه نهايي تداوم داشته باشد.در اين ديدار، زماني نيا بر حمايت وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي از حضور شرکت‌هاي بين المللي صاحب نام از جمله لينده در طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت پتروشيمي تاکيد کرد و گفت: شرايط براي حضور اين شرکت آلماني در ايران فراهم است.

بررسي نحوه حضور و مشارکت لينده در طرح هاي پتروشيمي دماوند، کيان و نيز چند طرح متانول از جمله محورهاي مذاکرات لينده با مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي بود. همچنين دو طرف بر نقش مهم حمايت دولت‌ها براي تسهيل در نهايي شدن مذاکرات تاکيد کردند.

توزيع 300 ميليون ليتر بنزين از ستاره خليج فارس از زمان راه‌اندازي

عباس کاظمي با اشاره به اين که در حال حاضر پالايشگاه ستاره خليج فارس روزانه هفت ميليون ليتر بنزين توليد مي‌کند، ابراز اميدواري کرد که رقم توليد به 11 ميليون ليتر برسد.

به گزارش ايلنا، عباس کاظمي، مديرعامل شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در جمع خبرنگاران با اعلام اين که طي 135روز متوسط مصرف بنزين 79 ميليون ليتر بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر ميزان ذخائر بنزين يک ميليارد ليتر است.وي همچنين گفت: در مجموع در 135 روز گذشته به طور متوسط کمتر از 12 ميليون ليتر واردات بنزين داشته‌ايم.کاظمي با اشاره به اين که در حال حاضر پالايشگاه ستاره خليج فارس روزانه هفت ميليون ليتر بنزين توليد مي‌کند، ابراز اميدواري کرد که رقم توليد به 11 ميليون ليتر برسد.وي خاطرنشان کرد: در مجموع از زمان راه‌اندازي ستاره خليج فارس تاکنون بيش از 300 ميليون ليتر بنزين در بازار توزيع شده است.وي ادامه داد: اکنون فاز نخست پالايشگاه تکميل و در مدار سرويس قرار دارد و در حال تثبيت عملياتي است و فاز دوم نيز سال آينده راه‌اندازي مي‌شود.معاون وزير نفت با اشاره به پروژه ارتقاي کيفي توليدات پالايشگاه‌هاي کشور توضيح داد: تا کنون قرارداد تجاري پالايشگاه اصفهان با شرکت دايلم کره به ارزش دو و نيم ميليارد يورو امضا شده و قرارداد با پالايشگاه‌هاي تبريز و تهران نيز به امضا رسيده و مذاکره براي ارتقاي کيفي پالايشگاه بندرعباس نيز پيشرفت‌هاي خوبي داشته و اکنون در مرحله مذاکره با فاينانسور هستيم.وي تاکيد کرد: با قراردادهايي که جهت ارتقاي کيفي محصولات پالايشگاه‌هاي کشور امضا مي‌شود، ميزان مازوت تا سال 1404 به کمتر از 10 درصد خواهد رسيد و تمامي محصولات استاندارد يورو 5 خواهند داشت.

کاظمي با اشاره به قرارداد ارتقاي کيفي پالايشگاه تبريز بيان کرد: ارزش اين قرارداد که با شرکت SKEC کره جنوبي امضا شد 1.6 ميليارد يورو است و بستگي به زمان قرارداد تجاري و مالي و پيشرفت مذاکرات با بانک مرکزي و اگزيم بانک کره ساخت آن طي 48 ماه به پايان خواهد رسيد.


 ميز خبر 

 ميادين نفت و گاز غرب کشور به نيمه عمرخود رسيده‌اند

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور گفت: ميادين نفت و گاز غرب کشور به نيمه عمر خود رسيده است.

سعيد ناصري‌پور در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به حوزه فعاليت‌هاي شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور اظهار کرد: چهار استان کرمانشاه، ايلام، لرستان و قسمتي از خوزستان زير مجموعه اين شرکت هستند.

وي با بيان اينکه 12 ميدان نفتي و يک ميدان گازي در اين استان‌ها وجود دارد، افزود: از 12 ميدان نفتي که داريم پنج ميدان آن با عراق مشترک است که بايد با حداکثر توان از اين ميادين توليد کنيم.

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور به ميزان برداشت از اين ميادين نفت و گاز هم اشاره داشت و يادآوري کرد: روزانه به طور تقريبي هفت ميليون مترمکعب گاز توليد مي‌کنيم، در ضمن توليد مايعات گازي که همراه با اين گاز توليد مي‌شود روزانه تقريبا هفت هزار بشکه است.

به گفته اين مسئول، ميزان توليد نفت از ميادين موجود نيز تقريبا 200 هزار بشکه در روز است.

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور در خصوص وضعيت ذخاير نفت و گازي که در غرب کشور قرار دارند نيز گفت: در حال حاضر ميادين غرب کشور در نيمه عمر خود قرار دارند و بايد بتوانيم با تکنولوژي و تجهيزات جديد، به ويژه استفاده از پمپ‌هاي درون چاهي و ... ميزان توليد نفت را به ويژه در ميادين مشترک افزايش دهيم.

وي در ادامه با اشاره به اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور، عنوان کرد: اکنون ما براي تعميرات اساسي واحدهايي که داريم ديگر نيازي به حضور پيمانکاران نداريم و اين تعميرات توسط همکاران خود ما در شرکت نفت و گاز غرب، آن هم بدون برون سپاري انجام مي‌شود.

به گفته اين مسئول، تحريم‌هاي چند ساله باعث شده نيروهاي شرکت نفت و گاز بتوانند انجام تعميرات واحدهاي عملياتي را به خوبي انجام دهند و صرفه‌جويي اقتصادي فراواني صورت گيرد.

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز غرب کشور از همکاري با دانشگاه رازي و جهاد دانشگاهي کرمانشاه هم خبر داد و تاکيد کرد: براي مثال با همکاري دانشگاه رازي شروع به ساخت اجکتور براي برداشت بيشتر نفت خام از ميادين مشترک کرديم که در حال حاضر محاسبات هيدروليکي آن توسط دانشگاه رازي انجام و ساخت آن توسط کارشناسان فني و عملياتي شرکت نفت و گاز انجام شده و فعلا در حال بررسي عملکرد اين تجهيزات مي‌باشيم.

ناصري پور اظهار کرد: پيش‌بيني مي‌شود با استفاده از اين اجکتور افزايش توليد در چاه‌هاي نفت را در آينده شاهد باشيم.

وي از انعقادتفاهم نامه همکاري با جهاد دانشگاهي کرمانشاه هم خبر داد که بتوان از ظرفيت واحدهاي دانش بنيان جهاد دانشگاهي براي حل مشکلات عملياتي و فرآيندي شرکت نفت و گاز استفاده کرد.

جهانگيري سند ملي راهبرد انرژي کشور را ابلاغ کرد

معاون اول رئيس جمهوري مصوبه هيات وزيران درباره سند ملي راهبرد انرژي کشور را به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، بر اين اساس هيات وزيران به پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جز (2) بند (الف) ماده (120) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران - مصوب 1395- تصويب کرد: کليه دستگاه هاي اجرايي موظفند نسبت به انجام تمهيدات لازم جهت تحقق مفاد سند ملي راهبرد انرژي کشور ، که تاييد شده به مهر دفتر هيات دولت است، اقدام نمايند.اسحاق جهانگيري اين مصوبه را براي اجرا به وزارتخانه هاي نفت، نيرو، امور اقتصادي و دارايي، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژي اتمي و سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ کرد.

اختلاف دولت عراق و کرکوک بر سر انتقال نفت به ايران

عراق و دولت نيمه مختار کردستان عراق، بر سر انتقال نفت به پالايشگاه هاي ايران با يکديگر به مشکل جدي خورده اند.

به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، مقامات رسمي استان کرکوک عراق گفتند: به دليل اينکه دولت مرکزي عراق در مورد انتقال نفت به ايران با آنها مشورت نکرده است، هيچگونه همکاري براي انتقال طلاي سياه به ايران از طريق اين استان را با دولت مرکزي عراق نخواهند داشت. اين در حالي است که دولت مرکزي عراق در بغداد و دولت نيمه مختار منطقه اي کردستان عراق ،هر دو از ميادين نفتي مختلفي در کرکوک نفت استخراج مي کنند که در مورد کنترل اين مناطق اختلافاتي را هم با يکديگر دارند. نيروهاي کردستان عراق در جولاي سال 2014 ميلادي بعداز اينکه ارتش عراق از دست نيروهاي داعش عقب نشيني کرد، کنترل برخي از ميادين نفتي در کرکوک را به عهده گرفتند؛ اما دولت مرکزي در بغداد کنترل مناطق در دست کردستان عراق را به رسميت قبول نکرد.در همين حال، «احمد العسکري»، رئيس کميته انرژي در شوراي استان کرکوک گفت: کرکوک با دولت مرکزي عراق براي انتقال نفتش از طريق اين استان به پالايشگاه هاي ايران ،همکاري نخواهد کرد و علت آن هم عدم مشاوره مقامات دولت مرکزي عراق است.همچنين دفتر فرمانداري کرکوک در ايميلي اعلام کرد، هر گونه قرار داد نفتي، مذاکره در باره توليد نفت بدون دخالت دادن مقامات کرکوک و شوراي استاني آن، موفقيت آميز نخواهد بود.بر همين اساس، «جبار العيبي»، وزير انرژي عراق چند روز پيش با همتاي ايراني خود بمنظور مطالعه طرح ها براي احداث خط لوله انتقال نفت کرکوک به پالايشگاهي در ايران، به توافق رسيده بود.البته به دنبال اعلام همه پرسي براي استقلال منطقه کردستان عراق از جمله کرکوک در بيست و پنجم سپتامبر، اين موضوع با انتقاد مقامات ايراني و ترکيه اي روبرو شد.بر پايه اين گزارش، طرح پيشنهادي خط لوله بعنوان يک «ترفند سياسي» براي افزايش اهرم فشار دولت مرکزي قبل از برگزاري همه پرسي احتمالي بمنظور استقلال کردستان عراق است.اين خط لوله نفت را به ايران انتقال مي دهد و از مسير صادراتي به مديترانه از طريق کردستان عراق و ترکيه دور مي کند و از سويي ديگر اجراي اين پروژه، درآمد نفتي قابل توجه کردستان عراق را زمين گير مي کند و مي تواند منطقه کردستان عراق را به نقطه شکست مالي بکشاند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي