تاریخ 1396/05/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5620

چرا سرعت نور در مقايسه با ابعاد کيهان آهسته است ؟

توسط محقق ايراني درک زبان زنبورها ممکن شد

چرا سرعت نور در مقايسه با ابعاد کيهان آهسته است ؟

نظري? نسبيت خاص انيشتين، سرعت نور را 300 هزار کيلومتر بر ثانيه اعلام نموده است، دانشمندان با انجام تحقيقاتي بر روي الکترومغناطيس و ستاره ­هاي دوردست، به اين نتيجه رسيدند که سرعت نور، بيشترين سرعتي است که مي­ توان به آن دست يافت. اما در مقايسه با ابعاد کيهان اين سرعت چندان سريع به نظر نمي رسد.

نظري? نسبيت خاص انيشتين، سرعت نور را 300 هزار کيلومتر بر ثانيه اعلام نموده است

محاسبه سرعت نور هميشه يکي از دغدغه­ هاي دانشمندان در طول تاريخ بوده است. تا قبل از قرن 17 ميلادي بحث سر اين بود که آيا سرعت نور محدود است و يا از نقطه­ اي به نقط? ديگر در يک چشم به هم زدن حرکت مي ­کند. در سال 1676 ميلادي، اوله رومر اخترشناس دانمارکي، با مشاهدات خود از قمر مشتري به اين مباحث پايان داد و مشخص شد سرعت نور محدود مي ­باشد. کريستيان هويگنس اخترشناس مشهور آلماني سرعت نور را معادل 220 هزار کيلومتر بر ثانيه محاسبه کرد. در خلال دو قرن بعد، محاسبه سرعت نور دقيق تر و دقيق تر شد تا به محدوده 299 هزار تا 315 هزار کيلومتر بر ثانيه رسيد.

بعد از آن جيمز کلرک ماکسول در سال 1865 اين فرضيه را ارائه داد که نور يک موج الکترومغناطيسي است. در اين فرضيه، سرعت نور با c نشان داده مي­ شد. سپس در سال 1905 ميلادي آلبرت انيشتين نظريه نسبيت عام را ارائه داد که در آن، سرعت نور همواره ثابت مي­ باشد. تا سال 1975 ميلادي، سرعت نور در خلاء 299792458 متر بر ثانيه براورد شده بود. مطالعات ديگري نشان داد که نور در طول موج­ هاي مختلف حرکت کرده و از ذرات زيراتمي به نام فوتون، که جرم نداشته و رفتاري مشابه رفتار ذره و موج دارد، تشکيل شده است.

سال نوري

همانطور که قبلا گفته شد، سرعت نور (متر بر ثانيه) به اين معني است که نور مسافتي معادل 9460528000000 کيلومتر در يک سال را مي ­پيمايد. اين مسافت را به عنوان سال نوري شناخته و از آن در اندازه ­گيري­ فواصل زياد استفاده مي­ کنند. براي مثال، نزديک­ترين ستاره به زمين(پروکسيما قنطورس) در حدود 4.22 سال نوري با زمين فاصله دارد. مرکز کهکشان راه شيري در 26 هزار سال نوري ما قرار دارد. طبق آخرين مشاهدات، دورترين کهکشان احتمالي از زمين، با نام MACS0647-JD در فاصله 13.3 ميليارد سال نوري از ما قرار دارد.

سرعت نور,آهسته بودن سرعت نور

تابش پس زمينه کيهاني يا همان تابش ­هاي باستاني، در فاصله 13.8 ميليارد سال نوري ما قرار دارد. کشف اين تابش به اخترشناسان کمک کرد که حدسياتي تقريبا دقيق از سن کيهان داشته باشند. اين مسئله نکته ديگري در مورد تعيين فواصل با سال نوري مطرح مي­ کند که فضا و زمان، در هم پيچيده هستند.

زماني که ما نوري از يک شيء دوردست را مشاهده مي­ کنيم، در واقع ما در زمان سفر مي­ کنيم. زماني که ما نور ستاره­ اي در فاصله 400 سال نوري را مشاهده مي­ کنيم، در واقع ما نوري که 400 سال پيش از اين شيء ساتع شده است را مي ­بينيم. از اين رو ما ستاره­اي که 400 سال پيش وجود داشته است را مي ­بينيم. در نتيجه، رصد اجرامي که ميلياردها سال نوري با زمين فاصله دارند، رصد گذشته کيهان مي­باشد.نور با سرعت بسيار بالايي حرکت مي ­کند اما با توجه به شکل و اندازه کيهان، ممکن است از برخي نقاط جهان، ميليارد­ها سال زمان براي مشاهده آن نياز باشد، زيرا در هر صورت سرعت نور با محدوديت روبرو است. از همين رو تعيين سرعت دقيق نور براي دانشمندان سيار مهم مي ­باشد. تعيين سرعت نور نه تنها به ما کمک مي­ کند اندازه کيهان را مشخص کنيم، بلکه مي­توانيم به کمک آن فرايند تکامل کيهان را نيز دنبال کنيم.

تغيير سرعت نور

در سال 2015، يک تيم از دانشمندان اسکاتلندي اعلام نمودند که راهي براي کاهش سرعت نور يافته است. محققان با ارسال فوتون از طريق ماسکي خاص، شکل آن را تغيير دادند. در اين حالت نابهنجار، اين ذرات بي نهايت نور، آهسته تر از فوتون هاي معمولي حرکت مي کنند. تفاوت در سرعت تقريباً غيرقابل چشم پوشي بود، اما دستاورد آن به نوب? خود خيره کننده بود! در سرعت 299.792.458 متر بر ثانيه، سرعت نور در مواجهه با محدوديت سرعتي نامنظم و غيرقابل تغيير، توقف مي کند. اما چرا بايد کسي بخواهد که سرعت نور را کم کند؟ با اين وجود، اين سرعت به انداز? کافي آهسته است!

سفر با سرعت نور

اين مقياس شايد براي کساني که با تنها با سرعت 110 کيلومتر بر ساعت در بزرگراه ها حرکت مي کنند عجيب و غريب باشد؛ اما در مقياسي کيهاني، بسيار بزرگ است. در نظر بگيريد، اگر کيهان قابل مشاهده به اندازه سيار? زمين کاهش يابد، عبور از کهکشان راه شيري تقريباً به مثاب? رفتن به خانه همسايه خود است. و در عين حال، حرکت در مقياس سرعت کيهاني کوچک ما، يعني جهاني به انداز? زمين، در حدود 100 هزار سال به طول مي انجاميد!اين مثال نشان مي دهد که براي فضاپيمايي با سرعت نور، چقدر کاوش در کهکشان خسته کننده خواهد بود. چنين سفري بيش از يکصد نسل از بشر را در بر مي گيرد! حتي اگر شما آرزوي بشر براي مسافرت ميان ستاره اي با سرعت نور را در نظر نگيريد، و به جاي آن به فوتون هايي که در سامان? خورشيدي ما وجود دارد فکر کنيد، سرعت هنوز هم بسيار کند به نظر مي رسد. همان طور که برايان کوبرلين ستاره شناس محاسبه نمود، 45 دقيقه زمان نياز است تا نور از خورشيد به مشتري برسد و پنج ساعت براي رسيدن به پلوتو نياز دارد.

و البته، هنگامي که با چشم غيرمسلح به آسمان نگاه مي کنيم، ستارگاني را مي بينيم که در 4 هزار سال پيش وجود داشته اند ـ همين قدر زمان نياز است تا نور آنها به ما برسد! بنابراين ما اکنون متوجه شديم که نور سريع نيست، بلکه به طرز عذاب آوري آهسته است؛ اکنون ما مي توانيم به اين مسأل? جدي تر و سخت تر بازگرديم: چرا؟ فيريکدانان نظري
مي توانند انديشه کنند و کيهان شناسان اندازه گيري کنند. اما تمام روش هاي آموخته شد? آنها در حال حاضر منجر به پاسخي غيرقابل بازگشت رسيده است: به اين دليل که.

افزايش سرعت نور

گنارو تدسکو، فيزيکدان نظري، نسخ? نسبتاً رضايت بخش تري را ارائه نموده است: گيتي به گونه اي ساخته شده است تا فوتون بتواند با آن سرعت در آن منتشر گردد، هيچ دليلي وجود ندارد که چرا بايد اين گونه باشد، اما اين، تنها راه است. فيزيک توضيح نمي دهد که چرا همه چيز آن گونه اي هست، که وجود دارد، بلکه توضيح مي دهد که چگونه با استفاده از مدل هاي اثبات شده آنها را مي توان پيش بيني نمود. بسيار خب، در گزاره اي بسيار شبيه به فيزيک نظري، پاسخ، يک پاسخ غيرمستقيم است، و ما هنوز در جهاني کم سرعت گير کرده ايم.

براي نجات از اين وضعيت، اجازه دهيد تا سناريويي را بررسي نماييم که در آن سرعت نور بسيار سريع تر است. چطور مي شود که بگوييم سرعت نور با استفاده از عامل 1000، افزايش يافته است؟ استيو جونز اين فرضيه را مورد بررسي قرار داده است. يک کشتي با سرعت نور مي تواند در کمتر از يک قرن از کهکشان راه شيري عبور کند! سفر به آلفا قنطورس، خانه اي که به طور بالقوه احتمال سکونت در آن بسيار بالا است، کمتر از دو روز طول مي کشد! به لطف افزايش سرعت نور، رايانه ها و شبکه ها سريع تر عمل مي کنند، بسيار محتمل است که سيگنال هايي ار بيگانگان دريافت نماييم! اما ـ و اين امايي بزرگ است ـ خورشيد يک ميليون بار داغ تر مي شود؛ بنابراين ما پخته خواهيم شد. بنابراين بهتر است که بياموزيد سرعت کم نور را دوست داشته باشيد، هر چند که ممکن است شبيه تنبل سه انگشتي به نظر برسد اما اگر نور سريعتر بود، ديگر حياتي بر روي زمين وجود نداشت!

منابع: bigbangpage.com - universetoday.com - space.com

توسط محقق ايراني درک زبان زنبورها ممکن شد

يک محقق ايراني با طراحي سيستمي هوشمند براي کنترل کندوهاي زنبور عسل موفق به درک نحوه ارتباطات اين حشرات شد.به گزارش مهر به نقل از ديجيتال ترندز، اولدوز پويانفر دانش آموخته دانشگاه کانادايي سيمون فريزر در عمل يک کندوي هوشمند ساخته که مي توان عملکرد زنبورهاي ساکن در آن و آنچه که به يکديگر مي گويند را درک کرد.

اين پلتفورم نظارت و کنترل پيشرفته بر روي ديواره کندو نصب مي شود. پلتفورم مذکور مجهز به حسگرهاي نازکي است که داراي چندين ميکروفون هستند و مي توانند اطلاعات مربوط به اصوات و لرزش را جمع آوري کنند.

قرار است اين پلتفورم در آينده به شتاب سنج هم مجهز شود. حسگرهاي گرمايي نصب شده در اين کندو هم براي کنترل دما و رطوبت قابل استفاده هستند. سيستم ياد شده بعد از جمع آوري تمامي اين اطلاعات آنها را تحليل مي کند تا هرگونه موردي از نابهنجاري و شرايط غيرعادي مانند مريضي يا مرگ احتمالي ملکه کندو را کشف کند.

اگر اين سيستم تشخيص دهد که مشکلات موجود جدي است، زنبورداران را مطلع مي سازد تا آنها به سرعت براي حل مشکل دست به کار شوند.

امروزه زنبورداران براي بررسي شرايط کندو و شناسايي مشکلات احتمالي چاره اي جز بازکردن روزانه آن ندارند. اما اين کار باعث اختلال در فعاليت هاي زنبورهاي عسل مي شود. بنابراين سيستم هوشمند مذکور يک جايگزين مناسب محسوب مي شود.

هدف اصلي از اجراي اين طرح يافتن علت کاهش تعداد زنبورها به خصوص در ايالات متحده است. در يک دهه گذشته جمعيت زنبورها در آمريکاي شمالي 30 درصد کاهش يافته و هنوز علت قطعي اين مساله مشخص نشده است. تداوم اين وضعيت موجب کاهش گرده افشاني و تهديد محيط زيست مي شود.

مخرب ترين مولکول روي کره زمين

Mofs ترکيبات کريستالي اسفنج مانند هستند که شباهت به Co2 دارند و يکي از مخرب ترين مولکول هاي روي کره زمين معرفي شده اند.گرم شدن کره زمين و مواد آلاينده از خودروها از مهم ترين مشکلات جهاني محسوب مي شوند که دانشمندان در تلاش اند تا با ساخت دستگاه هايي مانند اسفنج اين آلودگي ها را از هوا پاک کنند.

گفتني است اين مولکول مخرب عمدتاً از صنايع برودتي و سرد کننده ها صنايع ابر و اسفنج سازي، بخش دفع آفات کشاورزي سيستم هاي تهويه مطبوع، کپسول هاي حريق و اسپري ها و قطعات الکتريکي متصاعد مي شوند و تا ارتفاع 40 کيلومتري صعود مي کنند.

متان از نظر اهميت در ميان گازهاي گلخانه اي پس از دي اکسيد کربن قرار دارد در مقايسه با Co2 به ازاي هر مولکول اثر گرم شدن کره زمين با افزايش متان 23 برابر بيشتر از اثر مربوط به Co2 است اما امروزه افزايش Mof برابر افزايش مولکول هاي Co2 و متان مي باشد.

Mof 2 نوع Mof-100 و Mof 200 دارد که مولکول هايي دايره اي شکل هستند که قطر آن ها 47 انگستروم است مولکول هاي ديگري مانند سيليس مزوپور و کربن بيش از حد در مخرب شدن زمين اثر مي گذارند.

منبع:konjkav.com

نور چرا و چگونه بر خواب تاثير مي گذارد؟

در بسياري از مطالعات، اثرات نور بر ريتم هاي شبانه روزي گياهان و حيوانات به بررسي رسيده است، حتي انسان ها. اما در مطالعات اندکي اثرات مستقيم نور بر خواب تحليل گشته است.

از آنجا که ماهي هاي خوش خط و خال ” نور تراوا ” هستند، محققان توانستند نحوه تاثيرگذاري نور و تاريکي را بر نشانگرهاي زيستي پروتئين عصبي بررسي کرده و الگوهاي خواب را تغيير بدهند.

، محققان در مؤسسه فناوري کاليفرنيا عزم خود را براي بررسي نحوه تاثير گذاري مستقيم نور بر خواب جزم کرده اند. دانشمندان ميخواستند بدانند چرا تاريکي خواب آور است و چرا نور ميتواند بر خواب عميق اثر منفي بگذارد. آزمايشات مرکز آزمايشگاهي کلتک از يک پروتئين عصبي حساس به نور پرده برداشت که نقشي کليدي در حفظ تعادل مناسب ميان خواب و بيداري ايفا مي کند. محققي به نام ديويد پروبر اعلام کرد: محققان قبلا گيرنده هاي نوري را در چشم شناسايي کرده بودند که براي اثر مستقيم نور بر خواب و بيداري لازم است. ما درصدد پي بردن به اين مسئله بوديم که مغز چگونه از اين اطلاعات بصري براي تاثير گذاستن بر خواب استفاده مي کند.

محققان در آزمايشگاه ، پروتئين مغزي Prok2 را با نشانگرهاي زيست نوري در مدل هاي ماهي خوش خالدار کنار هم قرار دادند. ماهي خالدار داراي الگوي خواب و بيداري شبيه به انسان مي باشد. آنها نور تراوا نيز هستند و اين عامل باعث تسهيل در بازبيني فعاليت عصبي مي شود. دانشمندان ماهي هاي خالدار زيادي را به منظور بيان پروتئين Prok2 دستکاري کردند. ماهي هايي با ميزان Prok2 زياد در طول روز خوابيده و شب ها بيدار بودند. اين اثرات به نور خارجي بستگي داشت، نه ريتم شبانه روزي. ماهي هاي خالدار با گيرنده هاي جهش يافته Prok2 از اثرات برعکس برخوردار بودند. الگوهاي خواب و بيداري آنها کمتر تحت تاثير نور قرار مي گرفت.

پروبر خاطر نشان کرد: اگرچه حيوانات فعال در روز از قبيل ماهي خالدار زمان زيادي را به خواب در شب و بيداري در روز اختصاص مي دهند، اما در طول روز هم چرت مي زنند و گاها در شب هم بيدار مي شوند؛ مشابه با بسياري از انسان ها. نتايج مطالعات ما نشان مي دهد که ميزان پروتئين Prok2 نقشي اساسي در ايجاد تعادلي صحيح ميان خواب و بيداري در طول روز و شب دارد. محققان در بررسي هاي بعدي شان دريافتند Prok2 بر ساير پروتئين هاي مهم براي الگو هاي خواب مثل پروتئين گالانين نيز تاثير مي گذارد. نور و تاريکي خلل کمتري در الگوهاي خواب ماهي هاي خالدار ايجاد کردند. جزئيات بيشتر اين پژوهش در نشري? Neuron منتشر شده است

منبع: upi.com

کشف قارچ غول‌پيکر در چين

مقامات چيني اعلام کردند که محققان به تازگي موفق به کشف يک قارچ عظيم الجثه در جنوب غربي چين شده‌اند که هشت کيلوگرم وزن دارد.

به گزارش آنا به نقل از شينهوآ، در جنوب غربي چين، در ايالت يونان و در کنار رودخانه «سان» در شهر Pu'er قارچي به بزرگي هشت کيلوگرم يافت شده است.

مقامات پارک، قطر اين قارچ بزرگ را حدود 1/8 متر گزارش کرده‌اند. نيمي از اين قارچ با برگ‌ها پوشيده شده بود و نيم ديگري از آن هم جدا از برگ‌ها قرار داشت. قارچ جامبو از لايه‌هاي مختلفي تشکيل شده و ظاهري قهوه اي رنگ دارد و چين و چروک‌هاي زيادي روي آن ايجاد شده است.

اين بزرگ‌ترين قارچي است که تاکنون در اين منطقه يافت شده است اما اکولوژيست‌ها معتقدند که قابل خوردن نيست و قارچ مذکور بيش از 40 سال در اين نقطه زندگي مي‌کرده است اما محققان گفته‌اند که تاکنون نمونه‌اي مشابه آن در اين منطقه مشاهده نکرده‌اند.

پارک Pu'er Sun-River در منطقه انتقال گرمسيري قرار دارد و از تنوع گياهي و حيات وحش برخوردار است. براي جلوگيري از مسموم کردن موادغذايي، اين قارچ بزرگ را به جنگلي دوردست انتقال داده شده است.

اين جانور بدون سر هم مي‌بيند!

محققان با استفاده از توانايي کرم‌هاي پهن در بقا و ترميم سري که قطع شده‌ است، نشان دادند اين جاندار حتي زماني که سر ندارد نيز نور را مي‌بيند.

به گزارش بيگ بنگ به نقل از همشهري، دانشمندان دريافته‌اند چشم اين جانوران علاوه بر تشخيص ميان نور و تاريکي مي‌توانند رنگ‌ها را نيز از يکديگر تشخيص دهند. گروهي از دانشمندان مرکز ملي علوم زيستي در بنگالور هندوستان با کمک گرفتن از نوعي کرم پهن با نام علمي Schmidtea mediterranea موفق به کشف اين موضوع شدند. کرم‌هاي پهن يا پلاناريان‌ها قابليت بقاي ترسناکي دارند، اگر سرشان قطع شود يا بدنشان به دو نيم تقسيم شود مي‌توانند از هر تکه يک کرم پهن ديگر ايجاد کنند.

اين کرم‌ها اغلب در تاريکي و محيط‌هاي آبي زندگي مي‌کنند که نور به آن دسترسي ندارد. چشم‌هاي اين حشرات برعکس چشم‌هاي انسان، ساختار پيچيده‌اي ندارند اما تعداد زيادي از آن‌ها دو چشم ابتدايي(eyespot) بدون عدسي روي سرشان دارند که مي‌توانند شدت نور را شناسايي کنند. محققان در مطالعه جديد، بينايي کرم‌هاي Schmidtea mediterranea را بررسي و تاييد کردند که چشم‌هاي بدوي اين موجود ترغيبش مي‌کند که از نور مرئي بگريزد.

با اين حال، محققان به طور غيرمنتظره‌اي دريافتند گرچه چشمان ابتدايي و غيرپيچيده اين گونه کرم، فاقد گيرنده‌هاي نوري طول موج خاص است، اين موجود بيشتر از نور آبي گريزان است تا از نور قرمز. دانشمندان بر اين باورند اين کرم‌ها با مقايسه کردن ميزان نور مرئي جذب شده توسط چشمان بدوي شان و نه ديدن رنگ خود نور، نورهاي مختلف را از يکديگر تشخيص مي‌دهند. اما کشف تيم علمي به همين جا ختم نشد و آن‌ها از اين واقعيت استفاده کردند که کرم‌هاي پهن مي‌توانند پس از اين که سرشان از بدنشان جدا مي‌شود، به زندگي خود ادامه دهند و سرهايشان را دوباره رشد مي‌دهند.محققان به دنبال بررسي چگونگي واکنش اين کرم‌ها پس از قطع شدن سر آنها بودند، و دريافتند اين کرم‌ها حتي زماني که سر نداشتند، باز هم به نور واکنش نشان ‌مي‌دادند اما اين بار به نور فرابنفش و نه نور مرئي. اين به آن معناست که کرم‌ها دو شيوه کاملا مستقل از هم را براي واکنش به نور تکامل داده‌اند: يکي از اين روش‌ها از طريق دو چشم ابتدايي و مغزشان عمل مي‌کند و روش ديگر شامل تمامي بدن به جز چشم‌هاست و اين همان مکانيسمي است که دانشمندان به دنبال شناسايي آن هستند.طي يک هفته‌اي که کرم‌ها براي احياي سر بريده شده صرف کردند، تيم علمي بر سرعت احياي چشم‌ها و مغز اين موجودات نظارت داشت تا دريابد آنها چه هنگام دوباره به نور مرئي واکنش نشان مي‌دادند. چشم‌هاي ابتدايي اين کرم‌ها پس از چهار روز احيا شدند اما هنوز با شدت بيشتري به نور ماوراءبنفش واکنش نشان مي‌دادند تا نور مرئي.

فقط پس از 7 روز بود که آن‌ها نسبت به نور مرئي واکنش نشان دادند و اين به معناي اين بود که چشم ها و مغزشان دوباره کنترل امور را دست گرفته بودند. در روز دوازدهم حساسيت اين کرم‌ها به نورمرئي افزايش يافت تا جايي که با شدت بيشتري به نور موجود در انتهاي آبي منشور نور مرئي واکنش نشان دادند. دانشمندان تصور مي‌کنند واکنش اين موجودات به نور فرابنفش مکانيسمي باستاني است و اين که آن‌ها ابتدا به نور فرابنفش واکنش نشان مي‌دادند و واکنش چشم‌ها و مغز اين کرمها به نور مرئي، بعدها تکامل يافته است. در واقع، کرم‌هاي پهن طي تکاملشان، از واکنش به نور فرابنفش به واکنش به نور مرئي از طريق مغزشان تکامل يافته اند.

کاهش گرمايش زمين با جلبک دريايي

محققان با اضافه کردن اندکي جلبک دريايي به خوراک دام ميزان توليد گازهاي گلخانه اي را که عامل گرمايش زمين هستند، 70 درصد کاهش دادند. دانشمندان استراليايي دريافتند اضافه کردن جلبک دريايي به ميزان دو درصد به خوراک خشک گوسفند و گاو ميزان توليد گاز متان را بيش از 70 درصد کاهش مي‌دهد.در اين گزارش ذکر شده که دامها عامل توليد 44 درصدي گاز متان هستند، گازي که 36 برابر دي اکسيد کربن عامل گرمايش زمين مي‌شود. سالانه 3.1 گيگاتن گاز متان را دامها توليد مي‌کنند و اين در حالي است که کل ساکنان اروپا کمي بيشتر از اين مقدار دي اکسيدکربن توليد مي‌کنند. با اضافه کردن دو درصدي جلبک دريايي به غذاي دام، گاز متان توليدي به ميزان 2.17 گيگاتن کاهش مي‌يابد که تقريبا معادل CO2 توليد شده سالانه در کشور هند است.براي داشتن پيش زمينه از تاثير مخرب گاز متان توليد شده از دام، دانشمندان پتانسيل گرمايش جهاني (GWP) را بر اساس دو عامل کليدي توانايي جذب انرژي و ماندگاري آن در اتمسفر مورد بررسي قرار دادند. پتانسيل گرمايش جهاني(GWP) CO2 معادل يک است. از سوي ديگر، GWP متان موجود در جو در 100 سال اول حضور در سيستم جوي زمين بين 28 تا 36 است. اين بدان معناست که عمر متان در اتمسفر بسيار کوتاهتر از دي اکسيدکربن است، اما در جذب تشعشعات تا 36 برابر کارآمدتر است.

هيئت بين دولتي در زمينه تغييرات جوي در گزارش اخير خود اعلام کرده که GWP متان در 20 سال اول حضور در اتمسفر 86 است و در واقع گاز متان 86 برابر گاز دي اکسيدکربن ميتواند باعث گرم شدن زمين شود. اين نوع جلبک دريايي با نام Asparagopsis taxiformis به ميزان 99 درصد گاز متان را در آزمايشگاه کاهش داده است و با ترکيب خاصي در خود به نام برموفرم (CHBr3)، توليد گاز متان را که از طريق واکنش با ويتامين B12 رخ داده، کاهش مي ­دهد. محققان دانشگاه جيمز کوک در کوئينزلند اظهار کردند: مقدار بسيار کم جلبک دريايي مي‌تواند مقدار قابل توجهي از انتشار گاز متان را کاهش دهد.

پرشكي