جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/05/28 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5628


جنبه‌هاي مثبت و منفي حذف «طلاق» از شناسنامه


برخورد پليس با استيکرهاي غيرمجاز روي خودروها


خبرها


يادداشت


ميز خبر


 جنبه‌هاي مثبت و منفي حذف «طلاق» از شناسنامه 

 
عضو هيات علمي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه يزد با اشاره به پيشنهاد حذف ثبت «طلاق» از شناسنامه گفت: افزايش اعتماد به نفس در افرادي که در زندگي گذشته خود شکست خورده‌اند با حذف کلمه «طلاق» از شناسنامه افزايش مي‌يابد و اين امر از نقاط قوت اجراي اين طرح مي‌تواند باشد.مليحه مندگاري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به جنبه‌هاي مثبت و منفي اين طرح هم براي زنان و مردان افزود: از طرف ديگر اگر طرفين صداقت را در بيان زندگي گذشته خود رعايت نکنند، اين وضعيت چندان مطلوب نخواهد بود. در زندگي مشترک هر دو طرف حق دارند که اطلاع داشته باشند که شخص در زندگي گذشته‌اش چه وضعيتي داشته و اصلا چه اتفاقي براي او افتاده است که زندگي مشترک او منجر به طلاق شده است.

عضو هيات علمي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه يزد با اشاره به اينکه ممکن است فردي براي دفعه سوم يا چهارم نيز ازدواج منجر به طلاق داشته باشد تصريح کرد: البته براي مردان نيز ثبت نشدن طلاق در شناسنامه زنان مي‌تواند پيامدهاي مثبتي داشته باشد. براي مثال شايد براي مردان چندان خوشايند نباشد که در شناسنامه همسرشان اثري از زندگي گذشته و نامي از فرد طلاق گرفته ببينند. ثبت نشدن اين اطلاعات مي‌تواند شرايط را براي شروع دوباره در زندگي زناشويي فراهم کند و براي هر دو طرف مثبت تر باشد.

وي با اشاره به اينکه اجراي اين طرح درباره خانواده‌هايي که داراي فرزند هستند امکان پذير نخواهد بود افزود: اين طرح صرفا مي‌تواند براي زناني اجرا شود که از زندگي گذشته‌شان فرزندي ندارند در غير اينصورت نمي‌توان نام پدر فرزند را از شناسنامه مادر حذف کرد.مليحه مندگاري پذيرش اجتماعي نسبت به طرح حذف ثبت طلاق از شناسنامه را مثبت پيش بيني و تصريح کرد: از آنجايي که زنان در بحث طلاق به لحاظ اجتماعي بيشتر متضرر مي‌شوند و آسيب مي‌بينند؛ به نظر مي‌رسد از اين طرح استقبال کنند. با اين وجود اين طرح در صورتي مي‌تواند موفق باشد که زنان نسبت به زندگي گذشته خود «صداقت» را رعايت کنند.


 برخورد پليس با استيکرهاي غيرمجاز روي خودروها 

 
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از برخورد پليس با خودروهايي که اقدام به نصب برچسب‌هاي مغاير با فرهنگ و مزاحم ديد کرده باشند، خبر داد.

به گزارش ايسنا، چندي پيش رييس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در گفت‌وگو با ايسنا از پليس راهور درخواست کرد تا با خودروهايي که برچسب‌ها و نمادهاي مواد مخدر همچون ماري جوانا رويشان نصب شده، برخورد کند، موضوعي که سردار تقي مهري، رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز به انجام آن تاکيد کرده است.

سردار تقي مهري در گفت‌وگوبا ايسنا، درباره خودروهايي که رانندگانشان اقدام به نصب برچسب‌هاي غيراخلاقي يا نماد موادمخدر و ... روي بدنه‌اش کرده‌اند، افزود:‌ برابر قانون، مأموران پليس با خودروهايي که استيکرهاي غيرمجاز رويشان نصب شده برخورد خواهند کرد و اين موضوع تنها محدود به نصب برچسب‌هاي موادمخدر نمي‌شود.

وي با بيان اينکه برخي از اين استيکرها داراي محتواي نامناسب و تبليغ موادمخدر هستند، اظهارکرد:‌ برخي ديگر از استيکرها نيز ديد راننده‌ها را محدود کرده و ممکن است سبب وقوع حوادث رانندگي شود. از سوي ديگر اگر تزئينات خودرويي باعث شود تا شعاع نور و نور چراغ‌ها تحت تاثير قرار بگيرد نيز تخلف محسوب مي‌شود و مأموران با آن برخورد خواهند کرد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا درباره شيشه‌هاي دودي نيز گفت: در اين مورد استانداردهايي وجود دارد که آموزش‌هاي لازم درمورد آن به مأموران داده شده است. همچنين از پليس اماکن نيز خواسته‌ايم تا با هماهنگي اصناف به مراکزي که اقدام به دودي کردن شيشه خودروها مي‌کنند توضيحات لازم را ارائه دهند. بطورکلي شيشه دودي بايد به‌گونه‌اي باشد که امکان رويت داخل ماشين وجود داشته باشد و در غيراينصورت فرد مرتکب تخلف شده و جريمه مي‌شود.


 خبرها 

 تک گونه‌اي شدن فضاي سبز تهران عامل ازدياد سفيد بالک

رئيس بخش تحقيقات حفاظت و حمايت جنگلها و مراتع کشور گفت: سفيد بالک در تهران وجود داشته است و تغييرات اکولوژيک و اقليمي و وجود بستر مناسب جهت فعاليت اين آفت از جمله تعداد بسيار زياد درختان توت از گونه هاي مختلف به ويژه توت کاکوزا در سطح شهر باعث طغيان اين آفت شده است.

محمد ابراهيم فرآشياني در گفت و گو با ايسنا افزود: در سال‌هاي اخير مطالعاتي در خصوص علل بروز و طغيان آفت سفيد بالک در تهران انجام شده است.وي در ادامه گفت: در مطالعات حشره‌شناسي مبحثي به نام رفتارشناسي حشرات وجود دارد که توضيح مبسوطي در مورد جلب حشرات به رنگ مي‌دهد. به طور کلي مي توان گفت که هر حشره‌اي مي‌تواند جذب رنگ خاصي شود و علاقه‌مندي به رنگ زرد تقريبا در حشرات عموميت دارد که آفت سفيد بالک نيز جزو همين حشرات است و علاقه شديدي به اين رنگ دارد. در نتيجه در برخي مواقع جهت کنترل جمعيت آفت از چسب‌هاي رول زرد استفاده مي شود.

فرآشياني در پاسخ به اين پرسش که آيا سفيدبالک زنگ خطر براي تهران محسوب مي‌شود،اظهارکرد: شهر تهران مشکلات بسيار بزرگتري از اين حشره دارد و از سوي خطرات زيست محيطي بزرگتري تهديد مي شود. بنابراين نمي توان گفت که اين آفت، خطربزرگي براي تهران محسوب مي‌شود.وي درباره وجود سفيدبالک در شهرهاي ديگر کشور گفت: علت عمده طغيان سفيدبالک وجود تعداد فراوان درختان توت در سطح شهر تهران است که بستر مناسبي براي تغذيه و فعاليت اين آفت ايجاد کرده است بنابراين براي جلوگيري از بروز اين مشکل در شهرهاي مختلف مي‌توان از تنوع زيستي در فضاي سبز شهري استفاده کرد و گونه‌هاي مختلف درختي کاشته شود. کاشت تک گونه در سطح شهرها توصيه نمي‌شود چون زمينه را براي طغيان آفات فراهم مي‌کند و فضاي سبز شهر در مقابل آفات بسيار آسيب پذير خواهد بود بنابراين ضرورت دارد که فضاي سبز شهري از تنوع گونه اي بالايي برخوردار باشدرئيس بخش تحقيقات حفاظت و حمايت جنگلها و مراتع کشور افزود:در شهرهاي ديگر اطلاعات زيادي در مورد طغيان سفيدبالک در دسترس نيست ولي در برخي از شهرها که باغ مرکبات از جمله نارنج در آن وجود دارد، به نظر مي رسد که جمعيت سفيدبالک بيشتر باشد.فرآشياني درباره بهترين روش براي مقابله با سفيدبالک گفت:براي کنترل آفت سفيد بالک مي توان از راه‌هاي زراعي و کنترلي استفاده کرد. در فضاهاي سبزي که درختان توت زيادي وجود دارد، هرس سبز درختان توت يکي از راه‌هاي کنترل آفت است. در اين روش در مواقعي که در پشت برگ‌ها در سرشاخه هاي توت، علائم تخم‌ريزي شديد مشاهده شود مي توان اين قسمتها را حذف کرد و از اين روش از درختان توت به عنوان تله استفاده و با حذف آثار تخم ريزي و مقابله با مرحله تخم ريزي شديد از بروز مراحل ديگر زيستي آفت جلوگيري کرد.وي افزود: استفاده از تله‌هاي رول زرد و نصب کارت زرد روي درختان توت نيز از ديگر روش‌هاي کنترل حشره است همچنين آبشويي با صابون حشره‌کش پاليزين روشي ديگر براي کنترل سفيدبالک است.در اين ميان مبارزه بيولوژيک نيز حائز اهميت است و به نظر مي‌رسد حشرات مفيدي مثل کفشدوزک و بالتوري پتانسيل کنترل اين آفت را دارند و ضرورت دارد که مطالعات بيشتري در اين خصوص انجام شود.

چگونه کارت هوشمند ملي بگيريم؟

پايان سال 96 آخرين زمان اعتبار کارت هاي ملي

دريافت کارت هوشمند ملي نيازمند گذراندن مراحلي است که در اين گزارش با روند دريافت آن آشنا مي شويم.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اين روزها نحوه دريافتکارت هوشمند ملي و اما و اگرهاي مهلت استفاده ازکارت ملي قديمي،سوالات بسياري را در ذهن شهروندان ايجاد کرده است.سازمان ثبت احوال در فراخواني اعلام کرد افرادي که تاريخ صدور کارت آنها از سال 80 تا 89 است، از آغاز سال آينده کارت‌هاي ملي آنها فاقد اعتبار بوده و براي اينکه اين عزيزان در ادارات با مشکل مواجه نشوند بايد کارت هوشمند خود را دريافت کنند.البته به غير از اين گروه، واجدان شرايط ديگري از جمله تمامي اتباع ايراني بالاي 15 سال تمام که داراي شناسنامه معتبر عکس دار هستند و تاکنون کارت شناسايي و کارت هوشمند ملي دريافت نکرده اند، همچنين اشخاصي که کارت شناسايي ملي خود را گم کرده و يا يکي از اقلام اطلاعاتي مندرج بر روي کارت شناسايي ملي خود را مانند نام، نام خانوادگي، تاريخ تولد، شماره شناسنامه و نام پدر را تغيير داده اند نيز بايد براي دريافت کارت هوشمند ملي اقدام کنند.دريافت کارت هوشمند ملي در مجموع شامل 5 مرحله از جمله پيش ثبت نام، نوبت گيري، تکميل ثبت نام، صدور و تحويل کارت است.

مرحله اول؛ پيش ثبت نام

در مرحله پيش ثبت نام متقاضيان بايد از طريق مراجعه به سايت www.ncr.ir ثبت نام اوليه را انجام دهند که در اين مرحله مبلغ 20 هزار تومان مطابق تعرفه دولتي توسط پورتال مربوطه به صورت الکترونيکي از طريق کارت بانکي دريافت مي شود.

دوم؛ نوبت گيري

پس از ثبت نام اوليه در سايت، بايد در قسمت نوبت گيري کليک کرده و افراد مي توانند برحسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پيشخوان، پست و ثبت احوال که در اين بخش مشاهده مي کنند، نزديک ترين محل به موقعيت مکاني خود را انتخاب کنند.

سوم، تکميل ثبت نام

در هنگام مراجعه حضوري براي تکميل ثبت نام، حضور فرد متقاضي با همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستي، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامي است همچنين با توجه به اينکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکس برداري براي اخذ عکس زنده(live) مستقر است، پيشنهاد مي شود با آمادگي کامل به دفاتر مورد نظر مراجعه شود.

هزينه تکميل ثبت نام و درخواست کارت حداکثر مبلغ 9 هزار تومان براي کلانشهرها و براي ساير شهرها نيز با تصويب کارگروه مربوطه است.

چهارم؛ صدور کارت

صدور و تحويل کارت از زمان تکميل ثبت نام 15 روز تا يک ماه به طول مي انجامد.

سيف الله ابوترابي سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور در اين باره مي گويد: پس از تحريم ورود دستگاه ها براي صدور کارت هوشمند با مشکل مواجه شديم اما با رايزني‌هاي مکرر دستگاه‌هاي لازم را وارد کرديم که در حال حاضر اين دستگاه ها ظرفيت صدور بين 2 تا 2.5 ميليون کارت ملي هوشمند را دارد.

وي افزود: پايگاه‌هاي ثبت احوال ظرفيت صدور 20 تا 25 ميليون کارت در سال را دارد. سخنگوي سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد:افرادي که براي صدور کارت هوشمند ملي خود اقدام کرده‌اند اما از محل دريافت کارت خود بي‌اطلاع هستند، مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پيشخوان و پست و با ارائه شماره ملي خود، آدرس دفتر مربوطه را براي دريافت کارت اخذ کنند.

پنجم؛تحويل کارت

هزينه تحويل کارت 2 هزار تومان است که به منظور سهولت براي دريافت کارت هوشمند ملي، امکاناتي براي متقاضيان در نظر گرفته شده است.


 يادداشت 

 صدا ها گم مي شود در هياهوي دستفروشان مترو

الهام فراهاني

درميان همه دغدغه هاي روزمره مردم ، با مساله اي روبه روهستيم كه اين روزها باآن تبادل و ارتباطي هرچند ناخواسته برقراركرده ايم .

گلايه مسافران مترو از دستفروشان اين روزها به اوج خود رسيده است افرادي كه صبح ها ساعت 7 ،خانه را به قصد رفتن به كار ترك مي نمايند و سوار قطار مي شوند تا به مقصد برسند ،اما ساعات اوليه صبح به جز خستگي و شلوغي سرسام آور مترو، وجود دستفروشان درآن ساعات پررفت و آمد كه جاي سوزن انداختن هم نيست با صداهاي بلند شروع به تبليغ اجناس خود مي كنند. بلوايي است درآن ميان هرچند كه اكثر مواقع با بحثي كوتاه بين مسافران و دستفروشان قضيه ختم به خير مي شود كه خالي از لطف نباشد.

دوست داشته باشيم يا نه اين معضلي است كه دراين چند سال اخير به اوج خود رسيده ودستفروشاني كه به قول قديم از شيرمرغ تا جان آدميزاد در بساطشان پيدا مي شود و با نوع گفتن هاي متفاوت و تبليغ هاي زرد به فروش اجناس خود مشغولند.

جالب است كه اين چند وقت اخير كسي نتوانسته جلوي اين دستفروشان را بگيرد، هيچ دستگاه قضايي حريف آنها نشده است فعلا، همچنين اين روند باعث ناراحتي اكثريت مسافران متروشده است .

متاسفانه روز به روزاين هجمه دستفروشان بيشتر شده و مواجهه و كنترل آن ازسمت كاركنان مترو سخت مي باشد ،البته كه دستفروشان مترو هيچ ترسي نسبت به برخوردها و هشدارهاي مسئولين ندارند .

سن اين دستفروشان از بچه 5ساله تا پير مرد و پير زن 70ساله مي باشد اما متاسفانه فاجعه اي است كه بايد براي مديريت آن برنامه كارآمدي درنظر گرفته شود .

دربين همه اين ترددهاي دستفروشان در راهروهاي باريك مترو موجي از متدكيان هم به چشم مي خورد كه براي آنها هم مترو بازار گرمي محسوب مي شود براي تكدي گري شان . از همه بدتر شكل شهري، زيبايي فضاي مترو است كه وقتي واگن قطار در بعضي ايستگاه ها متوقف مي شود انگار كه درجمعه بازار پياده شده اي همه دستفروشان در صندلي هاي مترو نشسته اند اجناس خود را مي فروشند و كسي هم به آنها چيزي نمي گويد.

در آخر مي توان گفت اميد مي رود مسئولين مربوطه براي حل اين معضل چاره اي بيانديشند چرا كه از هرلحاظ كه به اين مسئله نگاه مي كنيم نقصي درآن است چون مترو وسيله نقليه عمومي است براي تردد و راحتي مردم اما برعكس شده و به جز آن زيبايي و آرامش آن برهم خورده است اميدوارم هرچه زودتر اين مسئله شهري حل شود .


 ميز خبر 

 حرفه آموزي و اشتغال زايي 800 خانواده زنداني

مدير عامل انجمن حمايت زندانيان مرکز از حرفه آموزي و اشتغال زايي 800 خانواده زنداني خبر داد.

مهران منتظر در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، درباره برنامه‌هاي حمايتي انجمن حمايت زندانيان افزود: يکي از مهمترين سياست‌هاي انجمن حمايت توانمندسازي و آموزش فني و حرفه‌اي به خانواده زندانيان است.

وي گفت: در حال حاضر از دهه فجر تاکنون بيش از 800 خانواده را آموزش داده ايم که 50 درصد آن‌ها جذب بازار‌هاي کار شده اند و حدود 600 نفر از اين فضاي کسب و کار امرار معاش مي‌کنند.

وي افزود: توانمندي خانواده زندانيان و ايجاد فضاي کسب و کار براي آن‌ها از آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري مي‌کند ضمن اينکه جرائم احتمالي هم کاهش پيدا خواهد کرد.

منظر ادامه داد: مهمترين برنامه‌هاي آموزشي اين مرکز شامل خياطي، قلم کاري، نقاشي، سفال گري و توليدات دست ساز چرم است که البته اين آموزش‌ها به صورت رايگان و در راستاي اشتغال زايي براي خانواده زندانيان در دسترس آن‌ها قرار دارد.

مدير عامل انجمن حمايت از زندانيان گفت: خانواده‌هاي زندانيان پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي مشغول به کار مي‌شوند که البته بر اساس اولويت‌هاي مشخص به صورت کارگاهي، انفرادي و جمعي زمينه اشتغال آن‌ها فراهم مي‌شود.

منتظر افزود: توليدات خانواده زندانيان در غرفه‌هاي نمايشگاه‌هاي مختلف عرضه مي‌شود و ماه مبارک رمضان امسال با کمک کميته امداد امام خميني (ره) توليدات 150 خانواده زندانيان در باغ موزه قصر عرضه شد.

وي گفت: توانمندي خانواده زندانيان اولويت اصلي ما است چرا که پس از قرار گرفتن مهارت‌هاي مختلف مي‌توانند جذب فضاي کسب و کار شوند.

مدير عامل انجمن حمايت از زندانيان تاکيد کرد: اميدواريم توانمندسازي را تا مرز ايستادن خانواده زندانيان روي پاي خودشان ادامه دهيم و اگر همه نهاد‌ها کمک کنند مي‌توانيم برنامه‌هاي خوبي را براي اشتغال زايي خانواده زندانيان پياده کنيم.منتظر از فراهم نبودن يک محل دائمي براي عرضه توليدات خانواده زندانيان به عنوان يکي از مطالبات جدي آن‌ها ياد کرد.

وي درپاسخ به اين سوال که آيا براي تامين يک فضاي عمومي ثابت براي عرضه توليدات خانواده زندانيان برنامه ريزي شده است يا خير؟ گفت: در حال حاضر دست نياز ما به سوي مسئولان فرودگاه امام خميني (ره) و فرودگاه مهرآباد است که شرايطي فراهم کنند توليدات اين خانواده‌ها در معرض ديد مسافران و گردشگران قرار بگيرد و محلي دائمي براي فروش آن‌ها در اين اماکن عمومي درنظر گرفته شود.

مصدوميت 35 نفر بر اثر واژگوني اتوبوس

معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر از مصدوميت 35 نفر بر اثر واژگوني يک دستگاه اتوبوس خبر داد.شاهين فتحي در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره گفت: يک دستگاه اتوبوس در ساعت 03:37 روزگذشته در کيلومتر 3 محور شاهرود به سبزوار واژگون شد که اين اتفاق منجر به حادثه ديدن سرنشينان اتوبوس شد.

معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر اضافه کرد: بر اثر اين حادثه 35 نفر مصدوم شدند و از بين آنها 26 نفر توسط اورژانس و دو نفر توسط جمعيت نيروهاي هلال احمر به مراکز درماني منتقل شدند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي