جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/06/20 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5647


هر چقدر از تهران دورتر اوضاع معيشت ضعيف تر


خبرها


يادداشت


ميز خبر


 هر چقدر از تهران دورتر اوضاع معيشت ضعيف تر 

 
تهران و چند شهر بزرگ ايران در حالي در مرکز توجه مسئولان هستند که شهر ديگر همواره با مشکلات عظيمي مواجه هستند و گويي هرچقدر فاصله با پايتخت بيشتر است مشکلات نيز نمود بيشتري دارند و گفتارها در مورد اينکه صلاح مي کنيم ، بهبود مي بخشيم ، ... در عمل باز انگار مغلوب فاصله با پايتخت مي شوند و آبادي زياد به آنها نمي رسد.به گزارش برنا، به جز چند شهر بزرگ ايران بقيه شهر کوچک و بزرگ همواره درگير مشکلات متعددي بودند.

تهران، مشهد، اصفهان، شيراز و تا حدودي تبريز شهرهايي هستند که همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته اند،تهران به دليل پايتخت بودن، مشهد به دليل مرکز مذهبي بودن و ديگر شهرهاي گفته شده به دلايل آثار باستاني و جذب گردشگر مشکلاتشان همواره در اولويت مسئولان بوده است.

شهرهاي کوچک جايگاه مهمي در برنامه ريزي منطقه اي وملي دارند وبا وجودشباهت هايشان با شهرهاي بزرگ تفاوت هايي نيزباآنهادارند.امروزه بيشترالگوهاي نوين مديريت شهري درشهرهاي بزرگ به اجرا درمي آيند.به عبارت ديگرمنبع درآمدي شهرداري ها درشهرهاي کوچک نسبت به شهرهاي بزرگ محدوداست وبعدازتصويب قانون خودکفايي شهرداري هامحدودترهم شده است چون بيشترشهرهاي کوچک نقش کشاورزي يامعدني واکثراداراي يک نقش هستند. درايران طي ساليان اخيرازميزان وابستگي مالي شهرداري هابه دولت مرکزي کاسته شده ودرحال حاضرتنها3درصدازمنابع درآمدي شهرداري هارادولت تامين مي کند.البته مشکل نبودبودجه کافي شهرداري ها به جاي خودباقي است.

اين شهرها با وجود نقاط قوت و فرصت­هاي متنوع پيش رو، به لحاظ مديريتي به ويژه در امور مالي با مشکلات زيادي روبرو هستند. شهرهاي کوچک، با گرايش هاي شهري، در دل خود، سادگي روستا را دارند و غالباً از مناسبات اقتصادي و اجتماعي روستايي برخوردارند، اين شهرها با ماهيتي ويژه، داراي مشکلات خاص خود (از جمله منابع مالي ناپايدار، ضعف نيروي انساني و فني و …) هستند و از اين رو نيازمند مديريت ويژه هستند

پس از اجراي قانون خودکفايي که شهرداري ها بايد بيشتر هزينه هاي شهري را خودشان قبول کنند.اين قانون به ضرر شهرداري هاي شهرهاي کوچک تمام شدو چون منابع درآمدي شهرداري ها در اين شهرها ناچيز است .بنابراين براي جبران هزينه هاي خود وابستگي شديدي به وزارت کشور دارند.دراين شهر ها چون محدوده شهرها زياد نيست.نمي توان عوارض بيشتري دريافت کرد.

اجراي طرح هاي عمراني بدون دخالت شهرداري به عنوان مهمترين نهاد مديريت شهري انجام مي شود.وعلت آن نبود منخصصان ،ناکافي بودن بودجه شهرداري ها در اجراي طرح ها و…

شوراي اسلامي در شهرهاي کوچک با مشکلاتي روبه رو هستندکه مهمترين آن مشکل نبود متخصص در اداره امور شهري در شوراي شهر است.وبيشتر شوراها به اصطلاح ريش سفيد واعضاي معتمد شهر هستندنه کارشناس شهري.

-شباهت بيشتر قوانين شهري با شهرهاي بزرگ با وجود تفاوت زيادي که گونه شهرها با شهرهاي بزرگ دارند ولي اغلب همان قوانين دراين شهر ها اجرا مي شود

مي توان با ايجاد چندين پايتخت يا انتقال پايتخت سياسي از تهران مرکز توجه را از روي تهران يا شهرهاي بزرگ به شهرهاي ديگر برد.

اين امر در ديگر کشورهاي جهان اما مسبوق به سابقه است آنگونه توزيع پايتخت هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي در بسياري از کشورهاي اروپايي، آفريقايي و آسياي و همچنين انتقال پايتخت از شهري قديمي به شهري جديد امري معمول و تنها به تاريخ و گذشته ها مربوط نمي شود. پاکستاني ها اسلام آبادرا جايگزين کراچي و «آستانه» در قزاقستان جايگزين «آلماتي» شد.

بسياري از کشورهاي جهان نيز در حال حاضر داراي چندين پايتخت هستند که در ادامه به بررسي اجمالي آنها مي‌پردازيم:

هند يکي از کشورهاي جنوب آسيا و دومين کشور پرجمعيت جهان است که شهر «دهلي نو» پايتخت سياسي و اداري آن است. در کنار دهلي نو اما «بمبئي» يکي از شهرهاي بزرگ و پرجمعيت هندوستان و «پايتخت تجارتي» آن به شمار مي‌رود.

ترکيه که کشوري اوراسيايي است نيز داراي دو پايتخت است. «آنکارا» پايتخت سياسي اين کشور و «استانبول» پايتخت فرهنگي و اقتصادي و بزگترين شهر ترکيه است.

عربستان سعودي نيز از جمله کشورهاي آسيايي و خاورميانه است به پايتختي «رياض». استان مکه پرجمعيت ترين استان اين کشور و شهر جده پايتخت اقتصادي عربستان محسوب مي‌شود.

هلند کشوري است کوچک در شمال غربي اروپا که از جمله کشورهاي دو پايتختي محسوب مي‌شود. بر اين اساس شهر «لاهه» پايتخت سياسي و اداري هلند و «بندر آمستردام» پايتخت بازرگاني و اقتصادي آن محسوب مي‌شود.

سوئيس نيز کشوري است در اروپاي غربي که پايتخت آن شهر «برن» است و دو شهر جهاني «ژنو» و «زوريخ» قطب هاي اقتصادي اين کشور به شمار مي‌روند.

آلمان اما داراي سه پايتخت است. «برلين» پايتخت سياسي و اداري آلمان است. «هامبورگ» اما پايتخت بازرگاني‌اش و «فرانکفورت» پايتخت بانکي اين کشور است.

آمريکا نيز داراي دو پايتخت است. «واشنگتن» پايتخت سياسي و رسمي اين کشور است و شهر «نيويورک» پايتخت مالي اين کشور محسوب مي‌شود.


 خبرها 

 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران خبر داد؛

راه‌اندازي ترامواي تهران تا 4 سال آينده

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ضمن اشاره به توسعه حمل و نقل ريلي در 4 سال آينده گفت: يکي از برنامه‌هاي مديريت شهري در دوره جديد راه‌اندازي خط تراموا است.به گزارش مهر، محسن پورسيدآقايي پس از پايان ششمين جلسه شوراي شهر تهران اظهار کرد: ترافيک و آلودگي هوا براي شهر تهران معضلي شده است و ان‌شاءالله طي 4 سال آينده در رفع آن خواهيم کوشيد.وي تصريح کرد: مديريت ترافيک در شهر و همچنين توسعه حمل و نقل عمومي و کاهش سرفاصله‌ زماني قطارها و ارائه خدمات در 4 سال آينده مدنظر قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ادامه داد: در تهران با مقوله تراموا غريبه هستيم و يکي از راه‌هاي کاهش ترافيک و گسترش حمل و نقل عمومي از اين بخش است؛ راه‌اندازي خط تراموا از برنامه‌هاي مديريت شهري است.پورسيدآقايي گفت: با توجه به نزديک شدن ماه مهر و آغاز سال تحصيلي و افزايش ترافيک، برنامه‌هايي براي کاهش ترافيک با همکاري پليس خواهيم داشت؛ بخشي از پرسنل شهرداري با پليس راهور در خصوص کاهش ترافيک همکاري خواهند داشت.وي اظهار کرد: توزيع اقلام غذايي توسط کاميون بارها که موجب ترافيک بيشتر مي‌شود، از ساعت 5:30 صبح تا 10:30 در محدوده زوج و فرد محدود خواهيم کرد.

پورسيدآقايي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي کاهش ترافيک در شهر تهران در آستانه مهرماه گفت: اين کار با همکاري شهروندان، شدني است.معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اضافه کرد: خواهشم اين است که خانواده‌ها در ابتداي مهرماه در جلوي مدارس تجمع نکنند و وسايل نقليه خود در فاصله‌هاي 100 الي 200 متر پارک کنند.

وي خاطرنشان کرد: تمامي معاونت‌هاي شهرداري بايد يک همکاري نزديکي را با يکديگر داشته باشند و دو معاونت به خصوص معاونت شهرسازي و حمل و نقل همکاري‌شان بايد بيش از ساير معاونت‌ها باشد و ما در دوره جديد تلاش خواهيم کرد اين همکاري بيش از گذشته باشد.پورسيدآقايي در خصوص ساماندهي سرويس مدارس شهر تهران توضيح داد: ايده ما اين است که سرويس‌هاي مدارس استاندارد باشد و در حال حاضر نيز در سطح محدودي، ماشين‌هاي وني به سرويس‌هاي مدارس اضافه خواهد شد که با آرم خاصي مشخص شده‌اند.

وي بيان داشت: ماشين‌هايي که ايمني کافي برخوردار نيستند از سرويس مدارس حذف مي‌شوند.معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران تصريح کرد: به دنبال اين هستيم که اردوهاي دانش‌آموزي نيز از طريق ماشين‌هاي استاندارد انجام شود و اين در حالي است که به صورت نمونه شرکتي اقدام به وارد کردن تعدادي خودروهاي ون به صورت استاندارد کرده است.

پورسيدآقايي ضمن اشاره به توسعه حمل و نقل ريلي در 4 سال آينده گفت: يکي از برنامه‌هاي مديريت شهري در دوره جديد راه‌اندازي خط تراموا است.

دليل80 درصد تلفات حوادث رانندگي سرعت زياد

معاون اجتماعي راهور ناجا، گفت: بي توجهي به جلو در حين رانندگي با سهم 46.5 درصدي و انحراف به چپ از محور وسط راه در جاده هاي دوطرفه با سهم 14.3 درصدي دليل 80 درصد از حوادث هستند.به گزارش مهر، سرهنگ عين الله جهاني افزود: از اول شهريور تاکنون 4 درصد کاهش در تعداد جانباختگان حوادث رانندگي در صحنه هاي تصادفات را شاهد هستيم.

وي در ادامه گفت: اما متاسفانه با افزايش 1.8 درصدي تصادفات جرحي مواجه هستيم و بنابر اطلاعات موجود تخطي از سرعت مطمئنه که حدود 14.9 درصد از کل تصادفات را به خود اختصاص ميدهد در اين موضوع تاثيرگذار است.سرهنگ جهاني در ادامه به ديگر عوامل تصادفات از جمله بي توجهي به جلو در حين رانندگي با سهم 46.5 درصدي و انحراف به چپ از محور وسط راه در جاده هاي دوطرفه با سهم 14.3 درصدي اشاره کرد و گفت: اين سه عامل، دليل 79 درصد از حوادث جاده ها هستند.

معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا، بر رعايت بيش از پيش مقررات راهنمايي و رانندگي در جاده ها مخصوصا در حوالي 30 کيلومتري شهرها تاکيد کرد و دليل تصادفات اين محدوده را تردد عابرين پياده و وسايل نقليه از عرض جاده هاو رانندگي توام با خستگي و خواب آودگي بعضي رانندگان در اين محدوده اعلام کرد.وي به بازه زماني ساعت 12 تا 24 که بيشترين تصادفات در آن اتفاق مي افتد اشاره کرد و گفت: همچنين ساعت 16 تا 24 نيز بازه زماني با آمار بالاي تصادف هاي فوتي است.سرهنگ جهاني به هموطنان توصيه کرد در سفرهاي نيمه دوم شهريور ماه رعايت مقررات و فرهنگ صحيح رانندگي و پرهيز از رفتارهاي غلط ترافيکي را در اولويت سفر خود قرار دهند.

پزشکي قانوني تهران اعلام کردد؛

افزايش34درصدي مراجعه براي دريافت مجوز سقط جنين

سازمان پزشکي قانوني از مراجعه 792نفربراي دريافت مجوز سقط جنين به اين سازمان خبرداد.به گزارش مهر به نقل از روابط عمومي اداره کل پزشکي قانوني استان تهران، در چهارماه نخست سالجاري792نفر جهت دريافت مجوزسقط درماني (جسماني) به مراکز پزشکي قانوني استان تهران مراجعه کرده اندوازاين تعداد مراجعه کننده، چهارصد مورد مجوز را اخذنموده اند و از تعداد کل پرونده هاي ارجاعي (792مورد)در مقايسه با مدت مشابه سال 95که تعداد درخواست براي صدور مجوز سقط درماني پانصد ونود مورد اعلام شده بود 34درصدافزايش يافته است.

در تيرماه امسال 244مورد جهت دريافت مجوزسقط درماني به اين اداره کل مراجعه کرده اندکه در مدت مشابه سال قبل68 درصدکاهش يافته است.

شرايط ضروري براي صدور مجوز سقط درماني به دو گروه تقسيم مي شود شرايط مربوط به ناهنجاري هاي جنيني و شرايط مربوط به وجود يک بيماري جدي در مادر که در مورد مشکلات و ناهنجاري هاي جنيني، تشخيص قطعي ناهنجاري با آزمايش ژنتيک معتبر ويا سونوگرافي معتبر،يا ناهنجاريها موجب حرج مادر شود، رضايت آگاهانه وکتبي مادر، سن بارداري کمتر از 19هفته براساس سونوگرافي سريال معتبر و اينکه حرج مادر توسط 3متخصص مربوطه تشخيص و به تاييد پزشکي قانوني برسد مي باشد


 يادداشت 

 سندروم «عطش کاذب براي دريافت اطلاعات»

نوشته مشترک وحيد شامخي و مجتبي لشکربلوکي

فرض کنيد بيماري به پزشکي مراجعه مي کند و پزشک پس از معاينه مي گويد به احتمال هشتاد درصد، بيماري A را داري؛ اما ممکن است بيماري B يا C هم باشد .

نشانه هاي اندکي از آن ها نيز به علائمت تشابه دارد! يک آزمايش گران قيمتي وجود دارد که اگر آن را انجام بدهي، معلوم مي شود که آيا بيماري B يا C را داري، البته اين آزمايش کمکي به تشخيص و اطمينان از بيماري A نمي کند! درمان اين بيماري ها نيز با يکديگر متفاوت است و کمکي به يکديگر نمي کنند. نظرت چيست؟ آزمايش را بنويسم يا نه؟

به نظر شما بهتر است بيمار چه کار کند؟ آزمايش گران قيمت را بدهد يا خير؟

پژوهش مشابهي در سال 1988 انجام شده است که مي گويد هشتاد درصد افراد مي گويند بهتر است اين بيمار، آزمايش را بدهد هر چند خيلي گران باشد و بي فايده! چرا؟ خطاي شناختي به نام خطاي اطلاعات (Information Bias) وجود دارد که علت اين انتخاب است. اين خطا مي گويد هر چه اطلاعات بيشتر، بهتر! هر چند ممکن است اين اطلاعات کاملا بي ربط بوده و به تصميم ما کمکي نکند.

داشتن اطلاعات بيشتر امر مثبتي است اما از آنجا که همه ما منابع محدودي داريم، طبيعتا بهتر است آن ها را براي رسيدن به اهدافمان خرج کنيم. شايد يکي از ريشه هاي اين خطا، انفجار اطلاعات باشد. انبوهي از اطلاعات هر روز توليد مي شود و اين باعث مي شود که در معرض انواع اطلاعات قرار بگيريم و فکر کنيم که براي تصميم گيري بايد به همه آن ها اشراف داشته باشيم.

يکي ديگر از دلايل شايد نداشتن اهداف روشن و مشخص باشد. مثلا وقتي ليست خريد مشخص و نوشته شده اي نداريم و وارد يک فروشگاه بسيار بزرگ مي شويم، اطلاعات بسيار زيادي در مورد چيزهايي که اصلا به دنبالش نبوديم بدست مي آوريم.

همه جا پر است از علائم حراج و تخفيف و قيمت هاي استثنايي! طبيعتا بسيار وسوسه انگيز است و نتيجه اين مي شود كه با کيسه هاي خريد اضافي که نيازي به آن ها نداشتيم و جيبمان را خالي کرده اند، از فروشگاه خارج مي شويم!

چه بايد كرد؟

متاسفانه مبارزه با اين خطا کار دشواري است. چرا که به عقيده اغلب افراد هر چه اطلاعات بيشتر، تصميم گيري بهتر! به همين خاطر است که زياد شنيده مي شود: حالا آن گزارش را هم بفرست شايد کمک کند!

شايد اين چند پيشنهاد به ما کمک کند:

1- تيپ شخصيتي خود را بشناسيد. برخي افراد ذاتا شهودي تصميم مي گيرند و برخي مبتني بر واقعيات و اعداد و ارقام. حالا افراد دسته دوم (غيرشهودي ها)، خود به دو دسته تقسيم مي شوند: آن هايي که زياد ترديد مي کنند و خيلي سخت تصميم گيري مي کنند، آن هايي که راحت تر تصميم گيري مي کنند، اگر از دسته کساني هستيد که مبتني بر واقعيات تصميم گيري مي کنيد و سخت به تصميم مي رسيد، بدانيد که عطش شما براي دريافت اطلاعات نه براي تصميم گيري بهتر که ناشي از تيپ شخصيتي شماست و ريشه روانشناسانه دارد.

2- پرسش و مساله اصلي خود را شفاف کنيد. اگر مساله شما روشن باشد، آنگاه مي توانيد بفهميد که چه اطلاعاتي واقعا شما را به تصميم بهتر مي رساند و چه اطلاعاتي صرفا ناشي از سندروم عطش کاذب است.

3- يک مرز نخود سياه تعريف کنيد. در زمان جمع آوري اطلاعات هر از چندگاهي از خود بپرسيم آيا از اين جا به بعد دارم دنبال نخود سياه مي گردم (اطلاعات به ظاهر مربوط اما بي فايده و بي تاثير بر کيفيت تصميم). فراموش نکنيم جمع آوري اطلاعات براي يک تصميم گيري امري الزامي است. اما از زماني به بعد ديگر فايده اقتصادي ندارد يعني منافعش کمتر از هزينه هايش مي شود.

نکته آخر اينکه قبول کنيم دنيا هيچگاه خالي از عدم قطعيت و ناشناخته ها نيست. هيچ کس نمي تواند به قطعيت صد در صد برسد. خداوند توصيه کرده است که بعد از جمع آوري اطلاعات از طريق اخذ مشورت از ديگران و رسيدن به جمع بندي (تصميم گيري) به او توکل و نتيجه کار به او سپرده شود.

ترکيبي زيبا از «خرد شخصي و جمعي» از يک سو و «اتکا به قدرتي برتر» از ديگر سو.


 ميز خبر 

 قاتلان بنيتا محاکمه مي شوند

سرپرست دادگاه کيفري يک استان تهران از تعيين وقت رسيدگي به پرونده قاتلان بنيتا خبرداد.محسن افتخاري در گفتگو با مهر از تعيين وقت پرونده قاتلان بنيتا خبرداد و گفت: اين پرونده تعيين وقت شده و قرار است قاتلان بنيتا محاکمه شوند.

وي افزود: دادگاه رسيدگي به اتهامات قاتلان اين کودکان در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران برگزار مي شود.سرپرست دادگاه کيفري يک استان تهران همچنين از تعيين وقت و رسيدگي به پرونده استانداراني که کيفرخواستشان صادر شده است، اظهار بي اطلاعي کرد.

به گزارش مهر، حدود ساعت 9 و نيم صبح پنجشنبه 29تير، در خيابان مشيريه، پدر بنيتا براي باز کردن درب پارکينگ از خودرو پياده مي‌شود تا خودرو را داخل پارکينگ ببرد که دو عابر پياده با مشاهده خودروي روشن، پشت فرمان مي‌نشينند و خودرو و بچه را با هم به سرقت مي‌برند، صاحب خودرو وقتي متوجه قصد سرقت ماشين مي‌شود، خودش را روي کاپوت مي‌اندازد که موفق به توقف خودرو نمي‌شود.

جست‌وجوها براي يافتن بنيتا ادامه داشت تا اينکه پس از 6 روز جسد دختربچه در خودروي سرقتي در يکي از خيابان‌هاي پاکدشت پيدا شد.در جريان اين سرقت و در نهايت فوت کودک هشت ماهه،دو نفر بازداشت شدند که سابقه دار نيز بودند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي