جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/06/20 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5647

شب ايراني در ونيز؛
دو جايزه جشنواره براي فيلم «بدون تاريخ بدون امضا»


«بهنام تشکر» و نقشي عجيب و غريب


ارکستر سمفونيک تهران دركرج


موافقت با عرضه5 فيلم سينمايي در شبکه نمايش خانگي


حضور «ساناز سماواتي» در يك نمايش


آغاز فيلمبرداري «اولين تولد»


رونمايي از پوستر «خالتور»


خبر هنري


نقد فيلم


 شب ايراني در ونيز؛
 دو جايزه جشنواره براي فيلم «بدون تاريخ بدون امضا»  

 
وحيد جليلوند براي کارگرداني و نويد محمدزاده براي بازي در فيلم «بدون تاريخ، بدون امضاء» جايزه بهترين کارگرداني و بهترين بازيگري را از بخش «افق هاي نو» جشنواره ونيز گرفتند.به گزارش آنا، دومين ساخته وحيد جليلوند با عنوان «بدون تاريخ، بدون امضا» در حضور بين المللي خود در بخش جشنواره افق هاي نو فيلم ونيز حاضر شد و توانست جايزه بهترين کارگرداني و بهترين بازيگر را از آن خود کند.

در اين جشنواره که هفتاد و چهارمين دوره خود را پشت سر گذاشت، وحيد جليلوند جايزه بهترين کارگرداني و نويد محمدزاده جايزه بهترين بازيگري را دريافت کردند.

نويد محمدزاده پس از دريافت جايزه خود هم به زبان فارسي و هم ايتاليايي سخنان خود را شروع کرد و جايزه خود را به مردم ايران تقديم کرد و گفت: افتخار مي کنم که ايراني هستم و خوشحالم که رخشان بني اعتماد يکي از بهترين فيلمسازان تاريخ سينماي ايران در هيات داوران اين دوره از جشنواره ونيز حضور دارد.همچنين وحيد جليلوند که جايزه بهترين کارگرداني را براي اين فيلم دريافت کرد نيز طي صحبت هايي بيان کرد: به مردم خوب کشورم سلام مي‌کنم و از همين‌جا دست تک‌تک آنها را مي‌بوسم.وي در بيان تشکري از هيات داوران گفت: از هيأت داوران، آلبرتو باربارا تشکر مي‌کنم و همچنين به کتايون شهابي پخش‌کننده اين فيلم و به همه عوامل فيلم که شب‌ها و روزها سختي و رنج کشيدند تا ما به اين موفقيت برسيم، تبريک ميگويم و به نمايندگي از عوامل «بدون تاريخ، بدون امضا»، اين جايزه را به علي جليلوند تهيه‌کننده اين فيلم تقديم مي کنم که با مديريت، صبوري و آرامشش اين فرجام نيک را براي اين پروژه رقم زد.جليلوند با اشاره به اينکه در فرهنگي بزرگ شده که مردمانش اعتقادهاي زيبايي دارند، بيان کرد: اعتقاد ما اين است که وقتي براي کسي دعا مي‌کنيم خداوند پيش از او به ما لبخند مي‌زند و پاسخ دعاهاي ما را مي‌دهد.وي اضافه کرد:خواهش مي‌کنم براي من دعا کنيد که پس از دريافت اين هديه بزرگ دچار نخوت و غرور نشوم و هميشه به ياد داشته باشم سينما قرار است از من، بيش از آنکه فيلمساز خوبي باشم، انسان بهتري بسازد.

گفتني است؛ از ايران رخشان بني اعتماد به عنوان يکي از داوران بخش «افق هاي نو» در هفتاد و چهارمين جشنواره فيلم ونيز حضور داشته است.


 «بهنام تشکر» و نقشي عجيب و غريب 

 بهنام تشکر که پيش از اين با سريال‌هاي طنز در تلويزيون شناخته شده است، اين بار با ايفاي نقش در سريال «گمشدگان» در قالب نقشي جدي ديده شد.او درباره‌ علت اين حضور بيان کرد: براي من ايفاي نقش در سريالي جدي و طنز خيلي فرق نمي‌کند، حضورم در اين مجموعه ارتباطي به ضعف فيلمنامه‌هاي طنز، خوب و يا بد بودن آن‌ها هم ندارد.

به گزارش ايسنا، بهنام تشکر درباره ايفاي نقش در سريال «گمشدگان» و اينکه آيا ضعف سريال‌هاي طنز او را به اين سمت کشانده است؟ گفت: حضورم در اين مجموعه ارتباطي به ضعف فيلمنامه‌هاي طنز، خوب و يا بد بودن آن‌ها ندارد. فيلمنامه را خواندم و با اينکه در سه قسمت از اين مجموعه بيشتر بازي نداشتم، اما پذيرفتم. با تمريناتي هم که با کارگردان پيش از شروع کار داشتيم، تصميم گرفتم در اين مجموعه حضور داشته باشم.

تشکر تاکيد کرد: سريال «گمشدگان» تجربه خوبي برايم بود، به ويژه همکاري‌ام با کارگردان برايم لذت‌بخش بود. خوشبختانه عکس‌العمل مردم هم براي حضورم در اين سريال خوب بود اما به هر حال کمي برايشان عجيب و غريب بود که در يک کار جدي حضور داشتم. حضور من در نقش جدي در سريال «گمشدگان» به فيلمنامه برمي‌گردد. زماني که فيلمنامه را خواندم تصميم گرفتم در اين مجموعه ايفاي نقش کنم.

او در پاسخ به اين پرسش که آيا حضور در سريال‌هاي جدي را در تلويزيون ادامه خواهد داد، توضيح داد: براي من حضور در سريال جدي و طنز خيلي فرق نمي‌کند و فيلمنامه است که تعيين مي‌کند در کدام کار حضور داشته باشم.

اين بازيگر درباره علت ضعف سريال‌هاي تلويزيون به ويژه سريال‌هاي طنز در سال هاي اخير، اظهار کرد: فرصت نمي‌کنم سريال‌هايي که در حال حاضر از تلويزيون پخش مي‌شود را ببينم اما علت اصلي ضعف سريال‌ها به فيلمنامه برمي‌گردد. اگر فيلمنامه خوب باشد کار موفق خواهد بود و بازي بازيگران هم خوب ديده خواهد شد؛ بنابراين بخش اعظمي از ضعف کارها به فيلمنامه و کارگردان برمي‌گردد.او مطرح کرد: فيلمنامه کامل پيش از کليد خوردن يک سريال، نه تنها براي بازيگر خوب است، بلکه براي کارگردان و حتي خود نويسنده هم خوب است. اگر فيلمنامه به شکل کامل تحويل داده شود، باز هم مي‌توان آن را اصلاح کرد و از طرفي به هر حال نقاط بازي بازيگران در فيلمنامه‌هاي کامل مشخص‌تر مي‌شود.

تشکر که در مجموعه «ليسانسه‌ها» به کارگرداني سروش صحت ايفاي نقش کرده است، گفت: فصل دوم «ليسانسه‌ها» خيلي بهتر از فصل اول آن است. اين مجموعه نيز به شکل فصلي ساخته و پخش مي‌شود که بخشي از آن تصويربرداري شده است و فصل سوم آن نيز ساخته خواهد شد.

او درباره اينکه آيا در فصل سوم سريال سروش صحت حضور خواهد داشت؟ اظهار کرد: فصل سوم «ليسانسه‌ها» هنوز نوشته نشده است و هنوز پيشنهادي براي حضورم در اين مجموعه مطرح نشده است.بازيگر سريال‌هاي «ساختمان پزشکان»، «دزد و پليس»، «هفت سنگ» و … در پايان اعلام کرد که پس از سريال «گمشدگان»، براي ايفاي نقش در سريال‌هاي تلويزيوني، پيشنهادهاي ديگري دارد، اما هيچ‌کدام هنوز قطعي نشده است.


 ارکستر سمفونيک تهران دركرج 

 کرج، سومين مقصد تور شهرستان ارکستر سمفونيک تهران است.

پس از اجراي موفقيت‌آميز ارکستر سمفونيک تهران در شيراز، اين ارکستر، جمعه 24 شهريورماه از ساعت 20 ميهمان مردم کرج است.

شهرداد روحاني، رهبر ارکستر سمفونيک تهران، رهبري اين اجرا را به عهده دارد.

در اين رويداد، نوازندگان ارکستر سمفونيک تهران «آواهاي اسلواني» آنتون دورژاک، سوئيت «درياچه قو» پيتر چايکوفسکي، «دربازار ايراني»آلبرت كتل‌ بي، «دانزون شماره 2» آرتورو مارکز، «بر باد رفته» از ماکس اشتاينر، «موسيقي فيلم» ‌هانري مانسيني، و «رقص شمشير آرام » اثر خاچاطوريان را اجرا مي‌کنند.

همچنين در اين اجرا، قطعه‌هاي «فرياد تهي» و «وطنم» از شهرداد روحاني و «خاک مهرآيين» از ساخته‌هاي علي اكبر قرباني اجرا مي‌شود. اين برنامه با همکاري بنياد فرهنگي هنري رودکي، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز و انجمن موسيقي اين استان برگزار مي‌شود.

اجراي ارکستر سمفونيک تهران در شهر البرز، جمعه 24 شهريورماه از ساعت 20 و در سالن همايش‌هاي اصلاح بذر اين شهر برگزارمي‌شود.


 موافقت با عرضه5 فيلم سينمايي در شبکه نمايش خانگي 

 فارس:شوراي صدور پروانه نمايش خانگي با عرضه پنج عنوان موافقت کرد.

در جلسات اخير شوراي پروانه نمايش خانگي که با حضور اکثريت اعضاء برگزار شد،با عرضه فيلم هاي «برادرم خسرو» به تهيه کنندگي سعيد ملکان و کارگرداني احسان بيگلري، سريال«شهرزاد» (فصل دوم قسمت 11) به تهيه کنندگي سيد محمد امامي و کارگرداني حسن فتحي ،« اروند» به تهيه کنندگي مهدي داوري و کارگرداني پوريا آذربايجاني،« صداي سکوت» به تهيه کنندگي مشترک رضوان محمودي/حامد شاهدي خندان/سجاد شاهدي خندان و کارگرداني نجمه تفتي و « پرسه در حوالي من» به تهيه کنندگي و کارگرداني غزاله سلطاني موافقت شد.


 حضور «ساناز سماواتي» در يك نمايش 

 مهر:ساناز سماواتي به نمايش «مسيح کوچک در بند» به کارگرداني سياوش اسد پيوست.

اين نمايش نگاهي جديد به تئاتر ابزورد و گروتسک دارد و تلفيقي از «مرد بالشي» مارتين مک دونا و «درياچه قو» اثر چايکوفسکي است.

«مسيح کوچک در بند» به زودي در يکي از تماشاخانه هاي خصوصي روي صحنه خواهد رفت و به غير از سماواتي، سياوش اسد، محسن رشيدي، کيارش حقگو، بهنام سرلک، ترانه ولديان و بازيگر خردسال غزل مردي در اين اثر نمايشي به ايفاي نقش مي پردازند.


 آغاز فيلمبرداري «اولين تولد» 

 سينماپرس:با معرفي جديدترين بازيگران فيلم «اولين تولد» به کارگرداني علي عطشاني، اين فيلم جلوي دوربين مي رود.

گريگ گرانبرگ و تايلور کول به جمع بازيگران فيلم سينمايي «اولين تولد» به کارگرداني علي عطشاني پيوستند. اين فيلم سينمايي که اولين محصول مشترک ايران و آمريکا است، در شهر لس آنجلس آمريکا جلوي دوربين مي رود.

پيش از اين اعلام شد بود که بازيگراني چون وال کيلمر، ويليام بالدوين، جي عبدو، رابرت نيپر و آرمين اميري نيز در اين فيلم حضور دارند.


 رونمايي از پوستر «خالتور»  

 ايسكانيوز:با ثبت قرارداد اکران کمدي «خالتور» در شوراي صنفي نمايش، اين فيلم بعد از ايام عزاداري سيدالشهداء(ع) روي پرده خواهد رفت.

«خالتور» را آرش معيريان کارگرداني کرده است و محمدرضا شريفي‌نيا، پوريا پورسرخ، سحر قريشي، مهران غفوريان، مريم اميرجلالي و علي صادقي از جمله بازيگران فيلم هستند.

اين کمدي-موزيکال روايتي ارائه مي دهد از زندگي سه جوان موزيسين که سعي زيادي دارند اسير موسيقي بازاري نشوند و به اجراي قطعات موجه بپردازند اما عدم اقبال مخاطبان موجب مي‌شود به سراغ نوعي از موسيقي بروند که عليرغم جدي گرفته نشدن از سوي کارشناسان، مخاطبان فراواني دارد.


 خبر هنري 

 روزهاي پاياني تصويربرداري «پايتخت 5»

تهيه کننده مجموعه تلويزيوني «پايتخت5» از روزهاي پاياني تصويربرداري سريال در فصل پنجم در پروداکشني ويژه و خاص خبر داد.

به گزارش مهر، الهام غفوري تهيه کننده سريال «پايتخت5» درباره لوکيشن و فضايي که اين روزها درگير آن در قصه هستند، گفت: در پروداکشني ويژه و خاص روزهاي پاياني سريال با کارگرداني سيروس مقدم سپري مي شود و در روزهاي پاياني کار هستيم.

وي ادامه داد: فصل پنجم سريال در فضايي جديد و با سبک و سياقي ديگر نسبت به آنچه تا به حال ديده ايد، ساخته مي شود و قطعا اين مساله کار توليد را سخت و طاقت فرسا خواهد کرد.

غفوري درباره فضا و داستان عنوان کرد: «پايتخت5» چه به لحاظ داستان و چه به لحاظ ابعاد مختلف شخصيت ها و نوع قصه گويي نيازمند ساخت دکور، انتخاب لوکيشن هاي ويژه و... بود و اين مساله کار ما را در اجرا سخت تر از قبل کرده است. من و تيم فعال در اين پروژه سنگين اميدوار هستيم توقع چند ساله مردم از سريال «پايتخت» که هر ساله کار ما را سخت و سخت تر کرده است امسال نيز برآورده شود.

بازيگران اين سريال محسن تنابنده، احمدمهرانفر، عليرضا خمسه، ريما رامين فر، نسرين نصرتي، هومن حاجي عبدالهي، بهرام افشاري، سارا و نيکا فرقاني، مجتبي بلال حبشي، مصطفي بلال حبشي، سلمان خطي و... هستند.

فروش آخرين ساخته کيارستمي به آمريکا و بريتانيا

کمپاني «Janus Films» حق پخش فيلم «24 فريم» را در آمريکاي شمالي و بريتانيا به دست آورد.

به گزارش ايسنا به نقل از اسکرين، فيلم تجربي «24 فريم» آخرين ساخته عباس کيارستمي که تهيه‌کنندگي آن بر عهده احمد کيارستمي و «چارلز گيلبرت» از کمپاني «CG Cinema» است، طي سه سال مقابل دوربين رفته است و اولين نمايش خود را امسال در بخشي ويژه به مناسبت هفتادمين سالگرد برگزاري جشنواره کن تجربه کرد.

«Janus Films»کمپاني خواهر «Criterion Collection» که مسئوليت توزيع «24 فريم» را در اختيار گرفته، قرار است شرايط اکران اين فيلم را از سال آينده ميلادي در آمريکاي شمالي و بريتانيا فراهم کند.

کمپاني «Criterion Collection» نيز پيش از اين اعلام کرده مجموعه‌اي از آثار منتخب عباس کيارستمي را در سال 2018 ترميم و بازسازي مي‌کند.«پيتر بِکِر» رئيس کمپاني «Criterion Collection» در اين باره گفت: آخرين ساخته کيارستمي يک رويداد سينمايي اصيلي و حقيقي و فرصتي است براي اداي احترام به هنرمندي که زندگي ما را تحت تاثير قرار داده است و مهمتر آن که فرصتي است براي يافتن چيزي که براي ما به يادگار گذاشته است: تاملي اساسي بر تصلاوير متحرک که ساخت آن
سه سال به طول انجاميده است.

نمايش دوباره «ليلا» در سينماها

فيلم سينمايي «ليلا» پس از بيست سال در روز ملي سينما و در گروه هنروتجربه دوباره بر پرده سينماهاي مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، طبق گزارش رسيده، گروه هنروتجربه از همان آغاز فعاليت خود، به مناسبت‌هايي يکي از فيلم‎هاي کلاسيک و ماندگار تاريخ سينماي ايران را به نمايش درآورده ‎است از جمله اين فيلم‌ها مي‌توان به «گاو»، «ساز دهني»، «باشو، غريبه کوچک»، «اون شب که بارون اومد»، «گاوخوني»، «شهرزيبا»، «رقص در غبار»، «چهارشنبه سوري»،
«دختر لر»، «ديده‌بان» و … اشاره کرد و حالا همزمان با روز ملي سينما فيلم خاطره‌انگيز و پرطرفدار «ليلا» به کارگرداني داريوش مهرجويي اکران خود را در هنروتجربه آغاز مي‎کند.

«ليلا» دوازدهمين فيلم بلند داريوش مهرجويي در سال 1375 ساخته شد و در سالي که به نمايش درآمد، تمام جوايز اصلي جشنواره فيلم فجر را از آن خود کرد.

«ليلا» اولين فيلمي است که ليلاحاتمي در آن مقابل دوربين داريوش مهرجويي قرار گرفته‌است و اين همکاري سال‌ها بعد با فيلم«نارنجي‌پوش» تکرار شد.

علي مصفا ديگر بازيگر اين فيلم اما پيش از آن در فيلم «پري» با مهرجويي همکاري کرده‌بود و اين همراهي در فيلم‌هايي چون «دختر دايي گمشده» و«ميکس» تکرار شد.


 نقد فيلم 

 «تابستان داغ »،

اثري خنثي و بي رمق

"بابک مهرورز "

«تابستان داغ » دو خط داستاني متفاوت از دو قشر متفاوت جامعه را روايت مي کند. يکي قشر آسيب پذير جامعه که براي زندگي بهتر و فرار از مشکلات در حال دست و پا زدن است و قشر ديگر که مطابق کليشه چند سال اخير سينماي ايران، پزشک هستند و به دنبال ارتقاء جايگاه اجتماعي شان. اتصال اين دو خط داستاني جدا به وسيله کودکي انجام مي شود که قرار است پلي باشد ميان کمرنگ شدن مشکلات نسرين و در آن سو، زنده نگه داشتن زندگي مشترک خانم دکتر و همسرش.

اما مشکل «تابستان داغ » در نوع روايت آن مي باشد که ترکيبي است از فيلمهاي موفق سالهاي گذشته سينماي ايران يعني «جدايي نادر از سيمين » و «ابد و يک روز » که متاسفانه در مقايسه با هر دو اين آثار در مرتبه بسيار ضعيف تري قرار مي گيرد. شخصيت پردازي فيلم مخصوصاً در بخش زوج پرشک ، با کمبودهاي فراواني مواجه است. ديالوگ هاي ضعيف و نخ نما شده ميان زوج متمول چنان ساده و دم دستي است که خيال مخاطب را از بابت عدم توجه به آنها رعايت مي کند چراکه مي داند صحبت هاي آنان قرار است منجر به کسب اطلاعات درباره نسرين شود و خودشان فاقد پرداختي مجزا و اصولاً شخصيتي مستقل هستند!

ايراد ديگر «تابستان داغ » را مي توان عدم زمانبندي صحيح در نشانه گذاري هاي اتفاقات مهم فيلمنامه برشمرد بطوريکه تقريباً مدت زمان 50 دقيقه از اثر بي آنکه نقطه عطفي در داستان مشاهده شود، صرفاً با بازخواني روابط فروپاشيده تکراري آدمهاي داستان مي پردازد در صورتي که مي شد اين مدت زمان را کاهش داد و در بازه زماني کمتري مخاطب را وارد جريان اصلي داستان و کشمکش هاي دو زوج با يکديگر بر سر سرنوشت کودک کرد. واکنش هاي بي جهت در بطن فيلمنامه چنان پررنگ و بي اثر هستند که باعث شده اند دقايق زيادي از فيلم بي آنکه بسط و گسترشي را در داستان شاهد باشيم، بگذرد.

با اين حال مشکل اصلي فيلم در نيمه دوم اثر نمايان مي شود يعني جايي که فيلمساز تصميم مي گيرد حس تعليق به سبک اصغر فرهادي را وارد داستان نمايد اما در انجام آن به حدي خام و بي تجربه عمل نموده که تماشاگر را پس مي زند. فيلمساز در جريان داستان سوالات بسياري را مطرح مي نمايد و در نيمه دم روابط آدمهاي داستان را پيچيده تر و وارد فاز جديدي مي کند که به تبعيت از سرنوشت کودک رفتار متفاوتي را پيش مي گيرند. اما در نهايت نتيجه آن مي شود که فيلم همان راهي را طي مي کند که پيش از اين آثاري نظير «شکاف » در سينماي ايران طي کرده بود و وجه تمايز آشکاري ميان خود و آثار مشابه رقم نمي زند. فيلم درپايان بندي نيز به بدترين شکل ممکن عمل مي نمايد تا پيام اخلاقي عجيب خود را به مخاطب انتقال دهد؛ آن هم با بدترين تصميم ممکن!

انتخاب بازيگران با توجه به ماهيت فيلم، انتخاب معقولي به نظرمي رسد اما در اجرا، آنها تبديل به شخصيت هايي شده اند که قبلا با ايفاي آن در سينماي ايران به محبوبيت رسيده اند. پريناز ايزديار در نقش نسرين، همان سميه فيلم «ابد و يک روز » است و فيلمساز نيز تمام تلاش خود را به کار بسته تا او را در حال و هوايي مشابه حفظ نمايد. صابر اَبَر نيز در همان شکل و شمايل چند سال اخيرش در سينماي ايران، در«تابستان داغ » ديده مي شود و علي مصفا نيز در يکي از ضعيف ترين نقش آفريني هاي چند سال اخيرش ، بازي تکراري را از خود به نمايش گذاشته است.ابراهيم ايرج زاد در اولين تجربه سينمايي اش ثابت مي کند که نيازمند تجربه بيشتر در حوزه کارگرداني است چراکه صرفاً الگوپذيري از کارگردانان مطرح کشور و آثارشان، نمي تواند توفيقي براي او در سينماي ايران داشته باشد.«تابستان داغ » اثر تکه تکه شده اي است که مي توان ردپاي آثار ديگر را در آن يافت و خود، چنان خنثي و بي رمق است که به سختي بتوان نام فيلم را در سالهاي آتي به خاطر سپرد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي