جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/06/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5650

نماينده سابق ايران در اوپک:
چشم انداز بازار نفت اميدوار کننده نيست

مدير طرح جامع هوشمند سوخت خبر داد:
جزئيات اجراي طرح پيمايش درون‌شهري


هدفگذاري پتروشيمي براي توليد محصولات جديد


معادلات انرژي


ميز خبر


 نماينده سابق ايران در اوپک:
 چشم انداز بازار نفت اميدوار کننده نيست 

 
نماينده سابق ايران در اوپک با اشاره به افزايش اخير قيمت نفت گفت: رشد قيمتي اخير نبايد کشورهاي صاحب نفت را گمراه کند چرا که افزايش چند دلاري طلاي سياه در بازارهاي جهاني ناشي از وقوع طوفان هاي سهمگين در منطقه آمريکاست.به گزارش تسنيم، محمدعلي خطيبي با بيان اين که قيمت نفت چند روزيست که در مسير افزايشي قرار گرفته است گفت: در حال حاضر چشم انداز بازار نفت چشم انداز خيلي اميدوار کننده اي نيست.وي افزود: رشد قيمتي اخير نبايد کشورهاي صاحب نفت را گمراه کند چرا که افزايش چند دلاري طلاي سياه در بازارهاي جهاني ناشي از وقوع طوفان هاي سهمگين در منطقه آمريکاست.

نماينده سابق ايران دراوپک با اعلام اينکه توليدات نفتي در آمريکا به دليل طوفان هاي شديد روند کاهشي به خود گرفته است، گفت: در حال حاضر چشم انداز بازار نفت چشم انداز خيلي اميدوار کننده اي نيست چرا که بعد از توافق اوپک همگان شاهد افزايش توليد در بين کشورهاي عضو اوپک و همينطور افزايش توليد در بين کشورهاي غير اوپکي هستند.

وي افزود: براي سال آينده ميلادي پيش بيني شده که توليدات غير اوپکي افزون بر يک ميليون بشکه افزايش پيدا کند بدون شک با رشد توليدات غيراوپکي جاي اميدواري براي ارتقاي قيمت هاي نفت وجود نخواهد داشت.خطيبي بيان داشت: در زمان توافق کاهش توليد نفت بين اوپکي ها و غير اوپکي ها هدف اين بود که قيمت نفت به 60 دلار برسد که متاسفانه تاکنون چنين نشده است.وي گفت: بدبختانه با افزايش لجام گسيخته توليدات غير اوپک و همينطور افزايش جزئي توليد در بين کشورهاي اوپکي همگان شاهدتضعيف قيمت ها و بازار نفت در سطح جهان هستند.نماينده سابق ايران دراوپک افزود: اگر اوپک بخواهد موازنه عرضه و تقاضا را در دستور کار خود قرار دهد همزمان با افزايش توليد غير اوپک بايستي قدري از توليدات خود بکاهد تا بتواند به قيمت هاي مورد نظر دست پيدا کند.وي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به جمله که با توجه به شرايط موجود خيلي نمي تواند به بهبود بازار نفت اميدوار بود، اظهارداشت: بدون شک تضعيف بازار و قيمت نفت بر کشورهايي مانند ايران که وابستگي بيشتري به درآمدهاي نفتي دارند، تاثير منفي مي گذارد.


 مدير طرح جامع هوشمند سوخت خبر داد:
 جزئيات اجراي طرح پيمايش درون‌شهري 

 
مدير طرح جامع هوشمند سوخت گفت: در مدت 22 ماه از اجراي طرح جامع پيمايش 3.5 ميليارد ليتر در مصرف گازوئيل صرفه‌جويي شد.علي‌اکبر نژادعلي مدير طرح جامع هوشمند سوخت در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اجراي طرح جامع پيمايش گفت: حدود 830 هزار خودروي گازوئيلي در کشور وجود دارد که نيمي از اين خودروها در حمل‌ونقل درون‌شهري فعاليت مي‌کنند.

وي با اشاره به اينکه 356 هزار خودرو وابسته به سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي است، گفت:‌ اگر از 830 هزار خودرو اين تعداد را کم کنيم، تعداد خودروهاي موجود در حمل‌ونقل درون‌شهري به‌دست مي‌آيد.اين مقام مسئول با اشاره به اينکه از اواخر سال گذشته و به طور دقيق از بهمن‌ماه ساماندهي خودروهاي نفت و گازسوز درون‌شهري توسط شهرداري و از طريق ثبت‌نام در يک وب‌سايت آغاز شد، تصريح کرد: مالکان خودروهاي گازوئيلي با ورود به اين وب‌سايت و ثبت‌نام مي‌توانند از اين به بعد سهميه خودروي خود را بر اساس پيمايش دريافت کنند.

نژادعلي با اشاره به اينکه تا هفته گذشته 350 هزار خودرو در اين سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت:‌ البته هنوز راستي‌آزمايي صورت نگرفته و اگر خودروهاي گازوئيلي در اين سامانه ثبت‌نام نکنند، از ارائه سوخت به آنها معذوريم.وي با اشاره به اينکه قبل از آغاز طرح پيمايش در مهرماه 94 به طور ميانگين روزانه 50 ليتر گازوئيل در اين بخش مصرف مي‌شد، تصريح کرد: در تيرماه سال جاري مصرف نفت گاز 7 ميليون ليتر کاهش پيدا کرد و به 43.5 ميليون ليتر رسيد.مدير طرح جامع هوشمند سوخت با اشاره به اينکه در دوره 22 ماهه اجراي اين طرح 3.5 ميليارد ليتر صرفه‌جويي صورت گرفت، گفت: انتظار ما اين است با اجراي صحيح طرح پيمايش بتوانيم از مصرف بي‌رويه گازوئيل جلوگيري کنيم.اين مقام مسئول با تأکيد بر اينکه يکي از راهکارهاي بهبود اين طرح نصب GPS بر روي خودروهاي گازوئيلي است گفت:‌در حال حاضر سازمان راهداري و شهرداري‌ها به دنبال اجراي اين طرح هستند، هم‌اکنون اتوبوس‌ها به اين سامانه متصل هستند و تا GPS بر روي اتوبوس‌ها نصب نشود، پروانه کسب‌وکار به آنها داده نخواهد شد و سوخت اتوبوس عرضه نمي‌شود.

نژادعلي ادامه داد: اين طرح در پيمايش درون‌شهري نيز در حال اجراست و شهرداري‌ها و دهياري‌ها به دنبال آن هستند که خودروهاي درون‌شهري را نيز به اين سامانه مجهز کنند که پس از دريافت GPS و گرفتن باربرگ که همان بارنامه‌هاي خودروهاي برون‌شهري است، سهميه سوخت به خودروهاي درون‌شهري نيز داده خواهد شد و ما مي‌توانيم از طريق پيمايش و GPS و باربرگ‌ها مسافت طي‌شده توسط خودروها را ارزيابي کرده و سوخت را بر اساس مسافت طي‌شده واقعي به آنها تحويل دهيم.


 هدفگذاري پتروشيمي براي توليد محصولات جديد  

 مدير برنامه ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي، گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده، توليد محصولات جديد که داراي ارزش افزوده بالا هستند، در دستور کار قرار گرفته است.به گزارش شرکت ملي پتروشيمي؛ فرنازعلوي، مديربرنامه ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي با تاکيد بر لزوم بهره گيري از فناوري هاي نوين در مسير توسعه صنعت پتروشيمي اظهار داشت: توليد گريدهاي جديد که داراي ارزش افزوده بالايي هستند، با هدف تکميل زنجيره ارزش و افزايش بهره وري يکي از راهبرد هاي مهم براي کاهش خام فروشي و حرکت به سوي تحقق اقتصاد مقاومتي است.وي با بيان اين که مي توان با برنامه ريزي هاي منسجم و کارآمد، صنعت پتروشيمي ايران را متحول کرد، گفت: جذب سرمايه گذاري هاي جديد، انتقال دانش فني روز جهان به داخل کشور، استفاده از ظرفيت هاي موجود در پژوهش و فناوري، مشارکت فعال‌تر سازندگان داخلي و همچنين همگرايي ميان تمامي بخش هاي فعال در اين صنعت پيشرو، زمينه ساز تحقق برنامه هاي پيش بيني شده خواهد بود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: مزيت دارابودن خوراک فراوان در کشورمان مي تواند افزايش ظرفيت توليد مجتمع هاي توليدي در سراسر کشور را به دنبال داشته باشد و در آينده طرح هاي توسعه اي نيز، مي توانند با دريافت خوراک پايدار توليد و صادرتي منسجم را تجربه کنند.

مدير برنامه ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي ادامه داد: سياست کلان صنعت در مسير توسعه خود، توليدي شدن طرح هاي در حال ساخت و افزايش ظرفيت توليد در کنار حضور پرقدرت در بازارهاي بين المللي است و با طرح هاي بهره برداري شده در سال 95 و طرح‌هايي که در سال جاري توليد خواهند شد ،افزايش ظرفيت توليد و نيز رشد صادرات محقق مي شود.

علوي با اشاره به تلاش شرکت ملي صنايع پتروشيمي براي خلق ارزش افزوده، پاسخگويي و تعهد به توسعه پايدار، اظهار داشت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي فعاليت هايي مانند برنامه ريزي و سياست گذاري، زمينه سازي توسعه زيرساخت هاي صنعت توسط بخش غيردولتي و يا با مشارکت آن، جذب سرمايه گذاران، راهنمايي و پشتيباني سرمايه گذاران، پيشنهاد تدوين و اصلاح قوانين، مقررات و استانداردهاي صنعت پتروشيمي و تنظيم گري در صنعت پتروشيمي را ارائه مي دهد و با توجه به اين موارد بايد از ظرفيت هاي موجود براي توسعه اين صنعت، با مشارکت بخش خصوصي استفاده کرد.


 معادلات انرژي 

 معاون وزيرنفت:

بنزين هاي وارداتي استاندارد است

معاون وزير نفت با بيان اينکه ميزان توليد بنزين يورو 4 به روزانه 27 ميليون ليتر رسيده است، گفت: همه محموله هاي بنزين وارداتي کشور، استاندارد است و در صورت غيراستاندارد بودن، از گمرک ترخيص نشده و اجازه ورود به کشور داده نمي شود.

عباس کاظمي در گفت و گو با ايرنا ،درباره ادعاي عرضه بنزين غيراستاندارد وارداتي در برخي شهرها، بيان داشت: در هشت کلانشهر کشور، بنزين يورو 4 و پاک عرضه مي شود که البته در برخي شهرها مانند شيراز و مشهد، بخشي از نياز سوخت با بنزين يورو 4 و بخشي نيز توسط بنزين معمولي تامين مي شود.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي افزود: البته بنزين معمولي که توزيع مي شود، غيراستاندارد نيست و از همه استانداردهاي لازم برخوردار است.

وي درباره ميزان توليد بنزين کشور، گفت: اکنون ميانگين توليد روزانه بنزين کشور به 67 ميليون ليتر رسيده که 27 ميليون ليتر آن بنزين يورو4 است.کاظمي افزود: ميانگين مصرف روزانه بنزين در سال جاري 79 ميليون ليتر بوده ، اما در روزهاي اخير به علت سفرهاي تابستاني به 84 ميليون ليتر افزايش يافته است.

چندي پييش، برخي رسانه هاي منتقد دولت ادعاي توزيع بنزين وارداتي غيراستاندارد را در يک کلانشهر مطرح کرده بودند.

ايران، بخشي از نياز به بنزين را از محل واردات، تامين مي کند، اما با برنامه ريزي هاي انجام شده، پس از راه اندازي کامل پالايشگاه ستاره خليج فارس، نه تنها واردات بنزين متوقف خواهد شد، بلکه ايران به صادر کننده بنزين نيز تبديل مي شود.

هم اکنون ايران از بين پنج فرآورده اصلي نفت، صادرکننده چهار فرآورده نفتي شامل گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره و گاز مايع بوده و در شرايط فعلي، تنها بخشي از بنزين مورد نياز کشور از محل واردات تامين و توزيع مي شود.پالايشگاه 360 هزار بشکه‌اي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خليج فارس و حتي خاورميانه، از ظرفيت توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوئيل با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا برخوردار است و در کنار اين دو فرآورده استراتژيک نفتي، محصولات ديگري همچون دو هزار تن در روز گاز مايع، سه ميليون ليتر سوخت هواپيما و 130 تن گوگرد توليد وعرضه خواهد شد.چندي پيش، فاز نخست اين پالايشگاه به بهره برداري رسيده و توليد بنزين از آن آغاز شده است.

احتمال تغيير نحوه توسعه ميادين نفتي

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از احتمال تغيير در نحوه توسعه ميدان هاي نفتي ايران در قراردادهاي جديد خبر داد.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران، علي کاردر با بيان اينکه تغيير قراردادهاي نفتي مستلزم گذشت زمان است گفت: هم اکنون پيش نويس قراردادهاي نفتي نهايي شده است.

وي با اشاره به اينکه تغييرات صورت گرفته در قراردادهاي نفتي در نحوه توسعه ميدان ها بوده است گفت: احتمال دارد توسعه ميدان ها فاز بندي شود؛ با اينکه تأکيد کرده ايم که روش هاي EOR و IOR براي افزايش توليد نياز داريم، اما هنوز مدل مالي استفاده از روش هاي ازدياد برداشت و تفاهم ما در اين ارتباط مشخص نيست.

کاردر ادامه داد: کاملا مشخص است که پيمانکار چه کاري را انجام مي دهد؛ اما بعد از آن پيمانکار بايد تعيين کند چگونه مي خواهد با روش هاي ازدياد برداشت ميدان را توسعه دهد؛ برخي از شرکت ها مي گويند مي خواهند تزريق آب داشته باشند و برخي ديگر معتقدند بايد تزريق گاز باشد؛ عده اي هم گفته اند که از پمپ هاي درون چاهي استفاده مي کنند؛ بنابراين مدل هاي ازدياد برداشت متفاوت است.وي با مقايسه اين قراردادها با قراردادهاي گازي به ويژه قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي اظهار داشت: در فاز 11 پارس جنوبي، در فاز نخست کاملا مشخص است که چه کاري انجام مي دهيم و در فاز دوم که بخش مهندسي آن است، کارشناسان شرکت ملي نفت ايران کارهاي محاسباتي آن را انجام دادند؛ به تعبيري در فاز 11 نوع کار را قطعي کرديم؛ اين که مثلا کمپرسور بياورند و روي سکو نصب کنند و يا موارد ديگر. به اين ترتيب نوع کار مشخص است؛ اما در مورد توسعه ميدان هاي نفتي هنوز مشخص نشده است.

معاون وزير نفت رفتار مخازن نفتي را متفاوت با يکديگر دانست و گفت: رفتار مخزن در همه ميادين نفتي متفاوت است و از نظر تکنيکال مخازن ما ظرافت هايي دارند که بسيار مهم است، در حال حاضر هم اصول قراردادي به شرکت هاي متقاضي توسعه اين ميادين ارائه شده و نظرات اين شرکت ها هم دريافت شده و درک متقابلي از هر مخزن وجود دارد.

وي در مورد بررسي پيشنهادات فني ميادين مورد بررسي در کميته مشاوران، گفت: در ميان ميدان هاي مورد بررسي پيشنهاد فني لايه نفتي پارس جنوبي قبل از همه به کميته مشاوران ارسال شد و بعد از آن براي ميادين منصوري و اب تيمور اين اتفاق افتاد.

نروژ، نتايج طرح مطالعاتي يک ميدان نفتي ايران را تحويل داد

شرکت دي.‎ان.‎او (DNO) نروژ نتايج طرح مطالعاتي ميدان نفتي چنگوله (استان ايلام ) را به شرکت ملي‌ نفت ايران ارائه داد.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران، در نشست مشترکي که ميان نمايندگان شرکت دي‎ان.‎او نروژ و شرکت ملي نفت ايران در تهران برگزار شد، نتايج طرح مطالعاتي ميدان نفتي چنگوله از سوي شرکت نروژي مزبور ارائه شد.يرون رگتين (Jeroen Regtien)، مدير عمليات شرکت دي‎ان‎او پس از ارائه طرح جامع توسعه ميدان چنگوله، گفت: پس از امضاي تفاهم‌نامه مطالعاتي ميدان چنگوله با شرکت ملي نفت ايران، گروه منسجمي تشکيل داديم و با بهره‎مندي از تجربيات و توانمندي‎هاي خود، تلاش کرده‎ايم طرحي جذاب و نوآورانه براي توسعه اين ميدان نفتي ارائه دهيم.

غلامرضا منوچهري معاون شرکت ملي نفت، نيز در اين نشست ابراز اميدواري کرد: ارائه اين طرح مطالعاتي، به توسعه تعامل ميان شرکت دي‎.ان.‎او نروژ و شرکت ملي نفت ايران بينجامد.

شرکت ملي نفت ايران و شرکت نفتي دي‎ان‎او نروژ، 26 آبان ماه پارسال يادداشت‎تفاهمي (MOU) امضا کردند که برابر آن، مطالعه ميدان نفتي چنگوله در دستور کار اين شرکت نروژي قرار گرفت.

اين تفاهم‎نامه ميان غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت ايران و بيورن ديل (Bjorn Dale) مديرعامل شرکت دي‎ان‎او نروژ امضا شده بود.

ميدان نفتي چنگوله در استان ايلام در 50 کيلومتري جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله 10 تا 15 کيلومتري خط مرزي ايران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) و در حاشيه شمالي فروافتادگي دزفول و مابين ميادين نفتي دهلران و آذر قرار دارد که با توجه به محرز بودن ارتباط ساختماني اين ميدان با ميدان آذر، چنگوله در چارچوب واگذاري عمليات توسعه از طريق قراردادهاي جديد نفتي در اولويت قرار گرفته است.


 ميز خبر 

 ادامه مذاکرات با مرسک براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه مذاکرات با مرسک براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي ادامه دارد از آغاز مذاکره با شرکت‌هاي ديگر براي توسعه اين لايه‌ها خبر داد.

کريم زبيدي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه مذاکرات با شرکت مرسک براي طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي ادامه دارد، گفت: اين مسئله که توتال شاخه نفتي مرسک را خريداري کرده، جاي نگراني دارد. ما براي ادامه مذاکرات با اين شرکت بايد مسائل جانبي را در نظر بگيريم.

وي با اشاره به فعاليت توتال در لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي در کشور قطر اظهار کرد: با توجه به اينکه توتال در مقابل روي لايه‌هاي نفتي ميدان مشترک پارس جنوبي در حال فعاليت است، ما بايد پيش‌بيني‌هاي لازم را در نظر بگيريم.مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران در ادامه با بيان اينکه وزير نفت از شرکت‌هاي خارجي براي مشارکت در طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي دعوت به همکاري کرده است، گفت: مذاکرات در اين راستا آغاز شده و شرکت نفت و گاز پارس فعلا در حال مذاکره با شرکت ‌هاي مختلف است. هنوز هيچ شرکتي به طور قطعي اعلام آمادگي نکرده است.بر اساس اين گزارش پيش از اين اعلام شده بود که مذاکرات بين شرکت ملي نفت ايران با شرکت مرسک براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي در مراحل نهايي قرار دارد تا اينکه طبق آخرين اخبار اعلام شد توتال بخشي از شرکت مرسک را خريداري کرده است.

افزايش صادرات نفت ايران به چين و اروپا

صادرات نفت خام و ميعانات ايران در اوت اندکي افزايش يافت؛ در حالي که فروش رقيبان کليدي مانند عربستان سعودي و عراق کمتر شد که نشان دهنده وجود تقاضاي بيشتر براي نفت از سوي خريداران بزرگ ايران است.

به گزارش ايسنا، طبق آمار پلاتس، حجم صادرات انجام گرفته از طريق نفتکش‌ها از بنادر ايراني در اوت 2.5 درصد رشد کرد و به 2.42 ميليون بشکه در روز در مقايسه با 2.37 ميليون بشکه در روز در ژوييه رسيد.

صادرات ايران به آسيا از 1.55 ميليون بشکه در روز در ژوييه به 1.46 ميليون بشکه در روز در اوت کاهش يافت زيرا تقاضا از سوي هند اُفت چشمگيري پيدا کرد در حالي که صادرات نفت ايران به چين همچنان رو به رشد بود.سهم اروپا از صادرات نفت ايران با افزايش تقاضا از سوي ايتاليا، فرانسه، هلند و يونان، رشد چشمگيري پيدا کرد و ترکيه هم همچنان يک خريدار بزرگ مانده است.

به گفته منابع آگاه و تحليلگران، صادرات نفت ايران ماه ميلادي گذشته که تقاضا براي نفت اين کشور به خصوص در چين و اروپا افزايش يافت، رشد کرد.

اقدام عربستان سعودي و عراق در کاهش بيشتر صادرات در اوت که با هدف تامين تقاضاي داخلي و همچنين عمل به توافق کاهش توليد اوپک انجام گرفت، به سود ايران بود.کاهش صادرات اين کشورها، شکافي را ايجاد کرد که از سوي ايران پر شد. همچنين شرکت ملي نفت ايران قيمت‌ها را براي برخي از گريدهاي نفت سنگين خود کاهش داد و خريد آنها را براي پالايشگاه‌ها اقتصادي‌تر ساخت و تقاضا براي تحويل فوري را بالا برد.

به گفته منابع آگاه، صادرات بالاتر ايران از ذخاير داخلي انجام گرفت و لزوما نتيجه توليد بيشتر نبود.

طبق آمار پلاتس، صادرات ايران به چين که بزرگترين مشتري اين کشور است، اندکي افزايش يافت و از 638 هزار و 322 بشکه در روز در ژوييه به 693 هزار و 419 بشکه در روز در اوت رسيد که بالاترين حجم صادرات ايران به چين در سال ميلادي جاري بود.

مصرف چين در تابستان جاري به دليل تقاضاي فزاينده از سوي پالايشگاه‌هاي دولتي و مستقل افزايش يافته است. شرکت‌هاي چيني با کاهش حجم فروش قراردادي از سوي آرامکوي سعودي در چند ماه گذشته روبرو شدند و اين امر، تقاضا براي نفت خام ايران را که کيفيت مشابهي دارد، افزايش داد.همزمان، تقاضاي هند براي نفت خام ايران به خصوص از سوي پالايشگاه‌هاي دولتي در تابستان جاري پس از اختلاف ميان دو کشور بر سر توسعه ميدان گازي فرزاد بي، کاهش يافت.

صادرات به هند در اوت بر مبناي ماه به ماه به ميزان 167 هزار و 258 بشکه در روز کاهش پيدا کرد. خريداران بزرگ نفت ايران در هند اسار اويل و شرکت پالايش و پتروشيمي مانگالور بودند.در نتيجه فروش کمتر به هند، کره جنوبي با خريد 284 هزار و 742 بشکه در روز، دومين خريدار بزرگ نفت ايران در اوت شد.صادرات ايران به ژاپن همچنان به روند نزولي ادامه داد و به ميزان 43 هزار و 162 بشکه در روز کاهش يافت.

در اين بين، صادرات نفت ايران به اروپا در اوت بهبود چشمگيري پيدا کرد و به 835 هزار و 742 بشکه در روز رسيد که تقريبا 200 هزار بشکه در روز رشد ماه به ماه داشت.ترکيه با واردات 256 هزار و 258 بشکه در روز در ماه گذشته، بزرگترين خريدار نفت ايران در اروپا ماند.

صادرات ايران به ايتاليا، فرانسه، هلند و يونان بر مبناي ماه به ماه افزايش نشان داد که منعکس کننده رقابت قيمت ايران در برابر گريدهاي ترش منطقه‌اي مانند اورال روسيه، بصره لايت عراق و عرب هوي عربستان سعودي بود.بر اساس اين گزارش، توليد نفت ايران هم در چند ماه گذشته همچنان رو به رشد بوده است و اکنون بالاي 3.797 ميليون بشکه در روز سهميه اوپک قرار دارد.طبق نظرسنجي اوپک اخير پلاتس، توليد نفت خام ايران در اوت 3.83 ميليون بشکه در روز بود که 10 هزار بشکه در روز نسبت به ژوييه افزايش داشت.بيژن زنگنه، وزير نفت ايران هم اوايل هفته جاري تاييد کرد که توليد نفت بيش از 3.8 ميليون بشکه در روز است.

مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي:

سوخت بازگشت حجاج و آغاز سال تحصيلي آماده است

مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از رکوردشکني مصرف بنزين در سال جاري در 16 شهريورماه با ميزان 104.7 ميليون ليتر خبر داد و گفت: تمهيدات لازم در راستاي تامين سوخت براي بازگشت حجاج، آغاز سال تحصيلي و ماه محرم در نظر گرفته شده است.

سيد محمدرضا موسوي‌خواه در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد ميانگين مصرف بنزين در سال جاري، اظهار کرد: ميانگين مصرف روزانه بنزين در سال جاري 81 ميليون و 200 هزار ليتر بوده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (74.9 ميليون ليتر) 8.4 درصد رشد داشته است. رشد مصرف بنزين در شهريورماه سال جاري نسبت به شهريورماه گذشته 9.6 بوده است.وي افزود: پيش‌بيني مي‌شد ميزان مصرف بنزين در سال جاري 5.5 درصد رشد داشته باشد، اما اين ميزان به 8.4 درصد رسيد که عوامل زيادي از جمله گشايش‌هاي پس از برجام، افزايش توليد و واردات خودرو، ارتقاي سطح مالي مردم و غيره در افزايش ميزان مصرف تاثير داشته‌اند.

مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در ادامه با اشاره به ظرفيت سي ان جي در کشور، گفت: در کشور بيش از 40 ميليون مترمکعب در روز ظرفيت سي ان جي وجود دارد که فقط 50 درصد آن يعني حدود 21 ميليون مترمکعب سي ان جي در روز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي