جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/07/03 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5659


تصفيه بدن از سموم با مصرف غذاهاي مناسب


پاييز و مراقبت هاي پوستي

محققان عنوان مي کنند؛
مغزيجات آجيلي بخوريد تا لاغر بمانيد


خبرپزشكي


خبرهاازعالم علم


 تصفيه بدن از سموم با مصرف غذاهاي مناسب 

 
مصرف انواع غذاها بستگي به انواع آنها باعث ايجاد جرم و ته نشيني و گرفتگي در عروق و نسوج مي گردد و بعضي از غذاها داراي مواد زائد و اضافي بيشتر مي باشد و توليد پيري و خرابي در پوست ونسوج مي گردند و غذاها و محصولات ساده تر کمتر عوارض در بدن ايجاد مي نمايند به عنوان مثال مواد پروتئيني و ترکيبات نشاسته اي و سلولزي داراي عوارض و ته نشيني بيشتر و ترکيبات روغني سبک و گياهي داراي عوارض و ته نشيني هاي کمتر مي باشند ولي مصرف لستين و کلسترول موجود در زرده تخم مرغ و روغن هاي حيواني ممکن است تا حدودي توليد عوارض نمايند.مواد اضافي پروتئين ها را مي توان توسط روغن هاي سبک وگياهي در مدت مناسب از بدن خارج کرده و انواع روغن هاي گياهي با انواع غذاها مي توانند در سبک لينت ايجاد کرده و از يبوست جلوگيري و مواد اضافي و ترکيبات سلولزي و نسوج گياهي را از بدن خارج نمايد و آنهايي که کمتر از انواع روغن ها بهره مي گيرند و بيشتر از مواد پروتئيني استفاده مي نمايند داراي روده هاي سخت و کم حرکت مي باشند و کار شکم آنها ضعيف و اغلب توليد عوارض کرده سموم مدفوع و مواد زائد دفع شدني به داخل خون راه پيدا کرده ودر نقاط مختلف بدن عوارض ايجاد مي نمايند.

نويسنده : دکتر نجم الدين حاجي سيدحسني

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 پاييز و مراقبت هاي پوستي  

 آذر فخري

ما تن و جان خود را براي بهار گشوده و پذيرا مي كنيم و مي گذاريم كه نسيم هاي آن بر ما بوزند، زيرا كه بسيار شنيده ايم و نيز تجربه كرده ايم كه باد بهاري هر چه با طبيعت بكند ، با جسم و جان ما نيز خواهد كرد.

به اين ترتيب ، در پاييز نيز بايد حواس مان به نسيم هايي كه با وزش شان برگ درختان، شادابي و سرسبزي خود را از دست مي دهند ، باشد. چرا كه نسيم ها و بادها پاييزي با تن ما هم همان كاري را مي كند كه تن درختان. برگ هاي هزار رنگ پاييز در نهايت از شاخه ها فرو مي افتند و به خش خش هايي در زير پاي رهگذران تبديل مي شوند. اما قرار نيست در اين دگرگوني و رنگ به رنگ شدن ، ما نيزهمان اتفاق را تجربه كنيم. ما در عين لذت بردن از ويژگي هاي خاص پاييز برگ ريز هزار رنگ، بايد حواس مان به پوست و مراقبت هاي ويژه ي آن باشد.

اين روزها ما از فصلي كه در آن پوست گرما و نيز تابش نور خورشيد را تحمل كرده ، وارد فصلي مي شويم كه هوا در آن كم كم رو به سردي و خشكي مي شود. و مراقبت هاي پوست و مو در اين فصل بستگي بسيار نزديكي با ميزان خشكي پوست و موي ما دارد. ممكن است در طول تابستان با رفتن به استخرها و قرار گرفتن در معرض آب سرشار از كلر استخر، حسابي پوست خود را خشك و آماده ي آسيب كرده باشيم. و يا اين كه پوست ما كلا خشك است و مستعد حساسيت هاي خاص اين فصل. پس لازم است ابتدا مشخص كنيد كه پوست شما خشك است ، چرب است يا معمولي . در اين صورت بهتر مي توانيد نوع مراقبت مناسب با پوست خود را انتخاب كنيد.

اولين گام براي آغاز يك مراقبت پوستي مناسب، انجام لايه برداري است. با لايه برداري ازپوستي كه تابستان و گرما و تابش خورشيد را تجربه كرده ، پوست آماده ي پذيرش تغيير و تحولات فصل جديد مي شود. براي لايه برداري هم بهتر است از مواد طبيعي استفاده كنيد كه در ضمن كمك به پوست اندازي ، آسيب و عوارض كمتري دارد. بهتر است براي لايه‌برداري از يک اسکراب فيزيکي(مثل ليف يا هر اسکرابي که داراي دانه‌هاي کروي شکل است) استفاده كنيد. همين طور مي‌توانيد شامپو بدن خود را با شکر، نمک يا آرد جو مخلوط کرده و در حمام بدن‌تان را با آن ماساژ دهيد، درلايه برداري ها حتما به زانوها و آرنج ها توجه ويژه اي داشته باشيد، چون اين نواحي مستعد جمع شدن و پوست مرده و به قول معروف كَبَره بستن است. در لايه‌برداري براي لطافت پوست ، از ميوه هايي كه انواع اسيدهاي ميوه (مثل آلفاهيدروکسي اسيد) دارند استفاده كنيد.

حتما شنيده ايد كه دست ها افشا كننده ي سن و سال و نيز بيماري ها هستند. به نظر مي رسد خيلي طبيعي باشد كه ما به دست هاي مان بيشتر اهميت بدهيم و آن ها سالم و زيبا نگه داريم. دست هاي ما در تمام فصول در معرض انواع مواد شيميايي قرار مي گيرد؛ شامپوها ، صابون ها، مواد سفيد كننده و وشوينده ها، مواد شيميايي كه در تعمير اتومبيل استفاده مي شود، انواع رنگ ها و نيز گرد وغبار موجود در محيط و هوا. بنابراين دست ما در هر فصلي به چربي و رطوبت نياز دارد. اين نياز در فصول سرد سال بيشتر است. براي چرب و مرطوب نگه داشتن دست ها هم مناسب تر است كه از مواد طبيعي استفاده كنيد. در اين ميان روغن هاي مختلفي هستند كه هم چرب كننده اند و هم رطوبت رسان.

روزي دو باراز روغن کالاندولا (گل هميشه بهار) استفاده کنيد. با تركيب مقدار متوازني از روغن كاندولا ، روغن اكاليپتوس ، روغن نعنا و روغن آلوئه ورا ، مي توانيد براي خودتان يك كرم طبيعي درست كنيد.

اين كرم به خوبي و به سرعت جذب پوست مي شود و آن را تغذيه مي كند. مي توانيد شب ها قبل از خواب از اين تركيب استفاده كنيد و چند دقيقه اي پوست دست تان را با آم ماساژ دهيد. بعد از هر بار حمام و پس از هر شست و شو ، زمان بسيار مناسبي است براي مرطوب و چرب كردن پوست. البته بهتر آن است كه در اين فصل از ميزان استحمام كم كنيد. شستن پوست به دفعات و نيز با مواد شيميايي آن را مستعد پوسته پوسته شدن و خشكي مي كند.

يكي از بهترين روش هاي آبرساني براي پوست بخور دادن است. وقتي فضاي محيط زندگي و كار شما ، به اندازه ي كافي رطوبت داشته باشد مجبور نيستيد از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد و با مي توانيد ميزان استفاده از آن را به حداق برسانيد. روش مناسب ديگر، نوشيدن آب است و ميزان روزانه ي آن بستگي به خودتان دارد ، احتمالا مي توانيد تشخيص دهيد كه در روز بدن شما چه قدر آب نياز دارد. خود را مجبور و محدود به آن هشت ليوان معروف نكنيد. هر بدني ، بنا به ويژگي هاي خود به ميزان متفاوتي از آب نياز دارد.

استفاده از سيب زميني ، سيب ، آناناس و خرمالو ، به عنوان ماسك ، به پوست شما طراوت ولطافت لازم را مي بخشد. به آرامي و آسودگي دراز بكشيد، پوست خود را رها و از انقباض خارج كنيد و ورقه هاي ميوه را روي آن بگذاريد. اجازه بدهيد ايم ورقه هاي ميوه رطوبت و ويتامين هاي مورد نياز پوست را به آن برساند.

اگر هيچ كدام از اين روش ها از خشكي پوست شما كم نكرد، بهتر آن است كه به يك پزشك مراجعه كنيد. چرا كه خشكي پوست گاهي علت هاي متابوليكي دارد كه بايد بررسي شود .


 محققان عنوان مي کنند؛
 مغزيجات آجيلي بخوريد تا لاغر بمانيد 

 محققان عنوان مي کنند مصرف مغزيجاتي نظير گردو، بادام، فندق و بادام زميني مي توانند در کاهش وزن و همچنين کاهش احتمال چاقي موثر باشند.

به گزارش مهر، يافته ها نشان مي دهد افرادي که مغزيجات آجيلي مي خورند نه تنها اضافه وزن کمتري دارند بلکه از شانس 5 درصدي کاهش ريسک چاقي و اضافه وزن هم برخوردارند.

در گذشته اين تصور وجود داشت که مغزيجات آجيلي يک ماده غذايي پرچرب با کالري بالا هستند، و گزينه مناسبي براي افرادي که مي خواهند کاهش وزن داشته باشند نيست.

اما حال محققان دريافته اند که مغزيجات آجيلي منبع غني انرژي، چربي هاي خوب، پروتئين، ويتامين ها، مواد معدني و فيتوشيميايي ها هستند.

مغزيجات آجيلي با انواع فوايد سلامت، از جمله پيري سالم و عملکرد حافظه، مخصوصا در افراد مسن، مرتبط است.


 خبرپزشكي 

 "سونا" با پوست چه مي‌کند؟

يک متخصص پوست و مو نسبت به خطرات استفاده بيش از حد از سونا هشدار داد و توصيه کرد: افراد از مراجعه مکرر به سونا اجتناب کنند.

دکتر علي ابراهيمي در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، با بيان اينکه سونا تا حدي سلامت پوست را بهبود مي‌بخشد، گفت: سونا با تعريق و افزايش خونرساني مي‌تواند تا حدي در بهبود سلامت پوست مفيد باشد.

وي شادابي پوست را از بارزترين اثرات سونا عنوان کرد و افزود: سونا در حقيقت ترکيبي از بخار و گرماست که با افزايش خونرساني به پوست مي‌تواند در شادابي آن موثر باشد.

ابراهيمي در ادامه به خطرات استفاده بيش از حد از سونا اشاره کرد و افزود: آسيب به پوست در اثر حرارت زياد، پوسته پوسته شدن و شيوع برخي قارچ هاي پوستي از خطرات احتمالي استفاده نادرست از سونا است.

وي با اشاره به رشد برخي قارچ‌ها در گرما و حرارت محيط سونا، اظهار کرد: اين نوع قارچ‌ها موجب پوسته پوسته شدن و قهوه‌اي شدن پوست در درازمدت مي‌شوند.

ابراهيمي ورود حرارت بيش از حد به پوست را نيز از ديگر خطرات سونا عنوان کرد و افزود: بر اساس درجه حرارت محيط سونا، امکان ايجاد تغييراتي نظير شل شدن پوست و بروز چروک‌هاي ظريف در پوست وجود دارد.

اين متخصص پوست و مو رعايت بهداشت فردي و انتخاب محيط‌هاي تميز سونا را از جمله عوامل موثر در جلوگيري از آسيب‌ها و عوارض سونا دانست و توصيه کرد: به دليل مشترک بودن محيط سونا، افرادي که مبتلا به قارچ‌هاي پوستي يا ديگر عوارض پوستي هستند بايد تا پيش از بهبودي کامل از مراجعه به سونا خودداري کنند.

وي استفاده 2 تا 3 بار در هفته سونا را براي افرادي که پوست معمولي دارند بي‌ضرر دانست و افزود: افراد با پوست چرب بايد به ميزان کمتري از سونا استفاده کنند.

ابراهيمي در پايان با بيان اينکه استفاده مکرر با فاصله زماني کم از سونا، خطرات احتمالي آن را تشديد مي‌کند، عنوان کرد: سونا مي‌تواند براي افرادي که زمينه جوش يا آکنه دارند خطرساز بوده و شرايط پوستي نامساعد آنها را تشديد کند.


 خبرهاازعالم علم 

 آلودگي هوا چه برسر کليه ها مي آورد؟

مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوييس نشان مي‌دهد آلودگي هوا خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن کليه و نارسايي کليه را افزايش مي‌دهد

به گزارش ايرنا از مديکال ساينس، اين مطالعه با بررسي اطلاعات پزشکي بيش از 2.5 ميليون نفر به مدت 8.5 سال در آمريکا نشان مي‌دهد آلودگي هوا با بيماري‌هاي مزمن کليه و در نهايت نارسايي کليه مرتبط است.

اين مطالعه نشان مي‌دهد از جامعه آماري مور مطالعه، 44 هزار 793 نفر مبتلا به بيماري هاي مزمن کليه و دو هزار و 438 نارسايي کليه، با آلودگي هوا با شاخص آلودگي فراتر از 12 ميکروگرم در متر مکعب هوا مرتبط بوده که توسط آژانس حفاظت از محيط زيست آمريکا بيان شده است.

ذرات گردو غبار، ذرات ميکروسکوپي خاک، آلودگي، دود و بخار وقتي که وارد جريان خون مي‌شوند، عملکرد کليه را مختل مي کنند. علاوه بر کليه ها، ارگان ‌هاي ديگر بدن از جمله قلب و ريه نيز آسيب مي‌بينند که در مطالعات ديگر مورد بررسي قرار گرفته‌اند. اين مطالعه نشان مي‌دهد حتي مقادير کم از ذرات آلاينده نيز براي کليه‌ها مضر هستند. هرچه ميزان آلاينده‌ها بيشتر باشد، آسيب وارد به کليه نيز شديدتر است.

بيماري مزمن کليه به کم خوني، ضعف استخواني، آسيب هاي عصبي و فشار خون بالا منجر مي شود. اين عارضه در مراحل نهايي، به نارسايي کليه منجر مي شود و عملکرد کليه ها به طور کامل متوقف مي شود. در اين مرحله از بيماري، تنها راه درمان دياليز يا پيوند کليه است.

کليه اندامي لوبيا شکل و تقريبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زير قفسه سينه قرار دارد. عملکرد کليه به زبان ساده، دفع زباله هاي بدن است. کليه روزانه حدود 200 ليتر خون تصفيه مي کند و از آن حدود 2 ليتر آب اضافي و مواد زايد غربال مي کند و از طريق مجاري اداراي دفع مي کند.

تنظيم فشار خون، تعادل الکتروليتي و توليد سلول هاي قرمز خون به عهده کليه هاست. چنانچه کليه ها يک روز وظايف خود را به درستي انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان هاي بدن، به ويژه قلب مختل مي شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي