تاریخ 1396/08/06 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5685

پسورد منسوخ مي شود

گذر يک شي دنباله دار خارج از کنار زمين

به سبک بهترين ها

تعداد سياه‌چاله‌هاي راه شيري بيش از حد تصور است

"سازمان فضايي آمريکا"(ناسا) با انتشار تصويري از محل يک سياه‌چاله جديد در کهکشان راه شيري اعلام کرد احتمالا سياه‌چاله‌هاي ناشناخته متعددي در اين کهکشان وجود دارند.به گزارش ايسنا و به نقل از ناسا، رصد خانه فضايي اشعه ايکس "چاندرا"(Chandra) به تازگي موفق شده است يک سياه‌چاله را که جرمي چند برابر جرم خورشيد داشته و در فاصله 7200 سال نوري از زمين واقع شده شناسايي کند.

سياه‌چاله، ناحيه‌اي از فضا-زمان است که آثار گرانشي آن، چنان نيرومند است که هيچ چيز - حتي ذرات و تابش هاي الکترومغناطيسي مثل نور - نمي‌توانند از ميدان گرانش آن بگريزند.

نظريه نسبيت عام آلبرت اينشتين پيش بيني مي‌کند که يک جرم به اندازه کافي فشرده شده،مي‌تواند سبب تغيير شکل و خميدگي فضا-زمان و تشکيل سياهچاله شود. مرز اين ناحيه از فضا- زمان که هيچ چيزي پس از عبور از آن نمي‌تواند به بيرون برگردد را افق رويداد مي‌نامند.

صفت «سياه» در نام سياه‌چاله برگرفته از اين واقعيت است که همه نوري که از افق رويداد آن مي گذرد را به دام مي‌اندازد که از اين ديدگاه، سياه چاله رفتاري شبيه به جسم سياه در ترموديناميک دارد.

از سوي ديگر نيز، نظريه ميدانهاي کوانتومي در فضازمان خميده پيش‌بيني مي‌کند که افق هاي رويداد نيز تابشي به نام تابش هاوکينگ گسيل مي‌کنند که طيف آن همانند طيف جسم سياهي است که دماي آن با جرمش نسبت وارونه دارد. ميزان دما در مورد سياهچاله‌هاي ستاره‌اي در حد چند ميلياردم کلوين است و از اين رو رديابي آن دشوار است.اجسامي که به دليل ميدان گرانشي بسيار قوي اجازه گريز به نور نمي‌دهند براي اولين بار درسده 18 (ميلادي) توسط جان ميچل و پير سيمون لاپلاس مورد توجه قرار گرفتند. نخستين راه حل نوين نسبيت عام که در واقع ويژگي‌هاي يک سياهچاله را توصيف مي‌نمود در سال 1916 ميلادي توسط کارل شوارتزشيلد کشف شد.هر چند که تعبير آن به صورت ناحيه‌اي از فضا که هيچ چيز نمي‌تواند از آن بگريزد، تا چهار دهه بعد به خوبي درک نشد.براي دوره‌اي طولاني اين چالش مورد کنجکاوي رياضيدانان بود تا اينکه در ميانه دهه 1960، پژوهش‌هاي نظري نشان داد که سياهچاله‌ها به راستي يکي از پيش بيني‌هاي ژنريک نسبيت عام هستند. يافتن ستارگان نوتروني باعث شد تا وجود اجرام فشرده شده بر اثر رمبش گرانشي به عنوان يک واقعيت امکانپذير فيزيکي مورد علاقه دانشمندان قرار گيرد.

اينگونه پنداشته مي‌شود که سياهچاله‌هاي ستاره‌اي در جريان فروپاشي ستاره‌هاي بزرگ در يک انفجار ابرنواختري درپايان چرخه زندگيشان بوجود مي‌آيند. جرم يک سياهچاله پس از شکل گيري مي‌تواند با دريافت جرم از پيرامونش افزايش يابد. با جذب ستارگان پيرامون و بهم پيوستن سياهچاله‌هاي گوناگون، سياهچاله‌هاي کلان جرم با جرمي ميليونها برابر خورشيد تشکيل مي‌شوند.

امواج راديويي رصد شده از سياهچاله جديد

يک سياهچاله به دليل اينکه نوري از آن خارج نمي‌گردد ناديدني است، اما مي‌تواند بودن خود را از راه کنش و واکنش با ماده از پيرامون خود نشان دهد. از راه بررسي برهمکنش ميان ستاره‌هاي دوتايي با همدم نامرئي‌شان، اخترشناسان نامزدهاي احتمالي بسياري براي سياهچاله بودن در اين منظومه‌ها شناسايي کرده‌اند. اين باور جمعي در ميان دانشمندان رو به گسترش است که در مرکز بيشترکهکشان‌ها يک سياه‌چاله کلان‌جرم وجود دارد. براي نمونه، دستاوردهاي ارزشمندي بازگوي اين واقعيت است که در مرکز کهکشان راه شيري ما نيز يک سياهچاله کلان جرم با جرمي بيش از چهار ميليون برابر جرم خورشيد وجود دارد.

پسورد منسوخ مي شود

دو شرکت فناوري مشغول ساخت نخستين فرايند احراز هويت تعبيه شده داخل رايانه ها هستند. به اين ترتيب درآينده نزديک کلمات رمز منسوخ مي شوند.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، بيشتر اوقات کلمات رمز يا Passwordها يکي از ضعيف ترين فرايندهاي امنيتي در فضاي آنلاين به حساب مي آيد. درهمين راستا دو شرکت لنوو و اينتل مشغول ساخت نخستين فرايند احراز هويت تعبيه شده داخل رايانه ها هستند که استانداردهاي اتحاديه FIDO( Fast Identity Online) در آن رعايت شده است. اين فناوري در جديدترين رايانه هاي لنوو(از جمله يوگا920) نيز وجود دارد. همچنين با Intel Online Connect نيز کار مي کند که در نسل هفتم و هشتم پردازشگرهاي هسته اي به کار رفته است.

کاربران مي توانند با 2 روش مختلف در فناوري جديد هويت خود را به طور آنلاين احراز کنند. نخست کافي است انگشت خود را روي يک قسمت «اثر انگشت خوان رمزگذاري شده» در لپ تاپ لنووو بکشند و به طور ايمن وارد وب سايت هايي شوند که با اين فناوري همخواني دارند.روش ديگر احراز هويت اتوماتيک دو مرحله اي است به کاربر اجازه مي دهد تا نام کاربري وکلمه رمز خود را در وب سايت هاي مورد نظر(مانند گوگل، دراپ باکس و غيره) وارد کند. سپس به جاي آنکه به طور اتوماتيک هويت او احراز شود، سرويس هويت کاربر را تاييد مي کند و از او مي خواهد براي ورود روي دکمه اي کليک کند.

شرکت هايي مانند سامسونگ، گوگل و مايکروسافت از اتحاديه FIDO پشتيباني مي کنند.

گذر يک شي دنباله دار خارج از کنار زمين

دانشمندان معتقدند يک شي دنباله دار از خارج منظومه شمسي براي نخستين بار از کنار زمين گذر کرده است.به گزارش اسپيس، هرچند ستاره هاي دنباله دار به طور معمول از منظومه شمسي مي گذرند، اما دانشمندان معتقدند يک شي آسماني دنباله دار از خارج منظومه شمسي براي نخستين بار از کنار زمين گذر کرده است.

اين شي دنباله دار به نام C/2017 U1 نخستين بار در 18 اکتبر به وسيله تلسکوپي در هاوايي رصد شد. سپس در 34 مشاهده مجزا در هفته بعد نيز رصد شد.ستاره شناسان با توجه به مسير عجيب اين شي معتقدند C/2017 U1 نخستين شي دنباله داري است که از فضاي خارج از منظومه شمسي گذر مي کند.بيشتر اشياي آسماني دنباله دار به شکل بيضي دور خورشيد مدار مي زنند، اما اين مورد با زاويه اي خاص مدارمي زند و البته دور خورشيد نمي چرخد. مسير مدار اين شي نشان مي دهد از طريق صورت فلکي Lyra وارد منظومه شمسي شده، دور خورشيد مدار مي زند و هيچ گاه برنمي گردد.

استرس خواب شبانه سگ‌ها را نيز بر هم مي‌زند

يک مطالعه جديد که بر روي سگ‌ها انجام شده نشان مي‌دهد که اين حيوانات نيز مانند انسان‌ها در صورت تجربه کردن يک روز پر از استرس،دچار اختلال در خواب شبانه مي‌شوند.

به گزارش ايسنا و به نقل از ديلي‌ميل، حتي يک استرس کوچک مانند دوري از صاحبانشان و يا حضور يک غريبه در نزديکي سگ‌ها مي‌تواند باعث ايجاد استرس در آنها و بر هم خوردن خواب شبانه اين حيوانات شود.

محققان در آکادمي علوم مجارستان با بررسي امواج مغزي 16 سگ به اين نتيجه رسيدند که يک روز بد براي يک سگ به معناي عدم خواب عميق و راحت در شب است.

در اين مطالعه مشخص شد سگ‌هايي که استرس را تجربه کرده بودند نسبت به سگ‌هايي که روز خود را به بازي با صاحبانشان گذرانده بودند، در طول يک دوره سه ساعته از خواب، 20 دقيقه کمتر مرحله "خواب عميق" را تجربه مي‌کنند.

محققان اين پژوهش دريافتند که سگ‌ها نيز مانند انسان‌ها پس از يک تجربه منفي، خواب عميق کمتري خواهند داشت.

آنها براي آزمايش مطالعات خود، سگ‌ها را به دو گروه تقسيم کردند.

سگ‌هاي گروه اولي اين شانس را داشتند که حدود شش دقيقه را با صاحبان خود به بازي و جست و خيز بپردازند اما سگ‌هاي گروه ديگر در يک اتاق تنها مانده و صاحبانشان به آنها بي‌توجهي کرده و با اين حيوانات ارتباط چشمي برقرار نمي‌کردند.

از آنجايي که خوابيدن براي سگ‌ها يک راه براي فرار از استرس محسوب مي‌شود، سگ‌هاي گروه دوم در گوشه‌اي از اتاق پس از 10 دقيقه به خواب رفتند.

در مقابل سگ‌هايي که تجربه خوشايندي با صاحبان خود داشتند، 20 دقيقه بعد به خواب رفتند.

هر دو گروه به يک اندازه خوابيدند اما کيفيت خواب سگ‌هايي که تجربه مثبت و شاد داشتند، بسيار بهتر از سگ‌هاي گروه ديگر بود. گروه اول در حدود يک ساعت خواب عميق داشتند در حاليکه سگ‌هاي گروه دوم پس از تجربه استرس،تنها 40 تا 50 دقيقه خواب عميق را تجربه کردند.

محققان اين پژوهش مي‌گويند که اين اتفاق ممکن است براي سگ‌ها در وهله اول مشکل خاصي محسوب نشود اما در دراز مدت اين حيوانات را دچار اختلال حافظه و مشکلات احساسي مي‌کند.

اين مطالعه در Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

چنگال موزيکال ساخته شد!

يک شرکت ژاپني چنگالي ساخته که مجهز به حسگر است. اين حسگر صداي غذا خوردن فرد را رديابي و با پخش موسيقي آن را پنهان مي کند.به گزارش انگجت، به تازگي در ژاپن چنگالي اختراع شده که صداي غذاخوردن افراد در جمع را با پخش اصوات و موسيقي پنهان مي کند شرکت ژاپنيNissin که محصول غذايي نودل را توليد مي کند، اين چنگال را به نام Otohiko ساخته است. اين محصول سروصداي غذا خوردن را رديابي و با اصواتي ديگر آن را پنهان مي کند.

جالب آنکه چنگال مذکور چند نوع صداي غذا خوردن را رديابي مي کند. هنگاميکه چنگال متوجه مي شود غذا خوردن فرد با سروصداست، به اپليکيشني روي موبايل کاربر متصل مي شود و اصواتي را براي پنهان کردن آن منتشر مي کند.

باتري گجت يک ساعته است و البته بايد توجه داشت که دسته قاشق بسيار بزرگ است. همچنين چنگال ضد آب نيست.از چنگال ضد ملچ ملوچ فقط 5 هزار نمونه در ژاپن فروخته مي شود.

به سبک بهترين ها

کانن، دوست‌دار محيط‌زيست

شرکتي که امروزه آن را با نام کانن مي‌شناسيم در سال 1933 در قالب يک فروشگاه کوچک به نام «آزمايشگاه ابزارهاي دقيق اپتيکي» کار خود را آغاز کرد. موسسان آن، «تاکشي ميتارايي»، «گورو يوشيدا»، «سابورو اوچيدا» و «تاکئو مايدا» اين فروشگاه را به منظور توليد و عرضه دوربين‌هاي 35 ميلي‌متري افتتاح کردند. نخستين دوربين توليدي اين شرکت نيز «کوانن» نام داشت. اگرچه سه مدل از اين دوربين روانه بازار شد و مدل‌هاي ديگري نيز در دست توليد بودند، اما هيچ‌کدام از آنها در مقياس گسترده تجاري به فروش نرسيدند. آزمايشگاه ابزارهاي دقيق اپتيکي به توليد دوربين مي‌پرداخت، اما در زمينه توليد و توسعه لنز دوربين فعاليتي نداشت.

در واقع هانسا کانن سرآغاز مسيري موفقيت‌آميز و بلند‌مدت بود. در سال 1937، تاکشي ميتارايي مديريت آزمايشگاه ابزارهاي دقيق اپتيکي را برعهده گرفت و تا به امروز، نام کانن به نوعي با نام اين خانواده گره خورده است. در سال 1939، اين شرکت شروع به توليد لنزهاي انحصاري خود کرد. يک سال بعد، ارتش ژاپن درخواست توليد دوربين اشعه ايکس را با برخي از شرکت‌هاي توليدي اين کشور مطرح کرد. اين شرکت‌ها نيز درخواست مذکور را با آزمايشگاه ابزارهاي دقيق اپتيکي در ميان گذاشتند. در پايان همان سال، اين شرکت نخستين دوربين اشعه ايکس خود را توليد کرد.

چند رازي كه درباره اينشتين نمي دانيد

بيگ بنگ: اکثر مردم مي دانند که آلبرت اينشتين دانشمند مشهوري است که معادله E=MC2 را به جهانيان معرفي کرد. اما آيا شما اين ده مورد را درباره اين نابغه مي دانيد؟ با بيگ بنگ همراه باشيد و اين ده مورد را مطالعه کنيد.

او عاشق دريانوردي بود

زماني که اينشتين در کالج پلي تکنيک زوريخ در سوئيس مشغول به کار بود، به شدت به قايقراني علاقمند شد. او اغلب يک دفترچه يادداشت باخودش به قايق مي برد و به درياچه مي رفت و در آنجا به استراحت و تفکر مي پرداخت. اينشتين اگرچه هرگز شنا کردن را ياد نگرفت، اما قايقراني سرگرمي مهمي در زندگي او بود.

مغز اينشتين

هنگامي که اينشتين در سال 1955 فوت کرد، به درخواست خودش جسدش سوزانده شد و خاکسترش در اطراف محوطه انستيتوي مطالعات پيشرفته در پرينستون، پخش شد. با اين حال قبل از اينکه جسدش سوزانده شود، آسيب شناس، توماس هاروي در بيمارستان پرينستون، طي يک کالبد شکافي مغز اينشتين را از جسدش جدا کرد. هاروي به جاي اينکه مغز او را به جسدش برگرداند تصميم گرفت تا آن را براي مطالع? بيشتر نگه دارد. او اجازه نداشت که مغز اينشتين را نگه دارد اما يک روز بعد او پسر اينشتين را متقاعد کرد که اين کار به پيشبرد علم کمک بسياري مي کند.

اندکي بعد هاروي به دليل اينکه حاضر نشد مغز اينشتين را تحويل دهد از سمت خود در دانشگاه پرينستون اخراج شد. طي چهار دهه بعد، هاروي تکه هاي مغز اينشتين (او آن را به 240 قطعه برش داده بود) که درمحفظه اي نگهداي مي شدند به سراسر کشور منتقل کرد. هر تکه از آن را براي يکي از محققان مي فرستاد. سرانجام در سال 1998 هاروي مغز اينشتين را به بيمارستان آسيب شناسي پرينستون بازگرداند.

اينشتين و ويولن

مادر اينشتين، پائولين، نوازنده پيانو بود، او ميخواست که پسرش عاشق موسيقي شود، زماني که اينشتين شش ساله بود آموختن ويولن را به او آغاز کرد. متاسفانه اينشتين در ابتدا از نواختن ويولون متنفر بود او ترجيح مي داد که با کارت هاي بازي، خانه بسازد، کارش هم در اين زمينه خوب بود. (او حتي يک بار يک خانه 14 طبقه با کارت ها ساخته بود!)

وقتي اينشتين 13 ساله شد، ناگهان عقيده اش نسبت به ويولون را تغيير داد، او از شنيدن موسيقي موتزارت با شور و شوق بسيار لذت مي برد و تا آخر عمر به نواختن ويولون علاقه مند شد. نزديک به هفت دهه، اينشتين نه تنها هنگام استراحت، که زماني که ميخواست به تفکر بپردازد نيز به نواختن ويولن روي مي آورد.

رياست جمهوري اسرائيل

يک روز بعد از فوت اولين رئيس جمهور اسرائيل خايم وايزمن در 9 نوامبر 1952، از اينشتين پرسيده شد که آيا علاقه اي به اينکه دومين رئيس جمهور اسرائيل باشد دارد؟ اينشتين که آن موقع 73 سال داشت، اين پيشنهاد را رد کرد. او در نامه اي رسمي امتناع خود از رياست جمهوري اسرائيل با اين عنوان که «استعداد و تجربه لازم براي برخورد درست با مردم را ندارد» رااعلام کرد.

بدون جوراب

بخشي از جذابيت اينشتين نگاه ژوليد? او به زندگي بود. او علاوه بر اينکه موهايش را شانه نمي کرد، عادت هاي عجيب و غريبي همچون نپوشيدن جوراب داشت. او چه زماني که در حال قايقراني بود چه در يک شام رسمي در کاخ سفيد، هميشه و همه جا بدون جوراب مي رفت. از نظر اينشتين، جوراب يک مشکل بود چرا که آنها اغلب سوراخ مي شدند. به علاوه چرا بايد هم جوراب پوشيد هم کفش، در حالي که يکي از آنها کار آن يکي را هم انجام مي دهد؟

قطب نماي ساده

هنگامي که اينشتين در پنج سالگي در بستر بيماري بود، پدرش به او يک قطب نماي جيبي ساده داد. او در آن سن به شدت درگير اين شده بود که چه نيرويي بر روي سوزن اعمال مي شود که هميشه به سمت يک جهت مي گردد؟ اين سوال که اينشتين را به خود درگير کرده بود، آغاز شيفتگي اينشتين به علم بود.

طراحي نوعي يخچال

بيست و يک سال بعد از نوشتن نظريه نسبيت خاص، آلبرت اينشتين يک يخچال ابداع کرد که با الکل کار مي کرد. اين يخچال در سال 1926 طراحي شد اما هرگز به توليد انبوه نرسيد زيرا تکنولوژي جديدي به دست آمد که از يخچال اينشتين کاربردي تر بود. اينشتين در واقع به اين دليل به اختراع اين يخچال مبادرت ورزيد که در جايي خوانده بود خانواده اي در اثر گاز دي اکسي گوگرد (که آن زمان يخچال ها با اين گاز کار مي کردند) دچار مسموميت شده بودند.

سيگاري وسواس

اينشتين عاشق سيگار کشيدن بود. او وقتي بين خانه خود و دفترش در پرينستون راه مي رفت دنباله اي از دود پشت سرش راه مي فتاد. ظاهر او هميشه با موهاي به هم ريخته، لباس گشاد در حالي که پيپ خود را محکم به دهان گرفته بود.در سال 1950، اينشتين در يادداشتي گفت: «معتقدم که دود پيپ، به من کمک مي کند تا درباره تمام امور بشر به تفکر بپردازم.» اگرچه او به شدت به پيپ خود علاقه مند بود اما گاهي هم سيگار برگ يا سيگار معمولي مي کشيد.