تاریخ 1396/08/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5698

ستاره کوتوله‌اي که زندگي جفتش را کوتاه کرد

زغال سنگ فوري؛ سوخت تجديدپذير آينده

به سبک بهترين ها

استفاده گل‌ها از فناوري‌ نانو براي جذب زنبورها

محققان نشان دادند که گل‌ها داراي نانوساختارهايي هستند که به زنبورها در يافتن گرده کمک مي‌کنند. تاکنون کاربردهاي مختلفي از فناوري‌ نانو در گياهان کشف شده است که براي مقاصدي نظير توليد انرژي، آبرساني به نواحي بلند و ايجاد خواص ضدلک استفاده مي‌شود.به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، گل‌ها با استفاده از يک سامانه سيگنال‌دهي به زنبورها اطلاعات لازم براي جمع‌آوري گرده را ارسال مي‌کنند. يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد که الگوهاي نانومقياس روي گلبرگ‌ها منجر به انعکاس نور و ايجاد يک هاله آبي رنگ در اطراف گل مي‌شود تا زنبورها بتوانند گل مورد نظر را پيدا کنند.

در واقع گل‌ها از فناوري‌ نانو براي هدايت زنبورها استفاده مي‌کنند. اين اولين باري نيست که ردي از فناوري‌ نانو در گياهان ديده مي‌شود. پيش از اين دانشمندان دريافته بودند که فناوري نانو براي توليد انرژي در گياهان نيز استفاده مي‌شود.

در برخي گل‌ها شيارهايي بين يک تا دو هزارم ميليمتر در فضايي خارج پوشش واکسي روي گل وجود دارد که منجر به تابشي ويژه براي زنبورها مي‌شود. اين شيارها کامل نيستند و اين نقص ساختاري منجر مي‌شود تا در نور فرابنفش و آبي، عملکرد انعکاس بسيار بهتر از ديگر طول موج‌ها باشد که به آن هاله آبي گفته مي‌شود.

اين انعکاس براي چشم انسان چندان قابل مشاهده نيست، اما زنبورها آن را مي‌بينند. محققان آزمايشي روي دو گل مصنوعي انجام دادند که در يکي الگوها بي‌نقص و در ديگري کامل و طبيعي بودند. نتايج يافته‌هاي آن‌ها نشان داد که زنبورها گلي را ترجيح دادند که از هاله آبي برخوردار بود؛ يعني گلي که الگوهاي طبيعي دارد و ساختارهاي الگويي با نقص همراه است.درون گياهان نوعي ديگري از نانوساختارها وجود دارد که به گياه کمک مي‌کند تا آب را از ريشه به درون سلول‌ها منتقل کند. اين ساختارها قادراند تا آب را تا ارتفاع بسيار بالا بياورند. سلول‌هاي گياهي با استفاده از نانوساختاري از جنس سلولز مي‌تواند فشار کافي براي پمپ کردن آب را در اختيار داشته باشد. اين الياف با هم ترکيب مي‌شود و ساختاري موسوم به ميکروفيبريل را مي‌سازند. اين الياف به‌تنهايي از استحکام بالايي برخوردار نيستند اما زماني که با هم ترکيب شده و ميکروفيبريل‌ها را مي‌سازند، استحکامي نظير فولاد پيدا مي‌کنند.

سرويس بهداشتي هوشمند خودش را تميز مي کند

تميز کردن سرويس هاي بهداشتي يکي از نامطبوع ترين کارهاست اما حالا با طراحي و توليد يک سرويس بهداشتي هوشمند بشر از اين کار هم رهايي يافته است.به گزارش نيواطلس، سرويس بهداشتي هوشمند يادشده SpinX نام دارد و از ابزار متنوعي براي پاکسازي خود بعد از هر بار استفاده برخوردار است.نصب شلنگ در جداره هاي ديواره اين سرويس بهداشتي هوشمند باعث جريان يافتن آب در بخش هاي مختلف آن و پاکسازي خودکار پس از هر بار استفاده بدون دخالت انسان مي شود و نشيمنگاه و درب آن نيز در صورت فشردن دکمه اي خاص توسط يک بازوي رباتيک شستشوگر تميز مي شود.

بازوي يادشده با استفاده از آب جريان يافته و با انجام حرکات مختلف چرخشي و مدور تمامي محفظه ها و جداره هاي سرويس بهداشتي را پاک مي کند. در نهايت با پاشيده شدن آب آغشته به صابون از درون محفظه اي خاص به عمليات شستشو پايان داده مي شود.

موتورهاي کوچکي در اين سرويس بهداشتي براي پاشيدن آب به درب و نشيمنگاه و پاکسازي آنها نيز در نظر گرفته شده اند و در نهايت براي خشک کردن سرويس بهداشتي هواي پرفشار نيز در بخش هاي مختلف پخش مي شود.کل اين فرايند 90 ثانيه طول مي کشد. انرژي اين ابزار پاکسازي با استفاده از يک بسته باتري قابل شارژ تامين مي شود که با يک بار شارژ تا 30 بار قابل استفاده است. قيمت اين محصول 350 دلاراست.

ستاره کوتوله‌اي که زندگي جفتش را کوتاه کرد

محققان برزيلي موفق به رصد يک منظومه ستاره‌اي دوقلو در کهکشان راه شيري شده‌اند که يکي از ستارگانش، عمر ديگري را کوتاه کرده است.

به گزارش ايسنا و به نقل از اسپيس، منظومه‌هاي ستاره‌اي دوقلو در بسياري از کهکشان‌ها ديده مي‌شوند.

اين منظومه‌ها از دو ستاره تشکيل شده‌اند که در نزديکي‌هم به دور يکديگر مي‌چرخند.

به تازگي محققان دانشگاه سائوپائولوي برزيل با همکاري چند مرکز تحقيقاتي ديگر در برزيل موفق به کشف منظومه‌اي متشکل از يک کوتوله سفيد و يک کوتوله قهوه‌اي شده‌اند که در آن ستاره کوتوله قهوه‌اي، با جذب مواد موجود در کوتوله سفيد سبب شده است که عمر جفتش کوتاه شده و چرخه حيات کوتوله سفيد کوتاه‌تر شود.کوتوله‌هاي قهوه‌اي ستارگان کوچکي هستند که هنگام تشکيل شدنِ مرکزشان، به اندازه کافي داغ نمي‌شوند تا فرايند ذوب يا همجوشي هسته‌اي در آنها به وجود آيد. به عبارت ديگر آنها به خورشيدهاي نوراني و گرم تبديل نمي‌شوند، بلکه بلافاصله پس از تشکيل سرد مي‌شوند و نوري از خود نمي‌تابانند بگونه‌اي که به سختي ديده مي‌شوند.

کوتوله‌هاي قهوه‌اي جرم‌هايي هستند کوچکتر از ستارگان و بزرگتر از سياره‌ها که به علت کم بودن جرمشان واکنش‌هاي هسته‌اي در آنها انجام نشده و در نتيجه از خود نور ندارند و چون بسيار دورند، ديده نمي‌شوند. کوتوله‌هاي قهوه‌اي به سبب نيروي جاذبه افزايش يابنده‌شان، درپي متراکم شدن دائمي آنها پديد مي‌آيند و منتشر کننده نيرومند پرتو فروسرخ هستند که با ابزارهاي جديد اندازه‌گيري مي‌شود. برخي از دانشمندان و ستاره شناسان اين‌ها را همان جرم گمشده مي‌دانند. دسته‌اي از ستارگان غير هسته‌اي وجود دارند که بايد بين آنها، کوتوله‌هاي سفيد، سياه و قرمز تفاوت قائل شويم. اين ستارگان کوتوله‌هاي قهوه‌اي هستند. اين اشياء در واقع مرگ ستاره‌اي از خود نشان نمي‌دهند و بيشتر به سيارات غول‌آسا شبيه هستند تا به ستارگان.

آنها حاصل فروريزش گرانشي و انقباض سحابي‌هاي پيش ستاره‌اي هستند ولي جرم آنها براي شروع واکنش‌هاي هسته‌اي در هسته شان کافي نيست. تنها منبع انرژي يک کوتوله قهوه‌اي انقباض گرانشي است. کوتوله‌هاي قهوه‌اي دماي پاييني دارند و درخشندگي آنها بسيار کم است، از اين رو مشاهده آنها مشکل است.

زغال سنگ فوري؛ سوخت تجديدپذير آينده

استفاده از سوخت فسيلي در جهان رو به کاهش است و استفاده از سوخت‌هاي تجديدپذير روزبه‌روز بيشتر مي‌شود، گروهي از دانشمندان نوعي ماده جديد اختراع کرده‌اند که جايگزين تجديدپذير زغال سنگ است.به گزارش ScienceAlert، سوخت زيستي زغال سنگ فوري سبب بهره‌وري بالاي انرژي از زغال سنگ، بدون عوارض جانبي زيان‌آور، مي‌شود. نيازي به حفاري‌هاي عميق براي استخراج اين سوخت زيستي وجود ندارد و سوزاندن آن منجر به آلودگي نمي‌شود. زغال سنگ فوري از دورريزهاي کشاورزي مانند چوب و گياهان ساخته مي‌شود که بدين معناست منبع آن تمام‌نشدني است.اين سوخت زيستي حاصل تلاش تيمي از محققان موسسه تحقيقاتي منابع طبيعي است.تيم هاگن، يکي از محققان، در اين باره گفت: «زغال سنگ در طبيعت با اعمال فشار، گرما و طي زمان طولاني تشکيل مي‌شود. تيم تحقيقاتي ما نيز براي ساخت زغال سنگ فوري فرآيندهاي مشابهي را انجام داده است اما به جاي ميليون‌ها سال صبر کردن، تنها چند ساعت زمان براي ساخت اين سوخت زيستي صرف مي‌شود. به دليل اين که مواد معدني در اين سوخت زيستي وجود ندارد، آلاينده ندارد و آلودگي توليد نمي‌کند».فشرده‌سازي اين سوخت زيستي مانند فرآيند مشابه تفت دادن قهوه است؛ ابتدا ماده زيستي خشک مي‌شود، سپس در اتمسفر کم‌اکسيژن تا دماي 249 درجه سلسيوس به ماده گرما وارد مي‌شود.زغال سنگ فوري هنوز آماده عرضه به بازار نيست اما پتانسيل اين را دارد که باعث کاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي و استخراج از معادن زغال سنگ شود.

بخت بد باعث انقراض دايناسورها شد

به گفته دانشمندان اصابت شهاب‌سنگ با زمين تنها 13 درصد احتمال انقراض موجودات زنده را در پي داشته‌است.

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که 66 ميليون سال پيش وقتي که شهاب‌سنگ مشهور با سرعت سرسام‌آوري به زمين نزديک مي‌شد، قرار نبود که 75 درصد از حيات روي سياره زمين، از جمله دايناسورها و گياهان، را کاملا از صفحه روزگار پاک کند.

به گزارش UPI، براساس نتايج يک تحقيق جديد، تنها 13 درصد احتمال داشته است که چنين اصابتي به زمين منجر اتفاقات فاجعه‌بار شود. اکثر داشنمندان معتقدند که برخورد شهاب‌سنگ بزرگ به زمين باعث رويداد انقراض کرتاسه-پالئوژن شده است. حالا نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که دليل اصلي انقراض بخش عظيمي از موجودات آن دوره، وجود مقادير زياد دوده در اتمسفر بوده است.

اگر شهاب‌سنگ در نقطه ديگري از زمين سقوط کرده بود، دوده حاصل از انفجار کم‌تر در هوا پخش مي‌شد و احتمال داشت که دايناسورها جان سالم ببرند.

تنها 13 درصد از خاک زمين مقدار کافي کربوهيدرات در خود داشته است که بتواند ميزان فاجعه‌باري از دوده را آزاد کند که اين 13 درصد شامل شبه‌جزيره يوکاتان، محل برخورد شهاب‌سنگ با زمين، مي‌شود. دوده حاصل از انفجار آسمان را خاکستري کرد، جلوي تابش نور خورشيد را گرفت، منجر به سرد شدن هوا و خشکسالي شد.

باوجود اين که اکثريت محققان معتقدند که دليل اصلي اين اتفاقات، شهاب‌سنگ است اما به تاثيرات زنجيره‌اي آن بر مکانيسم‌هاي زمين‌شناسي و زيست‌محيطي که در نهايت باعث انقراض دايناسورها شد، باور ندارند.

برخي براين باورند که برخود شهاب‌سنگ به زمين منجر به فعاليت‌هاي آتشفشاني و توفان شده است که هر دو مي‌تواند ميزان زيادي دوده توليد کند. بعضي از دانشمندان معتقدند که اصابت شهاب‌سنگ به زمين باعث آزادسازي گاز، نه گرد و غبار يا دوده، به اتمسفر شده است چراکه مقادير زياد گاز دي‌اکسيد کربن مي‌تواند به سرعت سياره را سرد کند.

ستاره‌اي که پس از انفجار نابود نمي‌شود

منجمان رصدخانه «کک» در هاوايي ستاره‌اي را رصد کرده‌اند که پس از انفجار نيز نابود نمي‌شود.

ابرنواختر به وضعيتي از يک ستاره بسيار بزرگ‌تر از خورشيد اتلاق مي‌شود که پس از انفجار يک ابر عظيم و درخشان از گاز را تشکيل مي‌دهد که با از دست دادن انرژي خود کم‌کم محو مي‌شود.

پرجرم‌ترين ستاره‌هاي عالم، زندگي خود را با انفجاري عظيم به نام ابرنواختر به پايان مي‌برند. يک ابرنواختر زماني رخ مي‌دهد که يک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن مي‌کند. آنگاه به طور ناگهاني منفجر مي‌شود و مقدار بسيار زيادي نور توليد مي‌کند و در پس خود يک هسته کوچک نوتروني به جاي مي‌گذارد.

نوترون سنگين‌ترين ماده در فضا است. مقداري نوترون به اندازه يک سر سوزن مي‌تواند هزاران تن جرم داشته باشد. ستاره ماده خود را به سوي فضا پرتاب مي‌کند و ممکن است درخشندگي آن چند روزي از کل يک کهکشان هم بيشتر باشد. هنوز هم مي‌توان بقاياي درخشان ستاره‌هاي منفجر شده را، که صدها يا هزاران سال پيش از هم پاشيده‌اند، ديد.

به گزارش آنا، در کهکشان خودمان به طور ميانگين در هر قرن يک يا دو ابرنواختر رخ مي‌دهد که برخي از آنها نيز در پس غبار کهکشان پنهان مي‌شوند. آخرين ابرنواختري که در راه‌شيري ديده‌ شد، ابرنواختر کپلر در سال 1604 ميلادي بود. اما اخترشناسان، به‌خصوص رصدگران آماتور، تعداد بسيار بيشتري را در ديگر کهکشان‌ها يافته‌اند. در عمل تشکيل يک ابرنواختر به معناي پايان زندگي يک ستاره است.

حال منجمان رصدخانه کک (Keck) در هاوايي ابرنواختري را رصد کرده‌اند که گويا ستاره آن قرار نيست، بميرد. اين ابرنواختر که «iPTF14hls» نام دارد، در طي 50 سال گذشته بارها منفجر شده است؛ اما به جاي آن که محو شود و جاي خود را به محيطي خالي و سرد در فضا بدهد، به صورت مداوم مواد موجود در فضا را به سمت خود مي‌کشاند، منفجر شده است و اين چرخه را مداوما تکرار مي‌کند.

اين ستاره براي اولين بار در سال 2014 رصد شده است، در حالي که ابرنواختر آن در حال محو شدن بود، پس از چند ماه مجددا نوراني شد.

منجمان با بررسي داده‌ها متوجه شدند که اين ستاره در سال 1954 در همان محل از آسمان رصد شده است، اما باز هم در سال 2014 منفجر شده است و اين موضوع بسياري از نظريه‌ها را با چالش مواجه کرده است.

دليل اصلي اينکه چرا اين ستاره نابود نمي‌شود تا به حال ناشناخته مانده است، ولي مهم‌ترين نظريه درباره سايز آن ارائه شده است. جرم اين ستاره 50 برابر جرم خورشيد است.

فرضيه ديگري که درباره اين ستاره مطرح شده است، اين است که احتمالا در هسته اين ستاره پادماده‌اي وجود دارد که انرژي لازم براي چرخه انفجارها را فراهم مي‌کند.

به سبک بهترين ها

ابرنام تجاري از دل يک کارگاه شمع‌سازي متولد شد

در سال 1783 «اشلي اسکات کولگيت» (ويليام کولگيت) در شهر کنت انگلستان متولد شد. پدرش رابرت يک کشاورز و سياستمدار در زمان خود بود و به دليل فعاليت‌هاي سياسي مجبور شد که به مريلند امريکا مهاجرت کند. در سال 1806 ويليام که صابون‌ساز و شمع‌ساز ماهري بود، يک کارخانه براي توليد نشاسته، صابون و شمع تاسيس کرد و نام آن را «ويليام کولگيت و همکاران» گذاشت. در دهه 1840 کارخانه شروع به فروش قالب‌هاي يک اندازه صابون کرد. ويليام در سال 1857 درگذشت و نام شرکت ،تحت مديريت پسرش ساموئل کولگيت به «کولگيت و همکاران» تغيير يافت.

ساموئل به گسترش شرکت مشغول شد و در سال 1872 صابون معطر خود با نام «کشمر بوکت» را توليد کرد. يک سال بعد کولگيت نخستين خميردندان خود را معرفي کرد. تا آن هنگام تمرکز شرکت روي فروش آهار، شمع و صابون عطري بود. نخستين خميردندان کولگيت به شکل يک کرم معطر در شيشه‌هاي دهان گشاد عرضه مي‌شد ولي موفقيت غيرمنتظره کولگيت در سال 1896 رخ داد، هنگامي که شرکت نخستين تيوب‌هاي نرم خميردندان را ارائه کرد و در نتيجه کار شست‌وشوي دندان‌ها بسيار آسان‌تر و بهداشتي‌تر شد. اين خميردندان‌ها 12 سال بعد به توليد و فروش انبوه رسيد.

انطباق مغز مياني براي فعاليت با ريتم موسيقي

موسيقي، مغز را به فعاليت ريتميک مي‌اندازد!

بنابر اکتشاف جديد دانشمندان بريتانيايي و هنگ‌کنگي مغز مي‌تواند ضربات و ريتم موسيقي را به‌صورت پالس‌هاي بافاصله زماني مشخص درک نموده و از آن‌ها براي تقويت ريتميک فعاليت‌هاي مغزي حتي در حجم‌هاي کم صداي موسيقي استفاده نمايد.

به گزارش ايسنا به نقل از «مجموعه مقالات انجمن سلطنتي»، اين محققان در مطالعه خود حجمي انفجاري از صداهاي ناهنجار و بلند را براي موش‌هاي صحرايي پخش کردند در حاليکه مشغول پايش فعاليت مغزي آنها بودند و همزمان از گروهي از افراد خواستند که با ضربات خود، ريتم منظمي را بنوازند.

نتايج پايش مغزي موشها نشان داد که فعاليت مغز مياني اين جانوران همراه با موسيقي ريتم‌دار به فعاليت درآمد و منعکس‌کننده الگوريتم‌هايي بود که توسط شنوندگان انساني ايجاد شده بود.

به گفته اين محققان، انطباق مغز مياني ممکن است همان اتفاق مهمي باشد که زمينه را براي درک ضربات موسيقي فراهم مي‌کند.

پژوهشگران اعتقاد دارند روشي که ما با آن دنيا را درک مي‌کنيم، صرفاً يک بازتاب ساده از داده‌هاي حسي نيست که با چشمها و گوش‌هايمان جمع‌آوري مي‌شود. چنين درکي اغلب شامل تفاسير جانبي زيادي مي‌شود.

ريتم موسيقي يک مورد است. قسمت شنوايي مغز ما بايد بتواند قاعده و نظمي را کشف کند که در يک ضرب موسيقي به‌ عنوان يک پالس يا استرس روي نقطه‌اي مشخص ديده مي‌شود و آن گاه قادر است آن را بشنود. اين نظم ممکن است لزوماً در وجوه ساده صداي فيزيکي همچون بلندي صداي نت‌هاي موسيقي که روي ضرب هستند، منعکس نشود.

دانشمندان فوق اشاره کرده‌اند که آنها در پي درک مکانيسم‌هايي همچون انطباق نوروني هستند که ممکن است باعث ايجاد تأکيدات مغزي روي ضرب موسيقي شوند و نقطه آغازين درک آنها در مغزمياني است.