جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/10/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5750

فرستاده ويژه ايران:
اقدامات چين و ژاپن در مهار آتش قابل قبول بود


معادلات انرژي


ميز خبر


 فرستاده ويژه ايران:
 اقدامات چين و ژاپن در مهار آتش قابل قبول بود 

 وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اقدامات مسئولان چيني و ژاپني را در مهار آتش‌سوزي نفتکش ايراني در حد قابل قبول دانست و گفت: يکي از ابهامات موجود اين است که چرا اين نفتکش علامتي به کشتي چيني نداد.به گزارش ايسنا،علي ربيعي اظهار داشت: حضور من براي رسيدگي و کنترل ابعاد حادثه نفتکش، اقدامي نامتعارف و به دور از قوانين بين الملل بود،اما اين کار را وظيفه خود دانستم. در پي اين حضور با فرماندهان چيني ملاقات هايي براي دريافت گزارش حادثه داشتيم.

ربيعي گفت: عده اي منتقد هستند که اگر مي دانستيد که سرنشينان نفتکش در ساعات اوليه انفجار کشته شده اند چرا براي کمک به محل حادثه رفتيد؟ پاسخ اين است که اگر حتي يک اِپسيلون هم امکان زنده ماندن آنها وجود داشت حضور ما وظيفه انساني و ديني ما بود.ربيعي افزود: بي شک حجم آتش در ساعات اوليه، هر کسي را که در سطح نفتکش بوده را از بين برده است،همچنين وجود گازهاي سمي امکان زنده ماندن هموطنانمان را نمي داده است، ضمن اينکه کساني هم که در موتورخانه پناه گرفته بودند از هواي سالمي تنفس نمي کردند و به مرور زمان حتماً دچار خفگي شده اند.

ربيعي افزود: در ساعات اوليه حضور در محل حادثه و بررسي هاي اوليه، ديدگاه ما کاملاً منفي بود اما وقتي با رسيدگي ها و اقدامات درست و به موقع چيني ها و ژاپني ها مواجه شديم نظرمان عوض شد، اقدامات صورت گرفته براي اطفاي حريق به قدري بود که در منطقه ديگر فومي براي استفاده باقي نمانده بود و ما مجبور به خريد فوم از ديگر کشورها شديم، روي هم رفته اقدامات کشورهاي چين و ژاپن در حد قابل قبول بوده است.

5 نفتکش جديد ايران در مسير سانچي

پس از وقوع حادثه نفتکش سانچي، 5 نفتکش ديگر ايران با بار ميعانات گازي از همين مسير به سمت کره جنوبي حرکت کردند و نفتکش حسنا هم راهي مي شود.سيدپيروز موسوي ضمن عرض تسليت ضايعه درگذشت دريانوردان نفتکش سانچي، در تشريح فرآيند ارسال ميعانات گازي به‌وسيله اين نفتکش به کره جنوبي گفت: 23 آذر ماه نفتکش سانچي در بندر عسلويه پهلودهي و از سوي شرکت پايانه هاي نفتي به SPM (گوي شناور بارگيري نفتکش در دريا) بسته شد.وي ادامه داد: پس از 48 ساعت، در تاريخ 25 آذرماه عمليات بارگيري تکميل و اسناد بارگيري تحويل نفتکش شد و از آنجا که نوع اين قرارداد FOB است، بار در مبدا تحويل خريدار شد و از آن پس ديگر مسئوليت محموله بر عهده خريدار است.موسوي از حرکت سانچي در تاريخ 25 آذر ياد کرد و گفت: سانچي به سمت مقصد بندر دايسان کره جنوبي با محموله اي به ميزان دقيق 964 هزار بشکه ميعانات گازي حرکت کرد.

اظهارنظر درباره حادثه سانچي منوط به بازشدن جعبه‌ سياه است

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بر اساس شواهد، به دليل وقوع ناگهاني حادثه، ملوانان حتي فرصت فشردن دکمه حالت اضطرار را پيدا نکرده‌اند، اما هرگونه اظهار نظر بهتر است به پس از باز شدن جعبه سياه موکول شود.محمد راستاد، گفت: کشتي فله‌بر چيني که بار غلات داشت از ناحيه سينه کشتي با سمت راست نفتکش سانچي برخورد کرد و حادثه رخ داد.مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين‌که نفتکش‌ها 2 جداره‌ هستند، افزود: ضربه کشتي فله‌بر اين 2 جداره را درنورديد و و ديواره مخزن را شکافت که اين حادثه رخ داد.

وي با بيان اين‌که شدت انفجار به قدري بوده که تاثير اوليه خود را حتي روي آسايشگاه ملوانان که در زمان حادثه در حال استراحت بودند گذاشته است، تصريح کرد: يکي از نخستين اقدام‌ها در هنگام حادثه، فشردن دکمه حالت اضطراري است. بر اساس شواهد، اين موضوع به هيچ وجه انجام نشده که احتمال مي‌رود به دليل سرعت حادثه بوده است، زيرا سامانه‌هاي متنوع هشدار روي اين نفتکش نصب بوده، اما اين آژيرها به صدا در نيامده‌اند.

راستاد ادامه داد: جعبه سياه اطلاعات کشتي را ثبت مي‌کند و يکي از فاکتورهاي اصلي براي گروه ثبت سوانح است، به طوري که اطلاعات ميداني، صحبت با کارکنان، گروه نجات و همه صداها را هم ثبت مي‌کند، اما اين فرآيند سه ماه زمان مي‌برد تا بتوان به يک قضاوت درست دست يافت.

برخي عکس‎ها و فيلم‎ها در فضاي مجازي مربوط به سانچي نيست

مديرعامل شرکت ملي نفتکش ايران گفت: عکس ها و فيلم هايي که در فضاي مجازي دست به دست مي شود تصاوير سانچي نيست.سيروس کيان ارثي مديرعامل شرکت ملي نفتکش ايران در خصوص حادثه نفتکش ايراني سانچي اذعان کرد: با توجه به شواهد، حادثه در ساعت 8 شب به وقوع پيوسته است؛ عکس ها و فيلم هايي که در فضاي مجازي دست به دست مي شود تصاوير سانچي نيست.او گفت: در شب حادثه طرف چيني به ايران اطلاع مي دهد که کشتي چيني به سانچي برخورد کرده است و به محض برخورد انفجار رخ مي دهد، شدت آتش نيز بسيار زياد بود به طوري که کارشناسان چيني اعلام کردند، بعيد است کسي نجات پيدا کند. البته ما اعتماد نکرديم بلکه تلاش کرديم با اميد پيش برويم و پيگير موضوع باشيم تا شايد اجساد را پيدا کنيم.


 معادلات انرژي 

 ابعاد تازه اي از تخلف ميلياردي در وزارت نفت

نايب‌رئيس اول کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي جزئياتي از تخلف در مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت را تشريح کرد.

هدايت‌الله خادمي نايب‌رئيس اول کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به تخلف و سوء استفاده مالي يکي از کارکنان مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت، گفت: اين فرد پس از مشخص شدن تخلف و سوء استفاده مالي به يکي از کشور‌هاي همسايه و از آنجا به کانادا رفته است.

وي با بيان اينکه مشخص شده که 15 ميليون دلار به‌علاوه 60 ميليارد تومان در حساب اکتشاف وجود ندارد، افزود: چک‌هاي مربوط به مديريت اکتشاف براي وصول به بانک ارجاع مي‌شده که مسئولان بانک به مسئولان مديريت اکتشاف اعلام مي‌کنند که به‌دليل نبود منابع حساب‌هاي مديريت اکتشاف مسدود مي‌شود.

نايب‌رئيس کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: پس از مطلع شدن مسئولان مديريت اکتشاف از اين موضوع، به‌سراغ حسابرس مديريت اکتشاف رفته که متوجه مي‌شوند وي از کشور متواري شده است.

خادمي با تذکر اينکه نبايد افراد 2تابعيتي در مناصب حساس مسئوليتي داشته باشند اظهار داشت: اين فرد که تابعيت کانادا را داشته تقريباً نفر دوم مالي مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت بوده است.

وي تصريح کرد: پس از بررسي و تهيه گزارش از سوي نهاد‌هاي قضائي و اطلاعاتي کميسيون انرژي نيز به اين مسئله ورود کرده و با دعوت از مسئولان شرکت نفت و اکتشاف اين موضوع را بررسي مي‌کنند.

نايب‌رئيس اول کميسيون انرژي مجلس با ابراز اينکه مسئولان مديريت اکتشاف در اين زمينه ضعيف عمل کرده‌اند، گفت: معمولاً اسناد مالي حداقل 2امضايي هستند لذا يکي از امضا‌ها را اين شخص انجام مي‌داده است، امضاي ديگر چگونه انجام مي‌شده؟ آياجعل مي‌شده؟ اين مسائل بايد بررسي شود.

نماينده ايذه در مجلس با تأکيد به اينکه "لذا اين وضعيت نشان دهنده اين است که اين اتفاقات به‌صورت سازمان‌يافته رخ مي‌داده و مسئولان مديريت اکتشاف بايد زودتر متوجه اين سوء استفاده و تخلف مي‌شدند"، ادامه داد: همچنين اين وضعيت بيانگر اين است که سوء استفاده طي چند سال گذشته نيز وجود داشته و اگر بانک به‌دليل کمبود منابع به مسئولان مديريت اکتشاف اعلام نمي‌کردند اين روند ادامه پيدا مي‌کرده است.


 ميز خبر 

 توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي‌ کشور به مرز 40 ميليون تن رسيد

57 مجتمع پتروشيمي کشور در 9 ماه امسال موفق به توليد حدود 39,9 ميليون تن محصول شدند.

به گزارش وزارت نفت؛ 21 مجتمع پتروشيمي مستقر در منطقه ماهشهر از ابتداي امسال تا پايان آذرماه 14ميليون و 768 هزار تن محصول توليد کردند؛ ظرفيت اسمي توليد سالانه مجتمع‌هاي پتروشيمي در اين منطقه 25,6 ميليون تن و برنامه توليد سال آنها نيز 21 ميليون تن برآورد شده است.

براساس اين گزارش، در اين مدت همچنين توليد واقعي 16 مجتمع پتروشيمي واقع در منطقه عسلويه حدود 16 ميليون و 857 هزار تن بود؛ ظرفيت اسمي توليد سالانه مجتمع‌هاي پتروشيمي در اين منطقه 32,7 ميليون تن و برنامه توليد امسال آنها نيز حدود 26.5 ميليون تن پيش‌بيني شده است.21 مجتمع پتروشيمي مستقر در مناطق داخلي کشور هم از ابتداي سال تا پايان آذرماه موفق به توليد حدود 8 ميليون و 294 هزار تن محصول شدند.ظرفيت اسمي توليد سالانه اين مجتمع‌ها 13,7 ميليون تن و برنامه توليد امسال آنها نيز 11.4 ميليون تن برآورد شده است.

واکنش وکيل بابک زنجاني به حادثه سانچي

دادگستري گفت: طبق قوانين و مقررات بين المللي مسئوليت هرگونه کوتاهي و سهل انگاري در رابطه با کمک فوري و همه‌جانبه به افراد حاضر در کشتي ايراني حادثه ديده بر عهده دولت چين است.

به گزارش " نفت ما " ،رسول کوهپايه‌زاده با بيان اينکه فاجعه تاسف‌بار سانچي از ابعاد مختلف حقوق بين الملل قابل بررسي و تامل است، گفت: بر اساس کنوانسيون هاي مصوب سازمان بين‌المللي دريانوردي (IMO) اين موضوع در قالب کنوانسيون هاي ايمني، کنوانسيون هاي آلودگي، کنوانسيون هاي مسئوليت و جبران خسارت و نيز کنوانسيون جستجو و نجات دريايي مصوب 1979 که مشتمل بر يک مقدمه و 8 ماده و يک ضميمه بوده و از سال 1985 لازم الاجرا شده است، قابل تبيين است.

وي افزود: اين کنوانسيون به منظور تنظيم و تدوين سيستم منظم و يکپارچه جهاني براي جستجو و نجات در زمان حوادث و سوانح دريايي ايجاد شده است تا اقدامات و آمادگي لازم جهت ايجاد نقشه ها و تبيين منطقه هاي عملياتي و ايجاد مراکز اصلي و فرعي تجسس و نجات و همچنين در صورت بروز حادثه، روش هاي عملياتي موثر به منظور کمک و نجات جان حادثه ديدگان و افراد دچار اضطرار در دريا توسط دولت‌هاي مرتبط و مسئول به فوريت اجرا شود.وي تصريح کرد: اعضاي اين کنوانسيون بايد از اتخاذ ترتيبات لازم براي ارايه خدمات آني و کافي جستجو و نجات در آب هاي ساحلي خود اطمينان حاصل پيدا کنند و نيز ترتيبات لازم جهت تسهيل و تسريع ورود ديگر واحدهاي نجات اعم از پروازي و شناور را براي ساير اعضا به آب‌هاي سرزميني خود فراهم کنند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي