جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/02/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5835

وزير علوم:
سنوات دانشجويان کارشناسي به 10 ترم افزايش مي‌يابد

رئيس دانشگاه زنجان:
کاهش استقبال دانشجويان از تحصيل در پرديس‌هاي پولي


راه‌اندازي سامانه احراز هويت متمرکز دانشگاه آزاد اسلامي

قائم مقام وزير علوم:
طرح وزارت علوم براي جذب 80 هزار دانشجوي خارجي


خبرنامه


ميز خبر


  وزير علوم:
 سنوات دانشجويان کارشناسي به 10 ترم افزايش مي‌يابد 

 
اعتراض دانشجويان به اجراي قانون سنوات دانشجويي بيش از يک سال است که در دانشگاههاي مختلف ادامه دارد و اکنون وزير علوم از قانون جديدي در اين زمينه خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاهش سنوات دانشجويي از يک سال گذشته موجب اعتراضات دانشجويان در دانشگاههاي مختلف دولتي شده و اين اعتراضات همچنان در دانشگاههاي سراسر کشور ادامه دارد.

از سال گذشته دانشجويان دانشگاههاي مختلف از جمله صنعتي اميرکبير، تهران، صنعتي شريف، اصفهان، شهيد بهشتي و تربيت مدرس به اجراي قانون سنوات و به تبع آن پولي شدن آموزش عالي اعتراض داشتند که همچنان نيز اين اعتراضات وجود دارد. به نحوي که هفته گذشته دانشجويان دانشگاه شهيدبهشتي مجددا در اعتراض به اجراي قانون سنوات دانشجويي تجمع کردند.

براساس ماده 15 آئين‌نامه آموزشي مصوب وزارت علوم، سنوات مجاز دانشجويان ورودي سال 93 به بعد 8 نيم سال يعني 4 سال است. دانشجويان در صورتي که در مقطع کارشناسي نتوانند در 8 نيمسال تحصيلي، روند تحصيل خود را به پايان برسانند شامل اين قانون شده و نمي‎توانند از تسهيلات صندوق رفاه، خدمات رفاهي، خوابگاه و تغذيه استفاده کنند که اين امر هزينه‎هاي زيادي براي دانشجويان به همراه خواهد داشت.ضمن اينکه بايد شهريه نيز بپردازند.

اعتراض 50 شوراي صنفي دانشجويي به قانون سنوات

باتوجه به اينکه همچنان موضوع سنوات از مشکلات و دغدغه‎هاي دانشجويان بشمار مي‌رود اخيرا بيش از 50 شوراي صنفي دانشجويي نيز به وزير علوم نامه‎اي ارسال کردند که در بخشهايي از اين نامه آمده است:

در پي تصميمات وزارت علوم در سال‌هاي اخير، شاهد کاهش سنوات تحصيلي و رفاهي دانشجويان ورودي 93 به بعد بوده‌ايم که اين امر موجب بروز مشکلات فراوان در روند تحصيل دانشجويان شده و منجر به ناعدالتي‌هاي بسياري در سطوح گوناگون شده است. اين در حاليست که تفکيک سنوات تحصيلي و رفاهي از يکديگر و نيز کاهش اين سنوات هيچ توجيه عقلاني به جز هم‌سويي شما با سياست‌هاي اقتصادي در راستاکالايي‌سازي آموزش عالي نداشته و دلايلي که در توجيه چنين تصميماتي ذکر مي‌شود، به دور از انصاف و منطق است.

حال يکبار ديگر شوراهاي صنفي کشور مراتب اعتراض شديد خود را به قوانين سنوات تحصيلي دانشجويان اعلام کرده و به جد خواستار پيگيري و رفع هرچه سريعتر ايرادات آيين‌نامه مذکور هستند که در واقع عدم رفع اين ايرادات و نواقص، مهر تاييدي بر سياست ظالمانه افزايش فشار بر روي دانشجويان در راستاي پولي‌کردن دانشگاه‌ها است.

همچنين از ديگر مواردي که دانشجويان خواستار آن هستند، افزايش سنوات تحصيلي دانشجويان مقطع کارشناسي و دکتري به مدت 10 نيمسال و کارشناسي ارشد به مدت 6 نيمسال است.

اين دانشجويان خواستار لغو قانون سنوات فعلي شدند چراکه اجراي اين قانون تنها براي دانشجويان هزينه دارد و دانشجويان نيز نمي‌توانند اين نوع هزينه‌ها را تامين کنند.

تدوين آيين‌نامه جديد سنوات در وزارت علوم

حال که اعتراضات دانشجويان براي اجراي قانون سنوات از مرز يک سال گذشته است و هرازچندگاهي در دانشگاهها دانشجويان دست به تجمعات اعتراضي در اين زمينه مي‌زنند، وزير علوم خبر از تدوين آيين‌نامه جديد براي سنوات دانشجويان داده است. منصور غلامي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: يک آيين‌نامه پيشنهادي درخصوص قانون سنوات براي مقطع کارشناسي به دانشگاهها ارسال شد و دانشگاهها نيز نظرات خود را درخصوص اين آيين‌نامه اعلام کردند.

وي افزود: در اين قانون براي مقطع کارشناسي عبارتي وجود داشت که اين عبارت مورد اعتراض دانشجويان بود. وزير علوم خاطرنشان کرد: در آيين‌نامه اعلام شده دوره کارشناسي در 8 ترم اجرا خواهد شد که اين موضوع نگرانيهايي براي دانشجويان ايجاد کرده بود.

غلامي اظهار داشت: بنابراين در بررسي آيين‌نامه جديد اين جمله حذف، اصلاح و اعلام شد که دوره کارشناسي با نظر دانشگاهها تا 10 ترم افزايش خواهد يافت.وي تاکيد کرد: به زودي اين آيين‌نامه جديد بعد از ابلاغ اجرايي خواهد شد.


 رئيس دانشگاه زنجان:
 کاهش استقبال دانشجويان از تحصيل در پرديس‌هاي پولي 

 رئيس دانشگاه زنجان با اشاره به کاهش استقبال دانشجويان براي تحصيل در پرديسهاي خودگردان از بازنگري برنامه و فعاليتهاي پرديس خودگردان اين دانشگاه خبر داد.محسن نجفيان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعاليت پرديسهاي خودگردان دانشگاه زنجان گفت: تا جايي که تقاضا براي تحصيل در پرديس خودگردان باشد، دانشگاه خدمات لازم را اراده داده و دوره‎هاي ارائه شده در دو مقطع کارشناسي ارشد و دکتري کاهش نخواهد يافت.وي ادامه داد: اما به صورت طبيعي استقبال دانشجويان براي تحصيل در پرديسها کاهش يافته است.رئيس دانشگاه زنجان افزود: پرديسهاي دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري فعال هستند، ولي در حال حاضر در اين دو مقطع استقبال ضعيفي وجود دارد.

وي ادامه داد: برهمين اساس در برنامه‏ها و فعاليتهاي پرديس خودگردان دانشگاه بازنگري خواهيم داشت. در حال حاضر حدود 53 پرديس خودگردان در 48 دانشگاه سراسري مشغول به فعاليت هستند و به گفته معاون آموزشي وزير علوم، سياست فعاليت پرديس‌هاي دانشگاهي در دوره جديد در دست بازنگري است. وزارت علوم در حال تدوين راهکار قانوني است تا اين پرديسها بتوانند براساس ماموريت اصلي که از ابتدا براي آنها تعريف شده به فعاليت خود ادامه دهند.


 راه‌اندازي سامانه احراز هويت متمرکز دانشگاه آزاد اسلامي  

 سامانه احراز هويت متمرکز دانشگاه آزاد اسلامي به آدرس https://sso.iau.ir راه‌اندازي شد.

سامانه احراز هويت متمرکز دانشگاه آزاد اسلامي از يک درگاه واحد امکان دسترسي به تمامي سامانه‎‏هاي مجاز را براي دانشجويان، کارکنان، استادان و ساير ذينفعان فراهم مي‌کند.

عدم نياز به ثبت اطلاعات در ساير سامانه‌ها از مزاياي سامانه احراز هويت متمرکز دانشگاه آزاد اسلامي است.


 قائم مقام وزير علوم:
 طرح وزارت علوم براي جذب 80 هزار دانشجوي خارجي  

 جشن هشتادمين سالگرد تاسيس دانشگاه تهران با حضور دانشجويان خارجي اين دانشگاه در تالار علامه اميني کتابخانه مرکزي برگزار شد

قائم مقام وزارت علوم از برنامه اين وزارتخانه براي جذب 80 هزار دانشجوي خارجي تا پايان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: تا پايان برنامه ششم توسعه بايد از 26 هزار دانشجوي خارجي به 80 هزار دانشجو برسيم و دانشگاهها بايد سهم خودشان را از تربيت اين دانشجويان مشخص کنند.

به گزارش ايسنا، دکتر عبدالرضا باقري قائم مقام وزير علوم در گردهمايي معاونان آموزشي دانشگاههاي سطح يک و دو که در وزارت علوم برگزار شد، بر ضرورت برنامه‌هاي درسي برخي از رشته‌هاي درسي خبر داد و گفت: اين برنامه بايد جدي گرفته شود به عنوان مثال در رشته کشاورزي همه دوره‌ها به روز شده و به دانشگاه‌ها نيز ابلاغ شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر بايد با کمک دانشگاه‌ها رشته‌هاي تحصيلي را به روز کنيم. مهمترين مشکل ما اجرا است. اجرايي کردن برنامه‌هاي موجود يکي از مشکلاتي است که دانشگاه‌ها بايد به آن بپردازند.

دکتر باقري همچنين تاکيد کرد: در حال حاضر دانشگاه ها بر روي دوره هاي تحصيلات تکميلي متمرکز شده و دوره کارشناسي را رها کرده‏اند که بايد به بخش کارشناسي به عنوان پايه آموزش عالي توجه ويژه شود.

قائم مقام وزير علوم در ادامه به اجراي برنامه‎هاي مصوب آموزش عالي در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلي ما اجراي برنامه‎هاي مصوب است که تصويب شده است. بايد در اين زمينه دانشگاهها جديت داشته باشند.

دکتر باقري گفت: سال گذشته دانشگاهها مبلغ بزرگي را در هيات امنا براي ساختن ساختمانهاي خود تصويب کردند که از درآمدهاي اختصاصي اين مبلغ به دست آمده بود. آنها مي‎‏توانستند 20 درصد اين مبلغ را براي کيفيت آموزشي هزينه کنند.

به گفته وي، امسال افزايش مهارت فارغ‏التحصيلان محور اصلي در برنامه‎هاي دانشگاهي است و همچنين استفاده از ظرفيت دانشجويان دکتري به عنوان دستيارهاي پژوهشي و آموزشي از ديگر برنامه‏هايي است که در دستور کاري قرار دارد.

دکتر باقري در ادامه به آيين‌نامه ترفيع و آيين‌نامه ارتقا اعضاي هيات علمي اشاره کرد و گفت: دانشگاهها براي اجراي مصوبات آموزشي بايد از ابزارهاي آيين‌نامه ترفيع و ارتقا استفاده کنند و در آيين‌نامه ترفيع بايد تجديدنظر کنند.

وي همچنين افزود: در شيوه‏نامه آيين‌نامه ارتقا در بخش آموزشي همه دانشگاهها ملزم هستند فعاليت اعضاي هيات علمي را در طول زمان براي ارتقا ارزيابي کنند که مي‎توان از اين ابزار براي اجراي سياستهاي آموزشي استفاده کرد.

قائم مقام وزير علوم ادامه داد: دغدغه بعدي که ما در حوزه آموزش عالي با آن مواجه هستيم، پذيرش دانشجوي خارجي است. تعداد دانشجويان خارجي ما تا پايان برنامه ششم توسعه بايد از 26 هزار دانشجو به 80 هزار دانشجو برسد و دانشگاه‌ها بايد سهم خودشان را از تربيت اين دانشجويان مشخص کنند. ما بايد دانشجوي خارجي باکيفيت تربيت کنيم. اگر دانشگاهي امکانات ندارد، اين کار را انجام ندهد.

وي در ادامه به ارتقاي کيفي دوره‏هاي تحصيلات تکميلي اشاره کرد و گفت: ما در يک زماني دوره‏هاي تحصيلات تکميلي را بسيار گسترش داديم. در سال جاري 24 هزار دانشجوي دکتري در دانشگاه آزاد و دولتي داريم که در خوشبينانه‎ترين حالت 3 الي 4 هزار نفر از اين دانشجويان جذب دانشگاهها مي‌شوند. ما زمينه جذب فارغ‌التحصيلان دکتري را نداريم.


 خبرنامه 

 رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي:

«آموزش مهارتي» ، نسخه شفابخش نظام کار است

رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي گفت: متاسفانه هيچ يارانه‌اي براي آموزش مهارتي وجود ندارد و اميدوارم امسال بتوانيم براي بودجه سال 1398 رقم مورد نياز را جذب کنيم. معتقدم که سوق دادن مردم به سمت آموزش مهارتي نسخه شفابخش نظام کار است.

به گزارش ايسنا، محمد حسين اميد در نشست خبري ضمن اشاره به افتتاح ساختمان جديد دانشگاه علمي کاربردي استان اصفهان، اظهار کرد: اين دانشگاه در محل جديدش استقرار يافت و زيرساختهاي لازم را نيز دارا است، اصفهان ظرفيتهاي بالايي دارد و به اين سطح قانع نيستيم.

وي با اشاره به اهميت آموزشهاي مهارتي ادامه داد: بايد حرف اول را در آموزش مهارتي بزنيم که با فراهم شدن زيرساختهاي لازم به اين مهم دست خواهيم يافت.

اميد با بيان اينکه امروز در مرحله گذار از يک سياست کميت گرا به کيفيت گرا هستيم، تصريح کرد: اصفهان در اين زمينه پيشتاز است و ايده‎هاي خوبي نيز مطرح کرده که در دستور کار قرار گرفته است. اعتقاد ما بر اين است که توسعه کمي تنها در مواقع خاص و ضروري و در مناطقي که قبلا توسعه نيافته بود، جايز است.

رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي با بيان اينکه کمتر از 25 درصد ظرفيت مراکز، پر است، گفت: به دليل عدم شناخت کافي از دانشگاه علمي کاربردي و ضعف در برخي زمينه‏ها باعث شده تا اين ميزان ظرفيت خالي وجود داشته باشد. در اين راستا با توسعه کيفي و تربيت افرادي که کارآفرين باشند زمينه را براي تقاضاي دوره‏ها فراهم مي‏کنيم.

وي با اعتقاد بر اينکه در دو سال اخير، وضع اين دانشگاه بهبود يافته است، افزود: علي رغم اينکه در اين 2 سال 25 درصد مراکزمان کاهش يافته‏اند، اما 25 درصد رشد پذيرش دانشجو داشته‏ايم که اصفهان در اين زمينه نيز پيشتاز بوده است. البته پيش‏بيني مي‌شود دانشگاه علمي کاربردي در سال آينده دچار سکته شود و شاهد کاهش وروديهاي اين دانشگاه باشيم.

تا پايان دولت دوازدهم؛

بهره‌برداري از 262 هزار متر فضاي خوابگاهي در حال احداث

معاون فرهنگي وزير بهداشت با اشاره به اين‌که 107 هزار متر مربع از فضاهاي خوابگاهي در حال احداث تاکنون به بهره‌برداري رسيده است، گفت: 262 هزار متر نيز هم‌اکنون در حال احداث است که تا پايان دولت دوازدهم به بهره‌برداري مي‌رسد و اين در حالي است که در دولت گذشته بودجه‌اي براي احداث خوابگاه در نظر گرفته نشد و اين فضاهاي خوابگاهي توسط خيرين تکميل شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر محمدرضا فراهاني در نشست خبري که با حضور تعداد محدودي از رسانه‌ها به مناسبت هفته خوابگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به اينکه تا پايان سال 96 مبلغ 9 ميليارد تومان بودجه براساس ظرفيت خوابگاهي براي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تخصيص پيدا کرد، اظهار کرد: اين پول در فروردين ماه به دست دانشگاه‌ها رسيده و نحوه توزيع آن براساس تعداد تخت خوابگاهي در هر دانشگاه بوده است.

وي با اشاره به اينکه قطعا اين ميزان بودجه مبلغ زيادي براي تجهيز و بازسازي خوابگاه‌ها نيست، افزود: در طول برنامه پنجم توسعه دولت حتي يک ريال براي تعمير و تجهيز خوابگاه‌ها نداد؛ ولي در سال 96 مبلغ 20 ميليارد اختصاص داده شد و در بودجه امسال هم 10 ميليارد ديگر در نظر گرفته شده که براي اين منظور پرداخت شود. معاون فرهنگي وزير بهداشت بيان کرد: در دولت يازدهم تعداد پروژه‌هاي خوابگاهي نيمه‌تمام 21 خوابگاه بوده است و به غير از دو خوابگاه که در موقعيت خوابگاهي مناسبي نبوده است، بقيه آنها به مساحت 15 هزار و 170 متر مربع به سرانجام رسيده است. وي بيان کرد: 107 هزار و 782 متر به مساحت خوابگاه‌ها در دولت يازدهم اضافه شد. فراهاني افزود: وزارت بهداشت 8 خوابگاه دارد که در دولت يازدهم قبل از اينکه طرح خوابگاه‌هاي استاندارد به تصويب برسد، به مساحت 318 هزار متر کلنگ زده شد. وي ادامه داد: همچنين وزارت بهداشت 6 خوابگاه دارد که بنياد خيرين خود آن را کلنگ زده و پروژه آن در مساحت 25 هزار و 705 متر است که در مناطق محروم در حال پيشرفت است. فراهاني همچنين اظهار کرد: مواردي که در حال حاضر براي خوابگاه‌ها در دست احداث داريم، 261 هزار متر مربع است و اگر موفق شويم اين موارد را تکميل کنيم، 361 هزار متر مربع فضاي خوابگاهي در دولت دوازدهم تکميل کرده‌ايم.

معاون فرهنگي وزير بهداشت، در ادامه با اشاره به اين که 107 هزار متر مربع از فضاهاي خوابگاهي در حال احداث تاکنون به بهره‎برداري رسيده است، گفت: 262 هزار متر نيز اکنون در حال احداث است که تا پايان دولت دوازدهم به بهره‌برداري مي‌رسد و اين در حالي است که در دولت گذشته بودجه‌اي براي احداث خوابگاه در نظر گرفته نشد و اين فضاهاي خوابگاهي توسط خيرين تکميل شد.

گسترش همکاري علمي، پژوهشي و هنري دانشگاه تهران با وزارت نفت

تفاهم‌نامه همکاري پژوهشي، علمي و هنري با هدف همکاري و تبادل فکر، انديشه و ارتباط صنعت با دانشگاه تهران و بهره‌مندي بيشتر از توان علمي، پژوهشي، صنعتي و هنري طرفين، بين رئيس دانشگاه تهران و معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت به امضاء رسيد.

به گزارش ايسنا، دکتر محمود نيلي احمدآبادي، رئيس دانشگاه تهران در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک علمي و پژوهشي بين اين دانشگاه و وزارت نفت با بيان اينکه ما الگوهاي جديدي را براي همکاري بين دانشگاه و صنعت ابداع کرده‌ايم، گفت: امروز اين الگو به‌عنوان يک الگوي فراگير در کشور مطرح مي‌شود. تشکيل موسسات نوع سوم در قالب مشارکت دانشگاه و صنعت در حال فعاليت در حوزه‌هاي خود در سطح ملي و بين‌المللي هستند و اين الگو را دانشگاه تهران با استفاده از ظرفيت‌هاي حقوقي خود به دانشکده‌ها، اعضاي هيات علمي و متخصصين وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو متصل کرد.وي افزود: در اين راستا يک زيست‌بوم همکاري مشترک بين متخصصين صنعت و محققان و پژوهشگران دانشگاه حاصل آمده و مرز بين صنعت و دانشگاه برداشته شده است. اگر چه سيستم کارفرمايي و پژوهشگري وجود دارد، اما در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري رويکردها، به‌گونه‌اي مشترک است.رئيس دانشگاه تهران با تصريح اينکه ما بحث‌هاي حقوق و قانوني را در جاي خود داريم، گفت: تعامل و همکاري محور همه حرکت‌هاست. اميدوارم با توجه به رويکرد مسئولان حاضر وزارت نفت اين الگو بتواند در سطح جامعه پياده شود. ضعف‌هايي که در حوزه‌هاي ديگر وجود دارد، ناشي از اين مسئله است که صرفاً به مجموعه داخلي خود اتکاء دارند و به گونه‌اي در حوزه تکنولوژي و نوآوري درجا مي‌زنند.دکتر نيلي احمدآبادي از توسعه موسسات دانشگاه تهران با وزارت نفت در بخش‌هايي از جمله نفت سنگين، پالايش و گاز خبر داد و عنوان کرد: در حوزه‌اي که امروز مورد بحث است، بايد گفت دانشگاه تهران خود يک ميراث است. در سال‌هاي اخير تعدادي از واحدهاي دانشگاه تهران مورد مرمت قرار گرفته‌اند و از اين لحاظ دانشگاه مي‌تواند رويکرد خوبي را در اين تفاهم‌نامه ارائه دهد.


 ميز خبر 

 شيب تند آموزش عالي کند شد

ترمز شيب تند سالهاي اخير در افزايش ظرفيتهاي پذيرش دانشجو در تحصيلات تکميلي کشيده شد و وضعيت آماري ظرفيت در مقطع تحصيلي دکتري نشان از برخي محدوديتها دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهاي اخير با وجود کاهش تعداد داوطلبان در آزمون‌هاي تحصيلات تکميلي ارشد و دکتري، ظرفيت اين مقاطع در رشته‌هاي مختلف در دانشگاههاي آزاد، پيام نور، دانشگاههاي دولتي و دوره‎هاي شهريه‌پرداز دانشگاههاي دولتي افزايش چشمگيري داشت و اين موضوع تا حدي پيش رفت که نگراني بسياري از صاحبنظران آموزش عالي را به دليل بيکاري اين طيف از فارغ‌التحصيلان برانگيخته است. بسياري از صاحبنظران معتقد هستند که آموزش عالي با افزايش بي‎رويه جمعيت دانشجوي تحصيلات تکميلي از کيفيت فاصله گرفته و شيب تندتري را در کمي گرايي طي مي‎کند. پذيرش در دوره دکتري در سالهاي اخير به يکي از مهمترين دغدغه‎هاي آموزش عالي بدل شده است. تغييرات پي در پي نحوه پذيرش از سال 90 به اين سو، اعتراضات دانشگاهها نسبت به فرآيند پذيرش، تغييرات ميزان استقلال دانشگاهها در پذيرش دانشجوي دکتري موجب شده است که هر نوع تغييري در اين موضوع به يک مسئله مهم بدل شود.

از سوي ديگر دوره دکتري براساس تعريف استاندارد، دوره‎اي است که دانشجو به منظور حرکت در مسير علم و دانش و به مدت حدود 5 سال به صورت تمام وقت در يک موضوع تحقق و تدبر مي‌کند. اما اينکه واقعيت موجود چقدر با تعريف استاندارد تطابق دارد نيز جاي بحث ديگري مي‌طلبد.

با اين حال دانشگاههاي دولتي با ايجاد دوره‎هاي شهريه‎پرداز سعي کرده‎اند به نحوي به تقاضاي بالاي داوطلبان براي ورود به دکتري پاسخ دهند و از همين رو يکي از دوره‎هاي پرطرفدار در دکتري پرديسهاي خودگردان است.

از سال 95 با توجه به يکي شدن آزمون دکتري در دانشگاههاي دولتي و آزاد، موضوع پذيرش در اين دانشگاهها رنگ و بوي ديگري گرفت و ظرفيتهاي بالاي دانشگاه آزاد و پيام نور مورد انتقاد برخي داوطلبان قرار گرفت. برخي معتقد بودند که اين ظرفيت بالا باعث شده است که کيفيت آموزش در اين دانشگاهها صدمه ببيند و فلسفه پذيرش محدود و وقت گذاشتن اساتيد براي دانشجويان دکتري زير سئوال برود.

در سال 96 حدود 260 هزار نفر در آزمون دکتري 96 ثبت‌نام کردند اما در سال 97 تعداد 234 هزار نفر ثبت‌نام کردند که اين تعداد نسبت به سال گذشته کمتر بود

در سال 96 حدود 260 هزار نفر در آزمون دکتري 96 ثبت‌نام کردند و در نهايت 14 هزار نفر در دانشگاههاي دولتي پذيرفته شدند اما در سال 97 با توجه به اعمال سياست محدود سازي پذيرش در دوره‎هاي دکتري دانشگاههاي دولتي و آزاد تعداد 234 هزار نفر ثبت‌نام کردند که اين تعداد نسبت به سال گذشته با 30 هزار نفر کمتر همراه بود و ميزان ظرفيت پذيرش نيز کاهش يافت.

اين در حالي است که ظرفيت دانشگاه آزاد نيز از سال 96 به سمت کاهش پيش رفته است. پيش از اين دکتر اميررضا شاهاني رئيس مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد در سال 96 گفته بود که تعداد پذيرش دانشجويان در دوره دکتري نسبت به سال 95 ظرفيت دکتري حدود يک چهارم شده است زيرا دانشگاه آزاد ملزم شده است کيفيت را ارتقاء داده و با دفتر گسترش وزارت علوم هماهنگ باشد.

تدوين آئين‌نامه ارتقاي ظرفيت اشتغال‌پذيري دانشجويان

معاون آموزشي وزارت علوم از تدوين آئين‌نامه ارتقاي ظرفيت اشتغال‌پذيري دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه‌ها بعد از پايان ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبي شريعتي در حاشيه نشست معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي سطح يک و دو و مراکز استاني که در وزارت علوم برگزار شد، به جزئيات آئين‌نامه ارتقاء ظرفيت اشتغال‌پذيري دانشجويان کارشناسي پيوسته اشاره کرد و گفت: پيش‌نويس اين آئين‌نامه امروز با حضور معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي سطح يک و دو تدوين شد. البته هنوز اين پيش‌نويس قابل استناد نيست.

وي درخصوص هدف برگزاري نشست معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي سطح يک و دو و مراکز استاني گفت: هدف از نشست اين بود که برنامه‌هاي پيشنهادي وزارت علوم در حوزه آموزشي به شور کارشناسان و معاونين آموزشي گذاشته شود و بعد از دريافت نقطه‌نظرات اين افراد و انجام چکش‌کاري‌هاي لازم تصميم نهايي در خصوص اين برنامه‌ها اعمال شود.شريعتي يادآورشد: پيش‌بيني مي‌شود پيش‌نويس آئين‌نامه ارتقاي ظرفيت اشتغال‌پذيري دانشجويان کارشناسي تا پايان ماه رمضان نهايي شود و بتوانيم اين آئين‌نامه را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي ابلاغ کنيم.

معاون آموزشي وزارت علوم همچنين به هدف از تصويب پيش‌نويس آئين‌نامه ارتقاي ظرفيت‌ اشتغال‌پذيري دانشجويان اشاره کرد و گفت: اين برنامه در جهت ارتقاي سطح مهارت‌افزايي دانشجويان دوره کارشناسي تعريف شده و هدفگذاري به گونه‌اي است که پايان شهريور ماه دانشگاه‌ها بتوانند اين آئين‌نامه را اجرايي کنند.

شريعتي افزود: در سال تحصيلي جديد برنامه مهارت‌آموزي و اشتغال‌پذيري دانشجويان در دانشگاه‌ها عملياتي مي‌شود که البته اعلام جزئيات اين برنامه در گرو بررسي و انجام مطالعات کارشناسي است که بايد در طول ماه‌هاي آينده انجام بدهيم.

در ايام ماه مبارک رمضان؛

کاهش ساعت کاري دانشگاه صنعتي شريف

ساعت کاري دانشگاه صنعتي شريف در ايام ماه رمضان کاهش يافت.

به گزارش دانشگاه صنعتي شريف، در اطلاعيه اين دانشگاه آمده است: براساس صورتجلسه 12 ارديبهشت ماه سال 97 هيات رئيسه دانشگاه، در ايام ماه مبارک رمضان سال جاري يک ساعت از ساعت کار روزانه در پايان وقت اداري کاهش مي‎‏يابد.

براين اساس، ساعت کار اداري اين دانشگاه از ساعت 8 تا 15 تعيين شده است.

دانشگاه شيراز ترم تابستانه برگزار مي‎کند

دانشگاه شيراز براي تمامي دانشجويان دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم و بهداشت ترم تابستانه برگزار مي‎‏کند.

ثبت‌نام براي شرکت در ترم تابستانه دانشگاه شيراز از 2 تيرماه آغاز و تا 13 تيرماه ادامه دارد.

کلاسها در اين ترم تحصيلي از 16 تيرماه آغاز و تا 25 مردادماه ادامه دارد.

امتحانات ترم تابستانه دانشگاه شيراز نيز از 28 مردادماه آغاز و تا 3 شهريورماه ادامه دارد.طول دوره ترم تابستان بدون در نظر گرفتن زمان آزمون‌ها 6 هفته است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي